Tahkoojaplussat 33

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kata*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuli Sandemanin mahan tiellä olemisesta mieleeni, että haravoin viikonloppuna Ilonan ollessa kantoliinassa. Piti tietty varoa tytön päätä kun innoissaan sitä työntää eteenpäin. Vähän hidasta touhua, mutta kivaa ilmeisesti Ilonankin mielestä. Vähän otti mua niskoihin kun käsiä piti pitää kaukana vartalostaan. Yritän vaunu-ulkoilun lisäksi ulkoilla Ilonan kans meidän pihassa ja näyttelen sille puita ja puskia. Tykkää kovasti.

Sande, mulla on kaikkiaan 12 ystävää tai tuttua, jotka ovat saaneet lapsen tänä vuonna. Yksi on vielä raskaana. Vähän ollaan naurettu, että voidaan aikanaan vanhempainilloissa kinata meidän lapset - muitten kakarat -juttuja! Hih hih.

Huomaako kenties, että olen toipilaana kotosalla kun säntään tänne heti kun Ilona vähän silmäänsä ummistaa.

Eikun s-postia kurkkaamaan.

Murphyn laki, se se on...nimittäin kun en ota osaa keskusteluun silloin kun muut, niin nyt saan olla täällä yksinäni! Ilona nukkuu ulkona, luultavasti mulla on noin 20 minuuttia "tehokasta peliaikaa".

Hmm - en keksi mitään muuta kuin laittaa kupin lämmintä mehua ja kellahtaa sohvalle ;))

Huomenta!

Täällä olen vähän kärttyisässä tunnelmassa, sillä uusi inhottava ongelma on ilmennyt, selkävaivat! Jo edellisenä iltana kun meni sänkyyn pitkälleen, niin särki vähän, ja eilen illalla sama, ei voinut lukea selällään sängyssä. Sitten aamuyöstä en enää löytänyt asentoa, jossa ei olisi särkenyt,joten nousin sitten kuudelta viimein, kivakiva. Onko teillä muilla ollut selkäongelmia raskauden aikana? En tiedä johtuuko ne siitä, että istun päivät koneella, vai mistä. Pitää ehkä konsultoida neuvolaa, jos tästä vaan jatkuvat estäen nukkumista. Ärsyttävää joka tapauksessa.

Mä aion kokeilla tuota Julian mainitsemaa kantoliinaa, sain kaverilta sellaisen helpon version, jota ei siis sidota mitenkään. Olisi se varmaan kätevää kotonakin puuhastella jotain niin olisi kädet vapaat, ainakin näin teoriassa..

Jaahas, jos tästä menisi aamuteelle sitten..palataan!

Kiitos, lämmitti mieltä, että olette niin iloisia puolestamme! Mä olen NIIN onnellinen asioiden saamasta käänteestä, tuntuu vaikealta vieläkään uskoa tapahtunutta. Puskee kyyneltä poskelle tämän tästä. ;-) Viime yönä Lotta heräili taas n. 1 h välein, mutta se tuntui pieneltä harmilta.

Sandeko se mietti kummien menemistä ”ristiin”. Meillä on kaveripiirissä justiinsa niin ja musta se on vain hauskaa! Ollaan Lotan kummien tytön kummeja jne. Nehän niitä läheisiä ystäviä juuri ovat, keitä kummeiksi pyydetään puolin ja toisin.

Kata, kurja juttu sun selkävaivat! Mulla ei ollut mitään, joten eipä ole poppaskonsteja antaa. Ainakin töissä kannattaa varmaan jaloitella usein ja jotenkin venytellä itseään? Aika moni tuttu on käyttänyt sellaista tukivyötä. Olisiko Aniliinilla muuten ollut sellainen käytössä?

Toivottavasti Aniliini saisi näppiksen pian käyttöön! Meitin koneessa on jotain seriöösiä ongelmaa, buuttailee itseään monesti päivässä tai sitten vain sammuu kesken kaiken. Argh! Ärsyttävää, koska ei varsinaisesti olla kumpikaan mitään bittinikkareita. Mies sentään jotain näiden rakkineiden päälle ymmärtää, minä vain sujuvasti käytän.

Julia, aika hurjaa, että haravoit Ilonan kanssa, ei tullut mieleeni, että voisi onnistua! Pitäisi kokeilla itsekin. Meillä nuo tilukset ovat onneksi vain postimerkin kokoiset, mutta kummasti se lehtien paljous ärsyttää, kun heijailen Lottaa uneen siinä pihalla. Sormet syyhyävät päästä haravanvarteen ja laittamaan piha talvikuntoon.

Nyt yritän kirjoittaa vielä pari spostia. Palataan juttuun!

Huomenta!
Mä olen Kata huomannut että selkä väsyy istuessa tänä toosan ääressä siten että pakko on välillä nousta ja venytellä ja käydä hakemassa vaikka kupillinen teetä. Istuminen ei kai muutenkaan ole sopivaa ihmiskeholle tai ainakin tuolin pitäisi taipua eri asentoihin. Kokeilitko yöllä pitää tyynyä jalkojen välissä, jospa se auttaisi? Ja eikös teillä ole nyt uusi sänky jonka pitäisi tukea oikeasta paikasta? Venyttely voisi auttaa vähän, mutta taitaa tuo perusjuttu olla tyttelistä johtuvaa:-(. Joko olette muuten kehittäneet tytölle tekonimen?

Mä en oikein tiedä tuosta kantoliinasta...jotenkin mua tökkii ajatus kietoa itseni ja vauva johonkin liinaan. Joku babybjörn-reppu olis enemmän mua, mutta saattaahan se mieli muuttua jos kokeilee ensin? Muuten sulkkis sujui eilen täysin normaalisti, paitsi piti ottaa pari taukoa enemmän kun pulssi rupes nousemaan.

Aah, mies lupasi auttaa maalaamisessa viikonloppuna, jospa vihdoin saatais jotain aikaiseksi, multa jäi sekin homma tekemättä viime viikonloppuna kun vaan satoi!(hyvä tekosyy) Sitten voiskin ruveta myymään sitä kämppää ja katsella uutta;-). Oltiin eilen kavereilla kylässä, ovat juuri muuttaneet kaksiosta yli 150 neliöön..oli vähän tyhjää.Mutta olipa aikakin, toinen lapsi tulossa joulukuun alussa.

Tulkaa linjoille, tytsyt!

Sandeman, ei me sitten ikinä sitä sänkyä ostettu, kun meidän haluamat jutut nosti hintaa aika moneen tonniin ja iski pihiys..mies oli ihan tänä aamuna katumapäällä, kun sanoin että selkä vaivasi, mutta mä lohdutin että eipä se sänky sitä välttämättä olisin muuttanut. Kyllä mä uskon että tää istumatyö on osasyyllinen, ja sitten ehkä vaan se, että on nyt nopeasti tullut tuota etupainoa lisää, varmaan vaikuttaa asentoon ja sitä kautta väsyttää. Tyynyä olen pitänyt jalkojen välissä jo viikkoja, se on kyllä ihan hyvä keino yleensä.

Parin viikon päästä on yhdet messut, joihin joudun lähtemään kahdeksi päiväksi..aargh! Kaippa siitä selvitään, en kyllä aio seistä koko päivää, onneksi meillä on tuoleja mukana..

Töitä piisaisi, just kävin pomon kanssa läpi projekteja, jotka pitäisi saada valmiiksi tässä vuoden loppuun mennessä..ja olihan niitä! Pomo oli ihan että eihän tämä nyt ihan mahdottomalta kuulosta, itse mietin mielessäni, että ei niin paperilla, mutta käytäntö tuo aina mukanaan yllätyksiä.

Tekonimeä ei oikeastaan ole, mutta jo kauan ennen tärppiä kutsuttiin tätä nimellä Armas (edellinen oli Onni, mutta km:n jälkeen halusin vaihtaa nimeä). Kyseessä on kumminkin neiti, joten nimi ei oikein iske..Ehkäpä tässä yritetään päättää pian jo oikea nimi, mä tiedän jo minkä haluan, mies harkitsee vielä hieman.

Nyt on se oikea syksyn ankeus iskenyt, onneksi odotan jo joulua hirveästi, ja se vähän piristää..kohtahan sitä voi laittaa valot parvekkeelle (ei siis mitään värikkäitä vaan ihan simppelit). Miehelle iskee yleensä pieni masis pimeään aikaan, yritän piristää sitäkin joulun odotuksella =) Mutta pitääkö joka päivä sataa??

Hih, joulun odotuksella mäkin aloitin päiväni:-), ostin liput joulukonserttiin netistä. Mennään porukalla, toivottavasti kaikki saa lapsenvahdin:-).

Me ei olla vielä nimistä puhuttu, vaikka mulla onkin vankat suosikit. Mä jopa mietin nimeä Elin (jos siis on tyttö) mutta sitten tajusin miltä se kuulostaa suomeksi lausuttuna:-((. Täytynee kehittää uusi suosikki. Jotenkin tytön nimi olisi helpompi keksiä, onkohan se joku enne?

Heh, vai Elin! Totta, en ollut tullut ajatelleeksikaan tuota miltä kuulostaa=) Haluatko kertoa mihin joulukonserttiin varasit liput, kun olen itse etsinyt hyvänkuuloista konserttia, mutten vielä löytänyt.

Rajaton joulu kutsuu meitä jälleen tänä vuonna, nyt on varmaan kolmas vuosi putkeen. Tykkään niiden tyylistä, ei ole ihan perinteinen.

Meidän pitäisi saada uusi sänky tällä viikolla, ihanaa! Voi olla että menee makkarin sisustus uusiksi, kun otettiin sellainen puinen päätykin:-).

Heippa!
Mulla oli semmonen tukivyö raskausaikana, käytin kait 2 kertaa. En jotenkin osannut olla sen kanssa. Lähinnä supistusten takia pidin sitä, että josko auttaisi. Kata, voithan silti kokeilla semmoista selkävaivoihisi.

Vai joulusta on puhetta. Mun puolesta sen juhlan vois ohittaa joka vuosi.... Mähän olen miettinyt, että pitäskö soittaa töihin ja kysyä jouluksi töitä.
Mä olin viime vuonna Tarja Turusen joulukonsertissa Kuusankoskella. On sillä komea ääni!

Elin... kun olin vanhusten ryhmiksessä töissä, oli siellä saman niminen mummo :) Tosin kutsuttiin Elinaksi.

Tapaamisesta. En usko tulevani, vaikka olisi tooosi kiva nähdä teitä! Onko tahkoojien puolelta kukaan tulossa???
Jos joku olisi tulossa samaa matkaa auton kanssa, niin ehkä sitten. Mä en tässä rahatilanteessa halua maksaa 60 euroa junasta parin tunnin tähden. Vaikka se olisi kyllä mielettömän kiva parituntinen!
Harmi. Teidän pitää ottaa joku ryhmäkuva ja laittaa se sitten sähköpostilla mulle. Mä sitten voin laittaa oman kuvani teille.
Mutta mä mietin vielä asiaa.

Nekku, mäkin kyynelehdin kun luin teidän hyvät uutiset!! Aivan mahtavan hieno juttu :)

Piritta, en osaa kyllä nimetä mahdollista voittajaa tanssi-ohjelmassa, siellä on niin monta hyvää. Ja monipuolista osaajaa. Seuraavaksi luulen kyllä että se Craig putoaa, on kuitenkin aika yksipuolinen vaikka taitava sekin.
Blake ehkä voittaa mutta toisaalta sillä on hommia tiedossa muutenkin kun on tanssinut jo julkimoiden taustoilla...

Tapaamisesta: jos pidätte pubitapaamisen joskus niin tulen mielelläni :-) Tai joku ihana viini-juusto-ilta!!

Ihanaa, poitsu nukkuu, joten voin himmailla hiljaisuudessa kotona. Vaikka eipä tuo meidän poikakaan kovin äänekäs ole. Aloin tehdä oikein über-super-äidin-kotiruokaa, eli kananmuna(valko)kastiketta ja pottua. Tautisen hyvää!

Kukaan ei näköjään kannattanut pubitapaamista ;) No vitsi vitsi, kyllähän me nämä lapsukaiset halutaan ottaa mukaan. Hienoa kyllä, jos monet tulette vain parituntisen vuoksi tänne asti, siis Hgin ulkopuolella asuvat. Tai mistäs sen tietää, miten monta tuntia se sessio kestää, kun oikein juttuun päästään :)

Voin Nekku kuvitella, miten vaikea on yhtäkkiä ajatella, ettei sitä kipsiä tulekaan. Että miten sitä ehti moneen kertaan prosessoimaan ja hyväksyäkin, että se tulee. Nythän me voidaan treffata aika pikapuoliinkiin uudestaan, kun ei ole levää kuljetusta mukana :) Siistiä.

Mä alan pikkuhiljaa huomaamaan Mattiksen arjessa selvää rytmiä. Aiemmin kun säännönmukaisesti on mennyt vain ap, eli heräily, vaipat, seurustelua hetki, ruokailu ja unille. Nyt on selkeä unitarve siinä 16 aikaan, ja nukkuu silloin noin tunnin. Ja 20.30 yöunille. Muuten voi olla aika kärttyä illan, jos ei saa toisia kunnon unia ip:llä. Tosin voin syyttää itseänikin tuosta iltakäninästä, kun en ole kunnolla laittanut poikaa vaunuihin ja nukkumaan, vaan on ottanut lyhyet torkut sitterissä tai sohvalla. Eikä oikke tahdo se riittää, vauvempana ehkä.

Vitsi, miten tajusinkin, miten kauan me ollaan justskailu online. Olisin meinaan kysymättä tiennyt Sanden joulukonsertti-suosikin: joka vuosi näistä puhutaan, ja hm...tämähän on tosiaan jo 3. vuosi. Itsekin mietin tuota Rajatonta täksi vuodeksi, nimittäin viime vuoden YO-kunnan laulajien konsertissa oli _hieman_ porukkaa...oltiin Johanneksen kirkossa jossain takarivin takarivissä ja nähtiin vain edessä istuvien kaljuja.

Liekkö Kata sun selkäsärky on sitä alaselän hermokipuilua, onkohan se se iskias...? Mulla oli sitä välillä, taisi alkaa noilla vaiheilla. Varsinaista selkäkipua ei tosin ollut. Kantsii jaloitella paljon työpvän aikana, ja toki salilla voi tehdä selkätreeniäkin, joka auttanee. Ainakin omalla kohdalla.

Meilläkin on ristiin kummit, totta kai voi olla, ja musta se on aika kivaakin. Ollaan tosi paljon lähennytty yhden pariskunnan kanssa kummiuden myötä, mikä on tosi ihanaa.

Vielä Matiaksesta (joka jo heräsikin...)...Liikkuu muuten niin vimmatusti pinniksessä, herää yöllä parin tunnin välein, kun on pää kiinni päädyssä (viime yö: 0.30, 3.30, 06, 7.30......) Miten teillä Nekku? Mattiskin pykää itseään eteenpäin matolla masullaan ja potkii jaloilla villiä vauhtia. On innostunut leluista ja niihin tarttumisesta, aikas ihanata.

Nyt ruokaa! Palaan varmaan kohta astialle.

Piritta,
meillä on Ilonan yö-kampeeminen pinniksessä ollut jo pitkän aikaa riesana. Imetyksien lisäksi joudun monesti yössä vetämään tytön pois sängynpäädystä, jossa hän on ihan solmussa ja vikisee. Nyt sattumalta tajusin kun nostin sängyn päädyn ylös Ilonan nuhan takia, että hän ei ihan niin paljoa kampeakaan itseään kohti päätyä kun on ylämäki. Kannattaa kokeilla.

p.s. flunssa vähän helpottaa :)

Kiitos Julia vinkistä, enpä ole tullut ajatelleeksi tuota päädyn korottamista tässä asiassa. Mutta auttanee, otaksun. On meinaan aikamoisen mukavaa pari kertaa yössä nousta vain hilamaan herraa alaspäin sängyssä..vaan todetakseen, että kohta taas.

Meidän poitsu on kyllä kova juttelemaan. Oikein kiljahtelee ja joklaa äänekkäästi. Hauskan kuuloista.

Lähdemme huomenna visitoimaan mun vanhempia ja sisaruksia, joten palaan astiaan taas maanantaina. Voikaa hyvin mammat, lapsukaiset ja vartoojat =)

Heippa!

Mä tuun ihan mielelläni Helsinkiin tapaamiseen, kun siellä on muitakin kavereita, joita voin tavata samalla. Hiukan kyllä "pelottaa" junamatka etukäteen, kun Leo tarvitsee nykyään niin paljon viihdykettä eikä takuulla malta nukkua vaunuissa sisätiloissa. Täytyy sitten kantaa herraa ympäri junaa, jos paikallaan oleminen ei kiinnosta. Junalla on kuitenkin sikäli kätevä tulla, ettei tarvitse ajaa ja etsiä parkkipaikkaa.

Kyllä kai me seuraavaksi sitten järjestetään pubitapaaminen! Voidaan tehdä baarikierros vaikka täällä Mansessa. Omena-hotellissa on halpaa yöpyä ja meiltäkin löytyy muutama yöpaikka ;).

Julia: saanko mäkin Ilonan kuvia?

Äh, siellä sataa taas ja vaunut on ulkona... pitää mennä!

Huomenia mammat!

Ihanaa kun ei selkä vaivannut yhtään viime yönä, ajattelin kyllä ehkä ostaa sen tukivyön kaiken varalta, jos vielä vaivaa. Luulen että se mun kipu on sellaista väsymistä ja oudosta asennosta johtuvaa, tuntui koko päivänkin eilen että pitäisi venytellä.

Mun kaksi kaveria odottelee parhaillaan pakastesiirron tuloksia taas, on se kumma miten mun kaveripiirissä nää lapsettomuushoidot on arkipäivää..vaikka onhan ne yleisiä, klinikat pullollaan joka puolella ihmisiä. Kyllä pitää olla iloinen lääketieteen kehityksestä itsekin! Meillähän siellä pakkasessa on neljä alkiota odottelemassa sitten seuraavaa ;-)

Aamulla oli kylmää, taas edessä olisi renkaiden vaihto pikkuhiljaa..pitää varmaan ensi viikolla vaan mennä ilman ajanvarausta jonnekin, kun ikinä en ole niin aikaisin liikkeellä, että saisi ajan varattua silloin kun tarvitsee..eikä nyt halua ottaa mitää riskejä tosiaankaan. Siitä tuli mieleen, että ostin sellaisen vyönalentimen autoon, se estää turvavyön osumisen mahaan kolarin sattuessa. Aika vähän niitä taidetaan Suomessa käyttää, myyjä sanoi lastentarvikeliikkeessä, että oliko se nyt Norja, missä niitä myydään yhtä paljon kun lapsia syntyy.

Ja nyt töihin välillä!

Huomenta,

Mä saisin tuollainen turvavyöhässäkän lainaksi naapurista joilla on siis ihan kaikki turvavälineet hankittu odotusta ja nyt vauvaa varten. En oo vaan vielä hiffannut että mihin sitä tarttis kun ei mahaakaan ole. Tänään tuntuu tosi hoikalta ja eilen oli läski olo.:-).

Eilen ostin pienelle kummitytölle velourverkkarit, tummansiniset missä oli punaiset tereet ja luki rinnassa punaisella BABY. Oli tosi söötit mutta mies sanoi että on ihan poikien väriset!! Huvittavaa, varmaan vaaleanpunaiset olis mennyt läpi paremmin:-). Noh, voihan niitä säästellä sitten omalle babylle, jos vaikka ilpo-iines olis poika?

Mä nimittäin toivon että jos tulokas on tyttö niin meillä käytettäisiin perusvärejä (punainen, sininen, valkoinen, keltainen etc) eikä sitä ainaista vaaleanpunaista!! Musta se on kiva väri mutta miksi pikkutyttöjen pitää aina olla pukeutuneita v.punaiseen?

Renkaat meillä on kerrankin vaihdettu ajoissa, kun ajellaan sinne H-vedelle. Onneksi tämä viikonloppu on taukoa hirvijahdista ja mieskin on kotona! Jos tekis herkkuruokaa ja olis vaan? Laitankin tähän herkullisen suklaakakku-ohjeen jos mamoilla on ylimääräistä aikaa väsätä:
Suklaakakku (8annosta):
125g tummaa suklaata
125g voita
40g (2/3 dl) vehnäjauhoja
40g (2/3 dl) mantelijauhoja
1 tl leivinjauhetta
3 munaa
125g (vajaa 1 1/2 dl) sokeria

Sulata voi ja suklaa mikrossa, sekoita välillä. Sekoita jauhot, mantelijauhot ja leivinjauhe keskenään. Vaahdota munat ja sokeri ja lisää suklaa-voiseos vaahtoon hiljalleen sekoittaen. Lisää seuraavaksi kuivat aineet. Halutessasi voit lisätä taikinaan myös pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä tai murskattua suklaata. Kaada taikina voilla voideltuun vuokaan, silikonivuokaan tai rengasmuotteihin. Paista 200-asteisessa uunissa. Jos paistat kakun isossa vuossa, paista kakkua noin 15-20 minuuttia vuoan koosta riippuen. Jos käytät muffinivuokaa, riittää paistoajaksi 7 minuuttia. Jätä kakku keskeltä meheväksi. Tarjoile suklaakakku pian paistamisen jälkeen jäätelön tai vaniljakastikkeen kera.

Nam.

Ah, Sande kiitos ohjeesta! Tekisikin mieleni leipoa. Ajattelin kutsua Lotan isovanhemmat kylään viikonloppuna juhlistamaan ”vapautta” ja voisin jotain leipoa.

Hiukkai ramasee. Meillä menee yöt silleesti nykyään, että L herää puolen yön jälkeen vähintään 2 h välein joko syömään tai muuten vaan ähräämään. Toisinaan on pinniksessä yöllä mahallaan tai poikittain, mutta en ole vielä nurkista joutunut kaivamaan. ;-) Tuttia sen sijaan saa tosiaan etsiä sängystä, kun likka viskoo sen ties minne.

Lotta muuten kääntyy aina samaan suuntaan selältä vatsalleen. Toiseen suuntaan on vasta treenit menossa. Mites Ilona ja Mattis tai Leo ja Juska, oppivatko samantien molempiin suuntiin?

Julia, mullekin Ilonan kuvia, please! Susta tulikin mieleeni, että tänään olisi hino keli haravointiin.

Kiitos suklaakakkureseptistä, Sandeman.

Noista vauvanvaatteiden väreistä. Se on kyllä kumma, miten nuo värit ovat niin sukupuolisidonnaisia. Yritin joskus etsiä Leolle esim. punaisia vaatteita, mutta eipä löytynyt. No, H&M:llä sentään on jotain muutakin kuin sinisen eri sävyjä, esim. ruskeaa ja oranssia. Tuntuu vain välillä tylsältä, että kaikki vaatteet ovat tummansinisiä! Ja sekin on hassua, että tyttöjen vaatteissa on aina kukkia, sydämiä ja perhosia, kun taas poikien vaatteissa on autoja ja traktoreita :).

Hyvä, jos Katan selkävaivat eivät vaivanneet yöllä. Mulla alkoi selänkivistys vasta ihan loppuraskaudesta. Oli muuten mielenkiintoista huomata, että raskauden aikana alkoi nukkua selällään, vaikka aiemmin en ikinä nukkunut. Selällään nukkuminen jatkunut raskauden jälkeenkin. Nukun niin, että käsivarret ovat pitkinä ylöspäin ja jalat x-asennossa. Tekee kuulemma huonoa verenkierrolle pitää käsiä "ylöspäin", mutta minkäs teet, kun ne menee sinne!

Tänään onkin kylmä päivä, hrrr, pitää juoda paljon kuumaa. Leo meni ekoille päikkäreille, joten tämä mamma alkaa siivota. Taas.

Ihan pikaseen taas linjoilla, palaan paremmalla ajalla iltapäivällä, mutta..
Oliskos teillä hyviä isänpäivävinkkejä? Niin kun poika on niin pieni, ni tarvis vielä hiukan apua :) En todellakaan halua mitään paitaa tekstillä tai mukia.... Hitsi kun on vaikeaa keksiä! Omalle isälleni tilasin paidan, jossa lukee ukki kun hän on niiiiin ylpeää ukkia että!
Ai niin, en ole innokas askartelemaankaan, eli ei mitään painettuja jalankuvia mihinkäään... (enkös olekin hankala?!)
Auttakee.

Ööh, mää laitoin kuvia kaikille joiden osoite mulla oli Sanden avustuksella. Laittakaa pieni viesti osoitteeseen saakke@hotmail.com niin saan teidänkin osoitteet. Tai sitten oon sössinyt jotain taas kerran.
Ootteko muuten huomanneet puhuvanne ihan väärin välillä väsymyksen vuoksi? Mulla näin käy aina välillä ja myös esim sähköpostailussa teen ihan kummia. Niinhän se on, että kova väsymys vastaa humaltumista ja ehkäpä sitten olen jatkuvasti pienessä sievässä! Hih.

Ruskeat ovat neidin silmät, niin kuin äidillään.

Ilona kääntyy ihan miten päin vaan. Aluks meni useammin oikean kautta.

Nami mitä herkkua, kunhan makuaisti elpyy flunssan jälkeen, niin vois leipoa. Nyt on nuha helpottanut, mutta yskä voimistunut.

Vien Ilonan tänään iltapäivällä lääkäriin. Eilen oli selvästi huonompi kuin ma-ti ja mun mielestä alkoi illalla haromaan oikeaan korvaansa. Haluan tarkistuttaa ettei vaan ole korvatulehdusta. Mitenkäs vauvojen kuumejutut menikään, onko niin, että vauvoilla on hieman korkeampi peruslämpö? Ilonalta mittasin eilen pyllystä 37,1.

Meillä on autossa kitkarenkaat. Kätevät. Vähän vaatii opettelua jos on nastoihin tottunut. Ei vaihtorumbaa :)

Ilonalla on vaatteita varmasti kaikissa mahdollisissa väreissä! Huh huh, ollaan saatu lähes kaikki ystäviltä kierrossa. Meidän kaveripiirissä on niin tehokasta kierrätystä, että välillä pitää sanoa etten tarvi kun vaatetta tulis ja tulis lisää aina vaan. Kiva näin, ollaan säästetty aivan mielettömästi. Miinuksena tietty se, että ei ole itse päässyt hirveesti hypistelemään ja valkkaamaan vaatteita, mutta mun mielestä Ilonalla on ihania vaatteita jokatapauksessa. Ja sitä vaaleanpunaistakin on aika paljon! Välillä kyllästyttää ja sitten meneekin päiviä, että Ilonalla on päällään serkkupojan vanhoja tummansinisiä vetimiä ja sitten häntä luullaankin pojaksi ;) Vaatteet kyllä kauheesti määräävät sitä, mitä ihmiset ajattelevat vauvan olevan.

En tiedä ootteko jo tästäkin puhuneet, mutta kysympä silti. Kuinka nopeasti teillä on menkat alkaneet synnytyksen jälkeen? Tai siis onko vielä alkaneetkaan? Mulla ei vielä ole, mutta nyt on viime aikoina nipistellyt mahaa ikävän tuttuun tapaan alavatsalta oikealta puolelta. Pelkään, että menkat alkaa, EVVK! Tai sitten oon raskaana. Heh. Mikähän muuten on todennäköisyys tulla raskaaksi imetysaikana jos ei ehkäisyä?! Mehän ei mitään käytetä, mutta useimmiten roiskitaan ohi. Viimeks näin ei kylläkään käynyt. Tilaanko raskaustestejä!!!! Ollaan jätetty herran haltuun koko asia, koska toinen lapsi on tervetullut, vaikka ei sen nyt ihan heti tarvis tulla.

Katsellaan ja ihmetellään.

Mulla on lauantaina tiedossa megabileet kun siskoni miehensä kanssa juhlivat kolmekymppisiään. Toivottavasti paranen siihen mennessä, on nimittäin kisailua tiedossa. Sellaista FC Venus -tyyliin, eri laji tosin. Uskon, että tulee hauskaa. Ilona menee mummulaan illaksi, en ole vielä päättänyt uskaltaisinko lähteä ensimmäisen kerran baarikierrokselle. Vähän pelottaa, että miten sitä jaksaa seuraavana päivänä Ilonan kanssa jos aamutunneille bilettää, niin kuin tän kyseisen porukan kanssa vääjäämättä käy jos mukaan lähden. Huh. No jos teen sen raskaustestin ensin ja se saa päättää mun puolesta!! Vitsi!!

Joo, laitan sulle Julia kohta meiliä. Noihin sun kysymyksiin. Mulla vuoteli jotain 3 kk synnytyksestä, mutta varsinaiset kunnon menkat tuli 7 kk synnytyksestä. Ilmeisesti ehkäisyteho on tosi hyvä (prosenteista en mene sanomaan varmaksi, mutta jossain internet-lähteessä luki yli 90-prossaa) silloin, kun lapsi on täysimetyksessä JA kun menkat eivät ole vielä alkaneet, mutta ei se tosiaan ihan pomminvarmaa ole. Onhan niitäkin, jotka ovat tulleet raskaaksi ennen ekoja menkkoja vaikka ovat imettäneet.

Meillä ei myöskään ole ehkäisyä käytössä, mutta tuo sänkypuuhastelu on sen verran harvinaista herkkua miehen työstressin takia, että tuskinpa tärppää.

Tuossa baariin menemisessä on tosiaan se huono puoli, että seuraava päivä on rankka, jos on vähänkään krapulaa.

Riinuskalle en taida osata antaa vinkkejä. Mä taidan ottaa sen linjan, että isänpäivänä mies saa vain Leon askarteleman kortin/lahjan (nyt tietysti äiti avustaa vahvasti) ja mä teen jotain hyvää ruokaa. Voisi kai sitä viedä myös aamukahvit sänkyyn. Lahjominen on niin hankalaa, etenkin kun meillä miehen nimipäivä ja synttäritkin osuvat tähän syksylle ja sitten on vielä joulu.

Heippa
Ihanan aurinkoinen päivä, ainakin täällä. Totesin aamulla kun ulkoiltiin lasten kanssa että on se aika vuodesta alkanut jolloin pukee lapselle ihan liikaa päälle ja itselleen liian vähän. Teemu viiletti leikkikentällä hikipäässä ja minä seistä törötin hampaat kalisten...täytyis varmaan itsekkin mennä kiipeilemään telineisiin jotta pysyisi lämpimänä.

Ainiin, kiitos Ilonan kuvista Julia. Olisikin huisia saada taas plussa raskaustestiin. Mun ystävällä on kaksi lasta joiden ikäero on 1,1 vuotta. Alku oli ollut kuullemma todella rankaa, mutta nyttemmin kun ovat 3 ja 4 vuotiaat on ollut helppoa kun muksuista on toisilleen seuraa.

Mä en edelleenkään tiedä ottaisinko kierukan vai yritettäisiinkö josko meille kolmas suotaisiin. (Mies kyllä vitsaili että joudun ettimään uuden ukon jos kolmatta halajan) Jos kierukkaan päädyn niin enemmin haluaisin sen kuparikierukan kun hormooni,muttakun mulla on runsaat kuukautiset eikä kuparista kuullemma suositella silloin ja sitten taas mulla on tullut noista hormoonijutskista varmaan ne kaikki mahdolliset haittavaikutukset, vaikkakin kierukan hormooni kohdistuu pelkästään vain kohtuun, kun taas pilsujen hormoonit menevät verenkiertoon, haittavaikutuksetkin olisivat varmaan pienemmät kierukassa. Äh enpä tiedä mitä tässä tekisi. Kellään kokemuksia?

Kuulostaapa herkulliselta Sanden laittama ohje...kiitos. Täytyy laittaa se ylös johonkin ja "piiloon", oon yrittänyt olla herkkulakossa. Toinen päivä menoillaa, hyvä minä!
Illalla ajattelin lähteä käymään jumpalla, saa nähdä jaksanko. Tuntuu että oon illalla niin vetopois kun on koko päivän temunnut lasten kanssa ja duunannut kotia. Kuka sanoo että koti-äitiys ei kävisi työstä. Huh, huh, nytkin imuri odottaa eteisessä imurointia ja mä jymähdin tänne nettiin..täytyy lopettaa ja mennä hommiin ennekuin Samu herää uniltaan...Adios!