TAMMIKSET 05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 27.7.05
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yritin tuota kuvan lähettämistä, mutta ei onnistu. Vika on minun huippuhyvissä tietokonetaidoissa. Ja kun ei todellakaan ole aikaa ruveta opettelemaan mitään uutta. .... Pitäisi kai olla joku kuvankäsittelyohjelma, jolla osoaisi pienentää kuvan pikselimäärää, jotta lähetys onnistuisi...... Tai sitten pitää yrittää vielä lähettämistä toisen sähköpostiosoitteen kautta ? ? ?

Jaahas, pikkumies tuli tähän vetämään tietokoneen johdoista....Ja pääsi syliin. Näin kirjoitus ei kyllä onnistu. Pakko kai mennä syömään karkkia (viitaten edellisiin keskusteluihin) ja unohtaa tämä taas vähäksi aikaa.

Meillä on nyt tää viikko itketty öisin oikein kunnolla ja äiti vaan ajattelee et hampaita tulee, sain kuitenkin aikaseks viedä pojan lääkäriin ja korvatulehdushan se olikin. Nyt kyllä ottaa päähän et hampaitten piikkiin kitinät vaan laittoi. Onko muilla ollu vielä korvatulehduksia? Ihmeen hyvin otti antibiootin, luulin et tulee taistelu.

Niin ja piti kysymäni te joilla juodaan tuttelia, kauanko juotatte samaa tuttelia pullosta? Meillä ei lämmitellä tuttelia ollenkaan mutta kauankohan se säilyy hyvänä huoneenlämmössä? (Siis avattuna)

Ittellä rupee olee jo aika koomanen olo valvotuista öistä, se kun on vaan mun homma valvoa, mies muutti olohuoneeseen. No pitäähän hänen jaksaa käydä töissä mut kyllä tää lapsenhoito on 24h töitä, lakisääteistä safkistakaan ei aina kerkee pitämään. Onpahan valitusta. Ei tää onneks aina tällästä oo.

Terveisiä suunnistamasta. Märkää oli, mutta kyllä siitä tulee piristynyt olo. Viime yönä taisin nukkua noin 5tuntia.... Tänään menen nukkumaan samaan aikaan pojan kanssa, enkä jää kukkumaan yhtään.

Mimmille: Tuota Tuttelihommaa kysyin netin kautta Valiolta (mutta voi hitsi, vastauksen olen jo unohtanut).... Taidettiin sieltä vastata, että tunninkin verran voi käyttää lämmityksen jälkeen. Nyt on rintamaitoa riittänyt niin hyvin, etten ole Tuttelia tarvinnut.

Koomainen olo voi kuulostaa tutulta. Juupa juu! Ja täälläkin vaan äippä valvoo öitä. Isi nukkuu tyytyväisenä vieressä, eikä herää mihinkään poruihin ja vinkunoihin. (haukotus)

Meillä taas muuten käytiin turhaan tarkastuttamassa korvia, kun Leo hieroi niitä ahkerasti, mutta korvissa ei mitään vikaa ollut, joten todennäköisesti kaikki johtui niistä kuuluisista hampaista.

Nyt syömään.

PHIUU,, sainhan mä tuon typsyn jäämään tuonne sänkyynsä. Just kun kehuin kuinka hyvin nukkuu ja kuinka aikaisin. Tosin eihän nytkään tosiaankaan mikään myöhä ole, mutta tunnin verran lauleskelin ja toisen vellin jouduin antaan. Ilmeisesti reppanalla oli vaan nälkä. Pitää siirtyä kyllä kunnon iltapuuroon.

Vettä sataa kaatamalla ja mies on vaan lenkillä. No ompahan happirikas ilma lenkkeillä. Sais vaan tulla neuvomaan mulle kuinka ne kuvanpienennys jutut toimii, kun täällä toinen joka ei oikein hiffaa näitä tietokoneen hienouksia.

Meillä oli tänään kylässä 3 pikkuista. Kyllä oli Emmalla kivaa kun oli kateltavaa ja kavereita. Jospa se nyt oppis kuinka kontataan, kun viimeks kun nää kävi meil, niin opittiin se konttiasento. Kiirus olis muitten perään, mutta kun ei viel pääse. Kova ""höpötys"" sillä oli kyllä päällä. ja nauratti niin pirusti. Ihana nököhammas ;-)

Jaha, tais isäntä tulla... eikun opetteleen kuvankäsittelyä...

Meidän tytöllä oli korvatulehdus 6 kk iässä, harmitti kovasti kun piti antaa antibioottikuuri, tuli ripuli jne, vastustuskykyhän siitä heikkenee. Kannattaa syöttää kuukauden verran maitohappobakteereja vauvalle jos joutuu antamaan antibiootteja. Niin, ja illalla laitoin särkylääkesupon pyllyyn että sai vauva nukuttua.

Yöheräämisten lisäksi meidän tyttö nukku huonommin päiväuniakin nykyään, on saavutus jos nukkuu 1h, yleensä 30 min - kamalan lyhyt aika! en tiedä miten saisi nukkumaan pitempään, vaunuttelukaan ei auta.

Hei

meilloli kyllä sitten ihana päivä tänään... not..

Mummi ruikutti Puppea sinne hoitoon ""pitäähän sitä harjoitella"", mä olisin mielelläni touhunnut kotona. Noh, kun mummi niin pyysi niin vein Puppen sinne klo 13.00 - tarkoituksena tulla sitten touhuamaan kotiin ja vieläpä niin että vasta 18 kieppeillä olisin mennyt takaisin, Puppe olisi siis joutunut pärjäämään yhden sosesyönnin pelkällä vedellä (NANnia oli mummilla ja yrittikin tarjota vaan eihän tuo juo)..

Niin siis oli tarkoitus tehdä kaikkee kotitouhua ni eikös puhelin soinut 13.30.. Koiruli joka meni ""vaarille"" hoitoon oli koirapuistossa tapellut kepistä jonkun toisen oudomman koiran kanssa ja olivat yhtäkkiä huomanneet koirulin korvasta tulevan verta. Joo, luppakorvassa oli palkeenkieli alareunassa, ehkä 4cm repeämä ja 1cm riekaleella kiinni. Verta tuli ihan pirusti, siis tosi paljon.

Noh, ajanvaraus eläinlääkärille, ajan sain 15.30. Miehen kanssa autoon ja hakemaan koiraa, harsoa/sidettä korvaan ja kotipihalle koirulin kanssa lepäilemään yli tunniksi. Lääkäriin jossa koiruli nukutettiin, ommeltiin ja pois päästiin 17.30. Korvan alaosa ei enää ole mukavan pyöreä vaan sellainen suht suora tai oikeastaan aika ruma... mut niin kaunis koira et kolo komiassa...

Puppea hakemaan, oli ollut mummille vähän känkkä kun ei tissiä saanut soseen jälkeen mut oli lopulta nukahtanut sitteriin kun mummi vippasi sitä. Tultiin kotio niin mies kerrankin tajusi itse alkaa ruoan laittoon, Puppe söi sosetta ja isosti tissiä ja nukahti hetkeksi.

Koiruli nukkui viltillä 20.30 asti jolloin otti muutaman horjuvan askeleen, pissasi lattialle ja meni omalle paikalleen nukkumaan. Samaan aikaan oli Puppen iltatoimet joten piti laittaa mies hoitaan ne kun mä huolehdin koirulista. Toivottavasti yövaippa ei falskaa aamuyöllä..

... Jotta semmonen tämä päivä. Huomenna on ohjelmassa verisen koiran pesu, mummi tulee hoitaan Puppea (saan siis touhuta tai ainakin yrittää touhuta nekin touhut jotka tänään jäi touhuumati). Kunpa mummi olisi uskonut etiäistäni kun en halunnut kaupunkiin vauvojani viedä...

Toivottavasti huomenna on parempi päivä.

Moi!

Aloitetaan herkuilla eli tässä sitä syön samalla suklaapatukkaa ja muukin etenkin makea kyllä maistuu! :) Jos normaalisti söis näin hirveesti herkkuja, niin oisin kyllä aikamoinen lyllerö aika nopeesti. Taitaa siis imetys pitää painon vielä ihan hyvin kurissa. Käytännössä paino ei nouse tällaisella mässäilyllä, mutta ei toisaalta myöskään laske. Tai itse asiassa mulla kyllä laskee, mutta tosi hitaasti… Täytyis kyllä alkaa rajoittamaan tuota mässäilyä, koska haluaisin minäkin vielä ainakin muutaman n. 5kg tiputtaa. Kovasti en nyt imetysaikana kuitenkaan uskalla laihduttaa. Eniten mua ärsyttää tämä löllöys eli toisin sanoen se, että ennen raskautta ja jonkin aikaa sen aikanakin kävin kovasti salilla ja siihen päälle vielä juoksin. Silloin pysyi hieman kiinteämpänä ja nyt on tällainen löllö joka puolelta paitsi käsivarsista. Käsistä pitää huolen tuo tyttö. Jotenkin ei vaan saa aikaiseksi aloittaa uudestaan noita urheiluharrastuksia. Juoksemassa yritin jo käydä, mutta sitten murtui varvas ja se taas jäi..niin seliseli.

Pepsu ei herkkuja saa, ainakaan minulta. Sitten saa kun osaa itse pyytää ja selvästi tajuaa, että nyt ois herkkua tarjolla ja äiti ja isikin sitä syö. Taidan olla vähän nipo. Mies varmasti antaisi, anopista puhumattakaan.

Pepsulle on alkaneet kiinteät nyt maistua ihan kivasti. Nyt tyttö osaa jo avata suunsa ja syönnin yhteydessä ei enää tule itkua.. Pepsulla kesti siis kolmisen viikkoa tottua tuohon kiinteiden syöntiin. Mä oon nyt varmaan huono äiti, kun istutan tuota Pepsua sen ruokailuhetken ajan syöttötuolissa. Sitterissä ja sylissä Pepsu vaan kiukkusi ja vääntelehti koko ajan ja nyt kun laitoin tuoliin, niin on paljon tyytyväisempi ja tosiaan syö. Pepsu ei siis vielä itse osaisi istua, heiluu ja huojuu jne. Tosin omasta mielestäni pysyy kuitenkin jo aika ryhdikkäänä eikä lösähdä mitenkään kasaan..

Öistä taasen sen verran, että nyt viime öinä Pepsu on tosiaan syönyt vasta 6-7 aikoihin ja sit on vielä sellainen 1,5h jatkettu unia. Tosin taas toissa yönä Pepsu heräsi noin 10x taisi itkeskellä ilmavaivoja, niitä taisi tulla siitä kukkakaalista. Ei tosiaan kateeksi käy teitä, joilla kaikki yöt on vastaavanlaisia. Eilen kyllä väsytti ihan kivasti.

Nyt kun muistan, niin HELILLE hauskaa Kreikan matkaa. Taisitte tässä piakkoin olla lähdössä?

MAMA kurja juttu sattunut teidän koiralle, onneksi ei kuitenkaan mitään vakavampaa. :( Pikaista paranemista ja paljon rapsutuksia.

Huhuilen minäkin PIIAA ja PJ:ta??

Täytyy tunnustaa, että nyt on pää ihan tyhjä, enkä oikein muista mistä täällä on viime aikoina kirjoiteltu ja siksi tulikin lähes täyttä omaa napaa.

Niin juu, tulihan yksi juttu mieleeni, olisiko ollut MAMA tai GINA, kun kyseli nauramisesta. Meillä on naurettu jo useita kuukausia, mutta aika kitsaasti meidän neiti naureskelee. Joka toinen päivä saattaa sattua jotain niin hauskaa, että sille viitsitään ihan ääneen nauraa.

Ahdistaa kovasti tämä unikouluasia. En millään haluaisi pitää sellaista unikoulua, jossa vauvaa huudatetaan, mutta kohta on pakko, ei tätä menoa muuten jaksa. Viime yönä valvoin puolet yöstä kun Linda heräili ½-1 h välein. En pystynyt enää itse ollenkaan nukkumaan, odotin vain jännittyneenä seuraavaa huutoa. Ei tässä kai ole muuta vaihtoehtoa kuin pakko pitää se tiukka unikoulu, vaikken haluaisi. Soitin neuvolaankin ja kannustivat unikoulun pitämiseen ja vauvan siirtämiseen omaan huoneeseen nukkumaan. Masentaa.

Ihan nopsasti vaan..

Kuulostipa rankalta
SIIRI, meillä neiti on nukkunut 2kk ikäisestä omassa huoneessa ja kaikkien yöunet rauhoittui jo sillon jonkun verran. En tiedä onko teillä, mutta meillä ainakin neiti tuppas heräämään aina kun iskä kuorsas tai käänsi kylkeä niin että sänky narahti ja tietty päinvastoin. ja määhän en osannut nukkua ollenkaan kun kuuntelin koko ajan että koska huuto alkaa. Meillähän sitä huutoa silloin ihan pienenä piisas 18.00-0200. Ja sitten kun saatiin se vähenemään 1,5kk iässä suunnilleen, niin siirrettiin omaan huoneeseen. Tuo huudatus kuulostaa aika rankalta koululta. Mutta oisko mahd. että muuttaisitte neidin omaan huoneeseen ja vaikka alkuun vuorotellen nukkuisitte jokatoinen yö siellä hänen kanssaan. Tai jotain... Kuinkas teillä oli sen yö syönnin kanssa? Koittakaahan jaksella!!!!

Suosittelen. Mitä tiukempi sen helpompi unikoulu. Jos lipsut niin huuto vaan pitkittyy. Sitten vähän ajan päästä ajattelet, että miksi et pitänyt unikoulua jo aiemmin. Lapsellekin on parempi että saa nukkua koko yön. Kyllä' se siitä. Ole tiukkana Siiri70 ja mukavampia öitä!

Kiitti Suski, reilun viikon päästä lähdetään Kreikkaan lämmittelemään!

Siiri, onkos se teidänkin tyttö Linda? Onkohan ennen ollutkaan ""esillä""? Luitkos, kun kirjoittelin meidän ""unikoulusta""? Tämän tyyppiset ohjeet saatiin myös neuvolasta. Mies siis menee rauhoittelemaan tyttöä yöllä kun herää, jottei maidon tuoksu kiusaisi. Samalla meillä siis lopellaan yösyömingit. Huudatuksesta ei minusta ole kysymys, kun sylissä ja silittelemällä (kuulin, että mies myös lauleskeli...) rauhoitellaan eikä siis jätetä rauhattomana, huutavana tai edes kitisevänä yksin. 5-15 minuuttia on mennyt uudelleen nukahtamiseen nyt kuluneina neljänä yönä.
Tavoitteena siis saada rauhallinen (=puoliuninen) lapsi yksin nukahtamaan sänkyynsä. Tassuhoito-ohjeita on lueskeltu, mutta pelkkä tassuttelu ei meillä ainakaan vielä ole toiminut, paitsi illalla nukkumaan mennessä.

Tänä aamuna heräsin ja itkin melkein heti väsymystäni, joten ihan samat fiilikset. Unikoulusta on tänään puheltu, mutta kun ei millään haluaisi huudattaa. Eikä oikeastaan ole voimiakaan siihen huudatuksen kestämiseen. Minulla on nyt pari tosi huonoa yötä takana ja väsyttää. Ja tuokin kuulostaa tutulta, ettei itse osaa aina nukahtaa, kun odottaa jo seuraavaa kätinää tai istumisharjoitusta.

Neuvolasta en neuvoja uskalla kysyä, kun tiedän, että siellä puututaan heti siihen, että poika nukkuu meidän kanssa samassa sängyssä.... eikä siellä oikein tykätä asiasta. Nyt en vaan saa poikaa enää nukkumaan pinnasänkyyn, enkä jaksa illalla monentuntisia nukutusoperaatioita. Kaikki alkoi siis silloin syntymän jälkeen, kun otin pojan heti viereen (jo sairaalassa Leo nukkui kainalossa). Ja kun imetys on aina ollut tiheää, niin on helpompaa imettää siinä sängyssä, ettei tarvitse itse nousta..... Ja nyt kärsin asiasta. Kai olisi otettava kovemmat konstit käyttöön.

Nyt taitaa haiskahtaa kakka tuolla vieressä. Pitänee tarkastaa asia. .... Homma hoidettu.

Päivisin Leo on ihana poika, mutta saataisiimpa öihinkin vähän rauhaa. Päikkäreitä on tänään nukuttu yhteensä neljä tuntia :-) Toivottavasti se ei sitten ole pois yöunesta.

lämmin kiitos viesteistänne ja vinkeistä. Yritän vielä pari viikkoa katsoa sillä kuvailemallani Pantleyn menetelmällä tulisiko parannusta (jos jaksan valvomisia) mutta sitten Lindamme saa siirtyä omaan huoneeseen ja unikoulu käyttöön. Oletteko muuten heti siirrettyänne vauvan omaan huoneeseen antaneet nukkua siellä yksin, vai ensin äidin/isän kanssa?

Perjantai-iltaa tytsyt

Myötätuntoaaltoja unettomille... Meillä on yöt alkaneet mennä pikkaisen paremmin ja mä olen jo muutama aamuna herännyt aiemmin kuin Puppe. Ilmeisesti tarvittava unimäärä on tullut täyteen. Tätä ei ole tapahtunut sitten tammikuun. Viime yönä hän tosin kuvitteli että viiden aikaan on leikkiaika muttei kauaa vehdannut valveilla.

Mustakin ois kiva jos saisin Puppen omaan huoneeseen nukkumaan mutta meillei ole mahdollista sellainen... mun makkari on alakerrassa ja loppu alakerta on aika avointa tilaa (oh, keittiö, ruokahuone (lue tietsikka ja soffa yms)) ja yläkertaan ei kukaan Puppea kyllä jaksa kantaa. Siispä nukkuu maman jalkopäässä kunnes suuttuu maman varpaiden ominaistuoksuun...

Meilläkin on suunnitteilla yöviiden syönnin poissaaminen.. jonkin sorttisella unikoululla. Ensin pitäisi aloittaa se iltapuuro/pöperö ja katsoa miten se auttaisi syömisiin. 24 aikaan Puppe syö ihan reippaasti mutta tuo viiden syönti on sellaista maistelua vaan.

Ensi viikolla neuvolalääkäri ja mua on alkanut pikkuisen nolottaa kiinteän ruoan vähäisyys jota Puppelle annan.. Ollaan kyllä otettu liha-kala-kana jo mukaan mutta aika pienillä määrillä silti mennään. Meidän aamu ja ilta on niin lyhyitä, etten mä niinku ehdi alkaa syöttämään mössöjä. Oon tosi hidas heräämään itsekin ja huuhaan jonkin aikaa ennenkuin saan hälle edes puhtoiset releet niskaan. Sitten hän onkin jo menossa aamupäivänokosille.. ei ehdi puurolle ei.. seli seli.

KOIRULU voi muuten jo paljon paremmin.. vähän on masentunut ja vaisu mutta maman kanssa on saanut olla kotosalla ja mummikin kävi hellimässä. Soitti se toisen koiran omistajan äiti (kun oli hoidossa) ja kyseli miten on käynyt.. Ei kysynyt paljonko maksoi hoito enkä kehdannut mainitakaan sitten, koirapuistohan on koirapuisto ja vapaana ovat eli mitä tahansa voi sattua. 100e meni ompeluun mut mummi ja vaari laittavat Puppelle 50e tuhlausrahaa, tahtovat välttämättä jakaa kustannukset vaikkei se vaarinkaan vika ollut. Keppi nyt vaan on koirien mielestä tappelemisen arvoinen juttu.

Joo ja päivän kakkajuttu... aamulla kun mun piti mennä heti herättyämme vessaan nostin Puppen olkkarin matolle... vessasta katselin kun hän veti jalkojaan vatsan alle.. luulin jotta nyt kontataan.. niin pinnisteli ja pinnisteli ja pinnisteli ja teki kakkan.. ja löysäsi jalkansa masun alta. Heh. Ei kontata meillä ei.

Tämä viikko on ollut Puppen kanssa aika hauska.. Sunnuntaina ennen aamupuuroa päätin etten menetä hermojani ja siitä lähtien suht sujuvasti on yhteiselomme mennyt. On nukuttu suht hyvin, syöty sosetta ja tissiä suht hyvin, leikitty suht tyytyväisenä yms. Siis suht-hyvin mutta en mä mitään täydellisyyttä odotakaan... tuskinpa sitä tuleekaan, ikinä :-\

Puppe muuten nukkuu 21.00 - 09.00 noin, puolen tunnin heitolla suuntaansa... toi on kyllä mun mielestä hyvin ja jos vain itse menisin pian jälkeensä nukkumaan niin sais nukkua kyllä ruhtinaallisesti (miinus pari-kolme tissittelyä tietty). Päivisin nukkuu yhteensä 3h jaoteltuna joko 4x45min, 3x30+1,5h tai kahdet tosi lyhyet ja yhdet tosi pitkät (hyvin hyvin harvoin). Siis noin 15h unta... Noi vaan noi 30-45min unet ei mamaa paljoa lohduta, ei niiden aikana ihmeitä tehdä.

Ai joo, Puppe pääsi tänään hakkaamaan iskän tietsikan näppistä.. voi jeesus että tykkäsi! Mama nauroi aivan hepulissa yrittäen pitää Puppea sylissään ja tämä aukoi ikkunoita help-tiedostoja nettiosoitteita kirjoitteli yms yms! Olen lukenut kuin esmes Ginan ja Piian (missoot Piia??) ja muiden tenavan rakastaa näppistä mut en hokannu et se noin hauskaa voisi pikkumiehestä olla. Nam. Kaapissa olis oma näppis mut onko se hauska kun ei ole näyttöä?

SUSKI, kyllä mäkin istutan Puppea syönnin ajan tuolissaan, istuu tosi pontevasti, ei huoju eikä hytky paitsi kun alkaa joraamaan. Lattialla istuu suhteellisen huonosti, jaksaa kyllä pitää selkäänsä pystyssä jonkin aikaa mutta kuukahtaa pian. Silti, syöttötuolissa istuu hyvin. Jotkuhan sanoo että kuuden kuukauden iässä saa alkaa istuttamaan (mä oon luullut et sitten kun selkä on valmis tai vauva itse pääsee siihen asentoon) joten tuskin me hirveän huonoja ollaan. Ja kukka/parsakaalista tulee kyllä ilmavaivaa, rupsuttelua. Kannattaa syödä aiemmin päivällä jos mahdollista.

NAURAMISTA Puppe harrastaa nyt ihan itsekseenkin, naureskelee milloin millekin.. ja se on kyllä ihan hassun kuulosta, alkaa naurattaan itseäkin. Välillä hekottaa, välillä kikattaa ja välillä käkättää. Nam.

Kiva MAKIA kun tulit takaste, olikin jo ikävä!! Kiva kun muutenkin saadaan palstalle eloa, meinasi välillä olla jo aika hiljaista. NAM. Piiaa ois kans ikävä ja PJ-pojua! Uusille tytsyille ihan vaan vinkiksi ettei meillä harrasteta kovin oikolukua, kerrotaan omista jutuistamme ja kommentoidaan jos muistetaan ja jaksetaan, paineita siitä ei oteta. Välillä jaapataan pitkästi jostain aiheesta ja sitten aiheet vaihtelee ihan tunnin välein... ollaan siis kohtalaisen monipuolista keskustelua ja jaappausta harrastettu ja mä olen meistä se joka useimmiten jaappaa ihan puutaheinää ja useimmiten ihan sikapitkästi :-) Sori siitä taas :-)) muttemmie aio lopettaakkaa ko mie oo tämmönen!

Perjantai-öitä tytsyt ja pidempiä unia kaikille niitä tarvitseville

Huomenta kerrankin aikaisin ;)

Lapset on vielä untenmailla ja äidillä on nukkumamitta täynnä. Enkä halua kääntää veitseä kenenkään haavassa. Yövalvomiset ovat kyllä tuttu juttu onneksi sentään 9 vuoden takaa. Eli lohdutuksen sana, se loppuu joskus...
Kuuntelen kyllä kauhulla noita teidän valvomis juttuja. Paljon voimia ja jaksamista !!!!!!! Älkää tehkö sitä virhettä kun minä eli että en nukkunut päivällä, kun piti olla niiiin tehokas ja siivota, laittaa ruoka, pyykätä yms. silloin kun vauva nukkui. Nyt en enää tekisi sitä virhettä vaan nukkuisin itsekin kun vauva kerran nukkuu.

No, täällä ei ole ihmeellistä tapahtunut. Oltiin huvipuistossa yksi päivä ja nyt suunnitellaan esikoisen kummin luo menoa. Matkaa noin 1,5h. Neiti viihtyy niin hyvin autossa että uskaltaa reissata vähän enemmän. Tosin ruokailu on sitten eri juttu. Millään kun ei ehtisi syödä reissunpäällä kun on niin paljon kaikkea mielenkiintoista ympärillä. Käytiin kahdet synttärit 1v ja 40v. Ikäjakauma oli sitten vähän erilainen. Jälkimäisillä neiti oli ainut ihan pieni vieras (ollaan siiiiiis niin vanhoja jo) ja hurmasi kaikki. Hymyili ja kujersi ja kiersi sylistä syliin eikä ihme kumma vierastanut vaikka oli ihan outoa porukka hänelle. Kukkamekko ja remmikengät herättivät ansaittua ihastusta myös. Äiti sai nauttia rauhassa kahvista ja kakusta kun sylejä riitti!

Mies on vielä viikon kesälomalla ja sitten alkaa arkinen aherrus. Esikoinen lähtee samalla kouluun ja me jäädään tyttöporukalla kotia. Olen vähän katsellut muskareita jos vaikka lähtisi kokeilemaan. Esikoinen oli innokas muskarissa käviä ja soittaa nyt pianoa, en tiedä oliko mitään yhteyttä asiaan. Itsellä kun ei toi rytmitaju olen parhaita puolia ;=)

Ai sitten vielä neidin lempilelu, no tietty kauko-ohjattava auto, jolla isoveli pörrää ympärillä. Sitä voisi seurata vaikka kuinka kauan ja pyöriä navanympärillä että varmasti näkee. Ja minä kun olen sanonut että tälle neidille ei näytetä autoja eikä autourheilua lainkaan, minä olen saanut olla tarpeekseni parkkipaikalla vesisateessa autonmerkkejä tutkimassa...

Ja mitäs sitten, neiti syö hyvin ! Vaikka se alku näytti aika epätoivoiselle, mutta nyt menee melkein kaikki mitä tarjoaa. Paitsi mango, joka oli ihan puistattavaa... Ei kyllä ollut minustakaan kovin herkun makuista, mutta joku varmaan tykkää. Puuro marjasoseen kanssa on tosi herkkua ja peruna-kukkakaalin tai parsakaalin kanssa myös. Lihaa en ole vielä antanut kun ajattelin tarjota tuota viljaa eka.

PUPPEN MAMAlle kurja kuulla siitä teidän koiran onnettomuudesta. Onko tikit paranneet hyvin? Antaako niiden olla vai onko joku pantasuoja systeemi?
Meillä on muuten kaksikerroksinen asunto. Makkarita alhaalla ja olohuone-keittiö -osasto ylhäällä ja täytyy sanoa että portaissa kävely kohta varmaan 9kg puntin kanssa ottaa kyllä voimille! Ja entien mua tympii se että jos täytyy viedä jotain esim. pyykkejä alas, niin vie eka neiti alas tule ylös hae pyyki ja mene uudelleen alas ja tätä kun tekee päivät pitkät niin yksitaso kuulostaisi tosi hyvälle. Tosin meidän uusi talo tulee myös kahteen tasoon eli turha valittaa... No, sitten helpottaa kun oppii kävelemään.

Jaaha lähtiskö laittamaan vähän tukkaa ja meikkaamaan jos kerta pääsee tästä ihmisten ilmoillekin :=))))

Hauskaa viikonloppua kaikille !

Siiri, meidän Linda on nukkunut omassa huoneessa ihan alusta lähtien tai ekana yönä sänky oli meidän huoneessa, mutta sitten siirrettiin omaan huoneeseen. Nyt kahtena ekana unikouluyönä mies oli patjalla nukkumassa Lindan huoneen ovella, mutta lähinnä siksi, että olisi pikaisemmin rauhoittelemassa ja että minä en heräisi ensin, kun herkempi äidin korva taitaa olla kuulemaan kaikki pienetkin äännähdykset.

Iltaa taasen!!

SIIRIlle ensteks että meillä Emma on nukkunut aina yksin omassa huoneessaan. alkuun käytössä oli itkuhälyttimet, mutta nytten ei niitä tarvita kun mie herään kuitenkin heti kun inahtaa kovemmin. Siis en joka herää ihan pieniin inahduksiin ja kuuntelen aina ennenkö menen että onko tosiaan hätä vai iniseekö unissaan. Emma on kyllä jo tottunut että karjasee sitten oikein kunnolla jos on tarvis.

Hehee,, meillä oli tänään oikein jäätelöauto painajainen! Siis meilläkin täällä tuppukylän perukoilla kiertää se tilulilulii jäätelöauto ja tänään kun olin neitiä kärreissä nukuttamassa, niin eikös se mokoma auto karrannu just samaa lenkkiä kun mee ja aina kun päästiin vähänmatka sen edelle niin eikös se kurvaa mein ohi ja tietty aina pysähdyspaikka siin edes ja eiku TILULILULII!! Emma aina kärrissä silmät teevadinkokosena, ihan jäykkänä ja unesta ei tietookaan. Ja eikun kohta sama juttu. Siis 4 kertaa saman kierroksen aikana! Enkä mää tampio tietenkään tajunnu kääntyy edes takasin päin... et sellasta..

Anoppi katteli tänään Emman valokuvia ja siis ei meinannu tuntee lapsenlastaan yhist kuvista. Luuli joksku pojaks ja korjaili sit et taitaa olla just suihkusta tullu... Emmalla on ihan valkonen tukka ja kulmakarvat ja ne ei näy oikein kuvissa, niin näyttää kyllä aika pojalta. Et kyllä ymmärrän et vieraammat luuliskin pojaks, jos pukis sinisiin. En ole vielä saanut lähetettyä niitä kuvia, mutta jospa tuo mies tässä lähipäivinä opettas mulle kuin se tapahtuu.

Nauruja meillä tulee ihan kivasti sillon kun ei ole känkkäränkkäpäivä. Mikä on kyllä harvinaista. Yks päivä kärrittelemässä piti Höhöttää melkein koko matkan. Koomisen kuulosta,-) Jahas,, neitokainen taisi nukahtaa kun on niin hiljaa kopissaan... taidanpa mennä tankkaamaan itteni herkuilla, että jaksaa nukkua. Mikään ei muuten oo kamalampaa kun herätä yöllä siihen et on nälkä!! (Heh, miettikää mitkä murheet mulla,,,, :-D) p.s. nukutan emman silleen et maidon jälkeen vien sen petiinsä ja silitän ehkä max 5min ja jätän nukahtaan. Tosin aika usein se karjuu mut takasin jonkin ajan päästä, mutta toisinaan onnistuu.

Hyvää viikonloppua kaikille ja jaksamista!!!!

MOI VAAN!

Puppen Mamalle: Kiva, kun kirjoitat pitkiä jutusteluja. Itsellä jää aina aika niin tiukoille. Siitä hetkestä, kun olen saanut koneen käyntiin ja edelliset viestit luettua, niin aikaa on kulunut jo niin paljon, etten ehdi montaa riviä naputella.

Äskettäin oltiin kyläilemässä ja kotimatkalla tapahtui tuollainen kurjuus, että poika nukahti kaukaloon, vaikka miten yritin vieressä laulaa ja viihdyttää. Saas nähdä, milloin päästään oiekin yöunille, kun tuollainen torkahdus (vaikkakin lyhyt) tapahtui kahdeksan ja yhdeksän välillä.

Sitten meillä oli iltaruuaksi mustikkapuuroa ja kaikki paikat mukavasti mustikansinisiä. Sitteri meni pesukoneeseen ja minä pojan kanssa kylpyyn. Nyt on taas puhtaat vaatteet päällä ja sotkut siivottu. Isin poimimilla mustikoilla maustettu iltapuuro maistui kyllä tosi hyvin. :-)

Millaisia määriä teillä syödään? Minä olen nyt laiskistunut tekemään itse ja ihan kaupan purkeillä mennään. Noin 3purkkia/ päivä. Tänään enemmänkin. Ja illalla puurot. Syödäänkö muualla aamupuuroa?

Jaahas, kukas sitä täydellisyyttä voisi vauvan kanssa toivoa? Ihanaa on, mutta aina sitä jotain kitistelyä on. Ja jos teillä murheena on syömisen vähyys niin meillä on tuo nukkumishomma. Tänään kyllä eilistä parempi päivä, kun viime yönä vaihdettiin miehen kanssa sängyssä paikkoja ja poika oli (KAI) vähän rauhallisempi. Klo 23 nukkumaan ja sitten syöttöjä vaan 2,4 ja7 aikaan :-) Sitten olinkin ihan pirteä ja otin pojan aamu-uniksi kainaloon. Että tällainen ""unikoulu"" meillä.

Syöttötuoli otetaan käyttöön ensi viikolla. Tuntuu kivalta saada pikkumies samaan pöytään. Tähän asti on syöty sitterissä, joka on kyllä ollut tosi hyvä.

Nyt hampaiden pesulle ja D-tippoja jakelemaan. Öitä!

p.s. Vieläkään en ole niihin kuvankäsittelyharjoituksiin jaksanut ryhtyä.

Heips plikat

Piia laittoi mulle lyhkäsen mailin ja näin ilmoitti et ovat henkissä, on vaan ralliviikonloppu ja kun Piian mieshän harrastaa rallia niin on tainnut valmistautua ralleihin pitkään. PJ:llä taitaa olla ensimmäinen uhmaikä kun tahtoo kiukutella, joten on Piia päässyt vähän väsymään, 24hx7pv kiukuttelevan vauvan hoitoa syö mehut vahvemmastakin. Ei taida ansaitulla lepotauolla käydä palstalle kirjuuttelu mielessä mut ollaan me hengessä mukana ja lähetetään Piialle voimahaleja ja PJ:lle rauhoittavia aaltoja :-)

Ollaan Piian kanssa pikkaisen mietiskelty josko me pohojosen tyttäret tapaisimma.. ku työ muut ootta nii siellä etelässä. Ans kattoo ny kuin meitin aikataulut (kun mehän ollaan niin kauhian kiireisiä (jos vauvakiirettä ei lasketa =))

2XL, ihan asiallisesti ovat koirulin tikit ""kuivuneet"" eli ei vuoda tai mätäne tms. Tänään kun pikkuinen yritti päätään kovasti ravistella niin pikkaiset veripisarat tuli näkyviin mutta veri on ihan hyvä merkki. Ihan vapaasti pitää olla, ei mitään suojia tai kaulureita, ilma hoitaa parhaiten. Kauluri voisi hangata mutta itse ei hauva korvalehteään pahemmin pysty rapsuttamaan, eihän se pysy paikallaan. Vähän kipuilee kun päätä heiluttaa kovasti mutta osaa kyllä sitten varoakin.

Puppe on tänään ollut kyllä hassu... Heräsi vasta 9.15. Laittoi eka päikkäreille 10:n jälkeen kuten aina. Nukkui kylläkin 1h30min.. kun AINA normisti nukkuu vain sen 45min max. Valvoi sitten vajaa kaksi tuntia ja tahtoi uudestaan nukkumaan. Mies (SIIS MIES!!) vei kärrittelemään kun mama lähti kauppaan. Oli nukkunut rattaissa varmaan sen 45min. Valvoi ehkä tunnin ja halusi nukkumaan... nukkui noin 45min. Valvoi pari tuntia ja halusi nukkumaan... nukkui 30min... Siis lähinnä on vain nukkunut tänään. Ja valveillaollessaan on ollut TODELLA aurinkoinen pikkuvesseli! Paitsi yhdessä vaiheessa kun ei tajuttu että hän TAAS olisi väsynyt.

Iltapalaksi tuossa 20 aikaan yritin syöttää sitä iltapöperöä, ajattelin nuo maissipurkit syöttää hälle iltapalaksi, mullahan niitä lavallinen on odottamassa :-) Puolisen purkkia yritin syöttää, ihan ei kaikki uponnut. Nyt katsotaan olisiko sillä mitään apua yöuniin. Eihän yksi kerta tietty auta mutta siitä aloitetaan. Ruokailusta puolen tunnin kuluttua tissiä kovasti, molemmat, nosto omaan sänkyyn ""hyvää yötä Puppe kulta, nuku hyvin, pusi pusi"", hän taputti poskeani, taisi kääntää kerran kylkeään ja nukahti. Hä? Mein Puppe? NAM PUPPE!

Kyllä tällaista vauvaa rakastaa ihan HIRMUSTI! Ois se vaan aika karseeta jos nyt vasta olisin oppinut vauvaani lukemaan.. tämä viikko on mennyt aikaste kivasti, tuntuu että olen tarjonnut asioita juuri oikeaan aikaan. Tai sitten hän on oppinut pyytämään ja jopa odottamaan hieman.

HERKUTTELUSTA pitää sanoa et kyllä mäkin näköjään osaan; juuri vetäisin kulhollisen popcornia ja nyt on karkkikippo käden vieressä. Meillä nää vaan lähtee miehestä eli hän vaati popparia, haki limskaa ja oli ostanut sellaisia karkkeja joita ei itse syö (luuli salmiakiksi, on lakritsaa). Enhämmä nyt vaan yhtä poppariannosta tee... tietty syön ittekki! Ja niitä VANUKKAITAkin ostelen satunnaisesti kaupasta.. joten kyllä mäkin osaan.

Eeh.. nyt taisi runosuoni tökätä ihan täysin.. mittään ei taida olla asiata hä? Tyhjenikö mun pää vai kui kävi? Joo, kakkaa... oli jo heti aamulla kasin aikaan paipassa, sitä punnersi Puppe pinniksessään. Paipan vaihto ja unien jatko tuonne 9.15.. alkaa univelka oleen kohta kuitattu.

Nyt mä poistun kummulleioo askaa. Tavataan taas.

Ai sinne oli Mari heittänyt jo viestin.. Joo mä jaappaan asiaa ja asian tynkää ja asian vierestä, saatan kirjoittaa viestiä pitkin päivää (johonkin wordiin tai notepadiin tms) ja vasta kun ilta tulee ja yökin siinä sivussa heitän eetteriin. Siks näistä näin pitkiä tulee.. ja itseasiassa mä olen aika sikanopee kirjoittaan ni tekstiä tulee muutamassa minuutissakin ihan pirusti (käytän konetta siis töissäni noin 80% joten kannattaa tietää misson mikäkin näppylä).. Ja sitten taas toisten viestejä luen pitkin päivää, koneita on parikin kotona ja ovatten aika lailla aina päällä. Kännykällä luen kanssa; kuten sanottu, mä en pärjäisi päivääkään ilman Tammiksia, Tammikset ovat mun parhaat kaverit!! Ja kaikki samassa tilanteessa, puolivuotisen vauvelin kanssa, nih kerta :-))

Meillä syödään ""aamupuuro"" eli noin klo 11.30-12.00 puuroa. Iltapuuro olis varmaan parempi mut kun puuron syönti on aika taistelua ni en viitti illaksi sitä ainakaan vielä siirtää tai lisätä kun illalla ollaan monasti aika väsyneitä jo, väsyneen vauvan syöttäminen ei ole hauskaa.

Nymmie menen ihan oikeasti, jossen sitten tule vielä häröilemään.. heh.

(On taas noita 7kk päiviä mennyt (Pepsu, Emma jne) ja tänään on Siirin Lindan vuoro, onnea vaan kaikille... tahtoo unhoittua kun ei aina muista mikä päivämäärä tai viikonpäivä on :-)

Meilläkin tänää 7kk täynnä. Onko teillä muilla vaipan vaihdon kanssa ongelmia? Poika ei viihtys hetkeäkään selällään vaan kääntyy heti ja vaippaa ei kerkee laittamaan, se on sit sellasta pyörittelyä ja iskä pyydetään avuks jos on kotona. Nyt on alkanu lääke puremaan ja yöt on jo suht normaaleja, ei itketä enään. Viis yötä valvottiin ja kyllä otti hermon päälle. Meillä ei oo pojalle omaa huonetta jos ois vaihtaisin heti sinne. Välillä nukkuu niin kevyesti et heräilee miehen kuorsaukseen ym.

Puuro on melkein parasta herkkua, aamuin illoin syödään ja 2-3 pientä purkkia päivässä. Nyt on joku vaihe et maito ei oikein tipu, n5dl/vrk. Se on kyllä vähä liian vähän, mut milläs juotat kun sylkee pois.

Ja ääneen nauretaan tosi paljon oikein kikattaa. Syöttötuolissa on harjoteltu istumista pyyhkeen tukemana, ei istu vielä itse tukevasti. Leipää oon antanu käteen josko oppis suuhun laittamaan vaan ei. Mites muilla?

Ohoh kello onkin jo paljon. öitä.

mimmi: joo vaipanvaihto on kauheeta kikkailua myös täällä. Otan vaipan pois, vien vauvan pesulle. Jätän vauvan ilmakylpemään siksi aikaa kun huuhtelen vanhan vaipan (käytetään harsovaippoja). Kun vaippa on kuivumassa, vauva on yleensä kääntynyt vatsalleen, siirtynyt pois pyyhkeen päältä, pissannut kylppärin lattialle ja läiskyttelee onnellisena lammikossa. Pesen ja kuivaan vauva uudestaan ja siirryn hoitopöydälle. Taittelen uuden vaipan valmiiksi. Poju on kääntynyt uudestaan mahalleen ja yrittää kivuta lattialle. Käännän selälleen ja pidän jaloista kiinni kun sujautan vaipan alle. Tässä vaiheessa alkaa huuto koska selällään on tylsää! Sitten äkkiä vaippa kiinni, kuoret jalkaan, tarrat kiinni, asettelua ja tunkemista ja valmis. Kunnes herra kakkaa uuteen vaippaansa vartin sisään, jolloin otan vaipan pois, vien vauvan pesulle...

Puuroa syödään aamusella, paitsi jos yö/aamumaito on ollut kovin myöhään. Vihannes-, liha- ja hedelmäsoseita kolmisen purkkia päivässä. Ja puuro uppoaa meilläkin parhaiten, vaikken edes mausta millään hedelmällä.

Sateista sunnuntaita!

MAMA meilläkin ollaan kovin kiinnostuneita tietokoneen näppäimistöstä. Kone on kannettava ja lojuu milloin missäkin, Pepsu on ihan tohkeissaan kun huomaa, että nyt ylettyisi tietokoneeseen. Muutaman kerran on päässyt koneeseen käsiksi ja sitten vaan nappulat lentää. Konetta ei siis voi antaa tytön lähellekään, kun raapii tosiaan nappulat paikoiltaan. (Tulee ihan se Soneran mainos mieleen, jossa PP Petelius soittaa soneran asiakaspalveluun ja kysyy näppäinten paikkoja..:)

MARI meillä Pepsu nukkui ensimmäiset 5kk meidän vieressä parisängyssä. Tais olla ekaa kertaa 2vkon ikäisenä, kun neuvolantäti oli jo sitä mieltä, että kannattaisi siirtää omaan sänkyyn. Kyllähän sitä yritettiinkin, mutta tyttö ei kerta kaikkiaan suostunut nukkumaan muualla kuin minun kainalossa. Ja tosiaan kainalossa. Jos otin käden pois tytön ympäriltä, niin silloin herättiin. Ekat 3kk taisin tosiaan nukkua koko ajan käsi tytön ympärillä. Paikat oli kipeinä aamulla. Siinä 5kk iässä siirrettiin Pepsu pinniksen puolelle. Pinnis on kiinnitetty meidän sänkyyn kulmaraudoilla (pinnistä ei kyllä ollut tarkoitettu tällaiseen käyttöön, mutta säädettiin vähän juttuja) ja patjatkin on edelleenkin samalla korkeudella, joten vähänhän se on kun nukkuisi meidän sängyssä, mutta on sitten kuitenkin oma tila pyöriä. Nykyisin Pepsu on kyllä sellainen hyrrä, että ei kyllä enää oikeastaan voisi ihan parisängyssä nukuttaa. Kuningasajatuksena on seuraavaksi laskea pinnasängyn pohjaa ja sit laittaa toinenkin sivu paikalleen. jne. Taisin kirjoitella tästä jo muutama kuukausi sitten, mutta vielä ei ole mihinkään edetty. :)

MIMMI meilläkin nykyään pyöritään vaipanvaihdon yhteydessä ihan vimmatusti, mennään mahalleen ja tavoitellaan kaikkea lähellä olevaa, mihin vaan käsi yltää. Miehen pyyhe on siinä hoitopöydän yläpuolella ja sen aina kiskoo alas. Kyllä ne vaipat on silti aina vaihtuneet, välillä on tietysti vaan vähän haasteellisempaa. Viljoja me ei tosiaan olla vielä aloitettu, joten leipää en ole antanut, mutta laatupakarin maissinaksuja joskus. Pääasiassahan Pepsu vaan sotkee niillä naksuilla, mutta kyllä tosiaan itse pitää kädessä ja syö.

MAMA, mukavaa että PIIA löytyi! Mukava myös, jos saatte järjestettyä keskinäisen tapaamisen. Harmi tosiaan, että olette siellä niin kaukana. :)

Hitsi kun taas väsyttää. Menin kyllä taas illalla Pepsun kanssa samaan aikaan nukkumaan, mutta kun yöllä valvottaa. Pepsu herätti joskus kahden aikoihin ja ei ihan heti rauhoittunut vaan piti ehkä 5min. taputella, niin sitten valvoin itse taas sen jälkeen noin 2h… ja näin tapahtuu usein. Saisin nukkua, mutten saa nukuttua. Mies raukka, saa varmaan tänään taas olla kiukun kohteena :) Niin juu ja meillä oli Pepsun kanssa huomiseksi hyviä tekemissuunnitelmia, mutta kuinka sattuikaan, autonrengas meni puhki, renkaassa oli naula. Eihän sillä sitten mihinkään ajella, ennen kuin saadaan rengas paikattua jne.

Toivottavasti jossain muualla ois parempi ilma kuin täällä PK-seudulla (MIMMI tais muuten kysellä, mistä päin ihmiset on.. )

Ja taas täällä lyhyesti. Sain Leon nukkumaan! Ihanaa! Nukkuva lapsi on sitten ihana. Viime yönä meidän piti jatkaa samaa systeemiä, että isi nukkuu sängyssä keskellä, mutta kun Leo ekalta syötöltä unohtuikin siirtää sinne reunaan, niin siinä se nukkui taas kainalossa (todellakin ihan kiinni) ja heräili 1-2h välein syömään. Onneksi uni oli muuten rauhallista, joten väliajat sian nukkua. Ja nyt tosiaankin nukuin, enkä pyöriskellyt kahta tuntia hereillä miettien syntyjä syviä (kuten Suski ja kuten minäkin välillä). Ja aamulla heräsin jo ennen pojua ja ratkoin ristikkoa katsellen toisella silmällä nukkuvaa söpöläistä :-)

Nyt lähden kuntosalille :-) Mies lupasi hoitaa lasta (kunhan tulee kotiin). Ihan kiva päästä vähän tuulettumaan....Ja sateeseen fillaroimaan. Eli keli Tampesterissa sama kuin PK-seudulla. Mutta sade ei haittaa. Piristää vaan. Taitaa muuten olla synnytyksen jälkeen toka kerta, kun lähden pyörällä johonkin.

Ja vaipanvaihto tuntuu samalta täälläkin. Hyrrä pyörii ja kaikki kiinnostaa paitsi selällään makoilu.

Leipää olen antanut ja naksuja, vaikka molemmista seurauksena sotkua. Leo kuitnekin viihtyy hyvin näkkäri kädessä.

Isi tuli...meitsi lähtee.

... tiedä sitten oliko sattumaa, jo tulossa olevaa vai..

Puppe siis sai pari lusikallista maissia illalla 20 aikaan. Tissiä söi 21 ja 23.45, kuten aina. 2.40 käänsin poikittain olevan pojan suoraan. 4.30 sama homma, kääntö. 6.15 jälleen poikittain ja äänteli nälkäisen oloisesti. Otin siis viekkuun ja tissille muttei tuolla kyllä kovin nälkä ollut...

Takaisin sänkyyn, 8:lta viekkuun, pikku tisu, unten maille ja heräys 9.15.

Hä? Lisää maissia illalla kehiin, ties vaikka jättäisi tuon yöpyörimisenkin kun on massu täynnä... eikä siis tarvitsisi tisuakaan... ans kattoo ny.

Mukavaa sunnuntai-lepopäivää kaikille!

Ihanaa meilläkin nukuttiin hyvin. Pari kertaa vinkas tuttia ja 5.45 annoin maito pullon, viritän sen pyyhkeen avulla sopivalle korkeudelle ettei ite tarvi seistä ja juottaa sängyn vieressä. Ja vähä ennen seiskaa herra oli jo pirteänä pystyssä.

Mites te muut äidit koskas lähdette töihin vai jäättekö kotia? Mulla tammikuussa töihin lähtö. Hoitopaikkaa täytyy alkaa hakemaan. Kotia olisin vielä halunnut jäädä mut rahatilanne ei sitä salli.

Nyt kuulu semmonen pörinä herran takapuolesta et täytyy lähteä vaipan vaihtoon..

Yhteistyössä