Tahkoojaplussat 89

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Stella*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voihan ihanuus tätä kevään tuntua. Viimein. Olihan tuo lauantain lumymyräkkä aika järkytys!

Voi taivas Sanelma tuota verenvuotoa! Huih, aika hurja juttu. Toivottavasti nyt haava alkaa parantua. Miltä muutoin on ensivkot tuntuneet? Miten pikkuihmiset yöt sujuvat?

Mä sain ensi kertaa kesäajasta näppylöitä. Matskun nukkumaanmeno takeltelee ja sen myötä aamu venyy. Omakin rytmi vähän sekaisin, ja nukutaan aamulla tavallista myöhempään. En aiemmin huomannut tällaista, eikä tosin Annankaan rytmi sen koommin mennyt sekaisin. Kai näillä isoimmilla sitten? No kai uusi "rytmi" asettuu paikoilleen muutamassa pvässä.

Voi kun Juska kuulostaa niin valloittavalta tyypiltä ja tosi reippaalta isolta pojalta. Oikea äidin kulta, voi ihanuus. Hän niin lutusesti odottaa pikkusisarta, ja tietty ymmärtääkin eri tavalla kuin M aikoinaan. Kiva Riinuska, että pääsette taas 4d-ultraan. Teillähän taisi sukupuolesta olla jo aavistus, ja nyt taitanee saada varmistusta :)

Samullakin jo niin ison pojan elkeitä. Matskukin yllätti pissaamalla vkloppuna seisaaltaan pönttöön..Oltiin miehen kanssa ihan hoomoilasina, että mistäs toi tuli. Kai on sitte vaklannut isäänsä.

Huh, kun ramasuttaa. Annalla on taas parina yönä fiilistellyt keskellä yötä useita tunteja. Saattaa istua pitkät tovit sängyssään, ja kun otan viereen nukkumaan meuhkaa ja riehuu jopa tunteja. Uuh, not nice.

Onkos naiset suuntaamassa Hullareille? Ihan kivoja lenkkareita oli lapsille ja Reiman haalari, jota mietin Antsille. Saas nähdä, miten sitä innostuu. Ainakin jotain joutuu ostamaan, koska tuli ensimmäinen, hurraa, kotihoidontuki =)

Tulkaas jutskaamaan.

Oi, oi tota keliä! Upea auringonpaiste. Humauttanee lumet hetkessä, meikä jo innoissaan lapioi kasoja aurinkoisempiin paikkoihin. Tänään oli ilo patsastella puistossa.

Jestas Sanelman käänteitä! Aika hurjaa, onneksi selvisitte säikähdyksellä. Vauva oli varmaan sun kanssa sairaalassa? Tehdäänkö hätäsektio pystysuoralla viillolla, vai miten?

Hehee, kuviteltuna naurattaa toi Samun kommentti sille mummolle. Mutta ei varmaan siinä tilanteessa… Ja Hertallakin uhmaa. Se on tosiaan aika liikuttavaa aluksi, tahtoo, tahtoo. Mutta mitä?

Iso-H, aattele sun työrupeama on puolessa välissä!

Tarvii katsastaa Mariskan takka. Ainakin nimi on hino. ;-D

Ei taas pitäisi ääneen sanoa, mutta Elli veteli viime yönä parhaat unet ikinä eli ilman palveluvaatimuksia klo 5.20 asti! MUTTA sitä edeltäneet yöt on valvonut keskellä yötä 2-3 h! Edellisenä yönä rytyytti sängyssään klo 2.15-4.45. Osan aikaa viihtyi itsekseen, mutta kyllä me miehen kanssa n. 40 krt vietiin tutti siinä toivossa, että uni voittaisi. Välillä karjui. Että simmottiin. Jotta P, sympatiseeraan!!!

Ai joo, E ei kelpuuta ruokalappua vaan aivan vimmoissaan kiskoo sen aina kaulastaan. Eri malleja ja materiaaleja kokeiltu, ei apua. Joten melkoiset sotkut saa aina vaatteilleen, esim. joku tomaattipohjainen sapuska ei pesussa kokonaan irtoa, vaikka tuoreeltaan pesisi ja Vanishiä päälle. Ankiaa.

IHANIA juttuja Juskalla! Vaikuttaa topakalta apulaiselta, jotenkin tutun (=Lotan) oloiselta. L:kin piirtää toisinaan niitä pääjalkaisia (kiitos termistä!), hauskan näköisiä. Sormia on aina kolme. Lotta ihan itsenäisesti tyhjentää useimmiten astianpesukoneesta aterimet laatikkoon, siitä on ihan oikeasti apua. Mä muuten muistan pienenä tehneeni samaa hommaa.

Mä käväisen Hullareilla lähi-Stockalla, keskustasta pysyn kaukana. En oikeastaan tarvitse sieltä yhtään mitään, tosin “mun” hiuslakka on siellä perinteisesti ollut edukasta. Tällä huikealla kotihoidontuella ei pitkälle shoppailla…

Pää muhjuna. Saispa (ja osaispa itsekin) ensi yönä nukkua. Mollya ja Miniään jänskätään!

Huomenta. Lääkärineuvolaan menossa aamusta ja siksi kotosalla vielä. Perjantaina olisi sitten sokerirasitus BMI:n takia, vaikka sokerit on olleet ihan ok. Vatsa on taas mun mielestä kokenut kasvuspurtin ja saa nähdä mitä mitta nyt on. Vauva viihtyy jotenkin ylösalaisin aikapaljon ja kutittaa oikean kylkiluun alla ja samalla alhaalla yhtäaikaa..kutina on jotenkin hassua, kuin pienet soren tai varpaat siellä koputtaisi. Liikkeet näkyy hyvin vatsa päälle ja jokapäivä saan tuntea niitä. Välillä selkä väsyy ja jalkoja pakottaa, mutta tukisukat auttaa liikkuvassa työssä. Öisin tulee ajoittain suonenveta, mutta en ole hankkinut magnesiumia, vaikka nlantäti kehoitti. Vitaaminienkin popsiminen ja kun muistaa-tyylillä..

Sanelman verenvuoto varmasti säikäytti. Onneksi haava on hyvin pohjalta kiinni ja kasvaa umpeen varmaan hyvin nytkin. Vaatii vain hoitamista ja suojaamista. Olehan varovainen nosteluissa. Tehtiinkö sule muuten viilto vaakaan vai pystyyn? Ajattelin, kun kyseessä hätäsektio, niin ilmeisimmin pystyviilto? Yö hyvin? Ja nukkuminen? Muistathan meitä kuvilla, sillä pikkuinen kasvaa varmaan vauhdilla:)

Sandelle tsemppiä kakkosen yritykseen. Sitähän ei tosiaan tiedä, miten elämä voi yllättää nyt toisen kanssa ja tärppi voi käydä nopeaankin. Peukkuja kovasti.

Piritta; meillä taitaa muutot osua samaan aikaan:) Huoh, sitä urakkaa. Oon yrittänyt hiukan etukäteen ajatella asiaa ja esim. pesin peittoja, tyynynpäällisiä, päiväpeittoja, inventoin tavaraa jne. sekä ainakin yksi matto pitäisi käyttää pesulassa. Olisi sitten puhdasta uuteen paikkaan. Sohvat olin ajatellut vielä pestä sellaisella kuivaavalla höyrypesurilla, vaikka kangasta ei saisi kostealla pestä, mutta olen testannut yhtä tyynynpäällistä vesipesussa ja hyvin se kesti. Onkos muuten se unelmien soffa löytynyt?

Hullareilla olisi kiva käydä, mutta eipä taideta lähteä. Tänään siellä alkaakin kaaos ja olen saanut annettua yhden toimeksiannon, jos saataisin se suihku sieltä ostatettua; oli tosi hyvän hintainen kun ollaan tehty vertailuja niiden suhteen. Gissa joskus kyseli listoista ja hanoista; ollaan siis yritety kiinnittää huomoita hanoihin, ettei ne ole ihan "perusmalleja" ja listat on sellaiset antiikkilistat ja leveämmät. Tsoin hanoissa on tajuton hintahaarukka ja liikutaan siellä kohtuullisuuden puolella todellakin!

Vitsit Mollyn ja Minin tapaaminen alkaa olla käsillä. Ihanaa. Mitä Mollylle kuuluu? Onko tuleva äiti niin kiireinen, ettei ehdi linjoille:)? Ihanaa, että tulevat isovanhemmat ovat noin innoissaan, mutta oma rauha on kuitenkin ihanaa ja pieni etäisyys ekee hyvä;) Vaikka tuppaavat ne pitkätin välimatkatkin joskus olevan liian lyhyitä:D Itse olen toivonut että äitini tulisi sitten alkuvaiheessa ainakin käymään ja hetkeksi viivähtämään. Mutta hänellä on muitakin paikkoja, joissa "majailee", eikä muutenkaan ole "iholla olevaa tyyppiä"..niinkuin anoppi välillä.

Apua, kello etenee...Nyt en ehdikään sitten enempää, joten palaan....

Mannakin linjoilla, tosi kiva kuulla fiilistelyjä ja kuulumisia! Ihanaa ihanaa kun vauva siellä kovasti koputtaa ja kutittelee sua :) Ajatella, miten ihmeellistä ja kaunista, että päästiin vihdoin kokemaan tämän kaiken! Oon edelleen niin onnellinen ja liikkis siitä, että hoidot toi meille mahdollisuuden saada oma perhe, niisk! Täälläkin tyttö parhaillaan heiluttelee mun mahaa. Ja kohta tosiaan tavataan hänet! Mun yks kaveri sanoi niin kivasti, että "nautihan synnytyksestä sitten" :) Ajattelin yrittää, hehehee.

Kerrohan Manna meillekin sitten neuvolalääkärin terveiset ja mitä siellä jutskailtiin. Me käytiin läpi synnytyssuunnitelma viimeksi ja hyvä fiilis jäi siitä. En kuvittele, että sitä pystyy etukäteen suunnittelemaan, mutta ollaanpahan itse mietitty asioita ja käyty vaihtoehtoja läpi. Pakkasin eilen laukunkin valmiiksi. Ja kiireenä olen pitänyt itseni, vauvan huone on nyt ihan valmis, ystäviä olen tavannut kahvittelun merkeissä, eilen oli "mammakerhon" lounas jne. Kaupoissa ei kyllä jaksa hirveesti enää kuljeskella, mutta piipahdin Espritissä ja nappasin mukaan pari löysempää yläosaa joita ajattelin että voin käyttää synnytyksen jälkeen kun haluan roikkuvan mahan piiloon ;) Ne oli helppo hilata niin että imetyskin sujuu suht vaivatta. Parhaillaan käytän oikeastaan vaan tiukkoja toppeja joissa maha saa nyt vielä näkyä kaikessa komeudessaan.

Aniliini, mun pitää oikein varmistaa, että ethän pahastunut mun Silja-kommenteista, luin kirjoituksen läpi nyt paljon jälkikäteen ja mietin että voisihan joku vähän pahastuakin kun siitä miehen lauantai-ilta-jutusta kirjoitin. Mutta se oli siis täysin huumorilla tarkoitettu ja pilke silmäkulmassa kirjoitettu, ikään kuin jatkeena siihen sun fb-kommenttiin Vilistä.

Kiva ollut taas lukea teidän kaikkien lapsien jutuista! Hauskoja. Ellille onnittelut hyvin nukutusta yöstä, toivottavasti se sai jatkoa viime yönä vaikka Nekku kirjoititkin siitä tänne :)

Mä fiilistelen täällä hehkuttamanne kevään tuntua ja tosiaan Mannan ja Piritan muuttoja. Tosi kivalta kuulostaa Manna hanat ja listat! Ja ymmärrän täysin, että omasta äidistä on parasta apua ja loistavaa seuraa pikkuvauvan kanssa alussa silloin, kun on äitinsä kanssa tosi läheinen ja samalla aaltopituudella :)

Manna, mä olen muuten popsinut raskausvitamiineja ja Keijun suosittelemaa E-epaa. Lisäksi nyt loppuraskaudesta maitohappobakteereja yksi päivässä, niitä rela tabuja. Ne voi kai suojata vastasyntynyttä vauvaa masuvaivoilta ja allergioilta jo tälleen ennaltaehkäisevällä tavalla..

Täytyykö alkaa huutelemaan ihmisiä linjoille? :) Keiju, Gissa, Tiitu, Ansku, muut... (Nasuppi on bisi ja nauttii ulkoilusta babyjen kanssa ja Sanelmalla varmaan riittää ihmettelemistä siellä kotona kanssa :)

Huomenet! Täällä yritän niellä aamukahvia, huonolla menestyksellä, jotenkin ihan oksetusolo. Toiv. ei noroa tai muuta vatsataudinpoikasta, se tästä vielä puuttuisi. Ja muuta aamupahoinvoinnin aiheuttaja älkää edes ehdottako. :D Sitä se ei ole.

Hyvät hyssykät sentään, kun pelästytti se Sanelman verenvuoto! Tunnut suhtautuvan ihan yhtä tyynenrauhallisesti kuin Nasuppi aikanaan, hälläkin kun niitä "jälkiongelmia" oli. Mutta hyvä, ettei mitään sen kamalampaa, vaikka varmasti säikäytti ihan hirmuisesti, kun pulppuamalla verta tuli. :( Hui.
Mitäs teidän pikkuneidille?

Molly, en totta vie pahoittanut mieltäni siitä sun Silja-iskä-jutustelusta. Saatiin hyvät naurut sen toisen kaima-kommentoijan kanssa siitä, kun kerroin. Se on miehen työkaveri ja aina naljaillaan mun miehelle knkkusasiasta, kärsii todella aina, kun ottaa. Ja itsehän mä sen siellä fb:ssa aloitin, siitä Vilin silmät sikkaralla-kuvasta. Joten huoli pois ja kiitos hyvistä nauruista! =) Jahas, mihinkäs kauas muuttoa suunnittelette, kun pitää päästä äitiä karkuun? :) Ei tosi, eihän se kiva ole, jos toinen on väkisin "tunkeutumassa" apuun tai seuraksi liian usein, jos se aallonpituus on vähänkään eri asteella. Me tullaan mun äidin kanssa loistavasti toimeen, mutta joskus tulee kyllä äiti-kiintiö täyteen. Sellanen joojoo-olo, ettei justiinsa nyt huvittaisi, utta seuraavassa hetkessä -tai päivänä- taas. =)
Mä toivotan samaa kuin ystäväsi, nauti synnytyksestä. Se KIPU on jotenkin niin ainutlaatuista, ennenkokematonta ja naisten -äitien- etuoikeus, että mulla on sitäkin muistellessa vain hyviä fiiliksiä, kun se huikea lopputulos on niin palkitsevaa. Jostain luin, että useat naiset saa orgasmeja synnyttäessään. En kyllä itse ainakaan tunnistanut samoja fiiliksiä, vaikka mulla todella hienot -ja helpotkin- kokemukset takana. Voisin koska tahansa mennä synnyttämään uudelleen, niin hieno maku jäi. Vaikka sattuuhan se ihan saatan*sti, etten nyt pelkkiä ruusunkuvia maalaile. Eli nauti! :))

Meillä alkaa taas vaihteeksi olemaan flunssalta niska taittumaan, nukkuivat viime yönä jo ihan kertaallisesti, oooh, ihanan levännyt olo. Ovat viimeise yö heränneet molemmat taas sen tsiljoona kertaa. Viime yönä Vili kävi kerran pissalla (on siis yövaippa, mutta herää silti välillä vessaan) ja Silja taisi kerran, kaksi tuttia tarvita. Mutta aamuun saakka hänkin omassa sängyssään. :)
Kesäaika meillä on vaikuttanut ihan vähän, muttei harmaita hiuksia. Aamulla päin vastoin, kun nukkuvat tunnin pidempään eli vajaaseen kasiin. Illalla on venynyt puolisen tuntia nukahtaminen tuonnemmaksi. Ennen olivat unessa ennen ysiä, nyt venyy kyllä yli. Päikkäreille V on muuten nukahtanut viime viikot todella iisisti, toiv. jatkuu. Olin jossain vaiheessa jo luovuttamassa, kun oli sellaista taistelua aina.

Meillä olisi tänään MLL:n perhekerho, mutta harmiksemme emme voi mennä sinne, kun vielä yskivät kuitenkin ja sitä vihreää valuu. Yök.

Mahtijuttu se Ellin hyvä yö, tuliko jatkoa?

Nekku, kokeiles leikata Ellille ruokalapuksi jostain vanhasta paidasta ikään kuin kauluri, jos se vähän suojaisi. Ne tomaattipohjaiset ei tod. lähde. Eikä porkkanamössöt,paitsi auringossa ne em.

Reippaita pönttöön pissaajia täällä! Meillä vaan potta on must. V ei millään halua kokeilla pyttyä. Mutta kai joskus.

Hertta-neitikin oli keksinyt Tahtojen Taiston. Voi hyvin liittyä jotenkin siihen muutokseen, kun äidin tilalla kotona onkin iskä. Meillä ekat "kohtaukset" tulivat tutin jätön myötä. Muttei EDELLEENKÄÄN mitään lattialle heittäytymistä. Koskaan. Se olisi jotenkin hupaisaa. Siis ekalla kertaa. Etten ihmettele Hertta, että suupieliä nykii. :)

Kurkkasin Mariskan Lotta-takkaa, hino on. Mun silmää hiveli Saija. Siljakin siellä vilahti. Hienoja nimiä! ;)

Teemun patjasta oli kiva kuulla lisää ja siitä, että syykin selvisi. Sikeästi siis nukkuu.

Mahtavaa, kevätmuutot edessä Mannalla ja Piritalla. Manna muistat ottaa iisisti!! Ja heti haet sitä magnesiumia, ettei ne suonenvedot pahene. Auttaa kyllä. :)
Mä odotan niin innolla kuvia teidän uusista, valmiista kodeistanne!!

Piritta, onko Annalla jo ns. tyttöjen leluja? Entäs missä vaiheessa Kaislalle on hankittu? Siljalla yksi nukke, josta ei mitenkään ihmeellisesti perusta, välillä halii ja innostuu työntelemään rattaita (jotka ostettiin Vili Pentti-kisulle viime keväänä, kun niin ahkerasti lainaili naapurin tytön nukenkärryjä). Mutta pääasiassa leikkii autoilla, ajelee edestakaisin ja päristelee mennessään. Myös legot ynnä muut kiinnostavat, vaikkei niillä sen kummemmin osaa mitään tehdäkään - muuta kuin heroa ikeniään. Jotain my little poneja mietin, vai mitkä ovat TYTTÖJEN juttuja?? Muovinen astiasto on molempien suosikki. Ja oikeat kattilat, sekä rumpuina (jestas sitä kakofoniaa!!) ja hämmennettävänä. Jotain neitiä kyllä tytöstä löytyy, yrittää aina välillä "pukeutua", kerran veti mun alkkarit päähänsä ja kaulassa on tämän tästä Vilin kalsareita tai sukkahousujaan. =))

Ihana kuulla Juskasta, tosi kivasti tiivistit Riinuska! Ja hienoa R, että pääsette siihen neljädeehen, mua ihan hitusen harmittaa, ettei menty, mutta juuri nimenomaisesti sukupuolen _paljastumisen_ pelossa, ei haluttu. :)

Vili ei muuten osaa piirtää mitään muuta kuin ympyrän ja sekalaista sotkua. Onko Juska ja Lotta vaan ihan itse alkaneet jossain vaiheessa piirtelemään niitä pääjalkaisia, vai oletteko laittaneet alulle mallia? Ei _mitään_ sen suuntaista havaittavissa. Saman ikäinen toverinsa on piirtänyt auton jo varmaan puoli vuotta.
Entäs Leo ja Matias ja Samu?

Pukemisessa ja riisumisessa ollaan tsempattu molemmat viime kirjoitukseni innostamana ja kyllähän se sujuu, mutta totaalisen vastahakoisesti. Sukkia ei vieläkään saa jalkaansa. Eikä saa haalaria nostettua "niskaansa". Nauratti muuten Stellan ilmaus Leosta puettaessa; löysä kaveri. Sama täällä.

Niin lutusta, kun Kaisla puhua päpättää, -tai ehkei ne ihan kaikki sössöjen matkimiset äidin mielestä-, ja Leollekin ilmaantuu joka päivä jotain uutta, liekö sitten siskon aikaansaamaa innostusta..? Kivaa, kun menette tukiviittomakurssille, se monesti vauhdittaa lapsen puheenkehitystä toden teolla, kun saa ensin helpommin omaksumallaan tavalla sanoilleen ja asioilleen merkityksen, niin siinä ihan vaivihkaa sitten tapailee sanoja. Tämän tietysti tiesittekin, kunhan hölötän. Ja kiva juttu se uusi päiväkotiryhmä, vaikka olisikin sitten vaihto edessä.

Mä tapasin sattumalta sen "mun" kuulovammaisen tyttösen ja ihmeesti muistin kaivella käsistäni kielen ja saatiin jutunjuurta aikaiseksi. Luulin unohtaneeni paljon enemmän. :)

Heh, Vili kysyi aamulla, että -äiti, miks sää aina välillä laitat tommosia pieniä vaippoja jalkaas? :D
Ja Silja oppi eilen taputtamaan, villin näköistä! =))

Kiitos Aniliinille ja Mariskalle, saitte mut nauramaan :D. Teemun sikeäunisuus ja patjan hälytys sekä Vilin "vaippajutut" olivat hulvattomia.

Mä olen yrittänyt nyt kaksi kertaa kirjoittaa tänne. Eilen hävisi teksti, kun meillä nettiyhteys tökki, ja tänään oli vika sivustossa. ÄH. En jaksa kirjoittaa enää samoja juttuja uudestaan, joten nyt tulee jotain ihan muuta.

Meillä Leo pukee kyllä kaiken, jos vain aikuinen jaksaa odottaa. Mutta siinä menee kyllä sitten oikeasti _ikuisuus_. Niin vastenmielistä hommaa se pojalle on. Kuten kävelykin. Aina vaan rattaisiin, vaikka jätkä on 3 v 2 kk. Sisällä kyllä juoksee kuin aropupu. Leo piirtää kyllä jonkin verran, mutta ei mitään mistä saisi selvän. Viivoja, ympyröitä ja kiharoita tekee pyydettäessä. En ole kyllä yleensä vieressä vaan L piirtää yksin. Ehkä pikku hiljaa voisi harjoitella yhdessä hahmojen tekemistä. Leo-sana kirjoitettiin kerran ja kyllä se sieltä tuli.

Kaisla sai tyttöjen leluja pikku hiljaa lahjaksi, ekan mollamaijan jo parikuisena varmaan :). K tykkää vauvanukesta, mutta siitä tykkää nykyään Leokin. Oikeastaan lelut eivät jakaudu sukupuolen mukaan vaan molemmat leikkivät kaikella. Leo on ehkä vähän enemmän kiinnostunut legoista ja Kaisla pehmoleluista. Nyt molemmilla on kassivillitys eli pitää olla reppu tai olkalaukku menossa mukana. Leo sai astiaston ja leikkikeittiön 2-vuotiaana ja se on kummankin ahkerassa käytössä. Muovailuvaha ja sormivärit ovat suosiossa niin ikään. Ehkä tyttömäisintä Kaislassa on se vaatteiden kanssa pelaaminen. Tuntuu, että hän on koko ajan vaihtamassa vaatteita.

Joo, just noin se Aniliini menee, että niiden viittomien kautta ja Kaislan puheen myötävaikutuksella Leo alkaa vähän kuin varkain sanoa sanoja. Hellyttävää kyllä, kun Leo joskus tulee ihan varta vasten jonkun sanan kanssa mun luo. Esim. kun lastenohjelma loppuu, juoksee mun luo tohkeissaan ja sanoo "loppu", isolla virnistyksellä höystettynä. On itsekin ylpeä itsestään.

Hinoa Ansku, että sulla on viittomat vielä noin hyvin hallussa.

Hei sellaista piti vielä kysyä, että ketkäs lapset ovat jo kokonaan kuivia? Juska ja Lotta ainakin? Miten toteutitte yöt? Leolla on vielä vaippa öisin, mutta hänellä on tapana pissata iso pissa aamuisin, koska vaippa on aina lämmin ja märkä kun sen ottaa pois. Eli periaatteessa yökuivuus voisi onnistua, jos olisi kärppänä sängyn vieressä potan kanssa, ideaalitilanteessa jo vähän ennen kuin L herää. Entä oletteko kokeilleet harkkahousuja? Olisiko niistä mitään iloa yökäytössä?

Hertan tahtokohtaukset alkoivat. Heh, se on kyllä varsinkin aluksi tosi huvittavaa.

Äh, taas yskittää. Tämä tauti on sitkeää sorttia. Kyllä tekisi jo ÄLYTTÖMÄN paljon mieli kuntoilemaan, ihan löysä ja löllö olo. Mutta heti kun ottaa yhden juoksuaskeleen, tulee köhä ja nenä vuotaa kuin seula. Että ei auta kuin odottaa.

Aurinkoista päivää ja sitkeyttä hullareita varten niille, jotka sinne uskaltavat.

Minä taas. Unohdin kommentoida Mariskan takkaa, hino!

Ja Aniliinin viestistä, kiitos :)

Yksi ystäväni oli muuten puhunut sellaisen jenkkihörhö-doulan kanssa synnytyksestä. Hänet voi siis ottaa synnytykseen mukaan tueksi. No näillä ei oikein mennyt näkemykset ja odotukset yhteen, tää äämeriiikkäläinen oli pikkasen liian luonnollisella kannalla (ihme kyllä) ja ilmoitti tyynen rauhallisesti mun kaverille, että se lapsi vaan hengitetään ulos, ja ettei se välttämättä satu ollenkaan ja että monelle naiselle synnytys on seksuaalinen kokemus yms yms. Kaveri sai keskustelusession jälkeen hiukan valaista miestään uudestaan, joka jo ääneen mietti, että eihän se synnytys sit niin paha voi olla ja että mitä niistä epiduraaleista sun muista, hyvinhän tämä sitten menee jos ei se kerta satukaan ollenkaan ja se lapsi vaan hengitetään ulos! :D

Pikainen terve!
Ajattelin tässä, ettei enää ole kuin 2 VIIKKOA Minin saapumiseen jos hän tulee ajallaan, on se Molly uskomatonta :) Ja argh tota doulaa, pikkuisen repeilin sun viestille..Mä luin just Vauva-lehdestä hypnoosi-synnytyksestä joka oli vähän samanmoista ja mietin että näinköhän.Itse ainakin tarttin kaikki mahdolliset lievitykset.

Hui Sanelman verenvuotoa, säikäytti varmasti. Toivottavasti loppui siihen.

Meillä Mai on nuhassa ja sama allekirjoittaneella. Nukkui TODELLA huonosti muutaman yön mutta viime yö yhdellä herätyksellä klo 4 kuten normisti. Huomasi kyllä että oli raskasta heräillä 2 tunnin välein kun on jo tottunut noihin hyviin öihin. Supolla nukkui ja nenäfriida on ollut huippu (sikäli mikäli meidän drama queen antaa sitä käyttää, karmean huudon kera..), onneksi ei ollut/ole kuumetta joten toivottavasti ei menis enää pahemmaksi.

Stellallekin paranemista köhästä!

Kiitos Nekku kutsusta, nähdään piakkoin kunhan täällä parannutaan. Ja onnea Ellin yöstä, eiköhän ne pikkuhiljaa siitä lähde :)

Aniliinin lasten toimintaa oli taas hauska lukea!

Meillä kesäaika aiheutti tunnin pidempään valvomisen kahtena iltana mutta nyt taas herätään normiaikaan kasilta, Mai nimittäin alkoi herätä tyyliin 6.20..jeeh.

Nyt ulos aurinkoon! Mummi tulee illalla Maita hoitamaan, meen tanssiharkkoihin.
La lähdetään miehen ns parhaan ystävän ja vaimonsa kans bilettämään, Mai menee pitkästä aikaa yökylään. Huh, mitenköhän sitä jaksaa valvoa..?

Vuokrattiin ja katottiin muuten viikonloppuna "Burn after reading", oli hyvä leffa! Erikoinen kyllä Coenin veljesten tyyliin.

Mannalle hyvää neuvolakäyntiä, laitahan kuulumisia! Laittelen varmaan illemmalla uusia kuvia kun rauhassa pystyn.

Terveeks taas!
Pisti ekana silmään tämä hörhödoulan kommentti, öööö, vai lapsi vaan hengitetään ulos??!! No johan nyt, mä olen vissiin sit hengittänyt liikaa sisään päin, kun ei se ihan nyt niin helposti ulos tullut :D Ja toi orgasmin saantikin kuulosti hiukka erikoiselta...Ei synnytys mun mielestä nyt ihan niissä hermopisteissä tuntunut..heh hee.

Meidän juniori valvottaa ihan huolella öisin ja olen vaihteeksi taas aika kuitti. Tällainen uninen, lievä humalapöpperö ei tunnu kovin kivalta. En tiedä, mikä sitä likkaa vaivaa. Oli hieman kuumeinen illalla, joten ehkä se sitten? Pakko vaihdella miehen kanssa yösijaa, koska onhan mullakin oma työmaani päivisin, enkä voi kaikki öitä valvoa. Ellin yöt alkaa varmasti pikkuhiljaa siitä sujua. Hyvä niin! Yhtä aaltoiluahan tämä on näiden kanssa, meilläkin oli pitkä hyvä rupeama, kunnes taas...

Annalla ei varsinaisesti ole "omia" leluja. Pyörittelee käsissään Masan autoja ja tonkii lehtikorit ja legolaatikot läpi. Sellainen Brion keittiö voisi olla kiva hankinta piakkon, samoin sellainen FP:n Little People -talo.

Mutta hei Stella, eikös Leolla ollut se kitaravillitys taannoin? Nimittäin Matsku on aivan täpinöissä kaikista kitarajutuista, aina on ilmakitaroimassa ja tahtoo tietenkin oman kitaran. Hupaisaa. Nimittäin ei oikein tiedetä, mistä on bongannut koko jutskan? Toisaalta nyt on vaihe, että M haluaa ton-ton-ton ja vielä ton. Kaikkea pitää saada, mutta kaikkein suurin toive on tällä hetkellä sellainen paloasema autoineen, joka onkin luvattu, kun muutetaan.

Ihanalta kuulosti toi "Minin ja äidin tapaaminen". Mutta, niin tottahan se on. Kiva, että kaikki alkaa olla teillä valmiina Molly. On kyllä loistavaa, että pian saadaan uusi tahkoojabebe maailmaan. Kuka onkaan ollut viimeisin poika??? Aika tyttövaltaista jälkikasvua :)

Mä tuhlailin tänään Stokkalla....Kamala ryysis oli Ticketin ulkoilupukujen luona, mammat oikein repi niitä tangoista hysteerisenä. Mä ostin Reiman haalarin Annalle, vaikkei ole millään maata vedenpitävä. Kunhan on joku haalari kevääksi ja syksyksi, voi sit tarpeen tullen vetää kurikset päälle. Samoin paitoja kesäksi molemmille ja muutamat housut. Innostuin ostelemaan itsellekin kaikenlaista, joten tuli hyvä mieli :)

Manna, unelmien sohvaa on vasta zoomailtu netissä. Vkloppuna mennään katsomaan yhtä Vepsäläisen mallia, joka vaikutti aika lähellä sitä _oikeaa_.

Paranemisia Stellalle. Toi on niin kökkö fiilis, kun on periaatteessa terve olo, mutta silti yskittää. Ja se halu päästä jo liikkumaan..! Zemppiä, jospa se siitä.

Tarvii ojentaa nyt sohvalle edes hetkeksi. Nukkuvat pitkästä aikaa mukeloiset samaan aikaan.

Helouta,
Uuuh mikä uhma täälläkin. Tai sitten äidin sylin kaipuu? N oli eilisen mummolassa yökylässä ja oli ihan poikki illalla. Tänä aamuna ei sitten maistunut puuro ja kaikki oli huonosti. Päiväkotiinkaan ei olisi halunnut millään jäädä. Epäilen osaksi ummetusta, eilen ei ollut vatsa toiminut eikä aamulla pottaan tullut kuin paukkuja. Itsellä on vähän huono omatunto kun ollaan reissattu nyt niin paljon(vaikkakin suurimmaksi osaksi yhdessä) ettei ole ollut sellaista rauhallista kotieloa vähään aikaan. Eikä tulekaan ennen lauantaita. Mutta kaippa se siitä.

Hullareilta ostin Nellalle vaatteita ja sandaalit, ensiaskelkenkiä menin ostamaan mutta ei ollut enää kokoja:-(. Lisäksi vähän herkkuja ja pihaleluja jotka ajattelin säästää synttäreihin. N oli liikuttavan onnellinen yhdestä kylpyveneestä (1,90€)joten eipä se paljoa vaadi että tyyppi on onnellinen. Itselle en ostanut hullareilta mitään mutta sorruin uusiin tennareihin joita oon metsästänyt jo vuoden. Olivat onneksi puoleen hintaan!
Ansku, Nella sai ekan nuken nyt jouluna, mutta sitä ennen sai Sveitsin tuliaisina kaula- ja rannekorun (H&M) kun kaverin koruista tuli riitaa. Eniten leikkii tällä hetkellä nuken rattaiden kanssa, lastaa sinne milloin mitäkin. Lisäksi hyppii jokapaikkaan, vetää itsensä sellaiseen mäkihyppyasentoon ja sitten pitää sanoa paikoillenne-valmiit-hep ja tyttö juoksee eteiseen ja takaisin. Ja uustaan (uudelleen, uudestaan). Uskomatonta miten nuo lapset oppivat uutta koko ajan! Uusimmat sanat on seepra ja apina:-)

Mulla veri vetäisi lenkille mutta kun olis noita opiskelujuttuja tekemättä ja siinä aikataulu on tiukka. Pitäisi taas kirjoittaa ja saada aikaiseksi. Hirmu hankalaa se aloittaminen, mutta onneksi tunnen jo omat tavat ja pakotan itseni hommiin.

Kiitos Nekku viimeisestä. Oli kiva nähdä kun olen vähän jo out tästä kotiäitimaailmasta vaikka kotona kökinkin.

Hih, kakkosharjoitukset aloitettu:-))). Jotenkin paljon paremmilla fiiliksillä muutenkin, vaikka raha/työ yms tilanne ei ole mitenkään muuttunut. Johtuisko pillereiden poisjäännistä?

Se on kuule, Sande, tää kevät kun saa hyvälle tuulelle (tai sit ne harkat ;). Ihan huippua kun lumet sulaa silmissä ja asteet nousevat reilusti plussalle, ah! En kyllä kestäis asua Lapissa kun kevät/kesä tulee sinne niin paljon myöhemmin, vaikka onhan sitä vappuna täälläkin koettu lumisadetta..

Jotenkin hankalaa nyt lapsen pukeminen. Onko teillä vielä talvihaalari käytössä? Tai enhän mä sitä joudu pohdiskelemaan vaan mies kun nyt puistoilee ;).

Heh, tuo vauvan uloshengittäminen.. Mäkin kävin semmosen yhden illan "kurssin" synnytyshengityksestä/laulusta, kun leuka ja ääni on rentona, myös kohdunsuu rentoutuu ja vauva pääsee putkahtamaan ulos. Joopa. Hoilattiin siellä sitten uuu:ta ja aaa:ta. Ei kyllä ihan riittänyt mulle pelkkä hengittäminen synnytyksessä..

Mä en ole vielä Hullareille päässyt, huomenna pitäis ryysätä (keskustaan..). Hertalle lähinnä aion ostella ja sitten herkkuja. Yhden kivannäköiset kengät olis itselle lauantaina, mutta en taida viitsiä vaivautua, ovat kuitenkin liian isot (mulle kun 36:kin on usein liian iso, toosi hankalaa).

Hertalla on fp:n maatila, joka on ollut ihan suosikkilelu jo pitkään. Kaikista pikkueläimistä tykkää muutenkin. Peipparin (eli baby bornin) ostin kirppikseltä, mutta vielä ainakin leikkii pehmoeläimillä enemmän, vie niitä päiväunille, syöttää niitä ja juttelee niille (tuukko kissa pomppimaan, mennään kauppaan maitoa ostamaan jne.). Tykkää myös piirtää, nyppiä muovailuvahaa ja tehdä palapelejä (tekee jo semmoisia tavallisia, ei nuppi). Majaleikit on myös in, tekee myös pikkueläimilleen majoja ja vie niitä sinne. Legot (dublot) on suosikkeja myös. Mun papan tekemä nukkekoti pitäisi varmaan jo tuoda mun vanhempien luota.

Hyvä Elli! Toivottavasti välillä tulee nyt noita hyviä öitä. Sitten jaksaa niitä huonompiakin. Kuten meillä, juuri kun kehun kuinka rauhallisesti nukkuu yöt, niin taas on viime aikoina itkeskellyt ja poukkoillut pystyyn enemmän. Mutta tää on tätä.

Huomenna meen likkojen kanssa katsomaan Slummien miljonääri. Onko joku nähnyt?

Uuuj, juu Hertta mä olen nähnyt slummien miljonäärin, loved it loved it loooved it. Sähän olit aikoinaan pidemmänkin jakson Intiassa? Missä päin olitkaan? Tiedät sitten kertoa vastasiko leffa yhtään todellisuutta. Mä en ole käynyt. Ihanaa leffailtaa siis huomenna!

Aniliini, pistin ruutusämpyläkyssärin sun mailiin :) Nyt ryhdistäydyn ja saan minäkin aikaiseksi niitä!

Mua väsyttää, olen vetänyt aikamoisia päikkäreitä viime päivinä "ohjelmanumeroiden" välissä. Taidan heittäytyä sohvalle kirjan kanssa.

Ai saakeli, 8%...

Piti muistaa kiittää Keijua iiihanista Main kuvista! Vitsi sain hyvät naurut, likka osaa ottaa rennosti!!! :D Ja muistuttaa sua aivan todella paljon, ihan jotenkin äitinsä kopio kasvoista mun mielestä, niin nätti!

Siis uskomattoman HUONO MUISTI mulla nyt, huooooh. Keijulle ja Maille piti toivottaa pikaista paranemista nuhataudista. Hus pois ikävä nuha molemmilta ja parempia öitä! Burn after reading on hyvä leffa :) Jotenkin niin odottamaton juoni. Hassukin. Ja olen mielettömän impressed Keiju kun jaksat käydä tanssiharkoissa ja teette miehen ja ystävien kanssa juttuja, käytte joskus viihteellä, reissaatte yms. ja Mai viihtyy hyvin hoidossa. Way to go! Vielä yhden lapsen kanssa se on varmasti helpompaa kuin kahden kaa ja se on mun mielestä niin tosi hienoa, että menette ja teette.

Mannan eilisiä neuvolakuulumisia odotellessa.

Unohdin aivan varmasti kommentoida vaikka mitä muutakin.

Ööö, mun pitäisi tod olla tekemässä jotain muuta, mutta aina tänne eksyy:) Lattioita pitäisi hieman kosteapyyhkiä, kun Antsun vaatteet on ihan pölyssä ja liassa, kun nuohoaa pitkin poikin.

Voi liikkis Aniliini noita teidän lapsia. AIVAN ihana video herrasväestä fb:ssä =))) Osaat niin hauskasti kirjoittaa kaksikosta. Vitsi Silja on kyllä etevä - mennä porskuttaa jo rattailla eteenpäin. Ihana taapertava askellus :-) Kovin on samanlainen meno kuin meillä, Matias ohjaa ja neuvoo Annaa ja mennä jolkottelevat peräkanaa. Tosin meillä vielä konttausmuodossa.

Uuh, joo uhmaa. Masa on ollut aika ärsyttävä pari päivää. Lällättelee, sylkee ja nauraa ivallisesti perään vähän joka asiasta, eikä suin surmin suostu pukemaan mitään ylleen. Pinna venyy ja paukkuu... Puhumalla asiat aina ratkeaa, toki, mutta kun aina ei jaksa sitä vääntöä. Ikilauhkea isänsä on pari kertaa jyrähtänyt aikalailla, mikä on tooodella vieras juttu meidän huushollissa :) Mutta kyllä se tuulikin muuttuu niin nopeasti, voi olla yhdessä minuutissa niin kilttiä poikaa. Kasvattavaa :)

Samaa mieltä, Mai on niin äitinsä! Ihkun ihana tyttö! Aivan mainio oli se pinniskuva, jossa typy oli poikittain ja kädet pään alla. Pitkä tyttö muuten. Hinoa Keijis, että te voitte miehen kanssa ulkoilla aina välillä yhdessä ja Main voi hyvillä mielin jättää hoitoon. Onhan se kahden olo välistä ihan virkistävää :)

Meilläkin suunnitteilla leffailta miehen kanssa vkloppuna, jos heh, saadaan aikaiseksi. Slummien miljonääri kiinnostaa täälläkin. Miehen vanhempia ollaan vähän käytetty lapsenhoitoapuna, koska ovat sen verran vanhoja ja sairaitakin, mutta kovin mielellään hoitavat, joten kokeillaan pikkuhiljaa sellaisia parin tunnin jaksoja. Matias kun nykyään jää tosi mielellään hoitoon ja Antsu on helppo jättää veljen kanssa samaan paikkaan. Ihkua, voin kertoa!

Vitsit, mä olen kade Sande sulle, kun voit päivisin shoppailla ihan itseksesi. Käväisin tänään Antsun kanssa kaupoilla, ja se oli jo juhlaa, kun piti handlata vain se yksi lapsi. Heh, Anna on ollut niin vähän oikein missään, joten oli kyllä niin maireaa likkaa ja innoissaan, kun pääsi ihmisten ilmoille :)

Ny mää tartun siihen sinipiikaan. Voios hyvin!

Mä en vieläkään ehtinyt kuin pikakelaamaan viestinne läpi, joten ei onnistu kommentoinnit vieläkään. Koskahan sitä taas malttaa lukea juttuja rauhassa ja vielä sisäistääkin lukemansa...?

Mutta Mollylla tosiaan the päivä lähenee ja on itseassa nyt mikä päivä tahansa. Ei muuta kuin tsemppiä viimemetreille ja loppurutistukseen! Siletä se Mini kohta tulee elämäänne!

Juu, mulla tosiaan viilto pystyssä hätäsektion takia. Ihan navan alta tuonne häpyluuhun asti. Reikä on masussa nyt varmaan auki vielä ainakin pari viikkoa, mutta ei onneksi haittaa normaalielämää. Ei vuoda hirveästi, eikä ole kipeä. Hoitoa vaatii usean kerran päivässä ja se tietysti vähän rasittaa. Mutta toivotaan että paranee hyvin eikä tulehdu.

Tyttösen kanssa menee kyllä ihan kivasti. Yönsä on kyllä nukkunut tähän asti kaikki, tosin herää syömään tosi usein n. 1,5 tunnin välein. Samoin syö kyllä päivälläkin välillä jopa ihan tunnin välein. Eli melkoinen tissimaakari meillä kyllä on. Maanantiana oli eka neuvola ja paino oli noussut likalla hyvin. Nyt vaaka näytti 3800g. Hormoonit auttaa mua kyllä jaksamaan, joten ainakaan vielä ei pätkäinen yöuni ole vienyt kaikkia mehuja. Masukipuitkutkin jäivät onneksi siihen yhteen kertaan. Nyt itketään vain nämä normaalit nälkä-märkävaippa-väsymys-itkut.

Mulla on meidän äiti ollut muutamana päivänä seurana ja auttelemassa mm. siivonnut, kun itse ne nyt saa imuroida vielä leikkauksen takia. Mä olen kyllä kovasti tykännyt kun äiti on ollut auttelemassa. Mulle se sopii, kun ollaan niin samalla taajuudella.

Maanantaina käytiin ostamaassa muuten sitteri ja leikkimatto kaarilla. Ne kyllä helpottaa elämää jo nyt kummasti ja vastaisuudessa varmaan vielä enemmänkin. Saa aina välillä kädet vapaaksi ja ehtii vaikka käydä siellä vessassakin yksin... :)

Vaunulenkitkin on nyt saatu aloittaa ja tänään hän nukahti ekan kerran vaunuihin niin sikeästi, että jatkaa nyt uniaan tuossa sisällä vaunuissa. Että eiköhän hänestä ihan hyvä ulkonanukkujakin vielä kehkeydy. Nyt saadaan vaan vielä olla niin pieniä aikoja ulkona, että joutuu vaunut vetämään sisälle kesken unien.

Ristiäisiä ollaan alettu pikkuhiljaa suunnitella. Huhtikuun vika tai toukokuun eka viikonloppu on ristiäiset. Riippuu papin aikatauluista. Nimikin saatiin kuin saatiinkin päätettyä, eikä se oikeastaan edes loppujen lopuksi ollut vaikeaa. Täysin yhteisymmärryksessä miehen kanssa päätös tehtiin. Itse yritetään jo kutsuakin häntä nimellä, mutta varovainen täytyy olla, ettei vahingossa lipsahda vieraiden korviin.

Mutta nyt täytyy kiirehtää haavan suihkutteluun, että ehdin vielä ennen kuin tyttönen herää.

Voikaahan kaikki hyvin ja sairastelijoille pikaista paranemista.

Iltaa.
Sanelman vauva-arki kuulostaa mukavalle. Kaikki sujuu siis hyvin ja onhan se varmasti rutiinien hakemista vielä tovin. Kuulostat reippaalta ja hyvinvoivalta. Haavakin paranee ajan kanssa. Nimiasia onkin taas yksi kiva yllätys, mitä odottaa:) Onko myös toinen nimi (nimet) päätetty? Mukavaa, että olet saanut myös helpotusta arkeen äidistäsi, jos mies on töissä paljon. Maltatko itse torkkua yhtään päivällä, kun tyttö nukkuu?

Aniliinin kuulumisia oli taas kiva lukea; jaksat niin paneutua kirjoittamiseen ja huomoida kaikki:) Tsemppiä teille muuten nuoren tämän äidin tukemiseen; olette kultaakin kalliimpa tukijoita varmasti ja onneksi olette nyt saatavilla. Silja tosiaan niin tomera kulkija, ihana.

Nauratti nuo hengittämällä synnyttäjät ja muut hörhöjutut:/ Kuinka joku voi edes tosissaan höpistä tuollaista. Vaikka kokemusta synnyttämisestä ei ole, niin uskoisin myös ettei se nyt ihan huokaisemalla ole hoidettu.

Molly on siis pakannt synnärikassin. HuiJui! Mä mietin kyllä sua joka päivä. Pian treffaatte. Onko mies jo kuin tulisilla hiilillä? Ja vauvalle on kaikki hankittuna ja huone siis valmiina. Se oli kyllä nätti pikkutytön huone. Miten tässä nyt kestää jännityksessä taas, kun Sanelmaa ensin jännättiin ja nyt sitten Mollya heti perään:) Ja sitten seuraakin tämä kolmen kopla perässä heinäkuun tienoilla. Ja ties vaikka Sande kurvaa 2010 vuoden ekaksi, toivotaan!

Main kuvat oli ihania. Niin lungisti otti makoilun sängyllä, hauska! Ja tosiaan äitinsä näköinen tyttö. Suloiset ne tossutkin pikujaloissa:)

Toivottavasti nuhanenät paranee viikonlopuksi, Hertan ja Piritan suunnitelmat onnistuu ja pääsette leffaan, lapset nukkuisi hyvin yönsä ja kaikilla olisi muutenkin mukava viikonloppu. Aurinkoiset ulkoilukelitkään ei olisi pahitteeksi; täällä on ollut harmaa päivä, oikea koiranilma tänään :/

Neuvolassa oli kaikki ok, paineet ok, sf-mitta menee hienosti käyrällä, pissa puhdas ja painoakin tulut melko kohtuudella kaikenkaikkiaan vajaa 7kg. Lääkäri puhui imetyksestä. Kelan papereita pitäisi kovasti täyttää jo ja sitten kai saisi pakkauksenkin. Saatiin ne paprut jo viimekerralla, mutta ei olla täytetty. Myös synnärisaliin menevä paperi pitäisi täyttää. Mitähän siihenkin osaisi laittaa..No, ainakin sen, että pelkällä hengittämisellä en aio pärjätä, että kipulääkkeitä saa tarjota. Tnään olin aamulla sokerirasituksessa ja kai siellä kaikki oli ok kun ei kuulunut neuvolasta soittoa. Nukuin mittausten välissä sairaalassa ja menin töihin hiukan tukka pystyssä:) Pari tuntia sai huilia heti aamusta sairaalassa ja teki ihan hyvää katkonaisen yön jälkeen..Pehmeä sänky alkaa nyt vaikuttaa yöuniin ja asennon hakeminen on rasittavaa, kun oon ollut vatsallaannukkuja aina. No, jokatapauksessa; vauvan odotus jatkuu hyvillä mielin ja vaikka kaikki on hyvin, niin välillä aina pieni huoli on mielessä, että meneekö kaikki tosiaan loppuun saakka hyvin ja saadaan tosiaan oma vauva. No, siihen täytyy uskoa.

Nyt täytyy mennä nukkumaan. Onneksi edessä on loma ja rauhallisia päiviä ilman kamalaa kiirettä joka paikkaan.

Mukavaa viikonloppua!

Nostelen tässä meitä...
Olisko jollain kivoja (ja helppoja) synttäritarjoamisen ohjeita? Tarttis olla jotain suolaista ja makiaa. Jonkun sienipiirakan vois tekaista mutta niitä tarttis tehrä kaksi kun synttäreitäkin on kahdet, ensin miehen suvulle ja sitten mun. Mitäs ollaan synnytty isoon perheeseen, niin näitä sukulaisiakin on kertynyt niin paljon ettei meidän huusholli riitä yhtäaikaa molemmille. Ristiäisissäkin tarjosin vaan lasit skumppaa pihalla seurakuntatalon juhlinnan jälkeen:-).
Että Sanelma otat vaan mahdollisimman iisisti, jos vapaaehtoisia auttajia löytyy niin otat KAIKEN avun vastaan että pääset itse nauttimaan juhlasta. Mä olin ihan liikaa keittiössä ja järkkäämässä kun en ollut tajunnut aikataulun haasteellisuutta. Parasta olis tietty jos itse ei tarttis tehdä mitään. Nauttia vaan pienen ekoista omista juhlista:-).
Mä siis suunnittelen ruokalistoja myös pääsiäiseksi...tarjolla luultavasti suklaakakkua, lammasta ja parsakuskusta. Mä tarviin aina uutta innoitusta, kaikki vanhat reseptit osaan jo ja ne on tylsiä. Viikonloppuna kokeiltiin jänispataa, hyvin maistui Nellallekin.

Oh NO, Manna älä vielä virittele mitään aikatauluja mun kakkosprojektille! Kunhan tässä luomuillaan ja kassotaan onnistuuko. Toistaiseksi se on ihan riittävää, ei ole tarvetta muuhun. Jos vaikka se unelmaduuni natsaisi, nyt ei oo kyllä ollut MITÄÄN, ei kiinnostavia paikkoja eikä haastiksia. PÖH.

Maanantaita! Sateista sellaista, ainakin täällä Hesassa.
Mikäs on Mollyn vointi tänään :)? Mannan tavoin, oot kyllä päivittäin mielessä.

Me podetaan edelleen flunssaa, tai siis Mailla on nuhaa, mulla ääni maassa ja yskä. Main korvat käytiin perjantaina tsekkauttamassa, ihan terveet ovat ja keuhkot kunnossa. Kuumetta ei ole ollut kertaakaan mutta tämä hössöttävä äiti halusi varmuuden ennen viikonloppua :)

Sain muuten karun muistutuksen siitä miten kipeenä ei pidä urheilla..k-viikon treenien ansiosta mulla jämähti alaselkä niin jumiin etten torstaina taipunut mihinkään suuntaan. Onneksi miehellä oli vapaata että pystyi hoitamaan Main. Parin päivän kylmägeelillä ja varovaisella venyttelyllä sain itseni edes kävelykuntoon. Ja viikonlopun suunnitelmatkin onnistuivat. Oltiin lauantaina siellä ystäväpariskunnan luona, tehtiin ruokaa ja pelattiin pelejä ja toki nautiskeltiin vähän alkoholiakin :) Yöelämässä piipahdettiin, jotenkin ei kyllä iske yhtään enää noi yökerhot..me oltiin siinä uudessa Circuksessa. Tunnin päästä todettiin miehen kanssa että vois lähteä kotiin..haettiin burgerit matkaan. Kotona iski ihan kamala ikävä Maita enkä oikein saanut nukutuksi. Mailla oli kyllä mummon luona mennyt ihan loistavasti, ei itkenyt kertaakaan, nukkui hyvin, heräsi vaan klo 24 ja klo 5 jolloin joi maidon ja nukkui vielä kasiin. Kai sitä tosiaan itse sitten vaan ikävöi eniten :)

Yöt on menneet meillä tosi hyvin (kop kop), Mai nukkuu omassa sängyssään yleensä ihan koko yön, viime yönä huuteli tuttia ekan kerran 6.30 ja nukkui siitä vielä kasiin.Ihan loistavaa. Nukahtaa yleensä about 20.30, ja varsinkin jos kylvetetään illalla, uni tulee sängyssä heti.
Muutenkin on niin ihana lapsi, kuten kaikki tietysti omille vanhemmilleen. On niin onnellisen oloinen, nauraa paljon ja "pussailee", työntää naaman naamaan kiinni ja hekottaa. Kuvista toteatte mun näköiseksi..on itse asiassa vakavana mun näköinen ja hymyillessään ja nauraessaan aivan isänsä. Hassu sekoitus meitä molempia.

Sanelman vauva-arki tuntuu alkaneen tosi kivasti ja lungisti osaat ottaa. Hyvä ettei haava vaivaa sen enempää kuitenkaan. Ja voihan sitä "alakertakin" olla kipeä, mä ainakin istuin pari vkoa sillä renkaalla, tietty niitä tikkejä tuli ennemmän kuin riittävästi.

Hinot neuvolakuulumiset Mannalla!Koeta olla liikoja huolehtimatta, vaikka helppohan se on näin sivusta sanoa. Kai se huoli voi olla nopsastikin raskautuneilla mutta ehkä se odotus tuntuu vielä epätodellisemmalta meillä pitkään sitä toivoneilla.

Tosiaan muuten Mannalla ja Pirittalla ne muutot lähestyy, mahtavaa! On tosiaan Piritta, aika herkkua näillä seuduilla että lapset saa omat huoneet :)

Nyt täytyy lähteä kauppareissulle..voikaahan hyvin ja mukavaa pääsiäisen odotusta!

Heippa!

Kiitos tosiaan Keijulle Main suloisista kuvista! Harmi, että teilläkin pukkaa flunssaa. Mulla on edelleen yskä päällä. Yksin niin paljon, että selkää ja kylkiä särkee. Mietin jo, että voisinko yskästä huolimatta mennä lenkille tänään, mutta kiitos Keiju muistutuksesta - taidan vielä ottaa lunkisti.

Sanden kokkailut kuulostavat aina niin tyylikkäiltä. Meillä on lasten synttäreillä keskitytty aika lailla kakku- ja pullapuoleen, mutta olen tehnyt mm. quiche lorrainea pellillisen ja se on tehnyt hyvin kauppansa. Niin joo ja Leon synttäreille tein pastasalaatin, johon tuli fetaa, oliiveja, aurinkokuivattuja tomaatteja, siemeniä ja jotain muuta, kurkkua vissiin. Siitäkin tuli hyvää ja keräsi kehuja.

Pääsiäisenä me mennään anopille, joten ei ole kokkauspaineita. Toivottavasti vaan ollaan terveitä. Oltiin lauantaina yksillä lapsisynttäreillä ja siellä oli vastikään ollut vatsatautia...

Leolla on ollut nyt muutamana päivänä ihan järkyttävä uhma. Just kun täällä selitin, että ollaan elelty seesteistä vaihetta sen suhteen. Voi kauhistus. Koko ajan tekee jotain mitä ei saisi ja nököttää jäähypenkillä. Leo keksi sellaisenkin, että heti kun vanhempien silmä välttää, hän kiipeää kaapille syömään keksejä. Toisaalta sitten on tosi touhukas poika: tiskaa ja pesee vaatteita apuna, naulaa nauloja ja sahaa puita, piirtelee ja askartelee innoissaan, jne. Että hyviäkin hetkiä on. Mutta aivan liikaa on sellaisia pätkiä, että L märisee tasaisella, ärsyttävällä äänellä kun ei saa tahtoaan läpi ja heittäytyy lattialle veltoksi aina kun pitäisi tehdä jotain tai mennä jonnekin. Muuurrrrr! No, kai se tästä taas helpottaa.

Mies oli huomannut tänään huputupulupu-ilmiötä Leossa ja Kaislassa. Kun hän oli vienyt heitä päiväkotiin, Leo oli sanonut "jää" ja Kaisla oli jatkanut "sulaa pois" :).

Keijun viikonloppuriennot kuulostivat hyvältä. Ihanaa, kun te näette vaivaa järjestää kahdenkeskisiä menoja. Me ollaan siinä ihan liian laiskoja/saamattomia. Yökerhot saa mun niskakarvat pystyyn, mutta kyllä sitä jotain yhteisiä iltamenoja voisi joskus olla - edes leffakäynti. Ollaankin nyt (taas) harkittu naapurin tytön rekrytoimista lapsenlikan puuhiin.

Nyyh, aurinko on kadoksissa. Tälle viikolle on sentään luvattu jo +12 astetta, joten kevät tulee, eittämättä.

Yksin=yskin

Ja sitä piti vielä sanoa, että Leo teki perjantaina ekan pääjalkaisen (vai mikä se termi oli). Ehdotin, että piirtäisi äidin kuvan ja sieltähän se tuli :).

Huooh, viikko laskettuun aikaan. Mä haluan jo tytön maailmaan. Käytiin lääkärissä, aivan täysin sama tilanne kuin viikko sitten - eipä näytä Minillä olevan kiire mihinkään sieltä. Tulee varmaan isäänsä, lungi tapaus :) Heh, voisi toivoa ainakin... Mutta siis pää edelleen ei täysin kiinnittynyt, painoakaan ei tullut viikossa (tosin lääkäri sanoi että voi heittää peräti joitain satoja grammoja). Hmmm. Katotaan ensiviikolla mikä tilanne. Voi olla käynnistyskin edessä sitten?

Sanelman vauva-arjesta oli kiva kuulla vähän ja kiitos ihanista fotoista! Pikkuinen tosiaan ihan eri näköinen ilman pipaa päässä :) Aivan ihana tukka!! Niin söpöliini. Kerro aina välillä lisää kuulumisia kun ehdit linjoille, mua kiinnostaa luonnollisesti kovastikin kaikki teidän arkeen ja tyttöön liittyvä, näin pian perässä kun tässä tullaan.

Mannallakin neuvolakäynti takana ja kaikki teillä hyvin, hinoa. Know the feeling siitä pikku huolesta joka aina takaraivossa. Mäkin pökin ja tökin masua heti jos sieltä ei vähään aikaan kuulu mitään. Varsinkin nyt loppusuoralla liikkeitä ei meinaa aina huomatakaan. Miestä taitaa vähän jännittää, ja muakin tietty elämänmuutos. Eilen saatiin pikku riita aikaiseksi kun se oli kuin perseeseen ammuttu karhu mikä on harvinaista (ja arvatkaa vaan, että joku huono F1 kisa voi saada sen vielä huonommalle tuulelle) ja lopuksi karjahdin sen kiukutteluille, että nyt saa jumalauta riittää ja paiskin keittiöntuolin nurin. Heh, jälkeenpäin meitä nauratti. Mutta siis jännittää. Synnytystä ja vauvan tuloa elämään odottaa ja ihmettelee. Onneksi voidaan sitten puhuakin kaikista tuollaisista, ettei tarvii mykkäkoulua harrastaa.

Taidan heittäytyä sohvalle... Huomenna on taas tyttöjen lounas tiedossa, kivaa.

Uutta viikkoa taas pukkaa. Ja ihanan lyhyttä!! Olen ihan fiiliksissä, kun alkaa pian lomailut taas. Mies pilkkoi isäkuukauden ja pitää toiset 2 vkoa heti pääsiäisen jälkeen. Upee-eeta.

Tosiaan Molly, enää viikko! Vitsit täällä jo sukat pyörii jaloissa jännityksestä. Eiks ole jännä tunne, kun periaatteessa milloin tahansa voi tulla lähtö. Mä muistan olleeni vikalla viikolla jännityksestä sekaisin, kun sitä mietti, että josko tänään. Ja sitten supistukset kuitenkin alkaa tosi rauhallisissa merkeissä, ja enemmänkin sitä saa ooooodottaaaa. Voi että, teillä taitaa mieskin olla siellä jo aika hermostunut :-) No ymmärtäähän sen. Terkkuja muuten =) Piinaavia, mutta niin ihania päiviä teillä edessä, ja ihan kaksin, vielä.

Meillä oli kiva viikonloppu. Lauantaina ryhdistäydyttiin, pyydettiin lapsenlikat ja käytiin leffassa katsomassa Slummien miljonääri. Tykättiin! Vaikuttavaa antia, tosin ajoittain ehkä vähän pitkäveteinen. Mutta se loppu....jäi mieleen pitkäksi aikaa. Eilen käytiin lapsimessuilla Matskun ja parin kamun kanssa ja tykättiin siitäkin. Tarjontaa ihan liikaakin ja 4 tuntia meni siivillä, kun samalla tiketillä pääsi katsomaan pienoismallejakin. Melkein enemmän innostuttiin pienoisrautateistä kuin pomppulinnoista :-) Mutta mikä voi olla, että kun kaksi päivää rupattaa siitä, että milloin pääsee katsomaan poliisimopoa, ja kun puolen tunnin jonotuksen jälkeen tulee VIIMEIN oma vuoro, niin mopon selkään ei missään nimessä halutakaan??!! Poliisi naurahti, ettei ollut ainut poika, jolla meni pupu pöksyyn.

Sandelle vinkiksi, että uusimmassa Meidän perheessä oli mun mielestä aika kivoja ohjeita synttäreille ym. muihin juhliin. Vuohenjuustopiirasta, pastasalaattia, muffineita..ei mitään omaperäisen uutta, mutta ainakin näin ideoiksi. Aion ainakin itse kokeilla muutamia Antsun synttäreille, jotka on siis..joskus. Ehkä kesällä isoimmin.

Voi että, miten hauska Stella toi huputupulupu-juttu :) Hihii, voi sisaruksia. Muistakin kirjoittaa muistiin! Meillä on kyllä aika samantyyppistä uhmaa havaittavissa Matskussa kuin Leossa. Kun silmä välttää, tekee ihan kaikkea kiellettyä ja oikein uhmaa sääntöjä, kuten sitä, ettei sisällä heitetä mitään, eikä varsinkaan tv:n lähellä. Jäähyilyä on ollut täälläkin tämän tästä. Mutta niin, onneksi on paljon niitä hyviäkin hetkiä ja kivoja touhuja.

Keijun ilta kuulosti oikein kivalta. Juu, voin kuvitella, miten kummallista on käydä yökerhossa, jossa ei kovin usein tule käytyä, etenkään nyt äitinä :-) Sitä tuntee (ainakin itse tuntisin) itsensä aika ulkopuoliseksi. Riippuu tietty paikasta. Main yöt ovat todella mahtavat, jeee!

Sanelman prinsessa näytti niin lutuselta. Ja mikä ihana ihana tukka!

Muihin puuhiin. Niitä riittää taas.
Ai niin, pitäkäähän silmät auki lehtihyllyjen luona, siellä on Anna :-)