Tahkoojaplussat 91

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Molly*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä jatkan yksinpuhelulla =). Onkin niin upea keli, että kelpaa paistatella pihalla. Ihanan kesäistä! Yritin istuttaa tänään yrttejä ja salaattia multaan. Saas nähdä, miten käy. Ollaan huuli pyöreänä ihmetelty, mitä pihassa kasvaa ja mitä kasvia työntyy esiin. Ainakin alppiruusu ja ruusu bongattu. Onneksi porukat kävi kylässä ja mun isä laittoi tuulemaan ja siisti penkit ja istutti uusia. Nurtsi kasvaa huonosti, eikä oikein meidän touhuissa pysty voimistumaan, joten nikkaroidaan patio koko alalle. Heh, joskus.

Lueskelin pitkän tovin kuulumisia, ja nyt on kaikki yhtenä möhjönä päässä. Tahkoojavauvelit tuntuvat voivat mainiosti, ihana kuulla. Sanelman tyttärellä todella kaunis nimi. Kiva että rytmiä alkaa löytyä ja pikkuinen kasvaa hyvin. Samoin Mollyn prinsessa, ihastuttavia kuvia lähetit M! Taitaa olla aika paljon isänsä näköinen, vai meneekö ihan metsään? Harmittavaa tuo puklailu, mutta peesaan Stellaa siinä, puklailu on aikalailla jokotai. Esim. meillä ei kumpikaan juurikaan puklannut, mutta naapurin lapset taas tosi paljon. Ihan mutuna, mutta liittyisikö siihen, millä vauhdilla maitoa tulee masuun ja joutuuko vauva nielemään kovalla tahdilla, jolloin sitä voi tulla kerralla liikaa...? Huiput yöt pikkuM:llä, erinomaista! Ja osaat kyllä ihanasti nauttia äitinä- ja kotonaolosta Molly. Mutta olen kyllä samaa mieltä. Matskun kanssa nautin valtavasti kotona puuhastelusta sekä sosiaalisesta mammaelämästä. Nykyään elämä on vähän säätöä joka saralla, mutta silti, nautittavaa ehdottomasti pois lukien uhma ja ikuinen rätin heiluttelu :-)

Huh, Ansku, teitä on tosiaan koeteltu tautien rintamalta. Tuli sitten kaikki oikein rytinällä. Eipä ihme, että on välillä iskenyt uskonpuute. Jospa nyt alkaisi terveempi kausi! Hei miten teidän taloasiat?? Olenko missannut jotain uusimpia pohdintoja asian suhteen?

Eltsun tulokset huippua luettavaa, hienompi juttu. Eiköhän neiti siitä ala kirimään kavereita.

Linus se on oppinut monenmoista kerralla. Oispa kiva nähdä, miltä hän näyttää! En ole saanut muitakaan kuvia, mutta johtuneen siitä, ettei mun welho-posti enää ole toiminnassa. Koitan aktivoida uuden postin piakkoin.
Millaista oli Tiitu Tallinnassa? Jos viitsit, laittaisitko paikkojen nimiä tulemaan, joissa kävitte hoidoissa. Olis suuri tavoite käydä miehen kanssa Tallinnassa kahden kesällä, kun mummi kehotti meitä varaamaan jonkun kahdenkeskisen matkan (!!). Ja Tallinnastahan voi aloittaa :) Ois kiva saada vähän suosituksia paikoista, joissa voisi käydä ottamassa esim. kotiäidin faceliftin ja jalkahoidon.

No mutta tärkeimmät meinasivat vallan unohtua: Onnea Sandeman! Siellä pikkuinen ihmisenalku köllöttelee! Voi että, onnea, ja ihanaa, mahtava uudenvuodenlahja.
Voihan kökkö Nelliksen tutin kaipuuta. Mutta ymmärtäähän sen, unen hakeminen voi olla tosi vaikeeta, jos on tottunut lutkuttamaan tuttia unta odotellessa. Meillä oli ab 2 vkoa hankalia, mutteivät mitenkään mahdottomia. En usko, että N:n päikät jäävät tuon takia, menee vain aikaa, että likka tottuu tutittomuuteen. Saisko Nellikselle mitään pehmolelua kaupattua, josta tulisi unikaveri? Rätti...? Toki olette taatusti kaikkea kokeilleet. M otti Finskin pikkupandan täysin omakseen tuossa vaiheessa (tai jo aiemmin..), ja sen häntää hieroi nenäänsä unille mennessään. Voitte kuvitella, missä kuosissa pandan nenä on tänä päivänä.. Mutta oli muuten tärkeä. Nyt panda on unohtunut kokonaan. Mutta zemppiä anyway S, yksi suurimmista haasteita taaperoiässä.

Pyöristä oli puhetta. M:llä ei itse asiassa ole fillaria lainkaan. Ei ole edes mietitty koko asiaa, kun M tykkää niin paljon Plaston kuorma-autoa työntää pitkin katuja. Ja jotenkin ole ajatellut, että pyöräily on sitten vasta kolmivuotiaiden juttu. No pianhan tuo ikä tietty koittaa, joten ehkäpä me jonkinmoinen kapine hankitaan. Musta on kivempi hankkia pyörä sitten, kun hommalla on edellytykset onnistua.
Tämän hetken hitti on sählynpeluu takapihan nurtsilla. On muuten taitava pelaaja meidän taloudessa! Ja äiti saisi olla veskarina hela tiden :-) Anna rakastaa kiikkumista, ei tartte sanoa kuin "kiikku", niin likka hihkuu ja kiljuu riemusta. Ja äiti saisi kiikuttaa koko päivän...Ihana tyyppi, niin hauska. Vois elää maidolla, oltermannilla ja viinirypäleillä =) Työntelee kävelykärryään varovasti, vasta tapailee askelia tuen kanssa. Kovin on varovainen, kun veikkansa aikoinaan. Samasta puusta.

M sai pkotipaikan parin kilsan päästä. En oikein osaa päättää, mitä asian kanssa tekisi. Pkoti on lähellä meidän entistä asuntoa, ja on juuri niitä paikkoja ulkoa, joista mietin, ettei sinne ikinä...On kerrostalon basementissä, ja piha on postimerkkiäkin pienempi. Tosin käyttävät lähellä olevaa isoa leikkipuistoa. MUTTA ryhmähän voi olla tosi kiva, samoin hoitajat/opettaja. Käydään ensi vkolla katsomassa paikkaa ja sit mietitään. Ollaan ilmoittauduttu myös srk:n kerhoon, joka olisi syksyllä pari krtaa/vk, joten sekin olisi hyvä vaihtis. Monet vaan sanoo, että ryhmän muodostumisen takia olisi hyvä, että lapsi ei menisi kesken vuotta pkotiin, voi olla hankala integroitua porukkaan. Ääh, mene ja tiedä. Toisaalta musta olisi kiva pitää M kotona, koska saa kuitenkin ikäistään seuraa jo kerhosta ja puistosta, ja Annasta olisi varmasti seuraa iltapäiville. Pkotia mietin lähinnä siksi, että tekisin vähän töitä syksyllä, mutta en mää taida jaksaa...Riittää tekemistä muutenkin ja töitä kyllä saa tehdä ihan tarpeeksi lopun elämän. Höh, sori, meni jaaritteluksi, mutta on nyt asia mielessä, kun päätökset pitäisi tehdä pian.
M käy nyt joka päivä puistotädillä, joka on ihan kivenheiton päässä. Tykkää kovasti.

Ääh, kutsu kävi. No johan mä ehdinkin :) Puolet jäi kommentoimatta, koitan taas ehtiä jutustelemaan ensi vkolla. Voikaas hyvin!

Palattiin eilen skuggasta. Onneksi N antoi meidän tehdä vähän raksahommiakin, puuhaili käpyjen kanssa. Hommat etenee mutta tuskastuttavan hitaasti. Ja onhan se elämä haasteellisempaa siellä niissä olosuhteissa kun tilaa on vähän ja eikä juoksevaa vettä. Että ihan riitti taas vähäksi aikaa.

Kiitokset onnitteluista. Vähän huolestuttaa koska tänään tuli ruskeaa vuotoa:-((. Mutta tulihan sitä Nellaakin odottaessa, mutta mieluummin ei tarttis sellaista katsella. NKLlta niiden pitäisi ottaa yhteyttä np-ultra-ajan kanssa lähiviikkoina, että kaippa maltan odottaa sinne asti jos tämä vuoto ei nyt lisäänny eikä tule kipuja. Ihan liian helpolla tässä onkin päässyt, pieniä kuvotuksia lukuunottamatta.

Pitäisi mennä ulos kitkemään ja leikkaamaan ruoho ja unohtaa synkät ajatukset. Laiskottaisi vaan pirusti. Nellan nukkumaanmeno on edelleen aika vaikeaa ja heräilee öisin pariin kertaan. Ei helppoa. Mä heitin muuten kaikki tutit menemään jotta en sortuisi heikkona hetkenä. Tuolla vaunulla nukahtaminen oli jotenkin helpompaa kun loikoilin siinä vieressä, mutta kotona ei ole sitä mahdollisuutta. Pitäisi jostain kerätä voimat supernanny-tyyppiseen nukutukseen: ei istuta vieressä ja palautetaan yksin sänkyyn. Joku sanoi että ekana yönä oli jopa 90 palautusta! Kun musta tuntuu että yksinään nukahtaisi paremmin...jaah, nämä on nyt näitä ikuisuuspohdintoja, eikä tietty tilannetta auta se että vaihdetaan paikkaa (mökki-vaunu-koti) ahkeraan. Tämä on nyt tämä vaihe ja toivottavasti saisin keskeytymättömät yöunet takaisin ennenkuin juniori syntyy.(jos syntyy:()
Puhuttiin muuten että selvitettäisiin sukupuoli sitten kun voidaan, olis mukavampi tehdä hankintoja. Kassotaan nyt.

Huomenta täältäkin.
Kävin hemmotteluhoidossa; jalka, käsi ja hartiahieronnassa 1½tuntia. Aika ihana aamun aloitus. Sain kovan kehotuksen juoda vettä ainakin 2 litraa päivässä, ettei turvotus pahenisi ja jos helpottaisi jalkojen pakotusta. Viimeyönä juoksin vessassa x 4, mutta jalat oli suhteellisen rauhalliset muuten.

Harmi noita tuhruvuotoja Sande. Mähän kärsin kunnon vuodosta x 3 ja joitain tuhruja; ne on stressaavia ja häiritsee mielenrauhaa paljon. En ymmärrä miten pää kesti sitä, kun välillä tuli verta niin, että sai heittää pikkarit suoraan roskiin. Kauheen yleisiä ne ruskehtavat vuodot on, niinkuin varmaan tiedätlin, mutta eipä se itseä aina lohduta, kun ne omalle kohdalle sattuu. Mutta sulla oli Nellankin aikana ja jos se nyt vaan "kuuluu" sun alkuraskauteen ja loppuu ajan kanssa. Uskon niin.

Piritan puuhastelut yrtti"tarhassa" kuulostaa mukavalle. On ne pienet pihahommat niin kivoja. Ja just noiden hyötykasvien laittaminen. Onko sulla ruohosipulia maassa? Sehän alkaa rehottaa ihan siitä kaupan plantustakin. Ja on kyllä kesäperunoiden kanssa hyvä hyötykasvi sekin. Ja jälkkäriksi se mojito;D
Tuo M:n päiväkoti ei kuulosta kovin idylliselle, mutta niinkuin totesit, niin onhan se tärkempää, että ihmiset on ok ja homma toimii. Kannattaa siis käydä katsomassa ja voi olla tosi positiivinen yllätys.

No nyt mulle kurvasikin vieras pihaan, joten täytyy lopettaa heti alkuunsa.

Mutta täytyy vielä kysyä: Onko joku teistä liinaa käyttänyt vauvan kanssa, siis kantoliinaa? Käyttikös gissa? Oisko hyvi suosituksia tai kokemuksia

Voi voi Sande, ärsyttäviä nuo tuhrut, kun panevat mietintämyssyn pöhisemään ja pelot liikkeelle. Yritä keskittyä siihen, että kun syke havaitaan ja on raskausoireita, niin on erittäin, erittäin todennäköistä, että kaikki on hyvin. Tavallaan hyvä, että sulla kuitenkin on sama kokemus Nellasta.

Olipa kiva kuulla Piritasta! Hinoa, että uusi koti tuntuu hyvältä ja järjestelyt siellä ovat täydessä käynnissä. Juu, älä suotta tee hommia syksyllä vaan nauti vielä lapsosista ja kodista. Sulla on kuitenkin vakipaikka odottamassa ja kiva työ, niin voit ihan rauhassa olla kotona vuodenvaihteeseen. Kyllä sitä sitten ehtii. Minäkin olisin varmaan ollut kotona vähän pitempään, jos olisi ollut mukava, turvattu työ odottamassa. Nyt stressasi työtilanne kovasti, joten oli pakko alkaa tehdä asialle jotain.

Olisipa kiva, jos mahdollisimman moni pääsisi Tre-treffeille. Nyt vahvimmalla sijalla on siis ma 8.6. Ilmoitelkaas! Harmi, ettet Hertta lähde tänne päin, olisi ollut kiva nähdä. Pikku-Herttaa en olekaan koskaan tavannut, Kaislakin olisi varmasti tykännyt hänen seurastaan!

Meiltä lähti kiltti, tottelevainen pikkutyttö ja tilalle on tullut tottelematon, uhmainen riiviö! Olihan Kaislalla jotain merkkejä uhmasta jo aiemmin, mutta on ollut niin hyväntuulinen ja hellyttävä pallero kuitenkin. Nyt muutamana päivänä tyttö on ollut _aivan mahdoton_. Ei tottele enää mitään, läpsii ja kiukuttelee, yrittää saada tahtonsa väkisi perille asiassa kuin asiassa ja... todella koettelee äitinsä hermoja. Huh! Leo vaikuttaa nyt Kaislan rinnalla tosi helpolta ja aurinkoiselta pojalta. Niin ne vaiheet vaihtelevat. Toivotan itselleni pitkää pinnaa ;).

Missäs muuten Gissa luuraa?! Hopihopi, tänne sieltä!

Olisi kyllä kiva kuulla Juliastakin.

Mulla ja miehellä on nyt taas nuha. Ei mitään muita oireita, vuotava nenä vain. Vähän rasittavaa, mutta yritän olla kuin sitä ei olisi :).

Mun piti varmaan kommentoida taas vaikka mitä, mutta nyt asiat lensivät päästä ulos.

Me yritetään sinnikkäästi tehdä pihatöitä sen minkä ehdimme. Mä vihaan voikukkia ja niitä on ihan kaikki paikat täynnä. Niitä vastaan on kyllä ihan turha taistella ja mies sanookin, että yritä nauttia kukkaloistosta. Kaikenlaista pikku hommaa kyllä riittäisi, istutuksia ja muuta, mutta on vähän aikapulaa. Puutarha on kyllä nyt niin ihanan rehevä, että siellä voisi vain istua ja imeä itseensä vihreää energiaa.

Niin Piritalle piti vielä sanoa, että pk:ssa käyminen auttaa varmasti, tulee fiilis niistä tädeistä ja paikan hengestä. Tehkää päätös käynnin jälkeen. Toisaalta kyllä suosittelisin, että Matsku menisi harjoittelemaan pk-elämää, koska tuon ikäisille alkaa jo muodostua jonkinlaisia kaverisuhteita ja olisi sitten helpompaa mennä kokopäivähoitoon, kun porukka on tuttua.

Mannan hoidot heti aamusta kuulostivat todella ihanilta.

Piritasta kehkeytynyt varsinainen viherpeukalo, tsin tsin ;) Muutkin pihahommissa ahkerasti.

Toivottavasti P se päiväkodin henki on parempi kuin miltä ulkoa näyttää, eihän sitä koskaan tiedä! Hyvä mennä tutustumaan ja katselemaan. Onko siellä sitten ketään Matskun kaveria ent. naapurustosta jos sijaitsee sielläpäin? Totta turiset muuten, että töitä kerkee tekemään myöhemminkin ;) Nauti siis vielä syksystä ilman niitä velvollisuuksia ja deadlineja jos siltä vaan vähänkin tuntuu. Aikaisemmista puheistasi päätellen teidän perhe taitaa kuitenkin olla nyt koossa joten kolmatta äippälomaa ei ehkä tule.. Kuulostaa ihanalta reissu kahdestaan miehen kanssa, siitä on varmaan vähän aikaa kun olette sellaisella olleet?

Meidän M on tosiaan enemmän isänsä näköinen. Musta se on jotenkin niin suloista, että niin päin. Toisaalta kun katselee meidän molempien vauvakuvia niin löytyy molempien piirteitä kyllä. Ja ilmeitä varsinkin mun suvun puolelta. Ja hei kuulkaas, ollaan saatu ensimmäinen oikea HYMY! Jee!! :) Näyttää niin mainiolta! Meinasi itku tulla multa kun oli niin hauskan näköinen :) Tänään onkin sitten harjoitellut nauramista ahkeraan, hih! Ihanaa.

Puklupohdinnat taitaa osua oikeaan. M:lla tosi vahva imu ja hotkii maitoa aikalailla, saa sitä kyllä runsaasti kerralla uskoisin. Ja ehkä siksi sitten nopeasti vähän liikaakin ja sitten lentää kaaressa ulos kun röyhtäyttää olkapäällä. Ei aina, eikä edes voi sanoa että usein, mutta silloin tällöin. Pikkupulaa tulee kyllä vähän väliä. Eli meillä on niistä kahdesta sortista puklautteleva vauva :)

Kivaa kun oli paljon juttua. Nyt en tietysti muista puoliakaan... Mutta Sandelle mielenrauhaa, pöh noita tuhruja. Mulla on teistä muuten nyt vahva poikaolo heti alusta, en tiedä miksi. Ja auts, Kaisla muuttunut riiviöksi? :/ Jaksuja Stella!

Olenkohan muistanut hehkuttaa Ellin tuloksia, ihanaa siis että kaikki ok!

Olen myötäkärsinyt täällä jo pidempään Mannan jalkakipuja, ei kivaa :/ Onneksi on pikkasen helpottanut. Lepo on varmaan hyväksi, kun ei tarvi hyppiä siellä töissä nyt, ja runsas nesteenjuominen tosiaan. Aivan ihanaa hemmottelua olit saanut, ah. Tuollaisesta kannattaa just nauttia nyt. Hemmottele itseäsi! Eilen olit ajatuksissani ja mietin miten odotettu tämä äitiysloma olikaan ja miten ihanaa että nyt olet siinä tilanteessa! Pian on pikkuinen vauva siellä teidän isossa talossa :) Mä laitan sen kirjan tiedot sulle maililla erikseen.

Mä olisin kans kiinnostunut kuulemaan kokemuksia kantoliinasta. Saan yhdenlaisen lainaksi huomenna, pidän sen viikon verran ainakin ja katson viihtyykö M siinä. On kyllä todellinen sylikissa joten uskoisin että tykkää? Mutta kun niitä malleja/materiaaleja on erilaisia niin mistä sitä tietää mikä on paras tai sopivin juuri meille, hmm.

Sanelma, piti muuten sulta kysyä kun muistan että joskus kirjoitit että sun maidontuotanto hiipui jossain vaiheessa mutta palautui sitten? M on nyt 6 viikkoinen ja musta tuntuu että viimeisen viikon aikana joskus iltasin sitä maitoa ei tulisikaan niin runsaasti. M meinaa alkaa venkuilemaan ja ilmoittelee jotain tyytymättömänä ja mä en tajua mikä tytyöllä on. Mietin yhtenä vaihtoehtona, että ehkä maitoa ei tule niin paljon tai niin nopeasti/suurella paineella kuin haluaisi syödä?

Onko muilla kokemuksia/kommentteja sellaiseen asiaan kun mietin voiko maitoa tulla vähemmän jos ei ole juonut tarpeeksi vettä päivän aikana? Tästäkin kai joskus juttua täällä mutta en muista... Nasuppi? Muut? Entä jos sitten juo pari isoa lasia vettä juuri ennen imettämistä niin ehtiikö se heti vaikuttamaan?...

Ihan pika, pikaa... Ihania juttuja, M:n eka hymy ja muuta! Oi, oi.

Sandelle mielenrauhaa. Toivottavasti jää vuoto tuohon, ettet joudu murehtimaan itseksesi. Ja toivottavasti Nellan yöt ja nukahtamiset pian helpottavat, niin uskoisin!

Mulla oli pitkä trikooliina, muistaakseni me & mama -merkkinen ja oli tosi hyvä. Ostin sen huutiksesta Elliä varten ja käytin kyllä viime kesänä tosi paljon. E nukkui siinä ja oli tosi hyvä kantaa ja asentohan on vauvalle ihan paras. Mä olin ihan noviisi, mutta sitominen olikin tosi helppoa. Just annoin omani pois, olisin teillekin voinut lahjoittaa.

Miten Ansku? gissa? Tiitu? Mariska?

Palaan!

Vitsit mikä KESÄ tänään!

Heippa, taas kiireellä, ollaan lähdössä ulos koko porukalla, vähän tuonne pikniköimään ja Mai saa myöriä huovalla.

Jippii että Ellin tulokset kunnossa! Hinoa. Peesaan sua Nekku että tää ikä on aika rasittava..en YHTÄÄN ihmettele että jossain (Vauva-lehdessä?) luki että 8-12 kk ikäisten lasten vanhemmat on kaikkein väsyneimpiä. Yöt on mitä on, ei meilläkään Mai siis enää nuku putkeen vaan esim. viime yönä valvotti mua kl 3-5.30. Ja kun olin jo ennen sitä herännyt pariin kertaan, olin niin rikki aamulla että itku tuli. Mies siis kyllä tuli hätiin sitten viiden jälkeen että sain nukuttua edes muutaman tunnin ennen aamua ja halas mua aamulla sanoen "eiköhän tämä tästä".
Päivällä Mai kitisee aika lailla, vaatii sitä huomiota ja pääsee kyllä seisomaan ja istumaan mutta ei pois niistä asennoista ja saa sitten raivarit. Hampaita on kyllä tulossa ylös yhteensä 4 kpl joten varmasti on yläleuka kipeänä.

Vai on pikku-Kaisla riiviö :) Muistan hänet niin rauhallisena pikku-neitinä silloin Turun tapaamisesta mutta onhan siitä jo aikaakin. Tsemppiä sinne, Stella!

Hertta, nähdään ihmeessä pian, piti sanoa jo viimeksi. Meillä on kämppä aika härdelli kun ei olla saatu lopullista järjestystä aikaiseksi mutta entäs jossain puistossa tms. jos nämä ilmat jatkuu näin kivoina?

Pikku M:n eka hymy, upea juttu! :) Mä olin kans löytävinäni enemmän sun miehen piirteistä pikkuisesta, Molly, mutta silmät on jotenkin sinulta? Tai katse?

Mulla kans sellainen sidottava kantoliina hugabub- tai joku sen merkkinen, Mai ei viihtynyt siinä yhtään ihan pienenä mutta puolivuotiaasta ylöspäin tykkäsi olla, ei kyllä siinä koskaan nukkunut. Rintarepussa on tuntunut aina viihtyvän paremmin ja siinä nukkunutkin monesti lenkillä käydessä.

Mulla oli tanssiesitys eilen, tai siis kahdessa olin mukana, hyvin meni ja pitkän ajan stressi pois, ihanaa! Oli ihan euforinen olo eilen sieltä kotiin tullessa.Muutama tunti vielä tällä viikolla ja sitten alkaa kesäloma. Tuntui että hotkaisin vähän liian ison palan kakkua, treenejä välillä neljästikin viikossa ja pieni lapsi kotona.

Gissasta ei ole tosiaan pitkään aikaan kuulunut mitään?

Piritta, ihanaa jos pystyt istuttamaan kasveja pihalle. Meillä Mai repii kaiken mullasta, jos on liian alhaalla istutuslaatikoissa, tänään lähti kukan taimet iloisesti suuhun.

Jaahas, nyt me lähdetään!Vähän pilvistä pukkaa mutta eiköhän siellä lämmin ole.

Mä vielä. Tuli yhtäkkiä mieleen se Nasupin ostoskärryjen heijaaminen ja sitä oli ihan pakko tulla kommentoimaan, nauratti ihan kauheesti :D Sitä se äitiys tosiaan teettää. Kyllä on vielä valoisaa, eipä tuo meidän termiittikään nuku, pärisee ja jokeltaa seisaaltaan sängyssään. Mutta olipa ihana piknik, joen rannalla, keitaassa, vastapäätä rantasauna jonka piipusta tuprusi savua. Ja joku jo kastautuikin, huih! Mahtoi olla kylmää. Mai nautti myös, tutki antaumuksella ruohonkorsia,hälle oli hedelmäsosetta, maissinaksuja ja tuttelia, piknikki myös tottakai!

Hellurei! Kun ei kerran päivällä, niin sitten yöllä.. :) Nimittäin Ellin tavoin mä en saa Siljalta kirjoitusrauhaa. Antaa mun kyllä olla koneella aamusella sen hetken, kun juon aamukahvini ja selaan tuikitärkeät sivustoni ja katsastan uutiset, mutta auta armias, jos kuulee, että alan nimenomaisesti näpyttämään tätä näppäimistöä, niin jo kitisee puntissa. Liekö sitten olen jotenkin ihan ajatuksissani, eikä se tietenkään neitoselle sovi. :) Pystyisin siis keskittymään, mä en kuule enkä näe, jos täysillä keskityn johonkin asiaan. Vasta, kun jompi kumpi parahtaa kunnolla, niin havahdun.Tai mies ärjyy nimeäni korvan juuressa. Eli parempi pitää kone kiinni lasten hereillä ollessa, ainakin suurimmaksi osaksi.

Jippii, Pirittakin takaisin netin pyörteissä! Ihana lukea, että olette todellisesti löytäneet Kotinne ja ihastuneet siihen ikihyviksi. :) Etkä ole muuten missannut mitään taloasiaa. Päätettiin, että jatkan hoitovapaalla, ehkä jopa sinne saakka, kun Silja täyttää kolme, joten talohaaveet jäissä sen aikaa. Mutta onhan tässä ihan hyvä asua. On, on. :) Ja peukkukin muuten P:lla vihertää, waude, ihanaa, kun pääset toteuttamaan yrttitarhaasi. Sieltä sitten omasta sadosta gourmet-sapuskoihisi mausteet. =)

Hieno homma, että Ellin arvot kunnossa. Nyt pöperöt saa luvan antaa tytsille kunnon kasvuspurtin!

Sandemanille onnea ultranäkymistä. Mutta kökköä se tuhruttaminen, se on kyllä inhottavan pelästyttävää ja varpaillaan elämistä. Toivottavasti loppui saman tien.

Mannan aamuhieronnat kuulostivat ihanilta (paitsi se hartiaosuus, en tykkää:). Oih, kun saisi väsähtäneet jalkansa jonkun mälvättäväksi. Mutta missä ihmeen välissä??? Mollyn sanoin, hemmottele itseäsi nyt ihan urakalla, kyllästymiseen saakka. Vai onko se mahdollista? ;)

Tampereen treffeille tullaan ilman muuta, JOS terveenä. _Vieläkin_ räkä
valuu Siljalla ja molemmat yskivät. Käytiin jo eilen tarkistuttamassa korvat ja huojennuttavaa, että olivat terveet. Samoin nielu ja keuhkot. Eipä tässä muuten mitään, mutta tukkoinen nenä ja yöunet, ei hyvä yhdistelmä. :/ En pysty Stellan tavoin olemaan niin kuin sitä ei olisi. (Oli S niin hauskasti ajateltu! :D) Herättää liian usein yöllä.

Mutta JIHAAAAAA!! Viisi kauhutonta yötä, viisi yötä Vili on nukkunut taas meidän makkarissa!!!! Outoa, kun siksi siirrettiin toiseen huoneeseen, ettei yöhuudoillaan herätä Siljaa ja nyt sitten nukkuu sängyssään mun vieressä kuin tukki. Yhden kerran on mutissut jonain yönä äitiii ja toisena eikä. Toiv. jatkuu. Oli melkoista touhua.

Voihan Kaislaa, äidin pikkuriiviötä. Siljassakin pikkiriikkisen merkkejä omasta nousevasta tahdosta, mutta ei tietenkään mitään uhmaa vielä. Main ja Ellin kaltainen kitinäiita välillä. Vaikka pääsee liikkeelle "mihin tahansa", mutta kun ei tulee montaa sanaa, niin ei ihan aina tiedä, miten pimua miellyttäisi. Pihalla viihtyy tuntitolkulla ja kiukku onkin kamala sisään tullessa. Mutta ulkona me pääasiassa oleillaankin, syödäänkin useimmiten. Sopat vaan lautasille ja terassille!
...Silti on vaikea uskoa, että pieni kiltti tyllerö joskus uhmaisi veljenä tavalla. Argh...!!!Eikä siitä sen enempiä, mutta kyllä kuohuu, sekä pojalla että äitiliinillä. Mutta onneksi kasvattaa samalla mitalla huumorintajuaan, saadaan kikattaa ihan kerrakseen monille jutuilleen kaikki yhdessä. Siljaakin naurattaa, kun muut räkättävät. :D

Eilen kehuin Viliä, kun oli lääkäri-ja kauppareissun tosi mallikas käytökseltään, niin siihen totesi velmulla ja iloisella ilmeellään, että "sitten mää voinkin olla kukkuroittain tuhma!" Että kyllä ne osaa, kolmivuotiaana jo. ;)

Vierastaako muuten Siljan ikätoverit? Nimittäin täällä aika lailla. Ja samaan syssyyn on _todella_ takertunut minuun. Eli joskus P kerroin Annasta samaa, silloin ei vielä Siljalla sitä, mutta nyt on, totisesti. Ei kelpaa edes iskä illalla. :/ Olin la tyttöjen illassa tuossa lähistöllä ja jouduin tulemaan kotiin välillä nukuttamaan Siljan, kun huusi kuin hyeena, ihan henkeään haukkoen tikahtumispisteessä. Pääsi kyllä itku kun tulin. Siis siitä, että toinen on niin äidin tyttö <3 ja toisekseen siitä, että olen niiiiiiiin kiinni tytössä koko ajan. Mutta aikansa kutakin. Ja pääsin jatkamaan ystävien kanssa, ihana ilta, naurua piisasi! :)

Voi ihana, mikä nauruilme Mollyn pikkuM:lla on!! Ja Keijun tavoin mun mielestä silmät ja katse on äitykän. :)

Nauratti mielikuva Maista äidin kukkasentaimet suussaan! :D
Kiva, että esityksesi sujui hyvin ja olo huojentunut. Onko sulla jotain tanssikuvia itsestäsikin? Kun se Main "nilkkakuva" oli niin ihana! :))

Mitäs Sanelmalle ja Iille? Ja gissaakin totisesti ikävä.

Voi jessus näitä kärpäsiä. Tappopuuhiin se on vielä alettava. Öitä!

Vauvoille tulee ns. tiheän imun kausia vauvojen ollessa n. 3 vk:n, 6 vk:n, 3kk:en ja 6 kk ikäisiä. Silloin he syövät enemmän ja kasvattavat näin ollen maidon tuotannon määrää itselleen sopivammaksi/suuremmaksi. Tällöin usein tuntuu (varsinkin iltaisin) siltä, ettei maitoa ole tarpeeksi ja vauva syö "tyhjää" tissiä joskus jopa puolenkin tunnin välein. Tässä vaiheessa on tärkeää antaa vain tissiä aina kun vauva haluaa. Jos menee antamaan vaikka korviketta välissä niin isomman satsin tilaus ei mene "tuotantokeskukselle" perille. Tiheän imun kausi kestää n. viikon parin ja sitten tilanne taas normalisoituu kun maitomäärä on saatu suuremmaksi. Eli ihan normaalilta kuulostaa tuo mitä kirjoitit. Toki aina kannattaa syödä ja juoda hyvin. :)

Hei pitkästä aikaa!! Kiva kun kyselitte, olen ollut kyllä taustalla aktiivisesti, mutta jostain syystä ei ole huvittanut kirjoittaa.

Leo voi hyvin, kärsii tosin atooppisesta ihosta, mikä on nyt aika ikävässä kunnossa, mutta muuten voi mainiosti. Hampaita on kahdeksan ja seisoo innoissaan tukea vasten. Vilauttelee isosti välillä omaa tahtoaan, pelottaa :)
Mä olen kyllä Keijun ja Nekun kanssa samaa mieltä, että tämä on aika rasittava ikä. Harjoittelee kovasti kaikkea ja on kai aika turhautunut välillä ja hampaiden tulokin harmittaa. Lisäksi kolhii itseään jatkuvasti. Ihan kiva, että mainitsitte asiasta, niin tajusin taas, että tämä menee kyllä ohi :)

Kävin taas Tukholmassakin toisen äidin ja vauvan kanssa ja oli ihan kiva reissu. Yllättävän hyvin meni, tosin yöt huonosti, kun ei niissä sängyissä mahdu edes tuollaisen pikkuisen kanssa nukkumaan kahdestaan. Leo heräili jatkuvasti, kun ei päässyt kääntyilemään. Tukholmassa oli taas kivaa ja viihdyttiin niin hyvin, että jouduttiin juoksemaan laivaan :)

Meillä on tässä mun kirjoitustauon aikan päivähoitopaikkakin ratkennut. Ei tietenkään päästy sinne mihin haettiin ja mä laitoin kakkoseksi pph:n, joten pphohjaaja soitti muutama viikko sitten. Käytiin tsekkaamassa hänen ehdottama paikka, sijainniltaan tosi hyvä, mutta hoitaja ei oikein tuntunut sopivalta. Ensivaikutelma ei kovin hyvä, oli about 130 kg nainen. No, se ei tietenkään olisi ollut mikään mainitsemisen arvoinen asia, jos olisi ollut muuten kiva. Ei kertonut mitään oma-aloitteisesti, mä koitin sitten vaivaantuneena jotain kysellä ja seistiin vaan siinä pihalla. Ei siis käyty edes kämpässä sisällä. Lisäksi ja ehkä tärkeimpänä, ei kiinnittänyt Leoon mitään huomiota, ihan kuin poika ei olisi edes ollut mukana. Tiedätte varmaan selittämättäkin, mitä olisin hoitajalta toivonut. Ohjaaja halusi tietysti perusteluja ja koitin jotain asiallista sitten maililla hänelle laittaa. Sain toisen vaihtoehdon (ja ainoan), jossa käytiin Leon kanssa kahdestaan. Tämä hoitaja oli kyllä niin eri maailmasta, kun voi vaan olla. Hoitaja ja kaikki lapset oli heti ovella vastassa ja hoitaja oli kertonut että ollaan tulossa ja lapset 3, 3 ja 4-vuotiaat olivat ihan innoissaan. Kertoi oma-aloitteisesti kaiken, myös hirveästi sellaista, mitä en osannut edes kysyä. Ihan tavallisen oloinen ihminen, eli juuri sitä mitä toivoinkin. Oli sopivasti jämptin oloinen ja varmasti lapset kuuntelee, vaikutti siltä. Sijainti on ainoa negatiivinen asia, mutta sille ei sitten mitään voi. Nyt on siis hyvä mieli sen suhteen, elokuun viimeisellä viikolla aloitaan sitten tutustuminen.

Mulla on nyt teidän jutut ihan puurona päässä, enkä osaa oikein mihinkään kommentoida.
Katselin noita laskettuja aikoja ja tosiaan aikamoinen suma tuossa heinäkuussa :) Hieno juttu, mun pitää kyllä mereltäkin päästä tänne surffailemaan, että kuulee kaikki uutiset ja rapsat!! Miehellä alkaa juhannuksesta loma ja ollaan varmaan 4 viikkoa putkeen taas merellä. Vene on tosin edelleen kesken, mies on siellä koko ajan hommissa. Varmaan viikon päästä lasketaan. Jännää mennä ekaa kertaa pojan kanssa, vaikka en uskokaan, että hän reagoi siihen mitenkään, äitiä vaan jännittää :)

Molly saikin jo hyvät kommentit tuohon imetyskysymykseen. Mä imetän edelleen, just mietin, että jos sitten lopettelisi, kun tulee tuo vuosi, niin voisi jättää se korvikenkuvion kokonaan pois ja siirtyä tavalliseen maitoon. Mulla ei tosin ole mitään ajatusta miten se lopettaminen pitäisi hoitaa.... Mä olen jo etukäteen kauhuissani miten nukahtaminen onnistuu sen jälkeen, nyt nukahtaa aina tissille ja siitä vien sänkyyn. Tiedän, ettei ole järkevää tehdä niin, mutta en vaan ole jaksanut aloittaa mitään projektia, kun sujuu niin helposti :/ Edestään löytää, I know.

Mulle käy noista treffipäivistä näillä näkymin mikä vaan. Varmaan voisin lähteä, en ihan varmaksi uskalla luvata. Kimppakyytiä Aniliini?? Leo menee ainakin vielä kaukaloon suht hyvin, kun nyt on vaatettakin vähennetty, eli varmaan voitais mahtua samaan autoon. Ellei sitten kasva kolmessa viikossa niin paljon.

Nyt on pakko lopetella, poika on ihan yksin ja mulla huono omatunto. Hyviä vointeja odottajille!!!

gissa, voi miten ihana, että sait sen hoitokuvion järjestymään noin, siis, että luotit vaistoon! Leo pääsee sinne muiden hellittäväksi, kun on selkeästi pienin. Toi hoitoasia on tosi iso juttu, pitää luottaa se oma pikkuinen jonkun toisen hoitoon. Esim. L:n pk on puitteiltaan tosi 70-lukuinen, huonokuntoinenkin, mutta hlökunta on aivan uskomatonta, ovat olleet siellä 30 vuottakin monet ja se mielestäni kertoo siitä, että siellä on hyvä olla niin aikuisten kuin lasten. Tuntuu, että tekevät työtään sydämellä.

Just pitikin Anskulta kysyä töihinpaluusta! Mä tässä yritän kanssa miettiä vaihtoehtoa Eltsun hoidolle vuodenvaihteesta, kun ei taida L:n pk:in päästä. Elättelen toiveita, että saataisiin hoitaja kotiin muutamaksi kuukaudeksi ja sitten mies voisi pitää hoitovapaata keväästä jne. Saa nähdä, onnistuuko mitenkään. Kesästä huolimatta kaipailen kyllä jo töihinkin. Eniten kaipaan varmaan työyhteisöä ja klassisesti sitä aivojen toisenlaista kuormittamista. Mutta aika aikaansa kutakin, tämä on tärkeää nyt.

Elli oli kasvanut hienosti, eilen 8230 g ja 73 cm. Siis kovin pieni hän on edelleen, mutta painoa oli tullut kk:ssa 500 g ja pituutta 2 cm.

Yrtit odottavat istutusta mullakin. Kesäkukat sain multiin tänään aamulla, jee. Ja ostin puntin ihania aniliineja pioneja maljakkoon! Ovat aivan mun lemppareita. P:n pihalla niitä on kaksi komeaa puskaa, nyt vain jännätään, minkä värisiä, heh.

Meillä ei oo näkyvissä takertumista tai vierastamista. Hyvin jäävät molemmat hoitoon, mikä onkin loistohomma, koska lähdetään risteilylle su:na ja ovat jo lauantainkin enemmän ja vähemmän hoidossa mun äidillä.

gissa, mäkin imetän vielä. Viimeksi onnistui lopettaminen asteittain vähentämällä. Ekana jätettiin pois iltaimetys (korviketta pullosta sylissä tilalle) ja viimeisenä taisi jäädä (itsekseen) pois “varhaisaamiainen”. Samalla kaavalla mennään nytkin ja varmaan just ton reissun jälkeen jätän sen iltaimetyksen pois.

Hyvä Vilin öitä! Meillä tyttöjen yhteisnukkuminen samassa huoneessa on sujunut hyvin. Vaikka E välillä karjuu, L ei siihen herää, havahtuu vain joskus ja kääntää kylkeä.

Nyt pyykkihommiin.

KIITOS taustalle tuosta infosta! Jotenkin niin huojentavaa kuulla jotain mahdollista selitystä asioille, mä olen sellainen että kaipaan aina perusteluja ja selityksiä kaikelle, heh. Tuo taisi osua justiinsa, nimittäin eilen illalla M roikkui mun tississä kiinni KOKO illan, huoooh (sympatiseeraan siis myös Aniliinia). Olin jo ihan epätoivonen ja kyynelehdin siinä 22-maissa kun tyttö vaan valitti nälkää vaikka just olin syöttänyt ja venkuili sit rinnalla kolmatta tuntia putkeen suunnilleen ja musta tuntui että mitään ei enää edes tule. Hyvä tietää siis, että kannattaa vaan hang in there eikä sännätä kauppaan ostamaan korviketta. Sekin kävi mielessä jo :)

Mies on työmatkalla, lähti eilen aamulla ja on kolme yötä poissa. Ilta tuntui siksikin rankalta, huh. Yö meni onneksi hyvin yhdellä syötöllä, että sain tarpeeksi nukuttua.

Jee, Vilin öitä! Pysyisipä kauheat möröt nyt poissa jatkossa. Siljasta tulee varmasti huumorinainen, äitinsäkin on niin hauska :)

Tosi kiva, että Leolle on pph-kuviot selvät syksylle, ei tarvi stressata sitä kesällä. Milloin aiot mennä takaisin töihin Gissa? Ja neljä viikkoa veneessä, vau! Missäpäin aiotte seilata? Ahvenanmaalle tms?

Muakin muuten nauratti sikana se Nasupin kauppakärryjen heijaaminen :) Kerroin miehellekin siitä kun oltiin maanantaina lounaalla ja siinä heijasin vaunuja kun M yritti aukaista silmänsä juuri kun ruoka tuli pöytään. On muuten nykyään erittäin vaikea keskittyä mihinkään edes omaan kertomukseen tai ylipäänsä kunnon keskusteluun esim. miehen kanssa, puhumattakaan kun on tapaamassa ystäviä - mitä usein ollaan - niin asiat menee toisesta korvasta sisään toisesta ulos...

Voi Keiju teidän piknik kuulosti ihanalle!! Niin, ballerina-Keijustakin olisi hauska nähdä joku tanssikuva tosiaan! :) Hauska kun mainitsit(te) niin tosiaan nyt kun katsoin kuvia niin M:llä taitaa ehkä olla mun silmät tai ehkä just enemmän se katse.

Nyt on yhdenlainen kantoliina kokeilussa, eilen testasin ekaa kertaa, M näytti tykkäävän. Sain myös baby björnin repun tänään, seuraavaksi katsotaan kelpaako sekin meidän sylikissalle, miksipä ei kelpaisi.

Nyt mä menen seurustelemaan tytsyn kaa. Vippestä olisi kiva kuulla, laitahan kuulumisia jos käyt lukemassa täällä.

Mitä Mannalle kuuluu?

Heipsan taas,
Epätodellinen fiilis, kun molemmat kersat nukkuu. Ihan yyber harvinaista. Anna on just muiden tavoin takertumisvaiheessa, enkä saa oikein mitään tehtyä likan kanssa. Onneksi ei sentään imuria pelkää.

Olipa kiva, että Leon hoito järjestyi niin hienosti. Aina varmaan jostain joutuu tinkimään hoitopaikan suhteen, mutta ehkä se fiilis, mikä paikasta tulee, on tärkein. Onpa Leo muuten jotenkin tosi kehittyneen oloinen. Hampaita jo noin paljon ja jo suihkii pystyasennossa. Meillä tuntuu kaikki tulevan vähän viiveellä, niin sitä hämmästelee nopeammin kehittyviä. Leohan varmasti jo kävelee hoitoon mennessään.

Sitä on jotenkin ihan mutkalla, kun miettii päiväkotikuvioita. Ois _ihan_ kamalaa, jos sisarukset eivät pääsisi samaan päiväkotiin esim. Ovat kuitenkin jo aika hitsautuneet yhteen, ja jos vuoden alussa Anna joutuisi ihan toiseen paikkaan, missä M on, olisin varmaan ihan murheen murtama. Onneksi vuodenvaihteeseen on vielä matkaa, ja Annakin ehtii kasvaa vipeltäjäksi.

Eltsuhan on kasvanut hienosti! Kiva kuulla. Hehee N, kyllähän mä nyt muistan, miltä pioni näyttää :) Kaunis on. Kiitos siis tulkkauksesta meikäläisen pienessä puutarhassa.

Keiju se on ihanasti päässyt jo harrastukseensa kiinni. Spagaattikin näyttää sujuvan :-)On varmaan raskauskilot kadonneet sen sileän tien, jos niitä nyt yhtään sulla oli. Mulla kilot on tehokkaasti ropissut, kun ravailen portaissa ees taas - ihan kiva kun omasta takaa löytyy oma pieni kuntoilukeidas, eeh. Lisäksi käyn lähes joka ilta juoksemassa, kun on niin helppoa lähteä kotiovelta. Ja kesäillat - AAAAHHHHH! On ihan hassu fiilis juosta iltaysiltä auringon häikäistessä silmiin. Sitä ihmettelee valon määrää tässä vaiheessa vuotta joka vuosi aina vaan.

Molly saikin jo hyviä vinkkejä imetykseen. Mä olisi joutunut kaivamaan pääkoppaa ihan tosissaan, tuntuu nimittäin, että pikkuvauvavaihe on jo niin kaukana takana. Huippua siis, että täällä on mammat eri vaiheissa vauvojensa kanssa, ja aina saa joltakin neuvoja ja vinkkejä. Tykkään ihan älyttömästi Annan tämänhetkisestä vaiheessa, vaikka onkin rasittava takertuja ja "vain äiti kelpaa". Se primitiivinen huumori ja hauskan löytäminen on vaan niin liikuttavaa! Ja ne märät pusut, joita prinsessa jakelee kaikille.

Voi Kaislan orastavaa uhmaa. Mamille sinne jaksamisia. Varmaan on välillä fiilis, että tätä taas :) Kolmeveellä kun uhma on ihan toisenlaista. Jännä nähdä, onko sitten tytön kanssa erilaista uhmataistot...? Enemmän vääntöä vaatteista tms. Oletko huomannut Stella?

Gissa se olit pyörähtänyt Tukholmassakin välissä. Vähän samanlaisia suunnitelmia meillä, päivät pitäisi vielä päättää. Eeh, siis sen mukaan, missä on vielä tilaa. Onkin jo ikävä sinne lempparicityyn. Ajateltiin yöpyä pari pvää perillä, jotta jää mutsille shoppausaikaa :) + puuhailua lasten kanssa Skanssenissa. Ihan kiva lähteä Matskun kanssa, kun nyt saa jotain irti laivan leikkitarjonnasta, samoin Skanssenista.

Muihin puuhiin. Kuullaan!

Terve taas! KIva kuulla Gissasta ja Leosta! Hyvä kun päivähoitopaikka ratkesi, vaikka sijanti jäikin harmittamaan. Mulla on noi kuviot vielä pohdinnassa, lähinnä se meneekö Mai hoitoon tammi- vai elokuussa ensi vuonna..tiedän että täällä tunku p-koteihin on armoton ja asia pitäisi päättää ja paperit laittaa vetämään.

Gissalta piti kysyä että pääsekö Leo itse alas seisoma-asennosta? Nimittäin Mai on siinä vaiheessa että nousee kyllä topakasti pystyyn ja ottaa askeliakin tukea vasten mutta ei vielä pääse itse alas. On aika rasittavaa..alkaa sitten huutaa aina kun haluaa takas lattialle. Samoin roikkuu mun lahkeessa kiinni ja nousee jalkaa vasten. Pahin vierastamisvaihe näyttää olevan takana päin.
Omaa tahtoa on täälläkin vilauteltu. M saa armo raivarit kun otan jotain kiellettyä tavaraa pois suusta, minkä on bongannut ja välillä kiljuu ihan korviavihlovasti. Ei aina auta sekään että jollain tavoin tietää tämän olevan ohimenevä ikävaihe..just miehen kans todettiin että Maista taitaa tulla sellainen klassinen kaupassa kiukuttelija -lapsi..jee jee.

Mistä tulikin mieleeni että hyvä kun Ansku pääsit iltaasi jatkamaan! Voi toista "äidin tyttöä".. :-) Ymmärrän kyllä että ahdistaa välillä. Hyvä Vilin öitä, toiv jatkuu hinona!

Onkos muiden vauvelit innostuneet keinumisesta? Meidän pihassa on vauvakeinu ja Mai on ihan innoissaan :)

Jaa tanssikuvia, voin mä jotain kaivaa vaikka tästä uusimmasta :-)
Kiitos vaan kun kyselitte.

Onnittelut Ellille painon ja pituuden lisäyksestä!
Tulikin mieleen että Main viime mitat 10 kk, olivat 77 cm ja 9500 g eli samoilla linjoilla mennään, paino ottanut jo pituutta kiinnikin.
Meillä on korvakontrolli ensi ma, toivottavasti kaikki ok.

Hengissä ollaan vaikka koneelle en olekaan ehtinyt moneen päivään. Meillä kaikki hyvin.
I harjoittelee ahkerasti kääntymistä ja on aivan sillä hilkulla ettei jo pääse mahalleen. Se viimeinen oivallus kuitenkin vielä puuttuu ja sekös likkaa harmittaa! No kaikki aikanaan yritän lohduttaa. Yöt on olleet nyt ihan huippuja: 22-7.30 yhdellä syötöllä. Mutta tuo yöunien pidentyminen onkin sitten vaikuttanut negatiivisesti päivän hahmottuvaan rytmiin, eli ne pitkät päiväunet puolestaan ovat hukkuneet. No eiköhän me jossain vaiheessa löydetä uusi rytmi päiväsaikaankin.

Molly saitkin jo vastausta imetysasiaan. Jotensakin noin se meni meilläkin, mitä taustis kirjoitteli. Nyt mulla tulee maitoa tosi sopivasti mielestäni. Yksi rinta kerrallaan riittää ja selvästikin saa aina vatsansa täyteen. Myös puklailu on aika hyvin hallinnassa. Juominen vaikuttaa mulla kyllä maidon määrään. N. 3 litraa juon päivässä; vettä, teetä ja vähän limppariakin välillä.

Kovasti olitte kirjoitelleet. Mieleen jäi Pirittan puutarha innostus. Se on mukavaa jos vain aikaa riittää. Mulla on nyt vähän vaikeuksia puutarhan hoidon suhteen, kun I vaatii niin paljon huomiota. Mutta yritän ehtiä joka välissä vähän jostain päin nyppiä kun vain on tilaisuus. Kesäkukkia pitäisi vähän käydä hakemassa, niin saisi väriä pihaan.

Nuo päivähoitoasiat kuulostaa kyllä suorastaan pelottavilta. Tällä hetkellä mulla nousee niskakarvat kauhusta pystyyn, jos vain alan miettiäkin töihin paluuta ja päivähoitoa, hui! Meillä on töissä puhaltaneet muutosten tuulet tässä kevään aikana ja tuntuu että palaan sitten aikanaan ihan eri työpaikkaan kuin mistä lähdin. Mutta yritän olla stressaamatta sillä ajatuksella. Sen sijaan onnittelen kaikkia teitä, jotka olette saaneet lapsillenne mieluisan hoitopaikan.

Voihan Tampereen treffit. Mulle käy siis kaikki muut paitsi tuo 15.6. ja olis tietysti kiva näin Tamperelaisene, jos treffit ei olis just silloin... Joten pliis joku muu päivä. Millään ei varmaan löydetä tosin päivää joka kaikille sopis, mutta olis niin kiva tavata edes osaa porukasta irl.

Keijulle ei tosiaan tainnut paljon raskauskiloja tulla/jäädä. Muistelen että kirjoitit tosi pian Main syntymän jälkeen, että sulla oli enää 1 kg lähtöpainoon. Mulla on kyllä ihan päinvastoin. Ensin alkoi paino laskea hyvin, mutta huomasin kyllä että jos söin liian vähän niin maitoa ei tullut samanlailla. Niinpä olen nyt vähän ottanut löysemmän linjan syömisten suhteen ja maitoa kyllä tulee nyt hyvin, mutta painokin on noususuhdanteessa. Täytyy siis vähän himmailla tuota syömistä, ettei sitten ihan ylitsepääsemätöntä urakkaa ole edessä kilojen kanssa joskus tulevaisuudessa.

Gissan kesä veneessä kuulostaa muuten hinolta. Toivotaan että on mukavat säät tulossa. Ei mitään myrskyjä.

Meidän odottajilla ne käy viikot vähiin. Jännää alkaa kohta olemaan. Mannalla ollut oikiein hemmoteluhetki. Mulla olis kanssa tuolla se jalkahoitolan lahjakortti odottamassa. Kun vaan sais ajan varattua. Mies saa sen aikaa hoidella I:tä. Mulla muuten on kantoliinana se pitkä solmittava trikooliina. Se toimii kyllä ihan hyvin ja I viihtyy siinä. Nukkuu myös. Se vapauttaa mukavasti liikkumaan koirien kanssa myös metsässä. Nyt varmaan kesän mittaan tulee sitä enemmän käytettyä, kun lämpimillä säillä ei tarvitse niin pähkäillä tuota pukeutumista. Kun on itsellä ja lapsella vähemmän vaatteita päällä, niin sujuu helpommin tuo kantoliinan sitominen ja siihen lapsen sujauttaminen. Tuo liina on mukava itsellekin. Paino jakaantuu hyvin olkapäille. Joku Emman rintareppukin me saatiin kaverilta, mutta siihen en yrityksistä huolimatta ole kertaakaan I:tä saanut laitettua mukavasti. Ehkä vähän isompana sitten.

Nyt tämä sylikissa tässä alkaa heräillä. Tosin on tässä mun edessä pöydällä näppiksen ja mun välissä niin että niskansa on mun vasemman käden päällä ja muuten pötköttää pöydällä. Käsi alkaa kyllä olla jo aika tunnoton, mutta onpahan kaksi kättä joilla kirjoittaa. Mutta jos ei pian herää, niin voi heittää hyvästit kymmenelät nukkumaan menolle.

Tervehdys täältäkin taas. Ei täällä mitään hätää, yhdessä kasassa ollaan edelleen. Jotenkin nämä päivät ja viikot ovat vain hupsahtaneet jonnekin, kun olen ollut sairaslomalla. En siis ole (taaskaan) saanut mitään edes osin järkevää aikaiseksi, kunhan olen lepäillyt - mutta niinhän se tietysti oli tarkoituskin, mutta olisihan sitä jotain mainittavaa voinut tehdä. Olo vaihtelee päivästä toiseen, laidasta laitaan. Välillä on ihan ok ja välillä mistään ei tule mitään. Tänään on supistellut kovasti, mutta muuten olo on ollut raskauden suhteen ihan mainio. Sain vain tytöltä melkoisen nuhaflunssan, joka on vaivannut maanantaista lähtien, ja tukkoinen olo on heikentänyt unia entisestään.

Huomenna on neuvola ja lauantaina sitten alkaa äitiysloma ihan virallisesti. Vau! Toivottavasti aika menee yhtä sutjakkaasti synnytykseen asti, mutta vähän pelkään, ettei näin onnellisesti käy, kun vatsa paisuu kuin liikaa hiivaa sisältävä pullataikina ja kesä sen kun lämpenee. Mutta täytyy nyt yrittää nauttia, kun vielä edes ajoittain pystyy :)

Voi että noita Sanden tuhruja! Minullahan oli tästä raskaudesta jossain viikon 10 paikkeilla tuhrua, vaikka V:tä odottaessa ei ollut mitään, mutta ei siis syytä löytynyt ja epäiltiin ihan limakalvoperäiseksi. Ja tässä sitä vain porskutetaan. Onneksi sinulla on se ultra tulossa, siinähän se selviää, onko esimerkiksi istukka sellaisessa paikassa, että voi alkuraskaudesta aiheuttaa tiputusta.

Manna, minulla oli V:n kanssa puuvillainen rengasliina. Se oli kyllä erittäin helppo käyttää yksinkin ja kätevä, mutta siinä tahtoi kyllä pidemmän päälle tulla kuuma meille molemmille ja V alkoi välillä kitistä kuumuuttaan (vaikka siis oli loppusyksyn vauva). Meillä oli myös joku vanha, saatu kantoreppu (olisiko Baby Björn tms.) ja mies käytti sitä jonkun verran, mutta minä en ikinä oppinut yksin saamaan tyttöä siihen kunnolla paikalleen, kun olisi pitänyt saada kiristettyä se vielä oikealle korkeudelle.

Täälläkin Nasupin kärryjen heijaus paitsi nauratti, myös palautti mieleen muistoja V:n vauva-ajalta. Minulla oli tapana jutella vauvalle yhtenään kotona, koska toisaalta ajattelin, että se tekee vauvalle hyvää, ja toisaalta olen yleensä melkoinen höpöttäjä ja kuuntelijat olivat kotona ollessa turhan harvassa ;) No, ei siinä mitään, mutta kun sain itseni kiinni höpisemästä vauvalle myös kävelyllä, tyyliin "käännyttäisiinkös me tänään tästä vai mentäisiinkö tuonne toiselle suunnalle" ja "onpa täällä tänään kiva ilma", aloin epäillä, että joku ihan piankin kutsuu minulle valkotakkiset :)

Huomenta!

Kiva, kun Gissakin ehti linjoille. Hyvä, että pph-asia selvisi tuolla tavalla, ei tosiaan missään nimessä kannata viedä lasta paikkaan, joka ei tunnu hyvältä. Se hoitoonvieminen on jo itsessään niin kova paikka.

Krooh, mä olen ihan rättipoikki. Olin eilen Helsingin-reissulla 9-23 ja vaikka osa reissusta oli vapaa-ajan menoa, niin olin kyllä ihan naatti kun pääsin kotiin. Ei tullut silti uni, kun päivän asiat pyörivät mielessä ja mahakin oli kipeä kaikista epämääräisistä ruokailuista. Uuuh, ei ihan heti uudestaan, vaikka huomenna olenkin taas Helsingissä vähän lyhyemmän keikan. Tää on nyt hetken vielä hektistä ja sitten toivottavasti helpottaa. Nyt on ollut iltahommia niin paljon, että miehellä on ollut vastuu lapsista. Mulla tietysti jatkuva ikävä.

En siis eilen nähnyt lapsia lainkaan, joten seuraukset olivat nähtävissä heti tänä aamuna. Kaisla huusi välittömästi mun syliin ja köllöteltiin pitkään sängyllä hipsuttelemassa toisiamme (Kaisla on NIIIIN äidin tyttö ja tykkää haleista ja lähelläolosta). Leo oli siinä lähellä isänsä kanssa ja tuli yhtäkkiä lyömään mua nyrkillä silmään! Vähän mustasukkainen vissiin. Sanoin, että saat sinäkin tulla äidin kainaloon ja sieltä se poika sitten vaivihkaa tuli halimaan. Pitäisi aina muistaa varta vasten ottaa Leo lähelle, kun hän ei tule itse samalla tavalla kuin siskonsa.

Piritta, kyllä Kaislan kiukuttelu on erilaista kuin Leon. Leolla se on paljon ovelampaa ja harkitumpaa, tietää jo mitä sillä voi saavuttaa. Kaislalla kiukut tulevat yllättävinä puuskina jostain pikkuasioista. Ja -kyllä - vaatteista on jo väännetty useasti. Hirvittää ajatella, mitä se on sitten joskus kolmevuotiaan prinsessavaiheessa... Kaisla myös komentelee ja määräilee Leon tekemisiä, mikä on vähän koomista.

Manna vissiin kyseli jossain vaiheessa Leon puhumisesta. Viittomia on tullut rutkasti käyttöön ja Leo pystyy nyt aika hyvin sepustamaan asiansa sanojen ja viittomien yhdistelmillä. Kynnys harjoitteluun on selvästi madaltunut ja nyt Leo jopa suostuu yrittämään sanoja pyynnöstä. Nyt on ihan hyvä luottamus siihen, että kyllä se puhe sieltä tulee. Vielä kun elokuussa pääsee sinne kielen ja kommunikaation ryhmään.

Mimmu, mä tein ihan samaa eli juttelin vauvalle myös ihmisten ilmoilla. Kai se ihan normaalin rajoissa menee :).

Viikon päästä on Kaislalla tuttien luovutus edessä. Tutit menevät pupuvauvoille (Kaisla oli hyvin tarkkana tästä - ei orava- eikä lintuvauvoille, vaan pupuvauvoille) ja asiaa juhlitaan kakun voimin. Saas nähdä, tutit tulevat koko ajan vaan rakkaammiksi, joten voi olla, että Kaisla tekee "nellat".

Jospa Aniliinin perheen taudit olisivat nyt historiaa ja tekin pääsisitte nauttimaan alkavasta kesästä oikein perusteellisesti. Hyvä, että Vilin kauhut ovat olleet nyt poissa.

Niinhän se taitaa olla, että Tampereen-tärskyjä ei saada millään sellaiselle päivälle, että se kävisi kaikille. Joku päivä vaan pitää lyödä lukkoon. Olisiko 17.6. vielä yksi vaihtoehto? Nekku, Sanelma? Heittäkää vielä tähän kommentteja, niin lyödään päivä ensi tiistaina lukkoon (me ollaan ma vielä mökillä).

Moro tytöt,
Omaa napaa, toistaiseksi se tuhtu jäi ainoaksi. Säikäytti kyllä taasen. Kutsua ultraan ei ole vielä kuulunut, mutta piakkoin pitäisi kassella kun nyt on rv9+1. Eilen illalla tuntui että tämä pohjaton väsymys alkaisi helpottaa mutta voihan siihen vielä tulla takapakkia.

En tiedä uskallanko tätä kirjoittaa mutta HURRAA viime yö meni yhdellä peittelysessiolla ja unia 21.10-6.30! Nukahtamisessa meni se sama lähes tunti mutta eilen olin päättänyt että näen Greyn anatomian ja se melkein toteutui. Tuli mieleen että tyttö ei olisi ollenkaan väsynyt kun kiemurteli sängyssä mutta tulihan se uni kuitenkin. Huomaan ettei aikaisin herääminen ole niin paha kun on saanut nukkua keskeytyksettä pidempään. Stella, toivon todella ettei K tee "nelloja", voisko siihen vaikuttaa että tehän pääsette tuttivieroitukseen aikaisemmin? Mä olisin nyt jälkikäteen ajatellen tehnyt ensin sen tuttivieroituksen ja sitten vasta siirtänyt lastensänkyyn, mutta jälkiviisaus on pöhköä kun kakat on housussa...

Tampesteriin tulen mielelläni 8.6, 15 tai 16.6 mutta 17.6 ei mulle käy. Ehdotan että päivän emäntä päättää töidensä mukaan mikä on paras??

Mä en oo tehnyt meidän pihalle mitään, muuta kuin leikannut nurmikon. Enkä tee koska syksyllä on luvassa taloyhtiön pihojen perusparannusremontti jossa pihat revitään auki, aidat uusiksi etc. Korkeintaan ostan jotkut kesäkukat terassille nääntymään.

Keiju sä joskus kyselit sitä Villettaa, me ollaan siis käyty siellä koko perheen kesken. N järsi jotain leivän palaa tai oli omat eväät ja vipinässä riittää katseltavaa. Minusta oikein hyvä paikka aloittaa Main "kouluttaminen" ravintoloissakävijäksi:-)). Koko ruokalistaa ei kannata kyllä kahlata läpi ekalla kerralla, ihan vaan pääruoka ja mahdollisesti kahvi riittää että neito ei hermostu:-).

Hitsi teidän lapsoset on kyllä isoja! Kun vertaan meidän kirppuun:-(. Maikin joka vasta täyttää vuoden on vain 7 cm lyhempi ja 2 kg laihempi kuin meitin kaksvuotias neito. En tiedä pitäisikö tässä olla oikeasti huolissaan tuosta kasvusta vaikka tyttö kehittyy muuten normaalisti. Mistähän sen geenit on peräisin?

Päivää!

Huh, hyvä, että tuhruja ei ole enää tullut, Sande. Kiitä onneasi, ettei sulla ole ollut pahoinvointia, se on niiin inhaa. Oliko sulla Nellastakaan?

Meillä myös tuttien luovutus nyt viikonloppuna, viedään mummolaan oravavauvoille. Pelkään pahoin, että Hertta tekee "nellat" (vaikka nythän tuntuu Nellalla menevän jo paremmin?).. Tutit ovat meinaan übertärkeitä. Ajattelin lahjukseksi ostaa sellaisen nukenkeinun. Näytti Lotan keinusta viime kerralla niin tykkäävän. Suosiolla jätetään pinniksestä siirtäminen myöhemmäksi, kun ollaan tuttihommasta ensin selvitty.

Vai on Kaislalla pikkuriiviön elkeitä. Meillä ei vielä oikeastaan ole. H ei välitä tuontaivaallista mitä laitetaan päälle. Paitsi nyt on sellainen kissahellehattu, jonka halusi esim. tänään ehdottomasti päähän. Pinnejä ei suostu missään nimessä laittamaan päähänsä.

Hyvä, gissa, että löysitte mukavan pph-paikan. Se on iso tuttu se! Me mennään ensi viikolla jo tutustumiskäynnille päiväkotiin. Järjestävät kaikille syksyn uusille pikkuisille (alle 3v) tutustumiskäynnin. hauskaa.

Täytyy myöntää, että hieman käy kateeksi Pirittan yrttitarhan laitto ja pihatouhut muutenkin. Aina näin keväällä sitä kaipaa omaa pihaa, vaikka asuinalueena tää meidän alue on ihan huippu, mutta omakotitalot tai paritalot ovat täällä ihan liian kalliita.

Me ollaan kahden vaiheilla keittiörempankin suhteen. Suunnittelija kävi ja hyvä olisi suunnitelma, että hinta ei.. Ehkä pitää siirtää hamaan tulevaisuuteen, kun ollaan molemmat töissä, nyt vaan ei ole ylimääräisiä tonneja laittaa. Jos nyt kituuttelis niin, että voisi olla kotona seuraavat kaksi vuotta (myös mies haluaisi olla jonkin aikaa hoitovapaalla).

Stella se ramppaa Helsingissä, mutta et vissiin ehdi lounaalle tai kahville, että ehdittäis nähdä??

gissa, mäkin ihmettelin, että miten ihmeessä sen imetyksen onnistuu lopettamaan. Me jätettiin ensin yöimetys pois (vaati yhden yön n. tunnin huudon, siliteltiin meidän vieressä), sitten päiväimetykset, viimeisenä luovuttiin iltatissistä. Meillä oli aika tarkat iltarutiinit (ja on vieläkin): puuro, yövaippa ja -puku, hampaiden pesu, iltasatu ja sitten nukkumaan. Sitten vaan yksi ilta päätettiin kokeilla viedä nukkumaan ilman tissiä ja sinne nukahti. Ei tavallaan huomannut, että yksi ohjelmanumero jäi välistä. Tuttipulloa ei annettu missään vaiheessa. Ja H oli myös yli vuoden, että pystyi sitten ruveta antamaan tavallista maitoa.

Neuvolassa olin eilen. Hemppa ihan ok 108, sf-mitta 32 ja kaikki muutenkin ok. Vauva on jo aika hyvissä asemissa, ollut jo pitkään pää alaspäin. Pitäisi pikkuhiljaa ruveta kaivamaan pikkuruiset vaatteet ja muut tarvikkeet esille. Ajateltiin sellaista vuokrattavaa pyörillä kulkevaa sänkyä (joita on synnärillä). Onko jollakin ollut, oliko hyvä? Meinaan vaan, että jos H vielä nukkuu pinniksessä ja muutenkin pinnis on alkuun ehkä liian iso.

Helle viikonloppu tulossa, jee! Me mennään miehen vanhempien luokse sisämaahan, jossa varmasti lampimämpää kuin täällä. Pitää ihan katsoa, että on H:lle kaikkia hellevaatteita. Sandaalit on ja mekkoja. Sitten vielä uikkarit, niin saa polskutella puhallettavassa ammeessa ulkona :).

Mahtavaa, jos säätiedotus tosiaan pitää paikkansa! Meille tulossa niitä vieraitakin, joten hyvä sää tulee tarpeeseen. Ajattelin tarjota dinneritkin ulkona, koska meidän pihaan paistaa iltamyöhään aurinko ja hellepäivänä laatat hohkaavat lämpiminä vielä illallakin.

Sande, musta se nlan kasvukontrollointi ilman mitään kokeita tai konkreettisia neuvoja on ihan pöhköä jeesustelua joidenkin käyrien perään. Jos asia mietityttää, käytä Neltsi lääkärillä, vaikka tod. näk. kaikki on just niin kuin pitääkin. Eikös teilläkin ole se vakuutus? Tai sitten pyydät saada ne labrat nlan kautta. Onko sua esim. ikinä neuvottu lisäämään öljyä ruokaan?

Hertta, meillä oli se vaavisänky. Kätevä oli. Vuokra-aika (n. 75 euroa) on 4 kk, mutta Elli alkoi kolistelemaan vasten laitoja 2,5 kk iässä ja silloin siirrettiin pinnikseen.

Hertta olikin lopetellut imetystä just toisessa järjestyksessä kuin mä. Mutta ei sillä mitään väliä olekaan, missä järjestyksessä etenee, kunhan jotenkin asteittain ja itselle sopivimmalla tavalla. Me otetaan suosiolla vielä pullo käyttöön, kun viimeksi se jäi sitten ihan itsekseen pois, kun ei kuitenkaan ollut mitenkään tärkeä.

Hehee, mäkin olen Nasupin tavoin heijannut ostoskärryjä. Siinä sitä tuntee itsensä melko idiootiksi… Nyt on mulla se vaihe, että toivoisin klassisesti pääseväni edes p****lle yksin… Yleensä meinaan Elli könyää sinnekin ja useimmiten pönttöä vasten seisomaan. Ei siinä mitään, jos on hiljaa, mutta aika usein karjuu jotain taisteluhuutoa samalla. Huhheijaa. Mutta täytyy kaikesta huolimatta sanoa, että nautin Ellin vauvuudesta vielä, kun tiedän, että vaihe on pian ohi ja meidän perheessä mitä suurimmalla todennäköisyydellä for good.

Onnea tutinluovutuksiin! Ja tuuletukset Neltsille.

Juu, keinuminen on ihan ykköspuuhaa Ellinkin mielestä! Hiekkalaatikko sen sijaan on ihan no go, koska tunkee hiekkaa suunsa täyteen nanosekunnissa.

Nyt pelastan lihapullat uunista ja lähden hakemaan niiden syöjää kotiin! Kysyin eilen Lotalta, että tehdäänkö mieluummin lihapullia vai jauhelihakeittoa ja tämä oli hänen valintansa. Toivottavasti maistuvat.