Tahkoojaplussat 73

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aniliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tsemppiä, tiedän tuskan mikä on kun vauva itkee ja tuntuu että mikään ei auta...
oma tytteli alkoi käytännössä koko päivän kestävät huutosessiot kahden viikon ikäisenä ja sitä jatkui 2 kuukauden ikäiseen. Meillä auttoi välillä kapalointi tai sitten ikään kuin `käärin`vauvan oman tyynyn sisään pehmoiseen kuperoon ja heijailin edestakaisin hoitopöydällä. Edelleen vauva vatsalleen omien polvien päälle vähäksi aikaa, pitäisi poistaa ilmaa mahasta. Mutta tietysti se aika on sitten se mikä loppujen lopuksi auttaa. Koita pitää mielessä että muutaman viikon päästä helpottaa..... Voimia!

ulos lähdössä, yksikätisenä pari riviä. nasupin viesti herkisti kyyneleet silmään, ihanasti kirjoitit.

piritta, mainitsinko jo, että kokeilin kapalointia ja musta se auttoi illalla mahanväänteisiin ja levottomuuteen. kandee kokeilla. otin synnäriltä ohjelappusen, kait netistäkin löytyy jos et osaa.

nyt ulos, ilona roikkuu jo ovessa.

moikka! samaa yksikätisyyttä täällä.

Oi että, aivan ihanaa Nasuppi, tyttö ja poika! mäkin kovasti liikutuin, ihan sain ihokarvat pystyyn kyynelten lisäksi. Onnellista odotusta ja pistäydyhän useammin kuulumisille. =)

meillä sitteri aika tarpeeton, saatiin se, joten välillä käytössä. olen pitänyt lapsia mieluummin lattialla. mutta teillä kun on koiria ja kaksi tulokasta, voi olla ihan tarpeellinenkin kapistus, etteivät koiruudet ihan tallo päälle. meillä vili antaa kyytiä sitterille, työntäisi ympäri kämppää pikkusisko kyydissä. lattialle olen uskaltanut nyt kertun laittaa sellasen lelukaaren alle, niin vilkku ei astu päälle. vaikkei kerttu vielä juurikaan leluja seuraa, mutta on kaari "turvana".

voi että, en kyllä pysty kuvittelemaan, mitä elämä olisi, jos tyttö itkisi "koko ajan". Kun on niin rauhallinen ja tyytyväinen suurimman osan aikaa. iltaisin sylikissa, mutta ei edes yleensä kitise, kun saa olla sylissä. piritalle suunnattomasti tsemppiä ja jaksamista, ei enää montaa viikkoa luulisi kestävän. varmaan itse ajattelet sen tuskallisen pitkäksi ajaksi, jo seuraava päiväkin ehkä kauhistuttaa. toivottavasti tulee sitäkin aurinkoisempi neitokainen sitten isompana.

ja unohdin P kokonaan teidän tytöstä sanoa, että kyllähän sieltä jotain "naisellista hehkua" näkyy, vaikka kovasti onkin isoveikan näköinen. Suloinen on! :)

vili lähti mummin kanssa kävelemään mummilaan (3 km) saas nä'hdä kuinka jaksaa. eivät ottaneet rattaita, mummi ottaa reppuselkään, jos hyytyy. me lähdetään kertun kanssa shoppailemaan. siis lähinnä ruokakauppaan ja vapaa valintaan.

Julia, mä en saanut kuvia, laitatkos tännekin? :)

moikka! samaa yksikätisyyttä täällä.

Oi että, aivan ihanaa Nasuppi, tyttö ja poika! mäkin kovasti liikutuin, ihan sain ihokarvat pystyyn kyynelten lisäksi. Onnellista odotusta ja pistäydyhän useammin kuulumisille. =)

meillä sitteri aika tarpeeton, saatiin se, joten välillä käytössä. olen pitänyt lapsia mieluummin lattialla. mutta teillä kun on koiria ja kaksi tulokasta, voi olla ihan tarpeellinenkin kapistus, etteivät koiruudet ihan tallo päälle. meillä vili antaa kyytiä sitterille, työntäisi ympäri kämppää pikkusisko kyydissä. lattialle olen uskaltanut nyt kertun laittaa sellasen lelukaaren alle, niin vilkku ei astu päälle. vaikkei kerttu vielä juurikaan leluja seuraa, mutta on kaari "turvana".

voi että, en kyllä pysty kuvittelemaan, mitä elämä olisi, jos tyttö itkisi "koko ajan". Kun on niin rauhallinen ja tyytyväinen suurimman osan aikaa. iltaisin sylikissa, mutta ei edes yleensä kitise, kun saa olla sylissä. piritalle suunnattomasti tsemppiä ja jaksamista, ei enää montaa viikkoa luulisi kestävän. varmaan itse ajattelet sen tuskallisen pitkäksi ajaksi, jo seuraava päiväkin ehkä kauhistuttaa. toivottavasti tulee sitäkin aurinkoisempi neitokainen sitten isompana.

ja unohdin P kokonaan teidän tytöstä sanoa, että kyllähän sieltä jotain "naisellista hehkua" näkyy, vaikka kovasti onkin isoveikan näköinen. Suloinen on! :)

vili lähti mummin kanssa kävelemään mummilaan (3 km) saas nä'hdä kuinka jaksaa. eivät ottaneet rattaita, mummi ottaa reppuselkään, jos hyytyy. me lähdetään kertun kanssa shoppailemaan. siis lähinnä ruokakauppaan ja vapaa valintaan.

Julia, mä en saanut kuvia, laitatkos tännekin? :)

Onnittelut Nasupille ihanista ultranäkymistä! Rakenneultra taisikin olla se kaikkein parhammat näkymät antanut ultra. Myöhemmin kun vauvat kasvaa, kuvasta tulee epäselvempi.

Meillä sitterit olivat aivan ehdottomat. Varsinkin yksin ollessa toista oli hyvä jalalla kiikutella samaan aikaan kun toista esim. imetti. Jos juovat pullosta maitoa, sitterissä ollessaan voi kumpaakin syöttää yhtä aikaa. Meillä oppivat istumaan aika myöhään, joten tosi pitkään syötettiin kiinteätkin sitterissä.

Olet ehkä tietoinen näistä tietolähteistä, mutta laittelen varmuuden vuoksi kuitenkin:

Helsingin monikkoperheyhdistyksen sivut ovat kivat, tietoa, keskustelua ja oiva kirppis hankinnoille. Osoite on http://www.hmp.fi. Lappeenrannan monikkoperheyhdistyksen sivuilla (www.monikkoperheetlpr.net) on tosi oivallinen "Tietopaketti monikkovanhemmille arjen avuksi". Se löytyy info-otsikon alta pdf-tiedostona.

Leppoisaa ja aurinkoista kesää kaikille tahkoojaplussille Pella

Iltaa, täällä taas. Tultiin eilen ja mä lähdin aikalailla heti katsomaan Sinkkuelämää. Mä kyllä ihan tykkäsin, kun menin katsomaan sitä nollaodotuksin. Olihan se toki laskelmoitu ja "rahat pois" -hengessä tehty, mutta kyllä siinä mun mielestä sarjan henkeen päästiin. Toimii nollausleffana.

Julia, mäkään en ole saanut kuvia, jos olet jotain uutta lähettänyt.

Voivoi Piritan tyttöä. Toivotan rekkakuormallisia tsemppiä valvomiseen ja hermoja hyssyttelyyn. Mun yhdellä ystävällä oli vähän samanlainen tapaus (esikoinen tosin) ja hän oli kyllä aika naatti jossain vaiheessa mutta sanoo nyt muutaman kuukauden mentyä hyvin, että ei saa enää edes ajatella, että joskus on ollut hankalaa. Niin sitä vain aika kultaa menneet. Se tietty on laiha lohtu nyt. Ei auta kuin jaksaa. Mulla ei ole muita vinkkejä kuin vyöhyketerapia. Siitä ilmeisesti monet koliikkivauvat saavat apua.

Sitteristä. Meillä se on ollut kummallakin käytössä muutaman kuukauden. Ihan ok, muttei välttämätön. Tuplien kanssa voi kyllä olla hyvinkin tarpeellinen, kuten Pella kirjoittaa.

Aivan ihanaa, että Nasupille on tulossa kumpaakin sorttia. Takuulla on tosi onnellinen fiilis, että nyt näyttää kaikki osuvan nappiin pitkän odottamisen jälkeen. Wau. Eikös se ole aika harvinaista, että tulee tyttö ja poika. Useimmiten kaksoset tuntuvat olevan samaa sukupuolta. Ihan mutua!

Mä en nyt muista yhtään, mihin kaikkeen mun piti kommentoida. Gissalle kirjavinkkejä piti ainakin pohdiskella. Mä olen monen muun tapaan lukenut aika vähän viime aikoina, vaikka ennen vanhaan luin melko paljon. Viimeiset kirjat, jotka olen lukenut, ovat Steven Hallin "Haiteksti", Mihail Bulgakovin "Saatana saapuu Moskovaan", Juha Itkosen "Kohti" ja Sofi Oksasen "Stalinin lehmät". Kaikkia voin suositella. Helpoin noista on varmasti Itkosen kirja, muissa on pureksittavaa. Oksasen kirjasta olin vaikuttunut. Dekkareista suosittelen Elizabeth Kostovan "Historiantutkija"-kirjaa. Se on mukaansatempaava vampyyritarina ;). Myös Fred Vargasin dekkarit ovat tutustumisen arvoisia. Parhaillaan luen Jo Nesbon Lepakkomiestä. Sekin vaikuttaa hyvältä. Suomalaisista tykkään Päivi Alasalmen tyylistä. Ovat aika eriskummallisia juttuja, mm. Vainola on hurja teos.

Mummun hautajaiset oli lauantaina. Raskasta oli, mutta tilaisuus oli kaunis. Kävin katsomassa vainajaa ja se jätti aika ristiriitaiset fiilikset. Mutta ainakin mummun näkeminen teki kuolemasta hyvin todellisen :(.

Mökkeily ennen ja jälkeen hautajaisten sujui mukavasti. Kaisla vaan sai niin hillittömästi hyttysenpistoja, että näyttää kuin olisi vesirokossa. Hyttysverkko ei pitänyt pahiksia pois vaunuista, mrrrr.

Hertta, mulle tosiaan sopii hyvin se heinäkuun eka viikko. Mitenkäs se sopii muille tapaamisesta kiinnostuneille?

Jahas, nyt täytyy tehdä vähän työjuttuja, kun mies vei lapset ulos.

Iltaa ladies,
Mää surffaan telkkukanavia ja plääh mitä ohjelmaa kesätv taas tarjoaa. Uusintoja ja hömppää. Argh.

Voi mikä täydellinen onni on potkaissut Nasuppia. Yksi molempia laatuja!! Upeaa!

Julia, mäkään en saanut kuvia.

P ja A, milloin teillä on ristiäiset? Nimimerkillä ei mitenkään utelias nimen suhteen:-).

Mulla on seuraava duunineuvottelu ens keskiviikkona, ei juurikaan hotsittaisi mutta pakko kai on repiä jostain kovat piippuun ja taistella.

ääh, ei tästä kommentoinnista tule mitään kun ajatukset harhailee.

Kiitos kaikille kuvista! Julian kuvapaketti oli n. 11 megaa, joten ei ehkä mahdu kaikkien postilaatikkoon...

Aniliini, sulle on postia!

Mukavaa kesän jatkoa kaikille. Toivotaan että terassikelit palaavat pian. Pitäkäähän mutkin ajantasalla, jos Tampereelle meinaatte treffejä buukata.

Heippa!

Voi, Sandelle auringonpaistetta ja hyvää tuulta tai liekö olit huonotuulinen eilen, mutta toivotaan nyt vaikka, että sait ajatuksista kiinni ja mietintämyssyyn kovia sanoja työneuvottelua varten.

Täällä sen sijaan ei paista aurinko, nyt on satanut mun mittapuun mukaan ihan riittämiin, sitä aurinkoa tännekin.

Meillä ristiäiset tulevana sunnuntaina. Jos sää sallii, Kerttu kastetaan ulkona, samassa paikassa kuin Vili. Seurakuntamme vanhan kirkon paikalla, josta vai rauniot jäljellä. Tai siis kirkkoaita ja puut. Kahvittelut mummin luona, joka on kyllä kymppiplussan arvoisesti puuhaillut ja touhunnut. Ei tule ristiäisstressiä itselle.. Viimeksikin tehtiin näin, se oli heidän lahja Vilille. Mä kyllä osallistun rahkeitteni mukaan järjestelyihin.
Tulen sitten sunnuntaina "päästämään teidät piinasta" ja kertomaan nimen. =)

Vili menee (edelleen sen sään salliessa) tätösensä kanssa Muumimaailmaan lauantaina, niin saadaan tarjottavat viimeisteltyä. Tarjotaan siis myös ruokaa, sillä iso osa vieraista on piiiitkämatkalaisia.

Nasuppi, olisi kiva "vaihtaa naamatauluja", mikäli saan jonkun s-postilistasta kaivettua sun osoitteen (en ole ihan varma sun nimestä..), laittelen kuvaa tulemaan. Kellä olisi hyvä konsti siihen, miten kaikki halukkaat saisi kaikkien osoitteet? Mäkin voin toimia "välittäjänä" ja tehdä listan ja lähetellä eteenpäin.

Nyt pitääkin poimia nuo kirjasuositukset ylös, kunhan tässä taas ennättää kirjaan tarttua. Sairaalaan saakka luin viimeisen vuoden ajan taas runsaasti, mutta kesken jäänyt kirja on edelleen puolivälissä, justiinsa uusin lainan, mutta voi olla viisainta suosiolla palauttaa, en kyllä _hetkeen_ ehdi lukea.

Hyvä juttu Stella, että sun mummun hautajaiset sujuivat hyvin, sen tilaisuuden jälkeen jollain tapaa kuitenkin alkaa suru helpottaa, vaikka tunne läsnä onkin vielä pitkään.. Tai mulla on ainakin käynyt niin. Oliko lapset mukana?

Mitenkäs teidän mökkeilyt muuten sujui, lukuun ottamatta Kaislan saamia hyttysenpistoja? Vili oli viime kesänä myös "samannäköinen", ihan kuin vesirokossa. Kurjaa. :(

Missä päin teidän mökki on? Siis onko siellä kotinne suunnalla vai Turussa päin? Me Mollyn kanssa eilen tekstailtiin mahdollisesta kahvittelusta ensi viikolla, mutten ole vielä ollenkaan varma jaksanko heti ristiäisten jälkeen porhaltaa Turkuun ja riippuu siitäkin, ehtiikö mun äiti puuhailla Vilkun kanssa. Kahden kanssa en lähde reissuun. Mitäs gissa mahdollisesta kahvittelusta sanoisi?
Tampereen tapaamisesta en sanokaan enää niin jyrkkää eitä kuin viimeksi, oli silloin liian tuoreessa muistissa auton reistailu. Katsotaanpa sitäkin sitten heinäkuussa. :)

Mutta, olinpa ihan unohtaa.. Piritalle SUURI kiitos potkusta persauksille (tietämättäsi:), me nimittäin jätettiin eilen tutti pois!!!! Vilin tutit on olleet yhdessä kaapissa -jonne ei ylety-, rasiassa ja saa aina ottaa sieltä tuttinsa nukkumaan mennessä. Eilen sitten mummin kanssa kaivoi ja "järjesteli" taas kaappeja, (mielipuuhaa: "mummi, mennään, mennään teittiöön!!") No, heillä on ollut sellanen "tapa", että Vili saa pikaisesti maistaa tutit läpi ja ne pannaan heti takaisin. Vaan illalla kun piti tutti antaa, rasia olikin tyhjä. Oli mummin huomaamatta vienyt ne johonkin, eikä löydetty. Pääteltiin, että lintu on käynyt ne nappaamassa poikasilleen. Mummilassa olevan tutin vievät tänään metsään, jotta linnunpojat saavat senkin. Mietittiin vaan, että miten käy sen vauvan, jolle meidän piti noin kk:n kuluttua tutit viedä.. ;)
Ilta meni hyvin, kysyi kyllä _oikeasti_ vähintään 50 kertaa tuttia, muttei kitissyt yhtään. Ei meinannut kyllä osata rauhoittua, mutta viimein laittoi pään tyynyynja kovasti höpötteli itsekseen. Just ennen nukahtamistaan sanoi, että "ei oo mulla tuttia". Liikutuin, mutta myös nauratti! Yöllä heräsi kaksi kertaa ja toisella kerralla itki ja huusi tuttia, kun vähän kolautti päätään sängynlaitaan, mutta nukahti kuitenkin heti. Sori, pitkä ja tarkka kertomus, mutta tämä on niin ISO asia. =) Saas nähdä miten päikkärit sujuu.....
Niin ja kyllähän mä oikeasti sitten illalla löysin ne kadoksissa olleet tutit, mutta olin jo päättänyt, että nyt lähtevät. Meinasin kyllä jänistää.

Kylläpä on odottajien la:t lähellä ja lähenee entisestään, hyviä vointeja kaikille tasapuolisesti!

Kerttu nukkuu ulkona, voitais Vilkun kanssa hieman siivoilla ennen pimun neuvolalääkäriä. Mulla ei vielä jälkitarkastusta, saanen ajan tänään.

Palataan, sorppa pitkä romsku, kerrankin oli aikaa näpytellä!

Oi kun ihania uutisia Nasupilla! Onnittelut, todellinen onnenpotku tosiaan, voin vain kuvitella teidän Onnen. Hassua, kun luin nopeasti Anskun viestin, niin mietin, että härregyyd, joko ne sun pienokaiset on syntyneet :) No hyvä ettei kuitenkaan.
Sitteri on hyvä hankinta mun mielestä. Lapset haluaa yleensä olla hieman pystyssä, jotta näkevät hyvin ympärilleen, sekä toimivat alussa hyvinä "ruokatuoleina", kuten joku jo mainitsi. Lisäksi voi hyvin viihdyttää lasta siinä, kun jalalla vähän heiluttelee. Mutta tietty, kun teillä on koiratkin...toisaalta sama tilanne se olisi lattialla.

Heh, loistavaa Ansku, että olimme tuttitukijoina tietämättämme :D Meillä sujuu jo hyvin, ei sen koommin vikise tuttiaan. Sikäli tilanne on erikoinen, että M ei ole koskaan puhunut tutista, siis sanana. Kunhan karjui vaan vimoset pari pvää päikille mennessä. Iltaisin ei sitten mitään, kai on niin väsy. Oikeestaan höpöttelee itsensä uneen nyt, kun ei ole tulppaa suussa - ja mikä parasta, ei tartte siellä päivystää hänen nukahtamistaan, koska viihtyy niin loistavasti yksin juttujensa parissa ;) Parissa päivässä unohtuu - se kyllä pitää loistavasti paikkansa.

Meille tytsy saa nimensä 12.7. eli joudutte kyllä pitkään vielä vartomaan :-) Lukekaa sitten Hesarista, meinaan mökillä meillä ei ole masiinaa. Nooh, Nekku taitaakin jo tietää nimen, tehtiin, hih, vaihtarit =))

Tämä vauvan itkuisuus on sikäli jännä juttu (kiitos muuten edelleen sympatioista, myös taustailijalle - se jo auttaa :-), että alussahan sitä piti ihan normaalina: vauvathan itkee. Mutta jossain vaiheessa miehen kanssa mietittiin, että tämä tyttö itkee kyllä ja paljon. Siis, kun mietittiin esim. Matiaksen vauva-aikaa. Ja nyt musta ois jo ihan hassua ja erikoista, jos tyttö olisi jossain tyytyväisenä, vaikka sitterissä tai lattialla. Mutta kop kop, eilinen oli jo huippuhyvä päivä, kun olin antanut pari pvää Cuplatonia. Liekkö voisi auttaa niin nopeasti? Toisaalta olen paljon positiivisempi nyt, kun ihana lääkäri loi muhun uskoa, että menee pian ohi ja kyllä sä jaksat. Ja toisaalta, kun tyttö kasvaa ja muuttuu päivä päivältä "isommaksi", niin se jo auttaa. Hymyilee jo aika usein ja muutenkin hakee kontaktia. Kyllä se tästä.

Gissan vauvavarustus kuulostaa hyvältä. Toi adapterisysteemi on kyllä hyvä, hankkisin itse nyt samanlaisen esikoiselle. Niin sitä matkan varrella viisastuu. Mitens teidän lastenhuoneen laita muuten, muistaakseni olitte jo laittaneet sen hyvissä ajoin valmiiksi?

Voi ääh ja plääh noita itikoita =( Ei sitä kaupungissa niin tajuakaan, että möksällä nekin on riesana. Ja todellakin zoomaavat piikkinsä kyllä ekana lapsiin. Kurjaa. Ihme kyllä vauvat eivät yleensä ole moksiskaan osumista, vaikka ovatkin kyllä todella syödyn näkösiä sitten.

Mitens Stella sen sun lääkärikäynti? Joko sait tuloksia/diagnoosia oireisiisi? Toivottavasti ei tosiaan ole mitään allergiaa.

Kuulkaas, mä tein ekaa kertaa elämässäni mannapuuroa =) En ole lainkaan mikään puuroihminen, ja yksi mammakamu hämmästeli puistossa, kun en ole koskaan moista keitellyt (hän tekee joka aamu...). Jotenkin olin luullut, että olisi sellainen monen tunnin riisipuurotyylinen proggis. No ei tod ollut...Siis tämä idea myös siksi, että puistossa sitä syötiin eilen ja M söi oikein hotkimalla.

Julialle vielä, kapalo on käytössä, lähinnä iltaisin, kun yritän siihen saada nukahtamaan. Auttaa ihan hyvin, mutten usko, että vatsavaivoihin ainakaan meillä. Ööh, eilen neiti nukahti vasta 01, onneksi ei sentään huutanut vain vaan tillitteli. No nukkuikin sitten 07 asti, eli sinänsä ihan bueno.

Ny meen maistelemaan mun mannista. Huurr, toivottavasti ilma sallii lämmetä, ettei hanskoja tarvitse kaivaa esiin...

Kivaa, Pirittakin kuulostaa aurinkoisemmalta kuin eilen. Sitähän se on vauvan kanssa, jatkuvaa henkistä vuoristorataa. Milläs muuten me muut voitais lahjoa sut kertomaan vauvan nimi...? Haluatko vaihtarina vaikka meidän syntymättömän kolmannen lapsen nimivaihtoehdot ;).

Kertun nimi kuullaan pian, mikäs sen hauskempaa.

A, meidän mökki on Keski-Suomessa eli ihan eri suunnassa. Sinne ajelee kolme tuntia, jos menee ilman pysähdyksiä. Että eipä sinne viitsi lasten kanssa juurikaan pelkälle viikonloppupyrähdykselle lähteä. Kiitos kysymästä, mökkeilyt sujui kivasti. Leo on ihan onnensa ylimmillä kukkuloilla, kun saa puuhailla pihalla. Ihailee moottorisahaa (kaikki esineet ovat nykyään moottorisahoja...)ja työntelee tavaroita paikasta toiseen omilla kottikärryillään. Me miehen kanssa ollaan mökillä paljon rennompia ja tykätään myös joutenolosta, kun täällä kotona taas kummallakin on yhtä sun toista aktiviteettia ja välillä hermot piukeina. Ainoa ongelma tällä hetkellä on se, että siellä olisi pihalla paljon hommaa tehtävänä, mutta Kaisla viihtyy rattaissa vain vähän aikaa eikä siellä voi tyttöä päästää maahan, kun piha on vielä niin huonossa kunnossa. Mökki itsessään on ihana, vaikka huonekaluja onkin vielä hyvin vähän. Tuntuu kivalta, että se on niin erilainen kuin tämä talo.

Kaisla ja Leo olivat mukana hautajaisissa ja se oli tosi hyvä juttu. Lasten läsnäolo kevensi ilmapiiriä ja toi selvästi kaikille sellaisen "elämä jatkuu kaikesta huolimatta" -fiiliksen. Molemmat käyttäytyivät koko ajan todella hyvin. Leo aisti selvästi, että nyt on jostain _isosta_ kyse. Piti mua kädestä ja oli koko ajan ihan hiljaa. Yhdessä käytiin heittämässä ruusu hautaan :,(.

Asiasta seuraavaan. P, en ole vieläkään saanut koira-allergiatestin tulosta, kun ne voi saada vain omalääkärin soittoaikana. Tänään yritin, mutta pystyin jonottamaan vain 10 minuuttia ja sinä aikana en saanut lääkäriä kiinni. En ymmärrä, miksei näin mitättömän testin tulosta voisi saada vaikka sairaanhoitajalta. No, huomenna uusi yritys. Olen nyt popsinut antihistamiineja, ja ne tepsivät. Luultavasti kyse on siitepölyallergiasta. Mieskin on saanut nyt kovia oireita, männystä vissiin.

Ai niin, onnittelut Vilille tutin jättämisestä! Uskon, että on iso askel.

Kerroinkos mä jo, että lopetin Kaislan imettämisen? Se tapahtui vähän varkain muutama päivä sitten. Meillä oli enää aamuimetys käytössä, joten se oli helppo jättää pois ja tarjota tilalle aamuvelli.

Tänään oli Kaislan neuvola. Melkoinen pullero meidän tyttö on :). 73,5 cm ja 10,2 kg. Tosin eipä tuo painokäyrä ole sen korkeammalla kuin nollakäyrän ja +10 välissä. Terkkari totesi, että kyllä näin reippaan ja touhukkaan tytön voi huoletta viedä päiväkotiin.

No niin, romaania pukkaa. Pitää lopetella, K rupesi juuri huutamaan vaunuissa. Morjens!

Iltaa ja terveisiä Ikean avajaisista :)

Kivaa, että olette kirjoitelleet paljon pitkästä aikaa. Mukava kuulla, että Piritalla vähän parempi tilanne ja fiilis, toivottavasti tosiaan helpottaa vielä lisää. Mäkin odottelen kovasti teidän nimiuutisia, ei jaksaisi odottaa heinäkuun puoliväliin asti. Onneksi Aniliinin tytön nimi saadaan pian.

Mulle kyllä käy kahvittelu Mollyn ja Aniliinin kanssa, oikein mainiosti. Meillä on maanantaina synnärin tutustuminen 16.30, ei muuta ohjelmaa. Varmaan pitäisi laittaa mollylle jotain tekstariakin, mutta en nyt vaan tunnu saavan aikaiseksi, kun on koko ajan jotain hommaa. Niin ja toki voitte tulla meille kahville, jos sun A on sitten kivampi lähteä, kun ei tarvii mitään kaupunkireissua ajatella??

Lastenhuone voi hyvin ja lisää tavaraa taas Ikeasta, tyyliin mobilea, lamppu ja matto. Jätin pikkutavaroiden esim. hoitoalustan ym. ostamisen tänne äippälomaan, niin on sitten jotain tekemistä. Nojatuolin vielä ajattelin ostaa, senkin ostan varmaan Ikeasta. Huonekalut pitää vielä järjestää uudelleen, kun äiti ei ole tyytyväinen :)
Mietin muuten eilen tai aamulla, että ihme kun Iksussa ei myydä harsoja, mutta korjaantuipa sekin epäkohta, siellä niitä oli uutuutena. Kun en pakkausta ottanut, niin tarvetta on.

Edelleen pahoittelut Stellalle mummosta :( Vaikka miten on luonnollista, niin silti lopullisuuden takia kovin surullista. Ehkä ne hautajaiset tosiaan auttaa siihen, että jotenkin voi jatkaa eteenpäin?
Teidän mökkeily kuulostaa kivalta, tietyst hyttysiä lukuun ottamatta! Mullakin on isot odotukset lapsen kanssa veneilystä, vaikka on toki kovin erilaista kuin kahdestaan, mutta varmaan lapsi saa enemmän huomiota, kun ei ole niitä arjen juttuja viemässä aikuisten aikaa.

Mulla on huomenna synnytystapa-arviointi, hui. Vähän tosiaan jännittää. Tänään oli joku rentoutusvalmennus, ihan shittiä koko juttu. Kätilöllä vähän just sellasta asennetta mitä en kaipaa yhtään, eikä tosiaan auta tilannetta. Meitä oli vain 2, mutta tosi kiva kuulla, että joku muukin on yhtä tyhmä kuin minä :)

Voi nami mannapuuroa. Mä en juuri muista puuroista riisipuuron lisäksi välitäkään, tuota syön tosi mielelläänkin joskus. Mulla vaan puuro liittyy jotenkin talveen, kuten jotkut muutkin ruoat. Mies syö muuten nykyään joka aamua kaurapuuroa, ihan käsittämättömän hienoa minusta!! Tiskaa vielä jälkensäkin, voiko tässä enää muuta toivoa :)

Näkisitte mun jalat, voi kauhistus. Ne on ihan karmean turvonneet, eikä ostosreissut yhtään auta asiaa. Toivottavasti ei enää pahene, koska en pysty kohta kävelemään :(
No joo, nyt menee taas ihan liian pitkäksi, eikä ole edes mitään järkevää sanottavaa. Huomenna en varmaan ehdi linjoille, meen sitten illalla vielä sinne leffaankin.
Hauskaa loppuviikkoa!

Moikkis!
Täällä on niin paljon juttua että taatusti jää osa kommentoimatta vaikka ajatuksissa on mutta ihan päällimmäisenä on Nasupin ihana viesti! Poika ja tyttö kuullostaa todella täydelliseltä, aivan fantastista! Ja kyllä se tosiaan tekee odotuksesta konkreettisemman että näkee ne pienet oliot (sallinet ilmaisun :) siellä ruudulla.

Stellan kuvaus hautajaisista oli koskettava. Mä en ole koskaan nähnyt ketään tuttua vainajaa, on varmasti erittäin pysäyttävä kokemus.

Pirittalle tsemppiä, on toi rankan kuullosta mutta jotenkin osaat kirjoittaa niin huumorilla ja hauskasti tilanteesta. Voin kyllä kuvitella ettei paljon naurata. Mä odotan vähän kauhulla tätä yhdenkin kanssa valvomista koska oon aina tarvinnut paljon unta ja mikään ei toimi jos en saa nukuttua.

Täällä jatkuu mukavasti mammalomalla oleilu ja täytyy sanoa että olen päivittäin onnellinen ettei tarvitse olla töissä. Johtuu varmaan osaksi siitäkin että tietyllä tavoin ehdin jo aikalailla siellä kypsähtää ja tuo pari viimeistä viikkoa jätti huonon fiiliksen. Ehkä sinne töihin sitten joskus kaipaa :) mutta nyt vaan nautin.
Tänään olin kaupungilla ystävättäreni kanssa, lounastettiin ja katseltiin Helsinki-päivän menoa. Satoi ja paistoi vuorotellen ja piti vaihdella varustusta aurinkolaseista sateenvarjoon :)
Sama juttu muuten kuin Nekulla että helle ei haittaa vaan nautin lämmöstä. Tosin eipä sitä nyt olekaan =)

Eilen oltiin siskon ja miehensä luona, haettiin noutokiinalaista, pelailtiin ja fiilisteltiin. Oli mukavaa. Siskon kanssa ollaan niin onnellisia että vauvan syntymä ajoittuu kesään kun hänkin on maisemissa :)

Nekku, ihan hyvältä kuullostaa ettei vauva vaikuta olevan kovin suuri. Tylsää silti ettet päässyt ultraan.

Mulla oli k-viikkona neuvolalääkäri ja sanoi vauvan tämänhetkiseksi painoarvioksi 2,8 kg. Suuremmanpuoleiseksi kuvaili, mitä ihmettelin koska ainakin neuvolasta saadussa "viikko-oppaassa" ovat näillä viikoilla 2,7 g eli ei se nyt paljon yli mene. Sf-mitta mulla 33 cm eli kyllä se edelleen siellä keskikäyrän yläpuolella menee ja on ainakin aika lailla suurempi kuin Nekulla, kuitenkin tuun muutaman päivän jäljessä. Miten Gissa, vieläkö sulla on yläkäyrällä?
Juttelen vielä th:lle siitä konkari-kätilölle menosta koska lääkäri erittäin ylimalkaisesti totesi että pitäisi mahtua tulemaan alakautta. Muutenkin se tutkimus oli taas vähän niin ja näin ja inhottavan kovakouraista kuten aina. Huokaisin helpotuksesta kun ei tartte enää hälle mennä.

Viikonloppuna tulee vauvan sänky ja vaunut, anoppi lupasi hommata turvakaukalon ja itse koetetaan saada käytettynä itkuhälytin ja rintareppu.

Aniliinille kiitos fotoista,ihania! Todella ovat sisarukset samannäköisiä. KIva kuulla teidän beben nimi :) Jotenkin häntä ajattelee jo niin Kerttuna.
Julian kuvia en saanut, taisi olla liian iso setti mun s-postilaatikkoon.

Kävin jo aikaisemmin päivällä lukemassa hoitokuulumiset toiselta puolelta, kyllä jännittää.

Kauhea romaani tuli taas kun en enää päivittäin käy :) Ensi viikko ollaan mökillä mutta tulen kyllä linjoille vielä ennen sitä.

Nostelen meitä kun on niin hiljaista. Mulla alkoi juuri yh-viikonloppu ja yritän keksiä ohjelmata.

Oltiinkin pk-mammojen kanssa puistossa ja Nekun hoivissa. Kiitosta vaan taasen seurasta ja emännälle kiitos. Nella oli aika sitkeä sissi, jaksoi leikkiä ilman päiväunia puoli kolmeen asti, kunnes lähdettiin kotiin ja uni vei. Nukkuikin koko kotimatkan, heräsi kun liike pysähtyi kotiterassilla mutta uinahti vielä meidän sängylläkin siirron jälkeen tunnin.

Meidän täytyy selkeästi ruveta käymään Neltsin kaa puistossa hiekkalaatikolla koska ekaa kertaa oli ihan innoissaan ja jopa konttaili edestakaisin. Aikaisemmin on ollut niin neiti ettei muka käsiä voi laittaa hiekkaan. Nyt heitteli ja lapioi tyytyväisenä. Kai se seura vaikuttaa.

Olispa hauska nähdä uusia kuvia Kaislastakin. Meillä neuvola ens viikolla, kasvukontrolli, saapi nähdä onko massaa tullut lisää. Sinänsä en ole huolissani kun pimatsu on iloinen ja tyytyväinen, ei voi oikein ruokaa syöttää enempää kuin suostuu suutaan aukaisemaan;-).

Jaahas pikkukakkonen loppui, paree viihdyttää tyttöä...

Sunnuntaita! Olin tässä koko viikon nettipimennossa, lähdin vanhempieni (ovat kesälomalla) luokse Tampereelle ja mökille Turun suuntaan. Oli mukava viikko, vaikka säät eivät suosineetkaan. Nekun ja Keijun tavoin toivon lämpimiä kelejä, eikä ole tukalaa ollenkaan ainakaan vielä.

Apuva, en ole tainnut ollenkaan muistaa kommentoida Stellan mummon poismenoa. Osan otot siis teille suruun. Koskettavan kuuloiset hautajaiset.

Nasupilla aivan ihania uutisia:)

Mitäs muuta, luin aikas pikaisesti viestit läpi... Tsemppiä ainakin Piritalle, toivotaan, että tytsyn vaivat helpottavat. Oletko harkinnut vyöhyketerapiaa? Mun terapeutti ainakin kehotti tuomaan vauvan heti hänelle, jos ilmenee vatsavaivoja.

Toivottavasti gissan turvotuskin helpottaa, varmasti inhottavaa. Aikas yleinen vaiva tuo tuntuu olevan, mullekin on moni ihmetellyt, että vieläkö mulla mahtuu sormukset sormiin.

Aniliinin tyttären nimiuutisia odotellessa...:)

Moikka!
Tulin vielä piipahtaan ennen huomista mökille lähtöä. Aamupäivällä startataan liikkeelle ja ollaan juhannuksen yli. Mun sisko tulee miehineen sinne torstaina viettämään juhannusta meidän kanssa, tosi kiva juttu. Sit siellä on myös serkkujen perheitä joten en vielä tiedä kuinka isolla kokoonpanolla sitten ollaan.

Molly lähetti mun välityksellä oikein paljon herkistelyterkkuja Nasupille, kerroin keitä siellä masussa on :-)

Me oltiin eilen kaksissa bileissä. Sitä ennen leffassa ja syömässä joten ohjelmaa riitti. Kemuissa oli hauskaa ja monet ihmetteli kuinka näin viimeisillään vielä jaksan reippaana. Mutta vointi on tosi hyvä. Toisissa kekkereissä oli suurimmaksi osaksi gay-kansaa ja pojat olivat ihania kun ovat ihan eri tavoin kiinnostuneita masun sisällöstä ja odottamisesta kuin heteromiehet. Masu sai paljon taputteluja :)

Mun täytyy sitten tekstarilla udella Aniliinin tytön nimeä :) Nyt on pakko mennä vielä pyykkiä pesemään ja pakkaamaan!
Oikein ihanaa ja leppoisaa juhannusta koko porukalle ja hyviä vointeja!

Kertusta tuli Silja Aliisa. Silja on miehen edesmennyt mummu ja Aliisa on tuli Muumien kiltin pikkunoidan mukaan, me ollaan miehen kanssa kovia Muumi-faneja, onneksi on tarttunut Viliinkin!

Mukavaa mökkeilyä Keijukaiselle! =)

Hyvät yöt!

Hinon nimen sai Silja! Eikä tullut kaimaa meidän likalle. Suosiko sää ulkona kastamista? Se kuulosti ihanan tunnelmalliselta.

Ihania uutisia Nasupilla, voih! Mitkäs viikot siis menossa?

Keiju karkasi jo mökille. Huhuu, hyvää juhannusta huutelen. P:n pesuehan lennähti eilen etelän lämpöön. Illalla tuli tessu, että selvisivät lentomatkasta ja P pääsi jopa yksin poolille hetkeksi. Kuulostaa hyvältä vaihtelulta koliikkihuutoon! Lisää auringossa lekottelua hälle.

Mäkään en ole varma, olenko edes ottanut osaa Stellan suruun. Mielessä se kyllä on ollut. Mäkin koin hautajaisissa keväällä jotenkin tosi voimakkaasti sen, että elämä todella jatkuu näissä pienissä. Se on mielettömän lohdullinen ajatus ja mä olen niin naiivi, että haluan uskoa, että poismenneet näkevät meidät jostain pilvenreunaltaan. Ja onneksi elävät vahvasti muistoissa.

Me vietettiin eilen vähän etuajassa L:n synttäreitä. Parikymmentä aikuista ja melkein saman verran 1-7-vuotiaita lapsia varmistivat hulinan ja kaaoksen. ;-) Mutta oli kyllä hyvät kemut ja sankaritar aivan tohkeissaan vieraista ja lahjoista ja herkuista. Jäi itselle mielettömän hyvä mieli siitä ilosta. Tänään voinkin sitten vähän lepäillä…

Hyvä, että muillakin loppumetrien odottajilla on olo loistava. Sama täällä edelleen, ei mitään vaivaa. Sitä unohtaa olevansa viimeisillään, jopa siinä mielessä, että tarttis vissiin muistaa viimeistellä vauvavalmistelut. Toivottavasti gissan turvotus on helpottanut! Mullakin sormukset sormissa normaalisti. Viimeksi otin ihan vikoilla viikoilla pois yöksi, mutta synnyttämään lähtiessä laitoin takaisin. Oli jotenkin tosi tärkeää, että vihkisormus oli sormessa niin tärkeällä hetkellä.

Me tosiaan puistoiltiin pe:na pk-mammojen kanssa. Mukavaa oli nähdä pitkästä aikaa. Aika hiekkiksen reunalla menee leppoisasti, kun on juttuseuraa. Sande, L oli just Neltsin ikäinen, kun innostui puistoilusta, joten suosittelen. Hei, se puistoruokailu on mieletön juttu!

Gissan vaunut kuulostavat tosi hinoilta, kahdet pyörät ja kaikki. Tuntuu, että vaunut ovat jo kahdessa vuodessa muuttuneet vaikka kuinka. Meillä muuten sitteri (BB:n 1-2-3) oli huippujuttu. Tosi paljon käytössä, vielä tänä keväänä istuskeli siinä mun suihkun ajan. Vauvana L viihtyi siinä katsellen mun kotihommiani. Imurointihan oli parasta viihdettä yhdessä vaiheessa… Paljon oli kuitenkin myös lattialla. Ai joo, sellainen leikkimatto meiltä muuten vielä puuttuu tälle tulokkaalle.

Miten Vilkun tutittomuus? Liikuttava kommentti “ei oo mulla tuttia”. Tulee mieleen vakava Lotta, kun oli jättänyt kaikki tuttinsa vauvalle ja saanut vastalahjan, jota tiukasti piteli autossa kiinni. Ansku, mä tiedän, että toi_on_iso asia. ;-)

Nyt lukemaan. Tulkaa jutulle, te jotka ootte maisemissa.

Huomenta! Kaunis nimi Siljalla. Ja hauskaa, kun nimellä on tarina.

Piritta ja Keiju on reissussa, toivotaan heille hyviä säitä ja rentoa meininkiä. Me lähdetään keskiviikkona mökille ja ollaan kaksi viikkoa eli musta ei kuulu sitten täällä mitään. No, kesäthän tuppaavat meidän ketjussa olemaankin aika hiljaisia.

Olipas isot kemut Lotalla! Hyvä juttu, että juhlat sujuivat hyvin ja juhlakalu nautti. Meitäkin edelleen lämmittää Leon ilo omilla kaksivuotissynttäreillään.

Tänne ei sen kummempia. Työjutut olen nyt suosiolla jättänyt elokuulle - nyt lomaillaan. Kaverit oli kylässä viikonloppuna, grillailtiin ja saunottiin. Kaisla innosti kavereitten kuukautta nuoremman pojan konttaamaan. Oli suloista, kun pikkuiset touhottivat peräkkäin.

Kaislalle on tulossa ylös 2-3 hammasta. Likka on tosi kärttyinen ja öisin on ollut huutoa. Viime yönä alkoi huutaa ennen kahta ja otin hänet kainaloon puoleksi tunniksi. Viileä kurkku auttaa mukavasti. Ressulla on (vissiin ikenien kivusta johtuen) nyt kova ikävä tissiä, mutta huolii kyllä pullon tilalle.

Kiitos osanotoista edelleen.

Nyt tarttee mennä harrastamaan, kun joku on taas levitellyt tavaroita kaikkialle.

Kumma kun se JOKU on käynyt meilläkin levittelemässä tavaroita...en nyt vaan jaksa noukkia, olkoon tämän hetken. N on todella tehokas levittämään lehtikasat, lelut, kirjat hyllystä etcetc, mutta ollaan iltaisin opeteltu että tavarat pitää laittaa paikoilleen ennen iltakylpyä. Kun vaan isänsäkin oppisi saman;-).

Oltiin aamusta tuossa meidän lähileikkikentällä ja kyllä N selkeästi nauttii muiden lasten katselusta ja vauhdista, vaikka väsyykin nopeasti. Taisi tulla mustakin hiekkismama. Mehän voidaan helposti tulla uusiksikin "teidän" puistoon Nekku, kun on niin helppo kulkea bussilla suoraan. Uudenkin beben kanssa teillä on varmaan aikaa ulkoilla kun L tarvii liikuntaa. Tarha taitaa olla kesän kiinni?

On kyllä aika orpo olo kun ei tiedä mistä rahasta maksaa lainat elokuussa kun lyhennykset taas alkaa. Helkkarin mulkvistit kun aiheuttavat tälläisiä epävarmuuksia.

Silja on kaunis nimi! Oli meilläkin harkinnassa mutta kun anoppi sekoilee jo valmiiksi miniän ja ekan lapsenlapsen (sanni ja sinna) sekä mun nimen kanssa niin päätettiin ottaa joku ihan muunlainen nimi.

Meillä oli kanssa sitteri jossa viihtyi ihan ok, tosin se oli lainassa eikä mikään kovin kummoinen peli. Aika pian tyrkättiin lattialle maton päälle kun ei meillä ole kotieläimiä häiritsemässä. Ei siis minusta ole mitenkään pakollinen vehje, mutta esim syötettäessä vinha peli jos ei lapsi osaa vielä istua. Ekat soseet syötin siinä kunnes saatiin stokke hankittua.

Jussina me raksaillaan, kunpa päästäis torstaina jo lähtemään kun pitäisi saada kylän juhannuskokkoon meidän tontilta kaikki kannot:-). Useampana vuonna on siellä meidän risuja poltettu ja niitä riittää edelleen. Siellä siis perinteenä metsästysseuran järkkäämä juhannuskokko jossa mehu- ja pullatarjoilu sekä kokko. Kyläläiset ja vieraat kokoontuvat katselemaan kokkoa ja juttelemaan ja yhtään känniläistä en oo siellä nähnyt, hyvä jos kaljapullon. Näinkin voi jussia viettää.

Juhannuksen jälkeen saatetaan vielä raksailla tai sitten siirtyä mun vanhempien maalle kun siellä on serkkuja, riippuen vähän keleistäkin. Sateessa ei hirveen montaa päivää viitsi asuntovaunussa kökkiä.

Jaahas tarvii tyhjentää kamera ja puhelin, hankin uuden liittymän (numero säilyy) ja sim-kortti saattaa pimahtaa any day ja sit ne kamat on siellä.

Onnittelut Siljalle kauniista nimestä!

Keijulle hauskaa jussia ja mökkeilyä, vaikka tais mennä jo;)

Oho, multa meni Piritan poppoon reissuun lähtö ihan ohi, mukavaa matkaa sinnekin suuntaan...

Me ei oikein vielä olla päätetty miten jussia vietetään, kutsu on käynyt parillekin mökille (kavereita molemmat), toinen on kuitenkin sen verran kaukana, että tuskin jaksetaan nyt lähteä ajelemaan. Toinen on näillä nurkilla, riippuu ilmoista mennäänkö. Ei varmaankaan kyllä jäädä yöksi, mähän liikenen kuskiksi;) Toinen vaihtoehto on, että grillaillaan täällä kotosalla tai sitten kaveripariskunnan luona tässä lähellä (heillä laskettu aika viikko meidän jälkeen). Saas nähdä.

Mukavaa juhannusviikkoa kaikille!

Minä täällä uskollisesti. Tulkaa nyt muutkin.

Se on ehtiväinen se JOKU, nimittäin se on ehtinyt käydä meilläkin! Kaaos. Kahlataan leluissa ja kirjoissa, mutta en jaksa käyttää “omaa aikaani” niiden nostelemiseen.

Eilen oli L:n ja mun nla. L todettiin pitkäksi likaksi. 92 cm ja 14,2 kg, pituus +2 ja paino 0-käyrällä ja kaikki kunnossa. Hää höpötti terkan siinä määrin pyörryksiin, että terkka alkoi tehdä näkötestiä, vaikka kuuluu vasta 3,5 v. tarkastukseen. ;-) Uhmaa on muuten meille ilmaantunut selkeästi viime viikkoina lisää. Joskus kaikki on vähän hankalaa ja karjuu vain… Mites muilla?

Mullakin oli kaikki reilassa, nyt rv37+5. Sf-mitta pienentynyt ja oli eilen 31 cm, ilmeisesti maha siis jotenkin laskeutunut. En kyllä itse huomaa. Pää kiinnittynyt. Mutta noista ei kuulemma voi mitään päätellä. Tosin mua alkoi kyllä ahdistaa, että onko mun kohtu jotenkin superpieni ja nämä eivät sinne kunnolla mahdu ja taas on jotain lonkkahankaluuksia tai jotain… Äh. Ahdasta tytöllä kyllä jo on, ja kantapäästä saa melkis napattua kiinni.

Sande, teretulemast “meidän” puistoon uudelleenkin, jos suinkin jaksat! Siellä me tosiaan hengataan heinäkuussa. Mun kokemuksen mukaan lapset nauttivat pelkästä toisten lasten läsnäolosta, vaikka yhteisiä leikkejä ei vielä synnykään ja itsellekin on huomattavasti leppoisampaa istua siinä hiekkiksellä, kun on elämää ympärillä.

Huh tota rekkamiesten aietta jumiuttaa liikenne! Kaaosta tiedossa. Me tosin lähdetään muutenkin vasta perjantaina. Mennään taas sinne gissan suunnalle L:n kummeille, joilla samanikäinen tyttö ja vaaaaaltava piha ja kivat maisemat muutenkin.

Tänään pk:n kevätjuhla. Nessut mukaan…