Tähän ketjuun voi laittaa tekstinpätkiä kirjoituksistaan :)

A shadieeyah
Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:
Otas Tytsi kantaa tuohon Wikipedia-asiaan.

Kun omana tekstinäsi tuon esseen tänne laitoit. Ü
Nuo wikipedia-jutut oli faktaa, mitä meidän pitikin hakea...siis kirjan tyylilaji ym.
Aha. :xmas:

Btw, kokeilepas googlettaa yltiökylläisyys.

;) totta...ja toi prologi mikä lienee..yhtä puputusta yhtäputkeen.
Kappaleen jaot tai tauot niin pikkisen helpompi lukea
 
Voi "lestat"
Mikähä LESTADIOLAIS-juttu ?! Olis ollu mielenkiintosta lukee ......
Kuulin juuri , ett "lestat" ei saa ees pestä pesukoneella , joka on sivusta täytettävä , ku ALKKARIT näkyy .................... Joskus oli galluppia , ett kuivatatko alusvaatteetki ulkona , niin "lestatha" EI näin SAA tehdä ..........:eek:

Ja "lesta"-kaverini sanoo , ett hiuksia ei kielletä värjäämästä/leikkaamasta , mutt SE ON PAHASTA , JOTEN EIVÄT NIITÄ TEE ................... Okkei ................ :eek:
 
Minna
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Mä lähetin sillon sen salkkarikirja-käsikirjoitukseni kirjailija Katri Manniselle, joka sanoi, että mulla on selvästi lahjoja kirjoittamiseen =)
Minä taas en kyllä pidä Katri Mannista kovin suuressa arvossa kirjallisten ansioiden perusteella.

Hän on voittanut kirjallisuuspalkintojakin.
Käsittääkseni on voittanut yhden palkinnon. Ei palkintoja.

Korjaa toki jos olen väärässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niin tosta kirjan pätkästä.Tuli mieleen kuin oisin sen aiemminkin lukenut. Että missä se tuore näkökulma?
no mä vähän tätä samaa meinasin.. kaikki perinteiset elementit läsnä: 2 veljestä, joista toinen pahis ja toinen hyvis (näistä tietysti se hyvis traagisesti menehtyy), juoppo isä (joka sortuu uudestaan juomaan kohdatessaan vastoinkäymisiä), työnarkomaani mutsi (joka siis hukuttaa murheensa työntekoon).

sitten tulee tsädäm se muslimityttö ja muuttaa tämän henkilön elämän suunnan..

muuten tietysti ihan sujuvaa tekstiä ja tuollaisenaan ihan helposti jotain nuortenlehti -ainesta.

Täysin samaa mieltä. Olen lukenut monta kirjaa, jotka on ihan samankaltaisia. Yksikin, jossa juuri on poika, alkoholisti-isä, kunnollinen äiti ja veli kuolemaisillaan syöpään. Sitten tulee tyttö, joka muuttaa pojan elämän suuntaa. Sekaan mahtuu itsetuhoisuutta, kapinaa, rasismia ymv ymv........ Mutta kirjota toki, voithan tehä siittä vaikka jonkun omakustanteen. Muutenkin kirjotus on hyvä harrastus, kirjotan itsekin, mutta runoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Voi "lestat":
Mikähä LESTADIOLAIS-juttu ?! Olis ollu mielenkiintosta lukee ......
Kuulin juuri , ett "lestat" ei saa ees pestä pesukoneella , joka on sivusta täytettävä , ku ALKKARIT näkyy .................... Joskus oli galluppia , ett kuivatatko alusvaatteetki ulkona , niin "lestatha" EI näin SAA tehdä ..........:eek:

Ja "lesta"-kaverini sanoo , ett hiuksia ei kielletä värjäämästä/leikkaamasta , mutt SE ON PAHASTA , JOTEN EIVÄT NIITÄ TEE ................... Okkei ................ :eek:
Yhdellä on omat tapansa ja toisella toiset.
Mulla tulee tosta "lestat"-sanasta mieleen vaan yks vampyyri :whistle:

 
minna
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Mä lähetin sillon sen salkkarikirja-käsikirjoitukseni kirjailija Katri Manniselle, joka sanoi, että mulla on selvästi lahjoja kirjoittamiseen =)
Minä taas en kyllä pidä Katri Mannista kovin suuressa arvossa kirjallisten ansioiden perusteella.

Hän on voittanut kirjallisuuspalkintojakin.
Käsittääkseni on voittanut yhden palkinnon. Ei palkintoja.

Korjaa toki jos olen väärässä.
Ja korjaan itse, että siis yhden palkinnon, sen toki kahdesti mutta ei kuitenkaan eri palkintoja vaan tuon nuorisoäänestyksen...

Joka siis ei kyllä perustu kirjallisiin kykyihin tai ansioihin, vaan siihen miten kirjoittaa nuortekirjoja nuorten mielestä.

 
okkemoi
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:
Otas Tytsi kantaa tuohon Wikipedia-asiaan.

Kun omana tekstinäsi tuon esseen tänne laitoit. Ü
Nuo wikipedia-jutut oli faktaa, mitä meidän pitikin hakea...siis kirjan tyylilaji ym.
Jos lainaat jostain jotain, muistathan mainita lähteen/lähteet. Ja suorat lainaukset lainausmerkkien sisään.
 
harjoitus tekee jne
Mun mielestä tuo kirjan teksti oli myös sellaista tusinakamaa jota ehkä teininä olis paremman puutteessa jaksanut lukea.

Se pisti heti silmään että tuo ns pahispoika käyttää esim sanaa "nuoret" ja puhuu tosi "nynnysti". Vähän rajumpaa kieltä kaipaisi.

Mutta ei pahalla, siitä se lähtee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja harmauduin ha ha haa:
Norjalaiskalastaja ja pakkovillapaita

Hän oli yksinkertainen mies, keskinkertainen kalastaja. Miimikkona hän oli erinomainen, mutta ei sillä elä. Hän oli kohtalainen suutelija, mutta huono kuuntelija. Hän oli erakko, muttei kestänyt yksinäisyyttään.

Töistä tullessaan hän sytytti yksiöönsä kelmeän valon. Oven vasemmalla puolella oli kuva hänestä ja kohtalaisen isosta turskasta sekä kaksi julistetta. Toisessa synkisteli Robert Carlyle ja toisessa John Lennon. Verhot olivat oranssit, lamppu sininen ja oven oikealla puolella oli iso juliste, jossa vakuutettiin rakkauden olevan ikuista. Hän tuijotti sitä päivittäin, tietäen sen olevan irvokkaan väärässä.

Julisteen vieressä kulunutta seinää, seinällä kulunut kello.

Hän riisui saappaansa, vihreän kaulaliinansa ja märät villasukkansa. Karhea villa hiersi ihoa, kutitti. Levitti huoneeseen tunkkaisen lampaan tuoksun.

Seinäkellon alla oli sinivihreä sohva, jolla oli eilisen sanomalehti. Syötyään mysliä jogurtin kera hän laittoi vaelluskengät jalkaansa ja lähti paikallisen luontoliiton kokoukseen. Kokouksen jälkeen hän meni kotiin.

Suljettuaan oven takanaan hän otti vaelluskengät jalastaan.

Ovea vastapäätä oli vihreäkehyksinen peili ja kolme julistetta. Yhdessä oli kuva oranssista elefantista, toisessa jäljitelmä Dalin maalauksesta. Siitä jossa oli sulanut kello. Hukkaan heitettyä aikaa, muuta ei olekaan. Kolmannessa oli Jimi Hendrix polvillaan kitaransa edessä. Keittiössä oli pieni vihreä pöytä ja kaksi tuolia, keltainen ja valkoinen.

Hän laski vihreäruskean villapiponsa sohvalle ja istuutui. Hänen vasemmassa korvassaan oli kolme hopeista korua, oikeassa neljä. Hänen norjalaisvillapaitansa tuntui ahdistavalta, mutta se kuului työnkuvaan. Hän kirosi mielessään. Miimikoiden ei tarvitse käyttää villapaitaa.

Toisinaan tuntui siltä kuin villapaita olisi niitattu kiinni hänen ihoonsa. Hän inhosi sitä. Oli aina inhonnut, mutta ei saanut sitä pois. Hän hieraisi niskaansa tatuoitua kameleonttia. Tätäkö se sitten on, hän sanoi huomaamattaan ääneen. Tätäkö se sitten on, hän toisti ja kuulosteli sanojaan.

Hän riisui villasukkansa ja tuijotti paljaita varpaitaan. Ne olivat aivan selvästi miimikon varpaat, eivät kalastajan. Hän haki lipaston toiseksi ylimmästä laatikosta purkin valkoista kasvomaalia ja kuluneen meikkisienen. Hän levitti valkoisen maalin huolellisesti kasvoilleen, rajasi silmänsä ja peitti vihreäksi värjätyt hiuksensa mustalla puuvillapipolla. Jalkaansa hän laittoi mustat trikoot.

Sinisiksi maalatut seinät hän oli koristellut pienen pienin fosforitähdin ja -planeetoin. Ne eivät olleet aivan oppikirjan mukaisissa asemissa. Vasemmassa yläkulmassa oli Saturnus.

Hän seisoi vihreäkehyksisen peilin edessä hioen ilmeitään. Surullinen ilme. Iloinen ilme. Näkymätön laatikko. Kävelyä tuulessa. Hämmästynyt ilme. Hän oli hyvä, ei. erinomainen miimikko.

Ajoitus oli loistava. Liikkeet olivat hiottuja ja sulavia. Hänen esityksensä oli kaunista katsottavaa. Oli vain yksi seikka joka rikkoi kokonaisuuden. Kulunut norjalaispakkovillapaita. Se, joka oli niitattu hänen ihoonsa kiinni.

Upeaa :) kiitos tästä
 
Tämä on kouluaineeni, jonka kirjoitin kasiluokalla, 14-vuotiaana. Tällä kertaa kirjoituskieltä ;) Tämä on sitten hiomaton, joten älkää ihmetelkö virheitä, olin kuitenkin 4 vuotta nuorempi sillon.

Kun kuolema tulee lähelle

Aamuauringon ensi säteet paistoivat sairaalan ikkunasta sisään. Antti heräsi Elisabetin vuoteen ääreltä. Hän oli nukkunut siinä koko yön. Hän katsoi kelloa. Se näytti kahdeksaa. Elisabet nukkui sikeästi. Antti silitteli hänen kullankeltaisia hiuksiaan. -Miksi juuri Elisabet? hän ajatteli puoliääneen. Elisabet oli lempein ja hyväsydämisin ihminen, jonka hän tunsi. Hän olisi mielummin itse ollut Elisabetin sijassa.

Kaikki alkoi noin vuosi sitten, kun 17-vuotiaat nuoret rakastuivat toisiinsa. Pian he jo alkoivatkin seurustella ja ei mennyt kuin pari kuukautta, kun Elisabet huomasi olevansa raskaana. He eivät todellakaan olleet suunnitelleet hankkivansa lasta vielä vuosiin. He halusivat kuitenkin pitää lapsen ja alkoivat uskoa tulevaisuuteen. Mutta Elisabetin ollessa vasta kolmannella kuulla, hän sairastui. Aluksi he luulivat Elisabetin lukemattomien päänsärky -ja huimauskohtausten johtuvan raskaudesta, mutta pian selvisi, että hänellä on vaikeanlaatuinen aivokasvain. Kasvain oli levinnyt jo niin laajalle, ettei sitä voitu enää leikata. He jatkoivat kuitenkin elämäänsä eteenpäin, vaikka tulevaisuus pelotti.

Heidän tyttärensä syntymän jälkeen Elisabet alkoi voida jo niin huonosti, että hänen piti jäädä sairaalaan. Antti ja kaikki Elisabetin omaiset olivat jo hyväksyneet sen, ettei mitään ollut enää tehtävissä. He tiesivät, että Elisabet voisi menehtyä milloin tahansa ja halusivat olla silloin hänen tukenaan.

Ovi aukesi. Antti kohotti katsettaan. Elisabetin perhe astui sisään. Elisabetin pikkusisar, 5-vuotias Elisa asteli vuoteen viereen. Hän laski Elisabetin sängyn vieressä olevalle pöydälle itse tekemänsä hyvästelykortin. Kortissa oli kuva, jossa Elisabet oli enkeli, jonka Jumala otti vastaan taivaaseen. Elisa kumartui halaamaan sisartaan ja itki lohduttomasti. Antti ei pystynyt katsomaan sellaista surua, vaan lähti katsomaan hänen ja Elisabetin kuukauden ikäistä vauvaa, josta sairaalan henkilökunta piti huolta.

Vauva nukkui. Antti otti hänet syliinsä ja silitteli hänen pienenpieniä enkelikiharoitaan. Tyttö oli aivan Elisabetin näköinen. Samanlaiset mutruhuulet, kultaiset kiharat ja siniset silmät kuin Elisabetilla. Kyyneleet kohosivat Antin silmiin. -Voi lapsirukkaa, hän sanoi ja laittoi vauvan takaisin sänkyyn.

Kun hän tuli takaisin huoneeseen, Elisabet avasi silmänsä. Väsymys paistoi hänen kasvoistaan. Antti istuutui hänen vuoteensa viereen. Hän ei tiennyt, mitä sanoa. -Pidä hyvää huolta tyttärestämme, Elisabet sanoi heikosti. -Ei, et saa kuolla! Antti parkaisi. -Tarvitsen sinua. -Sinun on jatkettava elämääsi eteenpäin, Elisabet sanoi. -Ilman minua. -Rakastan sinua, Antti nyyhkäisi. -Olen pahoillani, että olen niin harvoin kyennyt sen sinulle sanomaan, hän jatkoi. -Minäkin rakastan sinua, Elisabet sanoi. -Nyt ja ikuisesti. -Ei! Antti huusi ja rojahti Elisabetin viereen ja itki lohduttomasti.

Nykyään Antti voi jo paremmin, vaikka kaipuu on yhä suuri. Heidän tyttärestään on kasvamassa äitinsä veroinen kaunotar. Antti nimesi tytön Elisabetiksi. Hän rakasti tytärtään valtavasti ja ajatteli lapsen olevan Elisabetin lahja hänelle. Antti ja muutama hänen koulukaverinsa ovat perustaneet Elisabetin kunniaksi muistorahaston. Joka vuosi yksi oppilas saa stipendin haluamaansa yliopistoon. Oppilaan täytyi olla sellainen, joka on voittanut jonkin vaikean sairauden. Antti halasi pikku Elisabetia. Hän tiesi, ettei unohtaisi Elisabetia koskaan eikä hänen tarvitsekaan unohtaa, mutta hän tiesi silti pystyvänsä jatkamaan elämää eteenpäin. Elisabetien takia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Antti ilmeisesti on ihan suomalainen. Mitä tarkoittaa Suomessa stipendi yliopistoon?

Oisko niin, että saa syödä yliopiston ruokalassa ilmaiseksi 30 euron arvosta tai että saa yliopiston kioskista ilmaiseksi ensimmäisen vuoden luentolehtiöt?
 
Osa teksteistäni on ehkä peruskamaa, mutta sanokaapa yksikin aihe, josta joku ei olisi jo kirjoittanut? Se oli naurettavaa, kun joku sanoi, että kuka tahansa osaisi tommosta kirjoittaa, mutta ei kuulkaa todellakaan osaa...eihän kaikki osaa kirjoittaa hyvin. Tunnen monia ihmisiä, jotka eivät edes tykkää kirjoittaa ja kirjoittavat vaan sellaisia töks töks-lauseita. Ja se on ihan ok. Ei kaikkien tarvitse olla kiinnostuneita samoista asioista =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ChiChi:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi "lestat":
Mikähä LESTADIOLAIS-juttu ?! Olis ollu mielenkiintosta lukee ......
Kuulin juuri , ett "lestat" ei saa ees pestä pesukoneella , joka on sivusta täytettävä , ku ALKKARIT näkyy .................... Joskus oli galluppia , ett kuivatatko alusvaatteetki ulkona , niin "lestatha" EI näin SAA tehdä ..........:eek:

Ja "lesta"-kaverini sanoo , ett hiuksia ei kielletä värjäämästä/leikkaamasta , mutt SE ON PAHASTA , JOTEN EIVÄT NIITÄ TEE ................... Okkei ................ :eek:
Yhdellä on omat tapansa ja toisella toiset.
Mulla tulee tosta "lestat"-sanasta mieleen vaan yks vampyyri :whistle:
otappa asioista oikeesti selvää. täyttä puppua tuollainen, ettei sais muka pestä tietynlaisella pesukoneella. heh..alko ihan naurattaan.. miks ei sais pestä sellaisella, miks ei sais kuivattaa alusvaatteita ulkona?? säälittävää jutun keksimistä. mut hauskaa elämän jatkoa! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja IllanHämy:
Alkuperäinen kirjoittaja ChiChi:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi "lestat":
Mikähä LESTADIOLAIS-juttu ?! Olis ollu mielenkiintosta lukee ......
Kuulin juuri , ett "lestat" ei saa ees pestä pesukoneella , joka on sivusta täytettävä , ku ALKKARIT näkyy .................... Joskus oli galluppia , ett kuivatatko alusvaatteetki ulkona , niin "lestatha" EI näin SAA tehdä ..........:eek:

Ja "lesta"-kaverini sanoo , ett hiuksia ei kielletä värjäämästä/leikkaamasta , mutt SE ON PAHASTA , JOTEN EIVÄT NIITÄ TEE ................... Okkei ................ :eek:
Yhdellä on omat tapansa ja toisella toiset.
Mulla tulee tosta "lestat"-sanasta mieleen vaan yks vampyyri :whistle:
otappa asioista oikeesti selvää. täyttä puppua tuollainen, ettei sais muka pestä tietynlaisella pesukoneella. heh..alko ihan naurattaan.. miks ei sais pestä sellaisella, miks ei sais kuivattaa alusvaatteita ulkona?? säälittävää jutun keksimistä. mut hauskaa elämän jatkoa! :)

Mistä tää lestaadiolaisuus edes pomppasi tähän ketjuun? :eek:
 
toimittajatäti
Heippa, tytsi. En jaksanut lukea vastauksia kuin yhden sivun verran. Mutta rohkeasti pistät itseäsi likoon ja siitä ten points! Kyllä sinun kirjoitustavassasi ytyä on, ja olet kirjoittajana lahjakas. Mutta kannattaa satsata siihen, mitä on sanottavana. Yritä olla rehellinen itsellesi, kun kirjoitat. Älä yritä hienostella, äläkä mielistellä, äläkä missään nimessä sano asioita toisin, kuin ne ajattelet. Se näkyy läpi, tekee tekstistä keinotekoista, imelääkin. Lue paljon! Erilaista kirjallisuutta. Lukeminen auttaa jostain syystä myös kirjoittamaan.

Ja sitten vielä yksi asia: tiivistä. Nyt molemmat tekstit rönsyilevät liikaa. Eli lyhennä, karsi ja sano ytimekkäämmin. Lyhyempiä lauseita. Älä pyöristele, vaan sano nasevasti. Hyvä kirjoittaja olet, ja paremmaksi jalostut kirjoittamalla lisää. Tämä paikka ei ehkä ole kiitollisin mahdollinen areena kirjoittaa, mutta ainakaan julkaisukynnystä ei ole :). Tsemppiä ja rohkeutta matkaan!
 

Yhteistyössä