Tammikuun toivot 09

Meinasin kirjoitella vielä tuonne odottajiin, mutta huomasin sitten tämän =)

Me kävimme tänään neuvolassa ensimmäisen kerran. Täti olisi tullut kotiinkin, mutta oli asioita muutenkin kaupunkiin. Pojan paino oli noussut noin viikossa yli 300g ja ihan tissillä. En osannut odottaa noin hyvää nousua, kun mielestäni poika syö aika vähän. Usein kylläkin, mutta ehkä 10 minuuttia ime kerrallaan. MAitoa tosin tulee niin paljon, että ehkä sitten täyttyy niin nopeasti.
Yöt menee syödessä ja nukkuessa. Yhden pätkän nukkuu noin 3 tuntia ja muuten sitten syökin 1,5-2 tunnin välein. Syöttöhetket on kyllä nopeita, että hyvin pystyy nukkumaan itsekin. Päivällä olen nukuttanut nyt parin päivän ajan vaunuissa. Meillä on sellainen iso kylmä lasiveranta, josta kovimmat pakkaset pysyy poissa. Siellä poika nukkuu 3-5 tunnin unia. Lopputunteina juoksen vähän väliä katsomassa ja mieli tekisi herättääkin...

Copacabana Tuo hengityksen "rohina" voi johtua esimerkiksi kurkunpään pehmeydestä. Eli sisäänhengittässä tuo liian pehmeä "torvi" menee vähän littaan, ja aiheuttaa äänen. Vaiva poistuu yleensä ensimmäisen-toisen elinvuoden aikana, kun rusto kovettuu, eikä yleensä aiheuta mitään vaivaa. Flunssaisena voi tietysti tuntua enemmän tukkoiselta.
Mutta siis eihän se välttämättä tuota ole.

Koirat ovat ottaneet vauvan hyvin vastaan. 13v koiravanhukseni seuraa vauvaa silmä tarkkana ja nukkuu aina siellä missä poikakin. Nytkin nukkuu verannan oven edessä, kun en sitä verannalle päästänyt. Kissat taas on vähän rasittavia. Nuorempi on kiinnostunut heiluvista käsistä ja jaloista ja vanhempi olisi koko ajan menossa nukkumaan vauvan sänkyyn, vaunuihin, sitteriin, kaukaloon... Onneksi tuo koiraveteraani näyttää pitävän kissatkin hyvin kurissa :LOL:

Mies on ihan myyty :heart: Öisinkin heräilee syöttöihin, vaikkei tarvitsisi. Miehen lapset olivat täällä 5 päivää ja kovasti olivat innoissaan pikkuveljestä. Pientä mustasukkaisuutta on havaittavissa, mutta äkkiä ne mustasukkaisuuspuuskat unohtuivat, kun isänsä vei luistelemaan ja kävivät hevosia hoitamassa yhdessä yms.

Miten kauan muuten jälkivuoto kestää runsaana yleensä? Kun tuntuu että aikalailla tulee vieläkin. Välillä niukemmin, mutta sitten saattaakin tulla taas yllättävä tulva. Synnytyksestä on kuitenkin jo 10 päivää.

Kauniita talvipäiviä kaikille vauvaperheille ja niille vielä odottaville myöskin :)
 
hyvin on jennakä teidän vauvalle tullu painoa. juu se kyl hämää ku ei tie paljoko tissistä tulee maitoo. esikko meillä oli aina tunnin tissillä ja keskimmäinen oli sen 10min tissillä, sillon mietinki et saako se tarpeeksi mutta paino nousi tosi hyvin, et sai tarpeeks ja ku jotkut tosiaan imeeki sen maidon nopeempaa. tämä uusin tulokas on yleensä sen 10min per tissi. tai yleensä syö eka toisen tissin ja sitte n 10min päästä toisen. hyvin ollaan pärjätty kans tissimaidolla, paitsi joskus iltasin joudun tyytyyn korvikkeeseen ku tuo herra yleensä tankkaa illan. aluks voi tunnin välillä syödä ja sit ennen ku nukahtaa yöunille niin jatkuvasti olis tissillä, mut siinä vaihees alkaa oleen jo suht tyhjät tissit niin sit oon laittanu nannia pulloon, mut yleensä se juo sen 10-20ml niin nukataa.

onko teidän muiden vauvoilla tullu mitää rytmiä? tai en kyl meinaa et pitäis olla jo rytmi, mut kyl meil illat menee aika saman kaavan mukaan. yleensä vauva alkaa siinä 18sta mais tankkaamaan, syö ja ottaa pikku torkkuja ja yleensä sit n klo23 nukahtaa yö unille ja tuntuu et yötki menee suht samanlailla ku muutki yöt. tosin on jotain vaihteluja mut pitkälti samaa kaavaa.

rähmiikö teidän vauvojen silmät? meillä rähmii kumpiki silmä, tosin jo paljo parempaan päin menossa. muistan kans ku esikolla ja keskimmäiselläki rähmi. sillon neuvolasta sanoivat et yleensä se johtuu siitä ku kyynelkanavat tai jotkut ei oo vielä"auennu"tai jotain(en tarkasti muista) mut kuulemma ihan normaalia ja jos ei mee tiettyyn ikään ohi rähmiminen niin sit tekevät jotain, vissiin sit aukasee ne kanavat.

jaahas, esikko ja keskimmäinen heräs päikkäreiltä.täytyypi mennä :wave:
 
nii joo, piti kommentoida tohon jälkivuotoon. mulla näyttäis nyt loppuneen(synnytksestä muutama pvä vajaa 3vko), mut oikeestaan viime viikon oli vähä et vuotaako vai ei. välillä ei tullu mitään ja välillä tuli.

muistatteko kuinka saunaan sai mennä? saiko sitte ku jälkivuoto loppuu vai vasta jälkitarkastuksen jälkeen? tekee jo niin mieli saunomaan =)
 
Heippa kaikille!
Meidän poika on tänään 5vrk. Täällä syödään ja nukutaan. Tosin itse en saa nukuttua päivällä niin hyvin. . Ehkä johtuu väsymyksestä kun huimaa ihan kamalasti kokoajan vaikka olen yrittänyt juoda vettä ja muistaa syödäkin välillä :whistle:
Nännit on ihan sairaan kipeet :/ molemmista tulee imettäessä verta hieman. Kävin lukemassa ohjeita imetys sivuilta ja aion heti koittaa niitä. Imemisote on sittenkin ollu ihan väärä ja siitähän tää johtuu. Yöllä vaan on vähän hankalaa nähdä onko ote oikea. Ehkä siksi imetän kuitenkin nää ekat yöt istuaaltaan, niin näen paremmin miten sitä suuta oikeen availlaan.
Vauva on niin ihana :heart: etten millään jaksa odottaa että hän herää ja yritän pitkittää imetyksen aloittamista jotta saan vähän halia ja nuuskia sitä iki-ihanaa vauvan tuoksua. Yölläkin tekee mieli seurustella vauvan kanssa jos hän vähän aukoo silmiä, mutta olen yrittäny silti rajoittaa että hän oppisi mikä on yö ja mikä päivä.
Isommat lapset on meillä aivan innoissaan vauvasta, ja on alkanu totteleen ihan hyvin kieltoja mitkä liittyy vauvan turvallisuuteen. Neiti 4,4kk olis jatkuvasti laittamassa tuttia ja joskus jopa väkisin ja hän on ollut kerran jopa nostamassa vauvaa vaunuista ennekö mies ehti hätiin. Täytyy ymmärtää hänen innokkuus mutta silti pitää vähän rajoittaa hänen vauvan hoitoa.
Tänään meinaan lähteä käymään apteekissa ja postissa. Voisin ostaa sen rintakuminkin jos tää kipu ei mene ohi lähiaikoina. Saa nähdä miten reissu menee kun tuntuu että aivot on ihan narikassa. Voi olla vaarallista ajaa autoa, mutta jos tää huimaus ei mee ohi niin laitan miehen asialle.
Tällasta meille kuuluu.
sarabi ja poika 5vrk.
 
Onnea Sarabi poikavauvasta :flower:

Kiva,kun tänne tulee kokoajan uusia äitejä!

Tulin vaan nopeasti kommemtoimaan tosta jälkivuodosta ja saunasta. Mulle tehtiin sektio ja menin jo tikkien poiston jälkeen saunaan, koska oli jouluaatto ja kyllähä minun piti joulusaunassa käydä. En ollenkaan ajatellutkaan jälkivuotoa (on ollut niin niukkaa kokoajan), laitoin vain pefletin ja saunoin! :D Mulla on edelleen jälkivuotoa ja sektiosta on kohta neljä viikkoa. Mut vuoto on tosi niukkaa, pärjää pikkuhousunsuojallaki.

Mut nyt kipasen vaavin luo!
 
Jospa mä jonkulaista synnytystarinaa kertoisin.
Elikkäs perjantaina 2.1 käytiin vyöhyketerapiassa klo. 19:00 ja tultiin kotiin "odottamaan" mitä tapahtuu. Ei tuntunut miltään ja kävin nukkumaan taas vähän masentuneena. Pidin yövaloa vielä päällä ja mietiskelin asioita ja yhtäkkiä kuului naks ja ihan ku vauva olis potkassu mua todella kovaa. Sitten liikahdin ja tajusin että alkaa vuotaa jotain. Pomppasin ylös ja kerkesin pois maton päältä kun alko lorottaa lapsivettä oikeen kunnolla, kello oli silloin 23:55. Siinä sitten annoin vesien tulla ja soitin kättärille että vedet meni ja sanoivat että saa tulla hetikin jos haluaa. Mutta en halunnut lähteä vielä kun ei kerran tuntunu missään. Sitten Puoli kahden maissa yöllä alkoi tulla synnytys supistuksia ja päätettiin lähteä heti kun olen sellanen syöksy synnyttäjä.
Päästiin haikaranpesän 1. saliin ja iki-ihana kätilö otti meidät vastaan. Supistukset alkoi kiristyä pikkuhiljaa ja tilanne pysyi samana eli 5-6cm auki. Olin jo niin kipeä etten kestänyt enää ja pyysin puudutusta. Kätilö päätti laittaa epiduraalin koska olin niin "vähän" auki. Kun tippaa alettiin laittaa räjähti tilanne käsiin ja aloin aueta vauhdilla. Olin niin kipeä että olin varma etten selviä hengissä. 5 minuutissa aukenin loput 5cm ja alkoi ponnistuttaa. Anestesialääkäri tuli paikalle ja katsoi että täällä jo synnytetään, sanoi mulle että "tsemppiä" ja kääntyi kannoilleen. Vaikka olin ilokaasusta ihan sekaisin ja tuska oli valtava pystyin ihmeen hyvin kuunteleen kätilön ohjeita enkä revennyt yhtään!
Toiveena oli ponnistaa jakkaralla mutta en sitten ehtinyt mihinkään. Tästä kaikesta tuskasta oli palkintona ihana poika!! :heart:
Pikkuinen sai pisteitä 9. Napanuora oli kaulan ympäri ja jalan ympäri. Syntymä oli kätilön mielestä lapselle kaunis. Poika syntyi kuulemma rauhallisesti äidin paniikista huolimatta.
Oltiin salissa melkeen kaksi tuntia ja vauva oli rinnalla tunnin. Isi kylvetti ja puki ja minä kävin reippaasti suihkussa.
Kun päästiin perhehuoneeseen niin kätilö toi meille konjakit. Kippisteltiin siinä, syötiin aamupala ja mentiin nukkumaan.
vaikka olin varma etten ikinä enää saata itseäni tuohon tilanteeseen niin nyt on ihan hyvä mieli. Vauva on niin suloinen että kivut unohtuu kun häntä saa halia ja helliä!
Meidän poika siis syntyi 3.1.09 klo. 05:34 raskausviikolla 39+4.
-sarabi
 
Huomenta!

Vauvan rytmistä
oli puhetta. Meillä neidillä on ihan selkeä rytmi muovautunut, tankkaa illalla yötä varten klo 18-22 ja herää max 2 krt yöllä syömään, yleensä yhdesti. Herää yöunilta klo 10 aikoihin nukkuu päivällä 2-4 h pätkissä. Meillä on siis ihan kiva rytmi, itsekkin saa levättyä kivasti.

Saunassa olen kans käynyt jo viikko sektion jälkeen, kun tikit oli poistettu. Vuoto on ollut tosi niukkaa koko ajan, mutta eilen alkoi vuotamaan enemmän verta ja tänä aamuna vessassa koin järkytyksen kun pyttyyn tipahti tosi valtaisa hyytymä. No joskos se tästä nyt sitten loppuisi hiljalleen tuo vuoto.

Maidon saannin arviointi on minustakin tosi hankalaa. Maitoa kyllä tulee välillä niin, että neiti hermostuu sen runsauteen. Toisinaan taas tuntuu, että sitä ei tule riittävästi, varsinkin iltaisin kun neiti tankkaa itseään yötä varten. Iltaisin olen välillä antanut korviketta lisäksi, mutta nyt ongelmana on pullosta kieltäytyminen. Rinnat ovat kestäneet imetyksen hyvin onneksi.

Miten teillä muilla mies on osallistunut vauvan hoitoon? Meillä mies osallistuu kyllä ihan kivasti nyt kun alku jännitys on pois. Välillä joudun vain olemaan Suhmuran kanssa kaksistaan useitakin vuorokausia, kun miehen työ on sellainen. Nytkin on luvassa perjantai aamusta lauantai aamun ihan kaksistaan oloa, toki osaan nauttia Suhmuran kanssa yhdessä olosta. Yleensä nämä pätkät sijoittuu viikonloppuihin, silloin ei ole onneksi esikoisen eikä miehen tyttären viemisiä mihinkään aamusta.

Onko teillä muilla ollut nyt raskauden jälkeen mieliala vaihteluja? Minulla ei ollut niitä pahemmin raskausaikana, mutta nyt synnytyksen jälkeen kylläkin niitä on ollut havaittavissa, mutta ei onneksi mitään pahempia.

Nyt alan nauttimaan aamuteestä ennen kuin pikku neiti herää äidin seuraksi.

T: Hemuli ja Suhmura 3 vko + 4 pv
 
Heippa!

Vauvan rytmistä Meidän pojalla alkaa jonkinnäköistä rytmiä tulemaan. Päivisin poika syö aika tarkalleen 4h välein ja yleensä joka syötön jälkeen poika on tunnin verran hereillä ennen kuin nukahtaa. Illat menee tiheämmillä syötöillä ja yöunille mennään 22-23 aikoihin, yösyöttöjä tulee 1-2kertaa ja 8-9 maissa aamulla noustaan ylös. Eilinen oli joku ihme poikkeus; poika söi koko illan parin tunnin välein melko isojakin määriä, viimeisen kerran klo 24 ja heräsi vasta 9.00 ilman yhtään yösyöttöä :whistle: En tiedä pitäiskö olla iloinen vai huolissaan noista unenlahjoista...Aamulla herätessäni oikein säikähdin kun tajusin kuinka paljon kello on ja poika ei edes ole hereillä..Paniikissa heti tarkistin että hengittääkö hän edes ja siellä se tyytyväisenä tuhisi ja nukkui :D Nyt kyllä aamusta hän söikin sitten jo uudestaan 2h päästä eli kai se yö siinä tasoittuu...

Täällä mies osallistuu vauvan hoitoon ihan kiitettävästi. Pukemisen hän useimmiten jättää mulle, koska pelkää kai rikkovansa pienen :D Mutta vaippoja vaihtaa kyllä ja syöttöihinkin osallistuu. Mies on kova panikoimaan jokaista pientä ääntä mitä pojasta lähtee "Saako hän nyt henkeä, tukehtuuko se, mikä toi ääni oli, pitäiskö mennä sairaalaan, äiti tuu äkkiä katsomaan Emre oksensi (=pulautti :D) " :LOL: En mä niitä yksin vielä uskaltaisi jättää koska mies olisi joka asiasta soittelemassa perään...

Mielialanvaihteluja on täällä edelleenkin, mutta on ne ainakin omasta mielestäni raskausajasta tasaantuneet...Raskausaikana olin oikea hormonihirviö :D

Jälkivuodosta Mulla se kesti 2 viikkoa. Ensimmäisen viikon ajan tuli enemmän ja sen jälkeen se tasoittui ja viimeiset päivät oli enää niukkaa vuotoa. Yllättävän helpolla pääsin kun olin varautunut useampaan viikkoon...

sarabi Aikamoinen synnytyskokemus ja aika vauhdilla siinä on edetty..5 minuutissa 5cm :eek: Paljon onnea vielä pojasta mikäli en tuolla toisella puolella ole vielä kerinnyt onnitella! :heart: En enää muista ketä olen onnitellut ja ketä en kun näiden kahden palstan välillä hypin...

Tässä vielä kaksi muutaman päivän takaista kuvaa meidän poitsusta :)




Fistik ja Emre 3vko + 6pv
 
Moikkis pitkästä aikaa :) Lähetän nyt vain tilannekatsausta, kun ei tässä sairaalan käytävällä oikein tahdo toimia tuo mokkula. Tosiaan kotiuduin maanantaina ja pikkumies jäi tarkkailuosastolle. Nenämahaletku laitettiin ja sieltä suurin osa ruuasta meni. Ihan kuin imeminen olisi kokonaan unohtunut... Paino kuitenkin on noussut ihan tasaisesti, eikä bilirubiinikontrollejakaan ole enää tarvittu. Nyt pikkumiehelle menee antibiootti, kun lääkäri epäilee infektiota. CRP on ihan normaali, mutta huomenna taas kontrolloidaan sitä ja otetaan pissinäyte. Tänään ultrataan virtsaputkia ym., jos jotain näkyis.

No, tänään pikkumieheltä on otettu pois nenämahaletku ja hän syö reippaasti annoksensa, joka on n. 65ml. Huh, kun helpotti huomata, että ruoka taas maistuu! Nyt ruokamääriä on vähennetty yhdellä, ei yöllä syödään neljän tunnin välein. Minäkin olen kotona pumpannut ruoka-aikojen mukaan. Luovutan ylimääräiset maidot sairaalalle. Ilman luovutettua maitoa ei oltaisi pärjätty ekoja päivä, kun itseltäni ei mitään tullut. Nyt tulee kuitenkin n. 500ml ylimääräistä päivässä. Yritän pitää pään kylmänä, et en toivoisi liikoja pikkumiehen edistyksestä. Kaikkea voi vielä tapahtua.

Ei siis Copacabana mitään syyllisyyden tunteita enää, eihän? Nää huonosti nukutut yöt alkaa painaa, et itku tulee ihan pienestä. Sairaalassa menee notkuillessa 11.00.-19.30., eli kotonakaan ei ihmeitä tehdä. Odotan vain sitä hetkeä, että pikkumies saadaan kotiin. Ajattelin, että menisin osastolle yöksi sitten, kun ajattelevat kotiuttamista. Et saisi selvyyden siihe, pärjätäänkö kotosalla. Onko ideaa, vai hötkyilenkö liikaa? Laitan sulle postia sitten, kun saadaan pikkumies kotiin ja tää elämä vähän rauhoittuu. Siis ei ainakaan tarvitse kökkiä sairaalan käytävillä ja odottaa seuraavaa syöttöä.

Ja Sarabille onnea poikavauvasta!!!

Jälkivuoto jatkuu edelleen, mutta hyvin niukkana. Synnytyksestä tulee 2 viikkoa sunnuntaina.

Ihanaa ja aurinkoista päivää kaikille
:hug: :hug: :hug:

t. Sasha ja pikkumies 11vrk (jo!)
 
Heips tännekin.

Minut siis voinee lisätä mukaan listalle. Tulen ajan kanssa sitten kirjoittamaan meitin kuulumisia. Ihanaa, tyytyväiseloa täällä. Nyt reilu vuorokausi jo oltu kotona. Sairaalassa lastenlääkärin tarkastuksessa, heti kun 36h:n ikä oli tynnä, siellä kaikki ok, joten kotiin lähdettiin. Niinkuin varmaan tuolta odotuspuoleleta useampi on lukeut, niin 5.1.2009 klo 22.09 syntyi tyttövauva, rv 40+2, 3214g, 50cm, py 35cm. Sairaalassa en (kiitos huonekaverin) saanut nukuttua/levättyä oikeastaan lainkaan... maksimissaan n. 3h/yö yhteensä... Päiväsaikaan en silmäystäkään...

Nyt kotona eka yö takana. Ja eka yö pitkään aikaan kun olen todella nukkunut ilman kipuja, vaivoja yms. Välillä vain neidin ruokkinut =) =)

Huomenna olisi eka neuvola =)

Maitoa tulee hyvin ja tyttö on suloinen kuin unelma...
:heart: :heart: :heart:

rakuuna ja Pilke 3vrk
 
Terveiset ekasta neuvolasta. Poika oli kasvanut hyvin, nyt painoa oli 3330g ja pituutta 51,9cm. Poika päätti hermostuksessaan alasti suihkia pisut ja päästää hätäkakat hoitopöydälle... yritti ilmeisesti osua neuvolantätiä, mutta ei ihan napakymppiä tullut...tällä kerralla. Olipahan hyvä päästä kysymään mm. siitä korinasta mistä aiemmin kyselin. Kiitos JennaKä ja muille vastanneille :). Kuulemma on ihan normaalia, jos ei tule syvältä saakka ja ole jatkuvaa. Kuulemma voi liittyä siihen, että maitoa jää vähän ruokatorveen ja kun vauva ei osaa vielä varsinaisesti rykiä, niin jää sitten krohisemaan. Keittosuolatipoista nenään voisi olla apua. Kaikki tosiaan menee normaalisti ja saatiin oma keskosille tarkoitettu käyrä käyttöön niin ei näytä niin pahalta nuo luvut. Kehotti myös vertaamaan normaaleja kehittymisen eri vaiheita laskettuun aikaan, eikä syntymäpäivään. Näin saadaan todenmukaisempaa tietoa kehityksestä.

Sasha80 olipa ihana kuulla, että noin vauhdilla on poika vahvistunut :) ja että oot itsekin kunnossa. Kuulostaa sille, että kun mahdollinen infektio saadaan hoidettua, niin vauva varmaan pääsisi kotiin :) . Itseäni jännitti kovasti kuinka elämä kotona lähtisi käyntiin ja kyllä se lähtikin tosi luonnollisesti. Kaikki menee niin paljon paremminja erilailla kuin sairaalassa. Jopa vaippojen vaihto ja pyllyn pesu siellä keskolassa meni multa vähän sähläämiseksi kun hoitaja katsoi tarkkaan vieressä :) Kotona kaikki sujuu niin luonnollisesti.

Minäkin olen niin itkuherkkänä, että oikein hävettää. Joudun jo vähän piilottamaan kyyneleitä mieheltä, joka varmaan jo kyllästyy mun jatkuviin herkistymisiin. Ja kun syynä voi olla joku ihana mainos ym... Syyllisyys heitetään virallisesti nyt mappi Ö:hön :LOL:

Sarabille :flower: kukkia ja onnitteluja vauvelista.

Vuorokausi rytmistä.. Meidän pojalla jatkuu aikalailla sairaalan tutut 3h syöttövälit. Tosin voi välillä syödä 2h tunnin välein ja sitten taas 4h välein. Mutta viime yönä hän nukkui 5h :) Mä heräsin tunteeseen, että olin oikein nukkunutkin jo pidemmän aikaa ja sitten paniikissa myös tarkistin vauvan hengityksen... otin hänet sängystä ja syötin. Poika olisi varmaan vielä nukkunut vähän pidempäänkin. Ihanaa oli nukkua. Normaalisti nukun yössä yhteensä sellaiset 2-4 h ja nekin pätkissä, joten zombien ajattelumallilla mennään. Poika pitää syömisen välillä hirveää meteliä (miehen lisäksi) ja kakkailee useasti. Siinähän se yö meneekin sujuvasti. Tuntuu, etten muista mitään ja yksinkertaisetkin asiat tuntuu oudoilta ja vaikeilta. Muuten jaksan touhuta päivisin normaalisti. Kuulemma ei onneksi vielä silmäpussit näy lainkaan. Itse olen ajatellut siirtyä johonkin automaalaussprayn ja perunajauhon sekoitukseen ;)

Mies meillä on ihan mahtava pojan hoitamisessa. Hoitelisi varmaan vauvan kokonaan jos antaisin :) Yhdessä vaihdetaan aina vaipat, mutta hän haluaa aina ottaa ohjakset käsiin. Hyvä niin. Kyllähän saan suuren osan vauvasta imettäessä ja yöhoidoilla. Ja isyysloman jälkee n päivät ollaan vauvelin kanssa kuitenkin kaksin. Olenpa oppinut miehestäni, että hänellä on aivan mahtavia juttuja, mitä vauvalle juttelee. Miten voikin olla kekseliäs. Minä itse laulan vauvalle, tosin tämä dementia pitää huolen, etten muista yhdestäkään laulusta kuin alun, loppu menee laa-laa-laa tekniikalla. Onneksi vielä pojalle aikalailla sama.

Fistik teidän vauveli on aivan mielettömän suloinen
:heart:

rakuuna kuulosta ihanalla vauva-arjelle. Kaikkea hyvää ja tsemppiä neuvolaan.

Hysteerinen äippä (miehen käyttämä nimi) lähtee taas tarkistamaan vauvan meininkiä... kopasta kuuluu pienen kilipukin ja yhdistetyn mörinän ja menninkäisen äänien sekoitus. On tää niin mahtavaa :)

Kaikille ihanaa illan jatkoa. Ottakaa jotain hyvää lämmintä juotavaa, ottakaa vauveli vatsan päälle ja miehet hieromaan jalkoja. OLEMME KAIKKI ÄIDIT SEN ANSAINNEET!

Copacabana ja Luka 1kk 4 pvää
 
Kiva että aletaan pikkuhiljaa pinoutua tänne. Onnea Rakuuna prinsessasta!
Nyt mulla on rinnat vähän parantuneet, kun oon laittanut bepanthenia niihin kokoajan. Kätilö sanoi ettei sitä tarvitse pestä ennen imetystä pois vaikka siinä on lääkeainetta. Sillä paranee huomattavasti nopeammin kun lansinohilla. Viime yönä ja tänä aamuna jouduin turvautumaan pulloon koska en millään kärsinyt imettää toisesta rinnasta joka oli paljon kipeämpi kun toinen. Onneksi ei tarvinnut jatkaa pullon kanssa kauempaa kun nyt jo pystyy hyvin imettämään molemmista.
Mä olen tullut siihen tulokseen että meidän pojalla on pieni suu eikä hän saa sitä suuremmalle, ja silti imemisote olis oikea. Koska vertasin hänen imemistä ohjeisiin ja minusta se näyttää oikealle. Eli poskiin ei tuu kuoppaa ja imeminen näkyy takaleuassa asti, ja alahuuli on rullalla ulospäin.
Yks mikä mua mietityttää on vauvan vihreä rakeinen kakka ja hän on vasta 6 vrk. Mietin pitäiskö mun soitella neuvolaan siitä? Sitä kakkaa ei tuu paljoa kerrallaan.
Meidän vauvalla ei tietenkään vielä ole mitään kummempaa rytmiä, mutta yöimetyksiä on vain 1 mistä olen tyytyväinen.
Nyt tuntuu että olis kiva päästä vauvan kanssa jo liikenteeseen, mutta ensviikon keskiviikkona päästään jo käymään terveyskeskuksessa kun mulla itsellä on hammaslääkäri. Tää on siis mun raskaudenaikainen tarkastus. Hiukka myöhään tää toki tulee, mutta hyvä että pääsen kun ois ollu muutenkin aika jo varata tarkastus.
Näillä pakkasilla en uskalla lähteä vauvaa kuskaan ulos vain siksi että itse haluaa. Eilenkin kävin yksin asioilla ja olin tunnin poissa, se teki hyvää!
Tämmöstä meille.
sarabi ja kultamussura
 
Iltaa vaan mammat!

Meillä kävi tänään kotona neuvolatäti ja vauvan paino oli noussu ihan pikkusen. Sairaalasta lähtiessä painoa oli 2075 ja nyt 2140, tosi vähän noussu viikossa, mut terkkari sano ettei kannata huolestua, se on tärkeintä että paino on kuitenki noussu. Mut kyllä mulla kokoajan
on huoli, että saako vauva tarpeeksi maitoa rinnasta ja oon pari kertaa pumpannu maidot pulloon, että oon nähny paljonko vauva juo..

Sarabi
meidänkin vauvalla on useammassa vaipassa ollut vihertävää kakkaa, kysyinkin terkkarilta siitä , niin sanoi että ei haittaa jos ajottain on. Eli luulisin ettei meillä ole syytä huoleen. Terkkari sanoi että vastasyntyneen suolisto toimii vielä niin erilailla, että jos on ilmavaivoja niin saattaa kakkaki vihertää. :) niin ja nuista rikkinäisistä rinnanpäistä, mullaki oli sama ongelma muutama viikko sitte, mut bebathenin lisäksi puristin rinnanpäähän aina maitotipan niin johan parani nopeasti. Sitä maitotippaa suositellaan, ku siinä on jotai hyviä happamia aineksia tai jotai. Niin ja maitotipan voi puristaa myös lapsen tukkoiseen nenään, avaa kuulema röörejä. Kyllä se luontoäiti on tehny äidinmaidosta ihme tavaraa.

Minä joudun herättelee meidän neitokaista aina syömään, välillä saattaa itse herätä, mut aika harvinaista. Odotan sitä niin että se ite heräilee ja tiedostaa nälkänsä. :D

Meillä ei siis ole mitään unirytmiä, kolmen tai kahden ja yöllä jopa neljän tunnin välein herätään ja syödään. Vaihdatteko muute yöllä joka syötöllä vaipan? Siis jos syötätte vaikka kolmen tunnin välein. Mua on tuo mietittynä ku keskolassa lapselta vaihdettiin aina kolmen tunnin välein, niin palaako pylly jos pisuvaippa on kuusiki tuntia? (tyhmä kysymys, mutta ku ei oo kokemusta) :(


Nyt menen keittelee itselle teetä, mun mies on jääkiekkotreeneissä. Eli vietän iltaa kaksin vauvan kanssa.

tammimasu ja tyttövauva 3vkoa ja 5 päivää
 
Tervehdys kaikille!

Sarabi meille sanottiin sairaalassa, että vauvan kakalle ei ole mitään väri tai koostumusvaatimuksia. Kakka voi olla vihreää, keltaista ja kaikkea siltä väliltä, sekä koostumus rakeista, löysempää ym. Se, jos koko kakka imeytyy vaippaan, niin ettei sitä näy, voi vauvalla olla ripuli ja sitä kannattaa seurata. Meillä pojalla tulee vieläkin kaikenväristä kakkaa ja todellakin koostumus vaihtelee. Uskaltaisin sano, ettei huolestumisen aihetta siis.

tammimasu, vaipanvaihdosta yöllä... olen tutkinut samaa asiaa ja lopputulema on se, että yöllä ei kannata vaihtaa vaippaa, jotta vauva ei heräisi liikaa. Toisaalta kakkavaippa on hyvä vaihtaa, ettei iho ärsyynny. Vaipat ovat kuulemma niin imukykyisiä, ettei pissat haittaa. Tämä siis jos käytät perusvaippoja, kestoilusta en osaa sanoa mitään. Itse olen toiminut juurikin näin, vaikkakin aika usein poju kakkaa syönnin yhteydessä. Mutta herää aina vaipan vaihdon yhteydessä, kun olen ilmeisesti liian hidas vielä :).

Onkos teillä kokemusta rintarepuista. Mies haluaisi sen Baby Björnin lantiomallisen repun. Tosin en tiedä käykö se näin pienelle vielä.

Copacabana ja Luka 1kk 5 pvää
 
Kiitos Tammimasu ja Copacabana tiedoista. Kakka vaihtuikin aika pian keltaiseksi, joten oisko täällä jokseenkin yksi vauhko äiti. Tässä viikon iässä vauvalla on kuulemma tiheän syönnin kausi ja viime yö puhui kyllä puolesta. Aina kun siirsin vauvan pois rinnalta niin eiköhän alkanu kitinä. Ja uudestaan tissille. Aamuyöllä sitten hermostuin ja lämmitin nan-maitoa, jota vauva ei kuitenkaan innoissaan syönyt, eli ei oikeastaan ollu nälästä kiinni. Pidin sitten muuten vaan vauvaa sylissä ja hän nautti siitä ihan selvästi. Tänä aamuna sitten väsyneenä iski kauhea ahdistus etten osaa hoitaa vauvaa enkä tiedä miten edetään, mutta kun sain nukuttua tunnin lisää niin alko päivä paistamaan!
Nännit alkaa parantua enkä tarvi rintakumia enää, seuraan vaan vauvan imuotetta. Musta tuntuu että vauva on saanu painoa lisää, jotenkin tuntuu joka aamu käsissä erinlaiselle. Ehdin jo eilen itkeä sitäkin että vauva kasvaa liian nopeasti. Sehän tulee huomenaamulla jo viikon :eek: Mulla nää hormoonimyrskyt on ihan omaa luokkaansa. Vielä ei oo ainakaan masennuksen merkkejä ilmassa, toivotaan ettei tällä kertaa tule.
Te joilla on isompia lapsia, hermostutteko heille helposti? Mulla on paha mieli että hermostun niin nopeasti jos tekevät jotain kiellettyä, pinna ei riitä yhtään! Yritän muistuttaa itseäni että he ovat vielä pieniä myös eivätkä osaa asioita yhtään sen enempää kun ennen vauvan syntymää. Hekin haluavat huomioita.
Tammimasu, mä en vaihda pissavaippaa yöllä, mutta kakkavaipat vaihdan, ainakin vielä tässä vaiheessa, koska ihan selvästi vauvaa haittaa kakka vaipassa. Kätilö sanoi kylläkin ettei kakkavaipankaan vaihto yöllä ole välttämätöntä, mutta kukin tavallaan, kun oman lapsensa tuntee.
Copacabana, mulla on kokemusta baby Björnin karvalakkimallista ja tykkäsin siitä kun neiti oli pieni. Nyt haluaisin kantoliinan. Mitäs muuten ootte mieltä tästä: http://www.sannas.fi/WebRoot/GPL/Shops/05032008-38045/MediaGallery/swaddleme_0020_mf_0020_blue_0020_pukeutumisohje.jpg
Tällasen ajattelin ostaa kun vauva nukkuu vieressä, niin ei tarvis erikseen pelata peittojen kanssa. Näin talvella tuo vois olla kiva, ei ainakaan tuu kylmä. Voishan tuon sitten myydä eteenpäin jos vauva ei kertakaikkiaan viihdy. Tuossa onnistuu varmasti rinnalta pois siirto paremmin kun että kädet aina säpsähtää ja vauva heräilee siihen.
Tällasia mietin tänään.
sarabi ja kultamussura 6vrk.
 
Mitäs muuten sanotte tuosta kapalosta vielä että mikä materiaali ois paras? Vaihtoehtoina oli puuvilla, microfleece, bambu ja flaneli. Itse ajattelin että puuvilla vois riittää kun vauva nukkuu perhepedissä kahden aikuisen välissä ja alla yövaatteet ja unisukat.
 
sarabi itse ajattelen, että kapalo olisi hyvä juttu. Meillä niitä on oikein kaksin kappalein, kun saatiin lahjaksi Ruskovillan ja itse ostettin puuvillainen Tallinnasta. Kokeiltiin pojalla itse ostettua ja alkuun tykkäsi, mutta sitten hermostui, kun ei saanut käsiään liikutettua. Tässä mallissa on siivekkeet, joiden avulla kädet sidotaan vartalon viereen suoraksi. Ruskovillan kapalossa kädet jäävät rinnalle, joka varmaan parempi meidän pojalle. En oo tätä vielä kokeillut, enkä siis yöksi ole kokeillut.

Hyvältä vaikuttaa tuo linkin kapalo ja uskoisin, että puuvillainen riittää varsin hyvin univaatteiden päälle.
 
Heips.

Eka neuvola takana. Vauveli nyt 4 päivän ikäinen, painoa oli nyt 3150g (kun sairaalasta lähtöpaino oli 3114g)... Th sanoi, etä se on hyvä painon nousu kun lähtöpainosta aikaa se 2pv... Pituutta tarkkaritäti ei mitannu. Kaikki muutoinkin ok.

Maito on noussut rintoihin oikein rytinällä eilisen aikana ja tyttö sitä kyllä ihan kiitettävästi juo. Välillä maito jää valuun sen suusta, kun irroittaa otteensa tissistä.

Tammimasu... Mä en vaihda vaippaa öisin, ellei ole kurat niin, että haisee ja tulee vaipan reunoilta =) Tänä aamuna oli tosi pissainen vaippa (sellainen, että sinne ei olisi enempää mahtunut...), sen vaihdoin sitten ilman pesuja, vaikka jatkettiinkin vielä unia. Jotenkin oon kokenut, että on parasta antaa öiden mennä mahdollisimman vähillä ärsykkeillä, ettei vauvan uni häiriinny. En laita öisin valoja, en juuri jää jutustelemaan... tms. Jos vauva herää, nostan sen sänkyymme syömään ja sitten takas omaan sänkyyn. Heh... tai sitten joskus kahden tunnin kuluttua, kun itsekin herään siitä, etä vauva on syönyt aikapäiviä sitten ja nukkuu tyytyväisenä rintaa vasten.

Mulle soitettiin tänään sairaalasta. Synnytyssairaalaan mennessä, kun multa otettiin se streptokokki-näyte, koska lapsivedet oli mennyt, niin nyt se tulos oli tullut, ja se oli positiivinen. Mähän sain silloin heti varmuuden vuoki antibiootit tippoina ja ne ehti mennä jonkun 5-5,5 tuntia ennen ku vauva putkahti maailmaan... Olikos teillä muilla kokemuksia tuosta. Nyt mulla on noi seurantaohjeet sitten mukana, että jos lapselle parin kuukauden aikana oireita tulee, niin sairaalaan pitää soittaa.

Tänään tulee tyttösen kaikki siskot ja veljet (3 siskoa ja 3 veljeä ) tänne-Kotiin (kun ovat siis minun ja mieheni edellisistä liitoista). Mun tytöt on jo vauvan nähnyt, mutta muut sisaret näkevät nyt ekan kerran, kun heidän toinen kotinsa on pidemmällä. Paljon on vauvalla hoitajia.

Ihanaa vauvantuoksuista viikonloppua kaikille.

rakuuna ja Pilke 4pv
 
rakuuna paljon onnea tytöstä!!! :heart:

Copacabana mainitsi tuosta miten jännitti miten kotona kaikki sujuu...Tuttu tunne :) Meillä poika oli kaksi ensimmäistä päivää keskolassa (muistan kyllä miten jännitti vaihtaa vaippaa kun hoitaja vahti aina vieressä :D) ja vierihoito-osastolle päästyämme tuli bilirubiiniongelmat ja poika makasi lampun alla pariin otteeseen. Tuntui että koko sairaalassaolo-aikana en päässyt kunnolla vauvaa hoitamaan, kun aina sitä vietiin jonnekin... Lisäksi sairaalassa pojalla oli kamalat mahavaivat antibioottikuurista ja yöt oli aikalailla huutamista ja valvomista...ja enpä mä siellä muutenkaan osannut nukkua. Viikon valvomisen jälkeen väsymys oli niin kamala ja tuli jo sellainen epätoivoinen olo etten osaa ja pärjää vauvan kanssa. Kotiin päästyä kaikki on kuitenkin sujunut jotenkin niin luonnostaan ja paremminkin kuin sairaalassa :) Poika oli ihan kuin eri vauva masuvaivojen loputtua ja itselläkin oli parempi mieli ja jaksoi taas kun pääsi kotiin omaan sänkyyn nukkumaan :)

Kapalosta tuo sarabin kapalo vaikutti aika kätevältä ja voisin itsekin tuollaisen hankkia. Sairaalassa poika laitettiin aina yöksi kapaloon kun mahavaivat oli pahimmillaan ja se rauhoitti kummasti ja saatiin nukuttua...kotona olen pari kertaa pojan kapaloinut pyyhkeeseen tai lakanaan jos on ollut yöllä levoton.. :D Ja muutenkin kapalo on kyllä kätevä kun ei sitä peittoa sitten tarvitse. Yökäyttöön varmaan puuvillainenkin riittää jos on yöasu kuitenkin alla.

Vaipanvaihdosta yöllä Mäkään en vaippaa yöllä vaihda ellei se selkeästi vauvaa häiritse. Meilläkin poika herää ja piristyy aina vaipanvaihdon aikana, joten yöllä yritän hoitaa syötön nopeasti hämärässä ja laitan pojan samantien takaisin nukkumaan.

Fistik ja Emre tasan 4vkoa :heart:
 
olipas tullu tekstiä viime käynnin jälkeen.

meillä ukko ei niin kauheesti oo vauvan hoitoon osallistunu. sylissä pitelee. ukko on enemmänki touhunnu isoveljien kans(1v7kk ja 2v6kk) kun on kotosalla ollu. hyvin on kyl arki lähteny näin käyntiin. ukko on muutenki paljo töis niin oon tottunu oleen pääosin yksin lasten kanssa. välillä kyl säälittää ku ei vauvaa paljo päivällä kerkee sylitellä muuta ku syötöt ja vaipan vaihdot. paitsi ku isommat on päikkäreillä ja jos vauva sattuu sillon oleen hereillä on aikaa ja illalla ku isommat on nukkumassa on hyvää aikaa vauvalle höpistä ym

vaihdan yöllä aina vaipan koska vauva pissii niin kauheesti, et vaippa on jo sillon täynnä. siirryinki just liberon 5-8kg vaippoihin, paljo paremmin pysyy pissit vaipoissa.

sasha ihana kuulla kun sielä jo vauvan vointi parempi ja jaksaa hyvin syödä. iso apu myös susta kun luovutat/myyt maitoa. myisin varmasti kans jos tulisi tarpeeksi ylimäärästä.

fistik ihana vauva sulla

hyvin on teidän vauvoilla paino noussu. meillä pitäis tulla toinen neuvolantäti käymään ennen 1kk neuvolaa, mut en tie kannattaako toisaalta tulla vielä, koska kumminki poju tulee 19.pvä 1kk niin on viikko välis suunnilleen et taas meen neuvolaan. saa se toki tulla, mutta samaa tätiä mentäis kumminki moikkaan 1kk ikäsenä. se ei oo vielä soittanu edes, ajattelin ite soittaa sille maanantaina, muutenki pitäis kakkoselle varata 1v6kk neuvola ku viimeks ei päästy, ku oli terkka kipeenä sillon.

mitähän muuta mun piti kommentoida. unohdin jo aivan.

yöt sujuu tääläki hyvin. viime yönä poju nukahti vähä ennen 12 ja söi aamulla 7ltä ja seuraavan kerran 11sta, mut nyt onki koko päivän syöny tunnin kahen välein. syö varmaan kerran vielä ja menee sitte yöunille.

juup, mutta ihanaa vauva arkea kaikille, jatkan tv:n kattomista ennen ku vauva heräilee :wave:
 
Oliviakin ilmoittautuu tähän pinoon :heart: :heart: . Tyttövauva syntyi 8.1.2009 klo. 09.14 NKL:ssä alatiellä 10 minuutin ponnistuksella, viikot oli 41+0. Tänään kotiuduttiin ja hieman pelokas/haavoittuvainen olo oli lähteä perhe-osastolta kotiin, mutta kyllä tämä tästä. Nyt valvottaa, kun maito nousee rintoihin ja tekee hurjan kipeää :ashamed: . Vaavi nukkuisi jopa 6h pätkiä, mutta 4h välein herättelen imettämään. Imetys lähti sujumaan, kun tanssi. Nyt vaan pää täynnä kysymyksiä mitä tehdä, kun tissejä koskee, koska pitää pumpata, loppuuko maito sitten jos pumppaa liikaa jne jne...Täytyy heränneillä silmillä tulla uudemman keraan kyselemään:). Nyt lämpöpusseja tisseille ja vauvaa herättelemään. Synnytyskertomus kokonaisuudessaan s.19 tammiodottajissa jos jotakuta kiinnostaa lukasta =)
 
Olivia78 onnea tyttövauvasta. Ihanaa, että kaikki meni noin sujuvasti :)

Jälleen kysymystä... neuvolan täti kysyi, että joko meidän poika vastaa meille hymyyn. Mä olin vähän ihmeissäni. Ei siis vielä vastaa, lähinnä nukkuessaan tekee niitä tahattomia hymyjä, jotka saa niin sydämen pakahtumaan ihastuksesta ja onnesta. Olen luullut, ettei tässä vaiheessa voi edes odottaa tuollaista. Joko teillä muilla hymyillään hereillä ollessa?

Copacabana ja Luka 1kk 1vko
 
onnea olivialle tytöstä

copacabana meillä ei poju vielä hymyile, tai yks päivä luulin hymyilleen, mutta uskon että ei ollu"aito"hymy. muistaakseni nuo isommat pojat on hymyilly ekan kerran noin 1-2kk iässä. kyllä teidän poju varmaanki ihan pian alkaa hymyilemään.

hormoneista mun piti eilen vielä kirjottaa, mutta se unohtui. mun mielestä mulla mieliala vaihteli enemmän raskauden lopussa kun nyt.

pojat taitaapi alkaa heräileen päikkäreiltä, höpinää kuuluu. palaillaan taas

:wave:
 
Hienoa lukea miten arki on alkanut sujumaan teillä. Mulla menee ilmeisesti sitten suunnitelmat uusiksi yösyöttöjen ja nukkumisen kanssa. Vauva ei millään onnistu syömään niin että olen makuullani meidän sängyssä. Siitä ähinästä ei ole tuloksena kun kunnon raivarit. Olen ollut sitä mieltä että perhepeti ehdottomasti kun edellisen kanssa sujui, mutta tämä vauva ei saa nukuttua keskellä vaan häiriintyy kun käännämme kylkeä tai peitto kahisee. Siispä päätin kokeilla että otan vaunukopan sängyn viereen korokkeelle, ja imetän sängyn päässä istuaalleen ja nukutan siihen koppaan, kun hän kerran kaiket päivät nukkuu siinä kopassa ja nähtävästi siinä viihtyy. Voihan sitä perhepetiä taas koittaa kun vauva on isompi eikä painaudu huonoihin asentoihin makuullaan imettäessä. Se ois vaan niin vaivatonta laittaa tissi suuhun ja jatkaa unia. Mutta jokainen lapsi on erilainen ja kaikki ei toimi kaikilla samalla tavalla, vaikka ois sunnitellut mitä :ashamed:
Onneksi tissikivut alkaa olla taakse jäänyttä elämää. Voin lohduttaa Olivia78 että kyllä ne nännit siitä paranee nopeasti vaikka just nyt on kipu kova. Itse laitoin bepanthenia niihin ja puristin maitotippaa ja annoin useasti ilmakylpyjä. Mulla meni ihan vereslihalle, koska vauvan imuote oli väärä, siinä on ehkä vieläkin vähän jotain korjailtavaa, mutta oon huomannu että vauvan oikea asento imettäessä ja rinnan oikeanlainen tarjoaminen auttaa.
Väsymys on mulla aika valtaisa, ja luulen että se on vaikuttanu maidon nousuun, samoin kun sitrushedelmien syönti. Luin artikkelin missä sanottiin että sitrushedelmät vaikuttaa vähentävästi maidontuotantoon :eek: olin joka aamu juonu 2 lasia appelsiinimehua ja syöny madariineja päälle. Mulla karsiutuu aika paljon kaikkea mitä ennen söin. En halua pikkuiselle vatsavaivoja. Kyllä sitä sitten joskus vielä ehtii syödä mitä lystää, ja tää imetys näyttää olevan ihan kiva luonnon laihdutuskuuri. =)
sarabi ja kultapieni 1 viikko ja 1 päivä.
 
Olivialle paljon onnea omasta nyytistä :) Meillä myös käytellään rintakumeja, kun muuten pikkumies ei saa kunnon imuotetta. Ja miellyttävämpi myös äidille, kun sairaalan lypsykone rikkoo rinnanpäät :(

Sarabi, enpä tuosta sirtusjutusta ole kuullut. Kotikalja, tai mika tahansa kalja kylläkin pistää maitovirran päälle. Omenat olen jättänyt pois, kun ne aiheuttavat ilmavaivoja ja äidille vatsavaivoja. Siis tavalliset omput, luomu kylläkin käy.

Sarabi ja Copacabana, tuo kapalo on kyllä hyvä juttu :) Pysyy vauveli lämpöisenä ja rauhoittuu, jos on kovilla kierroksilla. Tosin meidän pikkumies joskus hermostuu, kun kädet ei saa olla vapaana kapalossa, eli ei toimi joka kerta. Eli taitaa meidän pikkuisilla olla siinäkin asiassa jotain yhteistä, Copacabana... ;) Onko se Ruskovillan kapalo puuvillaa, vai mitä se on?

Pikkumies on edelleen tarkkailuosastolla. Todettiin virtsatieinfektio ja sitten epäillään virtsan takaisinvirtausta. Asia selviää ensi viikolla varjoainekuvauksessa. Poika on jo paljon pirteämpi ja jaksaa syödä. Nyt on kokeiltu rintaa ja hyvin on mennyt. Nenämahaletku on edelleen, vaikka pikkumies syö kyllä annoksensa tuttipullosta. Rinnan jälkeen on tosin niin väsähtänyt, että ei jaksa syödä ihan kaikkea. Kova on paukuttelemaan ja röyhtäilemään hillitömien kerta-annosten jälkeen. Koko osasto raikaa, kun meidän pikkumies päästelee ilmoja pihalle. 7 kertaa päivässä syö 70ml. No, syntymäpainossaan on ja pituuttakin on tullut 3,5cm lisää. Kyllä se pikkumies siitä kasvaa. Kunhan nyt varjoainekuvauksessa ei mitään vakavaa löydettäisi. Antibiootti menee vielä perjantaihin saakka, mutta mitä sitten siihen takaisinvirtaukseen keksitään.

Tosi väsyksissä ja huolesta harmaana olen ollut. Onneksi äitee tuli perjantaina käymään ja sain itkeä sekä puhua kaikesta. Nyt mennään päivä kerrallaan. Sairaalassa olisin 24h, mutta pakko yrittää pitää itsensä pinnalla. Ihmiset aina jaksaa sanoa, että nauti nyt, kun vauva on vielä osastolla. Miten ihmeessä nautin siitä, että en saa olla lapseni vieressä? No, kaikenlaisiin kommentteihin ja lohdutuksen sanoihin alkaa olla jo tottunut. Itku on vaan herkässä.

Pakko kertoa vielä. Tänään kolmen syötöllä pikkumies imi ensin rintaa ja sitten aiottiin siirtyä tuttipulloon. Tuolla osastolla jokaisella on oma annoksensa ja numeronsa, jotta vauva saa oikean ruuan. Meidän pojalla on nro 1. Pullot laitetaan lämpiämään jo etukäteen ja nyt tällä kertaa pulloa ei löytynyt mistään. Hoitaja epäili, että se on vahingossa kaadettu pois. No, onneksi tuotan runsaasti maitoa, eli seuraavaa tuttipulloa vaan kehiin. Myöhemmin huomasin, että tiskialtaaseen oli ilmestynyt se kadonnut pullo, puoliksi nautittuna. Ruokin siis kaksi lasta sillä syötöllä :D

Oikein ihanaa vauva-arkea kaikille :heart: :heart:

t. Sasha ja pikkumies tasan 2 viikkoa
 

Yhteistyössä