Tammikuun 2007 IVF/ICSI/PAS

Hiljaiseloa on minullakin ollut palstailun suhteen, kun nyt tällä hetkellä ei hoitorintamalla ihmeitä tapahdu. Nyt ollaan miehen kanssa lähdössä ylihuomenna viikoksi ulkomaanmatkalle (tekee hyvää päästä rentoutumaan, ja miettimään, toivottavasti, muita juttuja..).
Maaliskuun alussa mulla alkaa taas piikittelyt joten sitten varmaan ahkerammin palstailen taasen..
 
Hei pitkästä aikaa,

Siisamin ennusteet piti paikkaansa ja kaikki ei todellakaan ole ollut täällä kunnossa. Jouduin toista viikkoa sitten sunnuntaina lähtemään sairalaan kun en voinut olla hetkeäkään pystyssä, henki oli ahtaalla ja tuntui että taju lähtee. No erittäin paha hyperihän minulle tuli 1 1/2 viikkoa siirron jälkeen ja joudin osastolle tarkkailuun. Viikko sitten keskiviikkona minulle laitettiin sitten mahaletku jonka kautta tyhjennettiin kaksi litraa nestettä päivittäin pois vatsa ontelosta. Neste ja maksa arvot oli ihan persuksillaan ja hemoglobiinit nousi korkeaksi koska olin kuiva. Tänään olen sitten päässyt kotiin eikä olo ole vieläkään kovin raponen, mutta yritän pärjätä.

Raskaus hormoonit nousi päivittäin eli raskaana ollaan, mutta tämän päivän ultra näkymät olikin sitten sellainen uutinen etten tiedä itkeäkö vaiko nauraa. Lääkärin mukaan näytti siltä että kaksi olisi tulossa ja tämä asia varmistetaan vielä ensi tiistain ultrassa, mutta tälläistä tänne tällä kertaa.


Onnea Lullukalle plussasta. Mitä sinne kuuluu?

Liinu
 
Nennuliini
Voi Liinu! Kovia olet joutunut kokemaan! :hug:
Mutta että raskaana ja vielä kaksi tulossa! Ihanaa ja toivottavasti kaikki menee hyvin ja ultra vielä sen varmistaa. Menee oikein kylmät väreet, kun tuo viestisi alku oli huonoja uutisia ja lopussa olikin sitten noin hyviä.
Oikein lämpimät onnittelut plussista! :heart:

Lepäilehän, niin eiköhän se olo siitä parane.
Kiva saada sinut taas joukkoon mukaan ja vielä hyvien uutisten kera! :heart:
 
Lullukka
Täällä kaikki ihan hyvin ...oireita ei edelleenkään ole minkäänlaisia ja siksi tämä tuntuuki vähän pelottavalta ja epätodelliselta.. millään ei jaksais odottaa sinne 10-viikolle, että sais jotain tuloksia tietoon. Kauhiasti epäilyttää että onkohan kaikki ihan hyvin.. multahan ei oo otettu edes veritestiä, joten en tiedä yhtään minkä verran itellä on raskaushormonia... olen tehny vaan testin clearblue testillä ja sitten varmistin sen vielä pp 14 apteekin omalla testillä.

Huolestuttaa ihan hirveästi!

Hyviä vointeja Liinulle, sullahan on asiat erinomaisesti ja olet jo sentään kuullut sen että alkiot on kiinnittynyt oikeaan paikkaan ku ite vielä olen huolesta ympyräisenä kyseisen asian kanssa. ja pitää vielä odottaa kaksi viikkoa! Hulluksihan tässä tulee!
 
Lullukka
Ja sitten vielä sekin ahistaa, että olen niin huolissani asiasta ettei olla uskallettu mieheni kanssa kertoa eikä edes vihajata kellekkään asiasta ettei vaan tule pettymystä!

Jos nyt kaikki on hyvin niin eiköhän asiat konkretisoidu sitten muutaman viikon kuluttua ku saa edes jollekin jakaa tiedon?!
 
Hei,


Lullukka, Minulla ei ole kans yhtään mitään raskausoiretta joka tuntuu niin hullulta kuin vain voi. Esikoista kun odotin oireet alkoi välittömästi ja jos nyt kerran epäillään kaksosia niin eikö sitä hormoonia pitäisi olla silloin reilummin ja oireitakin enemmän :/ Vaadin tänään sen ultran kun kuulin että minut kotiututetaan siitä syystä että vaikka syke ei vielä näykään niin halusin varmistua siitä että raskaus on oikeassa paikassa. Minulla on nimittäin kokemus kohdun ulkoisestakin ja sitä pelkäsin nytkin kun tämä vointi meni näin heikoksi. Onneksi kuitenkin kohdussa se ruskuaispussi näkyi joten oikeassa paikassa pitäisi olla. Nyt minulla on vaan sulattelemista sen asian kans että jos vauvoja tuleekin kaksi niin mitä kaikkea tässä odotuksessa voikaan tapahtua kun alkukin on ollut näin ikävä. Ei ole helppoa, ei. Pelkoa pelon perään. Sinä voit käydä ottamassa veritestin vaikka terveyskeskuksessa jos sinua raskaushormonin määrä huolestuttaa. Pitää vaan osata olla tiukkana ja vaatia se, kyllä ne sen ottavat. Itselle sanottiin että siitä hormoonin määrän noususta saattoi jo päätellä sen että raskaus on kohdussa eikä ulkopuolella, koska nousi niin hurjaa vauhtia päivittäin.

Itse salasin kans asian siihen saakka kunnes näitä vastoinkäymisiä alkoi tulla. Katsoin parhaaksi että avoimella kertomisella säästän oman huonon olon ja olisinkin tullut hulluksi jos olisin vielä joutunut keksimään selityksiä sairaalassa ololle. En ole kuitenkaan kertonut sitä että raskaus on keinoalkuinen, koska sillä ei ole mitään merkitystä ulkopuolisille ihmisille. Aiheuttaa vaan turhaa puhumista asioista joista ei tiedetä mitään.

Sipulilla oli tainnut tulla nega joten haleja ja jaksamista sinne. Ei ole varmasti helppoa sielläkään.

Liinu
 
neeta
Ohhoh, Liinu! Johan on sulla ollut hurjaa! Varmaan tuo mahdollinen kaksosraskaus lisäsi tuota hyperiä, ainakin niin olen kuullut sanottavan. Hyvä, että olet kunnossa, ja onnea kovasti plussasta (plussista :)! Toivottavasti kaikki menee jatkossa hyvin. Eikös se ole niin että murheiden summa on vakio, ja nyt kun on ollut noita vaikeuksia noin paljon, niin nyt pitäis jo tapahtua paljon hyvääkin että balanssi säilyy? :D

Pikaisesti omat kuulumiset, mulla on ollut viikonloppuna pientä tuhruvuotoa (taas) ja vähän kipujakin, soitin sitten klinikalle ja halusivat ultrata varsinkin kohdunulkoisen varalta. Raskaus on olemassa ja oikeassa paikassa, ja pieni sykekin näkyi (eilen viikot 5+6) :heart: . Kaveri oli niin pieni, että mitään muuta ei juuri näkynyt kuin syke, joten uusinta ultra on vielä kahden viikon päästä (se mihin mun alunperinkin piti mennä). Huoh, nyt voi taas vähän hengittääkin.
Jaksamista muillekin tähän jatkopiinaan!

t. neeta ja viikot 6+0
 
TKK
:'( Liinulla tosi liikuttavia uutisia. Pahoittelut hyperistä :flower: Mulla se oli lievempänä, mutta oli silloinkin aivan kaameeta, joten voin kuvitella kuinka huono olo sulla on ollut... Ja ihanaa tuplaonnea teille :hug: Aivan mahtava uutinen!

Neetakin pääsi näkemään pikkuisen sydämen sykkivän (itsekin pääsin näkemään silloin 5+5 eli viikko sitten) :heart: On se ihana tunne ja tekee raskauden jotenkin todellisemmaksi. Itsellä n. 6+0 eteenpäin on ollut melkein koko päivän kestävää ellotusta ja flunssa vaan pahentaa pahaa oloa. Ensi viikolla on ultra ja pitäisi päästä kuulemaan ekaa kertaa sydänäänetkin :D Pääsee mieskin ekaa kertaa näkemään matkarin.

Jaksamista teille kanssa sisarille :wave:
 
Sipuli
Oikein paljon onnea Liinulle :flower:

Täällä jo mieli hippasen parempi ja on tosi mukavaa käydä lukemassa positiivisiä uutisia!!
Meillä jatketaan nyt tätä "yrittämistä" ihan ilman hoitoja. Vitamiineja on kyllä tullu apteekista haettua ja ukolle kans :LOL:
Meillähän lapsettomuuden "syy" on hitaanpuoleisissa siittiöissä, jospa niihin tulis vauhtia ja puhtia vitamiinikuurista ;)
Kuinka monta IVF-hoitoa teille on tehty ennen kuin onnistui?

Aurinkoista talvipäivää kaikille :heart:

Sipuli
 
Ihana kuulla susta Liinu ja oikein tupla onnittelut :heart: :heart:
Rankkaa on sulla ollut mutta eiköhän se siitä parempaan päin mene.

Mulla alkoi menkat jo eilen, kierto oli hurjat 19 päivää. Soitin kuitenkin jo nyt lääkärille kun piti vasta maaliskuun menkoista soittaa. Nää kuitenkin on ne maaliskuun menkat, vain hieman etuajassa. Olin ihan varma, että vielä pitää yksi kierto odottaa mutta pääsenkin jo tästä aloittamaan sumut. Punktio on suunniteltu viikolle 15. JEEEEEEEEEEEEEE!!!

Aika menikin nyt tosi nopee ja kohta pääsee taas niitä pirun pahan makuisia sumuja ottaan. Mä olisin saanut hoidon lyhyen kaavan mukaan muuten mutta TAYSissa ei ole tilaa ottaa mua niin nopeesti.

Päästäänkö muuten Nennuliinin kanssa taas yhtäaikaa piinailemaan?

Täytyy nyt vaan toivoa, että tää kierto on tasainen jotta mä pääsen sinne kp 21 päivään aloittamaan ne sumuttelut.

Tarkistus muistutti, että Nennuliinihan edelleen "piinailee". Vai onko täti tullut???<br><br>
 
Nennuliini
Moikka!
Minä vieläkin tosiaan piinailen. Eilen kävin ostamassa raskaustestin, mutta en oo uskaltanu sitä vielä tehdä. \|O Tuolla se kaapissa vielä odottaa. Kun hoitaja silloin viime perjantain sanoi, että odota vielä viikko ja sitten testi. Ajattelin, että jos eilen testaan, niin menkat alkaisi. Se on mun omaa logiikkaa. :)
Mutta yhtenä päivän keksin, että jos mun munasarjat onkin vaikka kiertyneet ja menneet kuolioon, kun sehän on riskinä ennen punktioo, jos liikaa liikkuu. Ja kun mulla niitä munasoluja oli sillon niin vähän, niin sanoivat, että saa liikuntaa harrastaa normaalisti. Jouduin tietsikan johtoo samana päivänä laittamaan pöydän alle eli kumartelemaan. Ja nyt sitten sain päähän, jos ne kiertyikin ja nyt eivät toimikaan enää. \|O Luulen, että kipuja varmaan olis tullu tai nyt olis, mutta kaikkee osaan epäillä. =)
Mut kai se testi pitää kohta puoliin tehdä, että voi vielä tänään klinikalle soittaa, olipa testin tulos kumpi tahansa.

Siisami, hyvä että pääset hoitoon aiemmin! :) Se odotushan on aina tuskaista.
Kaikille muillekin tsemppiä! B)

Terkuin,
Nennuliini
 
Nennuliini
Negaa tuli testistä, että tupsahti. Sitähän minä odotinkin, mutta tietysti toivoin salaa muuta. Nyt vaan huolettaa, miksei ne menkat sitten ala. Kolmen jälkeen aikoivat klinikalta soitella, mitäs sitten nyt tehdään..
 
Hei,


Kiitos teille kaikille onnitteluista.
Täällä on olo edelleen melko heikko enkä oikein ole pystynyt yhtään iloitsemaan tästä onnistumisesta. Hengittäminen on edelleen vaikeaa ja happea on vaikea saada. Maha on myös sen tuntuinen että kohta räjähtää. Näin tukalaa oloa minulla ei ollut edes silloin kun odotin esikoista viimeisilläni joten tämä on tuskallista. Päässä pn pyörinyt yhtä sun toista ajatusta ja välillä mieli on ihan toivoton.

Siisami, onpa mukava kuulla että pääsette näinkin pian uuteen yritykseen. Ja nyt sitten pidän kaikki peukut ja varpaat pystyssä että hoito onnistuisi. =)

Nennuliini, minä olen nyt hieman pihalla vaiheistanne kun on ollut tätä taukoa palstailussa, mutta ymmärsinkö oikein että luomu plussaa aiot testailla? =) Tsemppiä!!!


Lullukka, oletko sinä miettinyt sitä että jos teilläkin on kaksi tulijaa niin mitkä on sinun ajatukset siitä asiasta? Eikö teillekin siirretty kaksi alkiota? Itse olen yhä edelleen hieman pyörällä päästä mahdollisista tupla vauvoista.


Aurinkoista talvipäivää kaikille,

Liinu

 
Lullukka
Heipparallaa kaikille :hug:

Voimia Sipulille, Siisamille ja Nennuliinille ...se on joka pettymyksen jälkeen todella rankkaa koota ajatulset ja luoda positiivinen mieli tulevaa varten, mutta jostain kumman syystä se mieli kuitenkin aina jossain vaiheessa kohoaa vaikka välissä kuinka masentais... eikö? Semmosta tunteitten vuoristorataahan tämä on!

Mites neetan ja tkk:n vointi? Onko teillä siis yhdet kyytiläiset kummalakin mukan? Montakos teille siirrettiin? Onko oireita?

Liinulle :hug: kyllä se olo varmaankin levon ja nesteytyksen avulla aikaa myöten helpottaa! Mulla itselläni ei edelleenkään mitään muita ihmeempiä "oireita" kuin väsymys. Vatsa on edelleen kyllä aika lailla turvoksissa, mutta muuten olo on todella hyvä. Kaapista pitää ettiä kaikista suurimpia housuja että ne ei ahistais... Tämä oireettomuushan se pistää mietityttämäänkin... onkohan kaikki kunnossa??! Mulle siirrettiin siis kaksi ja enemmän kuin onnellisina otettais miehen kanssa ne kumpikin vastaan!!! Mutta niin onnellista uutista että kumopikin olis tarttunu mukaan en uskalla edes villeimmissä unissa toivoa.. kunhan nyt ees yksi olisi turvallisesti kyytissä ja oikeassa paikassa!

Mutta joo todellaki otettais iloiten vastaan kaksi tulokasta :p

Méillä on ensimmäinen ultra 7.3. eli vielä puolitoista viikkoa pitää odotella ennenkuin saa minkäänlaista helpotusta asiaan!


:heart: Lullukka
 
Hei,


Nennuliini :hug: negasta, taisi mennä tuo minun aikaisempi viesti päällekkäin sinun kirjoituksen kans yhtäaikaa.

Minäkin mielelläni kuulen muidenkin plussanneiden kuulumisia. Ja tosiaan siirrettiinkö teille kaksi vai yksi?

Ei raskausoireita ole täälläkään ainuttakaan. Rinnat on yhtä lättänyt kuin aina ennenkin, ei minkäänlaista aristusta, ei pingotusta, ei palele, ei ole etovaa oloa eikä edes väsymystä. Maha nyt on niin iso ettei edes isoimmat kaapissa olevat housut mahdu jalkaan. Ainoastaan trikoot jalassa voi hengittää. Mutta nämä hyperin oireethan on ihan eri asia kuin raskaus oireet, vaikka todennäköisesti raskaus tämän hyperin kehitti näin pahaksi. Mainitsin lääkärille siitä ettei raskausoireita ole yhtään niin hän sanoi että raskaus on vasta niin alussa ettei ole ihme vaikka oireita ei ole. Joten ole Lullukka huoletta, kyllä ne sieltä vielä ehtii tulla jos on tullakseen. Eihän kaikilla edes ole oireita koko raskauden aikana. Onhan sinulla sentään väsymystä ja vatsan turvotusta joten eiköhän se ole merkki siitä että kohdussa on elämää. Minulla kontrolli ultra on jo tiistaina, mutta eipä siinä taida vielä näkyä syke ainakaan kun on niin vähän vasta viikkoja.


Liinu


 
TKK
Nennuliinille voimia :hug:

Liinu: lepoa ja juomista kyllästymiseen asti, niin kyllä se hyperi siitä taittuu. Muistan tuon hengenahdistuksen... Lohdutukseksi voin sanoa, että kun taitoskohta paranemiseen tuli, niin sitten paraneminen lähti vauhdilla käyntiin.

).:) Mulle siirrettiin vain yksi alkio, koska mulla on myoman poiston vuoksi niin pieni kohtu jäljellä. Itse en haluaisikaan tuplaraskautta, koska uskon, että minulle yhdessä on jo tarpeeksi ;)

Itsekin olin alkuun kovin oireeton, joten oli vaikea uskoa olevansa raskaana. Ainoat oireet olivat väsymys ja ajoittaiset pahanolon puuskat. Kuten jo mainitsin niin 6+0 eteenpäin kuvotus on ollut lähes koko päiväistä. Ruokaa ei voi syödä paljoa kerralla, vaan vähän usein ja lämpimät ruoat eivät maistu. Ilmoittauduin eilen neuvolaan ja neuvolatäti sanoikin, että viileät ruoat/juomat voivat helpottaa oloa. Rinnat eivät ole myöskään mitenkään erityisen arat, hieman vain, ja vain vähän turvoksissa.

Ensi viikolla olemme menossa VL:n ultraan ja on ihanaa, että pääsee näkemään mitä siellä kohdussa on viime näkemän jälkeen tapahtunut. Ensimmäinen neuvola on suunnilleen maaliskuun puolivälissä ja varsinainen ykkösultra huhtikuun alussa.

TKK & Masumatkari 6+6
 
Nennuliini
Kiitos kaikille :hug: :sta! :heart:
Ne auttaa paljon jaksamaan taas eteenpäin.

Enhän minä siihen plussaan uskonutkaan, mutta siltihän se pieni salainen toive takaraivossa on, josko sittenkin.. Osuin kuitenkin oikeaan. Ja lääkärikin soitteli minulle päin ja arveli, että menkkoja ei tule siksi, kun ei ole mitään vuodettavaakaan. Luultavasti keltarauhasta tai jopa e-pillereitä (ehkäisyähän tässä tarvitaankin :p ) määrää, että menkat alkaa. Ja jotain positiivistakin, että ehkäpä ennen pääsiäistä päästäisiin seuraavaan hoitoon! =) Sitten oltaisiin Siisamin kanssa taas suunnilleen samoissa aikatauluissa. Tietysti pessimisti nostaa taas minussa päätään, kun melkein joka vaiheessa on ollut jotain takaiskua, että noinkohan tuo onnistuu. Mutta jos ei silloin, niin sitten vähän myöhemmin.

Aurinkoista ja toivottavasti ei niin kylmää viikonloppua kaikille,
Nennuliini :heart:

ps. Liinulle lyhennelmä mun tilanteesta. Jouduttiin siis pistokset lopettamaan 5 pv:n jälkeen, kun ei tarpeeksi vastetta. Ja nyt siitä aikaa 2,5 viikkoa ja ihmettelin, miksei kuukautiset ala.
 
Nennuliini :hug: Tiedän tunteen, niinkuin varmaan me kaikki, kun toivoo hiljaa, että kuitenkin olisi ihme tapahtunut ja olisi tärpännyt.
Toivottavasti pääset hoitoihin niin, että päästäisiin samaan pinoon taas piinailemaan. Olisi paljon kivempi piinailla kun olisi yksi tuttu :D

Meillä on ukko reissussa ja mä olen viikon työleskenä. Ihan mukava olla välillä omassa rauhassa. :kieh:
 
Lullukka
Leppoisaa lauantai aamua jokaiselle :)

Kivasti on taas tämä meän ketju piristyny ku välissä oli vähän hiljaiseloa kirjoittelun suhteen..

Mulla alkaa jo työhousujen nappi kirraamaan aika pahasti... miehän siis teen muutamaa päivää viikossa töitä opiskelujeni ohella ja viimeksi maanantaina oli töissä.. nyt eilen ku vetäsin housut jalkaan töihin mennessä, meinasin jo oikeasti säikähtää ku oikein tiukkaa teki saada nappi kiinni!

Kotona meidät on yllättäny muurahaisarmeija... on pitäny läträillä noitten myrkkyjen kans, joten toivottavasti siitä ei mitään negatiivista koidu.. mies sen kyllä on huolehtinu ei ole minua päästäny kovin lähelle.. mutta miehän sitten eilen ennen töihin menoa vähän imuroittin ja mies sitten illalla ku tulin töistä piti kauhian luennon siitä miten ohjeet pitää lukea tarkasti ...myrkkyä ei saa imuroimalla ottaa pois vaan kostealla liinalla... apuva!

No mutta tänään taas iltavuoroon töihin ja huomenna mennään kyläileen, että luultavasti maanantaina olen taas koneen ääressä.

:heart: Lullukka
 
Hei,


Täällä olo jo hieman parempi joskin ei vieläkään normaalin veroinen. Olen jo vähän uskaltanut käydä ulkona kävelemässä kun tuntuu kerta kaikkiaan että happi loppuu kun on kökkinyt kaksi viikkoa sisällä. Ulkoilu teki tosi hyvää ja tuntui että sen jälkeen happeakin oli helpompi saada joten eiköhän tämä paranemaan päin ole menossa.

TKK, kestikö sinulla kauan hyperi? Minulla tämä on ollut nyt kaksi viikkoa. Ihana kuulla että toipuminen on sitten nopeaa kun se alkaa. Kyllä minullekin olisi yksi vauva kerrallaan riittänyt, mutta nyt kun kävi näin niin vastaanhan se on otettava mitä annetaan. Ja toiseksi kun kahden alkion siirtoon suostuttiin niin olihan se tiedossa että näinkin voi käydä. Tosin en kyllä uskonut että edes yksi olisi onnistunut, saati sitten että molemmat kiinnittyisi, mutta sehän ei ole vielä ihan varma asia että kaksi olisi tulossa. Lääkäri sanoi että vaikka kaksi olisikin kiinnittynyt alunperin niin siinä voi käydä niinkin että toinen surkastuu pois jo ihan alkumetreillä. Hyvinhän on vielä epävarmaa se, että onnistuuko ylipäätään kumpikaan loppuun asti, joten olen kiitollinen että raskaana vielä ollaan. Matka on vielä niin alussa että kaikkea voi sattua...Toivon tietenkin että kaikki menisi hyvin tästä eteenpäin kun tämä alku on ollut näin vaikea, mutta saa nähdä eihän sitä koskaan tiedä mitä huominen tuo tullessaan.


Mulla loppui tänään luget. Vieläkö Lullukalla on niitä jäljellä?


Mukavaa viikonloppua.

Liinu

 
TKK
Jeps, kyllähän sitä itsekin koko ajan on se pelko tuolla takaraivossa, että vielä on matka näin alussa ja mitä vain voi käydä. Haluan kuitenkin ajatella, että tämä sitkeä kaveri päätti nyt napata kiinni ja haluaa pysyä mukana loppuun asti :)

Nostan hattua teille, jotka olette uskaltaneet ottaa kaksi alkiota kyytiin, sillä vaikka kohtuni kanssa ei olisi mitään ongelmia, niin en silti uskaltaisi varmaan kahta matkaan ottaa tuon tuplaraskauden pelossa. Itseäni pelottaa ajatus, että en varmaan selviytyisi kahden vauvan hoidosta, hyvä jos yhden :ashamed:

Liinu: Minulla oli sairaslomaa hyperin vuoksi 2 viikkoa, mutta hieman yli viikon jälkeen tapahtui taite ja sitten palautuminen lähti hyvään vauhtiin. Mulla ei kuitenkaan ollut yhtä paha tilanne kuin sinulla, koska en joutunut sairaalahoitoon ja mulle ei silloin lainkaan uskallettu siirtää alkiota. Nestettä oli kyllä elimistössä aivan väärissä paikoissa ja maksan luona oli se mikä eniten aiheutti kipuilua hengitykseen. Toivon sinulle pikaista toipumista :hug:

Viikonloppua kaikille :heart:
 
Hei,


Minulla on kans pahimmat neste kertymät juuri maksan ympärillä sekä munasarjat on kooltaan 10 cm kun ne normaalisti olisi 3 cm halkaisijalta. Kyllä tämä päivä päivältä parempaan on menossa että eiköhän tämä olo kohta normalisoidu takaisin. Tuntuu vaan että maha on koko ajan pullea ja nahka tiukalla. Palautuukohan tämä maha enää ollenkaan takaisin entisiin mittoihin. Toivottovasti, en nimittäin kestä jos jo viikolla 5 alkaa tuntua tukalalta hengittää, saati sitten kun aika kuluu ja viikot lisääntyy. Minulla on kyllä jotenkin luottavainen mieli sen asian suhteen että vauveli (t) pysyy matkassa mukana kun on kestänyt näinkin kovan alku taipaleen.
:saint:

Silloin kun me aloitettiin hoidot niin minäkin olin ehdoton sen suhteen ettei kahta siirretä, mutta niin monen epäonnistuneen hoidon jälkeen sitä jotenkin taipui ja oli valmis ottamaan suurempia riskejä silläkin uhalla että kaksi tulee. Nyt kun itse olen tässä tilanteessa että epäillään kaksi olevan tulossa niin täytyy tunnustaa että hermostuttaa minuakin ja olen itkenyt sitäkin asiaa jo moneen kertaan. En pelkää kahden pienen hoitoa, mutta sitä jos eivät pysy tarpeeksi kauan sisällä ja syntyisivät keskosina. Keskosuus minua eniten huolestuttaa. Vauva aika on kuitenkin loppujen lopuksi niin lyhyt että sen ajan kyllä jaksaa, vaikka sisulla jos ei muuten.


Aurinkoista sunnuntaita kaikille. Aivan ihana ilma ulkona.
 
Nennuliini
Hyvää alkuviikkoa kaikille! :)

Klinikalle soittelin, niin e-pillereitä sitten "pääsen" syömään monen vuoden tauon jälkeen. Toivottavasti yksi liuska riittää eli kuukautiset alkaisi heti, kun sen syön loppuun ja piikittelyt pääsisi alkamaan sitten sen jälkeen. Ja JOS kaikki menisi tällä kertaa hyvin, niin punktio ja siirto olisi sopivasti ennen pääsiäistä. Tietysti sain jo siitä seuraavan huolenaiheen, että mitä sanotaan pääsiäisvieraille, jos olo on kovin kipeä ja pitää ottaa tosi rauhallisesti muutenkin. =)
Kyllähän näitä huolenaiheita saa näköjään kehitettyä mistä vaan ja monta mutkaa matkassa ennenkuin tuokin huoli toteutuu. Joskin toivon, että toteutuu. :)

Kirjoitelkaahan kuulumisianne, niin raskaana olevat kuin hoidon eri vaiheissa olevat myös. :heart:

Terkuin,
Nennuliini
 
myy
Hei pitkästä aikaa! Olen kyllä sivuilla käyny mutten ole jaksanut mitään kirjoittaa. Onnea plussan saaneille ja voimia epäonnistumisen kokeneille!

Vielä vähän mun pieleenmenneestä PASista. Kolmesta pakastealkiosta kaksi selvisi sulatuksen, ja mulle sanottiin että olivat hyviä alkuja molemmat. Ja sain sen kuvan että yksi alkioa siirretään. Kun olin sitten itse toimenpiteessä jo jalat levällään, mulle sanottiin että molemmat alkiot voitais siirtää. Mä olin ihmeissäni että APUVA?! Mies oli kotona esikoisen kanssa, jotenka siinä sitten yksin jouduin päättämään että mitä tehdä... Kaksoisraskaus pelotti riskien ja oman iänkin puolesta ja se että on jo yksi lapsi jne. Niin sitten pyysin vain yhden alkion. Sanoivat että ihan hyvin voidaan vain yksikin laittaa. No nyt sitten epäonnistumisen jälkeen mulla kummittelee mielessä, että ois pitänyt suostua kahden alkion siirtoon, jos oisin nyt sitten raskaana. Mutta kun ei! :'( Hoitojono on 8-9 kk, jos aloittaisimme rumban alusta.

Mulla on niin pääkoppa sekaisin etten oikein enää tiedä itsekkään mitä haluaisin. Välillä ajattelen että täytyy olla tosi onnellinen edes yhdestä lapsesta, mutta sitten välillä miettii, että pitää lapsella sisarruksia olla. Ja ympäristön paineet ja kyselyt, että milloin teille tulee toinen lapsi. Miksei luonto ole hoitanut asioita normaalisti, jotta meidän ei tarvis tälläisia asioita edes miettiä??? Elämä ei tosiaankaan olle tässäkään suhteessa tasa-arvoista. :/
 
Hei,


Myy, minä olen miettinyt ihan samaa että mikä ihmeen tarkoitus tällä kaikella on ettei lapsia voi saada normaalisti kun kuitenkin olisi hyvä koti ja kaikki edellytykset lapsen onnelliselle elämälle. Sitten sellaiset ihmiset joilla ei ole minkäänlaista kapasiteettia huolehtia lapsistaan saavat niitä ihan vahingossa. Tasan ei tosiaan mene onnen lahjat sen asian suhteen. Silloin kun aloin odottaa esikoista meillä oli pas siirto ja siirrettiin kaksi josta siis toinen kiinnittyi ja saimme esikoisemme. Olen lukenut että pas siirroissa onnistumis prosentit on jonkun verran pienemmät kuin tuoresiirrossa. Ja kun meillä silloin aikanaan vain toinen onnistui kahden alkion siirrosta, niin kai sitä nytkin luotti siihen että vain toinen lähtee kasvamaan, mutta toisin kävi ja molemmat on ainakin yrittäneet lähteä alkuun. Voimia sinulle ja toivon koko sydämestäni että teidän esikoinen saa sisaruksen joku päivä.


Tänään olen käynyt ultrassa ja näytti siltä että molemmat olisivat lähteneet alkuun, mutta toisen kehitys jäänyt jossakin vaiheessa kesken. Nimittäin tämä isompi raskaus pussi joka lääkärin mukaan näytti siltä että siellä elämää olisi oli n. 11mm ja tämä toinen joka on ilmeisesti surkastumassa pois oli puolet pienempi ja vain 5.5mm. Parempi onkin että toinen olisi surkastumassa, koska jos nyt jo on noin iso kokoero niin on ihan selvää että tämä isompi imee mehut tästä heikommasta koko raskauden ajan. Jotenkin minulla on ollut alunperinkin koko raskauden suhteen jotenkin epävarma olo enkä oikein vieläkään pysty olemaan onnellinen. Kahden viikon päästä on taas ultra ja siinä pitäisi saada jo syke näkymään joten ehkä sen jälkeen voi olla rauhallisemmin mielin. Lääkärinkin mukaan olisi kaikkein paras että yksi vauva vain tulisi ja kaksosraskaus on aina riski raskaus. Nyt tämä on taas sitten tätä odottamista ja epävarmuudessa elämistä mitä tuleman pitää. Vieläkin oli munasarjat turvonneet ja nestettä jonkun verran, mutta parempaan suuntaan ollaan menossa.


Liinu


 

Yhteistyössä