TAMMIKUUN TOIVOT heinäkuussa

Mulla on rakenneultra 19.8. ja sillon on viiikkoja täynnä 20+5.

Lara83 luulis että saa puudutetta. Ite kärsin migreenistä ja mulle lääkäri sano et viikolle 28 asti on turvallista käyttää vahvempiakin särkylääkkeitä. Tosin olen yrittänyt kyllä olla ottamatta mitään mahdollisimman pitkään, mut muutaman kerran oon joutunut turvautumaan lääkkeisiin. Ku ei siitä mitään tulisi jos vaan joutusin makamaan migreenipäivinä, kun olen päivät kaksistaan esikoisen kanssa.
 
Muffelo
Lara83: Toki saa puudutetta, pitää vain muistaa mainita, että on raskaana, on nimittäin eri puudute silloin. Ja sit välttävät esim. turhaa röntgausta ja muuta. Mulla kyllä kävi niin, että ko. puudute oli viimeks loppu, mutta reikä oli pieni, joten annoin mennä vaan, ylitin kyl itseni. Ja juurihoitoakin on mulle raskaana tehty ja se ei kyl mun kipukynnyksellä onnistuis ilman puudutteita :eek:
 
Hellouta B)

En ees muista milloin olen viimeksi kirjoitellut kun olen ollut niin huonossa hapessa, mutta olen ahkerasti lueskellut kaikkien kirjoituksia. Ihanaa, että suurimmaksi osaksi tällä "osastolla" tuntuu kaikilla etenevän odotukset mukavasti :D

Itsellä takana siis 5 viikkoa aivan järkyttävää oksentamista. En ole koskaan ollut niin järkyttävässä kunnossa kuin kesäkuussa. Olin kaksi viikkoa sairaslomalla töistä ja jälkeen päin ajateltuna olisi pitänyt olla vielä kaksi lisää. Sen jälkeen sitten koko heinäkuun on ystävänäni ollut vielä topakka kuvotus, vaikka oksentaa ei ole enää tarvinnutkaan. Tällä viikolla on vihdoin pahoinvointi helpottanut, mutta tietenkin mies sai jostain flunssan ja tartutti sen minuun. Toivottavasti ensi viikolla pääsen vihdoin nauttimaan raskaudestani.
Veriseuloissa, ultrassa ja niiden jälkeen neuvolassa on käyty ja kaikki näyttäisi olevan erittäin hyvin :) Ainut mietityttävä juttu on se, että istukka näyttäisi lätkähtäneen kohdun suun päälle, joten meitä saattaa odottaa suunniteltu sektio. Harmittaa, mutta tuleehan se silläkin keinolla sieltä ulos ja tilanne voi vielä muuttua kun kohtu kasvaa.
Masu pullahti viime viikolla ja enää yhdet vanhat housut menee jalkaa ja mammikset on ollut jo töissäkin päällä etteivät istumatyössä paina mahaa. Tätä vauhtia jos kasvaa, niin miulle tulee aivan järkky pallo B)
Muuten töihin paluu kesäloman jälkeen on sujunut aika tahmeasti, motivoituminen on vaikeaa kun tietää, että kuukauden päästä alan jo opettaa seuraajaan ja siirryn sitten taustalle. Tekisi mieli jo sanoa asiakkaille, että antakaa mun olla rauhassa kun mie ole mamma. Iltapäivisin kun päivän jälkeen käppäilen kotiin, niin kävellessä pikkuisen supistelee, joten iltaisin olen lähinnä keskittynyt lepäämään.
Mitään en ole vielä ostanut enkä edes suunnitellut. Pitäisi varmaan lähteä jo vähän kartoittamaan kaupungin vaunutarjontaa, että tarviiko jättää niiden hankinta lokakuun Helsingin reissulle vai löytyykö mieleisiä.

Mutta sellaista tasaista menoa, omaa kroppaa joka päivä ihmetellen. (Ei oo muuten koskaan ollut näin isot daisarit, ei mahdu oikein mihinkään liiveihin enää ja joissain paidoissa alan näyttää jo vähän rivolta. Mies tykkää, paitsi että ovat niin kipeät että ainoastaan saa katsoa, ei koskea)
Mie koitan olla jatkossa vähän aktiivisempi kirjuuttelija ;)

Mukavaa viikonloppua jo nyt kaikille, nautitaan vielä auringosta jos se tahtoo näyttäytyä!

-PäivikkiV ja pieni 15+2
 
Vinkki vinkki liiveistä, ainakin päivikkiV:lle. Kannattaa ehdottomasti käydä hakemassa heti isommat liivit, jos haluaa välttyä raskausarvilta. Liivikaupan omistaja sanoi pilanneensa rintansa, kun piti liian pieniä liivejä. Itsellani oli sama juttu teini-iässä, kun rinnat kasvoivat tosi äkkiä ja liivit olivat liian pienet tai sitten ei ollut ollenkaan liivejä. Ostin kahdet kokoa E ja nyt taas olen kokoa suurempi, kamalaa! Maan vetovoima tuntuu... KOhta pitää varmaan mennä maatalouskauppaan utareosastolle :eek:

Me mennään katsomaan toukkaa seuraavan kerran vasta 12.9. Silloin mennään viikolla 22. Hämeenlinnassa mennään vasta niin myöhään. No, kaiketi sukupuolen toteamisen takia hyvä. Ei vissiin haluta tietää... Luultavasti päätetään automatkalla Hämeenlinnaan :LOL:
 
Mulla rakenne uä 21+0 viikolla näyttäs olevan sillon 8.9. jollon aika on =) sillon jo näkyis varmaan aika selvänä jos pojalta näyttää :whistle: mut oon vähän epävarma kysynkö sukupuolta.toisaalta haluaisin kysyä,mut toisaalta olis kiva pitää edes kerran raskaana ollessa jännitys loppuun asti :D

puudute raskaana ollessa niinku moni sanoikin että saa sitä sillonkin. mä olin poistattamassa viisaudenhampaita keväällä ja en viel ollut testiä tehnyt enkä kyl ajatellut et raskaana olisin ja sitkun sain tietää et raskaana olen niin soitin sinne hammaslääkärille ja viel kysyin et eikai siitä puudutteesta ollut haittaa kun raskaana oon. oli pakko saada mielenrauha kun se vaivas ja vaivas mua koko ajan....ja kun viel jouduin ottamaan kerta antibiotti annoksenki sielä viisureiden poistossa et kyllä pelotti kun en ollut osannu sanoa et raskaana olen. mut ei kuulemma huolta :) neuvolassakin oli viel pakko asia mainita ja sanoivat että voin olla turvallisin mielin,ei haittaa :D mut se on totta että AINA pitää ilmottaa raskaudesta hammaslääkärissä ja tietty tavis lääkärissäkin että tietävät antaa oikeeta hoitoa ;)
 
Hei taas kaikille!

Munkin pitäis mennä hammaslääkärille näyttämään viisaudenhampaitani. Ne kun tuppaavat aina raskausaikana villiintyä ja taas ovat aloittaneet kasvun. Eikä mulla ole kuin ne kaikki neljä. Meidän suvussa on vielä kirous, että kaikilta on jouduttu leikkaamaan viisurit pois ja samalla siinä vetäessä on myös leukaluut menneet sijoiltaan. Joten ei mua pelota ollenkaan mennä poistattaman niitä sit joskus.

Tohon raskausarpi keskusteluun.. Eli mulla ei auttaneet edes oikean kokoiset liivit pitämään raskausarpia poissa. Kun painoa tuli 23kg edellisellä kerralla, niin arvet tuli siinä samalla. Lisää tissit repes vielä kun maitoa nousi mulla reilusti yli tarpeen turvottaen tissit valtaviksi palloiksi. Suurin syy noihin arpiin oli se painon nousu ja geenit saada arpia helpolla...

Tuosta tulikin mieleeni, että onko kukaan harkinnut tuota äidinmaidon luovutusta? Itse luovutin esikon aikana, kun aikaa oli ja maitoa tuli tulvimalla. Nyt taas mietityttää, että miten kädet riittää kun on kaksi...

Meille typykkä aloitti tänään uudessa päiväkodissa. Oltiin reilu vuosi vuorohoidossa mun vuorotyön takia, ja nyt kun sitä ei enää tarvitse niin saatiin vihdoin siirto tavan päiväkotiin. Uusi päiväkoti sijaitsee vanhalla kasarmialueella ja on oikein tunnelmallinen pihapiiri. Ainakin nyt puoli vuotta on siellä ja jatkoa pitää sitten katsella. Tekisi mieli pitää tyttö siellä parina päivänä viikossa, jotta saisi tarpeeksi virikkeitä ja minulla olisi aikaa hoitaa juoksevia asioita. Tyttö on silloin kuitenkin jo neljä, enkä usko, että keksin tarpeeksi tekemistä tytölle kotioloissa. Tosin asiaan vaikuttaa myös minkä luonteinen tulokas on. Typy oli niin rauhallinen pienenä, että hänen kanssaan olisin voinut vaikka opiskella samaan aikaan äippälomalla ollessa.

Nyt taas vaunuja bongailemaan. Mä olen jopa hyväksynyt vaihtoehdoksi huutonetin kärryt :)

Aminohappo ja Kuutti 16+4
 
Tilasin sitten sen kotidopperin sieltä ebaystä.. :LOL:
En oo enemmin ostanut mitään ulkomaalaisista nettikaupoista. Toivottavasti onnistuin nyt sit kun mun enkkukaan ei oo kovin hyvä.. :)

Löysin kirjastosta kivan kirjan ja ajattelin että pitää heti kertoa täälläkin.. Kirjan nimi on Kamalan ihana herne ja se on päiväkirja jota ex kansanedustaja Marjukka Karttunen on kirjoittanut ollessaan raskaana. Yleensä en pidä kirjojen lukemisesta mutta tämä kirja vei mukanaan.. nimittäin olen lukenut sen melkein päivässä läpi.. :LOL:
 
Muffelo
Mäkin peesailen Aminohappoa noissa raskausarpihommissa...
Kerran itseasiassa juttelin arpien synnystä ihan plastiikkakirurgin kanssa, joka sanoi, että itse ei voi asiaan vaikuttaa. Siihen vaikuttaa ihmisen kudostyyppi, niitä joko tulee tai ei tule. Lisäksi hormoonit, nuori ikä ja muut asiat lisäävät niiden syntymisen riskiä, jos kudostyyppi on niitä herkästi muodostava. Ja kalliit raskausarpivoiteet ovat ihan yhtä tehokkaita kuin vauvaöljy, sillä repeäminen tapahtuu siellä ihokudoksen alla, ei ihon pinnalla. Eli itseään ei ainakaan voi arvista syyttää...
 
Ou, minua on sumutettu raskausarpiasiassa. :eek: Pitää siis huolehtia, että syö hyviä rasvoja ja toivoa, ettei arvet valtaa koko kroppaa raskauden edetessä. Onneksi näillä palstoilla on viisaampia, jotka kertova asioiden oikean laidan =)

Ihanaa, kun huomenna on se neuvola! Jo 9.00. saa sitten tietää, että onko toukalla syke jäljellä...
 
En voi sanoa että oon viisaampi, ainoastaan järkytyksen kautta oppinu että niihin ei voi vaikuttaa (paitsi tietysti tuo painon vahtiminen, jolloin niitä ei niin helposti tule). Kun esikon odotusaikana parikymppisenä ensimmäiset punaiset juovat ilmestyi niin jouduin pikkuruiseen paniikkiin ja juoksin ostamaan weledan raskausarpiöljyä sekä phytomerin (helvatun kallista) raskausarpivoidetta.. Eihän ne mitään auttaneet, meillä raskausaret tulee geenien mukana... Tosin raskauden jälkeen tuo jälkimmäinen voide vaalensi punaiset juovat vaaleiksi todella nopeasti. Kosmetologi sanoi joskus mulle, että tärkein ihon hoitoaine on vesi, eli tarpeeksi nestettä päivittäin nautittuna auttaa pitämään ihon paremmassa kunnossa. Nyt tietää jo mitä tuleva pitää, jos vain saisin ton painon pysymään tuon 12kg rajoissa, niin pääsisin samoilla arvilla :whistle: .

illanjatkoja :wave:
 
hoah. Miksi raskaana pitää olla niin paljon vaivoja? Jotta osaisi paremmin arvostaa tulevaa pienokaista vai kuinka?

Hirveän kauhea väsymys ja jatkuva vatsan kiristys ei yhtään helpota muutenkin hankalaa ja nuutunutta oloa.. onneksi mun ajotunti oli tänään peruttu. en olisikaan jaksanu ajaa..

Meillä on rakenneultra 9.9. eli rv 20+0. Viikolle 20 täällä kuulemma pyritään varaamaan ja siihenhän tuo sitten osuikin. Just eikä melkeen. :)

Mut nyt öitä.

tulia & viljami 14+1
 
Muffelo: Oulussa ei ole ilmaista rakenneultraa, mutta varasin ajan Gynekoon yksityiselle. Luin netistä, että paras aika olis 19-22 viikot. Jossakin paikassa luki että on mahdollista tehdä 16 viikosta eteenpäin. Gynekossa sanottiin kans nuo 19-22 viikot, mutta paras aika olis 21 viikolla. Kaikki ei kuulemma vielä näy aikaisemmin (mm. virtsatiet, ruoansulatus). Ite meen 19+3 että ehdin ennen töiden alkua käydä. Sit ku alkaa työt on niin vaikea sovittaa omat ja miehen työvuorot silleen että pääsis.

Aminohappo: Mulla kans tulee aina maitoa yli omien tarpeiden. Oon pakastanu, mut sitä kaikkea ei sit koskaan tarvi käyttää ja saan nakata loppujen lopuksi roskiin. Pitää muka aina varautua jos lähteeki ite johonki että sais silti vauva äidinmaitoa. En vaan halua alkaa luovuttaan ettei tuu lisäpumppauksen takia vielä enemmän maitoa. Jätän pumppauksen mahdollisimman vähiin ettei maidontulo enempää lisäänny. Öisin lakanat ja kaikki maidossa vaikka liivinsuojatki olis. Pakko nukkuu pyyhkeen päällä ettei patjakin mee maitoon. Joku kärsii siitä ettei tuu tarpeeksi, mutta kyllä ylituotantokin on perseestä. :ashamed:

Johjo & pipana 15+3
 
Heihou, tammikuiset tänään tämä tyttö lähtee lomille! B) Ja tänään pitäisi kertoa SE asia pomolle. Näin viime yönä unta että mun mies lähti omille teilleen risteilylle (ja sitten unen edetessä se muuttui mun inhaksi exäksi) ja sitten jossain välissä pomollekin siinä unessa kerroin, että olen raskaana. Se sanoi, että jospa irtisanoisit itsesi ja hakisit uuteen toimeen :LOL: :LOL: Saas nähdä mitä se oikeasti sanoo tänään, todennäköisesti vastaanotto on jäätävä, ainakin sen kommenteista päätellen, kun muut ovat raskautuneet..
No, tänäänhän sen tietää ja pääsen onneksi itse sinne risteilylle ja samantien kuukaudeksi pois täältä työmaalta, niin ainakin pöly laskeutuu jos ei muuta =)

Mulla menee totaalisesti hermot tän mun perssiin kanssa. Se alko eilen taas vaivaamaan ihan hirveesti ja nyt joudun könkkäämään mitä ihmeellisemmässä asennossa, ja istuessakin pistää tuonne persluuhun. Ärsyttävää, en ole tämän takia käynyt lenkilläkään miesmuistiin joten saisi kyllä mennä ohi. Tarviin kohta rullatuolin.. :headwall: :headwall: :headwall:
 
maidon tulosta sama homma täällä, yli tarpeiden tulee maitoa, rasittavaa :kieh:
Eilinen neuvola reissu meni hyvin, hb noussut 136, verenpaine laskenut ja muutenkin kaikki ok. Down seulassa np:n + veriseulan riskisuhde 1:31000 eli todella pieni, huh! Ja pienen sydän siellä tykytti 145 :heart:
Mulla se rakenneultra on 8.9 ja ajattelin vielä kyllä käydä 4 d ultrassa sen lisäksi. Ja sukupuolen haluan kyllä tietää jo etukäteen.
Väsyttää, eilen meni töissä ylitöiks ja sitten kun tulin kotiin alkoi melkoinen ukonilma ja sitä ihastelin sitten ulkona istuen puolilleöin. Ukonilmat on ihania!
Jaahas, jos lähtis sohvalle pötköttelemään....
 
Mä en ole saanut dopplerilla ääniä kuulumaan. Liikkeitä ei myöskään tunnu. Ihmettelen suuresti koska esikoiselta olin kirjannut selkeät liikkeet rv19 ja pitkään oli jo ollut epäilyä liikkeistä. Kolmisen viikkoa sitten luulin tunteneeni mutta ei se sitä ollutkaan. Nyt alan olemaan tosi hermona ja neuvola vasta ens to! Pahoinvointikin on loppunut. Olen lähes varma että masussa ei ole elämää. Nyt en osaa edes muuta ajatella.

mei+piiperö 18+2
 
mei08: Soita neuvolaan, että saisitko käydä vaikka jo tänään sen verran että pelkät sydänäänet kuunnellaan. Mulla on ainaki aina onnistunu. Eri neuvola on kylläkin ollu, mut onnistuis varmaan nytki. Jos ei muuta vapaata aikaa ole niin puhelintunnilla sitten. Nyt ei oo tarvinu käydä, mut viimeraskaudessa kävin otatuttaan hemoglobiinin puhelintunnilla ku väsymys ei ottanu loppuakseen ja joltain oon käyny kuunteleen sydänääniä puhelintunnilla.
 
Anmaria79
Olin just kirjoittamassa mei08 et käy ihmeessä pikakäynnillä neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet. Et saa muuten asiaa mielestäsi.

Itse taisin eilen tuntea ekat liikkeet illalla autoa ajaessa. Tänään en oo taas liikkeitä vielä huomannut. Täytyy illalla koittaa rauhoittua, jos sit tuntis. Kolmen viikon odotus vielä rakenneultraan...
 
Huh, nyt on kerrottu pomolle! Ja sovittiin että muille kerron sitten loman jälkeen, eli alaiset on vielä pimennossa! Hyvin meni, kovasti onnitteli ja sitten sanoi että apua, miten me nyt pärjätään sitten.. no, kaipa sitä aina jotain keksitään. Jänskää, onnitteli moneen otteeseen ja sanoi että onhan se jo aikakin. Ihan suotta siis jännitin ja pelkäsin, kaikki on sittenkin ihan ok.

Jees, mä lähden nyt tästä neljään viikon lomille, käyn silloin tällöin teitä moikkaamassa!

Viikonloppuja kaikille! Ja Mei, käy kuuntelututtamassa niitä ääniä, kotidoppleri on kuitenkin aina kotivehje. Jos on vaiks istukka edessä niin eihän ne niin vain kuulu. :hug:
 
Johjo: Mulla kans lakanat ihan maidossa aamulla. Meillä Kuopiossa hyvä systeemi, koska jos täällä luovuttaa, niin Kysiltä saa hyvän rintapumpun ja sieltä noutavat tarpeen mukaan joka ma, ke ja pe. Vuonna 2005 oli maidosta niin kova pula, että mä luovutin vielä typyn ollessa 7kk ikäinen. Silloin sain vielä minini äippärahan joten tuo maitoraha oli kivaa bonusta tuohon rahaan. Silloin litrahinta ä-maidolle oli 17?. Nyt taas varmaan antavat lappuja mukaan kysiltä, jos vaan jaksais sitä rumbaa taas. Siinä nimittäin hygienia on kaiken a ja o ja aina kun pumppas piti ravata suihkussa, ja nyt kun on kaksi niin miten repeän aina suihkuun kun tuntuu että tissit on täynnä...
 

Yhteistyössä