Tammikuiset 2024

vierailija
Voi ei niin luulin et oon tarkkaan lukenut mitä saa ja ei saa syödä, onhan mulla ollut pakastemangoo ja pakasteananasta just ostin! Mustikat sentään suomalaisia🙄 pitää ruveta googlailemaan, osaisko joku kertoo noista pakastehedelmistä🤔
Ulkomaiset pakastemarjat ovat aika ajoin aiheuttaneet vatsatautiepidemioita, siksi ne ohjeistetaan kuumentamaan. Ulkomaalaisia tuoremarjoja tai pakastehedelmiä se ei koske.
 
Kiva, että keskustelu virkistynyt täällä :)
Mulla alkoi tällä viikolla tulla vähän huonoa oloa. Nyt 6+1. Heti jos yhtään tulee nälkä niin olo menee epämääräiseksi. Ja tuntuu, että nälkä on aika usein.. Oon nyt koittanut syödä usein pieniä välipaloja. Pitäisi vaan keksiä jotain terveellisiä, jos on koko ajan jotain puputtamassa. Porkkana- ja kurkkutikut ja nektariinit on ainakin toimineet.
 
On kyllä tosi kiva kun saanu tänne vähän keskustelua, toivottavasti niin pysyykin eikä kaikki siirry sinne facebookiin. Vaikka paremmin sitä uskaltaa tännekin kirjoitella jos raskaus etenee pidemmälle ja pääsee tän ekan kolmanneksen yli.
Tuon nälän oon huomannut kyllä itselläkin, epäsäännölliset työajat niin tulee syötyä sillon kun ehtii tai on taukoa, aamupalan syön yleensä myöhään ja sillä pärjää iltapäivään...nyt murisee heti herättyä maha ja puolen päivän aikaan saatava jo lämmin ateria.
Uskaltauduin laittaa nyt tota pakasteananasta mun smoothien sekaan mut onneks kesä tulossa niin taidan ostella enemmän tuoreita marjoja ja hedelmiä😊
 
Ulkomaiset pakastemarjat ovat aika ajoin aiheuttaneet vatsatautiepidemioita, siksi ne ohjeistetaan kuumentamaan. Ulkomaalaisia tuoremarjoja tai pakastehedelmiä se ei koske.
Mistähän se johtuu että tuoremarjoja ei koske? Käsittääkseni vatsatautien pohjasyy on likaisessa kasteluvedessä, sehän ei tee eroa tuoreeseen ja pakastettuun. Tuoreen toki voi kotona huuhdella toisin kuin pakastetun (esim. Vadelmat pakkasessa ihan mössöä.) Mietin vaan kun juuri himoitsin tuoreita vadelmia ja mansikoita mutta en uskaltanut ostaa.
 
Mistähän se johtuu että tuoremarjoja ei koske? Käsittääkseni vatsatautien pohjasyy on likaisessa kasteluvedessä, sehän ei tee eroa tuoreeseen ja pakastettuun. Tuoreen toki voi kotona huuhdella toisin kuin pakastetun (esim. Vadelmat pakkasessa ihan mössöä.) Mietin vaan kun juuri himoitsin tuoreita vadelmia ja mansikoita mutta en uskaltanut ostaa.
Ymmärtääkseni kyseessä on tässä tapauksessa listeria. Oon ymmärtänyt, että pakastus ei tuhoa listeriabakteeria vaan se saattaa jopa lisääntyä tuotteessa, kun se sulatetaan. Tuoreissa marjoissa ei oo samanlaista vaaraa. Pestä tosin tarvinnee nekin huolella 😊
 
Kiva, että keskustelu virkistynyt täällä
Mulla alkoi tällä viikolla tulla vähän huonoa oloa. Nyt 6+1. Heti jos yhtään tulee nälkä niin olo menee epämääräiseksi. Ja tuntuu, että nälkä on aika usein.. Oon nyt koittanut syödä usein pieniä välipaloja. Pitäisi vaan keksiä jotain terveellisiä, jos on koko ajan jotain puputtamassa. Porkkana- ja kurkkutikut ja nektariinit on ainakin toimineet.
Täällä mennään samoilla päivillä tän hetkisen tiedon mukaan 😊 viikon päästä varhaisultra.

Mun rintakivut hellittänyt, ei kestänyt yhtää kosketusta, mutta nyt ei tarvi enää pohtia esim. missä asennossa pystyy nukkuun. Kuvotusta tullut sen sijaan lisää ja aamupalan syönti tökkii. Oonnkanssa koittanut syödä ahkeraan välipaloja. Hedelmiä, pähkinöitä, taatelipatukoita ja hedelmäsoseita. Parasta jotkut mandariinit, jotka myös mehukkaita.
 
  • Tykkää
Reactions: Orvokkii ja Elinia
Täällä mennään 5+5 ja rinnat alkaneet olla taas super kipeitä, että jopa rintaliivit päällä tuntuu paremmalta kun ilman niitä. Ruoka ja varsinkin aamupala alkanut kuvottamaan, mutta pakottanut itseni syömään silloin jotain kevyttä. Muutenkin ylipäätänsä ruuan syöminen kuvottaa ja taas jos en syö heti nii antaa sekin saman yököttävän olotilan 😄 Kokoajan tekisi mieli jotain. Toissapäivänä pistin miehen käymään kaupassa sillä himoitsen pullaa, noh kun se pulla tuli eteen nii ei tehnytkään mieli sitä ollenkaan😳 Onko muilla ollu sitä et himottaa jokin tietty ruoka/makeinen, mutta kun vihdoin sitä saa ei teekkään enään mieli syödä?😄
 
Täällä mennään 5+5 ja rinnat alkaneet olla taas super kipeitä, että jopa rintaliivit päällä tuntuu paremmalta kun ilman niitä. Ruoka ja varsinkin aamupala alkanut kuvottamaan, mutta pakottanut itseni syömään silloin jotain kevyttä. Muutenkin ylipäätänsä ruuan syöminen kuvottaa ja taas jos en syö heti nii antaa sekin saman yököttävän olotilan Kokoajan tekisi mieli jotain. Toissapäivänä pistin miehen käymään kaupassa sillä himoitsen pullaa, noh kun se pulla tuli eteen nii ei tehnytkään mieli sitä ollenkaan Onko muilla ollu sitä et himottaa jokin tietty ruoka/makeinen, mutta kun vihdoin sitä saa ei teekkään enään mieli syödä?
Joo todella tuttu tunne! Tänään teki mieli jauhelihakeittoa ja ku sain sen valmiiksi niin mua yökötti koko ruoka! 😅
 
  • Rakkaus
Reactions: Dinaas
vierailija
Mistähän se johtuu että tuoremarjoja ei koske? Käsittääkseni vatsatautien pohjasyy on likaisessa kasteluvedessä, sehän ei tee eroa tuoreeseen ja pakastettuun. Tuoreen toki voi kotona huuhdella toisin kuin pakastetun (esim. Vadelmat pakkasessa ihan mössöä.) Mietin vaan kun juuri himoitsin tuoreita vadelmia ja mansikoita mutta en uskaltanut ostaa.
Mistähän se johtuu että tuoremarjoja ei koske? Käsittääkseni vatsatautien pohjasyy on likaisessa kasteluvedessä, sehän ei tee eroa tuoreeseen ja pakastettuun. Tuoreen toki voi kotona huuhdella toisin kuin pakastetun (esim. Vadelmat pakkasessa ihan mössöä.) Mietin vaan kun juuri himoitsin tuoreita vadelmia ja mansikoita mutta en uskaltanut ostaa.
minä pesen etikkasuolavedessä kaikki marjat ja hedelmät vaikka olisi luonuakin. Vesi ihan sameaa välillä eli kyllä miettii mitä törkyä muuten menisi elimistöön mukana. Suosittelen tätä tapaa lämpimästi. Liottaa 10 min ja lopuksi huuhtelee.
 
Mua vähän stressaa, kun oireet vähentynyt/kadonnut 😔 rv 6+2 tänään. Rinnat ei oikeestaan enää arista, kuvotusta vaan välillä vähän. Ens perjantaina on varhaisultra, että silloin viimeistään sit selviää, onko kaikki kuten pitäis.... on tää aika mielen kanssa tasapainottelua. Välillä toivoo oireita ja sit kuitenkaan ei haluais mitään voimakasta pahoinvointia tmv..
 
  • Tykkää
Reactions: Rullakartiina87
Mäkin tarkkailen kokoajan oloja ja toivoisin vähän enemmän oireita. Nyt ei tosin vasta kun 5+4 ja olin just googlailemassa millon huonovointisuus yleisintä ja pahimmillaan....nyt pohdin onko mulla todella todella lievää alkavaa etovaa oloa vai kuvitteleko vaan. Miehelle valitin yks päivä että rinnat tuntuu melko normaalilta, hänestä oli edelleen turvoksissa. Jokaikinen vessakerta pelottaa näkyykö verta.. Ois niin helppo kun unohtaisi koko asian hetkeksi ja havahtuis sinne 12. viikolle..😁
 
Mäkin tarkkailen kokoajan oloja ja toivoisin vähän enemmän oireita. Nyt ei tosin vasta kun 5+4 ja olin just googlailemassa millon huonovointisuus yleisintä ja pahimmillaan....nyt pohdin onko mulla todella todella lievää alkavaa etovaa oloa vai kuvitteleko vaan. Miehelle valitin yks päivä että rinnat tuntuu melko normaalilta, hänestä oli edelleen turvoksissa. Jokaikinen vessakerta pelottaa näkyykö verta.. Ois niin helppo kun unohtaisi koko asian hetkeksi ja havahtuis sinne 12. viikolle..
Mulla vähän sama. Tavallaan oireita on, mut tavallaan ei. Täytyy nyt vaan mennä päivä kerrallaan. Onko teillä muilla mitenkä vielä vatsakipuja?mulla niitä tulee ja menee..päiviä kun ei mitään ja päiviä kun tuntuu, ei kuitenkaan koskaan mitään sellaista ettei pystyisi olemaan.
 
  • Tykkää
Reactions: cordola89
Mulla vähän sama. Tavallaan oireita on, mut tavallaan ei. Täytyy nyt vaan mennä päivä kerrallaan. Onko teillä muilla mitenkä vielä vatsakipuja?mulla niitä tulee ja menee..päiviä kun ei mitään ja päiviä kun tuntuu, ei kuitenkaan koskaan mitään sellaista ettei pystyisi olemaan.
Mulla samanlaista ajoittaista vatsakipua eri puolilla vatsaa...
 
vierailija
Täällä kans tammikuinen toivottavasti tuloillaan. 1. Lapsi 10 vuoden yrityksen jälkeen ensimmäinen ikinä positiivinen testi.
Vatsa kivut on täälläkin aika runsaat ja toivo on välillä heitetty kaivoon pohjaa myöten kun pientä tiputteluakin oli. On siis erilaisia menkkamaisia kipuja, paineen tunnetta, repivää kipua, kramppeja ja kaikkea mahdollista. Välillä taas ei kipua ollenkaan. Olo hieman helpotti kun juttelin ystävän kanssa joka kertoi kans samanlaisista kivuista ja itku kohtauksista, kun oli varma keskenmenosta.

-Fidel
 
Huh heijaa! Sain ultran tälle päivää ja masussa kaikki hyvin, syke näkyi normaalisti. Viikot ei nyt aivan täysin täsmänneet, mutta keskustelu kätilön kanssa auttoi kyllä! Nyt voi vähän aikaa hengittää.
Ihanaa kuulla! Tottakai se vuoto aina säikäyttää ja on todella hankalaa olla panikoimatta. Onneksi sait ultran näin nopeasti.
 
  • Tykkää
Reactions: makoi

Yhteistyössä