TAMMIKUUN TOIVOT elokuussa

Heippa taas. En ole taas kerennytkään kirjottelemaan.

Mulle sanottii tasasesti esikoisesta tyttöä ja poikaa ja poikahan sieltä tuli. Kakkosesta kaikki veikkas tyttöä mut poikahan sekin oli. Ja mä olen ihan 100 varma että poika on tää kolmaskin =)
Vakuutuksista: Meillä ollut jokaisella vakuutus jo ennen syntymää ja tästäkin aiotaan ottaa. Tai täytys kohtapuoliin ottaa jo.

matsu83 ja masuasukki 14+5
 
Tupakoinnista minulla jäi tupakointi kun aloin odottamaan tuota kuopusta ja en aloittanut sitä uudelleen tässä välissä. Minulla tuo tupakan jättäminen raskaaksi tultua on ollut helppoa kun on ollut sellainen pahoinvointi ettei ole voinut kuvitellakaan että polttaisi :x muuten se olisi voinut olla vaikeaa :ashamed: Nyt vaan toivon että se jäisi kokonaan pois enkä enää aloittaisikaan...
MaMa ja junnu 17+4
 
En polta, reilusti yli 4 vuotta oon ollut sauhuttelematta. Lopetin kun aloin tyttöä odottamaan ja helpostihan se kävi, vaikka ennen poltin ihan sikana 1½ toppaakin paloi päivässä :ashamed: Mieskään ei polta, niin ei oo ollu houkutuksiakaan polttaa. Alkoakaan ei tullut käytettyä kun kerran vuodessa perseet olalle ja se on siinä :LOL:

Meillä on neiti räkätaudissa ja kiva yskäkin tuntuu olevan, saas nähä onko siitä huomenna hoitoon menijäksi, ois meillä molemmilla isännän kanssa iltavuorot ja mä en kyllä pystyis olemaan töistä poissa.

Ai niin ja aamulla hajos astianpesukone, eli siis viikonloppuna uutta ostamaan ja rahanmenoahan se tietää :headwall: Onneks isännällä kävi viimeviikolla flaksi ja voitti kenosta ihan kiitettävän summan rahaa, kerrankin :D Saatiin maksettua sen opintolaina pois ja jäi vielä ihan mukavasti ylimääräistäkin törsättäväksi. Ihanaa kun kerrankin käy onni, meillä yleensä on vaan tuota rahanmenoa.

No eikun iltapuuhiin....
 
Tervehdys pitkästä aikaan :)
Neuvolakuulumisia; kohtu navan kohdalla ja sydänäänet kuuluvat :heart: verenpaine paranemaan päin samaten hemoglobiini. Sokerirasitustestiin pitäis suunnistaa joskus viikon 26 tienoilla. Täällä suunnalla kaikki siis hyvin.

Janttu & toukka 18+3
 
Pitkästä aikaa kirjottelen, olen kyllä seurannu teidän juttuja mutten itse kirjottanu mitään... Tuo vakuutushomma kiinnostaa täälläkin paljon. Kahdelle ensimmäiselle lapselle ei otettu vakuutusta ja molemmat on kärsiny korvatulehduksista, joten vakuutuksesta olis ollu hyötyä. Mutta nyt tälle kolmannelle ajateltiin, itseasiassa avomies sitä alkoi puhumaan viime viikolla, kun tämä on hänen ensimmäinen lapsensa niin hössöttää kaikkee muutakin :)
Mies haluaa myöskin tietää sukupuolen etukäteen, että voi ostella kaikkee sitten valmiiksi jo. Vähän minäkin odottelen poikaa kun noita tyttöjä on jo kaksi siunaantunut, mutta toisaalta sekin olis ihanaa että olis kolme rinsessaa :D Tytöt on sitä mieltä, että ne haluaa siskon eikä veljee... Mekin saatetaan varata se 4D ultra, jos eivät rakenneultrassa näe sukupuolta.
Yksi hankinta on tehty ja sen vaunut! Kävi uskomaton säkä kun samasta kylästä erästä naishenkilö kauppasi kirppiksen ilmotustaululla retrovaunuja. Otin heti yhteyttä ja mentiin katsomaan, ei tarvinnut kahta kertaa miettiä kun vaunut jo oli takakontissa!! Hintaa tuli 80? aidoille 70-luvun vaunuille :D Sellaset limenvihreät, jossa on mustavalkokuviollinen koriste"nauha" kyljessä. Koppa taitaa olla ihan aitoo nahkaa, ainakin tuntuis siltä... Sitten kopan pohja on sellanen ihana, että sieltä saa nostettua selkänojan vauvalle kun vähän kasvaa, niin voi istualteen seurata maailmaa! Ja renkaitten päällä lokasuojat ja alaritilä on tosi tilava, mahtuu ostokset hyvin mukaan. Aivan ihana löytö ja pilkkahinnalla, en malta oottaa että pääsee käyttämään :)
Pikkusen jotain liikkeenpoikasta on täälläkin tuntunut, mm. just äsken... Ei vielä mitään mullistavan selkeetä liikettä, mutta eiköhän ne ala tuntua paremmin parin viikon päästä. Niin ja mulla LA onkin 10.01.2009, kun listassa on 09.01, mutta eipä kai sitä päivän takia tarvitse vaihtaa.
 
Tupakoin ennen raskautta reilun askin päivässä, mutta plussan jälkeen jäi tupakat melkeen heti. Pari päivää poltin viel, mut vain 1-3 päivässä. Yllätyin kyllä kunika helposti se kävi.
ON: Huomenna varaan sitten ajan lääkäriin. On nyt ollut vajaan viikon alavatsalla tosi kipeetä. Lähinnä kipu ollut töissä ollessa, mutta myös jos ollaan oltu pidempään liikkeellä. Ylihuomenna on sitten neuvola. Toivottavasti kuunnellaan :heart: ääniä, liikkeitä kun ei vielä ole tuntunut niin kaipaa varmuutta, että Pikkusella on kaikki hyvin.

Nyt taas lepäämään ni loppuu masukipu...

VauhtiViuhti ja Pikkunen 15+1
 
Kirppuselle paljon onnea Keno-voitosta :) Tylsempi homma on se astianpesukoneen hajoaminen. Meillä levis lämminvesivaraaja, että sympatiat ovat lähellä...

Tupakki ei ole maistunut koskaan. Jännä, jotenkin ajattelin, että tekis mieli hyvää punaviiniä raskaudeaikana, mutta inhottaa ajatuskin. Kerran maistoin miehen olutta, ja meinas oksu lentää.

Ärsyttävää tänä ainainen niiskuttaminen. Varmaan jotain allergiaakin on, mutta jostain luin, että raskaana ollessa limakalvot turpoaa ja siksi voi nenä olla tukossa. Onko muuten jollakulla kokemusta Rota-virusrokotteesta? Luin jostain, että sellainenkin on olemassa...
 
Meidän nuorimmaisella (2v3kk) on se alapäävaiva :( . Oysin lääkäri sanoi ettei näin pienelle tuu yleensä hiiva ku antibioottikuurin takia, niin yleensä mut varmaan poikkeuksiakin on. Tänään pitää viedä neljäs pissanäyte. Niin ku arvelinkin niin omalääkäri määräs uudet pissakokeet. Antibiootille reseptin kirjoitti pissatulehdukseen valmiiksi jotka saa tänään aloittaa vaikka viljelyn tulos ei ole tullutkaan. Ajattelin jättää lääkärille soittopyynnön samalla ku käytän tyttöä labrassa jos juttelis sen kans vielä tuosta hiivasta. Jos kokeilis ensin siihen hiivaan jotain ettei turhaa antibioottia syöttäis.

4D:hen en mene. En raski ku on niin kallis. En ole aiemmissakaan raskauksissa käynyt. Yksityiselle meen tavalliseen rakenneultraan ja sekin maksaa kelakorvauksen jälkeen reilu 100 euroa.

Tupakoi en. Ennen esikoista poltin, mut lopetin ku sain tietää olevani raskaana. Oon aina ollu sellainen "seurapolttaja". Kotona en kauheesti oo koskaan polttanu, mut töissä ja kavereilla jne sit enemmän joten lopetus oli helppo. Mies polttaa ja siks meinasin alkaa uudelleen ku lopetin imetyksen, mut mies sanoi että ootko ihan tyhmä ja rupeet polttaan ku oot jo ollu noin pitkään polttamatta. En sit aloittanu uudelleen. Hyvä et mies sano noin vaikka ite polttaaki eikä edes aio lopettaa. Polttaa kotona onneks vähemmän ja käy ulkona tupakilla vaikka olis kuinka paljon pakkasta tahansa.

Oon kaks päivää poistanu pojan tulevasta huoneesta (meidän ex-makkarista) tapetteja. On muuten tiukassa. Lastulevyn päälle edelliset asukkaat laittanu suoraa tapetin. Sellanen tapetti josta ei vesi imeidy joten ei kovin helposti lähde irti. Menee varmaan vielä kaks päivää että pääsee uusia tapetteja laittaan :eek: . Olis pitäny laittaa saneerauslevyt vanhojen päälle niin olis helpommalla selvinny, mut nyt ku yli puolet tapeteista poistettu niin poistan loputki. Päätin laittaa lasikuitutapetit niin on helppo sit vaan maalata jos tyttö ja poika vaihtaa keskenään huoneita. Tyttö on kateellinen ku veli saa parvisängyn ja lupasin, että joskus myöhemmin se saa veljen huoneen ja parvisängyn, no katotaan haluaako se sitä enää edes parin vuoden päästä ;) .

Nyt suihkuun ja sit labraan viemään tytön pissanäytettä.

Johjo 16+1
 
Tupakka on ollut meikäläiselle aika suuri pahe, mutta kun esikon testi näytti plussaa, loppui tupakointi kuin seinään. Yllättävän helppoa se oli, kun oli kunnon syy, vaikka poltin tuossa kohtaa 2 askia päivässä. Mutta pitihän se arvata, että kun vauva on maailmassa ja imetys loppu, niin tupakointi jatkuu :headwall:

Tupruttelin siinä taas pitkän aikaa, tällä keraa tosiaan enää vain 30 tupakkia päivässä. Sitten tapasin nykyisen mieheni ja hyvin pian sen jälkeen sairastuin keuhkoputkentulehdukseen ja niin kovaan kuumeeseen, että olin täysin vuoteen oma muutaman päivän. Ei siinä paljon tupakka maistunut. Samaan syssyyn kuvattiin keuhkot ja menin puhaltelemaan sairaalaan johonkin putkeen, jotta saivat selville keuhkojen tilanteen. Tulokset sitten pysäytti, enkä usko, että enää ikinä lähden tupakkia sytyttämän.

Keuhkojen toimintakyky oli laskenut muistaakseni 20% ja käteeni sain astmapiipun ja ilmoituksen, että onnea vaan valitsemallesi tielle...tuleva diagnoosisi tulee olemaan astma.

Rotavirusrokotetutkimus oli esikon syntymän aikaan meneillään, joten osallistuimme siihen ja esikko sai ko rokotteen. Ei ole ko. virusta sairastanut, tai sitten äärimmäisen lievänä, ettei olla edes ko. virukseksi tunnistettu.

Sef + masukki 15+6
 
Huomenta!

Tupukista; mie en ole koskaan polttanut yhtään tupakkia eikä mieheni myöskään. Hän tosin juhlapäivinä röyhyttelee kavereidensa kanssa paksuja kuubalaisia sikareita, mutta se on ehkä kahdesti vuoteen. Meikäläisen hengityselimillä on ihan hyvä etten koskaan ole tuota tupsuttelua edes aloittanut, olen kovin herkkä muutenkin saamaan kaikki ihme tulehduksia ja turvotuksia.

Vakuutuksista; meillä oli myös tarkoitus ottaa lapselle jo ennen syntymää vakuutus, jos tulee samanlainen korvatulehtuja kuin vanhempansa. Pitäisi varmaan kohta puoleen ruveta niistäki n ottamaan selvää.

Vaunuista AUTTAKAA KOKEMATONTA. Myö käytiin lauantaina ensimmäisen kerran paikallisessa lastentarvikkeessa katsomassa vaunuja ja mie meinasin saada paniikkikohtauksen; mistä mie voin tietää minkälaiset mie tarviin ja halluun. Olin ajatellut yhdistelmiä, mutta niitäkin on miljoona erilaista.
Lapsi on siis ensimmäinen eli siksi paniikki kun mitään kokemusta mokomista vekottimista ei ole. Asumme hissittömän kerrostalon kolmannessa kerroksessa, vaunut siis jäisivät aina alakertaan ja vauva pitää hiissata muuten ylös. Lähinnä varmasti ajelen vaunuilla kaupungin päällystetyillä jalkakäytävillä, mutta tarvittaessa niiden pitäisi mahtua 5-sarjan bemarin takaluukkuun.
Voitteko pikkuisen vinkata millaiset teillä on ja miksi olette niistä tykänneet tai ette ole tykänneet? KIITOS :heart:

Eilen kävin äitin luona iltakahvilla ja se oli kaivanut arkistojen aarteista nyt 15-vuotiaan siskoni entisen turkoosin villapuvun ja isoäitini neuloman aivan valtavan ihanan villaisen peiton vaunuihin. Nyt on sitten vauvalle ensimmäiset tavarat =) Nyt on tullut pikkuhiljaa jo sellainen olo, että taidan uskaltaa ehkä jo jotain pientä ihanaa ostaa.

Olo on mukava, mutta yllättävän paksu jo.

PäivikkiV ja pieni 16+0
 
Huomenta :)

En ole koskaan tupakoinut, joten se siitä. Alkoholikaan ei juurikaan kuulu elämääni, kun sitä on teininä vedetty riittämiin. Absolutisti en kyllä ole, mutta koen niin turhaksi juoda vaan paria drinksua, kun osaan pitää hauskaa ilman viinaakin. Kivempaa sitten juoda vaikka jotain hyvää mehua ja kulkea autolla. Siiderit ja kalja kun eivät mulle maistu, vaan jos vedetään niin sitten tiukkaa.

Mulla on ollut jo pari viikkoa nenä niin tukossa ja kuiva, että ihan ärsyttää. Olen tosin kuvitellut sen johtuvan ympäri vuorokauden auki olevasta makkarin ikkunasta. Onko tosiaan raskaudella jokin yhteys nenänkin limakalvoihin?

Rotavirusroketteen tutkimus oli meidänkin esikon aikana käynnissä ja siihen osallistuttiin. Tosin en tiedä, saiko aitoa tavaraa vai plaseboa, mutta mitään virusta ei meillä ole ollut. Oli siitä tutkimuksesta kyllä vaivaakin, että voi olla, ettei seuraavan kanssa enää osallistuta mihinkään. Turhaa lapsen kiusaamista verikokeet, yms.. Tosin, jos sillä selvittiin rotaviruksesta, niin hyvä, mutta kun ei tiedä varmaksi kuuluiko lumelääke-ryhmään vai ei.
 
Muffelo
Hei taas!

Mulla jatkui taas viime yön menkka ja alaselkä kivut, ettei vaan ois suppareista nyt kyse, kun aiemminkin ovat olleet ongelmana :|

Tupakoinnista sen verran, että en ole polttanut yhtään tupakkaa sen jälkeen kun esikkoa aloin odottaan, eli sellaiseen 4,5 vuoteen. Enkä enää aio polttaakaan. :)

Rotarokotteesta ei ole kokemusta, mutta rotaviruksesta kyllä. Meillä oli se, kun nuorempi oli 11kk ja vanhempi 2,5v. Se oli elämäni kauheimpia viikkoja, esikko oli 5vrk tiputuksessa ja meinasi kotona kuivua hengiltä jo reilussa vuorokaudessa. Eli ehdoton kyllä sille rokotukselle!!! Koskahan mahtanee tulla rokotusohjelmaan, toivottavasti mahd. pian..

Ja kiitos tosta Mpr infosta, täytyypä tarkastaa rokotusasiat!

Muffelo ja masunen 17+1
 
PäivikkiV:lle vastailen noista vaunuista/rattaista: Mä ottaisin kaupunkiolosuhteisiin sellaiset vaunut, jotka on mahdollisimman kevyet ja kääntyvillä etupyörillä. Ei se vauva juuri mitään aluksi paina, mutta sitten kun se painaakin äkkiä sen yli 10 kiloa niin on aika raskasta hommaa aina painaa aisaa alaspäin kun haluaa ohjailla rattaita, siis jos ei oo ne kääntyvät etupyörät... Niin ja heittoaisa on musta ihan must myös, saa käänneltyä kesken matkan auringon/tuulen mukaan. Niin ja merkkivaunut (Teutonia, Brio jne.) maksaa mutta rahalleen todella saa vastinetta, oon meinaan kokeillut aika monia halvempiakin ja ikinä ne ei rullaa niin pehmeästi, pyörät vikisee, jarrut hajoilee tms... Saahan ne sitten säästää seuraavalle tai myydä hyvään hintaan pois. Nyt ei tuu muuta mieleen, toivottavasti tästä oli jotain apua! Ainiin ja jos nostelet rattaita paljonkin autonkyytiin niin kasausmekanismeissa ja varsinkin niiden yksinkertaisuudessa ON eroja... :)

Sisi ja bébé2
 
Rota-rokotteesta eikös sitä olla sisällyttämässä rokotusohjelmaan..Sitä en kyllä osaa sanoa joko ensi vuonna.. mutta ainakin se on budjettiin merkitty joten voisi olla toivoa että se kuuluisi rokotusohjelmaan jo ensi vuonna.

MPR-rokotuksesta sehän sisältää siis tuhka- ja vihurirokko sekä sikotauti rokotteen. Olen itse syntynyt v.-74 ja olen varsinaisen MPR-rokotteen saanut yhden kerran ja tehosteet tuhka-ja vihurirokkoa varten kerran joten rokotesuoja siltä osin on kunnossa. Kannattaa tarkistaa onko saanut nämä tehosteet sillä varsinaista MPR-rokotetta ei tämän ikäpolven lapsukaiset ole saaneet kuin sen kerran. Ja jos tehosteita ei ole saanut on hyvä todellakin välttää matkustelua raskausaikana. Etenkin vihurirokko on pahasta raskausaikana. Silloin kun aikanaan yläasteella sen tehosteen sain niin varsin varoitettiin ettei rokotuksen jälkeen saanut tulla raskaaksi useaan kuukauteen sen jälkeen ( aika harvassa on kuitenkin ne jotka yläasteikäisenä raskaaksi tulee ainakaan tarkoituksella..)

Malttamattomana rakenneultraa odotellen.. (joka siis on vasta 21.8)

MaMa ja junnu 17+5
 
Kiitos Sisi neuvosta :flower: Näin mie vähän oli ajatellutkin, että ketteryys on valttia näissä oloissa. Mitäs mieltä olette, yhdistelmä ensin vaunukopalla ja sitten ratasistuimella vai kuomurattaat kantokopalla?

-P
 
Heissan.

Vaunuista: minä olen ainakin tykännyt/kokenut hyödylliseksi kantokopan (meillä pehmeä kantokoppa). Parin kuukauden ikäisenä meidän esikoinen ei meinannut iltaisin nukahtaa; silloin nukutettiin heiluttamalla kantokoppaa =) muutenkin, jos jätät vaunut teillä alakertaan, niin voi olla kätevää, että pystyt nukkuvan vauvan kantamaan kopassa sisälle, ja vaavi voi jatkaa kopassa uniaan.

ON: vointi on päivä päivältä paljon parempi. Pahoinvointia ja oksentelua ei enää ole ja ruoka maistuu (liiankin) hyvin. Keskiviikkona tunsin jo ensimmäisiä liikahduksia ja nyt on mieskin jo tuntenut pientä muljuamista käden alla, 1. raskaudesta en tuntenut liikkeitä ennen kuin viikolla 18 ja mies paljon myöhemmin.

Gallup: en ole koskaan tupakoinut, enkä ajatellut nyt aloittaa, hehheh... :LOL:

Andie ja luumu 15+3
 
Täällä sitä yhä kotona ollaan, taitaa kylpyläreissu jäädä, jotenkin tuntuu siltä. Torstaina on neuvolakin.
En tupakoi. Vuosia sitten olen polttanut päivittäin ja sitten oikean miehen tavattuani olin tuuripolttaja. Esikoisen jälkeen olen muutaman tupakan polttanut kun olen ottanut saunasiiderin. Raskaus- ja imetysaikana en. Kyllä mä vähän pitkään katson mammoja tupakka suussa mutta toisten aisioihin en puutu ja tiedän ettei lopetus ole helppoa.

Esikoinen on saanut rotarokotteen ja rotavirusta ei ole tullut eikä muillakaan lähipiirissä jotka ovat rokotteen ottaneet. Kallishan se kyllä oli.

Vakuutus otetaan varmaankin ennen syntymää niinkuin pojallekkin. Muistaakseni piti ottaa 3 kk ennen laskettua aikaa. Ja Tapiolasta otettiin koska se korvaa myös ihovoiteet jos ne on reseptillä. Minulla on atooppinen ihottuma ja suuri riski on että se tulee myös lapselle. Esim. pohjola oli paljon halvempi mutta ei korvaa perusvoiteita. Tämäkin selvisi salapoliisityön jälkeen.

Vaunuista. Mun mielestä kevyemmät ja ketterämmät on vaunut johon tulee kantokassi, ei siis ratasosa erikseen. Gessleinit on ainakin pienet vaunut. Testattiin monia auton perään ja ne mahtuivat ilman renkaiden irrottamista ym. Emmaljungat ja Briot ei esim mahtuneet. Toki niissä on sitten vähemmän tilaa vauvalle mutta meidän vauva keskikokoisena mahtui sen ajan mitä tarvi. Isoissa vaunuissa taas voi kuljettaa paljon tavaraa jos tarvii. Kannattaa käydä ihan ulkona saakka lykkäämässä vaunuja ja kokeilla autoon. Niin me huomasimme erot.
 
Galluppi kysymys oletko tavallista herkempi eli huomaatko liikuttuvasi pienistäkin asioista?
Itse huomaan että itku on herkässä. Kaikki ohjelmat jotka liittyy synnytykseen saa vedet silmiin samoin tekstit esim. lehdissä joissa puhutaan vauvoista, synnytyksestä, äitiydestä tai isyydestä saa silmät täyteen kyyneliä.. Olenko minä ainoa vetistelijä :kieh: vai löytyykö kohtalotovereita? Alkaa olla jo rasittavaa tämä jatkuva kyyneleiden nieleskely ja varsinkin kun noiden tyttöjen takia (eivät vielä tiedä vauvasta) pitäisi olla mahdollisimman "normaali"...
MaMa ja junnu 17+5
 
:wave: täälä kans yksi kyynelehtijä :D no en nyt ihan itkua rupee vääntämään,mut kyllä monet asiat saa silmät kostumaan . mm. eilen ajoin autolla ja tiellä oli kissa jäänyt alle :'( joku mies sen siiitä noukki kainaloonsa heti kun menin ohi ja mulla aivan hirveä surullinen tunne tuli vaikka en edes kissoista oikein tykkää! ja kaikenlaisia tunteita sitä tulee ja mieli on herkässä. mulla on aina synnytyksen jälkeenki ollu itku tosi herkässä ja oon pillittänyt sairaalassa ollessanikin ihan ihme asioista :eek: mut onneks se tunne menee hyvin äkkiä ohi aina kun kotia on sairaalasta päästy. inhoan sairaaloita!

Rotarokotetta en oo vielä miettinyt... kuopukselle ei otettu vuos sitten sitä ja sekin oli vähän sellasta uhkapeliä ettei oteta.jahkailin kauan aikaa ottaakko vai ei,mut jätettiin sitten ottamatta ja onneksi ei tullut sitä tautia =) nyt kyllä vähän vois harkita sen rokotteen ottamista varsinkin,jos tuo kuopus ei oo sairastanut siihen mennessä mitään vatsatautia niin sitten ehkä otan ehdottomasti. saas nyt nähä....jos se tulee rokotusohjelmaan niin sittenpä ei tarttis ite pähkäillä ;)

vaunuista mä ottasin,jos nyt sais ostaa uudet vaunut niin pehmeällä kantokopalla koska tuo kova on aika raskas ja iso! sitten ehdottomasti heittoaisa pitäs olla mun kärryissä :) sitä kaipaa monesti!! meillä emmaljungan city crossit ja ne on muuten hyvät,mut kova kantokoppa ja ratasosa erikseen on vähän tilaa vievä ratkaisu. autoonkaan ei huvita yhtään vaunuja pakata. onneks onkin matkarattaat autossa ;)

mmamaa 16+1
 
Mama74:

Kyllä mulla ainakin on ollut ihan samanlaisia tuntemuksia... Se ei kyllä ole aina joka tilanteessa mukavaa kun on purskahtamassa itkuun. Esimerkkinä, yhtenä päivänä kävelin hakemaan lounasta ja huomasin naisen joka piteli itkevää vauvaa sylissään ja yritti rauhoitella. Itku ei todellakaan ollut siinä kaukana, oikein pidättelin. Yksi mielitila mitä tässä nyt on lähiaikoina ollut on kiukkuisuus. Lähiaikoina on tullut useasti tilanteita, että ei vaan kertakaikkiaan kestä muita ihmisiä. Kaikki ärsyttää ja osaa olla niin inhottavia ja tyhmiä. Ei tääkään kuule herkkua ole ollut, kun muuten hyvät välit anoppiin niin nyt sitten olen ollut kuin kuumilla hiilillä kaikista sen jutuista. Onneksi nää tunnepuuskat on ohimeneviä, eikä koko ajan ole sellainen olo, että vois kuristaa jonkun.

Tupakoinnista sen verran, että itse olen polttanut ihan vakituisesti siihen päivään asti kun plussasin. Ja oli kyllä vaikeata lopettaa ja on yhä vaikeata olla ilman, tavallaan... kun sitten tavallaan on helppoa kun ei ole valinnanvaraa... ei vaan voi polttaa niin minkäs sitten teet! Kyllä silti vielä kuukausi sitten sanoin miehelleni, että kun synnytys ja imettäminen on ohi niin röökin laitan huuleen samantien, on ollut niin vaikeeta. Silti toivon että niin ei tule käymään! Silloinhan se vaikein tilanne tulee kun ei ole enää pakottavaa syytä olla ilman! Toivotaan parasta, että on tarpeeksi voimia silloin tupakan vastustamiseen!

Fridukka 18+4
 
Päiviä!

Vakuutusta en ihan periaatteessa ota, mun mielestä Suomi on hyvinvointivaltio jossa pitää olla toimivat terveydenhuoltopalvelut. Eikä ne sillä parane, että kaikki maksukykyiset siirtyy käyttämään yksityisen palveluita... Mä kyllä täysin ymmärrän vakuutuksen oton esimerkiksi niissä perheissä, joissa on allergisia tai muusta syystä usein (erikois)lääkäriä tarvitsevia lapsia. Mutta normiterve lapsi ei saa rahoilleen vastinetta vakuutuksesta. Jos maksaa 300e vuodessa vakuutuksesta, ja lääkärikäyntejä tulee vaikka neljä vuodessa, ei ne lääkkeineenkään kovin paljon yli satasta maksa.
Meidän esikoinen olisi elämänsä ensimmäisen kuukauden aikana saanut jo sen vuoden vakuutusmaksun tienattua, kun oli se sydänleikkaus ja sairaalarumba. Mutta esimerkiksi tänä vuonna ollaan tarvittu lääkäriä kerran, ja yhden kerran ollaan käyty sydänkontrollissa sairaalassa. Ei siis yhtään harmita, ettei ole vakuutusta.

Päivikki kyseli vaunuista. Itse koin tuon saman ahdistuksen, eikä mieskään jaksanut innostua tutkimaan kaikki sata eri vaunumerkkiä. Niinpä kyseltiin heti tutuilta, olisiko kenelläkään hyväksi havaittuja vaunuja myynnissä. Ostettiin sitten Brion Kombit miehen työkaverilta, oli muistaakseni vuoden 2004 malli. Hyvin ovat meillä pelittäneet, vaikka isot ovatkin. Meidän ei tarvitse miettiä autoon tunkemista ollenkaan, vaan tärkeimpiä ominaisuuksia ovat hyvä jousitus ja kunnon tavarakori. Niitä ajatellen nuo Brion vaunut ovat olleet hyvä ostos.
Suosittelen myös kaikille muille vaunujen kanssa pähkäileville, että kannattaa kysyä samaan tyyliin vaunuja käyttäviltä tutuilta, josko heillä on suosituksia. Kaupunki/taajama/maaseutu, iso koko vai ketteryys, talvisuoja vai keveys, muunneltavuus vai tukevuus, hinta vai uutuudenviehätys... Tarpeet ovat niin erilaisia.

Tupakoinnistakin täällä puhuttiin. Poltin ennen esikoista hyvin satunnaisesti, ehkä pari tupakkaa kuussa - jos sitäkään. Lähinnä baarissa tai kovassa stressissä. Esikoisen syntymän jälkeen olen polttanut yhtenä iltana: nyt keväällä keskenmenon jälkeen, kun lähdin vanhalle kaverille yökylään tuulettumaan punaviinin voimalla :) En voisi kuvitella polttavani raskausaikana, enkä kyllä oikein imettäessäkään. Enkä kyllä osaa hyväksyä muidenkaan tupakoimista raskausaikana. Onhan se vaikea lopettaa, mutta mikäs olisi sen parempi syy lopettaa kuin saman veren tupakoijan kanssa jakava sikiö?! Onneksi mieheni ei polta ollenkaan, ei ole tainnut edes maistaa ikinä. Ei tarvitse tuntea morkkista passiivisesta tupakoinnista. Mutta jokaisella on omat paheensa, tuskin kukaan noduattaa kaikkia raskausajan ohjeita täydellisesti. Jos ei pysty lopettamaan, turha koko raskausaikaa on kuluttaa siitä murehtimiseen.

Omaa napaa: ei ole pahasti levinnyt vielä, mutta kohtu on jo aika korkealla. Vauva tuntuu löytäneen mukavan kolon navan oikealta puolelta, joten siellä on usein hassu painontunne. Maha pullahtanee reilusti seuraavan kuukauden aikana, mutta saa nähdä milloin. Vielä saan sopivilla vaatteilla mahan piiloon.

Tuttiritari 17+5
 
Kylläpäs on tullut tekstiä parin päivän sisällä, en nyt kerkee lukemaan kaikkia... Täällä kaikki hyvin, ainoastaan tuo aamupahoinvointi taas ihan kamalaa :| . Torstaina lähdetään viemään poikaa Ikaalisiin Titiä katsomaan ja perjantaina sisarusten ja miehen kans laivalle, poika jää hoitoon. Pääsen/joudun katselemaan känniläisiä ja juhlimaan omia synttäreitä :) Sunnuntaina tulee 26v täyteen, vanhaksi tässä itsensä tuntee :LOL:
 
niin ja oon ihan hukassa, kun pitää miettiä tuplarattaita. Tahtoisin sellaisen missä oli omat kuomut kummallekkin ja että pystyy kääntämään ratasosa toisinpäin... En löydä mitään hyviä :ashamed:
 

Yhteistyössä