TAMMIKUUN TOIVOT heinäkuussa

Heippa!
Neuvolassa käyty. Kaksi tätiä ja kaksi doppleria ja aikaa puoli tuntia, yrittivät etsiä Toivon sydänääniä. No eihän siitä mitään tullut, kun istukan viuhunta ja mun syke peitti pienen kultasen äänen. Aina kuitenkin välillä laitteet rekisteröi sykkeen 120-140, mutta se ei kuulunut mun pauheen alta. Huomena lääkärille varmuuden vuoksi, mutta pelkoon ei kuulemma aihetta, koska laite rekisteröi monta kertaa sen 120-140 sykkeen.
Mutten kaikki ok. Painoa tullut reilu kilo kuudessa viikossa.
mymmyryy ja Toivo 15+3
 
Munki piti etsimällä etsiä että löysin sen liity ryhmään kohdan, mutta löysin kuitenkin. Miks se ei vois olla "kissan kokoisilla kirjaimilla" että heti lötyis.

Päätä särkee. Pitäis vissiin opetella meneen aikoinaan nukkuun. Vois se jo auttaa näihin pääkipuihin. Se ilta on vaan niiiiiiin ihanaa aikaa ku saa olla rauhassa, viettää omaa aikaa. :D

Taidanpa lähtee tuon 2v kans nukkuun ku isommat lapsetki on mummolassa. Menin eilen niitä hakeen (matkaa n. 5km) illalla joskus 19 aikoihin, mut mummi kysyi saavatko jäädä yöksi. Totta kai saivat :whistle: . Varavaatteet ja hammasharjatki on siellä aina varuilta just tuon takia tai sit jos ovat päivälläkin siellä niin voi vaihtaa vaatteet jos kastuu/likaantuu. Asuttiin ennen mummilan yläkerrassa kolmiossa joten lapsilla on siellä paljon kavereita. Ovat siellä nyt kesäaikaan olleet paljon kun täällä missä nyt asutaan (vuosi sitten muutettu) ei samalla kadulla ole ollenkaan samanikäisiä :( .

Johjo & pipana 14+2
 
Minä kerroin pomolle viime viikolla, ennenkuin pomo lähti lomalle. Ajattelin sen olevan reilua, ettei pomon tarvitse sitten muilta kuulla tai huomata vatsasta töihin tullessaan. Muille töissä en vielä vähään aikaan kerro. Itsekin työskentelen esimiehenä ja omat työntekijäni ovat heti alussa tulleet kertomaan. On mukavaa osata varautua ajoissa. Tietenkin kertomiseen vaikuttaa myös työn luonne, esim. meidän alalla raskaus aiheuttaa normaalista poikkeavia järjestelyjä.

Kiri ja masuasukki 13+2
 
Täytyypä alkaa penkoo sitä FB:n ryhmään liittymis linkkiä, jospa sitä siihen tammimasuihin pääsis. Vitsi kun pitää olla niin peukalo keskellä kämmentä näiden kans :LOL:

Tuli sit tehtyä H&M:lle reilun parin sadan euron tilaus :whistle: Kävin penkoo muksujen vaatekaappeja ja huomasin siellä olevan ihan sikana pieneksi meneviä vaatteita. Syyskamppeetkin piti sit samalla tilata, edelliset kun on kans pienet. Nyt sit odotellaan innolla paketin saapumista.

Kaveri soitti ja kertoi et oli soitellu kelaan ja tiedustellu äitiyspväraha asioita. Selvis mulle uus tieto, joka helpottaa mun elämää paljon!! Eli sen saa valita komesta vaihtoehdosta et mistä se äpväraha lasketaan. Eli joko viimevuoden verotuksesta, 6kk tuloista TAI saat valita saman minkä sait edellisestä jos nuorin ei ehdi täyttää kolmea vuotta!! Tuota en tienny, ja ehdin jo stressata asiaa aika lailla. Kun luulen et mun työt vähenee "kivasti" kunhan kerron pomolle raskaudesta (vaikkei se sais vaikuttaa) mutta kun mun työsopimuksessa ei ole tunteja sovittu :/ Niin niin, ajattelin etten ehdi saada niin paljon palkkaa (tuntipalkalla) et saisin niin hyvin rahaa kun aiemmin. Nyt ei sit siitä tarviikkaan stressata. Uskokaa vain niin saan asiasta tapella meidän kelan kans, niillä tuntuu joissain asioissa olevan hieman omat säännöt.
Muttä näin ainakin Oulun kelan työntekijä sanoi et voi äitiyspvä rahan kans tehdä.

MrsO ja rv 14+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs O:
Kaveri soitti ja kertoi et oli soitellu kelaan ja tiedustellu äitiyspväraha asioita. Selvis mulle uus tieto, joka helpottaa mun elämää paljon!! Eli sen saa valita komesta vaihtoehdosta et mistä se äpväraha lasketaan. Eli joko viimevuoden verotuksesta, 6kk tuloista TAI saat valita saman minkä sait edellisestä jos nuorin ei ehdi täyttää kolmea vuotta!!
MrsO ja rv 14+2
Meillä taisi olla niin, että työpaikan sairauskassa laskee sekä 6kk tulot tai sitten katsoo noi edellisen vuoden tulot ja kummalla vain tulisi enemmän äitiysrahaa niin sitten se otetaan huomioon.

Mitenkäs on muuten tuon laita jos nuorimmainen ei vielä ole tuota 3v. niin onko se äitiysraha automaattisesti sama vai tuleeko tähän jokin indeksikorotus?

 
Vielä noista raha-asioista. Eli sitten kun joulun tienoilla jään äitiyslomalle, niin saanko sekä äitiysrahaa, että hoitolisää kun hoidan alle 3v. lasta kotona???

Eihän näillä asioilla kiire ole, mutta kun tuolla joku asioista kirjoitti niin nyt rupesin itsekkin laskeskelemaan ja miettimään ensi vuoden tulojani.
 
Saat kotihoidon tuen alle kolmevuotiaasta ja myös jos on sen lisäksi viel alle kouluikäinen.

Joo niinhän se on kans ollu et tuloista katotaan, mutta uutena tietona tuli toi et saa kans valita sen edellisen äitiyspvärahan jos kuopus on alle kolme kun sitä rahaa haetaan. Mä en nimittäin ehdi millään tienata niin paljoa et saisin sen edellisen verran äitiyspvärahaa.
 
Niin, siis minä saan kotihoidontukea 2 vuotiaasta ja sit viel 5 vuotiaasta. 2 vuotiaasta saan myös sitten kun hän täyttää kolme, koska nuorin on alle kolme vuotias. 5 vuotiaasta saan siihen asti kun hän menee kouluun. Se ei ihan täys tuki ole isommista, mutta rahaa kuitenkin!

Mites muuten, saako sitä kotihoidon tukea viel eskarilaisesta vai lasketaanko hänet jo koululaiseksi?
 
Voiko eri paikkakuntien keloilla olla eri systeemit minkä verran ja miten he rahaa antavat? Siis jos esim. oulusta saat valita kolmesta vaihtoehdosta miten se äitiyspvä raha tulee niin voiko olla et meidän kela ei anna kun kaksi vaihtoehtoa?

Kaikkea sitä tuleekin mieleen :LOL:
 
Joo, ei se tuki tuosta 5 vuotiaasta ole nytkään enempää kun sen reilu 60?. Kiva tietää et saa siitäkin sit viel reilun vuoden sen tuen. Haluaisin olla kotona kun muksut alkoittaa koulun, ellen sit sais sellasta työtä et voin tehdä vain aamu vuoroja.
Miehellä on vuorotyö niin eihän se mitenkään onnistu jos molemmat illan töissä ja eskarilainen/ekaluokkalainen on ilta kahdeksaan yksin kotona :eek:
Haluaisinkin neljännen muksun aikalailla heti perään (muilla on se kolme vuotta ikäeroa) niin tuossa olis "hyvä syy" siihen, voin alkaa miestä lämmittää ajatukselle :LOL:
 
Iloinen yllätys kun laskeskelin noita päivähoitomaksuja. Haaveissa kun olisi vielä se kolmaskin lapsi.

Olin kuvitellut, että kun ensimmäisestä menee tuo maksimi 233? ja seuraavasta 210? niin luulin, että tuosta kolmannestakin menisi tuo 210? niin että kuukaudessa menisi 653? pelkkiin päivähoitomaksuihin. Tähän ei kyllä olisi varaa. Mutta iloinen yllätys olikin, että jokaisesta seuraavasta lapsesta tuon kahden jälkeen meneekin vain 43,99?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kullervo:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs O:
Kaveri soitti ja kertoi et oli soitellu kelaan ja tiedustellu äitiyspväraha asioita. Selvis mulle uus tieto, joka helpottaa mun elämää paljon!! Eli sen saa valita komesta vaihtoehdosta et mistä se äpväraha lasketaan. Eli joko viimevuoden verotuksesta, 6kk tuloista TAI saat valita saman minkä sait edellisestä jos nuorin ei ehdi täyttää kolmea vuotta!!
MrsO ja rv 14+2
Meillä taisi olla niin, että työpaikan sairauskassa laskee sekä 6kk tulot tai sitten katsoo noi edellisen vuoden tulot ja kummalla vain tulisi enemmän äitiysrahaa niin sitten se otetaan huomioon.

Mitenkäs on muuten tuon laita jos nuorimmainen ei vielä ole tuota 3v. niin onko se äitiysraha automaattisesti sama vai tuleeko tähän jokin indeksikorotus?
Minä oon kysyny Kelalta näistä asioista sähköpostilla. Sieltä soitti täti sit mulle ja sanoi että Kela katsoo mistä saa parhaan äippärahan ja sen mukaan tulee. Minäkin saan ku huhtikuussa vasta täyttää nuorin 3v. Vanhaan äitiysrahaan tulee korotus. Tosin en tiedä minkälainen korotus se Kelalla sit on, mut tulee kuitenkin.

Alle 3v hoitotuesta oon käyny paikanpäällä kyseleen. Alle 3 vuotiaasta saa hoitolisän (max n. 168?) eli hoitorahaa ei saa. Ja siinä on tuloraja 3 hlöä vähän päälle 3200?. Vauvaa ei lasketa henkilömäärään eikä koululaisia. Siks meillä tulee tuo 3 hlöä (äiti+isi+tuo vajaa 3v). Mun äippäraha+miehen tulot ylittää kyllä tuon 3200 joten ei saada mitään. Kyselin etukäteen siks että jos tyttö tykkää olla päiväkodissa (aloittaa 1.9) niin saa jatkaa siellä vielä pari kuukautta vauva syntymän jälkeen kerran kotihoidostakaan ei makseta. On muutenkin vaan 8 pv/kk. Avoimessa päiväkodissaki kerho maksaa 40?/kk 2krt/vko 3 tuntia kerrallaan joten olisin valmis maksamaan 80?/kk päiväkodista jos vaan tykkää siellä olla. En kylläkän ole edes ajatellu koko päivää pitäväni niinä kahtena päivänäkään. Olis kuitenki tytöllä edes parina päivänä kavereita ja ohjelmaa. Jos sattuu kauheet ennätyspakkaset helmi-maaliskuulle niin olispa tytöllä kotona tylsää ku ei edes ulos vois vauvan kans lähtee ja isosisko ja veli koulussa päivät. No sen tietää vasta sit ku näkee jääkö päiväkotiin mielellään.

Johjo
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs O:
Voiko eri paikkakuntien keloilla olla eri systeemit minkä verran ja miten he rahaa antavat? Siis jos esim. oulusta saat valita kolmesta vaihtoehdosta miten se äitiyspvä raha tulee niin voiko olla et meidän kela ei anna kun kaksi vaihtoehtoa?

Kaikkea sitä tuleekin mieleen :LOL:
Tämä on ihan suoraa kelan nettisivuilta

Kaksi lasta kolmessa vuodessa

Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista.
 
MrsO, Naamakirjas pitäis olla etusivulla kysymysmerkin alla linkki: liity ryhmään. Tällä sivulla sitä ei ole. Joko siellä on joku asetus päällä, joka tekee liittymisen mahdottomaksi tai sitten Facebookin uudistus on tehnyt jotain kommervenkkiä...
 
Hellouh.

MrsO: Ihana et joku muukin tekee supertilauksia H&M:ltä.. Meilläkin olis taas jätti tilaus edessä kun likan kaikki vaatteet tuntuu jäävän yhtäaikaa pieniksi ja mies tarvii uuden takin talveksi. Kätevää, kun saa maksaa osissa, kun ei tuota rahaa niin järvin hirveästi ole että kaiken voisi ostaa käteisellä.

Nyt vaan itselle tekis mieli shoppailla kaikenlaista, muttei ihan taida kannattaa, ellei sit osta jotain paitoja, jotka menee mammavaatteenakin. Kun ei tää maha tästä ihan heti ainakaan pienene ja mikähän se koko mahtaa sit olla kun vauva masusta pakenee? Ei auta kun ostaa tytölle mitä se tarvitsee ja hillitä omat shoppailuhalut tällä erää. Tilasitko mitään vauvalle?! Mun tekis hirvesti mieli ujuttaa pakettiin jotain myö vauvaa varten. *hymytys*

Tulipa tuossa yöllä sitten säikähdettyä ihan kunnolla, kun tunnin unien jälkeen heräsin siihen että vasempaan kylkeen ja olkapäähän koski niin kovasti etten voinut ollenkaan maata ja hengittäminen oli kovan kivun vuoksi tosi pinnallista. Appiukon kyydillä pääsin päivystykseen (mies ei voinu oikein viedä, kun ei viittiny lapsia puolilta öin enää herättää). Päivystyksessä piti sit vartoo 1,5h ihan vaan sitä et lääkäri sano että kipu johtui paikallisesta lihasjännityksestä. Ohjeena mennä kotiin ja ottaa 1000mg panadol ja koittaa nukkua. Onneksi kirjoitti tän päivän saikkua, kun oli kolmas yö putkeen etten oo saanu kunnolla nukuttua. Tänä aamuna heräsinkin sit vasta puoli 11. :)

Mutta kipu jatkuu edelleen ja ens yö taas pelottaa.. Päivän mittaan olen jo ottanut 3kpl 500mg panadolia ja yötä varten täytyy ottaa tonninen. Onneksi maanantaina olisi taas käynti fysioterapeutin luona jos vaan jotenkin pärjäis sinne asti. Jos ei pärää niin sit tarviis hilata itsensä lääkäriin. Mutta kummalle lääkärille pitäis mennä: omalääkärille tk:ssa (meillä on nyt hyvä lääkäri) vai neuvolalääkärille?

Kiitos kaikille opastuksesta tuon äitiyspäivärahan kanssa. Toivottavasti nyt saisin sit jatkoa töihin.. Tosin tuskin pääsen samaan työhön, joten voi olla taas oma ongelmansa siinä, jos on ollut toisessa työssä 3kk ja toisessa toiset 3kk ennen äippälomaa. Mutta jääköön sen ajan murheeksi. Onhan sitä pärjätty aiemminkin minimipäivärahalla. Ja nythän tuki nousee ymmärtääkseni tammikuun alusta 100e kuussa. Siis minimi. Mutta sen näkee sitten.


tulia & viljami 13+1
 
Sen verran palaan vielä että eilisen sokerirasituksen tulokset olivat erinomaiset, joten nyt saa sit mennä rauhassa aina rv:lle 26 asti ja sillon sit taas uusitaan. Toivottavasti pysyisivät hyvinä loppuun asti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sasha80:
MrsO, Naamakirjas pitäis olla etusivulla kysymysmerkin alla linkki: liity ryhmään. Tällä sivulla sitä ei ole. Joko siellä on joku asetus päällä, joka tekee liittymisen mahdottomaksi tai sitten Facebookin uudistus on tehnyt jotain kommervenkkiä...
Muuten pystyn kyllä kutsumaan sinne kenet vaan "vanhoista" kavereista, mutta jostain ihanaisesta syystä tuossa kutsuttavien listalla ei näy uudempia ystäviä. Mutta palaillaan asiaan huomenna.
 
Täällä sitä vaan lomaa vietetään B) Juuri tultiin korkeasaaresta ja lapset on ihan väsynyeitä... On tullu shoppailtua enemmän kun laki sallii... P.OPin myymälästä ostelin vauvan vaatteita kun oli -70% ale. Huomenna joutaakin kotia lähtemään, autoon ei nimittäin mahdu enää yhtään tavaraa, Ikeasta tuli käytyä lasten huoneeseen uusi sisustus :whistle:

Liikkeeitä tuntuu jo, kun maltan istua ja kuulostella, niin ihan selviä liikkeitä masussa tuntuu. Väsymys helpottanut jo paljon, pahoinvointia vielä on ajoittain. Mut ruoka ei oikeen maistu, salaatit ja hedelmät on jees, mut kaikki lämmin :x Mansikkarahka on kova sana :p

Me ei edelleenkään olla raskaudesta kerrottu, ehkäpä viikonloppuna, kunhan tästä kotiudutaan.... Ja työnantajalle kerron vasta sitten joskus...ehkä rakenneultran jälkeen.

Äippärahasta, mulla on onneksi nyt suht ok tulot ollut, kun sain "ikälisän" ja noita yövuoroja on tullut tehtyä paljon + ylitöitä, niin pitäis tulla ihan kohtuullinen äippäraha. Minimillä me ei pärjättäis , ei sitten millään, vaikka mieskin on töissä. Sairaan kallista tää eläminen nykyään. Jään varhennetulle äippälomalle, ei nimittäin kiinnosta pätkääkään olla pidempään töissä, kun mitä pakko....

Jaahas, joskohan kävis iltapuuhiin ja nukkumaan... :wave:
 

Yhteistyössä