TAMMIKUUN TOIVOT 2009 kesäkuussa

Runttipulla, kyllä ne antaa sulle uuden ultra-ajan, jos np-ultrassa onkin viikkoja tyyliin alle 11. Ainakin näin on kaikille tutuille tehty. (Oikein ärsytti kun yksikin tuttu meni np-ultraan "rv12", vaikka oli tiedossa, että raskaustesti näytti negaa vielä joskus kp34 tuntumassa... Kyllähän sen silloin arvaa, että kierto on ollut pitempi. Hän sitten pääsee 1,5 viikon päästä uuteen ultraan, kun tosiaan viikkoja olikin aika vähänlaisesti. Niin ja siis ärsyttää sen takia, ettei täällä meinaa normaalisti päästä ylimääräiseen ultraan, vaikka päällään seisoisi ja anelisi.)

Omaan napaan ei mitään uutta. Auringossa seisominen ottaa tosi koville, ja tuntuu, ettei vettä tule millään juotua tarpeeksi. Väsymys on edelleen aika kova. Kai sekin vähitellen alkaa helpottaa, jos/kun viikot kuluvat.

Tuttiritari 9+2
 
tuttiritari, ok kiitos :) Mulla saattaa olla heittoa sen kierron takia, mutta toisaalta jos ollaan taas peuhattu vain pari kertaa koko kk aikana niin aikalailla sen tietää milloin toukkeli alkunsa sai - tuskin se pyhästä hengestäkään alkuaan on saanut :LOL:
Täytyy neuvolassa kertoilla nämä niin sitten varmaan ultra laitetaan suosiolla jonnekin heinäkuun tokalle viikolle tms, jotta ei liian aikaisin suotta mene. Tosin mulla pamahti selvääkin selvemmät plussat kp 33, joten oletan ettei ihan viikkotolkulla heittoa ole.
Mä ajattelin huomenna mennä pesemään mattoja jos tää olo on parempi, tuntuis ainakin ettei ihan kuoleman kielissä enää ole. Ens vkl tulee iso liuta vieraitakin, niin olis kiva kun sais parit matot pestyä...vaan eipähän tässä vaiheessa oikein pysty ennustamaan miten käy, olotilat kun heittelee...ja jos ripulia vielä pukkaa huomenna niin matonpesusta ei kyllä tule mitään :headwall:
 
Käytiin tänään ultrassa, ja kyllä sieltä löyty pienen sydämmen syke :heart:
Oli aivan uskomaton fiilis kun sen näki omin silmin :) Nyt toivotaan vaan että pikkuinen pysyy siellä masussa loppuun saakka. Laskettu aika vähän muuttu, lääkäri sano että LA on noin 14.1. :)

Martzu & Onni 7+2 :heart:
 
Ultrasta!
Minäkin sitten kävin yksityisellä ultrassa, kun nuo oireet ovat täysin kateissa.

No ilman pitempiä puheita olinkin jo jalat levällään ja ultra jalkovälissä. Sitten lääkäri (mies n.45-50v): Kyllä tää nyt valitettavasti siltä näyttää että..... Minä: pala kurkussa ja itku silmässä, tässäkö se nyt sitten oli... Lääkäri: Ei kun ei! näytössä oli väärät asennukset (tai siis jotain että oli liian pienellä), kyllä tää ihan hyvältä näyttää ja sydän lyö!

Eli näin..elävä mato löytyi :) Sitten lääkärin kanssa avauduttiin päällekäin, kun kumpikin luuli jo että kesken on menny. Hui hemmetti mä säikähdin! Oli kyllä viikon pienempi ultran mukaan, kun neuvolan mukaan (tai siis menkkojen). Eli minä elän jo 8 kuukautisten mukaan ja lääkäri meinas et on 6+5. Ei kuitenkaan ruvennut laskettua muuttamaan ja sano, että elä vaan niiden kk mukaan.

Onko muilla jolla on näin paljon heittänyt? että onko sitä laskettua aikaa sitten kuitenkin muutettu myöhemmin? Lopuksi lääkäri kyllä totesi, ettei tämä vielä tällä ole selvä, että kaikkea voi vielä sattua. Se komentti ei masentanut yhtään, koska kyllähän mä sen tiedä, mutta kunhan sain tiedon että siellä edes nyt jotain on :heart:
 
Tervetuloa uusille! :wave:

Moffales: Ehkä tuo viimeinen kierto onkin ollut normaalia pitempi vaikka normaalisti aina olisikin ollut säännöllinen. Toivotaan että kaikki on hyvin. :)

Martzu: Vaihdetaanko listaan uusi LA? Siksi kysyn kun ilmoitit kuitenkin vielä viikot 7+2 ja 14.1 mukaan viikot 8+2.

pikkuvadelma: Moffales kirjoitteli että la on muuttunu tosi paljon kun oli käyny ultrassa (sivu 5).

(.) ei uutta. Toisena päivänä vähemmän huono-olo ja toisena enemmän. Pystyn elämään (lähes) normaalia elämään joten ihan ok. Niskat edelleen jumissa joka ottaa enemmän päähän kuin tuo huonovointisuus. Pakko syödä kokoa ajan ettei huono-olo pääse tulemaan. Kiloja tullut jo ainakin 2-3. Mulla painoindeksi 29 jo aluksi joten ei tarttis tulla yhtään lisää. Joka raskaudessa tullu 23-33 kg, mutta nyt olen päättänyt ettei saa tulla kun max. 13 kg. Sen verran on lähteny aiemmissa raskauksissa jo 1-2 kuukauden sisällä joten se olis kiva. Imetyksen jälkeen vois jopa painaa vähemmän kuin nyt ennen raskautta. :D

Johjo 7+4
 
Muffelo
Pikkuvadelma: Mulla oli ihan sama homma viime viikolla, eli viikon verran heitti(oli siis viikkoa nuorempi), mutta lääkärin mukaan kaikki ok ja sanoi, että saavat sitten seuraavissa ultrissa muuttaa la.ta jos on tarpeen. Mulla oli viime raskaudessa sama homma ja loppu viimein laskettu muuttui vain 2 päivää taakse päin. Eli ole huoleti, kaikki on varmasti ok :hug: =)

Moffales: Mulle lääkäri sanoi, että kun ultrassa kaikki hyvin ja syke näkyy (vaikka mullakin oletettua nuorempi vauveli ) niin keskenmenoriski on vain 5 %, eli uskoisin vahvasti, että teidänkin vauvalla on kaikki hyvin. Just eilen puhuin äidin kanssa, jolla laskettua ei oikein koskaan saatu selville ja lapsen la heitti jopa yli kuukaudella koko raskauden!! Joskus se vain menee noin, eikä siitä sitten sen kummempaa haittaa kuitenkaan ole. Ja tervetuloa tammikuisiin, vaikka varmasti rasittaakin laskea samoja viikkoja uudelleen...

Täällä kuvotus jatkuu, mutta ihme kyllä ei ole edes tarvinnut oksentaa. Ja mulla kanssa on järkyttävä turvotus mahan seudulla, vaikka vain max. kilon oli paino noussut niin näyttää kuin olisin saanut 10 kiloa läskiä mahaan :eek: Oikein kiva löytää kesäjuhliin vaatteita :|

Hyvää viikonloppua kaikille, kuvotuksista huolimatta!!! :flower:
 
Huh,johan täällä on tullu tekstiä :D
Muksut on ollu koko vko:n meillä eikä oikein muuta ole ehtiny tekemään kuin syömään,uimaan ja nukkumaan :LOL:
Öklötys on jo lievempää,rinnat edelleen ihan mahdottomat.
Ja keskimmäinen ihmetteli,miksi pidän koko ajan samoja vaatteita.
Heh heh,niinpä...
Eka nla on nyt 9.6. ja ultra 26.6.
Sitten kerrotaan lapsillekin =)
Ja exä repii taatusti pelihousunsa :kieh:
Muuttokin lähestyy,juhannuksena pitäs olla jo uudes kodis.
Tilasin Ellokselta lasten huoneisiin vaikka mitä..ihan hävettää lasku... :ashamed:
Mutta nyt täytyy mennä makaronilaatikon tekoon,palaillaan :wave:

Pikku Otus 8+5
 
Juu ei kestänyt kauan tämä ilo ei. Rv 7+3 sikiön koko alle 3mm eikä sykettä näkynyt. Tuhruvuodolla alkoi ja lääkärissä käynnin jälkeen voimistui, lisäksi kunnon krampit vatsassa..
Lääkäri antoi saikkua diagnoosilla uhkaava keskenmeno. Tiistaina katotaan onko se finito.. uskon että se oli siinä. Ikävältä tuntuu mutta eiköhän se siitä ja seuraavalla kerralla paremmalla onnella. Mun rivin vois kans siis näköjään jo poistaa..
 
Voi kuinka surullisia uutisia MiraLinalla ja Matsalulla. Ihan hirveää... paljon jaksamisia. Tulee ihan kyyneleet silmiin... vaikka sitä osaa iloita kaikkien onnistuneista ultrakäynneistä niin sen tietää, että keskenmeno voi tulla kenelle vaan ja se on kauheaa, että jotkut sen joutuvat läpikäymään.
Eihän sitä toki tiedä vielä mitä itselläkin on tässä vielä edessä. Täytyy katsoa päivä kerrallaan. Minulla on läheisiä ystäväpiirissä, jotka eivät vuosien yrittämisen/hoitojen jälkeenkään ole onnistuneet tulemaan edes raskaaksi. Sitä turhautumista on hirveää katsoa vierestä ja tuntee tietynlaista syyllisyyttä kun on toistamiseen onnistunut. Elämä on aikamoista... toivottavasti kaikki keskenmenon saaneet onnistuisivat ensi kerralla!
 
Tervetuloa uudet! :flower:

Sirpula: Minäkin Keski-Suomesta pieneltä paikkakunnalta ja täälläkin kuulemani mukaan hyvät neuvolapalvelut:) Itsellä vielä eka neuvolaultra eessä vähän yli viikon päästä, ja vasta sen jälkeen muutaman päivän päästä eka neuvola.. hassua! Mutta täällä tekevät kuulemma aina noin, että ensin ultraus ja sitten neuvola. Tietysti kiva päästä heti ultraan...:heart:

MiraLinalle :hug:

~ Pearl 8+1

 
:hug: MiraLina

Minne mun väsymys katos? Eilen tosi virkeä päivä, tosin pahoinvointia on edelleen. Siivosin alakerran, pesin pyykkiä ja ajoin nurmikkoa 2 tuntia. Illalla ei nukuttanut, kävin vasta puolilta öin nukkumaan ja tänä aamuna kuuden jälkeen jo heräsin :eek:
 
matsalulle voimia :hug:

Luin kummissani noist ultran hinnoista, meillä nimittäin ne ei maksa! Sain siis alkuraskauden ultran vain pyytämällä, koska raskaus tuntuu niin uskomattomalta.
Sit meen kans siihen NP ultraan, mutta sitä NPtä ei lasketa. Saan siis käydä kurkkimassa masuasukkia ja kuvia siitä. En halua NPtä laskea, koska en oo valmis verikokeisiin, enkä halua sit miettiä koko raskautta et onko kaikki ok jos niskapoimu on turvonnu.

Mulla siis se alkuraskauden UÄ on tiistaina. Alkaa jo jännittää, pelottaakin vähän et jos siel ei sit olekaan mitään...
Rinnat on menny kipeemmäks koko ajan, edelleen raikkaan himo, välillä haluttais oikein mureaa lihaa vetää naamariin! Mieti sit siinä mitä oikeesti haluu syödä :/
Alamahaa on kans särkeny lähes joka pvä, en sit tiedä kuin normaalia se on??

Niin ja MiraLinallekin :hug:

MrsO
 
Mrs O: Et taida asua Oulussa vaikka synnytätkin Oysissä? Nimittäin täällä ei kunnalliseen ultraan pääse kuin kerran. Avauduin tästä asiasta jo aiemminkin, koska tuttavani Limingasta ja Kempeleestä ovat kertoneet pääsevänsä ultraan useammin. Kempeleessä taitaa olla neuvolassa joku vanha ultralaite, pääsevät sinne aina kun haluavat/on vapaana. Ja he pääsevät kai Oysiin np-ultraan ja ehkä rakenneultraankin (kunta maksaa). Kun taas oululaiset käyvät sen yhden kerran Kontinkankaan terveyskeskuksessa ja siellä on aika vanha ultralaite ymmärtääkseni.
Kävin yksityisessä Meri-Oulun äitiysneuvolassa alkuraskauden ultrassa (45 eur) ja se tehtiin mahan päältä. Miten olin muistavinani, että esikoista odottaessa Hkissä neuvolan ultra tehtiin tässä vaiheessa (rv 7-8) sekä emättimen kautta että vatsan päältä. Jäin miettimään, että mistä tämä johtuu. Onko Meri-Oulun äitiysneuvolassa niin hyvä ultralaite (neuvoloissahan ne on useasti jotain vanhoja)?!
Mutta sehän on hieno asia kun pääsee useasti ultraan kun haluaa, eikä tarvitse siitä aina maksaa.
 
Aurinkoista päivää!

Kaikille jotka ovat kovia kokeneet voimia :hug: .

Minulla itselläni tämä oma olo vaihtelee tosi valtavasti, välillä on aivan armoton paha olo ja välillä tas ihan jees olo. Mitään oikeaa ruokaa en edes muista milloin olisin syönyt, koko ajan teke vain mieli hedelmiä ja jotain kevyttä ja painossakin se näkyy. Esikoista odottaessani oli ihan sama juttu paino vain tippui koko alkuraskauden ajan ja vasta lopussa sitä sitten tuli muutama kilo. Nyt vain tekee tiukkaa, kun paino tippui jo talvella monta kiloa sairauden pahassa vaiheessa, mutta onneksi se tuo pikku kaveri pitää huolen ravinnon saannista.

Meillä täällä Haukiputaalla on kaksi ultraa kunnan puolesta ja muutoin sitten pitää itse maksaa, jos ei tarvetta terveyden puolesta useampaan. Meillä on taas ensi keskiviikkona OYS.ssa ultra ja sitten siitä taas kahden viikon päästä. Nyt alussa oli kerran viikossa, mutta nyt kun toinen sikiöpussi on tyhjä ei tarvitse käydä niin tiheään. Se on niin uskomatona seurata ultrien avulla miten nopeaa se tuo pikku ihminen kasvaa tuolla masussa näin alussa.

Minulla kans on unen tarve jotenkin aivan outoa, välillä tuntuu että voisi nukkua vaikka kuinka ja välillä taas herää aamulla virkkuna jo viiden aikaan.

Toivottavasti teillä kaikilla on mennyt nyt hyvin ja menee tästä eteenpäinkin, jotta saadaan viellä loppumetreillä yhdessä rynnistää.

Aurinkoista viikonloppua kaikille.
 
Jonna-75; En asu oulussa. Täällä lääkäri ultraa kolmesti, sit neuvolan täti ultraa loput. Se on pari vuotta sitten käyny jonkun opiskelu homman siihen ultraus hommaan. Eli ei ne mitään "virallisia" ultria ole, mutta pääsee ainakin kurkkii mahaan.
 
Juu kiitokset haleista. En osaa olla siitä kovin surullinen, koska raskauduin tosi nopeasti pillereitten jättämisen jälkeen ja olinkin huolissani koska jouduin käyttämään tiettyjä lääkkeitä sekä käymään jopa röntgenissä niihin aikoihin kun oli jo tärpännyt. Et jos se vahingoittu siitä tai ei vain muuten ollut elinkykyinen, niin parempi että km tapahtui näin aikaisessa vaiheessa. Peukkuja pidellään ja odotellaan hetki että paikat valmistautuu uuteen masuasukkiin. Hyvää jatkoa ja masun kasvamisia teille!
 
Pikkuvadelma eihän ne neuvolassa kovin iloissaan ole tuosta painon laskusta, kun lähtöpainokin on niin alhainen. Toisaalta enhän itse voi asialle mitään ja sehän on niin yksilöllistä, toinen voi saada painoa raskaus aikana 30 kg ja toinen 3 kg.

Ensimmäisessä raskaudessa kukaan ei vielä kesäkuun puolivälissä tajunnut minun olevan raskaana ja poika syntyi heinäkuun lopussa, mahaa ei kerta kaikkiaan vaan tullut. Nyt minulla omasta mielestä on jo pieni kumpu tuolla alhaalla, mutta sehän on vain varmaan turvotusta. ;) , vai voiko se maha tulla jo näin pian esille.

Meillä on viikon päästä häät, ja niihin olen yrittänyt nyt valmistella kaikkea mahdollista valmiiksi. Me on jouduttu siirtämään häiä jo kaksi kertaa minun talven ja kevään sairastamisen vuoksi. Nyt sitten tuntuukin, että onkohan se niin että kolmas kerta toden sanoo. Häät on tosi pienet, läsnä on vain meille tärkeät ihmiset. :heart: :heart:


 
Olen niin uusi täällä, että minulla menee vielä jonkin aikaa, ennen kuin osaan jotenkin käyttää tätä palstaa :)

hemuli08 Onnea kovasti suureen päivään!! :heart:

Meillä on raskaudenajan seulonta ultrat (niskapoimu & rakenne) normaalisti oman synnytyssairaalan äitiyspoliklinikalla, mihin siis itse varataan aika, mikäli haluaa. Itse kävin vko:lla 6+3 tk:n röntgenissä ultrassa neuvolan lähetteellä, koska minulla on epäsäännöllinen ovulaatio ja halusin tarkistuttaa itse raskausviikot, jotta pääsen varmasti oikeaan aikaan seula-ultriin (tuolloin näkyi ruskuaispussi ja sydämen syke). Radiologi, joka ultrasi antoi vielä uuden ajan, jossa koko voitaisiin vielä tarkemmin arvioida, vko:lle 8+3, jolloin voitiin varmasti todeta nuo viikot oikeiksi.

rakuuna 10+0
 
Heipparallaa pitkästä aikaa!
Onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille! :flower:
MiraLina :hug: :hug: .
rakuuna tervetuloa :heart: .
(.) Vaihteleva olotila täällä jatkuu. Väsymys on hyvin kokonaisvaltaista. Nukkuminen on mun tän hetkinen harrastus. Päivisin tulee krapulainen olo, tuntuu, että olis koko ajan pienessä pöhnässä. Närästää, pissattaa, palelee edelleen, tissit on kipeet ja yht´äkkiä kasvaneet (mies tykkää :whistle: ), mahakivut jatkuvat (tosin nyt ne suolistoperäisä), ottaa päähän kaikki, NÄLKÄ on koko ajan. Toisena päivänä kaikki on suht hyvin. Ja sitten toisena päivänä kaikki oireet pukkaa päälle samaan aikaan. Kyselikö joku seksistä ja sen harrastamisesta? Jaa mitä se on? En mää enää edes tiedä, mä nukun vaan koko ajan :ashamed: |O .
Aurinkoista päivää kaikille.
 

Yhteistyössä