Tammikuiset 2021

@sabs voimia. Kurja tilanne, jännitän täällä sun puolesta. Oliko sulla siis joskus aiemmin käynyt sama näillä viikoilla?

Mistä ootte tilannut noita doplereita, mietin vähän ristiriitaisin oloin josko hommaisin itsekin.

Piinaavaa nää viikot alkuraskaudessa, itsellä just 8+jotain ja verikoe kutsuu viikolla 10. Mietin meenkö heti parin viikon päästä, vai odotanko pari päivää lisää. Mitä fiiliksiä ajoituksista muilla?

Ja päivitäthän @KermaKaramelli tänne kun termit selviävät.

Jaksamista kaikille.
 
Hei kaikille! Haluaisin liittyä joukkoon!

Olen 25-vuotias Helsingistä ja odotan kolmatta lasta. Löytyy poika -13 ja tyttö -19, josta olen vielä vanhempainvapaalla. LA on 1.1., toki ultra vasta ensiviikolla, jolloin tiedetään enemmän. Sikiöseulonnan verikokeissa olen käynyt viime viikolla.

Mua harmittaa, kun en ole päässyt oikeen keskittyy tähän raskauteen, kun niin hirveästi puuhaa ollut. Toistaiseksi oireeton raskaus, jollei alun rintojen kipeyttä ja käsittämätöntä väsymystä lasketa. Viime raskaudessa oksentelin päivittäin rv 23 asti...

Emme ole vielä kertoneet raskaudesta läheisille.

Synnytyssairaalana NKL

Ihanaa ja aurinkoista päivää! ❤

- Lilapeony
 
@sabs Tsemppiä tälle päivälle ❤

@Lilmi89 Itellä nyt 9+5, ja väsymys on ihan siedettävällä tasolla ollut ehkä viikon verran jo. Myös pahoinvointi on jo hitusen hellittänyt otettaan. Eniten on helpottanut se, kun on oppinut syömään ihan jatkuvasti ja pikkuhiljaa pystynyt laajentamaan ruokavaliota. Kiukutusta ja ärsyyntymistä onkin ollut sitten tällä viikolla aiempaa enemmän :LOL:
 
Moi taas kaikille,

Heräsi mielenkiinto KUB screeeningistä ja Googlen mukaan kyseessä olisi yhdistelmä seula. Sehän on siis vapaaehtoinen ja yleensä porukka ajattelee vaan menevänsä katsomaan ultraa tulevaa vauvaa, mitta sen tosiasiallinen tarkoitus on löytää poikkeavuuksia ja tutkia sitten lisää mikäli löytyy tutkittavaa. Veriseulalla ja niskaturvotuksella yleensä lasketaan todennäköisyyttä kromosomihäiriöihin ka itse ultrassa etsitään sitten muita poikkeavuuksia.

tässä vielä Googlen selitys:The KUB examination is a combination of an ultrasound examination and a blood test, and is performed between the 11th and 14th week of your pregnancy. This examination can show that probability of your baby having one of the more common chromosomal abnormalities, such as Down syndrome.

Itsehän panikoin oireiden loppumista tässä pari päivää sitten, no ne palasivat ja tänään kävin ultrassa 7+0 kaikki hyvin ja vastasi viikkoja. Kolmen viikon päästä katsotaan uudelleen. Oon erityisseurannassa.

Mutta tällä hetkellä olisi kiva jatkaa FB;ssä.
 
Tervehdys kaikille!

Olen seurannut palstaa jo hyvän tovin, mutta rohkenin mukaan vasta tänään. Ensinnäkin kovasti voimia kaikille, joiden matka on jo päättynyt. Toivottavasti jokaisella on joku, kenen kanssa keskenmenoa saa käydä rauhassa läpi niin halutessaan.

Hurjan paljon onnea teille kaikille, jotka puolestaan odotatte vuodenvaihdetta/ tammikuuta enemmän tai vähemmän jännittyneinä. Minulle on ollut lohdullista ja rohkaisevaa lukea tuntemuksistanne ja oloistanne. Kiitos ajatusten jakamisesta.

Minulta löytyy ennestään poika -14, ja nyt raskaus on edennyt viikoille 8+4. Tänään kävin varhaisultrassa, jossa aikaa korjattiin päiviltä 9+2. Kierto tosin on ollut epäsäännöllinen aina, joten gynekologi rohkaisi uskomaan hyvään. Kaikki näytti hänen mukaansa tavanomaiselta. Kovasti jännitän tulevaa, sillä ensimmäisen lapsen kanssa kaikki on ollut kaikkea muuta kuin tavallista perinteisestä raskausajasta huolimatta.

Tällä kertaa olo on ollut merisairas lähes läpi raskauden. Kaksi viimeistä viikkoa on ollut erityisen kuvottavia. Kovasti odotan, että vointi helpottaisi.

Minut saa lisätä fb-ryhmään.

Aurinkoista kesäpäivää kaikille!
 
Voimia @sabs <3

Kävin tänään varhaisultrassa, nyt olikin 7+0 (ajattelin muutamaa päivää enemmän). Pienen sydän sykkii <3

En jotenkin osannut kunnolla iloita vastaanotolla, kun samalla kohdussa huomattiin myooma, eli hyvälaatuinen lihaskasvain. Sellainen noin 4x4 cm. Järkytyin kyllä pahanpäiväisesti.

Tämä voi tuoda riskejä, mutta sanoi niiden olevan kohdallani aivan teoreettisia ja riskit siis pieniä. Silti taas Google laulaa.. mutta ilmeisesti voin huokaista ja keskittyä odottamiseen. <3 Jos täällä on jollain kokemusta myoomista, niin kuulisin mielelläni

Fb-ryhmään voisin nyt myös liittyä, laitan viestiä :)
 
Viimeksi muokattu:
@Tyttti mulla on myooma oli myös onnistuneen raskauden aikana eikä siitä ollut mun tapuksessa mitään haittaa. Ja vieläkin se on siellä, välillä ennen kuukautisia tunnen sen kun se jotenkin ”juilii”. Tiedän että nyt alkio on kiinnittynyt toiselle puolelle missä myooma on, toisaalta nykyinen gyne ei sitä kommentoinut mitenkään. Ainostaan sitä että tällä kertaa on kystä munasrjassa... aina siis jotain extraa
 
@lillans kiitos kun kerroit, lohdullista kuulla, että kaikki meni hyvin ja nyt asiaan ei ole edes kiinnitetty erityistä huomiota. Eli ehkäpä tämä ei ole siis niin pelottava asia, kuin miltä se tuntuu.

Kaikkea sitä näköjään voi tulla, myoomia kystia ja ties mitä.

Täytin vastikään 30v ja tuntuu, että siitä lähtien on ollut kaikenlaista pikku kremppaa o_O:LOL:
 
@sabs oon niin pahoillani sun puolesta. Paljon voimia.

Miten te muut käsittelett menetyksen pelkoa, jos siis sellainen on? Itse yritän vaan pysyä ajatuksessa, että kaikki on hyvin, vaikka vaikeaahan se ajoittain on. Mulla tulee myös tosi herkästi kaikki uniin, kai se alitajunta sitä teettää. Unet on todella eläväisiä ja välillä ihan ihmeellisiä. Ja on ihana huokaista helpotuksesta kun olikin vaan uni.
 
@Fiufau Täällä myös eläviä unia ja näin monta yötä unta että vuoto alkaa plussan jälkeen, mutta mulla on jotenkin hyvä fiilis, yleisesti ottaen, mut se varmaan johtuu onnistuneesta esikoisraskaudesta. Yritän kyllä valmistautua pahintaan, toisaalta toivon että ennemmin tässä alussa tulee huonoja uutisia entä sitten myöhemmin!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Fiufau
Hei! Vieläkö sitä saa tulla keskusteluun mukaan? Facebook ryhmästäkin olen täällä lukenut ja se vähän kiinnostaisi, vaikka mitenkään aktiivinen sitä en ole ollut käyttämään ja ahdistaa ajatus, että joku tuttu saisi tietää. Olen lueskellut tätä ketjua jo pitkään, mutta en ole vielä aiemmin rohjennut kirjoittaa. Odottelen ensimmäistäni ja kaikki onkin uutta ja ihmeellistä. Vähän on ollut vaikea sisäistää tätä raskautta sillä minulla ei ole suuremmin ollut mitään oireita. Ihan alussa oli pientä rintojen herkkyyttä ja iltaisin turvottaa kovasti. Kuitenkaan mitään pahoinvointia ei ole onneksi näkynyt. Nyt pitäisi kaiketi olla menossa jo 9+2.
Viime viikolla kävin ensimmäisen kerran neuvolassa, jossa myös ultrattiin ja siellä oli pieni otus, jonka sydän näytti lyövän. Lähinnähän se vain näytti pikselien vilkkumiselta ruudulla.
12.1. Brighton, 1.lapsi, Kpks
 
@sabs oon niin pahoillani sun puolesta. Paljon voimia.

Miten te muut käsittelett menetyksen pelkoa, jos siis sellainen on? Itse yritän vaan pysyä ajatuksessa, että kaikki on hyvin, vaikka vaikeaahan se ajoittain on. Mulla tulee myös tosi herkästi kaikki uniin, kai se alitajunta sitä teettää. Unet on todella eläväisiä ja välillä ihan ihmeellisiä. Ja on ihana huokaista helpotuksesta kun olikin vaan uni.
Mä en oikein edes ajattele mitään laskettua aikaa tai mitään pidemmälle. Yritän mennä askel kerrallaan. Seuraavaksi odotan kolme viikkoa seuraavaan ultraan, sitten katsotaan taas siitä eteenpäin.

Toisaalta mun taktiikka ei ole kovin toimiva tai ainakin sen ainoan onnistuneen raskauden kohdalla en ollut valmistautunut mitenkään synnytykseen saati elämään vauvan kanssa. Pääsin sentään pelkopolilla ennen synnytystä, mutta enemmän ehkä pelkäsin vaan sitä menetystä.
Nyt siis yritän olla ajattelematta ja suunnittelematta liikaa. Silti pelottaa.
 
Täällä kanssa pelko vaivaa hetkittäin. Välillä koko asian unohdan, mutta sitten mietin et onko kaikki hyvin. Kävin ultrassa viikko sitten ja kaikki oli hyvin mut mitä jos tällä viikolla onkin tapahtunut jotain.. :( eka lapsi, joten ei tiedä mitä odottaa ja sekin ehkä jännittää ja lisää jännitystä.
 
  • Surullinen
Reactions: Lilmi89
Kyllä minuakin pelottaa, mutta tässä raskaudessa vähemmin. Ensimmäinen raskauteni v.2016 lopulla päätyi keskenmenoon. Parin kuukauden päästä raskauduin uudestaan, kaikki meni hyvin, mutta pelkäsin aivan hirveästi. Nyt olen yrittänyt olla pelkäämättä niin paljon, mutta kyllähän se siellä takaraivossa jyskyttää, oireita yrittää hakea koko ajan jne..

Yritän ajatella, että tässä käy hyvin ja luottaa siihen. Se lienee keinoni tässä. Surraan jos aihetta tulee, mutta yrittäisi olla muutoin luottavainen.

Näin viime yönä kamalaa unta, että verta alkoi vuotamaan. Se oli tosi painajaismainen uni, enkä herätessänikään tajunnut, että oliko se unta vai totta. Eli kyllä nämä takaraivossa olevat pelot sinne uniin tulee..

@Lilmi89 en usko, että on syytä huoleen. Listeriariski on hyvin pieni Suomessa. Etenkin neuvolassa oli muutama vuosi sitten puhetta, että Valio on luvannut tuotteidensa olevan liesteriavapaita, ja jopa heidän Aura-juustoa ja tuorejuustoja voisi syödä raskaanakin. Söinkin silloin ja olen syönyt nytkin.. Ja metukkaa myös! Niissä metukoissakin on eroja, tarkistin tämänkin neuvolasta viime raskaudessa. Perus kaupan meetvurtsit on aivan ok. Jotkut raakakypsytetyt metukat on eri asia.

Tästäkin lienee monta koulukuntaa kuitenkin, ja monissa keskusteluissa tästä aihepiireistä käy tunteet joskus aika kuumina. Mutta ei kannata liikoja stressata, luulisin näin :)
 
  • Rakkaus
Reactions: Lilmi89
@Lilmi89 mulla oli tänään eka neuvola ja täti SOITTI perään kotiin että oli unohtanut sanoa kielletyistä ruoka-aineista sanoi, että mukamas mitään vakuumipakattua ei saisi syödä listeriariskin kanssa. Itse työskentelen elintarvikealalla, eikä se nyt ihan noinkaan ole. Varsinkaan kotimaisten tuotteiden kanssa. Tuotejuustoakin, joka on pastöroitu ja päiväystä hyvin jäljellä mielestäni voi aivan hyvällä omallatunnolla nauttia sillointällöin. Listeria ei ole leikinasia, Virossa siihen menehtyi kohdussa ollut vauva ja muutama vanhus viime vuonna. Siellä kuitenkin oli kyse raaoista kalatuotteista, ja tehtaalla oli päässyt muhimaan oma listeriakantansa. Edelleen kun tiedän miten kovaa on kotimaisten elintarvikkeiden testaus ja hygienia, uskallan syödä myös vakuumipakattuja kunhan niissä on vielä ainakin puolet säilyvyysaikaa jäljellä. Kotijääkaapissa on myös hyvä huomioida että lämpötilat eivät välttämättä vastaa pakkausten suosituksia. Mulla on jääkaappi +6-8 astetta riippuen hyllystä ja esim. Kala pitää säilyttää lähellä nollaa. Ihan voi rauhassa olla jos pitää huolen että tietää miten elintarvikkeita on säilytetty ja että ettei syö niitä viimeisen päiväyksen tuotteita. ☺

@Samdei KUB-mysteeri selvisi! Se tosiaan on yhdistelmäultra: lääkärin tekemä Niskaturvotusultra+sisätutkimus+verikoe kromosomipoikkeavuuksien havaitsemiseksi rv 10-12. Jos näissä havaitaan kohonnutta riskiä—> ohjataan lapsivesipunktioon ja vasta SIINÄ kohdassa tuli se keskenmenoriski. Verikoe ilmeisesti pitäisi tehdä aika tasan Rv 10+0 jos vaan mahdollista.
Neuvolassa tänään se hössötti kaikenlaista ja jouduin kysymään varmaan viisi kertaa mitä tää nyt tarkoittaa

Terkkari oli sitä mieltä, että mun pitäisi mennä Maarianhaminaan odottamaan synnytystä 2viikkoa ennen laskettua aikaa. Ja haluanko että mies osallistuu synnytykseen. Olin vähän monttu auki että ei käy. Mihin laitan mun lapset ja kotieläimet jos mies tulee mukaan sairaalaan... meillä ei ole tukiverkostoa täällä mutta manner-Suomessa olisi. Ihan sama minne sairaalaan sinne, mutta ei tarvisi mennä 2 viikkoa etukäteen mihinkään ja meillä on kämppä ja ystävät ja perheet /koko tukiverkosto Varsinais-Suomessa. Satutaan vaan asumaan täällä Ahvenanmaan puolen saaristossa, joten ei kuulemma voida valita itse synnytyssairaalaa. Tästä saan varmaan vielä tätin sekaisin kun en suostu menemään aikaisemmin vaan odottelemaan synnytystä vieraaseen kaupunkiin. Aivan varmasti saisin odottaa taas sen viikon yli kuten aiemmatkin muksut antoivat odotuttaa.

Tänään on ollut niiiiiiiiin huono olo!! Muita ketä heikotuttaa ja oksettaa?
 
  • Tykkää
Reactions: Hemingway ja Tyttti
@KermaKaramelli Ohhoh olipas teillä innokas neuvolatäti! :D Tuntuu, että itselläni unohtunut 2vuodessa kaikki suositukset.. Mutta tosiaan, viime raskaudessa oltiin Pörnuussa ja olihan se säätämistä kun kaikki ruokalistat Viroksi, hampurilaisen laitoin keskeltä poikki ja palautin keittiöön kun oli medium, ilmakuivattua kinkkua en viitsinyt enää samaisessa ravintolassa palauttaa.. Yhdessä ravintolassa tilasin kylmää alkoholitonta drinkkiä, muuta myyjä ei ymmärtänyt yhtääään miksi en voinut raskaana ollessa juoda pakastetuista marjoista blendattua juomaa :D Hauskoja hetkiä, mutta huomaa että muualla ei oo tosiaan niin tarkat suositukset
 

Yhteistyössä