Tästä tulee pitkä vuodatus, mutta mie olen nyt niin vihainen, etten KOSKAAN ennen!

Alkuperäinen kirjoittaja rikilmo:
Joku kirjoitti että haastaa suorinta tietä oikeuteen ilman rikosilmoitusta. Eipä se onnistu jos ei ole ilmoitusta tehnyt. Rikosilmoituksen perusteella ja poliisin tutkinnan perusteella syyttäjä päättää, syyttääkö vai jättääkö syyttämättä.
Haasteen voi jättää yleiselle syyttäjälle, joka tekee päätöksen syyttämisestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ölö:
Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no ajeliko ne pojat sitten keskellä autotietä? ja ovatko tehneet sitä ennenkin?
Ajeli tai ei, oikeuttaako se sun mielestä tahallaan ajamaan päälle?
sama vastaus kuin honostoopparille.

pitääkö tässä ketjussa vain taivastella sekopäistä naapurin tätiä vai saako avata keskustelua myös lapsista, jotka eivät osaa liikkua liikenteessä ilman valvontaa?

Kannattaisi sitten miettiä miten kysymyksensä asettelee.
näköjään jotkut provosoituu, vaikka kysymys olisi miten vaan aseteltu.

mielestäni vieraan tekemä kysymys on ihan aiheellinen. se ei tosiaan, kuten kaikki aikuiset varmaan käsittää, oikeuta mihinkään päälleajoon, mutta ihan aiheellista keskustella lapsen kanssa tuostakin myöhemmin. nyt voi olla, ettei säikähdyksissään edes uskaltaisi myöntää tuollaista asiaa.
Pojille on kyllä liikennekäyttäytymistä opetettu. Ihan joka huushollissa. Ja hienosti ovat kulkeneet kaksivuotta kouluunkin 1,5km itekseen. Ilman huomautettavaa.
Mutta silti mä olen sitä mieltä, että vaikka istuis persiillään keskellä pikatietä, niin kukaan ei opetusmielessä ole oikeutettu varpaille ajamaan.
 
miero
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Mun mielestä sun pitäis koittaa pojalle selittää ettei poliisi ole mikään paha namusetä joka tulee ja vie. Lasten pitäis oppia että poliisi on se, jonka luo AINA voi mennä jos on hätä. Samoin esim. palomies, ambulanssimies jne. Ne on niitä hyviä kavereita jotka tulee aina AUTTAMAAN, ja jota ei saa juosta pakoon eikä mennä piiloon.

Seitsemänvuotiaalla ei ole mitään syytä pelätä poliisia. Ja jos tulee hätätilanne, vaikka tulipalo tai onnettomuus, niin voi olla tosi iso ongelma jos lapsi pelkää melkeinpä hysteerisesti poliiseja ja palomiehiä jotka tulee karmit kaulassa ovesta sisään pelastamaan. Pahinta mitä voi tapahtua, on että lapsi koittaa piiloutua palomiehiltä, jotka koittavat tulla pelastamaan lasta tulipalon keskeltä.

Minusta on erittäin tärkeää opettaa lapselle, että pelastusviranomaisia ei tarvitse pelätä, eikä poliisi varmasti ikinä milloinkaa tee pikkupojille pahaa, eikä tarvitse pelätä laitokselle menemistä. Tämä siis ihan lapsen edun vuoksi. Ihan niinkuin pitää opettaa ettei lääkäreitä tarvitse pelätä.
kiitos tästä kommentista. pisti ajattelemaan ja huomasin, että pitää jutella omien 5 ja 6 vuotiaiden lasten kanssa noista ammateista. meillä kun molemmat lapset tietää, että poliisi vie putkaan ja muut auttavat sairaita ihmisiä ja sammuttavat paloja. en silti olisi ajatellut kirjoittamaasi ihan noin syvällisesti ja huomasin tuon olevan sen verran totta, että meillä keskustellaan tuosta että myös poliisit auttaa ihmisiä.
 
pph
Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja ölö:
Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no ajeliko ne pojat sitten keskellä autotietä? ja ovatko tehneet sitä ennenkin?
Ajeli tai ei, oikeuttaako se sun mielestä tahallaan ajamaan päälle?
sama vastaus kuin honostoopparille.

pitääkö tässä ketjussa vain taivastella sekopäistä naapurin tätiä vai saako avata keskustelua myös lapsista, jotka eivät osaa liikkua liikenteessä ilman valvontaa?

Kannattaisi sitten miettiä miten kysymyksensä asettelee.
näköjään jotkut provosoituu, vaikka kysymys olisi miten vaan aseteltu.

mielestäni vieraan tekemä kysymys on ihan aiheellinen. se ei tosiaan, kuten kaikki aikuiset varmaan käsittää, oikeuta mihinkään päälleajoon, mutta ihan aiheellista keskustella lapsen kanssa tuostakin myöhemmin. nyt voi olla, ettei säikähdyksissään edes uskaltaisi myöntää tuollaista asiaa.
Pojille on kyllä liikennekäyttäytymistä opetettu. Ihan joka huushollissa. Ja hienosti ovat kulkeneet kaksivuotta kouluunkin 1,5km itekseen. Ilman huomautettavaa.
Mutta silti mä olen sitä mieltä, että vaikka istuis persiillään keskellä pikatietä, niin kukaan ei opetusmielessä ole oikeutettu varpaille ajamaan.
No ei todellakaan, sanoohan sen jo tieliikennelakikin!!
 
Pilkettä
Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja huhuu:
Minkä ikäinen poika?????
Ekaluokkalainen, eli 7v.

Poliisille soitettu.
Menemme lauantaina pojan kanssa laitokselle kuultaviksi.
Pelkään vaan että poika saa kauhukohtauksen kun kerron että pitää sinne mennä.
Niin kovin pelästyi kun nainen huusi että soittaa perkele poliisit... :/

Poliisi oli ihan järkyttynyt, kun kerroin asiasta.. Kysyi moneen kertaan, että "ihanko tosissaan TAHALLAAN ajoi päältä??" Ja kerroin hänen kolmelle eri ihmiselle sanoneen, että "tiesin tasan tarkkaan mitä tein.halusin antaa pojille opetuksen, että auto voi ajaa päälle"

Noh, en kyllä kerro vielä pojalle että lauantaina mennään..mutta me mennään. se on varma.
Hyvä, että pääsette...nainen ei ole ihan ok....tuollanen "opettaminen" voi vihastuksissa mennä vaikka miksikä, joten naisen pysätyttäminen on tarpeen.

Uskon että pojalle on henkisesti hyvä, että asia tapahtuukin NIINPÄIN että menette laitokselle siksi että se nainen on toiminut väärin ja tehnyt pahaa lapselle....varmaan ymmärtää tämän kun selittää lapselle. Tossa vaiheessa on jo aika hyvä käsitys siitä, että joku voi toimia oikein tai väärin ja tuossa jutussa on ihan selkeästi nainen toiminut väärin, todella väärin. On hyvä että poikasi näkee ihan konkreettisesti et oikeus tapahtuu ja poliisi uskoo teitä, sua ja poikaa. Tsemppiä

 
Lasisilmä!

luin osan ketjusta ja aloituksesi kokonaan. Olen sitä mieltä että naapuri on jollain lailla sairas ja pitää saada vastuuseen teoistaan.

ja tietenkään mikään ei ikinä oikeuta ajamaan tahallaan toisen päälle. opetusmielessä on mielipuolinen tekosyy.

lapsesi on ehkä ajellut tiellä varomattomasti, naapurisi olisi pitänyt sanoa siitä sinulle ja sinun olisi kuulunut sen jälkeen kasvattaa lapsiasi liikenteeseen.

mutta ei näin. tajuaahan tämän tyhmempikin että naapuri meni aivan liian pitkälle.

sairaanhoitaja neuvoisin sinua nyt kuvaamaan lapsesi vammat (mustelmat) ja mennä nyt HETI lääkärille saamaan todistuksen. siis lapsesi henkisistä ja fyysistä vammoista. todistukset ovat tärkeitä myöhemmin!

 
Alkuperäinen kirjoittaja kerma:
Lasisilmä!

luin osan ketjusta ja aloituksesi kokonaan. Olen sitä mieltä että naapuri on jollain lailla sairas ja pitää saada vastuuseen teoistaan.

ja tietenkään mikään ei ikinä oikeuta ajamaan tahallaan toisen päälle. opetusmielessä on mielipuolinen tekosyy.

lapsesi on ehkä ajellut tiellä varomattomasti, naapurisi olisi pitänyt sanoa siitä sinulle ja sinun olisi kuulunut sen jälkeen kasvattaa lapsiasi liikenteeseen.

mutta ei näin. tajuaahan tämän tyhmempikin että naapuri meni aivan liian pitkälle.

sairaanhoitaja neuvoisin sinua nyt kuvaamaan lapsesi vammat (mustelmat) ja mennä nyt HETI lääkärille saamaan todistuksen. siis lapsesi henkisistä ja fyysistä vammoista. todistukset ovat tärkeitä myöhemmin!
Ihan juuri näin!
Minä en kiellä, etteikö ton ikäisillä sälleillä meno olis joskus vähän varomatonta.

Mutta tosissaan, ei oikeuta rusauttamaan päälle opetusmielessäKÄÄN.

Mä tässä mietin, että pitäis kyllä ilmeisesti mennä käymään lääkärissä.
Ainakin jos tuo sälli valvoo yhäti ensyönä. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja kerma:
Lasisilmä!

luin osan ketjusta ja aloituksesi kokonaan. Olen sitä mieltä että naapuri on jollain lailla sairas ja pitää saada vastuuseen teoistaan.

ja tietenkään mikään ei ikinä oikeuta ajamaan tahallaan toisen päälle. opetusmielessä on mielipuolinen tekosyy.

lapsesi on ehkä ajellut tiellä varomattomasti, naapurisi olisi pitänyt sanoa siitä sinulle ja sinun olisi kuulunut sen jälkeen kasvattaa lapsiasi liikenteeseen.

mutta ei näin. tajuaahan tämän tyhmempikin että naapuri meni aivan liian pitkälle.

sairaanhoitaja neuvoisin sinua nyt kuvaamaan lapsesi vammat (mustelmat) ja mennä nyt HETI lääkärille saamaan todistuksen. siis lapsesi henkisistä ja fyysistä vammoista. todistukset ovat tärkeitä myöhemmin!
Ihan juuri näin!
Minä en kiellä, etteikö ton ikäisillä sälleillä meno olis joskus vähän varomatonta.

Mutta tosissaan, ei oikeuta rusauttamaan päälle opetusmielessäKÄÄN.

Mä tässä mietin, että pitäis kyllä ilmeisesti mennä käymään lääkärissä.
Ainakin jos tuo sälli valvoo yhäti ensyönä. :/

Joo kannattaa mennä lääkäriin, jos on pienetkin mustelmat tai nirhaumat jalassa/käsissä tai jossain muussakin.
 
Sinne lääkäriin kannattaa mennä ihan sitäkin varten, että jos nyt kuitenkin olisi jotakin tullut niin se osattaisiin sitten selkeästi yhdistää tähän. Ja jos vain on mahdollisuus niin jollekin lastenpsykiatrille tai vastaavaan ns. henkisestä tilasta arvioitavaksi sekä kuvat pyörästä, vaikka se ei taidakaan olla sulla ihan ekana mielessä tällä hetkellä...
 
Olet kyllä fiksusti toiminut, ei toisen päälle käydä..varsinkaan lapsen nähden, lapsihan on sit tietty -et aijaa,näin saa sit siis tehdä..
Olisi hyvä jos et kerro poliisilaitokselle menosta mitään ennen sitä menopäivää koska eihän laps sillä tiedolla mitää tee..kerro että poliisi on teidän puolella ja haluaa auttaa poikaasi..Nii no varmaan ymmärsit jo muutenkin..
Fiksusti toimittu! :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiraki:
Olet kyllä fiksusti toiminut, ei toisen päälle käydä..varsinkaan lapsen nähden, lapsihan on sit tietty -et aijaa,näin saa sit siis tehdä..
Olisi hyvä jos et kerro poliisilaitokselle menosta mitään ennen sitä menopäivää koska eihän laps sillä tiedolla mitää tee..kerro että poliisi on teidän puolella ja haluaa auttaa poikaasi..Nii no varmaan ymmärsit jo muutenkin..
Fiksusti toimittu! :flower:
Joo en aio kertoo menosta aiemmin. Tietty nyt sit lauantaina aamulla. Mutta en halua että tuo sälli valvoo enää yhtään enempää öitään tän asian takia.

 
kolmen äiti
Mä käyttäisin lapsen kans lekuris, sulla on sit mustaa valkosella lapsen terveydentilasta, koska kyllähän se lääkäri kirjaa kaikki ylös. Ja silläkin on merkitystä, että sun on "tarvinnut" käyttää lasta lääkäris.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja kerma:
Lasisilmä!

luin osan ketjusta ja aloituksesi kokonaan. Olen sitä mieltä että naapuri on jollain lailla sairas ja pitää saada vastuuseen teoistaan.

ja tietenkään mikään ei ikinä oikeuta ajamaan tahallaan toisen päälle. opetusmielessä on mielipuolinen tekosyy.

lapsesi on ehkä ajellut tiellä varomattomasti, naapurisi olisi pitänyt sanoa siitä sinulle ja sinun olisi kuulunut sen jälkeen kasvattaa lapsiasi liikenteeseen.

mutta ei näin. tajuaahan tämän tyhmempikin että naapuri meni aivan liian pitkälle.

sairaanhoitaja neuvoisin sinua nyt kuvaamaan lapsesi vammat (mustelmat) ja mennä nyt HETI lääkärille saamaan todistuksen. siis lapsesi henkisistä ja fyysistä vammoista. todistukset ovat tärkeitä myöhemmin!
Ihan juuri näin!
Minä en kiellä, etteikö ton ikäisillä sälleillä meno olis joskus vähän varomatonta.

Mutta tosissaan, ei oikeuta rusauttamaan päälle opetusmielessäKÄÄN.

Mä tässä mietin, että pitäis kyllä ilmeisesti mennä käymään lääkärissä.
Ainakin jos tuo sälli valvoo yhäti ensyönä. :/
mitä pikemmin sen parempi. lääkärinkin on vaikea arvioida tilannetta jälkikäteen.

jaksamisia koko perheelle ja poitsulle varsinkin
:hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
En lukenut kuin aloituksen ja ei voi muuta sanoa kuin että naapurisi on sairas! |O |O
Ei muuta kuin lapsi lääkärille ja poliisille ilmoitusta tekemään, ellet ole tehnyt jo.
Jahas, tänne oli tullu lissää. :)
Tässä joo mietitään että sinne lääkärille varmaan pitäs mennä. Ulkoisia ruhjeita tms ei näy ainakaan, mutta perusturvallisuus on järkkynyt, ja se tuntuu äitistä kamalan pahalta kattoo :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja mökin muija:
Järkyttävä tapaus. Mitä voi ihmisen päässä liikkua?! :/ Kun menee tekemään tuollaista. Kannattaa käydä vaikka omalla lääkärillä juttelemassa ihan pikapuoliin.
Ei siel taida liikkuu yhtään mitään.
Mä soitan huomenna omalle lekurille, joo.
Katotaan samalla miten menee sällillä ensiyö.
Mitenköhän se mahtaa, laittaa varmaan lähetteen jollekkin alan ihmiselle, otaksuisin..?
 

Yhteistyössä