Tammikuun toivot 09

Sasha80 Tarkistin ja tuo Ruskovillan kapalo on siis 100% puuvillaa. Vaikuttaa tosi lämpimältä. En vielä luovuta kuitenkaan kapaloinnin kanssa ensikerran jälkeen, niin kovasti poju touhuttaa yölläkin menemään, että voisi vähän häntä rauhoittaa. Pojissamme näkyy oleman samaa terhakkuutta...taineet äideiltä saaneet :) Ja sähän oot varsinainen tehoäiti, kun muitten mukulat syötät samalla :) On muuten mahtavaa, että luovutat maitoa. Teidän ihanien ihmisten ansioista meidänkin pojalla oli mahdollisuus saada alkutaipaleelle oikeaa äidinmaitoa.

Voi teidän poju vetelee oikein kunnon annoksia ja pituuttakin ottanut hurjasti. Ihanaa, että jo rintaakin pystyt antamaan. Juu, ymmärrän varsin hyvin, että ajatukset on lapsessa kokoajan ja aika kotona ei varsinaisesti tunnu "nauttimiselta". Menet sen mukaan, mikä tunne ja jaksamisen aste sulla on. On ihanaa, että voi hoitaa poikaa, mutta on hyvä välillä levähtääkin. Mä itse ajattelin niin, että nukuin aamulla pitkään ja menin sitten vasta 12 syötölle. Aina ajattelin, että pitäisi mennä jo heti aamusta, mutta mies onneksi sai minut ylipuhuttua.

Ihanaa, että sulla oli äiti tukena.. :) On tärkeää, että voi jakaa ajatuksiaan, oli ne sitten millaisia tahansa. Meillä mies välillä ihmettelee tätä ajatuksen juoksun vaihtelua. Viime kylpyreissu oli mielestäni oman suoritukseni osalta katastrofi, vauva itki sydäntä särkevästi ja teki kylpypyyhkeeseen hätäkakat ( oma versioini tarinasta siis, miehen versiona: luultavasti ihan normaali vatsan rentoutumisen myötä) ja minä olin ihan neuvoton, että mitä pitäisi tehdä. Kauhea morkkis sitten touhun jälkeen. Mies oli huuli pyöreänä, että mikä juttu tämä on, että hyvinhän se meni. Ja ettei lapsen itku ole merkki mistään vakavammasta tai epäonnistumisesta. Mutta eihän mieli aina ole itsehallinnan piirissä.

Mä lähetän sulle täältä oikein aimo annoksen voimaa, tsemppiä ja hyvää mieltä :hug:

Ihanaa sunnuntai-illan rauhaisaa jatkoa kaikille mammoille.

 
Hei.

Saanko minäkin liittyä mukaan. Teillä on tainnut olla jo odotusaikana oma pino, mutta olen kirjoitellut muualla. Teidän keskustelu vaan näytti niin mielenkiintoiselta, juuri asioita joita mietin nyt. Eli elen olen koiutunut sairaalasta esikoisen kanssa ja nyt tuntee itsensä niin epävarmaksi vauvanhoidon suhteen. Poika syntyi 6.päivä.

Kyselen heti teiltä varmaankin tyhmiä, mutta helpottaisi oloa, jos joku vastaisi, ei oo sellaisia tuttavia joilla pieniä lapsia ja joiden kansa voisi keskustella. Eli tuntuu, että meidän poika heräilee syömään tosi usein, yöllä syöttöjen välit eivät ole ainakaan pidemmät kuin päivällä. 2.5 tuntia taitaa olla pisin aika minkä nukkunut kotona ollessa yhteen menoon, toisinaan pitää imettää alle tunnin välein. Onko tämä vain alussa tälläistä, piteneekö nukkuma-ajat kuinka pian vai onko tämä nyt aina tätä. Sekin minua on alkanut tänään mietityttää, että pitäisikö vauvan kanssa seurustella jotenkin enemmän. Kun vaiva itkee niin syötän sen ja vaihdan vaipan ja laitan takaisin omaan sänkyynsä. Milloin alkaa olla enemmän hereillä.

 
Tervetuloa vaan mukaan memmu84

Meidän vauva on keskonen,niin en osaa oikeen tuohon nukkumis asiaan vastata. Meidän vauva nukkuu kokoajan ja sitä saa herätellä syömään. Vauvan seurustelusta, juttelen ja höpöttelen vaipanvaihdon yhteydessä, minkä se on yleensä hereillä. Imettäessä se jo nukahtaakin. Nyt on muutamina päivinä alkanut olla jo vähä virkeempi, yhtenä iltana valvo melkein kaksi tuntia.

Mulla ei onnistu maaten imettäminen, vauva on niin pieni niin senki vuoksi on hankalaa ja muutenki imetys on mulle niin outo ja uusi asia, niin koen helpoimmaksi ainakin näin aluksi imettämisen istualteen. Rintakumi on kovassa käytössä, ja saa nähä huoliiko vauva koskaan pelkkää rintaa. Keskolassa tottu saamaan maidon pullosta, niin rinnasta ottaa vain jos on kumi. No tärkeintä on että lapsi saa ruokansa, oli kumi tai ei.

Minä niin odotan että pääsisimme ulkoilemaan, mutta terkkari sanoi että vasta sitten ku vauvalla on painoa kolme kiloa. Nyt on vasta 2200g, että vielä menee viikkoja. Huoh!

Nyt lähden nukkumaan, tai siis lukemaan sänkyyn lehtiä ja kuulostelemaan millo vauva herää syömään. Hyvät yöt kaikille!

tammimasu ja vauveli (tiistaina tasan kuukausi)
 
Hei!

Tervetuloa memmu84 mukaan.

Nukkumisesta[/ba] meidän neidillä on ihan selkeä rytmi ollut miltei koko ajan. Illalla se aloittaa yötä varten tankkaamisen klo 18 aikoihin ja tankkaa itseään klo 22 asti, ottaa välillä puolen tunnin tirsat. Yöllä neiti herää ensimmäisen kerran klo 4-5 ja aamulla klo 7-8 ja jatkaa vielä unia klo 10 asti. Päivällä neiti nukkuu 3-4 h päikkärit ja jaksaa jo ihmeesti olla hereillä.
[b
Sasha
voimia sinulle, eläkä välitä ihmisten puheista ne joilla ei ole kokemusta lapsen sairaalassa olosta eivät varmaan tiedä mistä puhuvat. Meillä esikoinen sairasti munuaistautia ja virtsan takasin virtausta pienenä ja jouduttiin olemaan osastolla tosi paljon hoidoissa. Takaisin virtaus oli onneksi pieni ongelma ja siihen oli estolääkitys, mistä luovuttiin 5 vuoden iässä. Täällä OYS.ssa on se hyvä tilanne, että lapsen kanssa saa yleensä olla osastolla itse koko ajan 24/7.

Meillä oli tänään neidon kanssa ensimmäinen lasten neuvola ja kaikki oli hyvin:
paino 3345 g (2895g)
pituus 52 cm (46,5cm)
pää 35,1 cm(33,7cm)
Terveydenhoitajankin mielestä neiti osaa ja kohdistaa katseen. Kovalla alustalla neiti kääntyy selältä kyljelleen, sama oli esikoisella kuukauden iässä. Jotenkin toivon ettei neiti lähtisi ihan yhtä nopeaa liikkeelle kuin veljensä, esikoinen käveli ilman tukea alle 9 kk iässä.

Minä kävin itsekkin samalla lääkärissä, kun loppu viikosta alkoi tuntumaan kohdussa outoa kipua. Kivusta osasin jo arvata kyseessä olevan kohtutulehdus ja niinhän se tietysti olikin, nyt sitten on 10 pv ajan 2 antibioottikuuria. Onneksi kuurien aikana saa imettää, mutta toki kuurit voi aiheuttaa pikku neidille vatsan puruja. Ajattelin aloittaa neidille maitohappobakteerien antamisen, jos niistä olisi vaikka apua.

T: Hemuli ja Suhmura tasan 4 vko
 
tervetuloa vaan memmu84 mukaan ja kaikkee saa kysellä. meillä poika heräs ekat pari yötä kotona tunnin parin välein, mut sit muuttu ja meil aika samanlainen rytmi ku hemulin vauvalla. eli n klo 18 alkaa tankkaamaan ja ottaa välissä pikku tirsoja, yö unille nukahtaa yleensä 23-23.30 ja herää yöllä syömään n klo 5-6 ja sit seuraavan kerran 10-11. tietty on vaihtelujaki. eli jos nukahtaa aikasemmin illalla niin herääki aikasemmin syömään. nyt on pari päivää syöny päivisinki parin tunnin välein. meillä tuli ns kunnon rytmi isommille noin 3-4kk iässä. tai sillon ne siirty 2 päikkäreihin, nukkui ekat tirsat aamu päivällä noin 4h ja illemmalla pari tuntia ja yöt kokonaan nukkui.

sashalle oikeen paljo voimia :hug: varmasti on raskasta aikaa, mutta onneksi vauva jaksaa jo hyvin syödä ja kasvaa.

meillä esikko meni anoppilaan tänään. anoppi viime viikolla soitteli, jos vaik ukko veis pojan sinne samalla ku menee tallille ja hakee ku lähtee. on kyl ollu oikeen rauhallinen päivä kakkosen ja vauvan kans. kyllä huomaa heti ku yks on poissa. meinaa olla välillä vähä tekemisen puutetta, ku tottunu koko aika häärään ja tekeen jotain. pitäis osata vaan nauttia ku saa olla enemmän. toki oon kakkosen kans leikkiny ja kaikkee tehty yhessä, et saa huomiota enemmän yksin, ku ei sitä ehdi huomiota yhelle vaan jakaa koko aika ku kaikki on kotona. kiva näinki välillä.

hyvin on hemulin vauva kasvanu.

kyllä tammimasu pääsette pian ulos. onhan se piristävää ku ulos pääsee, mutta onneks vauvat kasvaa niin nopeesti näin alussa, niin ei varmaankaa kauaa mee ku pääsette kärryttelemään.

oltiin kans ekaa kertaa ulkona vauvan kans. meinasin aluks et olisin ottanu kakkosen mukaan pulkkaan ja vauva vaunuihin, mut tuo ilma meniki plussan puolelle niin meijän piha ja tie on ku luistinrata. pakkasin sit kummanki(vauvan ja kakkosen) kaksosten vaunuihin ja lähettii vaunuilla käveleen.kattoos ny jos menis uudestaan ku kakkonen herää päikkäreiltä.

mutta meen vähä syömään jotain, palaillaan :wave:
 
Moikka! Taas on hyvin valvottu yö takana |O Mitä mä teen väärin kun en saa vauvaa nukahtamaan uudestaan vaikka imetän molemmista ja pyrin olemaan mahdollisimman eleetön? Haluan että vauva röyhtäsee, koska muuten ähinä alkaa kun laitan hänet nukkumaan. Viime yönä imetys sessio kesti 2,5h ja sitten olen päivisin ihan poikki. Kyllä kait nää kuuluu tähän alkuvaiheeseen, ja luulen että vauvalla kipristää mahaa. Mä olen karsinut kaikki mahdolliset pois ruokavaliosta mikä tekee vauvalle ilmavaivoja mutta silti hänellä on selvästi maha kipeä. Tänään sitten otin käyttöön cuplatonin ja katsotaan tuleeko tulosta. Lisäksi vauva nukkuu mahallaan jotta ilma pääsee ulos.
Siihen kapaloon vauva rauhoittui yöllä ihan kivasti ja nukkui sellasen 1,5h pätkän ja jopa nukahti ihan itsekseen. Pitäis hajoitella päivällä sitä kapaloa niin ei olis yöllä niin outo juttu.
Jos vauvan vatsavaivat ei lopu niin vien hänet samoin tein vyöhyketerapiaan.
Tuli valitusviesti :ashamed:
 
Tervetulloo memmu84 ja papupata

Meillä poika syö aikalailla 3h tunnin välein. Nyt on syönyt yöllä 1.5h - 2h välein, että ilmeisesti jokun kasvupyrähdys menossa. Ja nukkui eilen melkein koko päivän. Ja tietenkin kauhea ähinä-puhina syöttöjen välillä, joten hieman vähiin jää äidin unet.

Meidän poika on myös keskonen ja alkuun vaan nukkui ja söi. Nyt 5 viikon iässä jaksaa olla hereillä 1-2h kerrallaan 1-2kertaa päivässä. Olen höpötellyt ja lauleskellut vauvalle vaipan vaihtojen yhteydessä ja välillä muutenkin. Vähän aikaa meni mulla, että totuin siihen, että voi höpötellä kaikennäköistä ilman suurempaa kontrollia :) Nykyään jännittää, etten jatka samaa höpinälinjaa kavereiden joukossa :LOL:

Juuri kun kyselin tuolla aiemmin hymyistä, niin saatiin isän kanssa omat hymyt toissa päivänä...olin niin onnessani. Uusintaa ei vielä ole tullut, mutta sitä odotellessa.

Nyt laitoin pojun ensimmäistä kertaa ulos nukkumaan..vähän jännittää. Mietittiin tuossa miehen kanssa, että oletteko käyttäneet itkuhälyttimiä ulkona, vaikka ne eivät ole ulkokäyttöön tarkoitettuja? Laitettiin nyt kokeeksi kuitenkin.

sarabi en ollenkaan usko, että teet mitään väärin, päinvastoin. Olisiko kasvupyrähdystä teilläkin ilmassa...tai sitten niitä vatsavaivoja. Meillä kanssa ähisyä syöttöjen välillä, pitää minut ainakin hyvin hereillä. Jotenkin pitäisi opetella nukkumaan sen ähinän kanssa ja nostaa vauva sitten syömään kun huudahtaa. Kokeilin taas kapaloa eilen illalla ja sama juttu oli käsien kanssa tälläkin kertaa...ne vaan yksinkertaisesti pitää pojasta olla täysin vapaana.

Toivottavasti cuplatoni auttaa teillä ja saat itsekin nukuttua :hug:

Copacabana ja Luka 1kk 5vko
 
Meillä viimeyö melko samanlainen kuin sarabilla. Reilu 2.5 tuntia meni yhden heräämisen takia. Imetin ja vaihdoin vaipat, mutta sitten poika ei rauhoittunutkaan. Välillä imetin lisää, välillä pidin sylissä ja välillä mieskin piteli vauvaa, mutta mikään ei auttanut. Kerkesi pojalla olla siinä välillä hikkakin.
Toissayö oli paljon parempi, silloin nukkui aina 2.5 tuntia ja heräsi vain syömään. Ei oo kiva mennä illalla nukkuu, kun saa pelätä, että millainen yöstä tulee. Tuntuu vaan niin kauhealta, kun ei vaan tiedä mitä voisi vauvan hyväksi tehdä, kun on sellainen olo, että kaikkensa on yrittänyt, mutta ei silti auta.
Onneksi mies saa nyt pidettyä vähän aikaa isyyslomaa, ilmeisesti viikon verran. Saa aamulla hänkin nukkua sitten vähän pidempään.

memmu ja poika 1 vko
 
Memmu84 mua kans pelottaa tuleva yö. Koska mulle tulee jo aamuyöstä aika itkuinen olo kun kaikkensa tekee eikä vauva nuku, siksi olen sortunut siihen lisämaitoon vaikka vauva ei tarvitse sitä. Tänään kävi th kotona ja vauvalla oli tullut painoa todella hyvin. Syntymä paino oli 3585g ja nyt painoa 3800g. Saatiin lupa mennä ulos vauvan kanssa pienelle kävelylle. Kaikki oli muutenkin kunnossa. Th antoi vinkkejä imetyksen aikaseen ruokailuun ja kehotti jättämään suklaat ja muut herkut. Hän sanoi että täysimetys polttaa 6kg rasvaa kun ajatellaan että 1kg rasvaa palaa kun juoksee Helsingistä Riihimäelle ja takaisin :eek: Ettei mikään ihme jos imetys kuluttaa fyysisesti ja on janoinen olo. Vettä pitäiski muistaa juoda ja paljon! Th sanoi vielä siitä kun musta tuntuu että maitoa ei riitä yöllä että aamuyöllä maidontuotanto on suurimmillaan ja se on just se aika kun musta tuntuu että tyhjistä tisseistä imetän ja olen antanu pullosta lisäksi. Mutta kun meidän vauva on nyt 10 päivää vanha niin kuulemma ajan kanssa maito tasaantuu ja sitä riittää 24/7. Olen liian hätäinen näiden asioiden kanssa, pitäs vaan antaa aikaa itselle ja vauvalle :heart: Kyllä luonto hoitaa homman ja kaikki menee loppujen lopuksi hyvin.
sarabi ja jätkän pätkä 10 päivää.
 
Heippa

Seurailen teidän vauva elämää, näin jo etu käteen täältä.
Paljon onnea kaikille vauvan jo kotiin saanelle ja Sashalle voimia näihin ensimmäisiin viikkoihin kun pikkuinen vielä osastolla.

Löysin surffailessa tälläisen runon:

Kun iloiset nauravat kasvosi nään,
mä usein pysähdyn miettimään,
mua mistä hyvästä palkitaan näin,
saan nähdä sun kasvavan vierelläin.
Jos suinkin osaan, niin lahjoitan sen,
tuon lapsuuden kauniin ja onnellisen.

No perässä tullaan

JiiMi ja Jantteri 38+3
 
memmu ja sarabi mulla tuli mieleen, et voisko olla niin, ettei vauva saa ihan masua täyteen, eikä siks nukahda. meillä poju ei nukahda uudestaan jos ei saa masua täyteen. joka syötöllä annan tissit ensi ja jos huomaa, ettei tullu täyteen niin annan korviketta. päivisin yleensä riittää tissi, mutta illalla joutuu antaan korvikettaki ku poju syö niin paljo. yöllä ku herää niin joskus joudun antaan korviketta ja joskus en. mutta jaksamista teille, varmasti on raskasta valvoo pitkä aika yöllä ja taas nukkua vähä aikaa. kyllä se varmasti ajan kans muuttuu.

ihanan runon jiimi löytäny.

onko teillä muilla jo ristiöiset/nimiäiset varattu? meillä on ristiäiset 7.2. olisin halunnu 14.2, mutta se pappi, jonka halusin ei oo töissä sillon. nimestä ei meillä vieläkää oo mitää tietoo. ukolle ku ei tunnu kelpaavan mikää. esikolla ja keskimmäiselläki nimi päätettiin aika myöhään, ku ei meinattu päästä yhteisymmärrykseen nimestä. no, saas nähä mitä keksii. laittakaa vaan nimiä, mitä teillä tulee mieleen, jos haluatte, jos saisin jotain vinkkiä vaikka niistä :D haluan lyhyen nimen. kaksi tavusen mieluiten. isommilla pojilla on kans lyhyet(4 kirjainta).

kuinka usein kylvettätte vauvat? oon nyt muutaman kerran kylvettäny pojun, kovasti tykkää olla kylvyssä.

meillä vieläki mennään yhellä yösyönnillä. innolla jo odotan koska jäis yösyöttö pois. ei tuo 1 syöttö paha oo, mut olishan se kiva jos sais nukkuu yöt. esikko meillä alotti 3kk ikäsenä nukkuun koko yöt ja keskimmäinen noin 1kk iässä.

meillä tulee herralla kyl pissi tosi helposti läpi, vaikka joka syötöllä vaihdan vaipan. en tiä mitä keksis, ettei tulis niin usein läpi. kokoaika saa vaihtaa vaatteita ja lakanoita. on poju kyl kova syömäänki, et ihmekkää ku pissiä tulee niin paljo.

mennään neuvolaan perjantaina. saa taas nähä paljo on painoa tullu. lääkärineuvola meillä on näillä näkymin 4.2, poju on kyl sillon 1,5kk et en tiedä jääkö 2kk neuvola väliin vai mennäänkö uudestaan sillon. ainaki noilla isommilla pojilla on ollu 2kk ikäsenä lääkärineuvola. noh, saas nähä sitten.

mutta nyt meen antaan välipalaa pojille. :wave:
 
Cruella se voi olla toki niinki ettei masu tuu täyteen, niinku mies sanoi aamuyöllä että oli antanu korviketta niin poika oli simahtanu. Meidän vauva ei esim. tankkaa iltaisin niinku pitäis. Vatsaa hän valittaa ja kiemurtelee, mutta nyt mä oon maidottomalla kuurilla ja katsotaan auttaako se. Huomenna on varattu vyöhyketerapia aika ja olen itsekin hieroskellut vauvan jalkapohjia samaan tapaan kun hoidettiin kakkosen koliikkia aikoinaan.
Mua pelottaa että masennun taas kun en saa nukuttua. Tänäkin aamuna itkin vaan ja halin vauvaa kun olin ihan poikki ja pakko lähteä hoitaan asioita. Onneksi mies ei mee töihin ihan joka päivä tässä alussa niin hän viime yönä vuorotteli mun kanssa kun poika ei nukkunu.
Täytyyki tänä iltana vielä imetyksen lisäksi antaa lisämaitoa. Pelkään vaan että imetys ei jatku jos annan pullosta.
Musta tuntuu että mulla on ns. suihkutissit, kun vauva hotkii aina välillä ja sillon menee ilmaa masuun. Harmi että tää alku on aina näin hankalaa. :|
 
En tiiä johtuisko siitä, ettei tule masu täyteen. Toisaalta minulla tulee öisin paremmin maitoa kuin päivisin, tai ainakin tuntuu siltä. Päivällä maitoa ei valu, mutta viimeyönä sain vaihtaa yöpaidan, kun koetin nukkua ilman liivejä ja suojuksia. Mutta oisko se sitten niin, että sillon menee herkemmin ilmaa mahaan, en tiedä. Kuitenkin viimeyö meni paremmin, ei nin pitkää yhtäjaksoista valvomista, kuin toissayönä.

Minä varasin tänään ristiäiset. Ne pidetään ystävänpäivänä eli 14.2. Sain saman papin, joka vihki meidät vuosi sitten. Onkin sitten hääpäivä ja esikoisen ristiäiset samalla viikolla. Nimi on vielä vähän harkinnassa. Oikeastaan meillä olisi 3 nimeä, mutta en tiedä onko se liikaa, vai pitäisikö ehkä yhdistää 2 ensimmäistä nimeä väliviivalla, vai sitten vaan jättää yksi nimistä kokonaan pois.

Mä en ole vielä kylvettänyt vauvaa kotona. Sairaalassa neuvoivat, että kerran viikossa alkuun riittäisi. Viime lauantaina on viimeksi kylvetetty eli pitäisihän se kohta taas kylvettää.

Onko teidän vauvoilla usein hikka? Meidän pojalla on melko usein. Sekin pitää yöllä hereillä, kun joutuu kantamaan ja rauhoittelemaan vauvaa, kun se hätääntyy kun tulee hikka.
 
Minä kerkesin jo olla onnessaan, että vauva nukkuu hyvin yöt ja syö reippaasti, kunnes nyt muutaman päivän sisällä kaikki muuttui.. :kieh: Tämä päivä on ollu yhtä kitinää, maito ei ole neidille maistunu ja jos on maistunu niin on tullu puklunu ulos. Onneks huomenna on neuvola,niin saa tietää painon. Niin ja en ymmärrä miks neiti ei huoli toista rintaa ollenkaan, kun tarjoan toista rintaa niin alkaa heti heiluminen ja irvistely! :ashamed:

Mahavaivoja lapsella selkeesti on, ku kokoajan kitisee. Oon koittanu hieroa ja hoivailla, mut kun niistä ei ole apua. Sylissä on kanneltu ja oltu sikiöasennossa. No huomenna saan neuvoja ja vastauksia, toivottavasti.

Kauheeta ajatella että meidän vauva on jo kuukauden ja painaa vasta vähän päälle kaksi kiloa :eek:

Mun pitäsi alkaa pakkailee kun muutetaan kuun lopussa toiseen kaupunkiin. Kaikenlaista tässä on vauvan hoidon lisäksi. Ja sitte on vielä tämän oman verenpaineen tarkkailu, kun alapaine oli vielä viime viikolla melkeen sata, saa nähä jäikö mulle lääkitys loppuiäksi tai ainaki pitemmäksi ajaksi. :kieh:

No nyt tuntuu että kaikki menee huonosti, no kyllä se tästä, päivä ja hetki kerrallaan.. Tulen huomenna kertomaan neuvolakuulumisia.

Mukavat illanjatkot! =)
 
Niin ja vielä tuohon hikka asiaan kommentoin. Meidän vauvalla on aika usein hikka, ja mua ihan säälittää ku pieni ihminen ihan heilahtaa ku aina tulee hikka.

Ristiäisistä, me pidetään ristiäiset ja 24.päivä. Onpahan sitten alta pois..Ristiäisiin tulee vaan isovanhemmat ja kummit ja tietysti pappi.
 
meillä pojulla kans hikka aika usein syönnin jälkeen.

tammimasu älä siitä huoli, ku vauva vielä pieni, olihan se pieni kun syntyiki. nopsaa ne kasvaa. toivottavasti masu vaivat helpottuvat. meillä keskimmäisellä pojalla oli paljo mahavaivoja. kitisi paljo ja huusi joka ilta klo 22-00 täyttä huutoa, huuto loppui 2,5kk
ikäsenä.

memmu84 hyvin mahdollista et menee sillon mahaan enemmän ilmaa. tuntuu ainaki, et meillä poju oikeen hotkii ku on oikeen kova nälkä ja tissit ihan täynnä, välillä kuuluki ihan ääniä masusta, ku ilmaa menee. röyhtäseekö vauva hyvin?
 
Minä kuvittelin, että tänne on tullut tekstiä sivukaupalla, mutta aika vähän loppujenlopuksi.
Onnea kovasti kaikille vaavin saaneille :flower:

Meillä on mennyt pojan kanssa suht hyvin. Usein meillä kyllä syödään. Päivällä "Töyhtö" nukkuu vaunuissa yhdet pitkät unet (3-5 tuntia) mutta muuten sitten syödäänkin 1-2 tunnin välein. Yöhön on tullut oikein rytmikin. Nukkumaan Töyhtö menee yleensä klo 22, ja syö ensimmäisen kerran noin 02 ja siitä sitten kahden tunnin välein aamuun asti. Pissivaippoja en vaihda yöllä, mutta pikkuherralla on tapana kakkailla jopa 3 kertaa yön aikana!

Tiheän syömisen en usko johtuvan maidon vähyydestä, sillä tissit on piukeina ja toisesta imettäessä toinen suihkii niin, että täytyy suojia vaihdella kun tulee paidasta läpi! Mulla voi kastua syötön aikana 2-3 suojaa ihan litimäräksi. Poika on nopea syöjä edelleen. 10 minuutissa on homma valmis ja uni tulee. Hyvin röyhtäisee yleensä eikä ole pulautellut oikeastaan ollenkaan.

Mulla itsellä on joku pirteyskausi päällä. Väsymystä en ole vielä pahemmin huomannut vaikka yöllä saakin usein heräillä. Ei ole vielä mieskään joutunut öisin sen takia heräilemään. Oon niin iloinen kun pääsen taas hevosten kanssa touhuamaan ja sekin on aika helppoa päivällä kun Töyhtö nukkuu niin hyvin. Ruuan teen myös aina päiväunien aikaan ja illemmalla sitten miehen kanssa herkutellaan kun poika on iltanokosilla.

Kaikki tuntuu niin hyvältä nyt :heart: Saas nähdä milloin tulee takapakkia.

Ihania hetkiä vauvojen kanssa kaikille ja jakselkaahan =)

Jenna + Töyhtis kohta 3vkoa
 
Vähänkö repesin tuolle Copacabanan hätäkakkajutulle :LOL: Pystyin hyvin kuvittelemaan tilanteen... Meidän poju on kova pissimään vaipanvaihdon yhteydessä. Isä osaa paremmin varautua tilanteeseen, mutta minä olen monta kertaa joutunut kohtaamaan kostean mielipiteen kylmästä... Toi kapalo kuulostaa kyllä hyvältä. Meillä on Ruskovillan villahuopa, joka on sairaalassakin sängyssä. Ajattelin sitä käyttää sitten vaunuissa ym.

Hikka tulee pikkumiehellekin usein syönnin jälkeen, mutta sillä se lähtee millä on tullutkin. Muutaman hörpyn kun ottaa pullosta tai rinnasta,niin jo loppuu. Se hikka kestää muuten ihan hirveen kauan ja pikkumies ei nukahda ollenkaan.

Masuvaivojakin on. Varsinkin silloin, kun hotkii ruokansa nopeasti. Eilinen oli hyvä päivä. Imetin 15-17 minuuttia ja selvisi, että poika oli syönyt kokonaisen aterian eli 70-75ml! Nyt on kolmas päivä vauvatahtista syömistä ja hyvin on mennyt. Nenämahaletku on toista päivää poissa. Saas nähdä mitä on tänään tapahtunut, kun sairaalaan pääsen. Paino oli eilen 2555g. Hurjaa vauhtia tulee painoa. Viime viikolla n. 250g yhteensä.

Ja se varjoainekuvaus... Sen piti olla maanantaina, no katetri oli päässyt irti, joten ei onnistunut. Eilen kuvauksen piti olla, mutta eivät olleet saaneet varattua. Perjantaille on nyt sitten aika klo 13.00. Toivottavasti saavat homman silloin tehtyä. Ottavat samalla pissikokeen katetrin kautta ja antibioottikin loppuu. Siis huomenna on perjantai! Jes! Menee vähän viikonpäivät sekaisin, vaikka päivämäärät tiedän maidon luovutuksen takia, kun pulloihin pitää merkitä pvm ja kellonaika.

Memmu, mulla tulee myös yöllä paremmin maitoa. Meille myös on neuvottu, että kylpy on kerran viikossa. Tuolla tarkkailuosastolla ei ole kertaakaan kylvetetty. Likaiset hiukset pojalla :( Eilen kysyin taas kylvystä yhdeltä hoitajalta. Toivottavasti päästään pesulle vaikka tänään.
 
sasha hyvältä kuulostaa teidän vauvan syömiset ym. toiv varjoainekuvauski onnistuu ja toivottavasti siinä ei näy mitää poikkeavaa.

jennakä juu eihän esim yö heräämiset johdu aina maidon vähyydestä. kaikki on nii erilaisia, jotkut syö vähä kerralla ja usein kun taas toiset hotkii isot määrät ja syöki sitte harvemmin. hyvä ku jaksat ite olla pirteenä vaikka saa öisin heräillä.

tästä palstasta varmasti tulee ahkerampi ku lisää tammivauvoja syntyy. ei meitä vielä montaa täälä kirjottele. on kyllä kiva lukee toisten vauva arkea ja kirjottaa omasta. meinaa tulla vierotus oireita jos ei palstalle pääse joka päivä käymään ;) en yhtää netti riippuvainen ole :snotty:

meillä kaikki herrat just päikkäreillä. vauvaki juuri söis. ajattelin jos tänään lähettäis kävelylle koko perhe. on niin ihana ilmaki.sais koirat mukaan ja isommat pojat kaksosten vaunuihin ja vauvan omiin vaunuihin. pitäis kyl ostaa kaksostenvaunuihin seisomalauta niin pääsisin paremmin poikien kans yksinki käveleen. no nyt kyl vois toki laittaa isommat pojat pulkkaan, mut on rasittava vetää pulkkaa ja samalla työntää vaunuja ja koira vielä remmissä.

juup, mutta jatkan muiden sivujen selaamista :)
 
cruella Vauva ei röyhtäise kovinkaan hyvin. Sitten kun laittaa sänkyyn, niin kitisee jonkin aikaa ja puklauttaa. En tiedä laitanko sitten liian pian syönnin jälkeen nukkumaan vai miksi näin, mutta varsinkin yöllä tuntuu pitkältä ajalta odotella sitä röyhtäystä.

Neuvolatätin pitäs tulla käymään nyt. Aikoi tulla klo 14.30 tai viimeistään kolmelta, ei oo vielä näkyny. En taida ehtiä tehdä tänään ruokaa ajoissa...
 
Tervetuloa joukkoon memmu84 :hug:

Vauvan imetys
täällä mennään täysimetyksellä ja saa välillä pumppaillakkin, kun tuntuu, että tissit pakahtuu. On tullut hieman "paakkuuntumista" ja kipeitä kohtia. Onneksi kainaloimetyksellä olen päässyt noista vaivoista eroon. Öisin imetän makuultaan perhepedissä, joka auttaa kyllä väsymykseen. En juuri edes herää vaan tissi vauvalle suuhun ja jatkan unia :D . Kivasti naisten klinikalla minulle opettivat kaikki nuo imetysasennot, niin oli helppo päästä alkuun. Meillä syödään hyvin epärytmisesti vielä 1,5-4h välein.

Vauvan kanssa seurustelu
lauletaan ja jutellaan vaipanvaihdon/vaatteiden vaihdon/pesujen yhteydessä. Tyttö on ennen ruokiakin hyvin kärsivällinen ja jaksaa meidän vanhempien kanssa hyvän tovin aina jutskailla :hug:

Eka neuvola Vauva 1 vko ikäinen

Paino 3460kg (3190kg)
Kannattelee päätään ja nostaa päätään (pieni ihme)
Kääntyy selältä kyljelleen
Seuraa ilmeitä

Saatiin myös lupa jo aloittaa ulkoilu ja kylvyt, kun painoa tullut niin paljon ja napa siisti (ja kyllä se syökin :D , tullut äitiinsä)

Mitäs ruokavinkkejä ootte saaneet imetyksen ajaksi?Mä en oo saanut mitään :ashamed: .Onko jotain mitä ei saa syödä?tms. kaikki vinkit tervetulleita.

Olivia + supertytteli 1vko
 
Olivia78 Mä sain sellasia ohjeita että omena, kaali, suklaa, sipuli, kahvi, äyriäiset, jossain tapauksissa maitotuotteet ois sellasia mitä pitäis välttää. Tietenkin tuore ruisleipä on yksi. Kaikki periaatteessa mitkä itselle vois aiheuttaa ilmavaivoja niin pois. Kahvia oon silti juonut 1-2 kuppia päivässä koska valvotun yön jälkeen on ihanaa saada kuppi kahvia. Se on mun tähtihetki aamulla. Muuten sellanen tasapainoinen terveellinen ruokavalio on hyvä. Vettä pitää juoda paljon, koska imetys kuluttaa myös paljon. Oon itse huomannu että olen paljon janoisempi ku ennen.
Viime yö menikin sitten paljon paremmin, kiitos sinulle Cruella vinkistä, että antaa lisämaitoa yöllä. Vauva nukkui 3 tunnin pätkissä ja sain nukuttua hyvin! Aina imetyksen päälle annan pullosta n. 100ml ja vauva kyllä oikeestaan juo sen kaiken. Tämä siis kun vauva on imenyt ensin molemmista rinnoista :eek: voiko niillä olla noin kova nälkä. Noh nyt ainakin selvisi yksi syy niihin yöähinöihin...
Käytiin siellä vyöhyketerpiassa ja selkis paljon asioita. Sain kuvalliset ohjeet miten hierotaan jalkapohjista jotta masuvaivat helpottaa ja röyhtäisy tulis paremmin. Vauvaa hoidettiin muutama minuutti ja nyt hän nukkuu tuolla ihan reporankana. Toivotaan että ne yöähinät vähenis myös tällä hieronnalla. Terapeutti huomasi myös että meidän vauvalla on niskahartia jännitystä mikä johtuu ilmeisesti siitä että napanuora oli kaulan ympäri.
Huomenna mennään lasten kanssa kaupoille ekaa kertaa. Meinaa vähän jännittää. Toivon ettei vauva alkais kauheesti huutaan jossain missä en pääse imettään. Hassua miten näitä asioita jännittää joka kerta yhtä paljon vaikka vauva on meillä kolmas lapsi. Hyvin kaikki sujuu kuitenki =)
Tämmösiä tänne ja oikeen hyvää yötä kaikille ja vauvoille levollisen unen toivotukset!
sarabi ja kultapieni
 
memmu84 voisko useat yö heräämiset johtua siitä, ku vauva ei röyhtäse ja sen takia puklaa maitoa ulos(toki pukluna tulee"ylimääräsetki" pois) eikä saa sit masua täyteen kun tyhjenee? vaikeesti kirjotettu, toivottavasti ymmärsit mitä ajoin takaa.

sarabi hyvä ku autoi korvikkeen anto yö heräämisiin. meillä poju ottaa tissien päälle yöllä korviketta n.40ml-100ml, jos tarvii. mua kans jännittää mennä aina ekoja kertoja vauvan kans kauppaan tai yleensä aina mietin, et mitä jos se nälkä yllättääki sielä ja kauhee huuto sit kaupassa. vielä en oo vauvan kans käyny kaupoilla. mutta jossain välissä seki aika tulee. nyt oon päässy yksikseni kauppaan, ihana kyl päästä ihan yksin kauppaa, laatu aikaa :D pääsee neljän seinän sisältä pois hetkeks.

huomenna olis sit neuvola pojun kans. saas nähä kuinka paino noussu ja paljoko pituutta tullu. niitä mielenkiinnolla odottelen. eipä sielä paljo muuta katotakkaan. muistaakseni(aikasemmilla lapsilla) katottiin samat refleksit ku sairaalas(kävely vai miksikä sitä kutsuttiin ja moro refleksi) sit muistaakseeni laitettiin vauva mahalle ja katotaan nostaako/kääntääkö päätä silleen poskelta poskelle. muuta en muistais.

juup, mutta pitänee vauvaa alkaa syöttään, meneeki yöunille tästä(ainaki yleensä).
 

Yhteistyössä