Tähän ketjuun voi laittaa tekstinpätkiä kirjoituksistaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Äikänopettajia säälivä:
Tuosta tytsin esseestä tuli mieleeni, että äidinkielen (joes ei muidenkaan) opettajien asema ei todellakaan ole kadehdittava nykypäivänä, kun netti tarjoaa rajoittamattomat määrät materiaalia kirjoittajille.

Kirjoittaessaan esseetä ei tarvitse itse osata analysoida teksiä ja tehdä huomioita. Voi esim. kirjoittaa Fitzgeralldin Kultahatusta ja napata Wikipediasta suoraan tietoja:

Rakenne

Epälineaarinen ajan kulun kuvaus
Kertojaan rajoittuva näkökulma
Tajunnanvirta

(Nämä siis Wikipediassa ja suoraan sirrettyinä tytsin esseessä)

Opettajan on mahdotonta enää ottaa selville, mikä on kirjoittajan omaa tuotosta ja mikä jostain suoraan tai muokattuna hyödynnettyä. Näillä tiedoilla opettaja tuskin olisi tytsille täysiä pisteitä antanut!
Totta, tuo on ongelma. Siksi mä suosinkin sellaisia työmuotoja, joiden katson minimoivan suoran kopioimisen riskin. Teetän myös mahdollisimman paljon kirjoitelmia koulussa; silloin mahdollisuutta suoraan kopioimiseen ei edes ole. Lisäksi olen kyllä opetellut käyttämään erilaisia hakuohjelmia, joilla voi tekstejä "ratsata". Kiva tietysti, että meitäkin joku säälii, mutta ei se kopioinnin huomaaminen nyt NIIN mahdotonta ole... etenkin, kun tuntee oppilaansa. Turhauttavaa salapoliisina työskenteleminen sen sijaan on.
 
Mä laitan tähän runon, jolla voitin paikallisen pankin järjestämän runokilpailun kun olin 10-vuotias. :D

Oli lintu pihapuussa
pienenpieni olki suussa
lauleli heleätä lauluansa
soitteli kaunista säveltänsä
lennähti nurmelle nukkumaan
kissankelloja soittamaan.


Tässä on mun seiskaluokalla kirjoittama runo, joka julkaistiin paikallislehdessä:

Voi jospa saisin kissan
siivoisin myös sen pissan
joka pahalta haisee
siksi kissalla on oma weesee.


Huomaa, että taso on vaan heikentynyt iän myötä. Siksi en todellakaan laita enää niitä, mitä kirjoittelin lukiossa, saati yliopistossa! :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Mä laitan tähän runon, jolla voitin paikallisen pankin järjestämän runokilpailun kun olin 10-vuotias. :D

Oli lintu pihapuussa
pienenpieni olki suussa
lauleli heleätä lauluansa
soitteli kaunista säveltänsä
lennähti nurmelle nukkumaan
kissankelloja soittamaan.


Tässä on mun seiskaluokalla kirjoittama runo, joka julkaistiin paikallislehdessä:

Voi jospa saisin kissan
siivoisin myös sen pissan
joka pahalta haisee
siksi kissalla on oma weesee.


Huomaa, että taso on vaan heikentynyt iän myötä. Siksi en todellakaan laita enää niitä, mitä kirjoittelin lukiossa, saati yliopistossa! :LOL:
Onko paikallislehellä ollu kenties jutuista pulaa :LOL:
 
Tässä on prologi kässäristä, jota joskus aloitin...ei kovin hyvä, mutta ehkä vielä joskus saan kirjoitettua tämänkin kirjan loppuun. Tässä päähenkilö on lesbo.

Prologi

Mä makasin sängylläni ja itkin vuolaasti. Kyyneleet tippuivat tyynylleni, joka oli jo ihan läpimärkä. Olin just juossut bileistä itku kurkussa kotiin. Mä en voinut uskoa, että se kaikki tapahtui just mulle. Mä olin yhden illan aikana menettänyt ihan kaiken: parhaat ystäväni, maineeni ja itsetuntoni. Jenni ja Jussi eivät varmaan enää koskaan suostuisi puhumaan mulle. Kestäisin muiden pilkat ja ivat, jos mulla olisi edes ystäväni tukena. Miten mä enää koskaan uskaltaisin mennä kouluun? Mua tuijotettaisiin joka puolella, mihin vain menisin. En kestäisi sitä supattelua ja merkitseviä katseita. Nyt joutuisin kestämään kaiken yksin. Mä en voinut sanoin kuvata, miten paljon vihasin sillä hetkellä Jonnaa, joka oli pilannut mun koko elämäni. Miten joku voi olla niin julma? Ehkä mä en menisikään enää kouluun. Jäisin vain neljän seinän sisälle ja toivoisin, että kuolisin tylsyyteen. Sekin tuntuu paremmalta vaihtoehdolta, kuin kouluun meneminen. Ainakaan mun ei tarvitsisi enää peitellä mitään. Mutta miksi musta tuntui silti niin pahalta? Itkin ja itkin yhä enemmän, kuin toivoen, että itkisin samalla sieluni pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja ChiChi:
Mä en pidä tosta puhekielestä yhtään!

Mun mielestä taas nuortenkirja etenkin kuulostaa hölmöltä ja epäuskottavalta, jos se on kirjoitettu kirjakielellä.

Ja mä taas olen sitä mieltä että puhekieltä ja slangia kuulee nuoret jo ihan tarpeeksi... mutta hei, ehkä tämä ei ole oikea paikka pyytää arvostelua nuorten kirjoista. Ei olla ihan kohderyhmää me kaikki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja oikeinkirjoituksesta :
Eikös se ole West End ja East End ( ei Egg ?) ja mielestäni oikein on sanoa yltäkylläisyys eikä yltiökylläisyys.
Tämä ihan ystävällisenä kommenttina
Mun mielestä molemmat on oikein...olisi siinä aineessani ollut väärinmerkintä muuten.

 
Minna
Jos kirjoittaisin itse tuon tekstin, niin laittaisin sen mielummin preesensissä. Ehkä se on just toi aikamuoto, mistä tulee sellainen fiilis että joku tässä tilittää teini-angstissa paskaa elämäänsä Demin palstalle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja oikeinkirjoituksesta :
Eikös se ole West End ja East End ( ei Egg ?) ja mielestäni oikein on sanoa yltäkylläisyys eikä yltiökylläisyys.
Tämä ihan ystävällisenä kommenttina
Mun mielestä molemmat on oikein...olisi siinä aineessani ollut väärinmerkintä muuten.

Äidinkielenopeilla on todella vähän tietoa oikeinkirjoituksesta, oikeasti. Yliopistossa ei ole montaakaan opintoviikkoa kielenhuoltoa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Mä lähetin sillon sen salkkarikirja-käsikirjoitukseni kirjailija Katri Manniselle, joka sanoi, että mulla on selvästi lahjoja kirjoittamiseen =)
No miten sitten muiden ihmisten kirjoitukset joita täällä on? mikset niitä kommentoi ollenkaan, vai haluatko vain itsellesi kehuja?!
 
Minna
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Mä lähetin sillon sen salkkarikirja-käsikirjoitukseni kirjailija Katri Manniselle, joka sanoi, että mulla on selvästi lahjoja kirjoittamiseen =)
Minä taas en kyllä pidä Katri Mannista kovin suuressa arvossa kirjallisten ansioiden perusteella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Mä lähetin sillon sen salkkarikirja-käsikirjoitukseni kirjailija Katri Manniselle, joka sanoi, että mulla on selvästi lahjoja kirjoittamiseen =)
Minä taas en kyllä pidä Katri Mannista kovin suuressa arvossa kirjallisten ansioiden perusteella.

Hän on voittanut kirjallisuuspalkintojakin.
 

Yhteistyössä