Tammikuiset 2024

Onnea kaikille uusille kovasti 🥰 Todella huojentavaa kuulla, että ei ole ainoa joka stressaa ja tarkkailee kaikkia oireita.
Mulla 5+3 ja alkanut tänään jäätävä nälkä, koko ajan pitäs syödä. Välillä tulee kuvottava olo. Kahvi ei vaan mee alas 🙈
 
Onnea kaikille uusille kovasti Todella huojentavaa kuulla, että ei ole ainoa joka stressaa ja tarkkailee kaikkia oireita.
Mulla 5+3 ja alkanut tänään jäätävä nälkä, koko ajan pitäs syödä. Välillä tulee kuvottava olo. Kahvi ei vaan mee alas
Tää on kyllä tosi kiva ku on kamala nälkä koko ajan mutta mitään ei tee mieli 🙈🤣 pitää mennä kauppaan tutkimaan tekiskö mitään mieli😅
 
  • Haha
Reactions: makoi ja Orvokkii
Hei,

Liityn tänne varovaisen toiveikkaana ja onnittelut kaikille plussanneille. Itsellä viikko sitten selvät plussat, tänään viimeisistä kuukautisista laskettuna rv 5+4. LA 25.1.2024. Ensimmäinen raskautuminen ja tänä vuonna täytän 35v. Tästä onnesta tietoisia vain mä ja puoliso. Varattiin parin viikon päähän varhaisultra, koska itsellä epäuskoinen olo ja haluan varmistaa, että ei ole poikkeava raskauden alku.

Toivottavasti täältä saa vertaistukea. Toivon että tämä tyyppi pysyy mukana ja tällä hetkellä ajatus kertoa vasta rv12 jälkeen tutuille.

Rinnat on arat ja vatsa/selkäsärkyä esiintyy ajoittain. Myös päänsärkyä. Ällöttävä oloa silloin tällöin, mutta ei jatkuvaa. Toivottavasti ei pahaksi tulekkaan, sillä teen työtä jossa olisi haasteellista käydä ns salaa oksentamassa välillä kuitenki oireet poissa ja heti huolestuu oletan että normaalia näin ensimmäisessä raskaudessa kiinnittää kaikkeen huomiota.

Pää on hyvin sekaisin kaikesta. Varsinkin ruokavalio haastaa. En ole juuri kalaa syönyt ja nyt tässä koitan aloittaa. Onko jollain omega3 lisä käytössä?
Mulla on Lysin omega3-kapselit käytössä.

Ruokavalio tuottaa hankaluuksia täälläkin. Pitäis syödä terveellisesti ja säännöllisesti, mutta ei maistu melkein mikään. Vuorotellen karsea nälkä ja ällötys. Rinnat on tosi arat ja turvonneet, saa nähdä millasiks ne paisuu tässä matkan varrella 🙈.

Täällä menossa rv 8+6.
 
Täällä pahoinvointi ja kova väsymys jatkuu. Tänään tuli angelsound kotidoppleri mutten saanut vielä kuuluviin vauvan sykettä. Ja sehän rupes stressaa... viikkoja nyt menkkojen mukaan 9+0 mutta todennäköisesti 8+0. Huomenna aamusta eka neuvola,siellä ilmeisesti katsotaan myös ultralla. Jännittää ja pelottaa..
 
Mulla on Lysin omega3-kapselit käytössä.

Ruokavalio tuottaa hankaluuksia täälläkin. Pitäis syödä terveellisesti ja säännöllisesti, mutta ei maistu melkein mikään. Vuorotellen karsea nälkä ja ällötys. Rinnat on tosi arat ja turvonneet, saa nähdä millasiks ne paisuu tässä matkan varrella .

Täällä menossa rv 8+6.
Mulla ruokavalio tuottaa enempi ongelmia epävarmuuden suhteen. Yökötys toistaiseksi hyvin vähäistä.

Saako kysyä ootko kasvissyöjä/vegaani/kala-allergikko vai syötkö muusta syistä omega3 lisää? Itsellä joku multivitan raskaus/imetysajalle markkinoima omega3.

Rinnat täälläkin arat. Ennestäänkin jo isohkot ja on ollut aina Ihanaa kun pääsee rintaliiveistä työpäivän jälkeen eroon, mutta nyt välillä rintaliivittömyys tuntuu pahemmalta kun mikään ei suojaa/tue rintoja 😆
 
Täällä pahoinvointi ja kova väsymys jatkuu. Tänään tuli angelsound kotidoppleri mutten saanut vielä kuuluviin vauvan sykettä. Ja sehän rupes stressaa... viikkoja nyt menkkojen mukaan 9+0 mutta todennäköisesti 8+0. Huomenna aamusta eka neuvola,siellä ilmeisesti katsotaan myös ultralla. Jännittää ja pelottaa..
Toivottavasti sulla ja pienellä kaikki hyvin. Jännittäviä noi ultrat! Meilläpäin ei ensi käynnillä katsota ultralla. Varasin varhaisultran niin ei tarvi sinne viikoille 12+ odottaa. Saa nähdä saako ennen varhaisultraa nukuttua. Toki koko ajan myös jännitys pysytäänkö matkassa, mutta koitan olla liikaa murehtimatta ja nauttia päivä kerrallaan matkasta 😊
 
Täällä kans jatkuva väsymys, mutta silti ei saa oikein nukuttua. Nukahdan kyllä hyvin, mutta herään aamuyöllä ja siihen se jääkin. Työkaverit jo naureskelee kun haukottelen koko ajan.
Rinnat on tosi kipeät ja turvoksissa.
Muutaman kerran on ihan oksennus tullu, mutta koko ajan on etova olo. Tai sit on hirvee nälkä ja maha kipeä. Ja tuntuu että vatsaan kertyy ihan älyttömästi ilmaa.
En silti valita, vaan uskon että tää on vaivan arvoista ❤
Meillä on torstaina eka neuvola ja viikon päästä uusi vu, kun ei viimeksi ollut varmuutta sykkeestä.
 
  • Tykkää
Reactions: Orvokkii
Mulla ruokavalio tuottaa enempi ongelmia epävarmuuden suhteen. Yökötys toistaiseksi hyvin vähäistä.

Saako kysyä ootko kasvissyöjä/vegaani/kala-allergikko vai syötkö muusta syistä omega3 lisää? Itsellä joku multivitan raskaus/imetysajalle markkinoima omega3.

Rinnat täälläkin arat. Ennestäänkin jo isohkot ja on ollut aina Ihanaa kun pääsee rintaliiveistä työpäivän jälkeen eroon, mutta nyt välillä rintaliivittömyys tuntuu pahemmalta kun mikään ei suojaa/tue rintoja
Ihan sekasyöjä olen, tosin parilla ruoka-aineallergialla varustettuna.. Omega3:sta syön kun saan ruoasta suhteessa paljon enemmän omega6:sta, joka taas ei ole terveellistä. Raskausvitamiini mulla on tällä hetkellä terra novan.
 
  • Tykkää
Reactions: Hennulette88
Kovin hiljainen on tää ryhmä, onko kaikki nyt siellä facebookissa juttelemassa😞
Mitä kaikille kuuluu?🤭
Täällä mennään 5+2, ei tällä hetkellä kamalasti oireita rintojen kasvamisen lisäksi. Välillä tuntuu että unohdan koko raskauden, mikä toisaalta hyvä kun tuo km pelottaa niin kamalasti. Tällä hetkellä koronassa ja muutaman päivän saikulla, ja on kyllä päivän paras hetki tehdä aamusmoothie ja ottaa raskausvitamiinit, tuntee edes hetken tekevän jotain pienen eteen😍
Neuvola varattu tonne juhannusviikolle, siitä alkaakin sopivasti kesäloma😎
Alkuviikosta varailen varhaisultran, toivottavasti löytyy vielä aikoja sitä seuraavalle viikolle. Kovasti sekin pelottaa, löytyykö sykettä ollenkaan vai saisko tästä edes vähän iloita... Mies oli alkuun varhaisultraa vastaan, kuulemma stressaan siitä huolimatta meni siellä miten meni😅 mut ilmoitin tossa yks päivä et aavalla olis 134e ja mä aion sen varata ettei koko kesä menis vaan odotellessa, niin oli kyllä jo ihan mukana 😊
Oliko muilla ollut jo varhaisultraa/ootteko varaillut?
 
Kovin hiljainen on tää ryhmä, onko kaikki nyt siellä facebookissa juttelemassa
Mitä kaikille kuuluu?
Täällä mennään 5+2, ei tällä hetkellä kamalasti oireita rintojen kasvamisen lisäksi. Välillä tuntuu että unohdan koko raskauden, mikä toisaalta hyvä kun tuo km pelottaa niin kamalasti. Tällä hetkellä koronassa ja muutaman päivän saikulla, ja on kyllä päivän paras hetki tehdä aamusmoothie ja ottaa raskausvitamiinit, tuntee edes hetken tekevän jotain pienen eteen
Neuvola varattu tonne juhannusviikolle, siitä alkaakin sopivasti kesäloma
Alkuviikosta varailen varhaisultran, toivottavasti löytyy vielä aikoja sitä seuraavalle viikolle. Kovasti sekin pelottaa, löytyykö sykettä ollenkaan vai saisko tästä edes vähän iloita... Mies oli alkuun varhaisultraa vastaan, kuulemma stressaan siitä huolimatta meni siellä miten meni mut ilmoitin tossa yks päivä et aavalla olis 134e ja mä aion sen varata ettei koko kesä menis vaan odotellessa, niin oli kyllä jo ihan mukana
Oliko muilla ollut jo varhaisultraa/ootteko varaillut?
Moikka!

Oon kanssa ihmetellyt missä kaikki on 😄

Itsellä viime yönä ensimmäinen keskenmenouni. Olipas ahdistavaa, vaikka onneksi unta. Tänää 6+0, rinnat arat ja välillä lievää kuvotusta mutta ei muuta. Välillä pohdin pitäiskö olla enemmän oiretta - onko huono merkki kun ei pahemmin oireita ole. Varasin varhaisultran, joka on ensi viikon perjantaina. Puolison mielestä hyvä ajatus, jotta saan rauhan sen suhteen, onko raskaus ns. normaali vai onko poikkeava. Ensimmäisen neuvolan pitäis olla sitten juhannusviikolla.

Ootko uskaltanut käyttää smoothieen pakastehedelmiä? Mun aivot on solmussa pakastemarjojen/hedelmien kanssa. Ulkomaiset pakastemarjat tulee kuumentaa, mutta suomalaiset ei.. voiko ulkomaalaisia tuoremarjoja käyttää huoleti? Ja onko pakastehedelmät yhtälailla no-no... 🙈
 
Kovin hiljainen on tää ryhmä, onko kaikki nyt siellä facebookissa juttelemassa
Mitä kaikille kuuluu?
Täällä mennään 5+2, ei tällä hetkellä kamalasti oireita rintojen kasvamisen lisäksi. Välillä tuntuu että unohdan koko raskauden, mikä toisaalta hyvä kun tuo km pelottaa niin kamalasti. Tällä hetkellä koronassa ja muutaman päivän saikulla, ja on kyllä päivän paras hetki tehdä aamusmoothie ja ottaa raskausvitamiinit, tuntee edes hetken tekevän jotain pienen eteen
Neuvola varattu tonne juhannusviikolle, siitä alkaakin sopivasti kesäloma
Alkuviikosta varailen varhaisultran, toivottavasti löytyy vielä aikoja sitä seuraavalle viikolle. Kovasti sekin pelottaa, löytyykö sykettä ollenkaan vai saisko tästä edes vähän iloita... Mies oli alkuun varhaisultraa vastaan, kuulemma stressaan siitä huolimatta meni siellä miten meni mut ilmoitin tossa yks päivä et aavalla olis 134e ja mä aion sen varata ettei koko kesä menis vaan odotellessa, niin oli kyllä jo ihan mukana
Oliko muilla ollut jo varhaisultraa/ootteko varaillut?
Mulla nyt 7+0 ja oloja riittää 🤣 🙈 noin viikon verran ollut enemmän pahoinvointia. Oon onneksi jo kesälomalla ettei tartte töihin yrittää mutta olishan se kiva pystyä jotain tehdäkki. Semmonen 24h/7 kuvotus päällä ja hyvin vähä pystyy mitään syödä.
Ens torstaina mulla eka neuvola ja siellä ultrataan sitte. Todella jännittävää on että onko tuolla ketään ja löytyykö syke❤
 
Moikka!

Oon kanssa ihmetellyt missä kaikki on

Itsellä viime yönä ensimmäinen keskenmenouni. Olipas ahdistavaa, vaikka onneksi unta. Tänää 6+0, rinnat arat ja välillä lievää kuvotusta mutta ei muuta. Välillä pohdin pitäiskö olla enemmän oiretta - onko huono merkki kun ei pahemmin oireita ole. Varasin varhaisultran, joka on ensi viikon perjantaina. Puolison mielestä hyvä ajatus, jotta saan rauhan sen suhteen, onko raskaus ns. normaali vai onko poikkeava. Ensimmäisen neuvolan pitäis olla sitten juhannusviikolla.

Ootko uskaltanut käyttää smoothieen pakastehedelmiä? Mun aivot on solmussa pakastemarjojen/hedelmien kanssa. Ulkomaiset pakastemarjat tulee kuumentaa, mutta suomalaiset ei.. voiko ulkomaalaisia tuoremarjoja käyttää huoleti? Ja onko pakastehedelmät yhtälailla no-no...
Voi ei niin luulin et oon tarkkaan lukenut mitä saa ja ei saa syödä, onhan mulla ollut pakastemangoo ja pakasteananasta just ostin! Mustikat sentään suomalaisia🙄 pitää ruveta googlailemaan, osaisko joku kertoo noista pakastehedelmistä🤔
 
Mulla nyt 7+0 ja oloja riittää noin viikon verran ollut enemmän pahoinvointia. Oon onneksi jo kesälomalla ettei tartte töihin yrittää mutta olishan se kiva pystyä jotain tehdäkki. Semmonen 24h/7 kuvotus päällä ja hyvin vähä pystyy mitään syödä.
Ens torstaina mulla eka neuvola ja siellä ultrataan sitte. Todella jännittävää on että onko tuolla ketään ja löytyykö syke
Tuo kuvotus on varmasti hyvä merkki👍 mulla ei ollut viime syksyn keskenmenneessä ollenkaan pahoinvointia (pelkkä rintojen kasvu ja arkuus sekä väsymys) niin kovasti toivon et tällä kertaa olis vähän enemmän oireita🙄
 
  • Tykkää
Reactions: Rullakartiina87
Kovin hiljainen on tää ryhmä, onko kaikki nyt siellä facebookissa juttelemassa
Mitä kaikille kuuluu?
Täällä mennään 5+2, ei tällä hetkellä kamalasti oireita rintojen kasvamisen lisäksi. Välillä tuntuu että unohdan koko raskauden, mikä toisaalta hyvä kun tuo km pelottaa niin kamalasti. Tällä hetkellä koronassa ja muutaman päivän saikulla, ja on kyllä päivän paras hetki tehdä aamusmoothie ja ottaa raskausvitamiinit, tuntee edes hetken tekevän jotain pienen eteen
Neuvola varattu tonne juhannusviikolle, siitä alkaakin sopivasti kesäloma
Alkuviikosta varailen varhaisultran, toivottavasti löytyy vielä aikoja sitä seuraavalle viikolle. Kovasti sekin pelottaa, löytyykö sykettä ollenkaan vai saisko tästä edes vähän iloita... Mies oli alkuun varhaisultraa vastaan, kuulemma stressaan siitä huolimatta meni siellä miten meni mut ilmoitin tossa yks päivä et aavalla olis 134e ja mä aion sen varata ettei koko kesä menis vaan odotellessa, niin oli kyllä jo ihan mukana
Oliko muilla ollut jo varhaisultraa/ootteko varaillut?
Täällä menossa 6+5 ja oireita kyllä hyvin vähän. Viikonloppuna sain "romahduksen" ja olin iha satavarma jostain syystä, että tää menee kesken tai on jotenki pielessä. Nyt jotenki ei oo uskaltanut oikein ajatella koko raskautta. Varasin vu-ajan ensiviikolle, että pääsee tästä epävarmuudesta edes hetkeksi pois. Mies on iha helisemässä mun kanssa, kun jotenki olo kokoajan tosi melankolinen🙈 ei tää itellekkää oo helppoa ku kaikki harmittaa/itkettää..
Et toivon, että toi varhaisultra helpottaa ja pääsis toivon mukaan tästä raskaudesta myös nauttimaan! Neuvola on sit kahden viikon päästä. 😊
 
Mäkin käyn täällä lukemassa enkä oo fbssä mutta yritän koko asian pitää poissa mielestä (pitäisi pysyä pois täältäkin) ja miettiä muita asioita jotta aika kuluisi nopeammin enkä huolehtisi liikaa. Raskaudesta nauttiminen ja onnellisuus on vielä kaukainen ajatus.

Mulla varhaisultraan puolitoista viikkoa vielä. Tänään vissiin 5+5 (yritän olla laskematta tarkoituksella myös) ja ainoa oire rintojen arkuus ja turvotus. Lievää pahoinvointia on ollu aiemmissa joskus 6-7 viikoilla ja aiemmissa nuoruuden raskauksissakaan ei isoja oireita ollut. Tässä kohtaa toivoisi että olisi pää pöntössä ja jotenkin sitä kautta varmempi olo asiasta mutta tuskin oireettomuudesta voi mitään negatiivistakaan päätellä.

Neuvolaa ei vielä ole tiedossa kun en ole sinne soitellut mutta kuulin että parissa alueen neuvolassa on ultra, mutta meidän neuvolassa ei ole.

Näköjään tässä kirjoittaessa tulee ahdistunut ja surullinen mieli kun raskautta miettii, taitaa olla parempi pysytellä asiasta edelleen hiljaisella linjalla. Kiva kuitenkin että muut kirjoittelette, en malta kuitenkaan ihan pysyä poissa varmasti. Joku toivon kipinä sentään on että jos tällä kertaa.
 
Olin näköjään aiemmin vierailija nimimerkillä, joten kirjaiduin nyt ihan uudelleen.. täällä menossa suurinpiirtein 5+3, varasin varhaisultran myös puolentoista viikon päähän..mietin jo jos vähän kuitenkin aikaistaisi sitä..😅 Aika vähäoireinen myös oon itse, mikä tietty mietityttää..mutta sitten taas toisaalta mietin et mikä juttu mistäkin johtuu..nyt olen huomannut, että kaikki ruoat ei maistu samalta mitä aiemmin, oire vai ei?!lisäksi valkovuotoa selkeästi enemmän ja toisinaan vatsan nippailua..ehkä jotkut hajut vähän herkemmin osuu nenää..toisaalta taas mietin et keksinkö vaan nämä kaikki jotenkin omassa päässäni..😆 täällä olisi alkaneet kevyet hoidot, mutta elämä päätti toisin ja olisihan tämä kiva jos menis näin loppuun asti. 😊
 
Olin näköjään aiemmin vierailija nimimerkillä, joten kirjaiduin nyt ihan uudelleen.. täällä menossa suurinpiirtein 5+3, varasin varhaisultran myös puolentoista viikon päähän..mietin jo jos vähän kuitenkin aikaistaisi sitä.. Aika vähäoireinen myös oon itse, mikä tietty mietityttää..mutta sitten taas toisaalta mietin et mikä juttu mistäkin johtuu..nyt olen huomannut, että kaikki ruoat ei maistu samalta mitä aiemmin, oire vai ei?!lisäksi valkovuotoa selkeästi enemmän ja toisinaan vatsan nippailua..ehkä jotkut hajut vähän herkemmin osuu nenää..toisaalta taas mietin et keksinkö vaan nämä kaikki jotenkin omassa päässäni.. täällä olisi alkaneet kevyet hoidot, mutta elämä päätti toisin ja olisihan tämä kiva jos menis näin loppuun asti.
Meilläkin olisi syksyllä alkanut hoidot kun vuosi keskenmenosta olisi tullut täyteen, siksikin jännittää tää raskaus vieläkin enemmän kun tietää että mahdolliset hoidot myös siirtyy🙄
 
Meilläkin olisi syksyllä alkanut hoidot kun vuosi keskenmenosta olisi tullut täyteen, siksikin jännittää tää raskaus vieläkin enemmän kun tietää että mahdolliset hoidot myös siirtyy
Jep, täällä myös yksi keskenmeno eikä sen jälkeen tapahtunut mitään, siitä aikaa siis syksyllä pari vuotta. Mut nyt sitten tulikin plussa. Sen verran keretty tutkimaan, että mulla on oma munasarjareservi jo alentunut joten seuraavaksi oltaisiin kokeiltu inseminaatiota jne. Mutta toivottavasti tää plussa kestäis loppuun asti!tsemppiä myös sulle🥰
 
Vähän huolestuttaa, että onko kaikki kunnossa kun oireet on helpottaneet. Eilen helpotti pahoinvointi, tänään ei rinnatkaan ole kipeät (ja ne oli tosi kipeät). Mulla tosin jo 9+1, jostain luin että viikolla 10 oireet voi hellittää. Tiedä häntä, mutta vähän kyllä huolestuttaa..
 
  • Tykkää
Reactions: Rullakartiina87
Täällä menossa 6+5 ja oireita kyllä hyvin vähän. Viikonloppuna sain "romahduksen" ja olin iha satavarma jostain syystä, että tää menee kesken tai on jotenki pielessä. Nyt jotenki ei oo uskaltanut oikein ajatella koko raskautta. Varasin vu-ajan ensiviikolle, että pääsee tästä epävarmuudesta edes hetkeksi pois. Mies on iha helisemässä mun kanssa, kun jotenki olo kokoajan tosi melankolinen ei tää itellekkää oo helppoa ku kaikki harmittaa/itkettää..
Et toivon, että toi varhaisultra helpottaa ja pääsis toivon mukaan tästä raskaudesta myös nauttimaan! Neuvola on sit kahden viikon päästä.
Kuulostaa tutulta. Tosin ei itsestä tunnu alavireiseltä, mutta mies kyllä monesti kysellyt, onko kaikki hyvin 😄 ollut hauska myös huomata muutos hänessä, kun raskaus selvisi. Tarvii varmaa jossain kohtaa sanoa, etten mee rikki enkä oo sairas, mutta nautitaan tästä hetki 😄

Mulla aika samoihin aikoihin vu ja ensimmäinen neuvola kuin sulla. Mutta itsellä nyt 6+0. Tsemppiä ens viikon ultraan 💕
 
Mulla on nyt meneillään 8+0 ovulaatiosta laskettuna ja huomenna kolmas neuvolan tarjoama varhaisultra tiedossa. Aiemmilla kerroilla on aina jäänyt vähän mietinnän varaan joten ollaan kokeiltu viikon päästä uudelleen. Viime viikolla löytyi jo alkio ja mahdollisesti syke mutta alkio ei vastannut kooltaan viikkoja, joten tässä on nyt saanut stressata ja jännittää, josta syystä ei oo hirveesti tehnyt mieli iloita raskaudesta. Oireita kyllä löytyy: pahoinvointia etenkin aamuisin ja silloin kun on nälkä, turvotus, rintojen kasvu sekä järkyttävä kipu nänneissä etenkin kylmällä ilmalla tai kun muuten paleltaa. Tuntuu siltä kuin joku puristaisi pihdeillä nänniä läjään ja kipu on sen verran voimakasta ettei ajatuskaan kulje, onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tai vinkkejä mikä tähän voisi auttaa?
 
Moi kaikki! ☺
Kiva kuulla teistä! Itsekin jo aattelin, että onko kaikki jo siirtynyt sinne Fb-ryhmään. Mulla alkanut olee tosi kuvottava olo ja tänään jo mietin et pitääkö oksentaa. Kerran ehkä menis töissä läpi, että on alkanut oksutauti. Mulla tänään siis 5+6.

Mulla on varhaisultra 7.6 ja eka neuvola 16.6. Kovasti ootan ja jännään ens viikkoa. Levollinen mieli, kun on tota pahoinvointia, rypäleraskaudesta ei sitä ollut. Samalla kans ihan järkyttävä nälkä koko ajan.
 
Meillä oli tänään eka neuvolakäynti. Jännitti ihan hirveästi, mutta onneksi mies oli mukana ja terkkari oli tosi ihana. Tosin hölmöä kuinka edelleen kesto laskettiin menkoista, vaikka meillä oli jo ekan vu:n arvio, joka on reilun viikon jäljessä.
Vielä pitäis malttaa ens viikon uuteen varhaisultraan, niin tietäis että sykkiikö siellä syke vai ei.
 

Yhteistyössä