Tahkoojaplussat 63

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiitu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiitu

Vieras
Tadaa, aloitan elämäni ensimmäisen tahkoojaplussa-ketjun, jatketään tästä:)

Tahkoojaplussat:

Mimmu: 29.10.2005 Venla, 53 cm, 3670 g
Kirppu: (esikoinen poika -97) 9.8.2005 Viljami, 52 cm, 4750 g ja 1.7.2007, Anna-Sofia 51 cm, 4475g
Hilla: 20.8.2005 Nea, 50cm 3390g
Riinuska: 7.1.2006 Juska, 50cm 3260g
Stella: 24.1.2006 Leo, 48 cm 3250 g ja 26.7.2007, Kaisla 50 cm, 3355 g
Julia: 30.5.2006 Ilona, 49cm 3240g
Nekku: 30.6.2006 Lotta, 51 cm, 4165 g
Piritta: 30.6.2006 Matias, 50,5 cm, 3330 g
Aniliini: 21.7.2006 Vili, 51,5 cm, 3660 g.
Mariska: (esikoinen Teemu 12/02) 9.8.2006 Samu, 51 cm, 3100 g
Suvi: 10.2.2007, Elsa 46 cm, 2500 g
Kata: 23.2.2007, Vanessa 53 cm, 4428 g
Murmeli: 23.2.2007, Maija 51 cm, 3650 g
Sandeman: 1.5.2007, Nella 50 cm, 3320g
Hertta: 27.7.2007, Hertta 51 cm, 3680 g

Odottajien la:t:
Aniliini 23.4.2008
Piritta 1.5.2008
Julia 19.5.2008
Nekku 3.7.2008
Keijukainen 7.7.2008
gissa 14.7.2008
Tiitu 12.8.2008

No niin, huomenta vaan. Mulle annettiin muuten tiistaina neuvolassa kuitenkin lasketuksiajaksi 11.8; mutta en muuta sitä vielä tuohon listaan, kun varmaan sitten np-ultrassa täsmentyy. Jouduinkin siirtämään sen np-ultran viikolla eteenpäin, kun eka aika ei käynytkään miehelle, kuukausi vielä siis odoteltavaa, huoh.

Keiju, mulla taas on jotenkin levinnyt tuo vyötärön kohta. Entinen vyötärö on siis muuttunut jotenkin tasapaksumpaan suuntaan, "ihanaa".

Nyt en enää muista mitä piti kommentoida, kun viestit jäi vanhaan ketjuun, joten pidemmittä puheitta mukavaa torstaita, jee, niin se viikonloppu taas lähestyy.

Mahtavia ultrauutisia oli Gissalla, onnea! Piritta sen sanoi ihanasti, että teille tulee nyt VAUVA! Mietihän sitä ;=). On vaan niin hienoa lukea teidän "uusien" odottajien juttuja ja fiiliksiä, ihan tässä tulee vauvakuume, kuten Sandekin pelkäs :). Yhtä hienoa on kyllä lukea Pirittan ja Nekun tunnelmia. Ihanasti, Nekku, kuvasit aamuasi, kun mies ja lapsi jäivät unenpöppöröisinä sänkyyn :).

Katalla on ollut rankkaa, kurjuus. Noi yönhetket on vaan niiin kamalia, ainakin mulle. Stellalta ja Mariskalta tuli vinkkejä, toiv. niistä on apua. Nukkuuko V perhepedissä? Meillä yöt rauhoittuneet, kun otettiin H meidän väliin takaisin, järkevää tahi ei, mutta nyt saadaan kaikki nukuttua. Nekku se taisi nostaa hattua meille perhepetiläisille ;). Ei tarvitse, mä kyllä nukkuisin paremmin, jos H nukkuis pinniksessä RAUHASSA, että meille perhepeti näyttää olevan pakonsanelema juttu tällä hetkellä. Ajattelin, että kun ruvetaan kiinteitä syömään ja 6kk tulee täyteen, niin yritetään pinnistä uudelleen.

Stella, H oli 5kk neuvolassa 66cm ja painoi 7025g, hentoisempi tapaus siis :). Kiitos, muuten paljon kestovaippakokemuksista! Ehkä kokeilemme niitä taskuvaippoja. Meillä ei ole kuivausrumpua ja pesukoneessakin heikohko linkousteho, joten nopea kuivuminen olisi tärkeää.

Oli tosi kivaa tanssitunnilla! Ihan hyvin jaksoin ja miehellä oli mennyt hyvin H:n kanssa, kuinkas muuten. Lopputunnista tosin tehtiin vain viime syksyisiä sarjoja, joten lähinnä yritin heilua mukana - muutaman tahdin myöhässä... Kyllä se siitä vielä lähtee. Jäykkähän sitä on kuin mikä. Ainut mitä jaksoi hyvin tehdä, oli punnerrukset. Käsivoimat tässä äidin hommassa kyllä kasvavat.

Toivottavasti, Kata, pääset huomenna kylään, eikä tissitulehdus iske! Laitoin eilen meiliä.

Huomenta!
Voi Kataa, kuulostaa kyllä tosi tosi raskaalta, oikein pelottaa, kun lukee sun juttuja :( Onneksi on tämä palsta, jossa voi valittaa välillä ihan kunnolla :)

Tiitu, munkin LA on neuvolassa 15.7. Mulla kävi niin, että laps.lekurin kiekko antoi tuon päivän ja mähän olin käyttänyt netissä olevaa laskuria. Nyt neuvolassa koneelle lyötiin tuo 15. pv ja kone laskee myös rv:t sen perusteella taaksepäin, eli rv muuttuu mulla neuvolan mukaan tiistaisin, kun oikea hedelm.pv on maanantaina. Mä käytän itse tuota maanantaita kuitenkin, lasketulla ajalla ei nyt niin väliä olekaan.

Keiju, lääkäri ultrasi ekaksi alakautta ja kuva oli silloin tosi selkeä, olin tosi yllättynyt. Vauva näkyi maallikollekin ihan selvästi ja kaikki raajat ym. Siellä se vilkutteli ja pyörähteli, oli aika jännää. Sitten lääkäri luetteli tosi nopeaan tahtiin kaikkia fyysisiä juttuja, kallosta ja verisuonista ja istukasta ym. En ihan pysynyt perässä, mutta jäi sellainen olo kuitenkin, että katsoi tosi tarkkaan. Np:n mittaamiselle asento oli huono, joten otti sitten vatsanpäältä seuraavaksi. Silloinkin oli asento ensin huono, mutta sitten hakkasi mun vatsaa sillä anturilla ja koitti saada Sisua siirtymään. Onnistui lopulta ja sai mitattua. Tulostetut kuvat oli siitä vatsan päällisesta ultrasta, harmitti vähän, kun ne ekat ois ollut niin selkeitä.
Ystävä päätti sanoa tulokasta Sisuksi, kun mä kielsin käyttämästä näitä meidän nimivaihtoehtoja ja päätin sitten, että se Sisu käy meillekin ihan hyvin. Miehelle en tainnut mainita vielä mitään :)

Mä olen tosi paksu, ihan järkyttävää. Oiskohan ollut alkuviikosta, kun huomasin kohdun reunat tuossa alavatsalla. No, tämä lihominen johtuu varmaankin eniten tupakasta, tai siis sen lopettamisesta. Aika levoton fiilis koko ajan ja sitten tulee syötyä. Nyt on pakko yrittää keskittyä, ettei tulisi ahmittua ihan kamalasti, kun en halua siitä sitten hirveää murhetta myöhemmin. Tiedän kuitenkin, että mulla on ihan karmea olo, jos päästän itseni liian turvonneeksi, joten parempi murehtia siitä nyt, kun se ei ole vielä liian myöhäistä. Iltaisin on tosi turvonnut ja housut kiristää jo tosi paljon. Vaihdoin 2 viikkoa sitten sellaisiin housuihin, jotka ostin viime syksynä, kun lihosin sen hoidon ja tupakan takia. Tähän perään voin todeta, että söin äsken karkkia ja nyt olen ihan ähky, uskomaton itsekuri!!

Ai niin!! Kerroin eilen isälle. En jaksanut lähteä käymään ja päätin, että en kuitenkaan puhelimessa kerro. No sattui soittamaan sitten illalla ja kerroin sitten kuitenkin puhelimessa. Sanoin että on tulossa iso elämänmuutos ja arvasikin sitten tietty heti. Oli tosi iloinen ja mä helpottunut :) Päätettiin olla laskematta venettä ensi kesänä ja samalla jää yksi luvattu pesti hoitamatta. Sen kertomista jännitin, mutta suhtautui siihenkin ymmärtäväisesti. Tiedän että ahdistaa, kun ei päästä merelle, mutta kun la keskellä kesää, niin jää niin älyttömän vähän sitä kautta siihen, että päätettiin käyttää se ylimääräinen aika keväällä terassiin ja muutenkin kotiin, jospa tuo pihakin tulis vähän valmiimmaksi. Saa sitten seuraavana kesänä harrastaa hyvällä omatunnolla :)

Miten mä taas kirjoitin näin paljon... ja pelkkää omaa napaa, sorge!!

No, kylläpäs mä olen sokko, multa jäi siis ed. ketjusta koko viimeinen sivu lukematta, enkä huomannut tätä uuttakaan aloitetun, joten aamullista löpinää sielläkin.

Keiju, mulla vatsa levisi justiinsa sivuille päin Viliä odottaessa, nyt on ihan saman mallinen kuin silloin. Esim. mun kamulla, jolla oli sama la (ja poika tuli myös) oli ihan eteen ja pystyyn sojottava masu, siis täysin erimallinen kuin mulla. Kovasti se on kiinni vartalon mallista. Mulla alkoi Vilistä vasta näkymään kunnolla muille vasta rv 30 tietämissä, joten nyt kyllä hieman aikaisemmin. Vyötärö katosi kuitenkin molemmilla kerroilla viimeistään rv 15, josta ainakin 10 vkoa eteenpäin näytin vain lihoneelta.

Kiva, että gissan uutinen isälle kerrottuna sujui hienosti, taisit jännittää aika tavalla..?

Plaah, mä en kestä, jos tuo ihana lumi nyt sulaa, ihan kökkö, märkä keli. Ei tee edes mieli ulkoilla, mutta mentävä on, edes vähäksi aikaa. Tänään on lenkkeily pannassa, tulin taas eilisen kävelylenkin johdosta niin turkasen kipeäksi, saamarin liitoskivut!!! Ja supisteleekin jo melko lailla, siis liikkuessa. Riinuska, taisit jäädä juuri supisteluiden takia ennen rv 30 (?) saikulle, oliko sulla supparit "tehneet tuhojaan" ennenaikaisesti, siis oliko kohdunsuu auki? Millä rv:lla Juska syntyi?

Hih, Vilillä on hauska "kampaus", oikein isonpojan pystytukka, kun illalla käytiin saunomassa ja taisi olla vähän kostea tukka nukkumaan mennessä.

Perhepedistä vielä. Vili nukkuu nykyisin kyllä todella rauhallisesti ja kääntyilemättä/potkimatta vieressä -sitten kun nukahtaa. Kestää siis melkoisen kauan nukahtaminen hänellä tällä hetkellä. Illalla omassa sängyssä ja aamuyöllä vieressä, kun siihen lähes aina kämpäisee. On kyllä hiljaa, vaihtaa rauhassa välillä asentoa ja asettelee tyynyään, joskus jopa kolme varttia (ei yleensä aamuyöllä niin kauan, monesti menee n. 20 sekuntia, mutta illalla kestää....). No, pääasia, että iltahuuto on taas -toistaiseksi- pois.
Hehee, muakin nauratti yöpöydillä nukkuvat vanhemmat! :)

Kiva, että Hertta säkin olet päässyt taas tanssin pariin. Se taito on mulla yhtä kaukana kuin maa avaruudesta, olen yhtä ketterä kuin sahapukki, enkä rytmitajuakaan omaa.

Gissa, on tää myös tosi ihanaa, ja en vaihtaisi pois mistään hinnasta. Tuo pikkuihminen on kertakaikkiaan mahtava! Mutta totta on, että en näitä vauvavuosia ihan peräkanaa jaksaisi...=)

Hertta, näillä näkymin tuun huomenna kylään, laitan heti aamulla viestiä jos olen tullut kipeäksi. Virkistäisi nähdä!

Nyt yritän saada itseni ihmismäiseksi ja lähteä käymään ruokakaupassa, joten palataan!

Mä unohdin iloita Gissan ultran puolesta! Ihanat kuulumiset kerta kaikkiaan, mahtavaa!

Pikku-Hertta on tosiaan kilon (!) kevyempi. Aika hurja ero :D. Kyllähän tolla meidän misulla aikamoiset michelinit on reisissä...

Leon neuvola meni ok. On kuulemma taidoiltaan hyvin ikäisensä tasolla eikä puheesta tarvitse olla vielä huolissaan. Hienosti Leo rakensi palikkatorneja, kokosi palapeliä, piirsi ja jopa sanoi yhden sanan ;). Leo on pätkä, vasta 82-senttinen, -2-käyrällä mennään. Tulee siinä vissiin isäänsä, joka oli lapsena pieni ja koulussa aina luokkansa lyhin, vaikka nyt mies onkin 178 cm. Painoa Leolla on sen sijaan pituuteen nähden hyvin: 12,6 kg. 2,5-vuotiaana puhe tsekataan, ja jos sittenkään ei vielä tule puhetta, niin tulee lähete puheterapeutille.

Sandemanille onnittelut Nellan hienosta yöstä! On varmasti ollut juhlaa. Ja kiitos Nelliksen kuvista, suloinen ja kirkassilmäinen neito.

Heipparallaa!
"Potilas" on päikkäreillä, joten äiti tietty koneella. J toipunut tosi hyvin, ihan normi ollut. Nenästä tulee hieman vielä verestävää vuotoa, mutta se on normaalia. Huomenna saa sitten mennä tarhaan.

Aniliini, jäin lopullisesti saikulle olisko ollut rv 27+. Suppareita oli paljon ja kivuliaita, mutta kohdunsuu aina kiinni. J syntyi 38+6.
Kylläpä Vili tosiaan nukkuu pitkään! Meillä ei varmaan koskaan ole tapahtunut niin, että mä nousisin ennen poitsua :)

Mulla jäi se "Vauvakuume" (ei mulle varmaan sellaista tule koskaan) jonnekin. Kun alun perin ajatus oli, että viime syksynä oltais yritys aloitettu. Nyt ajattelen, että ainakaan ikäeron takia ei ole kiire kun sitä tulee kuitenkin "liikaa" leikkikaveria ajatellen. Varmaan sitä yritystä pitäisi tänä vuonna viritellä, ettei sitten jää kokonaan. Tosin parisuhde voisi olla hieman paremmalla tolalla ennen sitä... Tai voi vaan olla, että mä ajattelen asioita liikaa ja liian pitkälle. Se on mun todella huono puoli.

Nyt syömään ja seiskan pariin.

moro tytöt.
On kyllä ilman ihan hanurista! Jos ei olis ollut pakko työntää pimatsua neuvolaan niin olisin jäänyt neljän seinän sisään koko päiväksi. Räntää tuli poikittain, onneksi luovuin suosiolla farkuista ja vedin goret niskaan. Ei ne kelit haittaa kun on kunnon varusteet!
Taitaa tuo Kaisla olla melkoinen jötkäle kun Nellan 8 kk mitat on 7930g ja 69 cm. Nollakäyrällä menee edelleen, vaikka äitinsä on tälläinen hujoppi. Ehkä se kasvu tulee myöhemmin tai sitten tulee isänsä sukuun? Hih, mua oikein huvitti että Keijun mielestä N on mun näköinen kun tähän asti on kaikkien mielestä ollut isänsä näköinen:-). No ettepä te ole miestä nähneetkään joten vähän hankalaa olisi ennustaa.

Mulla meni kylmät väreet gissan uutisia lukiessa. VOI ETTÄ, olen niin iloinen ja onnellinen teidän onnestanne.

Viime yö: tutitus klo 2 ja herätys klo 6.30. Not bad. Oli tosin niin väsynyt että aamupuuron jälkeen nukahti vielä tunniksi ennen neuvolaan lähtöä. Eilinen menikin 2 x 0,5h päiväunilla joten ei ihme että sammui jo 19.15 Meillä myös käytössä tassuttelu, jämäkkä ote lantiosta, kaikki silittely ja käsistä pitely ei toimi, hermostuu vaan lisää.

Mä suunnittelen imetyksen lopettamista jo nyt kun yösyötöistä on päässyt kolmena yönä. Oon lähdössä reissuun to-su maaliskuun puolessa välissä ja neuvolassa kertoivat että kandee lopetella imetystä ennen sitä ettei tule kahta shokkia yhtä aikaa. Ihan rupesi mietityttämään tuo reissu että onko liian pitkä aika, mutta kai 10 kk pärjää jo iskän ja mummon hoivissa tuon ajan?

Hertta, mekin ollaan tulossa mutta saapuminen menee varmaan 11 jälkeen, sen verran on tuota matkaa meiltä. Toivottavasti N suostuisi nukkumaan vähän bussissa (aika turha toivo) kun joudutaan lähtemään ap-unien aikana.

Ja eipä haittaa omat navat ja valitukset. Kaikilla meillä on niitä hankaluuksia ihan omiksi tarpeiksi ja niiden jakaminen vain vähentää tuskaa.

Riinuskan "seiska" saa aina hymyn huulille :) Hyvä kuulla, että potilas voi jo hyvin. Hämmästyttävääkin, miten nopeasti pienet ihmiset toipuvat tuollaisista suht isoistakin jutuista. Tai ei se varmaan lääkärille iso toimenpide ollut, mutta pikkuherralle ja äiskällekin suuri.

Keksejä kuluu kahvin kanssa, voihan argghhh. Töissä ei kyllä laihtumaan pääse, vaikka ounastelin, että paremmin pysyisi herkut ulottumattomissa kuin kotona. No kunhan pysyn "tämä kokoisena" niin samoissa mitoissa mennään kuten viimeksi. Ehkä... :-)

Nekku, tarkoitinkin tolla matkan kalleuteen liittyvällä kommentilla lähinnä itseäni, että törppönä heti kammoksun matkan hintaa, enkä totea esim. "että onpa kivaa kun on lomamatka edessä"...Siis tuomitsin lähinnä itseäni ;-) Lähestysmistapani oli siis täysin väärä!

Näyttää muillakin taaperoilla iltakukkuminen lisääntyä. Voi niitä aikoja, kun lapsi alkoi nukkumaan klo 20! Iltaulkoilut on varmaankin otettava ohjelmistoon säännöllisesti ja päikkiä rajoitettava entisestään. Miehen mielestä tosin se kaksituntinenkin menee turhan äkkiä ;) Onhan se kivaa, että poika on virkeää laatua, mutta ois joskus iltaisin kiva katsella tv:tä tai lukea rauhassa..No taitaa olla kaikkien äitien toive, heh.

Kaislalla ja Hertalla on tosiaan kokoeroa, vaikka taisivat olla aika samanpainoisia syntyessään? Nauratti toi lause, että "leo on pätkä". Ehtiihän sitä kasvaa vielä, ja meneepä 80cm:t vaatteet pitkään.

Kiva että Gissa sait kerrottua isälle. Varmaan osasi uutisia odottaa? Sun äitisi taisi jo olla tietoinen vauvelista?

Voihan rähmä Ansku noita liitoskipuja ja suppareita. Ankeeta =(. Musta jo kivuttomana on ajoittain työlästä pojan kanssa, niin voin vain kuvitella, jos ois bonuksena vielä suppareita tai muita kipuja. Ehkä oli ihan hyväkin, ettet palannut töihin, eikö?

Katalle ja Vanelle toivon parempia öitä. Kurjaa, ettei yöt parane, vaikka voihan mennyt sairastelukin vaikuttaa. Vane tosiaan _rakastaa_ tissiä :) Ehkä isä voisi joskus kokeilla rauhoittelua yöllä, kuten Stella mainitsi. Voisi ehkä auttaa?

Ilma on kyllä taas ihan pepusta...Miehet karkasi kauppahelvettiin sohjoa pakoon, ja menivät kai hampparillekin. Suotakoot heille :)

On tämä ilma ihan kamala ja parempaa ei taida pariin päivään olla luvassa. Unohdin vielä sateenvarjon ystävän autoon, kätevää.

Jännitti tosiaan se isälle kertominen, ei ehkä tämä vauvauutinen, mutta tuo veneilyjuttu. Hänellä niitä mielipiteitä riittää, mutta onneksi ei tällä kertaa ollut asiasta eri mieltä. Eihän se olisi mun/meidän aikomuksia muuttanut, mutta en vaan jaksaisi kuunnella aina. Hyvin siis tällä kertaa, virkistävää :) Ei ollut kovinkaan yllättyneen kuuloinen, eli varmaan oli jo odotellutkin. Äiti tietää jo, mutta kun kerroin niin alussa ja ei saanut innostua, niin meillä ei ollut mitään koskettavaa hetkeä tms, tavallaan vähän harmi :) Miehen vanhemmille ja mun isovanhemmille on vielä kertomatta, jännittää sekin, mutta ihan kivalla tavalla. Lapsettomuustaustaisena sitä vaan pelkää niitä sammakoita, joita ihmisillä on tapana päästellä. Esim. anopilta voisin odottaa jotain kommenttia, että kestänyt liian kauan tms. Onnesta huolimatta en välttämättä kestä tuon tyylisiä juttuja. Miten mä sain taas tästäkin näin paljon teksiä :)

Munkin piti kommentoida sitä Nekun kuvausta pörröisistä hyvästelijöistä, suloista :)

Nuo Aniliinin liitoskivut kuulostaa kyllä todella ikäviltä, etenkin jos halua liikkua olisi ja sitä ei voi tehdä. Toivottavasti ei supparit ja liitoskivut lisäännyt, pojasta ei saa sairaslomaa. Kuulostaa tosiaan aika hurjalta, että Riinuskakin on jäänyt jo vkolla 27 saikelle, vois tulla vähän aika pitkäksi.

Mä en tajua noista teidän 0- ja 2- käyristä mitään, ihan hauska silti lukea :)

Mä en sitten osaa lopettaa tuota karkin syömistä, vaikka ei edes tee mieli. Tupakalle kun pääsis, niin ei olis tätäkään ongelmaa :) Eikä mun oikeasti edes tee tupakkaa mieli, mutta se on aina sellainen ohjelma tai juttu ja kun ei mene, niin on ihan levoton.

Pitäis varmaan kirjoittaa kauppalappu...

Gissa, onhan tuo kertominen jännää ja ymmärrän että hiiltyy herkemmin asiattomista kommenteista. Toivottavasti niitä ei tule.
Mustakin oli hassua np-ultrassa kun se vauva näkyi jo niin selvästi, varsinkin liikkuessaan. Kun edellisellä kerralla oli näkynyt vaan se möykky. Me saatiin kuvia sekä alakautta otetusta että vatsanpäältä otetusta ultrasta ja pari kuvaa on kyllä tosi selkeätä.

Niinkös sitä Gissa sanotaan että tyttöraskaus aiheuttaa makeanhimoa ;) ??

Kiitos Stella ja Aniliini masuinfosta :-) Tässä kun ei yhtään tiedä mitä odottaa.

Sulla Aniliini kipuilee sitten tässäkin raskaudessa. Muistan että Vilistä sulla alkoi aika aikaisin noi kovat liitoskivut. Kurja juttu :(

Sande, sepä se kun en ole sun miestä nähnyt niin näen Nelliksessä vaan sun piirteitä :) Mutta kyllä niitäkin löytyy!
Mä uskon että Nella pärjää hyvin tuon ajan. Itse ajattelen jo nyt, että lapsen isä on tasapuolinen hoitaja joka pystyy tekemään kaikkea muuta paitsi imettämään. Miten se sitten käytännössä on, sen näkee sitten, eli lähinnä että miten sitä itse raskii olla pienestä erossa.

Hertta, hinoa että sait "tanssiputken" auki. Kyllä se varmasti on ihanaa omaa aikaa, itse oikein odotan että pääsen aamutunneilla mammalomalla kun nyt on työn takia pakko käydä iltatunneilla. Mies kun tekee iltaisin töitä niin voi sitten aamulla olla pienen kanssa. Onpas mulla suuret suunnitelmat vaikkei mikään ole vielä varmaa!

Nyt lähden miehen kanssa katsastamaan uutta soffaa, mukavaa iltaa kaikille!

Puuh, pukkaa hommaa täällä töissä!

Äh, Kata teidän öitä. Muiden tavoin olen suht neuvoton, koska Vane on näistä tahkoojalapsista sitkein tissimissi. Voithan soittaa neuvoja jostain ensikotien unikoulusta tai mikä taho se onkaan? Nlasta tuskin osaavat mitään neuvoa. Tosin mäkin ponnekkaasti teidän tilanteessa suosittelisin, että mies hoitaisi homman. Äiti kun on turhan paljon maidolta tuoksuva semminkin, kun Vane koisii ihan vieressä. Nyt kun järeitä keinoja jok. tap tarvitaan, voisi harkita sitä omaan sänkyyn siirtämistäkin, jos ette erityisesti halua häntä taaperovuosiksi sänkyynne? Meinaan kohtahan hän on jo vuoden ja homma varmaan haasteellistuu entisestään myöhemmin. Parempi varmaan olisi, että lähtisit iltatissin jälkeen yöksi kokonaan pois. Sinä nukkuisit muualla ja mies varmaan valvoisi ja olisi tuskissaan, mutta sitten voisi vaihtaa osia päiväksi. Muutama yö varmaan jo jeesaisi. Rankkaa, tosi rankkaa on teillä ollut.

Eilen sain veriseulan tuloksen. downia ei tulokkaalla lukujen valossa pitäisi olla, suhdeluku oli mittojen ja veren perusteella jotain 1: 9000 tai jotain.

Olipa kiva, että gissan lääkäri oli erikseen ottanut teidän hoitotaustan huomioon! Se on tosi tärkeätä, koska vaikuttaa kyllä varmasti vanhempien pelkoihin jne.

Mun maha on tällä hetkellä leveä ja siis näytän kyllä joulun suursyömäriltä minäkin. Kai se meni näin L:nkin kanssa, talvilomakuvissa ainakin näytän plösöltä, vaikka silloin olin muka jo niin kovin raskaana, hih. Lopulta maha pönkötti kyllä vain ja ainoastaan edessä, se oli hauskan näköinen boltsi. Sitä odotellessa...

Heh, mies on pari päivää ollut aika poikki ja hajalla iltaisin! On meinaan tajunnut, että on hiukkai eri asia olla vilkkaan taaperon kanssa koko päivä kuin illan tunnit... On myöntänyt, että on rankempaa kuin kuvitteli. Ja heidän to do –listaltaan on sentään toistaiseksi jätetty pois pyykit ja perusteellisempi siivous. Mutta ovat nauttineetkin ja toistelen mantraani siitä, että tää tekee niin eetvarttia kaikille. Ainakin nyt mun mielestä päivät töissä on huomattavasti kevyempiä kuin päivät kotona!

Hauskaa, Leo ja Lotta ovat ihan eri malliset. Nääs Lotta oli 1,5 v. nlassa 86 cm ja 12,2 kg. Hyvä, että neuvola meni hyvin. Ai niin gissa, kohta sä alan ymmärtää ainakin jonkun käyrän päälle, sen sf-mittakäyrän nääs. ;-)

P, meillä on huomattu, ettei iltaulkoilu ole auttanut likan väsyttäjänä. Mutta kandee kokeilla.

Voih, mieluusti kahvittelisin pk-mammojen kanssa tänään! Pitäkäähän lystiä.

Huomenta! Onnea Nekulle ja bebelle huojentavista uutisista downin suhteen. Mullekin on tullut jälkikäteen mieleen että olis vaan pitänyt mennä siihen veriseulaan. No, myöhäistä se nyt on.

Hertta, mä kummastelin kun katsoin sen sun laittaman hotellilinkin, niiden sivuilla on double bed-room 99 usd mutta koetin tehdä varausta, tuli hinnaksi paljon enemmän? Muistatko mitä maksoitte yöstä? Kovin oli kehuttu hotla myös tuolla Trip Advisorissa joista käyn aina katsomassa muiden yöpyjien kommentteja.

Me kuulkaas shopattiin eilen uusi sohva! Ihana iso soffa, missä kelpaa makoilla. Materiaali helposti putsattavaa mikrokuitua ja kestää myös kissojen kynsiä vaikkei niillä olekaan tapana raapia huonekaluja.
Sitten ostettiin miehelle myös takki alesta (ui kun se oli komean näköinen!) ja muutenkin vähän kierreltiin kaupoissa. Huh, mä olin aivan naatti kotona, väsyn aika äkkiä tuolla viipottaessa.

Mukavaa päivää meille työläisille ja hauskoja treffejä mammoille ja jälkikasvulle!

Laitan mäkin lusikkani soppaan heti aamutuimaan. Puhistaan täällä eiliselle A-talkille, jossa Finskin Hienonen oli niin kämmä niin kämmä. Aiheena siis lomalentojen myöhästymisiin, ja toimari ei ehkä ihan vahvimmillaan ollut keskustelussa.

No voihan Nekku, onko ne heti kuormittanut sut siellä töissä? Taitaa olla samaa moodia ilmassa kuin täällä, että kun olet vähän aikaan, susta otetaan kaikki irti...Toisaalta musta täällä on hyvinkin leppoisaa :-) Ei käy kateeksi miestä, ilma ei juuri kamalampi voisi olla. Eli edessä heavy duty päivä. Kehotin jo menemään läheisen avoimen pväkodin puuhajumppaan tai leikkitilaan, on edes jotain tekemistä.

M on todella isänsä perään! Eilen tultiin kylästä ja mies hoiti kotiin palatessaan vielä yhden homman ja tuli hieman myöhemmin kotiin. M sai kamalan porun ja huusi vain oven ja ikkunan takana. Mä olin ihan, että hei mama tässä, mutta eipä juuri auttanut asiaa. On liikkuttavaakin, että isästä on tullut noin tärkeä, mutta kuten jokainen äiti, sitä miettii, että mitäs vikaa mussa on :)

Meille tuo miehen kotonaolo on siksikin todella hyvä juttu, koska tekee nyt niitä KOTITÖITÄ. Erikseen mainitsematta kiikuttaa roskikset, tyhjentää koneet, korjaa pyykit, imuroi. Tekee toki muutoinkin, mutta aika usein niitä siivittää pienet kehoitukset...Mutta kaipa se niin on, että se kotona oleva hoitaa enimmät hommat.

Mun maha on tismalleen samanlainen kuin viimeksi, eli boltsi edessä. Kivasti nyt tuntuu jo raajojen liikkeet, siis punkee milloin kättänsä milloin jalkansa. Eilen oikein säpsähdin kun sellainen kova "uloke" punki vastaan. Muutoin vauva ei liiku mitenkään erityisen paljon, lähinnä myöhään iltaisin - eli silloin, kun liikkeitä oikeesti pysähtyy edes tunnustelemaan.

Mulla tulee ihme haavoja sormiin aina raskaana. Siis just niitä b-vitskupuutos-haavoja kynsinauhojen viereen, vaikka syön mielestäni monipuolisesti + purkkivitskut. Ärsyttävän kipeitä.

Tosta liikkumisesta piti vielä sanoa, että yksi mun tuttu salilla on ihailtavan aktiivinen ja tarmokas raskaana. Vielä la-päivänä tuli spinning-tunnille! Toisaalta hänen molemmat aiemmat lapsensa ovat syntyneet kaksi vkoa la:n jälkeen, joten sitä osaa odottaa nytkin, mutta silti!

Pk-seutulaisille mukavia kahvetteluja.

Huomenta,

Nekulle onnittelut veriseulan tuloksesta. Miten muuten on, millä viikoilla tuo veriseula pitää ottaa? Mulle ei puhuttu siitä neuvolassa mitään, enkä tajunnut kysyä. Me kuulutaan kuitenkin HUS:n alueseen, eikö sen pitänyt tulla kaikille mahdolliseksi tämän vuoden alusta?

Keijulle onnittelut uudesta sohvasta, kuulostaa hyvältä.

Katalle tsemppiä sairauksiin ja hankalaan vaiheeseen muutenkin!

Aniliinille toivon liitoskipujen vähenemistä, kuulostaa hankalalta vaivalta, kun vaikuttaa ihan jokapäiväiseen liikkumiseen.

Heh, olen muuten huomannut, että mulla ei säärikarvat kasva juuri ollenkaan nyt raskauden aikana. Ennen olen raakannut niitä pari kertaa viikossa, nyt ei ole tarvinnut tehdä mitään pariin viikkoon ja sääret on silti ihan sileät. Hui, mitähän tämä tarkoittaa, niks naks, tulee karvanen laps?:)

Piritta, me katsottiin miehen kanssa tuo samainen A-talk ja se toimari ei todellakaan esiintynyt edukseen! Grr.

Tiitu, se veriseula pitää ottaa kai viikoilla 8-11 (korjaa Nekku jos muistan väärin) ja se pitäisi olla kaikille 1.1. alkaen eli kutsussa np-ultraan siitä pitäisi sitten olla maininta jos se jo kuuluu? Onko sulle tullut jo kutsu ultriin? Ainahan toiminta voi olla alkuun aika hidasta.
Se löytää np-ultran kanssa 80-90% downin syndroomista.

Tiitu, hihii, nauti karvattomuudesta, mulla on just päinvastoin, säärikarvat kasvaa nopeammin (ei ole koskaan juuri tarvinnut ajella kun ovat niin vaaleita) ja myös navan alle on kasvanut vaaleaa vauvakarvaa (kuullostaa varmaan ihanalta..).

Ihanaa Piritta noi liikkeet, niitä kyllä kovasti odotan. Saas nähdä millaiset masut meille kaikille tulee!

Ai että nautin olostani kun pahoinvointia ei enää ole!

Tiitu, mun mielestä se kuuluu ottaa samana pvnä kuin np-ultra. No, en ole ihan varma. Mullakin oli se käsitys, että Hkiin se tuli vuoden alusta kaikille ja meille taas ei tullut. Soitapa kuule neuvolaan, niin täti selvittää. Mua ainakin rohkaistiin soittamaan, jos vähänkin jotain kysyttävää. Nekulle onnittelut mukavasta uutisesta!!!

Mullakin on karvankasvu ihan hävinnyt, vaikka mulla ei muutenkaan säärikarvoja ole oikeastaan ollenkaan, mutta nyt tuntuu olevan vielä vähemmän. Toisaalta huomasin jossain vaiheessa hoitoa, että karvakasvu lisääntyi. Ja sumujen aikana huomasin hyvin, että kynnet lakkasi kasvamasta. Ei sitä ehkä muuten huomaisi, mutta rakennekynsistä huomaa niin hyvin. Karvainen lapsi tosiaan, hih.

Vitsi, Piritan mies on tehnyt kotitöitä, hienoa! Jotenkin en usko, että oma mies tekisi, jos olisi kotona. Joskus yllättää oma-aloitteisuudella, mutta yleensä joudun huomauttamaan jopa hänen jokaviikkoisesta imuroinnistakin. En usko, että sen voi unohtaa, joten taitaa olla jostain muusta kiinni :)

Ihanaa Keiju, että löysitte kiva sohvan, mistä ostitte ja koska saatte sen? Musta on tuskaa odotella jotain 6 viikkoa, vaikka tietäähän se jo etukäteen. Taloa rakentaessa oli siitä kätevä, että tilasin kaiken vähän ennen ja saatiin sitten kätevästi muutettaessa tavarat.

Näyttäisi olevan lounasaika, aamuisesta mustikkamunkista johtuen ei ole vielä kiljuva nälkä :/

Kiitos Keiju tuosta veriseula-infosta. Täytynee soittaa vielä sinne neuvolaan, koska ei mulla tule/tullut kutsua sinne np-ultraan, vaan varasin itse sinne soittamalla ajan. Ja np-ultra on kuitenkin vasta viikolla 13+, joten silloin on kai sitten liian myöhäistä tuolle verihommalle.

Joo, katsoin myös tuon lentomyöhästelykeskustelun ja samaa mieltä siitä Hienosesta, aikas mölö oli.

Sori, ei ehdi muuta nyt kuin että Tiitu, mun lääkäri sanoi, veriseula pitää ottaan ennen rv12+6 ja tosiaan np:n kanssa samana päivänä. Sitten on vissiin olemassa joku toinen, keskiraskauden seulakin, siitä en tiedä mitään.

Ähky, palasin lunchilta ja sulattelin lukemalla teitin jutut. Nyt hommiin. Sissus, mikä keli ulkona!

Jep, kiitos Gissalle ja Nekulle myös. Täytyy soittaa maanantaina neuvolaan. Löysin jo tuolta HUS:n sivuilta sen uutisen noista, olikin niin, että nyt HYKS ja Lohjan sairaala tarjoavat sitä tämän vuoden alusta, muut velvoitetaan tarjoamaan se vuoden 2010 alusta. Haluaisin sen silti, jos vaan mahdollista. Mutta silloin tosiaan se np-ultrakin täytyy siirtää aikaisemmaksi, koska muuten silloin on jo 13+2.

Nyt lounaalle, kaamea nälkä...

Tiitulle vielä sen verran infoa että yksityiset (esim Felicitas) eivät tee pelkkää veriseulaa vaan myös np-ultra pitää tehdä heillä. Mehiläinen tekee pelkkää veriseulaa, se maksaa 85 euroa.
Meillä oli niskaturvotus 1,1 eli reilusti alle 3 joten kai siksi sitten päädyttiin miehen kanssa siihen ettei veriseulaa oteta. Ja meillähän se ei olis mennyt samalle päivälle koska en saanut enää aikaa np-ultran jälkeen vaan se olis mennyt muutamalla päivällä "yli".

Heippa! Kerhoiltu on, sattui kerhopäivä oivaan saumaan sään kannalta, oikein ketuttaa edes katsoa pihalle. Se siitä lumesta sitten taas..

Lotta ja Vili on sitten lähes tismalleen samankokoiset, eilinen 1,5 v.-nla:n mitat tasan 12 kg ja 85,5 cm. +1 käyrällä pituus, paino nollakäyrällä. Joo, gissa, nyt nämä käyrät alkaa mullekin vasta valkenemaan..

Tiitu, mä olen myös sekä Viliä odottaessani, että nyt välttynyt säärikarvojen ajelulta kokonaan, ne ei vaan kasva. Masu mulla peittyi Keijun mainitsemaan valkoiseen untuvaan viimeksi, nytkin on joitain haituvia ilmaantunut.. Vili kyllä oli karvainen syntyessään, valkeaa, pehmeää nukkaa selässä ja korvissa! :))

Kivaa muuten, että Keijun pahoinvointi on hiipunut. Nyt vaan odottelet liikkeitä. Mä tunsin Vilistä liikkeet rv 17+, nyt monta viikkoa aiemmin.

Gissa, mä taisin olla np:ssa ihan samassa paikassa kuin sä, mikäli olit TYKSissä? Rakenneultra meillä tehdäänkin ä-polilla Loimaalla ja lääkärikäyntien uä:t naapurikunnassa. Meidän kunta on viime vuoden alusta tarjonnut veriseulan, mutta mä en otattanut, niskaturvotus 0,9 ja nenäluu näkyi hyvin. Vaikkei ne poissuljekaan Downia.
Nekulle onnittelut hyvästä tuloksesta!

Onko muuten Piritta ja Nekku teidän miehet hoito- vai vuorotteluvapaalla? Mun veli oli kevään vuorotteluvapaalla ja samaa totesi kuin Nekun mies, että rankkaa oli, paaaljon rankempaa kuin kuvitteli. Tekisi varmaan hyvää ihan jokaiselle isukille. Mutta meillä jäisi taatusti kotityöt retuperälle ja se ööh, ne kakkavaipat..!!!!!!

Kivaa Sande, että pääset reissuun yksin (vai ystävän kanssa), mihin päin suunta?

Hihihii, mä luin Riinuskan edellisen viestin päättyvän niin, että "nyt syömään ja seksin pariin"! :D Vissiin jäin miettimään jotain parisuhdekuvioita, mistä mainitsit..... =)
Mä myös "tunnustan" välillä vähän liian syvällisesti miettiväni em. kuvioita. Silloin kun on pieniä sanaharkkoja enemmän, niin tuntuu kaikki olevan päin peetä ja nyt taas tuntuu ihan kukoistavalta, kun ei olla "väännetty kättä" moneen aikaan. Se loma teki ehdottoman hyvää, joten yrittäkäähän vaan löytää joku kohde lähikuukausiksi! :)

Kiitokset liitoskiputsemppauksista, kai tähän kipuiluun sitten vaan tottuu, kun ei muutakaan voi. Vilistä jäin sairauslomalle jo rv 23+, sitä ennen olin kärvistellyt jo muutamia viikkoja, joten nyt alkoivat hieman myöhemmin.

Hei, kenelläs teistä on kuivausrumpu ja kannattaiskos sellaisen hankinta? Kuinka paljon jää pyykkejä, joita ei voi siellä kuivata?

Missäs Julia?? Hohoi!!
Suvin ja Elsan kuulumisia olisi myös kiva kuulla, selvisikö allergia-yms.jutut? Mitäs Maijalle ja Murmelille kuuluu?
Kirpusta ja Mimmustakaan ei ole aikoihin kuulunut, me muut taidetaan täällä pyöriä päivästä toiseen. :)

Mä tässä nautin tulisesta nuudelilounaasta, pojalle tarjosin kerhon jälkeen pikalounaaksi eineslihapullia ruismakaronilla ja babyporkkanoilla. Kun laitoin päikkäreille, haiskahti koko poika ihan lihapullalle sekä suusta, että peräpäästä, joten jätin ne itse väliin. :S

Voih, ihana tuo Aniliinin kuvaus eineslihapullista :)

En ollut tyksissä, vaan ihan tuolla pääterveysasemalla. Turkulaiset ei varmaan käy tyksissä ollenkaan, vaan jotkut lähipaikkakuntailaiset sitten, varmaan ostettuna palveluna. Toisaalta mun ystävä, jolla ivf, niin laps.lääkäri halusi tehdä itse np-ultran, eli monenlaista käytäntöä tuntuu olevan.

Niin, mulla on kuivausrumpu, tietty lasta ei ole, mutta ehkä mun vastaus kelpaa silti. Lakanat ja pyyhkeet kuivaan siellä, lukuunottamatta kauniita kesäpäiviä :)
Omia ns. työvaatteita en siellä kuivaa, kun jotenkin kuvittelen, että pysyvät parempina? Aika moni kuitenkin laittaa sinne kaikki, joten ehkä mä vaan kuvittelen. Ohjeissahan kielletään melkein joka vaatteessa kuivari, mutta nää tavalliset vaatteet voi ihan kaikki matskun puolesta laittaa. Niin ja on ihan lyömätön pölynpoistaja, teillä kun on kissa, niin on todella hyödyllinen, aivan ihanaa, kun lakanat on pölyttömiä ja ei täynnä kissankarvoja! Uskoisin, että lapsen kanssa hyöty on vielä paljon suurempi.

Hyvää viikonloppua tytöille, palaillaan taas :)