Tähän ketjuun voi laittaa tekstinpätkiä kirjoituksistaan :)

Pistän vielä toisen luvun, joka on kirjoitettu Teemun näkökulmasta.

TEEMU

- Hei Aamu ja Teemu! -Mukava nähdä teidät vihdoin. Puhuja oli melko nuori nainen, jolla oli pitkät vaaleat hiukset ja säihkyvät siniset silmät, jotka nyt tarkastelivat meitä innokkaasti. Aamu oli vähintään yhtä hämmästynyt kuin mäkin. -Mä olen Kristiina, nainen sanoi ja kätteli meitä. -Onko sulla jäänyt jotain kertomatta? Aamu sanoi, kun faija tuli sisälle. -Ai, te tapasittekin jo mun vaimon, se sanoi. -Vaimon? sanoimme Aamun kanssa yhteen ääneen. -Niin, me menimme Kristiinan kanssa naimisiin pari kuukautta sitten, faija kertoi. Sitten Aamun katse osui alemmas ja mäkin huomasin sen. -Mä odotan mun ja Raimon yhteistä lasta, Kristiina sanoi ylpeänä, ennen kuin ehdimme kysyä. -Miksi sä et ole kertonut meille? Aamu sähisi faijalle. Mä peräännyin hieman. Kohta alkaisi kolmas maailmansota. -Se ei vain tullut puheeksi eikä tällaista asiaa voi puhelimessa kertoa, faija kierteli. -Missä on mun huone? Aamu kysyi kylmän rauhallisella äänellä.

Mun ja Aamun huoneet olivat yläkerrassa. Aamu ryntäsi huoneeseensa ja paiskasi oven perässään. Mua ei huvittanut jäädä selittelemään siskoni kiukuttelun syytä, joten menin omaan huoneeseeni. Muutenkin olin sitä mieltä, että faijan olisi pitänyt kertoa meille Kristiinasta ja lapsesta. Mietin, miten erilaisia me Aamu kanssa olemmekaan. Aamu on tosi temperamenttinen, vauhdikas ja rempseä. Mä olen itse paljon rauhallisempi ja hillitympi. Varsinainen herkkä poika, joka on aina sovittelemassa Aamun riitoja. Mä arvelin, ettei Aamu ihan heti leppyisi. Sama tilanne oli ollut, kun mutsi ja Ismo olivat alkaneet seurustella. Aamu oli tehnyt kaikkensa saadakseen Ismon ulos meidän kämpästä. Lopulta se hyväksyi Ismon. Tosin sillä saattoi olla osuutta asiaan, että se sai töitä Ismon valinnasta.

Aamu ei oikein vieläkään kestä ajatusta, että mutsilla ja faijalla olisi muitakin puolisoita kuin toisensa. Mun ja Aamun käsitykset niiden eron syystä poikkeavat aika tavalla toisistaan. Aamu on aina ihaillut faijaa yli kaiken, mutta mä tiedän, ettei Raimo ollut aina mikään ihanneaviomies. Se on aina ollut kiireinen liikemies enkä mä oikeastaan kunnolla edes tiedä, mitä se tekee työkseen. Kun olimme Aamun kanssa pieniä, faija oli usein poissa kotoa, mutta aina kun se palasi työmatkoilta, se toi meille paljon tuliaisia. Isä on ollut aina se, joka hemmotteli meitä ostamalla kaikkea. Mä tiesin kyllä, että se poti huonoa omaatuntoa, kun oli niin paljon poissa kotoa ja halusi hyvittää sen ostamalla meille mitä ikinä halusimmekaan. Harmi vain, ettei rahalla voinut korvata rakkautta ja läsnäoloa. Jaana on aina ollut sitä mieltä, ettei faija ole tarpeeksi vastuullinen. Munkin mielestä se muistuttaa joskus enemmän hyvää kaveria kuin isää. Aamu tulisi kyllä pettymään, kun huomaisi, ettei Raimo olekaan niin täydellinen isä kuin se on kuvitellut. Sitä varmaan harmittaa, kun ei olisikaan ainut prinsessa talossa. Uuden vauvan tulo saisi sen varmaan entistä mustasukkaisemmaksi.






Aloin melkein huomaamattani säveltää uutta kappaletta. Olen aina saanut musiikista lohtua pahaan mieleeni. Pienenäkin aina menin huoneeseeni ja pimputtelin täysillä koskettimia. Musiikin kautta mun ajatukset palautuivat tietysti Katriin, sillä siltä mä olen suurimman inspiraationi saanut. Mua hiukan harmitti se, että en ollut jutellut sen kanssa kunnolla ennen lähtöäni. Mä en voinut vieläkään uskoa sitä, että se todella petti mua. No, ehkä Aamu oli oikeassa sen suhteen. En halunnut myöntää itselleni, että mulla oli yhä tunteita sitä kohtaan. Mä en ole koskaan voinut sietää Kentsua. Lukiossa ollessani se oli kiusannut mua kahden muun jätkän kanssa ja tehnyt mun elämästäni helvettiä. Olin raivoissani, kun kuulin, että Ken alkoi seurustella Aamun kanssa. Ajan myötä meidän välit hiukan paranivat, mutta emme edelleenkään ole mitään ylimpiä ystävyksiä. Nyt Katri ja Ken saisivat mun puolesta tehdä mitä huvittaa. Hetken päästä lopetin soittamisen ja menin katsomaan, joko Aamu oli rauhoittunut.

Mä koputin Aamun huoneen oveen. -Häivy! Aamu huusi vihaisesti. Eli se ei ilmeisesti ollut leppynyt. -Mä täällä vaan, mä huusin. Oli hetken hiljaisuus. Sitten se avasi oven. -Teemu!se sanoi ja ripustautui mun kaulaan. Se oli ilmeisesti itkenyt, sillä sen silmät olivat punaiset ja turvonneet. -Mä haluun takaisin himaan, Aamu valitti. -Älä viitsi, mä tahdon ihan tosissani sinne musakouluun, mä sanoin. -Miten faija saattoi mennä naimisiin kertomatta meille? Aamu raivosi. -Ei se Kristiina nyt niin kauhealta vaikuttanut, mä sanoin. Aamu mulkaisi mua. -Onhan se ihan nätti ja mukavan oloinen, mä huomautin. -Kehtasi vielä hankkiutua raskaaksi, Aamu sanoi vihaisena. -Oliko faijan pakko heittäytyä heti ensimmäisen bimbon matkaan, se jatkoi. Se ei edes kertonut Kristiinasta silloin, kun olimme sen kanssa Espanjassa, mä tajusin. -Mutta eihän faijaa tästä voi syyttää, Aamu sanoi. -Sehän on vaan mies. -Kaikki te miehet ootte pohjimmiltanne hormoonihirviöitä, se jatkoi, mutta nyt vähän katkerampaan sävyyn. Tiesin Aamun miettivän Kentsua. Päätin poistua, ennen kuin se alkaisi taas jauhaa Kenistä ja Katrista. En halunnut ajatella sitä enää hetkeäkään. Menin huoneeseeni ja aloin nukkua. En saanut unta, sillä mun ajatukset pyörivät koko yön Katrissa.
 
huihai
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
....
sanonut, ettei enää koskaan pettäisi mua. Ken on pettänyt mua kaksi kertaa saman tytön kanssa. Ja se tyttö oli ketäpä muu kuin Katri Sievinen, kaksoisveljeni Teemun entinen tyttöystävä ja varsinainen jakorasia.
KETÄPÄ muu, voi järkytys tytsi, olen hyvin hyvin pettynyt.. nää salkkaripätkät on muutenkin sekavia, esimerkiksi tuossa Teemun jutussa "isän" nimitys vaihtuu jatkuvasti.. Raimo, faija, isä, ei vaikuta uskottavalta kun kertoja pysyy koko ajan samana.

sitä ekaa ainetta en viitsi edes kommentoida..
 
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Onko jollain vielä jotain tekstejä?
ei mutta kiinnostaisi tietää miksi et osaa ottaa kritiikkiä vastaan? eli vastaat kritiikkiin vain silloin kun siinä on kehuttu sinua..
Koska mielestäni asiallinen kritiikki ei ole sellainen, missä teksti haukutaan lyttyyn =) hyvässä kritiikissä annetaan sekä risuja että ruusuja :) tekstieni sisällöstä voi olla mitä mieltä tahansa, mutta kyllä mulla on lahjoja kirjoittamiseen, sitä ei kukaan voi kiistää.

 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Onko jollain vielä jotain tekstejä?
ei mutta kiinnostaisi tietää miksi et osaa ottaa kritiikkiä vastaan? eli vastaat kritiikkiin vain silloin kun siinä on kehuttu sinua..
Koska mielestäni asiallinen kritiikki ei ole sellainen, missä teksti haukutaan lyttyyn =) hyvässä kritiikissä annetaan sekä risuja että ruusuja :) tekstieni sisällöstä voi olla mitä mieltä tahansa, mutta kyllä mulla on lahjoja kirjoittamiseen, sitä ei kukaan voi kiistää.
No itse asiassa kritiikissä analysoidaan sitä kohdetta, tarkastellaan ja arvotetaan sitä, joten kritiikissä ei tarvitse olla sekä ruusuja ja risuja. Ellei sitten kritiikin vastaanottajan mielestä, että ei tule paha mieli. Mutta kritiikki on aiheen analysointia, ei sitä että yritetään tieten tahtoen löytää kehuttavaa tai haukuttavaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Onko jollain vielä jotain tekstejä?
ei mutta kiinnostaisi tietää miksi et osaa ottaa kritiikkiä vastaan? eli vastaat kritiikkiin vain silloin kun siinä on kehuttu sinua..
Koska mielestäni asiallinen kritiikki ei ole sellainen, missä teksti haukutaan lyttyyn =) hyvässä kritiikissä annetaan sekä risuja että ruusuja :) tekstieni sisällöstä voi olla mitä mieltä tahansa, mutta kyllä mulla on lahjoja kirjoittamiseen, sitä ei kukaan voi kiistää.
Sinulla on ehkä lahjoja kirjoittaa, mutta sinulla ei ole valmiuksia ottaa vastaan negatiivista palautetta vielä.

Kannattaisi pitää kirjoituksiasi vielä vähän aikaa laatikossa, ei täällä aikuisten palstalla kannata niitä levittää.

Olet nyt aikuisten areenalla, kestä kritiikki sen mukaan.
 
älä kommentoi, jos et tiedä
Alkuperäinen kirjoittaja Tytsille vastaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja IllanHämy:
Alkuperäinen kirjoittaja ChiChi:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi "lestat":
Mikähä LESTADIOLAIS-juttu ?! Olis ollu mielenkiintosta lukee ......
Kuulin juuri , ett "lestat" ei saa ees pestä pesukoneella , joka on sivusta täytettävä , ku ALKKARIT näkyy .................... Joskus oli galluppia , ett kuivatatko alusvaatteetki ulkona , niin "lestatha" EI näin SAA tehdä ..........:eek:

Ja "lesta"-kaverini sanoo , ett hiuksia ei kielletä värjäämästä/leikkaamasta , mutt SE ON PAHASTA , JOTEN EIVÄT NIITÄ TEE ................... Okkei ................ :eek:
Yhdellä on omat tapansa ja toisella toiset.
Mulla tulee tosta "lestat"-sanasta mieleen vaan yks vampyyri :whistle:
otappa asioista oikeesti selvää. täyttä puppua tuollainen, ettei sais muka pestä tietynlaisella pesukoneella. heh..alko ihan naurattaan.. miks ei sais pestä sellaisella, miks ei sais kuivattaa alusvaatteita ulkona?? säälittävää jutun keksimistä. mut hauskaa elämän jatkoa! :)

Mistä tää lestaadiolaisuus edes pomppasi tähän ketjuun? :eek:
Joku oli kirjottanut "lesta-tarinan" , eli LESTAADIOLAIS- tarinan tähän ketjuun , mutt se heti POISTETTIIN ! :eek:
Oli kai liian toden omasta ja "lestat" suuttuis ..... :(
Et tainnut nähdä sitä tekstiä ja hyvä niin. En ole lesta, mutta suutuin siitä. Se oli jonkun sairaan ihmisen seksifantasia, jossa oli mm. insestiä.
 
harmaa
Höh, kukaan ei vaivautunut kommentoimaan mun armeijajuttuani (oli jo sivulla 5) edes puolella sanalla. Olettepa ikäviä, kun vaan yhtä kirjoittajaa haukutte mutta mua ette yhtään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja Saapasjalkakissa:
voi taju :/
mitä? en ymmärtäny.

Ihan vaan sitä... että kun kirjoitat tekstin niin sun on opittava ottamaan ihan JOKA kritiikki oppina... Sä luet sen kritiikin, luet sun tekstin ja koitat ymmärtää mitä kritiikin antaja tällä halus kertoo. Toisaalta on olemassa myös huonoa kritiikkiä jossa ei välttämättä kerrota että mikä tekstissä mätti vaan yleisesti vaan kritisoidaan kirjoittajaa, se on huonoa kritiikkiä =)

Noi sun tekstit oliki sitte ihan sitäluokkaa mitä mä ajattelinkin :D mä olin suurimman osan niistä jo "lukenu" elikkä semmosta niin tavallista tekstiä =)
Ite oon nuorempana kirjotellu ihan samanlaisia :D eikä siinä mitään pahaa ole..
Ite en kanssa tykänny niistä puhekielisistä tekstinpätkistä, Mä oon joskus lukenu kirjan joka oli kirjotettu puhekielellä, mut se oli jo täysin eri luokkaa ku nää sun tekstit.

Minä en kirjottanu tätä sitten pahalla, mut kunhan nyt oli vaan niin semmonen ketju että en oikeen muuta osannu siihen laittaa kuin että voi taju! Anteeksi vaan =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
No itse asiassa kritiikissä analysoidaan sitä kohdetta, tarkastellaan ja arvotetaan sitä, joten kritiikissä ei tarvitse olla sekä ruusuja ja risuja. Ellei sitten kritiikin vastaanottajan mielestä, että ei tule paha mieli. Mutta kritiikki on aiheen analysointia, ei sitä että yritetään tieten tahtoen löytää kehuttavaa tai haukuttavaa.
Juuri näin. Mun mielestä tytsi tekstisi ei ole erityisen kehuttavaa, aihe ei kiinnosta välttämättä ensimmäistä kappaletta pidemmälle... Lämpimästi suosittelisin (erittäin ystävällisessä mielessä) sinua jättämään salkkareiden katsomisen ja täällä palstalla roikkumisen vähemmälle ja LUKEMAAN oikeita kirjoja.
Minna Canth, Aleksis Kivi, Mika Waltari, Väinö Linna, Arto Paasilinna, Bo Carpelan ja niin edelleen. Fakta on, että lukemalla oppii ja kieli kehittyy, voit sitä kautta löytää myös omaperäisiä aiheita ja inspiraatiota.
 
äikän ope
Alkuperäinen kirjoittaja äikän ope:
Tytsi on mielestäni tyypillinen kirjoittamisen tosissaan ottava ja siihen paneutuva kirjoittaja, jollaisia on jokaisessa koulussa aika monta ikäluokassaan. Tekstit ovat melko virheetöntä ja sujuvaa kieltä, mutta mitään erityistä massasta erottavaa niissä ei valitettavasti ole. Täytyy sanoa, että opettajana luen vastaavan tasoisia tekstejä jatkuvasti.

Sitä on mahdotonta tietää, millaiseksi kirjoittajaksi Tytsi kehittyisi, jos saisi erityistä opetusta tai ohjausta proosatekstien luomiseen. Urakka varmasti olisi kova ennen kirjailijan mahdollista titteliä. Tärkeintä ei lienekään se, että kaikkien kirjoittajien tekstit kustannetaan ja painetaan. Kirjoittaminen on kenelle tahansa mukava harrastus ja esimerkiksi päiväkirjat oman elämän varrelta ovat paljon suurempi aarre kuin jokin julkaistu tusinatuote. Nuorena sitä kuvittelee muistavansa kaiken aina, mutta jo nelikymppisenä voi tutkailla nuorena tai lapsena kirjoittamiaan tekstejä suurella kiitollisuudella ajatellen, että tätäkään en olisi muistanut, jos en olisi aikoinaan päiväkirjaan kirjoittanut!

Niin että Tytsi, jatka ihmeessä kirjoittamista ainakin päiväkirjaan! :)
Tytsi, eikö tämäkään kritiikki ollut mielestäsi asiallista? Jos tämä on mielestäsi epäasiallista, voit kai ystävällisesti kertoa, mikä saa sinut tuntemaan niin!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Smartass:
LUKEMAAN oikeita kirjoja.
Minna Canth, Aleksis Kivi, Mika Waltari, Väinö Linna, Arto Paasilinna, Bo Carpelan ja niin edelleen. Fakta on, että lukemalla oppii ja kieli kehittyy, voit sitä kautta löytää myös omaperäisiä aiheita ja inspiraatiota.
Ma en jakaisi kirjoja mitenkaan "oikeiksi" kirjoiksi ja muiksi kirjoiksi. Kirjat on kirjoitettu myos palvelemaan lukijaansa ja antamaan lukijalleen elamyksia. Jos esim mainitsemasi kirjailijat eivat sytyta jotakuta, ei se tee lukijasta huonoa. Joku tuntemattomampi kirjailija saattaa sytyttaatoista ihmista, ja silloin se kirja on hyva.

Kaikenlaista tekstia tarvitaan, jopa sita "tusinakamaa".

 
Julkaisukynnyksen ylittäjä
Tässäpä pieni pätkä Tytsille ja muille arvioitavaksi!

Vetäessäni rullaverhoa ylös näin, miten naapurin Lauri loittoni bussipysäkin suuntaan. Reppu roikkui hihnastaan toisella olalla, ja hän näkyi puhuvan kännykkään. Ruoho kimalsi auringon paisteessa ja varjopaikoissa sillä oli vielä yllään vaalea yöhallan viitta. Vilkaisin varjossa olevaa mittaria ja se näytti vielä muutamaa miinusastetta. Ajattelin, että Lauri oli lähtenyt liian vähissä vaatteissa; ei ilman takkia vielä tarkenisi. Kevätpäivän säätä pohtiessani painoin tiedostamattani mieleeni Laurin vaatetuksen. En voinut silloin mitenkään arvata, tätä huomiotani kyseltäisiin tarkasti useammankin kerran. Poliisitutkimuksissa seuraavien viikkojen aikana osoittautui, että se oli viimeinen Laurista tuona päivänä tehty varma havainto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alma Puunaula:
Alkuperäinen kirjoittaja Smartass:
LUKEMAAN oikeita kirjoja.
Minna Canth, Aleksis Kivi, Mika Waltari, Väinö Linna, Arto Paasilinna, Bo Carpelan ja niin edelleen. Fakta on, että lukemalla oppii ja kieli kehittyy, voit sitä kautta löytää myös omaperäisiä aiheita ja inspiraatiota.
Ma en jakaisi kirjoja mitenkaan "oikeiksi" kirjoiksi ja muiksi kirjoiksi. Kirjat on kirjoitettu myos palvelemaan lukijaansa ja antamaan lukijalleen elamyksia. Jos esim mainitsemasi kirjailijat eivat sytyta jotakuta, ei se tee lukijasta huonoa. Joku tuntemattomampi kirjailija saattaa sytyttaatoista ihmista, ja silloin se kirja on hyva.

Kaikenlaista tekstia tarvitaan, jopa sita "tusinakamaa".

Veit sanat suustani :flower:

ja aiemmille vastaisin: en ehdi/jaksa vastata kaikkiin kommentteihin, vaikka olisivat kuinka asiallisia...eikä kaikissa viesteissä kysytty edes mitään tai odotettu vastausta.
 


olen niityllä voikukka pienoinen joka loistaa kilvan kera auringon
kauan sitten olin ilkeä kaktus vain ja piikeillä kaikkia pistelin
hirmu kauan sitten olin hirmuinen hai jolle evänsäkin oli suupala vain
nyt olen voikukka pienoinen ja olokin on mukavan leppoinen
:LOL: :LOL: mikä syvyys!!!! Mikä sanoma!!! evoluutio teorian kannanotto!!!
 
harmaa
No, kun ette kerran armeijajutustani piitanneet, niin naputtelinpa tässä tällaisen syvällisen runon aikani kuluksi:


Kävin kerran Jaskalla,
kun Jaska oli p.askalla.
Meinasi mennä taju,
kun niin hirveä oli haju
sekä keittiön kunto.
Voi Unto!
Huutelin apuun Hautasta,
kun lavuaarissa oli niin monta lautasta,
etten yksin voisi tiskata.
Hautanen piti kuitenkin diskata
ja ulos kyökistä viskata,
koska hän oli ryypännyt niin, että etoi.
Otin monii hengenvetoi
ja sukelsin huussiin,
paperilla koetin osua Jaskan ruskeaan muussiin
ja siten peräpäänsä puhtaaksi saada.
No, oppihan ei ojaan kaada:
kuten äiti opetti,
bidesuihku kakkaisuuden lopetti.
Niin sain Jaskan kanssani kyökkiin
tiskivuoren kimppuun hyökkiin.
Ja pian oli taas puhdasta ja upeaa.
Kaikki hoituu, kun vaan hihat käärii ja hommiin rupeaa:
ei ole haisevaa peppua eikä likaista lautasta
- ja silloinpa kaikilla on mukavaa vasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alma Puunaula:
Ma en jakaisi kirjoja mitenkaan "oikeiksi" kirjoiksi ja muiksi kirjoiksi. Kirjat on kirjoitettu myos palvelemaan lukijaansa ja antamaan lukijalleen elamyksia. Jos esim mainitsemasi kirjailijat eivat sytyta jotakuta, ei se tee lukijasta huonoa. Joku tuntemattomampi kirjailija saattaa sytyttaatoista ihmista, ja silloin se kirja on hyva.

Kaikenlaista tekstia tarvitaan, jopa sita "tusinakamaa".
Osuit naulan kantaan tuossa kommentissasi. Pointtini oli kuitenkin se, että monipuolisesti kannattaisi tutustua myös klassikoihin, sillä harva niistä on statuksensa turhaan ansainnut. Valitettavan usein daniellesteelet ja harrlekiiniromaanit ovat kuitenkin se kirjallisuudenala, jota kopioimalla ihmiset tituleeraavat itseään kirjoittajiksi ja kuvittelevat että mitä tahansa soopaa kun suoltaa niin sitä voidaan kutsua kirjaksi. :/

Minä peräänkuulutan omaperäisyyttä ja vastustan jyrkästi väitettä, että kaikesta on jo kertaalleen kirjoitettu. Jos on oikeasti sitä mieltä, niin ehkä silloin ei vain omaa sitä luovuuden lahjaa tai näkökulmaa, jota lukijoita kiinostava kirjoittaja tarvitsee.
 

Yhteistyössä