Tammikuun toivot 09

Imetyksestä: vauva voi imeä rintaa 10-30min, ihan tyylinsä mukaan. Toinen saa suihkutisseistä viidessä minuutissa tarvitsemansa, toinen heruttelee hitaasti ja rauhassa. Vauva on kylläinen, kun ei enää halua rintaa ;)
Ja jos vaan nännit kestää, kannattaa imettää tiheästi jo ennen maidon nousua. Niin se maito nousee tehokkaammin. Vauvaa ei haittaa lutkuttaa turhaan, jos sieltä kuitenkin jotain tulee (ja lähes aina tulee). Jos huolettaa, voihan sitä ensin antaa lisämaitoa, ja sitten rinnalle rauhassa imuttelemaan.

Nyt pitää mennä, mutta tulen kertoilemaan vaikka huomenna meidän kuulumisia!

Tuttiritari & tyttö 5vrk (syntyi 14.1. klo 18.31 - sama synttäri monella tammikuisella tytöllä!)
 
Onnittelut kaikille vauvan saaneille ja tervetuloa :wave:

Kiitos sarabi ohjeista, lähden kokeilemaan.

Tuosta maidon riittävyydestä. Itse juon aika lailla alkoholittomia oluita ja tuntuu, että niistä on ollut apua maidon määrän lisääntymisessä. Meillä poika juo vain yhdestä rinnasta / per syöttö ja aikaa menee abaut 10-15 minuuttia. Ainakin paino on hyvin noussut, joten saa maitoa riittävästi. Nämä kaikki on tietysti kovin yksilöllisiä juttuja ja moni asia vaikuttaa.

Mielestäni mikään tapa ei ole väärä tai huono syöttää lasta. Tärkeintä mielestäni on, että oli mikä tapa tahansa, vauva saa kuitenkin samalla syödessään läheisyyttä vanhemmalta. Huonoa omaatuntoa ei kannata mistään näistä keinoista tuntea. Tietysti on helpommin sanottu kuin tehty. Mieheni on vauvaiän pullosta syönyt korviketta lähes alusta saakka ja kovasti hän on terve, melkein 190cm pitkä ja voimakas mies.

Meillä alku meni pojan syntymän jälkeen niin, että kun en itse saanut antaa omaa maitoani pojalle ensimmäiseen 2 viikkoon, niin syötettiin kotona sitten miehen kanssa vuorotellen syötöt. Mies pääsi mukaan myös tähän hoitamiseen ja minä sain nukkua. Kaikissa tavoissa on omat hyvät puolensa.

Sektiosta olen selvinnyt mielestäni tosi hyvin. Aikaa siitä on nyt reilu 6 vkoa ja olo on varsin mainio. Välillä sisähaavoissa tuntuu, jos rehkii liikaa. Yritän vielä malttaa mieleni, etten tee mitään liian raskasta, jotta ei tulisi mitään takapakkeja. Uimaan tekisi niin kovasti mieli, mutta täytyy odotella vielä hetken aikaa, ettei vaan tulisi mitään tulehduksia.

Pakko kysyä teiltä, että kuinka rauhallisesti nukutte yönne vauvan kanssa. Itsestäni tuntuu, että mulla menee vähitellen huonommaksi nukkuminen sen takia, että herään jokaiseen vauvan ähinään ja tämän lisäksi tarkistelen vähän turhan usein, että vauva hengittää. Alkaa yöt menemään vähän liian vähällä unenmäärällä. Mutta en saa tätä huolta ja jatkuvaa pelkotilaa siitä, että vauvalle tapahtuu jotain loppumaan. Mieheni mielestä tämä menee jo hysterisoinnin puolelle ja haluaisi itsekin ottaa rennommin... mutta miten sen teen. Olenko ainoa, joka on vähän yli huolissaan vauvasta? Kertokaa vähän ajatuksianne, josko saisin jotain työkaluja käsitellä näitä tunteita. Menettämisen pelko on todella kauheaa, eikä itselläni mene päivääkään ettenkö sitä miettisi. Toivottavasti en kenellekään aiheuta huolta aiheen esiinnostamisella. :|
 
synnytyksestä oon selvinny tosi hyvin. jälkivuoto jo onneksi loppunut joku aika sitte. alapää ei ollu synnytyksen jälkeen yhtään kipee. onneksi näin. esikon jälkeen meni muutama viikko, että pysty edes istumaan kunnolla.

imetyksestä ei silleen niin paljo tietoa oo. kuullu oon kans et alkoholottomat kaljat nostattaa maitoo. ja jokanen vauva voi imeä eri aikoja. meillä esikko oli helposti tunninki tissillä, ku taas keskimmäinen ja tämä uusin tulokas on syönyt molemmat tissit noin 20minuutissa.

runttipulla en tiedä, mut mahdollista myös et teijän vauva vaan väsähtää nopsaa tissillä ja sit ku herää ku liikuttaa niin haluaaki lisää. ku tissillä oleminen vaatii enemmän"työtä" vauvalle ku pullosta juominen(pullosta tulee nopeempaa) niin voihan olla että typy ei jaksa kauaa juoda. Liivinsuojia mä vaihtelen oikeestaan ku ne on märät. yleensä en heti laita suojia ku vauva syöny, laitan sitte ku alkaa taas tuntuu tissit täysiltä ja monesti jos on pitkä syötöväli niin ne kastuu nopsaa, mutta viimestään ne kastuu ku imettää. monesti toinen suoja on iha litimärkä ku toista tissiä antaa.

sarabi älä turhaa stressaa sitä imetystä, koska se ainaki vähentää maidon tuloa. kokeile neuvolassa kysyä siitä imuotteesta, jos sielä vauva sattuis syömään niin neuvolantäti vois kattoo sen. tai sit on kyl vissiin jotain imetystuki puhelimia, tai jotain, voisko niistä olla apua?

copacabana esikoisen aikana nukuin tosi huonosti vauva ajan. heräsin jokaiseen ähinään ja välillä tarkastelin, että hengittääkö, mut kakkosella ei niin helposti enää joka ähinään heränny ja nyt tuntuu et taas vielä huonommin herää pieneen ähinään.

juup, mut meen koiran kans käveleen, ku vauva nukkuu ja isommat nukkuu. ukko saa hoitaa vauvaa sen aikaa, jos sattuu herään siinä välis, ku pois oon.
 
nii copacabana unohdin kirjottaa, et ite luotan äidin vaistoon sen verran, että herään varmasti jos jotain"tapahtuu"yöllä. varmasti on rankkaa miettiä ja pelätä, että jotain tapahtuu. yritä olla ajattelematta asioita, että tapahtuis jotain. se vaan syö sua. ja tarvit kumminki unta, että jaksat. :hug:
 
kiitos kommenteista, ilmeisesti maitoa sitten riittämiin tulee ja vauva saa tarvitsemansa. On vaan jänskä kun suu menee suppuun, eikä tissi enää kelpaa 20 min jälkeen ja kun pääsee puoliunessa pinnikseen niin alkaa hirmu lipominen ja nyrkki menee suuhun ja sit alotellaan alusta muutamaksi minuutiksi, kunnes taas on unihiekkaa silmissä. Muutoinkin tuo meidän vaavi tykkää pötkötellä sylissä tosi paljon, kättärillä oltiin iholla ekat päivät kokoajan, niin lienee siitä johtuvaa. Mukavaahan se tietysti on =)

Meillä ihmetellään vauvaa vähän väliä kun toinen nukkuu, ja mä kyllä hengitystä tarkistan aika usein kans... :ashamed: Huoletkin kai kuuluu asiaan, välillä huolehdin siitä että kannattelenko oikein vauvaa, mynttäänkö hänet imetyksessä väärään asentoon jne... eli Copacabana, et tosiaan ole yksin.

Mulla oli sektio siis viime ke, ja olen kyllä toipunu hyvin. Pieniä kipuja joskus kun reilummin kääntyy esim. sängyssä mutta muuten kävellessä tai istuessa en edes huomaa mitään. Yskiminen on ainoa pirulainen joka sattuu - mutta se on viiltävä kipu hetkellisesti eikä jää onneksi särkemään. Uskomatonta että isosta operaatiosta selviytyy näin nopsaan.

Miten vielä se liivinsuojien vaihto? Tuntuu jotenkin hassulle että pitäis kuivia suojia vaihdella vähän väliä.... vaikka en tietty bakteereita halua viljellä tisseilläni.

Maidonnousu oli muuten täällä NIIN tuskaa. Tissit kivikovat ja ne todella räjähti kuin vesimelonit parissa tunnissa. Enpä olis uskonu, että moinen kipu voi tisseissä olla... onneks pumppaaminen ja kauratyyny auttaa asiaa.

Lappitar, tosiaan samanlainen tilanne meillä! Painoa pitäisi saada nyt lisää ja pikkusen pelottaa että miten tuo pieni neiti jaksaa imeä tarpeeksi. Kumit käytössä täälläkin, nännit on jotenkin niin lattanat ettei niistä saa kunnolla kiinni. :( Onneksi pumppu on keksitty, joten sitä käytän sitten jos tarve vaatii.

Huomenna poistetaan tikit (jahuu pääsee saunaan...) ja vauva punnitaan ekan kerran kotona. Toivottavasti on paino nousuun päin, ja kaikki muutoinkin hyvin.

Ai niin, minkäs ikäisenä siinä sitterissä voi pötkötellä? Vielä ei kait ole ajankohtainen...ja tuttikin käyttöön kai 2 vkosena vasta? Ei olla vielä tarjottu sitä, mutta jossain vaiheessa se otetaan kyllä käyttöön jos vain neidille kelpaa.

=) illanjatkoja!
 
Tuo meidän poitsu on tosi hidas syömään. Sillä menee varmaan 15-20 min per tissi. Nukahtaa yleensä mut röyhtäytän ja herättelen toiselle tissille. Syö ja nukahtaa taas. Sänkyyn kun laskee niin alkaa hamuaan, mut tutti yleensä kelpaa. Tutin tarvii siihen asti että nukahtaa ja sit nukkuu ilman tuttia.

Mulle on joskus sanottu ettei tarvi röyhtäyttää jos nukahtaa tissille. Röyhtäytän (tai yritän saada röyhtäseen) koska muuten melko varmasti pulauttaa. Tosin nyt kun maidontulo on tasoittunut oon huomannu ettei mulla tällä kertaa ainakaan vielä tule maitoa yhtä paljon kuin ennen. Tosin oon ollu nnin väsyny että voi johtua siitäkin tai siitä etten jaksa panostaa syömiseen ku oon niin väsyny. Tosin kyllä sitä riittävästi tulle kun lähes joka syötön välissä tulee pissa ja kakka. Ja tippasee vielä kun poitsu irroittaa rinnasta.

Meillä on ollu tutti käytössä laitokselta asti samoin kuin sitteri (makuu asennossa). Tutilla saan pysymään hiljaa yöllä vaippaa vaihtaessa ja nukahtamaan jos valpastuu sänkyyn laittaessa. Sitteri on pakko olla että saan mukaan vessaan jne kun en uskalla jättää kaksistaan tuon 2v8kk kanssa.

Liivinsuojat (pestävät) vaihdan kun on märkä tai painunut sellaiseksi kovahkoksi. En ole tiennytkään että niitä pitäis vaihtaa jonku tietyn tuntimäärän jälkeen. Lukeeko se jossain kertakäyttöliivinsuojapaketissa vai mistä sellainen tieto? Ajattelin vaan et onko valmistajan kikka saada kuluttamaan enemmän.

Johjo & poitsu 12 vrk
 
juu, tossa näytepaketissa mikä tuli pampers-lootassa (sairaalasta ilmanen lootikko kaikkea kivaa), oli semmonen teksti että 3-4h välein pitää vaihtaa ettei bakteeripöpöt kasva liiaksi. Mutta ehkä se on jos tosiaan märiksi menee, kun mulla tulee vaan niitä pieniä kovia kuivia kökkösiä, kun ei ole maidontulo (vielä) niin runsasta. Eli varmaan valmistajan myyntipuheita vaan..

Tuttia pitänee alkaa kokeilemaan sitten meilläkin, ja sitterin vois kaivella esiin. Tytsy jaksaa pikkusen olla hereilläkin ja varsinkin nyt kun pitää herätellä sitä välillä syömään (3h välein), sitteristä vois olla apua.


Mulla on vähän hakusessa se ruokavalio, laitokselta sanottiin vaan että normaali terveellinen ruokavalio.. en oikein tiedä miten paljon täytyisi syödä että maitoa riittää...nyt olen kyllä eilen ja tänään aika huonosti syönyt, ei vaan maistu. Pitääkin tehdä vielä "yöpalaa" ja koittaa syödä paremmin...
Jep, nyt pitäis tytsyä taas hiukan herätellä syömishommiin, hirvee päänsärky on vaan iskeny tänään eikä tunnu mikään auttavan.. liekö unenpuutetta, jumissa olevia hartioita vai mitä, mutta inhaa on. Onneksi tuo vauveli on niin suloinen pakkaus että ei näistä tissivaivoista ja päänsäryistä niin paljoa jaksa välittää :heart:
 
kiitoksia neuvoista maidon noususta. eilen e sitten nousikin,ja olin ihan iloinen kun tajusin, että hei neitihän viihtyy tissiillä, eikä huuda koko aikaa. Yöllä imetys ei multa vain luonnistu, kun sekttiohaava mulla vielä kipeä. Ja en saa sängyssä hyvää asentoa.
runttilpulla sullahan on hyvällä mallilla tuon haavan kanssa, mulla tehty samana päivänä sektio ja mulla on kyllä sängyssä asennon vaihtaminen sellainen operaatio, että se vie varmaan 5min. mutta muuten elämä haavan kanssa suhteellisen helppoa.

hormoonit jyllää ihan älyttömästi, lähinnä itkettää kaikki. Nyt jo itku kurkussa, kun huomenna pitäis niitit poistaa eikä aikaa vielä terkkariin, kun unohtivat jorvista antaa poistolaitteen mukana. Ja mies aloitti tänään työt ja huomen se on kotona kun tulee neuvolaan mukaan, kun en saa mitään oikein kantaa. Eli jos en saa huomiseksi aikaa en tiedä miten selviän niitä poistattamaan.
eilinen iltakin meni nyyhkyttäessä, ehkä tämä tästä

ristiäiset meillä on 8.2. pidetään mun vanhempien luona, joten tarjoamiset tekee äiti, niitä pitäisi nyt sunnuntaina mennä suunnittelemaan.

arkion ihanasti lähtenyt käyntiin, jennifer nukkuu paljon ja on nyt alkanut olemaan pidempiä hetkiä jopa hereillä, siinä on sitten hyvää aikaa tutustua. Viime yönä neiti söi 3h välein, mutta isi kiltisti hoiti pulloruokinnan, kun mä en pääse riittävän nopeasti sängystä ylös.

meillä mies tosiaan hoitaa neitiä tosi paljon ja viihtyy hänen seurassa. Ja mulle se on todella tärkeää. Näen heti alusta että pystyn jätäämään heidät kanhden kesken kunhan aika kuluu.

Tuolta kuuluu sellaista ähinää, että kohta taas nälkä, kun ei ime kuin n 20-30 min ja sitten nukahtaa, välillä herää tosin nopeasti uudestaan syömään, mutta nyt ei maistunut kuin etki, joten kohta on kova nälkä.

emmy ja neiti 6vrk
 
Vihdoinki saan aikaseks kirjottaa, ahkerasti luen juttuja, mut tarvii varata aina aikaa kirjottamiseen. :)

Viime yö meni aivan mahtavasti ja itselläki on oikeen levänny olo. Tyttö söi kahdeltatoista, viideltä ja seitsemältä ja heräs kymmeneltä ja seurusteli noin kaksi tuntia ja nyt taas nukkuu. Helppoa tää on toistaiseksi, enkä koe (vielä) olevani väsynyt. =)

Imetyksestä
alkaako teitä janottaa aina ku imetätte, mua alkaa ja mistäköhän se johtuu? Veden juontiin kannattaa panostaa, niin maitoaki tulee. Pitäis päivässä ainaki se kaks litraa juoda, niin ei maidontulo heikkenis. Mulle neuvolasta suositeltiin Omega-3 sydämelle tabletteja, ne on raskaana olevalle ja imettäjälle erittäin hyviä. Kävinki heti niitä ostaa ja vielä pitäis joku vitamiini purkki ostaa, niin sais vauva kaiken tarvitsemansa maidosta. Ootteko te ostanu jotai vitamiineja, vinkkejä edullisista ja hyvistä vitaamiineista? :D

Mulla on jälkitarkastus jo keskiviikkona ja sitte sais alkaa jo vähän enempi liikkumaan. Vauvan kans ei oo vielä ulos päästy, ehkä helmikuun alusta jo pääsis vaunuilemaan.

Meidän vauva on alkanu jo hymyilemään ja luulen että ne on jo tarkoituksenomaisia, onhan meidän muksu jo yli viisi viikkoa vanha, mutta kehityksessä varmaan silti on vähä viivästymään ku on keskonen.

Nyt meen muille sivuille surffailee ja haen kupin kahvia! Ihanaa tiistaita mammat

:heart:
 
Moi!

Tulin kurkistamaan teidän juttuja tuolta odotuspuolelta, enkä malta olla kommentoimatta Runttipullalle, että kannattaa kokeilla tosiaan tuttia tuon imetyksen jälkeen. Vauvoilla on niin kova imemisen tarve, että voi olla, ettei teidänkään neidillä ole enää nälkä, kun viet sänkyyn vaan haluaisi vain imeä.

Anteeksi sekaantuminen teidän juttuhin, palaan takaisin ruotuun :whistle:

Andie ja luumu 39+3
 
Tuosta imetyksestä vielä sen verran, että meidän neiti päivällä tekee sitä että syö rinnalla 15-20min ja nukahtaa sitten. Melko pian kun olen siirtänyt sänkyyn alkaa ährätä ja hamuta taas rintaa. Olen ottanut uudestaan rinnalle ja neiti on jatkanut syömistä ja tällä kertaa neiti syö niin että kun nukahtaa niin jatkaa unia sängyssään. Eli meillä tyttö syöpöttelee niin kauan (pitäen siis pieniä pausseja välillä ) että on riittävän kylläinen pidemmille unille. Yöllä syö kerralla sen verran, että jaksaa vetäistä taas reilumman unipätkän. Ja tuttia ei meidän neiti huoli ollenkaan, yökkii vain hirveästi ja jos erehdyksessä hetken lupsuttaa tuttia niin hyvin pian kyllä sylkee sen pois. Onneksi ei tytöllä ole "ylimääräistä" imemisen tarvetta kun vatsa on täynnä :D
Terveydenhoitaja tulee ylihuomenna käymään kotona niin saadaan päivitettyä tuo painonkehitys se kun laski hieman laitoksella niin on hyvä nähdä mikä on tilanne nyt.
Tammimasu minusta tuntuu myös että imettäessä alkaa suu kuivua eli vettä menee ihan mukavasta. Minulla on tuollainen 0,5l tuoppi ja yleensä tulee huitaistua vesituopillinen yhdellä kerralla ja näitä menee useita päivässä.

Jos lähtisi syömään jotain.. tuntuu että tuo imettäminen lisää ruokahaluakin |O (kun vaan malttaisi pysyä erossa herkuista..)

MaMa ja tytsykkä 6pv :heart:
 
Kiitos cruella ja runttipulla vastauksista ja ajatuksista. Tuli heti parempi mieli, kun kuulee, että muutkin ajattelevat samanlailla ja että osaksi kuuluu asiaan =) Päivällä on aina helpompi olla näiden ajatusten kanssa. Nyt sain yölläkin vähän paremmin nukuttua, kun päätin etten joka ähinästä kurkkaa poikaa. Poika nukkui muutenkin rauhallisemmin.

Sama juttu tuon janon kanssa, että imetyksen yhteydessä voimistuu. Kehon tapa ilmeisesti ilmoittaa, että muista juoda. En taida itse juoda tarpeeksi, täytyy oikein keskittyä tähän asiaan.

emmy83 Nämä hormonit on kyllä ihme juttu. Laittavat kyllä mielialan ihan sekaisin. Mulla oli sairaalassa enemmän herkistelyä, mutta vieläkin välillä itken eri asioista. Täytyy antaa itselle lupa välillä itkeä ja luottaa siihen, että ne hormonitkin rauhoittuvat. Mites päin sun haava muuten leikattiin, kun sulla on nuo niitit käytössä? Mulla on haava pystysuunnassa ja oli ihan tavallisilla tikeillä. Itse en pitänyt yhtään kiirettä niiden poistamisessa. Pyysin, että niitä pidettiin pari päivää normaalia aikaa pidempään. Pelkäsin niin paljon haavan aukeamista. No siitä tietysti tuli se, että olipa ikävää kun niitä otettiin pois. Olivat jo kaivautuneet sen verran syvälle. Nyt sektiohaava on jo tosi siisti, vaikkakin aika näkyvä. Muistuttaa tikapuita :)

Mieheni viettää viimeistä isyyslomapäivää, joten huomenna arki alkaa. Vaikka ei mua oikeastaan se jännitä. On vaan kurjaa, kun on tottunut taas heräämään aamuisin kokoperheen voimin.
 
Hormoneista ja itkettämisestä. Muutaman kerran mä oon itkenyt ilman mitään syytä. Toissayönä kun vauva vaan huusi taas lähes koko yön, niin aloin itsekin nyyhkyttää, väsymys varmasti vaikutti asiaan. Hassua, että miestä ei haittaa, jos vauvaa huutaa, mutta kun minä itkin (huomattavasti hiljaisemmin kuin vauva), niin mies oli heti lohduttamassa, outoa, mutta ehkä vaan hyvä näin.

Mullakin tulee oímettäessä jano. Yölläkin käyn aina juomassa vettä, joskus en vissiin jaksanut käydä yöllä juomassa, niin aamuyöllä tuntui, ettei maitoa tullut enää kovin hyvin.

Tänään käytiin vauvan kanssa ulkoilemassa ekan kerran =)

memmu ja poika 2 vk
 
Heips!

Tänään sain tikit pois ja huomenna sais mennä saunaankin sitten jo. Kiva kun ei enää piikit hankaa alkkareita :LOL: Niin Emmy, mulle sanottiin sairaalassakin että olen toipunut tosi hyvin leikkauksesta, ja niin mä varmaan olenkin. En ees enää aina muista koko haavaa, kun kävely, nousemiset ja istumiset ja myös sängyssäkääntyminen käy jo ihan ok. Sänky on hirmu pehmeä niin sieltä nouseminen on ainoa mikä vähän hidastuttaa, kun koitan kuitenkin olla käyttämättä vatsalihaksia nousuihin. Mut luulin kyllä tätä paljon pahemmaksi - lääkkeitäkään en enää ole useaan päivään tarvinnu ottaa. Paitsi päänsärkyyn eilen, kun kupoli oli niin kipeä.

Vauvalla kaikki hyvin, paino oli 2 vrk aikana noussut 70g joten 120g vielä niin ollaan lähtöpainossa. Kakkaralli on sen mukaista, että kaiketi mun maito sitten riittää. Nyt kun pumppasin ylimääräisiä kovettumia pois, niin tuntuu että syötötkin on tehokkaampia ja vauva saa kunnolla maitoa, eikä tarvii ährätä. Vielä kun öisin voitas nukkua pikkusen enemmän niin en keksi mistään mitään valittamista.

On tää vauvan kanssa puuhastelu kyllä niin mukavaa, että melkein harmittaa kun en aiemmin tähän hommaan ryhtynyt ;)
Ja Andie, kiitos tuosta kommentista- siis imemisen tarve on ilmeisesti meidän vauvalla todella suuri kun leikkauksen jälkeen vauva vaan maiskutti miehen paidan alla, ihan tyytyväisenä siis :) Ja jos sormen laittaa suukkiin niin imu on niin valtava ettei sormea meinaa saada pois :LOL:

Äsken jo luulin että pitää syöttöpuuhiin siirtyä mutta neiti taiskin unissan vain äheltää. No, pian syödään taas niin vahvistutaan. Itselle taidan keittää kahvit nyt, mies lähti kauppaan.

Niin joo - mites kun vielä ei saa ulkoilla ja ens viikon tiistaina olis taas neuvola, enkä voi yksinään kai mennä autollakaan kun en saa kantaa vielä kaukaloa ja vauvaa...? Pitääköhän mun nakittaa mies sitten mukaan...? Vinkkejä? Ens tiistaina vauva on päivää vajaa 2 vkoa vanha joten vaunuilla ei voida mennä - vaikka matkaa ei ole kuin kilometri.. hmm, hankalaa :/
 
copacabana mun haava on vaakasuora, kai ne sen takia nuo niitit laittoi kun tää mun maha nyt roikkuu sen päällä niin pysynyt hyvin kiinni.

Meillä neidillä ollut tänään hassu päivä. söi tonne viiteen asti melkein 30 min välein, nyt sitten nukkunut kohta 3h putkeen, kai se ois kohta tissille herätettävä, että se ei taas menis nukkumaan meno kovin myöhään.

janotäälläkin kova, mutta ruokahalu on aikalailla muuten hukassa, sektion jälkeen meni ekat ruoat väkipakolla suuhun, vieläkin joutuu pakottamaan, syömään itseän, mutta kai se tästä normalisoituu, pakko maidontulon takia syödä.

Väsymys on taas kova, en nukkunut päikkäreitä kun neiti tosiaan teho söi tänään. Ja huomenna ois eka neuvola jo 10.30, miten ihmeessä sinne keretään, onneks autolla pääsee. Ihana päästä ulos ovesta. muuten tulen hulluksi, neljän seinän sisällä, odotan jo kovasti vaunulenkkeä neidin kanssa.

Emmy ja neiti 6pv
 
Hui, onpas täällä vilkastunut ja kaikki ihanat tutut mammat alkaa olla tällä puolella :heart:

Imetyksestä juu muistinkin nyt, että NKL:llä sanottiin myös ettei röyhtäyttäminen ole tarpeellista imettäessä. Neuvottiin antamaan nukahtaa syvään uneen tissi suussa ja sitten siirtämään jos on pakko. Varmasti kuitenkin jokainen vauva on erilainen jos toisilla masussa kiertää niin ei varmaan uni tule ja pitää pukluttaa. Meillä ei oikeastaan ole puklua tullut eikä röyhtäsyjä ja hyvin nukkuun tissin jälkeen. Nukutan viereen kylelleen 45 asteen kulmaan peitto tukena niin ei ainakaan tukehdu. Tämä meidän neiti nostaa kyllä jo päätään sekä kääntää joten tokkopa selälläkään olisi vaaraa.

Nyt, kun tyttö on viikon vanha niin päivällä nukutaan kahdet pidemmät päikkärit ja muuten oikeastaan ollaan tissillä touhuamassa. Yöllä yleensä 8 tuntia nukkuu yhdellä 30min syötöllä...voi kumpa tämä rytmi pysyisi :heart: . Maidon nousemista en oikeastaan tunne, hmmm onkohan se normaalia?Joskus vähän vihloo ja on pinkeemmät, mutta hyvin pieni on ero normaalitilaan. Meillä vauvan paino oli noussut tosi hyvin, eli ilmeisesti ihan riittävästi saa maitoa. Pumppailen jonkun yhden kerran päivässä maitoa talteen pakkaseen. Miten usein pumppailette jos ei ole välttämätön tarve?

Onko jollain kokemusta imettämisestä sekä kovasta treenaamisesta (punttisali/aerobic) ja proteiinipitoinen ruokavalio/laihduttaminen (maltillinen). Miten kova urheilullinenb rasitus vaikuttaa maidon tuotantoon?. Tänään eka päivää salilla 7kk, olin taivaassa
:heart: :heart: . Nyt alkaa eroon hyytelömahasta projekti!

Olivia ja Daniela 1vko 2pv
 
Sektioidut: kuinkas paljon teillä muilla tuli tikkejä ja kuinka pitkä on haava?
Mulla poistettiin tänään tikit ja yllätyksekseni tikkejä oli vaan 6 kappaletta! Mutta haava on n.20cm pitkä. Tosin olin ihan siitäkin yllättynyt, että se on melkeen jo nyt ihan huomaamattoman näkönen ja leikkauksesta vasta vajaa viikko! Sanoivatkin, että tosi hyvin parantunut. Muuten välillä kyllä kolottaa alavatsaa reippaamminkin, terkkari sanoikin, että kohtu on aika aristava. On kyllä välillä iskenyt tässä ihme siivous ym. puuskia ja tullut hieman rehkittyä liikaakin sitten. :ashamed: Nyt täytyy kyllä yrittää muutama päivä ottaa rauhallisemmin, ettei vaan mitään tule.. se sairaalassa olo oli kyllä niin suoraan sieltä, että huh huh. Paljon paremmin oon voinut, kun kotiin päästiin.
 
Pikakysymys: kuinka kauan normaalisti revenneen alapään tikatut kohdat ovat kipeitä? Itse en edes revennyt pahasti, mutta vitsi kun pissalla käydessä kirvelee! Mulla taitaa olla vain neljä tikkiä - kolme tuossa Y:n muotoisesti, ja yksi sisällä. Mutta vessassa käynti kirvele päivä päivältä enemmän, varmaan siksi kun turvotus on laskenut ja limakalvot kuivat muutenkin. Syönkö vaan paracetamolia turruttamaan pahinta kirvelyä, vai onko jotain niksejä..?

Mies haluaa nukkumaan, joten täytyy munkin mennä iltapesulle. Kissojen takia en uskalla jättää tyttöä koppaan yksin alakertaan, joten miehen täytyy olla babysittaamassa :)

Tuttiritari & tyttö, huomenna jo viikon ikäinen!
 
täälä odottelen et vauva heräis, yleensä herää näihin aikoihin ja syl muutaman kerran ja nukahtaa yöunille. itekki tekis mieli jo kömpiä sänkyyn, noh ehkäpä piakkoin pääsen, kunhan herra tuosta herää.

mamako se kirjotti, että tuntuis et maitoa ei tulis samanlailla ku aiemmilla vauvoilla. mulla on ihan sama juttu. aikasemmin tuli maitoa reilusti yli mitä vauva tarvi, mut nyt ei kyl tuu yhtää ylimäärästä eikä ihan riitäkkää, illalla joutuu turvautumaan pulloon vimpan syötön. yleensä päivisin kyl oma maito riittää.

kyllä aikaa menee vaan nopeesti. vauvaki tuli maanantaina kuukauden, vaikka itestä tuntuu, että just vasta kotiuduttiin sairaalasta. huh.

onko teillä, joilla muitaki lapsia niin mustasuukka ilmenny? meillä keskimmäinen(1v7kk) on alannu mustisteleen, aina ku syötän vauvaa niin poika änkee viereen kiehnaamaan. oon antanu olla vieressä. tänään poika sai kauheen huuto kohtauksen, ku syötin vauvaa, ku esikko istuskeli mun vieressä. poika olis halunnu just mun viereen, ei kelvannu mennä isoveljensä viereen. muuta mustistelua en oo oo huomannu. esikko(2v7kk)ei oo vauvasta mustistellu, en ainakaa oo huomannu, mutta esikko on kyl mustis keskimmäisestä. sillon ku keskimmäinen synty, niin esikko ei sillon mustistellu, oli kyl niin pieniki vielä(vähä vajaa vuoden), et ei varmaan silleen tajunnu pahemmin mustistella, mutta nyt kyllä. noh,ehkä sisaruksilla on aina pientä kateutta toisistaan.

nyt näköjään kuuluu ähinä. mutta jaksuja mammoille :hug:
 
tuttiritari esikon jälkeen mul oli alapää kipee muistaakseeni pari viikkoa, mutta kirvely loppui aika pian ku kotiin päästiin sairaalasta(tikkejä oli 4), keskimmäisellä kirveli pissatessa suunnilleen sen aikaa mitä sairaalassa olin, mut kipee ei alapää ollu(tikkejä myös 4) ja nyt ei oo kirvelly ollenkaa eikä alapää kipee, mut ymmärsin et tikit laitettiin vissiin sisäpuolelle, ku hoitaja ei nähny niitä ku tarkasti alapään ku kotiuduin. jos ei helpota kipu niin kannattaa varmaanki soittaa terkkaan tai jonnekki ja vaik mennä näyttään ettei oo esim tulehtunu tai jotain.
 
Heips, mulla oli 8 tikkiä masussa jotka myös eilen poistettiin. Haava on hiukan "pullollaan" siis että kädellä sen tuntee, mutta muuten erittäin siisti eikä varmaan pahemmin näy kunhan laskee se pullotus. Tikit oli vedetty aika napakasti niin se vissiin vähän kirras.

Emmy, mulla on kans ruokahalu kateissa, jotenkin mikään ei maistu nyt - paitsi vesi ja maito. Eilenkin piti oikein pakottaa syömään, kai se leikkaus jotenkin vähän vaikuttaa tai sitten tää on jotain mystistä - normaalisti mulla on kyllä hyvä ruokahalu, tai ainakin makeaa uppoaa :LOL: Nyt ei siis sitäkään... tänään pitää skarpata ja koittaa syödä pari lämmintä ateriaa, kun nyt on menny yhdellä aterialla ja pitäis varmasti syödä enemmän.

Ihanaa, viime yönä nukuttiin 2 krt 3h putkeen, ja pidempäänkin olis meidän Mimmi vedellyt sikeitä jos vaan olisin antanu. Ens viikon punnitukseen asti pitää pikkuista herätellä 3 h välein ellei itse halua useammin ruokaa. Onneksi paino on nousussa niin ehkä pian päästään jo vauvantahtiseen imettämiseen ja nukkumiseen.

Mukavaa keskiviikkoa kaikille :) Olivialle olen hiukan kade, kun pääset jo punttailemaan ;) Mullakin on joululahjaksi saatu kahvakuula jolla haluaisin treenailla mutta pitää odotella kevääseen ennenkuin alan sillä reuhtomaan. Ens viikolla päästäneen jo hiukan ulkoilemaan, nin onhan sekin jo jotain.

Runttis ja Mimmi muutaman tunnin päästä tasan 1vko :heart:
 
Tuttiritari2 mulla ihan samanlainen repeämä, kun sulla eli neljä tikkiä. Mulla kirvelyä alkoi tulla joskus 4pv synntyksestä ja nyt, kun kohta 14pv mennyt niin ei mitään enää. Ihan normaalia siis toi että jomotuksen jälkeen tulee kirvely ja sit menee ohi :)
 
Mulla oli 12 tikkiä sektiohaavassa. Piti oikein mitata ja haava oli 13 cm ja pystyviillolla. Kyllä tämä näyttää tästä haalenevan ja jotenkin oon niin tottunut siihen, että tuntuu olevan osa minua.

Liikunnasta jonkun verran oon nyt kävellyt, mutta meillä se on vähän vaikeaa, kun asutaan maalla, niin ainoa mahdollisuus on joutua kävelemään maantien reunaa pitkin ennenkö pääsee poikkiteille, jossa pystyy paremmin käppäilemään. Ja tämä maantie on tosi vaarallinen, ei siis kävelytietä ja hlöautot ja rekat ajaa ihan hulluna. Kesällä onkin sitten helpompi. Eilen harjotettiin treenihenkistä nyrkkelyä miehen kanssa. Toinen siis pitää pistehanskoja, joihin toinen lyö. Ton jälkeen mun kädet tärisi niin paljon ja nyt ovat ihan sellaiset toistaitoiset...täytyy poikaa nostellessa oikein keskittyä. Mutta ihanaa oli saada vähän lihaksia heräteltyä.

Taidan mennä leipomaan muffinsseja :wave:
 
Minä tulin nopeasti vaan kommentoimaan. Minäki mittasin oman haavan, pituus oli 15 cm ja vaakaan. Mulla oli siinä seittemän tikkiä. Copacabana tehtiinkö sulle hätäsektio, kun leikkaushaava on tehty pystysuuntaan?

Tänään oli jälkitarkastus. Ja kaikki kunnossa. En sitte hoksannu lääkäriltä kysyä, että joko saan alkaa kuntoilee. Täytyy huomenna kysyä, ku meen muksun neuvolaan ja vien samalla labraan pissanäytteen.

Mulla oli vielä kahdella plussalla valkuaisen määrä, mutta verenpainelääkityksen sain purkaa. JEE! :D Pikkuhiljaa alkaa olla normaalien kirjoissa. Painoa on vielä viisi kiloa lähtöpainoon ja ne on tiukassa :'(

nyt keittelee kahvia kun kaveri tulee kohta päiväkahville!
 

Yhteistyössä