TAMMIKUUN TOIVOT heinäkuussa

Buh, pissiasiat hoidettu vihdoinkin. Nyt vaan tuloksia odottelemaan, ihan kuin siellä nyt pitäisi yllätyksiä olla. Tosin en ole vuosikausiin käynyt kyllä testeissä, joten mistäpä sen 100% tietää.

Hunaja, ristiäisethän on nimenomaan kirkkoonliittymisjuhla jossa lapsi kastetaan kirkkoon. Nimi on vain "sivuroolissa".
Wikipediassa näin:
Ristiäiset on suomalainen kristillinen juhlatilaisuus, jolla on kaksi tehtävää. Yleensä lapsi esitellään ja lapsen nimi julistetaan ensimmäistä kertaa sukulaisille ja muulle lähipiirille juuri ristiäisissä. Ristiäisiin liittyy myös yleensä kaste, jossa lapsi otetaan kristillisen kirkon jäseneksi.

Arkikielessä sana ristiäiset on laajentunut tarkoittamaan myös eläinten, rakennusten ja kulkuneuvojen ja vastaavien nimenantojuhlia. Näissä juhlissa nimettävä saatetaan "kastaa" esimerkiksi shamppanjapullolla.

Suurimmat kristilliset kirkkokunnat käyttävät lapsikastetta. Suomalaisessa kasteessa kristitty pappi valelee vettä lapsen päähän (tästä nimitys kastaminen) ja sanoo kastavansa hänet Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Alun perin pappi luki paholaisen häätömanauksen, sillä kaste oli alun perin kaste paholaisen häätämistä eli eksorkisma). Myöhemmin evankelis-luterilainen kirkko luopui paholaisen häätämisestä kasteen yhteydessä. Nykyisen kristillisen evankelis-luterilaisen opin mukaan kaste on niin sanottu sakramentti eli pyhä toimitus, jossa lapsi otetaan seurakunnan yhteyteen. Jotkut kristilliset ryhmät eivät hyväksy lapsikastetta, vaan käyttävät aikuiskastetta. Aikuiskasteeseen liittyvää tilaisuutta ei kutsuta ristiäisiksi.

Uskonnottomille lapsille järjestetyistä nimenantotilaisuuksista käytetään nimitystä nimiäiset, koska monet uskonnottomat eivät halua käyttää kristinuskoon viittaavaa ristiäiset-sanaa.

Kristillisissä liikeissä, joissa ei ole käytössä sylilapsen kastetta, on usein tapana siunata lapsi jumalanpalveluksen yhteydessä tai pitää lapsen siunaustilaisuus. Tällöin lapsen ja vanhempien puolesta rukoillaan, vaikka varsinaista kastetta ei toimiteta.

Meillä on itsellä justiin toi syy, ettei järkätä ristiäisiä, kun ei olle mitenkään "jeesustyyppejä", eli kirkolla ei ole mitään sijaa meidän elämässä. Lähinnä hautajaiset ja kavereiden häät vain, naimisiinkin me mennään maistraatissa. Tietty eihän siellä ristiäisissä ole se pappisteluosuus kovin pitkä, että jos haluaa ristiäiset niin siinä mielessä saa siitä muusta osuudesta rennon ...ainakin sitten kun pappi on kahvit juonut ja poistunut paikalta :LOL:
 
Glunk, toi Mymmyryyn kokemus pisti minutkin nyt panikoimaan. Tilasin siis dopplerin, jenkki ebay näytti olevan aika edullinen. Saa nähdä milloin tulee.
Viikon päästä on neuvola ja siellä kai sitten kuunnellaan niitä sydämentykytyksiä. Silloin neuvolalääkärihän ei saanut mitään kuuluville, mutta toosa oli vanha ja edellisenä päivänä olin ultrassa ollut niin en panikoinut. Nyt alkoi ahistus, mistäs sen tietää vaikka kävisi myös huonosti... ilmoittaako se keskenmeno AINA itsestään vai voiko tapahtua ihan huomaamatta.. kai jossain vaiheessa ainakin vuoto alkaa? ...argh miten tässä nyt näin kävi, ei mun pitäny panikoida tällä ja tässä sitä nyt ollaan :eek:
 
Hunaja: Minä kuulun kirkkoon, mies ei (ei usko mihinkään). En ole mitenkään uskonnollnen. En käy kirkossa kuin häissä ja hautajaisissa, eikä käy sukukaan. No ehkä joulukirkossa joskus joku käyny. Meidät vihittiin maistraatissa ja liitto siunattiin kirkossa. Musta tuntu ettei häät oo häät jos ei oo kirkkoo. No eipä niistä häistä sen enempää. Lapset on kastettu kirkkoon lähinnä vaan sen takia ku niin on "tapana" tehdä. Haluan että pääsevät rippikouluun heti ilman että ensin pitää liittyy kirkkoon jne. Mulla ei ole sellainen mielikuva ristiäisistä että on "jeesustelua". Oon aina pappia varatessa pyytäny rennon papin joka ei olis lestadiolainen tai muuten mitenkään harras. Mukavia rentoja tilaisuuksi on kaikki ollu vaikka kaikissa eri pappi. Pakolliset "jeesustelut" on tietty kasteeseen kuulunut, mutta vaikka en tykkääkään käydä kirkossa niin meidän lapset kastetaan. Kaikki siis kastettu kotona (tai mummolassa). Sen takia ehkä tuntuneet vähemmän "jeesustelulta" kuin että olis kastettu kirkossa tai seurakunnan tiloissa. Kotona kuitenkin kotoisa ja rento tunnelma. Virret saa ite valita (minä oon halunnu vähimmän määrän mitä mahdollista). Oon yrittäny valita iloisempia ja kattonu jotain lapsuudesta tuttuja Jumalan kämmenellä jne. Jos sattuu rento mukava pappi niin ei se oo niin "jeesustelua" ku vois luulla. :D Ja ite oon kahdelle kummi enkä koe olevani mikään kristillisen kasvatuksen antaja. Lähinnä ihminen joka oikeasti välittää kummilapsestaan. Otan kummilapset meille loma-aikaan muutamaksi päiväksi ja tehdään kaikkea yhdessä. Soittelen mitä kuuluu jne.

Jaahas... pitää lähtee valmistautuun. Lähdetään kaverin kanssa ulos syömään ja elokuviin. Kiva päästä välillä kotoo johonki. :D

Johjo 14+3

Lisään... Eikä ole mitään lestadiolaisia vastaan, mutta en halua että pappi sattuu olemaan sellainen että ristiäisistä tulee pitkä ja puhutaan vaan uskonnosta. On mulla yks lestadiolaiskaverikin, mutta ristiäisistä ei kyllä oo koskaan puhetta ollu. Häistä kylläkin ja siitä ku siellä lauletaan ja veisataan ja paljon. En oo oikein musiikki-ihmisiäkään :headwall:
 
runttipulla: Ei kai se aina ilmoittele. Mun kaveri meni ultraan viikolla 18 ja siellä todettiin sikiön kuolleen viikolla 16. Ite yritän olla ajattelematta koko asiaa. Jos jotain tapahtuu niin sit se ei ollutkaan elinkelpoinen yksilö eikä voi mitään. Vaikkakin varmaan itkisin silmät päästä, mut ei voi etukäteen itkeä ja murehtia.
 
no voi itku.. siis eikö sieltä ikänä tule mitään ulos, edes viikkojen kuluessa :eek: Jos ei olis ultraa tms niin eikö tietäis kuin kuukausien päästä että mitään ei tulekaan.. kai jossain vaiheessa jotain vuotoa tulisi? Olen oikeasti vähän pihalla tästä asiasta, kun en haluaisi edes miettiä minäkään, säikäytti vain kun mymmyryykin oli jo niin pitkällä että mitähän tässä vielä voi käydä...
Miten ennen vanhaan on tehty jos on sikiö on kuollut masuun, eikä ole tullut sieltä ulos..? Ei kai se voi olla mahdollista.
 
runttipulla: Lentämiselle ei pitäisi olla mitään estettä vielä noilla viikoilla. Katso esim. tämä Kansanterveyslaitoksen sivuilta löytynyt juttu raskaudesta ja matkailusta (on tosin jo vuodelta 2003, mutta enpä usko että ohjeet on tuolta osin muuttuneet):
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2003/4_2003/matkailla_voi_raskaanakin/

Minä olin haaveillut jostain kaukomatkasta vielä tänä syksynä, mutta ei taidettaisi ehtiä ennen loppusyksyä, ja sitten ollaankin toivon mukaan jo sen verran pitkällä tämän raskauden kanssa että pitänee jättää matkahaaveet toistaiseksi.

Keskenmeno ei tosiaan välttämättä ilmoita itsestään, eikä mitään vuotoakaan välttämättä tule. Minulla oli keskeytynyt keskenmeno syksyllä raskausviikolla 8: edellisellä viikolla oli yksityisessä ultrassa näkynyt hyvinvoiva alkio, sitten äitiyspolin ultrassa lääkäri totesi ettei mitään elämää enää ollut. Mitään vuotoja ei ollut eikä muita tuntemuksia, paitsi että jatkuva yökötys oli yllättäen lakannut muutama päivä aikaisemmin, mutta enhän minä ensikertalaisena osannut mitään siitäkään päätellä. Keskenmeno on tietysti sitä rankempi mitä pidemmälle raskaus on ehtinyt, ja varsinkin jos joutuu vielä synnyttämään keskenmenneen vauvan. Olen tosi pahoillani Mymmyryyn puolesta. Voimia!

Piiloblondi
 


Mymmyryy :'( ei löydy sanoja :hug:

Mä lähden ostamaan yhdistelmät. Annoin meidän neidin kuomurataat ystävälleni, kun hänellä on vaan vanhat makuuvaunut, ja tyttö oppinut jo istumaan, itse en noita rattaita enää seuraavalla käytä, vaikka ovatkin vasta 2 vuotta vanhat, mut haluun erilaiset nyt. Ajattelin ostaa yhdistelmät, joissa pehmeä kantokassi, niin voin nyt niillä kärrätä tätä isompaa neitiä sinne asti kun vauva syntyy. Vaikea päätös tulee olemaan mitkä sitten loppujen lopuksi valitsen, Gessleinit tällä hetkellä ois kyllä suosikit, no kunhan käyn testaamassa.... Nyt sais kyllä Emmaljungan vanhat värit halvalla, kun näyttää uudet värit tulleen myyntiin.
Mut nyt aamupalalle, ennenkun iskee pahoinvointi :wave:
 
Oikein hyvää ja aurinkoista perjantaita arvon naiset B) !

Ihana viikonloppu edessä, lämmintä ja aurinkoa ja etenkin vapaata :LOL: Vielä ensi viikko töissä ja sitten lähtee 4 viikon loma.
Omaa napaa samantien: eilen illalla tuntui jänskälle masussa, vähän niinkuin tökkimistä ja pulputtamista, onko nämä nyt ensituntemuksia potkuista? *pihalla kuin lumiukko* Jos on, niin vau. Selkäperspuolisuus on alkanut hellittämään, ainoastaan iltaisin vaivaa. Nytkään ei koske mihinkään, mahtista. Mua alko jänskättämään että pitäisköhän mun siirtää kuitenkin vielä kertomista sen rakenneultran jälkeiseen aikaan.. eli syyskuun puolelle, puolen välin jälkeen käytännössä kun silloin näen pomoa seuraavan kerran. Vai kerronko jo ens viikolla... silloin kyllä mennään 16. viikkoa jo jos kerron syyskuun puolen välin jälkeen niin olen hmm... 23. viikolla.
Äh, en haluis kertoa lainkaan mutta pakko kai se on :ashamed: Pelottaa että mikä on reaktio ja että miten aletaan kohtelemaan sen jälkeen. No toisaalta, jos ei mene hyvin niin tiedän mihin sitten 9 kk vapaalla myös keskityn toukan lisäksi: työnhakuun :kieh:

Jees, tänään en ajatellut päätäni vaivata pahemmin työnteolla, surffin netissä ja lähden ajoissa viikonlopun viettoon. On niin rauhallista kun lähes kaikki on lomilla :)

Dumdaididum... ihanaa kun on perjantai!
 
Kirjoittelen nyt tännekin. Paha mieli on vieläkin Mymmyryyn ja Viuhtiksen takia.
Keskenmenoista vaan sen verran, et yleisiä ovat rv12 asti ja senkin jälkeen on mahdollista, joten ns rauhaa ei ole. Kun liikkeet alkaa tuntumaan niitä on sit seurattava et ne jatkuu. Valitettavasti sydän voi pysähtyä milloin vaan, eikä siitä usein tule varotuksia.
On se niin et kun raskaaksi tulee, niin sen jälkeen aina on mielessä et onko lapsi ok. Sellaista on äitinä oleminen.
Hiljenen taas ja annan netti tilaa muillekin.......

NullPoints + Tirri 17+1
 
Neuvolasta palanneena kaikki oli pakko nyt sanoa että toistaiseksi hyvin, kun ikävästi mymmyryylle kävi.
Maha on kasvanut mutta painoa ei ole kuin joku 300grammaa tullut lisää.. rautakuurille laittoi minut. kaikki raskausoireet kadonnut tai siis loppunut kuin seinään viikko sitten ei mitään.. hieman huonomuistisuutta muttei muuta :| Entiedä mikä alku ahdistus oli kun ei mikään kiinnostanut itketti vaan, nyt olen kuin itse hyväntuuli aamusta iltaan ja pirteä kuin peipponen. B)
Iloista kesän jatkoa ja lomia kaikille kenellä niitä on.. meidän porukka lähtee viikoksi vielä mökille ja sitten arkeen paluu :|
 
Heissan, omaa ja muidenkin mieltä rauhoitellakseni kävin tuolla tekayn sivuilla. Jos keskenmenoriski on prosentin luokkaa ja vähän myöhemmin vielä paljon sen alle, niin paniikkiin en kyllä suostu. Jos prosentit olisivat vaikka 25 prossan luokkaa niin huoli olisi aiheellinen. Koitetaan ottaa rauhallisesti ja rennosti, tällöinhän toukatkin voivat paremmin kun ei ole stressiä kehossa, eikös? :heart: :heart:
Haleja ja jaksamisia kaikille epäilijöille ja panikoijille, minä koitan ainakin nyt ottaa rennommin. :hug:
 
Kaunis ja lämmin päivä tänään!

Mymmyryy, muistathan, että loman aikana tulleet sairaslomapäivät eivät ole lomasta pois. Jos saat vaikka kolme päivää saikkua km:n takia, voit pidentää lomaa sen verran. Joten muista pyytää sairaslomaa, vaikka lomalla oletkin! Ainakin palvelualojen TESin mukaan menee näin.

Kävin eilen esikoisen kanssa pyöräreissulla Kuusijärvellä, matkaa tuli yhteensä 24km. Olihan tuo vähän pitkä polkaisu yhtäkkiä, mutta ei tuntunut kovin pahalta. Supisteli vaan kynnysten yli ajaessa.

Mulla ei valitettavasti liikkeet tunnu yhtään vahvempina vielä. Kai tuo istukka etuseinämässä tekee sen. Ja sama kuin esikoista odottaessa; tuntuu oma syke tosi hassusti parissakin kohdassa alavatsassa. Kohtu varmaan painaa jotain suurempia verisuonia.

Eipä nyt irtoa muita juttuja, joten suuntaan parvekkeelle kukkia hoitamaan.

Tuttiritari 16+1

p.s.tulipas vielä mieleen... Me pidettiin esikoiselle nimiäiset, tosin kyseessä oli enemmänkin tilaisuus nähdä vauva. Nimi oli kaikkien tiedossa heti synnäriltä lähetetyistä tekstareista saakka :) Ei ollut mitään ohjelmaa, kakuteltiin ja kahviteltiin ja vaihdettiin kuulumisia. Saa nähdä, jaksetaanko järjestää sama ensi kevättalvena.
 
Voi kamalaa Mymmyryy, olen pahoillani.
Itsellänikin tuli huoli vauvasta. Koitin eilen dopplerilla kuunnella mut en saanu sydänääniä kuulumaan ja pahoinvointikin on helpottanut huomattavasti eikä liikkeitä tunnu joten mietityttää kyllä onko kaikki hyvin.

Tänään aloitan pistämään insuliinia, saa nähdä miten pystyn vai pitääkö miehen pistää :eek:
 
KVTES:ssä taasen vuosiloman aikana alkanut sairasloma korvataan vain, jos sairasloma on yli 7 päivää. Silloinkin ensimmäiset 7 päivää lasketaan vuosilomaksi ja sen jälkeiset päivät siirretään myöhemmin pidettäväksi. Eikös keskenmenossa sairaslomaa sentään yli viikon saa?

Kiri ja Borghese 13+4
 

Yhteistyössä