Tammikuun toivot 09

Ristiäisistä, me pidetään 8.helmikuuta. Miehen puolen lähisuku on siis niin suuri, että väkeä on tulossa abaut 50, joten aikamoinen miettiminen tarjottavissa ym. Ollaan sellainen musiikkiperhe, niin esitetään muutamia lauluja itse ja korkeintaan yksi virsi yhteislauluksi. Muutenkin pidetään vähän rennommat ristiäiset. Löydettiin mahtava kimonohenkinen asu pojalle ristiäivaatteeksi.

memmu84 meillä täsmälleen sama juttu öisin. Poika ei röyhtäise, ei sitten millään. Ja kun ei yöllä viitsisi hirveän pitkään heilutella, koska sitten taas herää siihen. Sitten hän ähisee sängyssään ja vähän puklailee. En tiedä, miksi tuo ei vaan onnistu. Välillä todella turhauttavaa, kun tietää, että pojallekin jää inhottava olo.

Toissa yö jäi tästä syystä melkein kokonaan nukkumatta. Ja kyllä on hirveää, kun piti ajaa eilen autoa, kun olo oli ihan uupunut. Piti oikein kympillä keskittyä. Kaikki sympatia niille mammoille, joilla yöunet jää väliin vauvan vatsavaivojen tai muun takia. Pidemmän päälle kävisi kyllä varmasti jo hyvinvoinnin päälle. Itselläni on alkanut tulemaan migreenejä vähistä yöunista johtuen. Onneksi mulla ei ole kovin pahoja kohtauksia.

Vinkkejä röyhtäyttämiseen otetaan vastaan! Nyt pidän häntä olkapäällä ja taputtelen ja hieron kevyesti selästä.

Omaa napaa: Kävin eilen sairaalassa viimeisessä tarkistuksessa. Minullahan oli tämä harvinainen istukan sairaus, jossa istukka kaivautuu kohtulihakseen. Tästä syystä kohtuun jätettiin osa istukkaa. Nyt vaikuttaisi siltä, että kaikki alkaa normalisoitumaan...Onneksi! Nyt uskaltaa huoahtaa, kun kaikki tulokset patologilta ja magneettikuvista näyttivät suht. hyviltä. Maksa-arvot heiluvat edelleen korkealla, joten niitä seurataan. Mutta siis terveiden kirjoissa ollaan :)

Tuo vyöhyketerapia tekisi kyllä hyvää, niin äidille kuin vauvallekin. Kävin aiemmin useita vuosia säännöllisesti hoidoissa ja olo oli kyllä paljon parempi. Samalla olen kuullut, että sektion jälkeen lymfahoito tekisi hyvää, koska leikkaus lisää nesteen kerääntymistä. Ajattelin lähteä kokeilemaan. Onko muilla kokemusta lymfahoidoista?



 
Mä en röyhtäytä vauvaa ollenkaan?!Onko se pakollista?Meillä vauva kyllä sammuu tissi suuhun ja nukkuu tyytyväisenä 1,5-3h, öisin jopa 4h putkeen. Välillä on tullut ihan pieni puklu. En viitsisi väkisten alkaa vatkaamaan kun vauveli on nukahtanut niin tyytyväisenä, eikä tosiaan nuku levottomasti/ähise.
 
en kyl tie onko röyhtäyttäminen pakollista mut suositeltavaa.kaikilla pojilla oon aina röyhtäyttäny. saa ylimääräset ilmat masusta pois, eikä tuu masuvaivoja ainakaan sen takia ja puklu voi tulla helpommin ku ei oo ilmoja röyhtäyttäny pois. eräs tuttuni ei röyhtäyttäny poikaansa vauvana(ei ollut kuullukkaa röyhtäyttämisestä)ollenkaa, ku yks yö poika oli puklannu kunnolla kaikki pihalle ja suoraan naaman päälle, tuttu oli sit heränny ku vauva ei ollu saanu kunnolla henkeä, ku oli naama niin puklussa. sen jälkeen röyhtäytti tosi kauan(ihan yli vuoden ikään), varmasti säikähti niin paljo. mä oon röyhtäyttäny suunnilleen 4-6kk ikään(muistaakseeni).

neuvolassa käyty päivällä. paino oli nyt 5265g ja pituus 54,7cm. syntymäpainosta paino noussu muutama päivä vajaa kuukaudessa 1255g ja pituutta oli tullu 4.7cm. ihan kivasti kasvanu. kattelin isompien poikien neuvolakorttia. kaikki kolme ollu 1kk ikäsen suunnilleen saman painosia(max 100g eroa) ja pituus ollu kaikilla 54,jotain. mut pojat ollu niin saman kokosia syntyessäänki(esikko 4000g, keskimmäinen 4085g ja nyt vimppa 4010g) pituudessa ollu kyl syntyessä vähä ero(esikko 53cm, keskimmäinen 51cm ja vimppa 50cm). kovasti neuvolan täti kehui ku poju jaksoi hyvin pitää päätä ylhäällä masulla ollessa. iho siisti, napa siisti, refleksit ok, kaikki ok. seuraavaks onki sit lääkärineuvola.

 
Mä kirjotin pitkän pätkän siitä röyhtämisestä niin se oli kadonnu täältä jonnekin... Siis jos haluaa lempeästi itse auttaa vauvaa röyhtäsemään niin jalkapohjassa on yksi akupiste mikä on ruokatorvi. Terapeutti sanoi että joskus siellä on vastasyntyneellä tukkeumia. Eli isovarpaan ja etuvarpaan välissä jalkapohjassa on se piste mitä voi kevyesti hieroa. Löydät sen helposti kun isovarvas ja etuvarvas on harallaan niin se välikkö mikä siihen jää, siinä on se piste. Meillä ainakin toimi ja vauva röyhtäilee nyt ihan hyvin.
Mä kirjotin kaikkea muutakin mutta en nyt jaksa muistaa mitä, mutta hyvin meillä menee vaikka viime yö taas komeasti valvottiinkin... |O
Toivotaan että tänä yönä sais vähän enemmän unta...
 
Pitäskö se munki tulla jo tälle puolelle?! :D

Osastolta saaduissa ohjeissa luki kylvetyksestä, että 1-2 kertaa viikossa. En oo kylvettäny vielä kertaakaan. Tosin kylvetettiin totta kai salissa ja sit kylvetin osastolla omasta halusta lauantaina kun ei ollut muutakaan puuhaa. Nyt tuolla kylppärissä ollu jo monta tuntia punkka vettä vaille valmiina mut ku tuo poitsu vaan nukkuu. Muutama iltana ollu 45min-1h hereillä ja luulin että olis tänäänkin, mut ei. Ei se kyllä muuta tee ku nukkuu ja syö ja kakkaa. Toivottavasti ei tulis mahavaivoja tai mitään. Välillä olis kiva jos olis enempi hereillä, mut toisaalta pääsee ite helpolla kun vaan nukkuu. On kuitenkin noita isompia kolme hoidettavana tai ei koululaisia (7v ja 9v) tarvi hoitaa, mut kyllä ne vielä äitiä tarvii. Mulla ei mies voi edes pitää isyyslomaa kun sillä ei ole yrittäjänä siihen mahdollisuutta. Onneks tuo kolmonen on 10 pv/kk päiväkodissa niin saa parina päivänä viikossa levähtää kun isommatkin on muutaman tunnin koulussa.

Ristiäisten eteen ei olla tehty vielä mitään. Miehen töistä riippuu päivä kun sillä on viikonloppuisin melkein aina töitä jos ei yötä niin sit päivä, mut ne tietää vasta lähellä kuun vaihtumista. Toivottavasti sais papin vielä sitten kun tietää miehen vapaat.

Mistäs muusta oli juteltu...

Röyhtäytän aina olkapäätä vasten tai muuten pystyasennossa pitäen, mut ei poika röyhtäise joka kerta. Ja pulauttelee vaikka röyhtäisee. Meillä on kaikki ollu kovia pulauttelijoita ja uskon sen johtuvan siitä kun mulla maito tulee suihkuamalla ja sit vauvalla menee hotkimiseksi. Meinaa tukehtua välillä tissillekki tai siis minusta tuntuu siltä ku haukkoo happea ja huulet alkaa sinertää. Ei viitti vaan alkaa pumpaan tyhjemmäksi ennen imetystä ku pumppaaminen vaan lisää maidontuloa entisestään. Ja joku valitteli et liivinsuojia kastuu useampi kun toista rintaa imettää... kannattaa hommata maidonkerääjä. Se on siis muovinen suoja mihin maito valuu toisesta rinnasta kun toista imettää.

Niin ja meilläkin syödään yöllä useammin kuin päivällä. Luulen että ollaan molemmat niin väsyneitä ettei syö mahaansa niin täyteen kuin päivällä. Päivisin yritän saada syömään lisää jos näyttää että nukahtaa rinnalle. Juttelen, silitän poskesta tai leuan alta tai hieron käsivartta tmv mistä virkostuu ja jatkaa imemistä ja yöllä annan nukahtaa että pääsen itekki nukkuun. Pitäs kai ottaa itteä niskasta kiinni ja yrittää jaksaa öisinkin enemmän. Viime yönä heräs 2-3 tunnin välein ja muutama päivä nyt ollut syöntiväli 3-5 tuntia kerran jopa 6 tuntia joten olis kiva kääntää tuo syöntirytmi toisinpäin ;) .

Nyt alkaa kuuluun sellaista ärinää että taitaa tehdä heräämistä. Tuo poika kun ei itke oikeestaan koskaan vaan ärisee ja murisee. Jos oikein pitkään menee niin sitten vasta alkaa itku.

Johjo & poitsu 9 vrk
 
Hellou! Tulin vain pikaisesti ketomaan, että olemme saaneet pikkumiehen kotiin!!! Varjoainekuvauksessa ei ilmennyt mitään, mutta estolääkitys määrättiin varmuuden vuoksi. Rautatipat aloitetaan, kun pikkumies täyttää 1kk. Kotona pikkumies ajatteli vissiin kerta heitolla ryhtyä isoksi mieheksi. Parin tunnin välein syö molemmista rinnoista tai sitten 70ml tuttipullosta, jos pumppauksesta on kulunut liian lyhyt aika. Yöllä ei nukuttu. Tietty pikkuinen oli tottunut sairaalan vaoihin ja ääniin, joten pilkkopimeä ja hiljaisuus oli aikamoinen muutos. No, tässä totutellaan.

Röyhtäys on tosiaan joskus tosi tiukassa. Tänään taputtelin ja hieroin selkää jotain 20min. Yleensä toimii ryökälaulu. Nostan pikkumiehen olkapäälle ja laulan kirkonrotasta. Sitten toisessa säkeistössä lauletaan vesihiisistä, jonka aikana pikkumies "istuu". Yleensä tämän jälkeen tulee röyhtäys. Olipas seikkaperäinen kertomus. Joskus röyhtäystä ei vain tule. Se tulee sitten pieremisenä pihalle myöhemmin :)

Ihanaa, että Copacabanalla on kaikki kunnossa :hug:

Kirjoittelen sitten, kun on vähän tullut jotain tolkkua tähän arkeen. Nyt on kaikki hieman sekaisin... Onko muuten kaikki aloittaneet jo d-vitamiinitipat?
 
cruella Uskon, että yövalvomiset voisi johtua mainitsemastasi syystä. Vauva puklauttaa tosi isoja määriä, monesti on toinen hiha ja lakana aivan märkänä, joutuu pesee usein pyykkiä. Mutta voihan siinä tulla pian nälkä, jos puklauttaa maidon pois. Ostin tänään korviketta, että voi kokeilla jos mikään muu ei auta. Ainakin viimeyö oli aivan kamala, ei paljoa nukuttu. Vauva imi vain vähän kerrallaa, voi olla että maitoa ei edes tullut tarpeeksi, kun en muistanut juoda illalla ja yöllä syöttöjen jälkeen riittävästi.
Vauva oli mulla mukana kaupassa. Eka kerta kun kävin vauvan kanssa missään :) Ensi viikolla saa alkaa ulkoiluttamaan.
D- vitamiinitipatkin pitäisi aloittaa sitten ensiviikolla, kun tiistaina tulee vauvalle ikää 2 viikkoa.
 
Ihanaa Sasha että olette saaneet vauvan kotiin. Meidänkin vauva katteli ihmeissään ympärille ekana iltana että mikäs paikka tää nyt on. Varmasti teidän vauvalla on tottuminen uuteen ympäristöön öisin.
D-vitamiinista, mä aloitin tänään kun herra tuli 2 viikkoa. Katsotaan aiheuttaako Deetipat mahapuruja.
Meillä taas valvottiin hyvin viime yönä |O ja aamulla kahdeksan aikaan naapuri alotti seinään poraamisen eikä ole lopettanu vieläkään. Kerranki mies oli kotna aamulla ja hoiti vauvaa että sain nukkua, mutta arvaa sainko nukkua :kieh: :kieh: Kävin laittaan alakertaan lapun ilmoitustaululle pari valittua sanaa. Hitto raivottaa että pitää lauantaiaamuna porata seinään tuntikausia. Mä ymmärrän arkena, mutta viikonloppuna on mun mielestä vähän kohtuutonta, vai mitä?
Nyt kun vauva on vähän isompi ja makuullaan imetys alkaa sujua otamme vauvan kokeeksi ens yönä keskelle. Jos nukkuis paremmin kun tietoisuus äidistä on jatkuvasti.
Eipä muuta, tämä äiti lähtee syömään ja pyörittään arkea silmät ristissä |O
sarabi ja kultapieni 2viikkoa :heart:
 
sasha80hienoa että olette saaneet pikkumiehen kotiin! :heart:

Kylvetyksestä Mä kylvetän pojan 1-2 kertaa viikossa. Täällä ei sairaalassa vauvaa kylvetetty kertaakaan, ilmeisesti vie heiltä liikaa aikaa opettaa...Joulukuussa kuulemma ottivat Tyksissä uuden tavan käyttöön ettei edes synnytyssalissa vauvaa kylvetetä, vaan putsaillaan ja viedään äidin paidan alla osastolle. Oisko se heiltä jotain ajansäästöä kun Tyksin resurssipulasta ja kiireestä on ollut paljon puhetta viime aikoina..Osastolla neuvottiin pesemään vauva hanan alla :/ Kotona poitsu on tykännyt kylvyistä kovasti :)

Meillä röyhtäytetään myös olkapäällä vauva pystyasennossa ja hieron pojan selkää, tai oikeastaan enemmänkin siitä kyljestä. Niin ne taisi silloin keskolassakin neuvoa ja meillä poika tuntuu kyllä röyhtäisevän parhaiten kun siitä kyljestä hieroo. Joka kerta ei sitä röyhtyä kuitenkaan tule.

Johjo Kunpa meilläkin poika vaan ärisisi ja murisisi kun tulee nälkä, tää alkaa samantien kirkumaan naama punaisena kun silmänsä auki saa :D Tosin ei tuo kyllä sitten muuten turhia itkeskele, mutta tempperamenttia löytyy sen verran, että sitten huudetaan kyllä kurkku suorana kun jotain on vailla :p Oisko isän puolelta turkkilaista tulisuutta :D

Meillä on d-tipat aloitettu ja ihan neuvolasta saadut devitolit käytössä. Onneksi ei sen kummemmin mahavaivoja niistä tullut :)

Meillä on alkanut rytmi tulemaan vielä selkeämmäksi. Päivällä on yhdet pidemmät päiväunet ja aamupäivän ja illan aikana poika ottaa lyhyitä torkkuja ja on paljon hereillä. Sinä aikana poitsu myös syö tiheämpään tahtiin ja päivällä tulee sitten hiukan pidempi syöttöväli siinä päiväunien aikaan. Yöt menee edelleen yhdellä syötöllä ja muutaman kerran poika on nukkunut 8 tunnin yöuniakin tankattuaan koko illan tiuhaan tahtiin :)

Meillä ei ristiäisiä ole, mutta nimiäiset pidetään 1.2 pienellä porukalla, ihan vaan oma perhe ja mammat ja papat ym. lähisukulaiset on kutsuttu.

Meillä on maanantaina taas neuvola ja mielenkiinnolla odotan, kun poika pääsee punnittavaksi ja mittailtavaksi. Ainakin omissa silmissä poika näyttää ja tuntuu kasvaneen selvästi :) Ilmoitin poitsun myös vauvauintiin ja 3kk vanhana päästään se aloittamaan :D Ollaan vähän hyvissä ajoin liikkeellä että päästään sellaisena päivänä mikä varmasti sopii kun noissa ryhmissä ei aina ole tilaa...Kerrankin joku yhteinen harrastus koko perheelle :)

Fistik ja Emre 1kk+5pv
 
Heippa kaikki :wave: Minäkin taidan pikku hiljaa hiipiä tälle puolelle =)

Eli meillä harjoitellaan elämää taas uudestaan, pikku poikanen syntyi siis 8.1, 2700g, 46cm. Pieni kirppu kuten veljensäkin.

Muuten on mennyt varsin mallikkaasti, mutta eilen mulla todettiin kohtutulehdus :/ 2 eri antibioottia popsin ja toivon, ettei vaikuta jo melko hyvin vauhtiin lähteneeseen imetykseen. Saattaa kuulema aiheuttaa rintamaitoon kirkerää makua... :x Jos vauva alkaa hylkiä maitoa niin täytyy tää 7päivää vaan jotenkin sinnitellä korvikkeella ja pumppailla lavuaarista alas omat maidot, niin inhottavalta kuin ajatus tuntuukin. Mutta muutaman tablettiannoksen jälkeen ei ainakaan vielä ole tullut mitään reaktioita, hyvä niin.

Meillä kävi myös tässä pari päivää sitten kiva episodi rintakumien kanssa. Joudun siis käyttämään noita kumeja aina kun mulla nännit on niin pyöreät ja tissit niin isot, ettei tuo sintti saa niistä otetta. Ihmettelin jo monena päivänä kun aina joskus vauva ei niele vaikka imee ja maitoa vaan tursuaa joka tuutista ja kumien välistä vaatteille jne ja ajattelin, että johtuu siitä, että maitoa tulee liikaa eikä sitten tajua sitä niellä. No, syy selvisi kun eilen aloin tutkimaan sitä kumia. SIINÄ KUMISSA EI OLLUTKAAN REIKIÄ!! Eli tehtaalla oli kyllä tehty rei'ille paikat mutta ei sitten niitä reikiä, enkä tietenkään ollut hoksannut tarkistaa! Eli koska mullakin kumeja on käytössä 2kpl on aina siitä toisesta kumista saanut imettyä ja sitten tämä toinen... no, nyt on molemmissa kumeissa reiät ja syönti taas onnistuu. Mutta voi raukka vauvaa :ashamed: Elämä on kovaa :ashamed: Kyllä meinas tältä mammalta itku päästä ja vähän ajan päästä jo nauratti...

Nyt vaavi heräsi joten syöttöpuuhiin... Ainiin, ristiäiset meillä pidetään 28.3 joten siihen on vielä kivasti aikaa valmistautua =)

-Lappitar ja "Ipanapa" 1vko 3pvää
 
tulin teillekin ilmoittamaan, Meidän pikku prinsessa päätti vihdoin syntyä rv 41+3. Edellisenä yönä meni vedet, mutta syntyi 14.1.2009, klo 23.42. 4395gja 52cm. 10 pisteen tyttö!!
Sektioon meni kun synnytys pysähtyi, mutta siitäkin shokista selvitty.Tulen kertomaan tarkemmin kun pystytään katseemme ottamaan tuosta neidistä pois
 
Olipas ihana lukea hauskoja ja kivoja juttuja teillä. Ja miten paljon hyötyä oikeasti kaikista neuvoista on. Nytkin tuosta röyhtäyttämisestä tuli todella hyviä neuvoja.

[/b]sarabi onko jalalla väliä? Joskus muistan vyöhyketerapiasta, että eri jaloissa oli eri kohtiakin. Aion heti tänään kokeilla. Kiitos vinkistä :)

sasha80 Mahtavaa, upeeta, ihanaa. Poika on päässyt kotiin. Oikein liikutuin, olen niin onnellinen teidän puolesta. Ihanaa, ettei kuvissa ollut mitään. Mahtavaa, että poju syö noin syö. Ei teillä ole syömisen kanssa mitään hätää :) Nyt vaan elämään normaalia ihanaa vauva-arkea.

Ihana juttu tuo röyhtylaulu. Nauroin vedet silmissä. En tiedä miten olen itse unohtanut kaikki lastenlaulut. Ajattelin lainata jonkun oikein perinteisen lastenlaulukirjan. Tässä dementiassa ei muistu edes peruslaulut...tai muistan pari ensimmäistä säettä ja siihen pysähtyy... vaikka ei se poika välitä, niin eipä omaa mieltä nostata, kun kaikissa lauluissa on samat sanat...laa laa laa. Ainoat laulut, mitkä muistan kokonaan on Brasilialaisia portugalin kielisiä. Näistä yksi on sellainen, mihin poika aina rauhoittuu. Lauloin tätä niin useasti raskausaikana, että saattaa johtua tästäkin.

Meillä on käytetty d-vitamiineja kotiinpääsystä lähtien. Saatiin noita Devitoleja, enkä sitten tyhmänä lukenut käyttöohjetta sen tarkemmin, kun hoitaja antoi ohjeet suullisesti. Näin pidimme tippoja hoitopöydällä, jotta muistetaan ne antaa. Varmaan 1.5 vkon päästä katselin ohjeta ja voi ei...ne piti säilyttää jääkaapissa. Olen sitten antanut härskiintyneitä tippoja pojalle. Hyvä minä, kyllä taas saa olalle taputtaa. No onneksi neuvolassa sanoivat ettei tuo aika haittaa. Nyt me käytetään Jekovittejä, kun ne saa pitää huoneenlämmössä.

emmy83 onnittelut pikku prinsessasta. Lueskelin tuota odottajat puolta ja siellä jännitin porukassa, että jokohan teille on syntynyt vauveli. Hyvän kokoinen tyttö :)

lappitar Voi harmi tuota tulehdusta. Tuosta mahdollisesta kitkeräsatä mausta tuli mieleeni, että kun tosiaan vaihdettiin noihin Jekovit-tippoihin, nin sanoivat apteekissa, että niissä on todella paha maku. Mutta, että tämän ikäisillä vauvoilla makukokemukset ovat vielä niin kapeat, että tuskin pahamaku haittaa. Toivotaan, että toimii myös teidän tapauksessa ja jos pari päivää on jo mennyt hyvin, niin tuskin muuttuu.

Mä jouduin koko alkuajan..abaut pari viikkoa laittamaan maidot lavuaarista alas, kun jouduin syömään sellaista lääkettä. Tuntui niin turhauttavalle, kun sitten keskolassa poika siirrettiin jo korvikkeeseen. No onneksi sain imetysluvan ja nyt poika syö täysin rinnasta.

Voi, että kun nauroin tuota rintakumijuttua, olit niin hauskasti sen kirjoittanut. Vaikkakin ymmärrän tuon tuskan, kun asian tajusit. Kirjoita tuo kokemus johonkin ylös, sitä on hauska sitten lukea myös myöhemmin.

Vauvauinnista, haluaisin kovasti mennä, mutta ilmeisesti meidän kunta ei tarjoa kyseistä palvelua ja joutuisimme ajamaan abaut 50 km päähän sunnuntaiaamuna olikohan se 7:kaksi vai puoli kasiksi. Eli herätys olisi 5.30 :eek: . Ei kuulosta kovin houkuttelevalta. Täytyy vielä selvitellä, olisiko jotain yksitysen palveluja. Vauvauinti on muutenkin mukavaa, mutta kun se auttaa vauvaa kehon hahmottamisessa, sekä pystyasennon hahmottamisessa, jolla on taas sitten apua seisomisen ja kävelyn alottamisessa. Lisäksi poika tottuisi veteen. No kyllähän ne kaikki lapset oppivat kävelemään ja uimaan ilman vauvauintiakin :) Miten muut, aiotteko mennä?
 
tiedän, että olette tuosta imetyksestä kirjoitelleet, nyt ei vain tahdo jaksaa silmät lukea, mutta miten nopeasti maito teillä noussut. Meillä neiti tosiaan syntyi ke, eli on nyt 4vrk vanha, ja multa tulee mun mielestä tosi surkeasti maitoa, tuttelia joudutaan antamaan!!mä koen niin huonoa omaatuntoa!!
nyt taas tissille yrittämään!!
Emmy ja jennifer 4vrk
 
emmy83 Onskua vauvelin johdosta, sieltä se viimein putkahti :heart: . Mulla vauva syntyi 8.1 torstaina ja maito nousi kunnolla vasta oliskos ollut la-su välisenä yönä. Mulla auttoi, kun piti vauvaa paljon ihokontaktissa tuossa rinnan päällä ja sitkeästi yritti tissitellä. Me hörpyteltiin korviketta rintakumin kautta hieman ja se auttoi vauvaa jaksamaan imeä vaikka maitoa ei vielä kunnolla tullut.
 
Niin mun synnytyskertomus tuolla dotuspuolella. en osaa sitä tänne siirtää.
Täällä eka yö kotona ohi. isi joutui aikaailla neitiä hoitamaan, kun mun sängystä nouseminen ja siellä asentoa vaihtaminen on tuon sektiohaavan kanssa tuskaa. Mutta eiköhän tämä tästä. Tulee ainakin isälle ja tyttärelle hyvä ja läheinen suhde. Isihän sitä ekat tunnit ja päivät hoiti, kun äiti vain makasi sängyssä.

Meillä tuo syöttö on viel vähän sekavaa, saa tissiä ja tuttelia kun mmusta mulla ei tule tarpeeksi maitoa. Ja jennifer on niin malttamaton, että kun se herää ja on nälkä niin maidon pitäis olla jo mahassa.

tänään pitäis alkaa soittelemaan ympäri ämpäri. Ei kiinnostaisi ollenkaan, mutta pakko hoitaa aika neuvolaan ja soittaa pappiakin.

Neidin suu napsaa taas siihen mallliin että taitaa olla taas nälkä...
palailen

emmy ja jennifer 5vrk
 
Moi! Pikaisesti kommentoin Emmylle: älä huoli, jos maitoa on tullakseen, se varmasti nousee rintoihin pian ja varsinkin jos sulla on tuo sektiohaava, voi mennä pidempään, elimistön pitää ensin toipua sen leikkauksen aiheuttamasta shokista!! Joten odottele rauhassa, juo paljon ja lepää!! Maitoa on maailma täynnä! Itsekin joudun varmaan lopettamaan ainakin hetkeksi tuon imettämisen tuon antibiootin takia enkä jaksa asiaa ressata, onhan tutteli ihan hyvä vaihtoehto! Muutenkin meillä tuon pienen koon takia syödään sekä tissistä (kumin kanssa) ja pullosta päälle, saa iskäkin osallistua ruokintaan. Joten ole vain huoleti =)

-Lappitar ja Ipanapa 11vrk
 
heip kaikille
ja onnea vauvaantuneille.

emmy älä turhaa stressaa maidon tulosta. kyllä se varmaan sieltä nousee. eikä se te mun mielestä äidistä sen huonompaa, jos korvikettaki antaa, pääasia että vauva saa masun täyteen. itse annan kans korviketta päälle, jos tuntuu ettei masu tuu tissillä täyteen.

sarabi juu ei kiva jos viikonloppusinki pidetään naapuris kauheetä meteliä ja varsinki noin aikasin aamulla.

neuvolantäti toi meille devitol tippoja mut olin jo hakenu valmiiks jekovit tippoja. oon kaikille antanu(itseasiassa annan vieläki) jekovit tippoja. esikko kyl varmaan sais jo sanasolia, en muista onko siitä 2v vai 3v se ikä suositus.

pojat on kaikki nukkumassa, niin on onneks aikaa istua koneellaki :D

sain vihdoin ja viimein varattu ajan isyydentunnustukseen torstaina on aika. kerkee varmaanki laput tulla sit kotiin ennen ristiäisiä. meillä ei oo vieläkää tietoo nimestä eikä kummeista kummeista ei olla kauheesti vielä keskusteltukkaa, mutta nimiä oon ehdotellu miehelle, mut mikään ei tunnu kelpaavan :kieh: . sanoin sit eilen ukolle, et sano sit nimi mikä sulle kelpaa, se sano et pertti :LOL: juu ei kiitos(juu anteeks jos joku meinaa antaa ton nimen vauvalle) ei oo mun makuun tuo nimi. noh, vielä jokunen viikko aikaa. olis vaan kiva kummeja kysyä edes vähä ajoissa, ettei päivää ennen ristiäisiä.

 
Tälle puolelle pitäisi siis siirtyä :D

Tyttö syntyi 14.1 klo 2.08 painoa 4525g, pituutta 51cm ja py 37cm. Kotiuduttiin perjantaina ja nyt on eletty kotona jo jokunen päivä. Tyttö syö ja nukkuu pääsääntöisesti, mutta väliin mahtuu myös pieniä seurusteluhetkiä :heart: Rintamaidolla mennään ja maito nousikin kotiin tultua oikein hyvin.
Emmylle tosiaan vinkiksi että pidä tyttöä lähellä, tarjoa jaksamisesi rajoissa tissiä usein, juo ja syö riittävästi (muista myös lepo) näillä olen itse saanut maidontuotannon hyvin käyntiin. Tärkeää on myös muistaa että aina ei imetys onnistu hyvästä yrityksestä ja tahdosta huolimatta (kuten minulla kaksosten kanssa) niin korvike on oikein hyvä vaihtoehto vauvan ruokintaan eli älä ota liikaa paineita imetyksestä :hug:
Ristiäisistä tänään varasin papin eli meillä vietetään niitä 21.2 ja nimestä ei ole vielä hajuakaan :whistle: mutta vielähän tässä ehtii :D

Päivät menee sutjakasti vauvan ja tuon toiseksi nuorimman (1v2kk) kanssa joten koneella ei juurikaan ehdi kuin piipahtaa. Yritän osallistua mahdollisuuksien mukaan keskusteluun täällä =)

MaMa ja tytsykkä 5pv
 
heissn!

Meille syntyi 14.1. klo 13:41 pienen pieni tyttövauva suunnitellusti sektiolla :heart: Pituutta 48cm, painoa 2850g ja pipa 35cm. Oikein valloittava tapaus!

Heti kysymyksiä teille, arvoisat äidit: miten usein vaihdatte liivinsuojan jos sinne ei valumalla valu maitoa, vaan imetyksen jälkeen vähän, tippoja lähinnä? Ohjeessa on 3-4h välein ja tuntuu vähän tuhlaukselta...
Sitten, neiti nukahtaa aika nopsaa rinnalle, välillä 15-30 min jälkeen mutta sitten herää kun laitan pinnikseen ja hamuaa rintaa taas hetken.. pitäisiköhän antaa lisämaitoa pullosta (saan pumpattua kun mulla tuntuu toi maito pakkautuvan kovaksi möykyksi joten ei ongelmaa...) jos pieni ei saakaan imettyä tarpeeksi? Maitoa tulee muttei mitenkään vuolaasti...vai mikä on "normaali" imetysaika joka menee imetykseen? Ja paljonko muuten pieni vauva syö et masu on varmasti täysi?

Jees, röyhtäytyksestä oli puhetta ja mulle kättärillä sanottiin että jos imettää niin ei tarvii röyhtäyttää... pullosta jos syöttää niin tarvii. En tiedä, mutta pikkusia pukluja tulee joskus meidän neidille...

Niin ja Onnea kaikille muillekin vauvatuneille, olipa kiva lukea että Emmykin on saanut tytön jo =)
 
Nuo Runttipullan kysymykset tosta rinnan antamisesta ja pumppaamisesta ym kiinnostais muakin... meillä sama homma, eli poika on pienikokoinen eikä jaksa imeä kuin max 20min jonka jälkeen uinahtaa... sitten lämmitellään mun pumppaamaa maitoa kuten esikoisenkin kanssa. Epäilen, että meillä ajaudutaan lopulta samaan kuin ekan kanssa eli lopulta tissittely jää kokonaan ja juodaan vaan pumpattuna, mutta omaa maitoa kuitenkin. Onko kellään kokemusta moisesta vai ollaanko ainoita, jotka "täysimettää" pullosta??? Koen tuon pumppaamisen jotenkin helpottavana vaihtoehtona, kun tuo tissittely ei tuon vaativan esikoisen takia voi viedä kovin kauaa aikaa. Ei toivoakaan, että voisin tunnin paikoillani vain imettää... :ashamed:
 
Copacabana vauvaa hierotaan molemmista jaloista ja 5 minuuttia yhteensä. Ei tarvitse käyttää ollenkaan voimaa otteessa, enemmänki hellää sivelyä.
Mulla on ihan kauhee maito/imetys ongelma. Kävin ostamassa mammateetä, koska muistin että se nostatti maidon hyvin viime kerroilla. Join 4 kuppia putkeen ja nyt on ollu 3 tunnin väli ja tuntuu että tissit täytty niin että roikkuvat polvissa, ja pian alkaa nipisteleen jos vauva ei herää. Aion ottaa sellasen viikon mammatee kuurin ja katsotaan riittääkö maito vai ei.
Ongelma on siis se ettei rinnat täyty maidosta vaikka syöttövali on 3 tuntia. Jos vauva syö yöllä tiheämpää niin aamuyöllä ei ole tarjottavaa, vaan hän kitisee tissillä ja kun annan pullon niin poika syö todella ahnaasti. En halua oikeasti antaa sitä pulloa ollenkaan koska todella haluan imettää, sen helppouden ja muiden etujen takia. Vauvalla on ollut alun alkaen väärä imuote ja oletan että tää on vaikuttanu siihen että "tilaus" ei oo menny perille. Koska se kohta mikä stimuloi aivoihin maitotilauksen on hieman kauempana nännipihassa ja oletan että meidän vauvan imu ei yllä sinne asti. Muuta selitystä en keksi koska aikaisemmin olen pystyny imettään ihan todella hyvin ja tällasia ongelmia ei toisten lasten kanssa ollut koskaan. Pitää siis edelleen korjailla imuotetta...
Toinen mikä vois vaikuttaa on stressi, väsymys ja huono ruokahalu. Olen ollu tosi kireä, mikä tietenkin johtuu väsymyksestä... Mitä mieltä te olette tästä, voisko kaikki muuttua vielä parempaan suuntaan? Mä olen miettinyt pääni puhki missä on vika :( :ashamed:
 
Hei!

Onnea vauvan saanneille :flower: :heart:

Emmy
elä turhaan kanna huolta imetyksestä ja maidon noususta, kyllä se maito nousee jos on noustakseen ja jos ei niin et ole yhtään huonompi äiti.

Lappitar
minulla kans on kohtutulehdus johon olen syönyt jo viikon lääkkeitä ja tänä aamunakin kohtu oli kipeä, minulla on kans kaksi kuuria jotka kestävät 10 päivää. Meillä kuurit eivät ole onneksi vaikuttaneet vauvaan, annan Rela tippoja ja Kuplatonia jotta ei tulisi neidille masuvaivoja.

Sasha ihana kuulla että olette saaneet vauvan kotiin ja varjoaine kuvissa ei löytynyt onneksi mitään.

Ristiäiset ovat meillä 31.01 ja kotosalla. Olen leiponut jo pakkaseen osa tarjottavista, täytekakut ja voileipäkakut teen kans itse. Meillä on kummit jo pyydetty ja saatiin onneksi ne jotka haluttiin ja kastepappina on sama joka vihki meidät. Kastemekko saatiin kavereilta lainaksi ja tänään kävin etsimässä passeleita juhlavaatteita neidille tilaisuuteen, kunnes muistin täällä kotona olevan uuden mekon jonka minun kaveri toi.

Me ollaan pikku neidin kanssa tänään ulkoiltu useampi tunti, kun täällä on ollut niin hyvä ilma. Tämä on minulle ihan juhlaa, kun on aikaa ja saa nauttia ulkoilusta päiväs aikaan. Meidän neiti on kyllä edelleen super kiltti ja nukkuu yöt hyvin ja päivällä kans nukkuu 3-5 h kerrallaan.

Meidän neiti röyhtäisee välillä hyvin ja välillä ei lainkaan, mutta pierut meillä kulkee siitäkin edestä.

Miten te muut olette selvinneet synnytyksestä tai sektiosta? Minä en voi valittaa, kohtutulehdusta lukuunottamatta kaikki on mennyt hyvin. Paino on tippunut jo miltei entisiin lukemiin olisikohan vielä jäljellä kolme kiloa ja lenkkeillä olen jaksanut jo kunnolla ja leikkaushaava on siisti ja parantunut hyvin.

Hemuli ja Suhmura 5 vko
 
Tulin tännekin ilmoittelemaan, että tyttö syntyi ke 14.1 suunnitellusti sektiolla perätilan vuoksi. Painoa 3290g ja pituutta 50cm, tosin sitä oli ilmeisesti ollut aika hankala mitata, kun neitillä oli alkuun jalat niin koukussa! :) Ja täydet 10/10 pistettä sai. :heart:

Täällä vauva-arki on lähtenyt ihan hyvin rullaamaan. Maito nousi vasta eilen kunnolla ja nää tissit on kyllä niin järkyttävät! :eek: Lämpöisellä kauratyynyllä niitä olen aina ennen imetystä koittanut painella, ettei ne ois niin kivikovat. Täälläkään vauva ei juuri tee mutta, kuin nukkuu.. herää ainoastaan syömään ja vaipan vaihtoon.

 

Yhteistyössä