TAMMIKUUN TOIVOT marraskuussa

MaMa74 ja Tuttiritari2: Kiitos vastauksista liitoskipuihin!

Hui kuin aika menee vauhdilla! Silloin alkuaikana seurailin vähän toisen ketjun odotus juttuja ja muistan kun siellä porukka keskusteli sairaalakassista. Ajattelin silloin et kuin pitkällä ne jo oli, ja nyt ollaan jo ite siellä :eek:
No joo... Mä pakkaan kassiin liivit, liivinsuojia, oman oloasun (ehkä ), pesu tarvikkeet (hammasharja, -tahna, shampoo &hoitoaine) puhelin, laturi, kamera, patterit, sudokuja tai ristikko lehden (lasten kirppu ristikon kun en muuta osaa :LOL: ) kynän ja varmaan vauvalle omat vaatteet. Kotiintulo vaatteet pakkaan eri laukkuun jonka mies sit tuo tullessaan hakee. Mies kans käy synnytyksen jälkeen ostoksilla, ja tuo mulle limua ja suklaata tjt. ja jättää sit rahaa.
Tulikohan siinä kaikki... Rintakumit ja nännirasvaa!! ...ne ainakin unohtu... Rintakumit on auttanu imetyksessä sillai ettei nännit oo heti rikki, vaan aina kun ne kipeyty niin käytin kumeja, ja sit kun ne ei taas ollu kipeet niin imetin ilman.

Mutta joo, nyt nukkumaan... Kerhoon ei sit huomenna mennä :/ Neiti on viel niin kipee (flunssainen) ettei kehtaa mennä muita tartuttaa...

Mrs O

sasha80 Ajattelin noi liivinsuojat tilata. Ainakin ohuempien/tiukempien paitojen kanssa vois olla kätsyt, nuo "tavalliset" liivinsuojat ainakin mulla näkyy ärsyttävästi paitojen läpi.
Mulla on tuo ruskovillan silkkimyssy, ihanahan se on, kyllä mä aion ainakin myssyä alussa vauvalla päässä pitää.
Tuo 3½ vuotias tyttö on kyllä ihana. Eilen suuttu mulle jostain asiasta ja lähti omaan huoneeseensa ja huus mennessään, että en kyllä muuten tykkää äitistä, enkä vauvasta. Minä tokasin vaan, että no nyt vauva itkee äitin mahassa. Tyttö mietiskeli vähän aikaa ovensuussa, tuli mun luo, nosti paitaani ja antoi pusun mahaan ja sanoi vauvalle, kyllä mä sua pikkusisko rakastan...ihana=)

Pitää valmistautua lääkäriin lähtöön, kurkku on ihan törkeen kipee, toivottavasti ei oo angiinaa :/

Sf-galluppiin: mulla oli rv:llä 29+0 mitta 28cm.

Äkkiä tosiaan menee aika, olin ihan yllättyny kun tajusin et enää vajaa 10 viikkoa laskettuun. Olin ajatellu et ois pari viikkoa enemmän. Missähän vaiheessa sitä osais alkaa laittaa tavaroita valmiiksi, kohta tulee vielä joulu ja kaikki jouluvalmistelutkin. Toivottavasti sitä ehtis jotain ennen vuoden vaihdettakin tehdä ettei kaikki jäis tammikuulle. Mut tammikuussa vasta alan pestä vaatteita ja kenties shoppaan uutena vauvalle kotiintulo vaatteet.

Mulla poksuu liitokset kävellessä ja maanantain lääkärineuvolassa erehdyin sanomaan ettei lonkkiin ja lantioon koske. Voitte sit varmaan kuvitella kuinka valtavista lonkka- ja lantiokivuista olen kärsinyt koko tämän viikon. Siihen päälle kun lisätään valtava maha ja selkäkivut niin loppupäätelmä on se että olo on todellakin kaikkea muuta kuin hehkeä.

Flunssan oon onnistunu saamaan itselleni ja pari viimeisintä yötä on nukuttu huonosti, kun esikoinen on kipeenä. Raukalla on raju korvatulehdus molemmissa korvissa ja silmätulehdus. Niin ja tietty voimakas flunssa. Poikaa itseään tuntuu eniten häiritsevän vuotava nenä ja silmät ja tietty silmätippojen laitto on inhottavaa, muuten lääkkeet onkin aina ottanut hyvin.

Harsoista joku mainitsi että isommatkin lapset käyttävät vielä uniriepuina. Meillä on 4,5w ja reilu 3w muksut ja kumpikin käyttää harsoa vielä uniriepuna ja ne todellakin tarvitaan. Rätti on myös lohtu ja turva jos sattuu tai jos tehdään jotain ikävää, kuten laitetaan vaikka silmätippoja. Kun kuopus syntyi, merkkasin harsot niin että tein pojan rätin kulmaan merkin mustalla langalla ja kuopuksen rättien kulmassa on sitten punainen merkki. Pidin tärkeänä ettei vauvan ja taaperon rätit mene sekaisin. Nyt tarviis vielä ostaa vauvalle harsot ja miettiä lasten kanssa millä värillä vauvan rätit merkataan. Haluaisin löytää sellaisia pehmeitä melko paksuja harsoja mitä äitiyspakkauksissakin on, kun tällä kertaa ei otettu pakkausta. Onko kellään tietoa mistä sellaisia saisi?

Jeps. Nyt aamupalalle.

tulia & viljami 30+2

Kiitos tosipaljon kaikille harsojen ja muovitetun froteen ostovinkeistä!!!

Monna79... =) Juu, varmasti "Joulukuun-lapsella" on mukavat oltavat... Tunnen useita joulun ihmisiä ja kellään ei ole ollut traumoja asian suhteen =)=) Heh, no jaa, ehkä mun 89-vuotiaalla mummolla, koska hänelle ei aatonaaton-lapsena järjestetty erikseen syntymäpäiviä. Mutta siis sehän oli silloin 1920-luvulla :LOL:

Sairaalakassin aattelin pakata joulukuun alussa:
Kamera, vara akkuja kameraan(!!!), puhelin, laturi, jonku vihkon ja kynän, imetysliivit, liivisuojia, alushousut/-housuja, hammasharja ja -tahna, tödö, meikkipussi (hih), hiusponnareita, vaatteet joiden kanssa on kiva lähteä kotiin (siis itselle), shampoo ja hoitoaine, harja, ehkä kutimet(??)... Niin ja mukin! (mun on ihan pakko saada kahvia siellä, enemmän todennäköisesti, kuin mitä tarjoavat). Voi sitten mulle hakee kanttiinista omaan mukiin, ettei tarvii niitä pieniä pahvimukeja kannella kasapäin. Äitini toi ekan lapsen synnyttyä mulle sairaalan mukin ja termarissa kahvia. Saman mukin ajattelin ottaa. Oli viimeksikin=)

Vauvan vaatteet katsotaan valmiiksi, sekä tyttö- että poikapussi (vaikka tiedetään kumpi on tulossa, niin haluan pelata varman päälle, koska kyllä niin monta juttua olen kuullut siitä kuinka ultraavat kätilötkin tekevät virheitä arpoessaan kumpaa sukupuolta veikkaavat...). Mies tuo sitten kun hakee sairaalasta.

Eilen oli se synnytyssairaalan perhevalmennusilta. Ihan mielenkiintoinen. Mutta yhden asian se varmisti!! Mulla on puudutuspelko! Mä en (!!) halua spinaalia, enkä epiduraalia. Nyt en myöskään halua PCB:tä (johon aluksi oli neutraali suhtautuminen). Mulla on nyt sellainen olo, että haluan suostua vain särkylääkkeisiin (i.m) ja ilokaasuun.

Oletteko muut miettineet vielä niin pitkälle, että onko teillä jotain ajatuksia siitä, mitä toivotte/haluatte/vaaditte jne??

Mulle ekassa synnytyksessä laitettiin epiduraali. Se oli tosi ihana, synnytys kesti 26h... Tokassa synnytyksessä olisivat laittaneet PCB:n, mutta ei kerinnyt, eli en saanut muuta kuin ilokaasua, synnytys kesti alle 4h... Olisin silloin halunnut jotain... Niin, ja nyt sitten ihan puskista tullut tämä kauhea pelko puudutteita kohtaan. Olisi kauhea ajatus, jos kuulisin, että pitäs leikata ja siksi puudutettas?? Heh... kaikilla meillä on omat juttumme...

Mutta synnytystä olen alkanut odottamaan ihan hirmuisesti. Kokemuksena... ja sit tietty sitä, ett pian saa sen oman nyytin kainaloon. Laskettuun päivään n. 6 viikkoa... (44 päivää sanoo laskuri profiilissa...)

rakuuna 33+5

Rakuuna minä haluan ehdottomasti joko spinaalin tai epiduraalin :D Viimeksi ei anestesialekuri saanut laitettua sitä epiduraalia joten laittoi spinaalin ja täytyy sanoa että siitä se taivas aukeni.. Minä olen valmis mihin tahansa kipulääkitykseen, koska en usko että kipu jalostaa kenestäkään parempaa ihmistä ja miksi kärsiä kun ei ole pakko :whistle:

Minäkin toisaalta odotan että vauva syntyy, mutta sitten toisaalta hieman kauhistuttaa :ashamed: millaista elämä on kahden pienen kanssa (ja kolmen isomman), onko tulokas terve ja tietysti mietityttää miten synnytys sujuu.. Nämä ajatukset on kai ihan asiaan kuuluvia ja etenkin tuo vauvan terveys on sellainen asia joka on aina pyörinyt mielessä ennen synnytystä. Mutta tuokin on asia jolle ei itse voi tehdä mitään eikä se miettimällä parane.. Tytsykkä on viime aikoina ollut todella virkeä ja liikuskelee reippaasti, ainoa huono puoli siinä on se että alkaa tietyt liikkeet tehä jo pahaa.. Siis tulee itselle oikein huono olo kun tytsykkä myllää oikein perusteellisesti :x Ei pitäisi valittaa kun on vilkas vauva vaan olla tyytyväinen että kaikki on sen puolesta kunnossa :ashamed:

MaMa ja tytsykkä 33+0

Tervehdys ja terveisiä sairaalasta!

Tosiaankin kotiuduin juuri sairaalasta. Puuhailin eilen koko aamupäivän ulkosalla. Hoitelin hevoset, kävin koirien kanssa rauhallisella metsälenkillä ja tein lumitöitä. Iltapäivän otin rennosti ja neljän aikaan aloin miettimään koska vauva on viimeksi meuhkannut masussa? Menin sohvalle kyljelleni ja koitin herätellä masua, mutta ei tuntunut mitään :/ Soittelin sitten sairaalaan ja ajoin sinne. Käyrään laitettiin heti ja luojan kiitos sydänäänet jumputti hyvässä rytmissä :heart: Ultrattiin sitten ja sielläpä poika köllötteli pää pystyssä! Jostain syystä en ole liikeitä perätilassa tuntenut, tai sitten poju on ollut vaan rauhallisempi. Illalla otettiin pitkää käyrää ja toivoivat että jään yöksi sisään. Aamulla vielä käyrää ja kaikki tuntuu olevan ihan ok. Pelästyin kyllä aikalailla.

Kun lukee näitä teidän juttuja kielletyistä ruuista, alkaa ihan hävettämään :ashamed: Itse olen kuitenkin jonkinlainen lääketieteen ammattilainen, ja en kyllä mitenkään orjallisesti noudata ohjeistuksia. Maksalaatikkoa olen syönyt harvakseltaan ja maistellut anopin jauhemaksapihvejäkin. Maksassahan on tärkeintä ettei kerta-annos ole suuri. Graavikalasta en välitä, mutta kylmäsavulohta olen maistellut pari kertaa ja aion maistella joulunakin. Kalan alkuperä on kyllä hyvin tiedossa. Raa'assa lihassahan listeriavaara on suurempi. Homejuuston kanssa on sama homma, harvakseltaan on maisteltu sitäkin.

Lääkkeiden kanssa onkin sitten tarkkaa, mutta esimerkiksi viikonloppuna suihkautin Nasolinia illalla nenään, kun oli niin tukkoinen olo. Sainpa nukuttua hyvin, eikä vaaraa ole kun käyttö ei ole jatkuvaa.

Miulla on tämän raskauden aikana kyllä ollut niin hyvä olo, että taidan olla aika huoleton ollutkin eiliseen asti. Se kyllä säikäytti. Olisin ennen joulua halunnut käydä jossain kaupunkilomalla (esim. Budapestissä tai Saksanmaalla), mutta päätettiin käväistä vaan Tallinnassa joulukuun alussa =) Mies saa sitten selkä vääränä kantaa ostoksia :LOL:

Sellaista piti kysellä (en ole huomannut onko jo ollut juttua) että mitenkäs teillä kokeneilla on hoitunut vauvan kanssa liikkuminen autolla? Meillä on molemmilla autot, joissa on etupenkin matkustajalla airbag. Siihen paikallehan ei voi vauvaa laittaa. Mitenkähän vauva sitten yksinään takana pärjäisi? Tuleeko suuria ongelmia? Riippuu tietysti vauvasta...
Minä ainakin varmasti jonkin verran tulen liikkumaan vauvan kanssa kaksin päivisin ja täällä kun täytyy joka paikkaan lähteä autolla matkojen takia.
Joissakin autoissa saa ilmeisesti airbagin kytkettyä pois päältä, se olisi kätevää kyllä. Miehehn autossa taitaa olla kaikenmaailman bägit takanakin :/
Tähän täytyy varmaan oikein paneutua ja miettiä meneekö oma auto vielä vaihtoon tässä.

Autossa matkustaminen: Sama se minusta on onko vauva edessä vai takana, joudut kuitenkin pysähtyy jos vauva alkaa itkee! Eihän sitä voi ajaessa hoitaa... Meillä kans airbag joten takapenkille päätyy neiti sisarusten kans!

Synnytyksestä: Mä kävin siel pelkopolilla, ja siellä sovittiin et siihen asti mennään luomuna et saadaan spinaali laitettuu. En sillai pelkää puudutteita, neuloja kylläkin! Se PCB auttoi esikoisen synnytyksessä sen verran et se lievensi suppareita kiitettävästi, mutta alapäässä oli tunto tallella kun poika syntyi, ja siitä mulle jäi kammo. Tytön synnytyksessä laittoivat taas sen PCB:n, eikä sit sen takia ehditty/voitu spinaalia laittaa. Sain sit pudendalis puudutteen, joka kävi ihan sika paljon laittaa eikä se auttanu mihinkään!!! Sainkin nyt pelkopolilla kuulla sit että Oysissa on aika harva lääkäri joka sen oikeesti osaa laittaa, ja mulle on ilmeisesti sattunu sellanen lääkäri jolla ei paljon ollu hajua mihin se sitä ainetta tunkee |O
Jos en spinaalia taas sitten saa niin leikkuriin saavat kiikuttaa!! EN varmasti ala synnyttää ilman sitä!
Mulla ei tuu sellasta ponnistamisen tarvetta, vaan aika sillai "pakosta" oon joutunu aina ponnistamaan...
Mulla pelottaa se synnytys ihan sikana vieläkin ja nään paljon painajaisia siitä, ja jos yöllä herään niin en saa unta kun mietin miten se menee.. En tosiaan ollekaan luota kätilöihin mikä hankaloittaa tilannetta melkoisesti...
Synnytys itessään on ihan mielettömän hieno kokemus, ja siksi haluaisinkin synnyttää ihan normaalisti. On se niin ihanaa saada se pieni syliin kun se kova urakka on ohi!
Mutta, jos homma taas menee pieleen niin sektio-here i come!

Mrs O & Nti Eelis 29+5

Täällä on lunta, ihanaa!! Nyt ei kyl pysty lähtee hiihtään :LOL:

Synnytyksestä... edellisestä on sen verran aikaa ettei sillon kai ollut spinaalia olemassakaan. Mikä se on???

JennaKä: Varmaan aivan kauheelta tuntui. Onneksi kaikki hyvin! Täällä vauvan liikkeet myös vähentyneet huomattavasti, välillä täytyy oikeen pysähtyä kuuntelemaan.

Mukavaa päivää kaikille! :flower:

Moi kaikki!

Pearl84 kiitos sairasloma selvityksestä! :hug: Ymmärsin täysin, ihmettelen sitä kyllä koska nykyään tuntuu etten tajua/muista enää mitään! :D Saas nähdä kuinka muijan (siis minun) käy ton kanssa, olis kyllä mahtavaa jos meilläkin (täällä kakkakakkafirmassa) menis asiat noin!! Kyllä se 1+9 päivää kuulostaa vähän lyhyeltä... Kiitos siis paljon!!!

rakuuna mäkin oon aatonaatto!!!!! :D Huippujuttu!!! Sano sun mummolle terveisiä!

Menin sitten syömään leivän jossa oli päällä tuorejuustoa ja nyt kuvittelen että listeria tuli...tuskin nyt sentään. Mutta olinpa ääliö!
Oon nukkunu koko viikon tosi huonosti ja se rupee painamaan päälle, viime yönä heräsin muutaman kerran niistämään. Mitenköhän jaksan sitten vauvan kanssa...apua....

Synnytys ei edelleenkään, kumma kyllä, pelota ollenkaan. Mä otan se mitä vastaan tulee, pelkään sit ehkä seuraavassa jos tulee traumoja! ;) Mutta kaikki tropit tänne!!

Ihanaa päivän jatkoa!!

Monna79 + nappula tasan 30

MaMa74... Joo, siis sehän tässä hirvittää, että mä haluaisin toki kivunlievitystä. En mä missään nimessä ajattele, että kivun pitäisi kuulua asiaan. Ei ei ei... Sehän kai niin ristiriitaisia tunteita tekee, kun jostain käsittämättömästä syystä on tullut tuo puudutekammo!!!! Kääk!!! :eek:

Sini-Sissi... samoin, edellisestä sen verran aikaa, että en ollut spinaalin edes tähän mennessä tiennyt olevan kivunlievitysvaihtoehto. Mutta siis on nopeampi, tehokkaampi kuin epiduraali, mutta sitä ei voi lisätä (epiduraalipuudutuksessahan epikanavaan jätetään "putki", josta voi lisätä ainetta tarvittaessa lisää synnytyksen pitkittyessä ). Siksi sitä ei laiteta ensisynnyttäjille.

JennaKä... Itse henkilökohtaisesti ajattelen, että vauvan paikka on takana autossa jokatapauksessa. Vauvan ollessa kuskin vieressä saattaa kuski liikaa kiinnittää huomiota vauvaan (ehkä jopa alkaa laittaa sille tuttiaa, riisuun hattua tms...) ja vaaratilanteet lisääntyy... Meillä vauvat olleet takapenkillä, vaikka ei edellisten aikana airbackeja apukuskien paikoilla vielä vakiona usein ollutkaan. En muista, oliko silloisessa autossa.
Hyvä, että sinun vauvalla kaikki hyvin!!! :)

Vauvan liikkeistä... Mulle annettiin neuvolasta jo joitain aikoja sitten ne liikkeiden kuunteluohjeet. Olen iltaisin kuulostellut, jos on hiemankin tuntunut, että vauva olisi ollut hiljaisempi.

Monna79... :D :D :D

rakuuna 33+5

jennakä onneksi kaikki on vauvalla hyvin.

harsoista meillä on kummallaki pojalla vielä rätti käytössä, just uniriepuna. meillä on rättejä vaikka kuinka paljo. mietinki että pitäiskö vauvalle hommata omat, mutta jää vielä mietintä myssyyn.

kivunlievityksestä oli puhetta. mulla ei sillai mitää tiettyä oo kun en noista kauheesti tiedä. esikoisella sain kohdunkaulapuudutuksen ja se auttoi hyvin muutaman tunnin. sit viimeset pari tuntia meniki ilman mitään ku en saanu enää mitää. kysyin kyllä mutta kätilö sanoi että ilokaasu on ainut eikä suosittele sitä. kakkonen on tullu luomuna. synnytys kesti tosin vähä yli tunnin. kun sairaalaan menin oli paikat auki 8cm ja muutama hassu supistus mitkä ei ollu edes kipeitä. valehtelematta lopussa tuli n. 5 sietämättömän kipeetä supistusta ja poika oliki jo pihalla. toiv nyttekki on yhtä helppo synnytys. ei esikoisen synnytys kestäny ku 5,5h. oon saanu molemmilla hyvin"ilmasia"senttejä". esikoisella oli 4cm auki ku menin sairaalaan ku vedet meni, ei ainuttakaa supparia ollu tullu ja kuopuksella oli se 8cm auki. sillonkaan en oli sairaalaan lähteny mutta käskivät kun pari päivää ennen oli kokoarvios ja sielä oli 5cm auki. sanoi et tuu perjantaina ettei pitkitetä enempää. juu. spinaalia oon kuullu kehuttavan. täälä ei saa ensisynnyttäjä spinaalia ollenkaa, pitää vissiin olla muutama synnytys alla että sen saa.

sairaalakassia en oo pakannu vielä mutta voisin kyllä pikkuhiljaa alkaan pakkaan. mukaan ajattelin laittaa ittelle puhtaat vaatteet(jos en laita niin ukko tuo ne sitte ku kotiin pääsen), vauvan vaatteet laitan valmiiksi(ukko saa tuoda ne sit sairaalaan) mutta omaan kassiin varmaanki laitan pesu vehkeet, dödö, lukemista, ehkä jotain herkkuja :D , tissisuojia(tosin en oo kyl aikasemmin sairaalas niitä tarvinnu ku maito noussu vasta kotona yleensä), rintsikat laitan mukaan, mitäs muuta, ei tuu mieleen nyt muuta.

tänään on lääkäri klo 14.40. ukko pääsee töistä klo14. toivottavasti kerkee ajois kotiin että saa olla poikien kans, et pääsen yksikseni meneen. vähä kyllä jännittää ku tuntuu että supistukset on vähä lisääntyny ja tullu välillä vähä napakampia supistuksia ku aikasemmin. noh lääkäris sitte selviää.

mama74 teilläki vipinää riittää kun vauva syntyy.

mrs O onko pelkopolilla käynnistä ollu paljo apua? mulla yks tuttava kävi ja kehui kyllä ja sanoi että apua on ollu.

juup, mutta näköjään pojat heräs päikkäreiltä, höpinää kuuluu makkarista mutta tuun illalla kertoileen lääkäri kuulumisia. :wave:

Aaton aaton traumalapsi esittäytyy :) Onneks ei enää ole mitään murheita mokoman asian takia, mutta kyllä lapsena oli. Tuntui joka joulu, että kaikki häärii vaan joulun kimpussa eikä muista synttäreitä ollenkaan. Mut mieluummin tää vauva saisi syntyä tammikuussa!

Ihanasti jumittaa joku tuolla selässä ja puuduttaa oikean käden melkeen kokonaan. Pitänee yrittää saada mies illalla hieman tarkastelemaan tuota jumittavaa kohtaa. Ei tee neulominen ollenkaan hyvää, mutta pakko vaan jatkaa.

Huomenna alkaa taas uusi viikko, kamalaa vauhtia menee aika. Kohta on jo joulu. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs O:
Autossa matkustaminen: Sama se minusta on onko vauva edessä vai takana, joudut kuitenkin pysähtyy jos vauva alkaa itkee! Eihän sitä voi ajaessa hoitaa... Meillä kans airbag joten takapenkille päätyy neiti sisarusten kans!
Itsellä oli tuosta puhetta siskoni kanssa ja hän vaan sanoi, että on niin helppoa antaa vauvalle tutti tai pulloa (jos ei imetä tai on jo isompi vaavi) siinä ajon aikana. Eikä jokainen itku kai "hoitoa" vaadi? Siis jos lapsi on syönyt ja kuivissa, mutta huutaa muuten vaan vaikka väsymystään. Luulisi että olis paljon turvallisempi oli olla siinä lähellä. Eri asia tietysti on jos on sisaruksia takapenkillä. No mutta aika näyttää miten tuokin sujuu =)

lisäystä vielä: Kummilapseni on syntynyt 26.12 ja ollaan pyritty aina juhlimaan joulun ohella kunnolla myös synttäreitä :) Lahjat on erikseen ja annetaan tietysti vasta oikeana päivänä. Kakku ja tarjoilut poikkeavat täysin jouluteemasta ym. Kai se on niin siitä kiinni miten vanhemmat sen jutun hoitaa. Tylsä puoli siinä on ollut se, että nyt kun tyttö on jo sen ikäinen, että juhlitaan myös kavereiden kesken, niin moni kaveri on lomilla välipäivinä. Tänä vuonna ovat ajatelleet juhlia etukäteen kavereiden kanssa.

Hellou :) Ihanaa, kun tänne E-Suomeenkin tuli lunta. Kiva katsella ikkunasta, kun on niin valkeaa. Liikkeistä kirjoittelitte. Toukkeli on myös ruvennut liikkumaan vähemmän ja on perätilassa. On nyt aika pelottavaa aikaa, kun tässä vuodelevossa tulee mietittyä kaikenlaista. Toukka on laskeutunut alemmas. Ei kai sen vielä pitäisi? Neuvolassa sanoivat, että se tarkoittaa lähestyvää synnytystä. Toivottavasti se ei nyt vielä tule. Nyt on 30+5. Mä en pysty ollenkaan ajattelemaan, että mitä pitäis nyt tehdä. Sairaalakassi pitää varmaan pakata. Liivit on ostamatta ym. Voi ei...

Synnytystä en yhtään ehdi ajattelemaan. Jotenkin kaikki on niin hämärän peitossa. Täytynee tehdä niinkuin suositellaan sairaalassa. Jos siis tämä päättää tulla pois pikapuoliin. Perhevalmennukseen en taida päästä. Eka kerta olisi ensi viikolla tiistaina.

Meidän Fordissa on myös etupenkeillä airbagit, eli toukka laitetaan takapenkille. Hyvä, että JennaKällä oli kaikki hyvin :)

Kivunlievityksestä kaikki otetaan vastaan :LOL: Paitsi en mielellään kyllä anna epiduraalia pistää viimekertaisen kokemuksen perusteella..... No, saas ny nähdä mitä tuleman pitää.

Lääkekuurin sain, lääkärin mielestä voisi olla "ehkä" poskiontelotulehdus. Kyllä ite tiiän, että sitä tää on, on sen verran monta kertaa ollut.

Vauva matkustaa meillä todennäköisesti etupenkillä. Oon tehnyt isännälle listaa autokauppoja varten :LOL: Pitää olla airbagit mitkä saa kytkettyä pois päältä, isofix kiinnitys turvaistuimelle, ilmastointi, ja ei se nelivetokaan ois pahitteksi täällä lumisilla korpi teillä....Ja sitä tavaratilaa pitää olla ja paljon.

Sairaalakassiin mukaan jo nuo mitä moni onkin maininnut ja ehdottomasti liivinsuojuksia, viimeksi vuoti rinnat ihan törkeenä jo heti seuraavana päivänä sektiosta.

Harsoista ajattelin sellaisia kuviollisia ihania ostaa, vaikka ovatkin vähän tyyriitä.

Autossa matkustamisesta: Esikoinen matkusti takapenkillä, mutta oli lähes aina unessa auton liikkuessa. Samalla tottui siihen, että on siellä takapenkillä yksikseen ja vanhemmat etupenkillä. Nyt pikku kakkonen menee suoraan myös takapenkille siskon viereen. Esikko osaa tarvittaessa antaa sitten tutin jos tippuu ja meillä sattuu olemaan auto, josta airbagia ei saa kytkettyä pois.

Jahkailin taas esikon haalarin kanssa kunnes tänään sai riittää ja ostettiin sitten polarn o pyretin haalari. On saanut hyvät arvostelut, ja kuitenkin haluan laadukkaan haalarin jolla mennään pari talvea. Tosin samalla köyhdyin taas mukavasti :). Esikon reimatec on vieläkin hyvässä ja vettä pitävässä kunnossa vaikka ollut jo kaksi talvea käytössä, tiedä vaikka menisi vielä tälle pikku kakkosellekin.

Kivunlievityksestä: Esikon synnytyksessä sain epiduraalin ja lisäksi ilokaasua ja ne vei kyllä kivun pois ponnistusvaiheeseen saakka, milloin tuo epiduraalipumppu laitettiin kiinni. Olo oli kyllä sitten koko synntyksen ihan tokkurainen ja muistikuvat heikot, synnytys kertomuksesta sain sitten lukea, että mitä sumuverhon takana tapahtui. Tällä kertaa kokeilen kaikin keinoin välttää noita lääkkeellisiä ivunlievityksiä, koska haluaisin olla oikeasti läsnä siellä synnytyksessä, mutta kuitenkin se ei ole ehdoton eli jos kivut käyvät sietämättömiksi niin lievitykset kehiin, jotta siitä ei jäisi paha maku suuhun.

Sairaalakassiin pakkaan kameran, luettavaa, herkkuja :whistle: , tietty hygieniatarpeet niin kuin hammasharjan, dödön, rasvat, omat shampoot ja hoitoaineet (luonnonkihara pää on kiva hoitaa).. Sitten omia sukkia, ne sairaalasukat on hirveitä, liivit ja suojukset sekä vauvalle oman tutin. Ja neulepuikot ja saattaa olla että jotain esikolle, että saa sitä kaipaamansa huomiota. Lista varmaan kasvaa mitä lähemmäksi synnytystä päästään... Kotiinlähtövaatteet minulle ja vauvalle saa mies sitten tuoda myöhemmin.

Vielä pitää tähän napata uusi kuva masusta:

Nyt päikkäreille!

Amino ja kuutti 32+4

Miten te oikein lisäätte kuvan tähän tekstiin? Olen niin märkäkorva näissä asioissa, että ei ole hajuakaan miten se onnistuu.... :ashamed:

Laitoin profiilille kuvan minun minimasusta. Siinä siis rv 31+4! Papu asustaa ilmeisesti hyvin turvassa tuolla minun sisukaluja painamassa.

Papupata

Jaaha, mun kirjotukset hävis jonnekin taivaantuuliin :headwall:

Enivei, huulirasvaa kannattais kuulemma ottaa synnäykseen mukaan, kun huulet kuivuu ja rohtuu kovasti silloin.

En jaksa kirjotella uusiks mitä laitoin, joten vointeja kaikille - täällä jatketaan töitä ja panikoidaan siitä miten ihmeessä pystyn selviämään selväjärkisenä kotona kun ei päivisin pääse mihinkään... aargh tulen varmasti hulluksi...

Torstaita kaikille !!

kivunlievityksestä itse varmaan eka kertalaisena sen epiduraalin otan, vaikka se pelottaakin. Ilokaasu kuulemma hyvää, mutta mä pelkään, että siitä tulee huono-olo, niin taidan sen jättää väliin.

harsoistajoku puhui, että eurokankaassa ois ollut harsokangasta, minkä laatuista se oli? Ajattelin, että voisin, niitä sitten itse tehdä, jos kerran kangasta saa. Pitää kuitenkin imetystyynyn päällinen käydä ostamassa sieltä.

sairaalakassista itse ajattelin sitä kohta puoliin pakkailemaan, jotenkin se vain tuntuu liian aikaiselta, vaikka viikotkin vähenee nopeaan tahtiin. Pitää alkaa hiljalleen kasaamaan, kaiken mitä sinne laittaa.

Huomista jännitän kovasti, on se ultra ja pelkopoli samassa, ultra sen takia, koska jos nyt saisi sitä alustavaa koko arviota. Niin vois alkaa henkisesti varautumaan synnytykseen. Mua synnytys pelottaa lähinnä tuon kontrollinmenettämissen takia, en osaa antaa kontrollia muille, ja no ehkä kipukin jonkin verran. ja se että miten mun lääkitys on vauvaan vaikuttanut, vaikka sanotaan, että mitään ei pitäis tulla,niin jos sille tuleekin kamalat vieroitusoireet...

Maksa-aarvoja sain tänään olivat ok, huomenna viel pitää soitella sappi-arvoista neuvolaan.

emmy ja vaaveli 33+4

Neuvolassa tuli taas tänään käytyä, sf-mitta on edelleen 24 cm ja paineet koholla. Tiistaina sitte äitiyspolille käyrään ja ultraan, tarkastetaan että onko vauva iha kunnossa ja et onko kohdunsuu pysyny kiinni. Kyllähän tuo alkaa itseäkin huolettaa. Ilmeisesti se on jo raivotarjonnassa, mahaki on jo laskeutunu.

Sais kyllä vielä pysytellä turvassa. Jotenki tuntuu että vielä olis kaikkea puuhattavaa ja hankittavaa. Nyt vaan neuvolasta käskivät levätä, eikä millään malttais.

Papupata78 sullahan on tosi minimasu.. Paljonko sulla oli sf-mitta?

Kivunlievityksestä!
Minusta tuntuu että haluan kaikki mahdolliset puudutukset, mitä vain saa. Oon niin arkajalka ja eka synnytys elämässäni, että kyllähän se kauhistuttaa.

Minä ostan harsot prismasta. Näytti olevan samoja ku äitiyspakkauksessa, ja tais olla 4-6 kappaletta 13,90!

Voidaan hyvin mammat ja (yritetään) nauttia viime hetkistä masun kanssa!

tammimasu älä vielä heitä kirvestä kaivoon, mullakin sf-mitta vain 24cm ja silti tiistaina ultrassa kaikki oli hyvin! Jos on syvällä lantiossa niin kuin mulla (ja varmaan sullakin sitten aika alhaalla) pääsee hyvin kasvamaan "salassa". Jos vauva kuitenkin liikkuu, ei siellä voi mitään kovin suurta ongelmaa olla! Nämä liitoskivut (tai siis lantiokivut) kyllä rassaavat ja mitään ei voi tehdä, mutta muuten positiivisin mielin! Meidän kokoarvio oli siis tällä hetkellä 1,9kg, kerro sitten miten sulla meni!!!

papupata taisit tosiaan voittaa tuon mahan pienuudessa, jopa mulla on hieman isompi kuin sulla :whistle: Mutta, kuten tässä just mainittiin, sf-mitta ja mahan koko ei tosiaan kerro mitään! Siis jos vartalon muoto on sellainen, että vauva sinne piiloutuu.. Toki suuntaa antavia ovat nuo mitatkin, tuskin teillekään mitään "jättiläistä" on sitten tulossa...

Kivunlievityksestä Minä myös otan kaiken mitä tarjotaan, paitsi ilokaasua. Ilokaasua ei viimeksikään annettu kun oksensin jo muutenkin... :x Joten jätän sen suosiolla väliin. Toinen, mitä en enää halua, on aquarakkulat, ei toiminu mulla ainakaan yhtään! Sattui pirusti niiden laitto eikä auttaneet mitään! Samoin kipupiikin pakaraan sain aluksi, ei mitään vaikutusta... Oikeestaan mikään, mitä tarjottiin (ei edes epiduraali, koska tuli liian myöhään) auttaneet mutta parempi se on mun mielestä kokeilla kuitenkin, ei mun mielestä ole itse tarkoitus kokea tajua vievää kipua! Sattuu se kuitenkin, vaikka mitä lääkkeitä pumpattais.. :/ Tällä kertaa pyydän heti kauratyynyn, sillä se on nyt kotonakin auttanut näihin lantiokipuihin. Mutta, kaikki voi muuttua vielä ja voi olla, että oon siellä suunnitellussa sektiossa sitten, joten turha suunnitella etukäteen :whistle:

Eipä muuta tällä kertaa, hanget on korkeat nietokset! :xmas:
-lappitar ja hippunen 32+4

Kivunlievityksestä sen verran, että mä olisin halunnut viimeksi myös kauratyynyn mutta eihän siellä synnärillä ollut kun kuumavesipulloja! :eek: Ei toiminut yhtään, eihän sitä edes saa kuumaksi kunnolla kun hanasta vaan otetaan kuuminta mahdollista vettä... Tällä kertaa otan viisaampana oman kauratyynyn mukaan...

Lunta lunta lunta täällä ihan etelässäkin rannikolla!! :heart: Kyllä on kauniin näköstä ja voi että mua nauratti kun meidän 6 kk vanha koiruus näki lunta ekaa kertaa. Ensin katseli ihmeissään ja voi sitä riemua kun se alkoin villinä juoksemaan ympäriinsä ja puskemaan lunta. Eihän siinä tullut sitten lenkkeilystäkään mitään kun mä vaan nauroin ja toinen riehaantui kahta kauheammin :LOL:

Sairaalakassin pakkailen varmaan sitten kun äitiysloma alkaa parin viikon päästä. Paljon kassin sisällöstä on kaiken maailman lippulappusissa ollutkin ja teiltä on myös saanut hyviä vinkkejä, kiitos mammat :)

Meillä myös airbag etupenkillä joten vauva matkustaa takana. Jos ollaan liikenteessä koko perheen voimin niin voinhan minä istua vauvan kanssa takanakin niin olen sitten lähettyvillä jos tarvitsee. Yksin ajaessani saa vauva siis myös matkustaa takana, pysähdytään sitten tarvittaessa. Turvallisuus ennen kaikkea.

Kivunlievityksistä oli myös puhetta. Ensikertalaisena paha sanoa mitä kannattaisi ottaa vastaan. Varmaan kaikki! :D Epiduraalia on moni suositellut joten varmaankin sitä haluaisin kokeilla vaikka vähän neuloja kammoankin. Ilokaasusta mulle varmasti tulee huono olo, voisin ainakin niin kuvitella joten sitä haluaisin välttää. Mutta voin kyllä kuvitella että otan vastaan kaiken mitä tarjotaan jos kivut ovat kammottavat. Jännittää jo tuo synnytys, sen kulku ja kivut. Mutta odotan sitä mielenkiinnolla kokemuksena ja ootan niin innolla että näen millainen pötkäle masusta tulee ulos ja onko se tyttö vai poika :heart:

Teinpä tänään tyhmästi kun kuvittelin että kyllä mä pystyn kävellä töihin ilman mitään kommelluksia. No toisin kävi, alle puolessa välissä matkaa iski kauhea alavatsa- ja alaselkäkipu joka kesti sitten töihin asti. Eipä muuta kuin oli edettävä hitaammin ja purtava hammasta yhteen. Matkaa oli useampi kilometri..en tarkalleen tiedä monta. Reilu tunti siinä matkassa meni :D

Ihanaa ja lumista iltaa kaikille!

Kivunlievityksestä en minäkään mikään suuri ilokaasun ystävä ole.. Ensihenkäykset pistävät nauramaan tahattomasti ja pidempään käytettynä tulee sellainen "pöhnä", mutta kyllä se käy jos muuta ei tarjota. Aquarakkulat on todella hirveät, en tiedä perustuuko sen teho siihen että se laittaminen sattuu pirusti ja sitten niitä kirvelee :whistle: (no eihän se oikeasti siihen perustu..) mutta kertakokeilu riitti minulle.. Kauratyynyistä on apua tiettyyn pisteeseen asti.
Tammimasu hyvähän se on että tutkitaan jos epäillään että kasvussa on jotain häikkää, vaikka uskon ettei sinulla ole mitään huolta sen suhteen. Vauva varmaankin vaan kasvaa siellä "syvällä" kuten Lappitarella :D
Papupata sinulla on kyllä sievä pieni masu :D
Autoilusta vauvan kanssa.. Ihan hyvin pienen voi laittaa takapenkille ja pienenä vauvat usein nukkuu auton kyydissä. Lastentarvikeliikkeissä on myynnissä peilejä jotka on tarkoitettu asennettavaksi autoon niin että pystyy seuraamaan ajaessa, mitä lapsi siellä takapenkillä touhuaa.

MaMa ja tytsykkä 33+0

Yhteistyössä