Täällä kun usein tuomitaan hyvin jyrkästi ne perheet joissa on kaksi autoa...

v
Meillä on 3 autoa. Yks museoauto ja 2 käytössä. Ei kulje julkiset täällä niin, että töihin pääsis. Miehen kanssa työpaikat eri suunnilla ja pitkä matka, niin pakko olla oma auto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Meillä on 2 autoa ja moottoripyörä :LOL:
Pikkuauto on mun kaupunkikärry jolla kuljen kouluun ja isompi on perhekäytössä. Talvella mies menee kaupunkikärryillä töihin, kun ei moottoripyörällä pääse. Miehen työmatkoihin menee 1h45min suuntaan vaikka pk-seudulla onkin se paljon kehuttu hyvä joukkoliikenne :kieh:
Meilläpä on kaksi autoa ja 2 moottoripyörää, molemmille omat.
 
Meillä on yks auto tällähetkellä ja hyvin pärjätään. Mut ollaan kateltu taloa vähän syrjemmästä! Ja jos nyt se satutaankin vahingossa ostamaan ,ni joutuu kyllä tod.näkösesti toisen auton hommaamaan, koska miulla alkaa koulu ja mies töissä, ni ei oikein sattuis yksiin nuo ajat. Kaupunkiin olis sieltä n. 30km ja vaan yks linkkuvuoro kulkee :D
 
airiin
en oo kuullukaan, että joku tuomitsee...no, käynki niin harvoin täälä. meillä on 2 autoa, koska tänne ei kulje minkäänlaista julkista liikennettä. kaupunkiin on 20km, lähimpään kauppaan ja neuvolaan 15 km. neljän lapsen kanssa 2 autoa on kätevää ja rahatkin meillä riittää moiseen.
 
Meillä on nyt kyllä ihan mukavuus-syistä kaksi autoa. Ei todellakaan siksi, että se olisi pakko. Mut onhan se helpompi kun ei tarvii kulkea julkisilla.
Lähimpään ruokakauppaan 200m, mutta siellä ei käydä, paitsi jos esim kesken ruuanlaiton huomataan et joku juttu puuttuu. Ja silloin todellakin menen autolla hakemaan.
Silloin, kun minäkin käyn töissä, on kyllä taas ehdoton pakko olla kaksi autoa.
 
Vepasto
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Kyllähän jokaisella omaa napaa ajattelevalla perheellä täytyy olla vähintään 2 autoa. Ja mieluiten toinen ainakin citymaasturi.
Kehitysmaissa ihmiset elää autoitta, joten meillä suomalaisilla on sitten varaa pitää useampi. Tuhoutuuhan se maapallo jossain välissä kuitenkin.
Raha se ratkaisee, ei ympäristötekijät.
Se on helppo tuomita, jos itse asuu paikassa, jossa bussit kulkee. :snotty: Niin ja meillä on vain yksi auto, koska mä olen kotona. Mutta toisen auton osto on edessä, sitten kun mä joskus menen töihin. Täältä ei kulje bussit.
 
2 autoa on meilläkin, mies ajaa toisella päivittäin 50km työmatkaa (ei ihan viittii pyörällä laittaa toista menemään ku muutenkin tekee ympäripyöreitä päiviä) ja mulla on auto koska minähän olen se joka lapsia kuljettaa päivisin ja nyt kun alkoi syksy niin alkaa taas ihana lääkärissa ramppaaminenkin. Naapuripaikkakunnalle ei juuri kävellen mennä 4 lapsen kanssa. Ja koen etten ole selitysvelvollinen kenellekkään miksi meillä on 2 autoa, se asia nyt vain on niin että arki helpottuu huomattavasti kun auto on pihassa.

On meillä toki kaikilla pyörätkin ja rattaat pienimmälle että niitäkin kyllä ahkerasti aina tilanteen salliessa käytetään.
 
Kaksi autoa on. Itse luopuisin autosta, jos niin monen ihannoima joukkoliikenne oikeasti toimisi niin että pääsisin töihin ajoissa ja lapset vietyä päiväkotiin ilman, että vajaan puolentunnin matkaan menee reilusti yli tunti.
 
Tipu Topakka
Meilläkin on 2. Toinen on miehen, jolla kulkee töihin ja toinen on minulle, että voin viedä poikaa tarhaan ja käydä kaupassa, lastenlääkärissä yms.. Meillä matkat on tosi pitkät. Miehelläkin 3vuorotyö.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Kyllähän jokaisella omaa napaa ajattelevalla perheellä täytyy olla vähintään 2 autoa. Ja mieluiten toinen ainakin citymaasturi.
Kehitysmaissa ihmiset elää autoitta, joten meillä suomalaisilla on sitten varaa pitää useampi. Tuhoutuuhan se maapallo jossain välissä kuitenkin.
Raha se ratkaisee, ei ympäristötekijät.
Öööh millä lailla se citymaasturi on pahempi kun esim paljon kuluttava ja paljon saastuttava henkilöauto?
Monella on kaksi vanhaa autoa yhden uuden sijasta, ja voit varmaan itse päätellä kumpi saastuttaa ja rasittaa luontoa enemmän..?
 
maasturi
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Kyllähän jokaisella omaa napaa ajattelevalla perheellä täytyy olla vähintään 2 autoa. Ja mieluiten toinen ainakin citymaasturi.
Kehitysmaissa ihmiset elää autoitta, joten meillä suomalaisilla on sitten varaa pitää useampi. Tuhoutuuhan se maapallo jossain välissä kuitenkin.
Raha se ratkaisee, ei ympäristötekijät.
Jep, jep ! oikeassa olet. meillä citymaasturi mun käytössä ja miehellä oman auto sekä työauto !
Tykkään autoilusta ja se helpottaa mukavasti kun pääsee suoraan kaupan oven eteen...
 
Mua ottaa päähän ne jotka "tarvitsee" niitä autoja vaikka asuvat hyvien liikenneyhteyksien varrella pk-seudulla... Mutta toisaalta saan näiltä lainata autoa tarvittaessa :D Noh, nykyään alkaa olemaan noita autonvuokrausjuttuja enemmän, joten ei kyllä tarttis autoja lainailla muilta. Oma isä kuuluu niihin; heillä on kaksi autoa, iso moottoripyörä ja vähän muutakin.
 
vieras
Meillä kaksi autoa, vaikka asumme Turun keskustassa. Toinen miehen pieni golffi ja toinen perheen 7-paikkanen. Syitä on huonompia ja parempia. Eri aikaan menot, miehellä vuorotyö, metsästysharrastus ja sukulaiset keskellä ei-mitään eli sinne ei pääse kuin omalla kyydillä. Itsellä ollut iskias, joten en saa rasittaa selkää, joten kahden pienen ronttaaminen busseissa ei ehkä kaikkein suositeltavimpaa. (yhdistyy helposti huonot asennot ja kiire)

Kuljemme silti kävellen mahdollisimman paljon, niin ympäristö-, pysäköinti- kuin liikuntasyistä. Ja on se bensakin kallista!
 
Sagwa harmaana
No tulihan se paheksunta tähänkin ketjuun mukaan. Mutta jos nyt joku tuntee itsensä suuremmaksi ihmiseksi autottomuuden takia , niin suotakoon tämä luksus hänelle.

Kun toinen vanhemmista oli kotona lasten kanssa, meillä oli yksi auto. Nyt kun molemmat ovat töissä ja mulla työn vuoksi oltava auto, niitä on kaksi. Ja on niin kauan kuin kahta tarvitaan. Sitäpaitsi, mun autoni tuo meille parhaimmillaan melkein 2000 e lisätuloa kuukaudessa. Ja säästää sitä aikaa tärkeimmille.
 
Gluteus maximus
meillä on kaksi autoa ja pakko olla. Toinen käy Espoossa töissä ja toinen aivan toisessa suunnassa. Minulla 3-vuorotyö, joten ei mitään mahdollisuutta vain yhteen autoon.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja Onko:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Kyllähän jokaisella omaa napaa ajattelevalla perheellä täytyy olla vähintään 2 autoa. Ja mieluiten toinen ainakin citymaasturi.
Kehitysmaissa ihmiset elää autoitta, joten meillä suomalaisilla on sitten varaa pitää useampi. Tuhoutuuhan se maapallo jossain välissä kuitenkin.
Raha se ratkaisee, ei ympäristötekijät.
Kehitysmaissa ihmiset myös elävät koko perhe yhden huoneen tiloissa, ja käyttävät samaa pesuvettä koko poppoo. Te kun olette sen verran tiedostava ja muita parempi perhe, joten olette varmaan omaksuneet nämäkin tavat samaistua kehitysmaiden ihmispoloisiin?
Mietihän joskus asioita niiden oikeilla mittasuhteilla.
Vai onko se liian vaikeaa?
Eli valitset mittasuhteet juuri sopivasti, jotta voit kiillotella sädekehääsi? Ekologisin vaihtoehto on asua keskustassa pienessä kerrostalokämpässä. Kaikkien tulisi muuttaa kehäkolmosen sisäpuolelle, paitsi ehkä ruuantuottajien. Paperin valmistus tulisi taas lopettaa kokonaan. On ihmiset selvinneet ennenkin ilman lehtiä.
 
Lande
Miehel paku ja 4 varaosa autoa. Ja minulla maasturi. Me ei edes mahduta tavis autoon(kahdeksan hlön perhe) lähin bussiyhteys on 6km kävelyä pysäkille ja lähin kauppa 18km yhteen suuntaan vaik ihan etelä Suomes asutaan.
 
Työhön käytettävä auto on eri asia.

Tämäkin muutoin tietysti valintakysymys, täytyykö asua niin kaukana kaikesta, ettei pyörä riitä. Esim. alle 5km matkoilla suuntaansa ei ihan oikeasti autoa tarvitse, vaikka olisikin muutama pakkaspäivä vuodessa. Kyllähän auto tietysti mukava on, mutta onko se TARPEELLINEN? Hmm, en kyllä itsekään kannata sitä että ihmiset pakkautuu keskuksiin ja syvä maaseutu kuolee. Vaikenen siis aiheesta, josta en itsekään osaa muodostaa mielipidettä :D Ekologinen puoli, mutta sitten taas kulttuurillisesta näkökulmasta...hmm.

Täällä Helsingin seudulla taas autoilijat ei saa multa mitään sympatiaa. Esim. Espoosta päin huristellaan kaksin autoin varsin reippaasti (jotka vielä usein on katumaastereita tai farmareita ja kasvattavat jonoja vielä senkin takia!), ilman mitään muuta syytä kuin että ihmiset on liian hienoja /mukavuudenhaluisia astumaan junaan. Me asutaan Punavuoressa josta on kilometri rautatieasemalle. Tästä menee parinsadan metrin säteellä kolme bussia ja kaksi ratikkaa, ja katu on aina parkkeerattu täyteen yksityisautoja. Eihän siinä mitään järkeä ole!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Öööh millä lailla se citymaasturi on pahempi kun esim paljon kuluttava ja paljon saastuttava henkilöauto?
Vaikkapa sillä tapaa, että ruuhkat ja autojonot = epämukavuustekijä sekä kanssaliikkujille, että autoilijoille itselleen.
Paljon citymaastureita ja farmariautoja = paaaljon pitempi jono ja ruuhka kuin jos samat autot olisivat esim. pikkuruisia smarteja.

Asia mikä mua erityisesti ärsyttää on se, että mitä pröystäilevämpi auto on kyseessä, sitä varmemmin siellä istuu vain yksi ihminen. Se liituraitapukuinen keski-ikäinen mies (joskus nainenkin).
 
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Työhön käytettävä auto on eri asia.

Tämäkin muutoin tietysti valintakysymys, täytyykö asua niin kaukana kaikesta, ettei pyörä riitä. Esim. alle 5km matkoilla suuntaansa ei ihan oikeasti autoa tarvitse, vaikka olisikin muutama pakkaspäivä vuodessa. Kyllähän auto tietysti mukava on, mutta onko se TARPEELLINEN? Hmm, en kyllä itsekään kannata sitä että ihmiset pakkautuu keskuksiin ja syvä maaseutu kuolee. Vaikenen siis aiheesta, josta en itsekään osaa muodostaa mielipidettä :D Ekologinen puoli, mutta sitten taas kulttuurillisesta näkökulmasta...hmm.

Täällä Helsingin seudulla taas autoilijat ei saa multa mitään sympatiaa. Esim. Espoosta päin huristellaan kaksin autoin varsin reippaasti (jotka vielä usein on katumaastereita tai farmareita ja kasvattavat jonoja vielä senkin takia!), ilman mitään muuta syytä kuin että ihmiset on liian hienoja /mukavuudenhaluisia astumaan junaan. Me asutaan Punavuoressa josta on kilometri rautatieasemalle. Tästä menee parinsadan metrin säteellä kolme bussia ja kaksi ratikkaa, ja katu on aina parkkeerattu täyteen yksityisautoja. Eihän siinä mitään järkeä ole!!
Olet ehkä kuitenkin tietoinen siitä, että kaikki Punavuoressa asuvat(kaan ) eivät käy ihan kotinsa lähellä töissä, toisilla on sellainen vuorotyö että pakko olla auto. Toiset eivät saaneet päiväkotipaikkaa lähipäiväkodista, vaan joutuvat kuskaamaan lapsia kauas hoitoon, ehkä juuri eri suuntaan kun on töissä.
Ja TODELLA monella on työsuhdeauto, jota siis on pakko pitää, tai jos ei pidä, niin liksasta vähennetään anyway se auton osuus joka kuukausi.
Moni tekee liikkuvaa duunia joten auto on oltava, vaikka sitä vapaa-aikana ei koskaan käyttäisikään.

Ja edelleen: citymaasturit ja isot farkut eivät välttämättä kuluta / saastuta yhtään sen enempää kun pienet autot.
Turha tuomita autoa pelkästään koon perustella, jos ette muuten autoista tiedä hevon vi**uakaan.
Oletteko koskaan kuulleet, että iso auto voi olla diesel, kun taas pienessä autossa voi olla iso bensakone?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Kyllähän jokaisella omaa napaa ajattelevalla perheellä täytyy olla vähintään 2 autoa. Ja mieluiten toinen ainakin citymaasturi.
Kehitysmaissa ihmiset elää autoitta, joten meillä suomalaisilla on sitten varaa pitää useampi. Tuhoutuuhan se maapallo jossain välissä kuitenkin.
Raha se ratkaisee, ei ympäristötekijät.
Öööh millä lailla se citymaasturi on pahempi kun esim paljon kuluttava ja paljon saastuttava henkilöauto?
Monella on kaksi vanhaa autoa yhden uuden sijasta, ja voit varmaan itse päätellä kumpi saastuttaa ja rasittaa luontoa enemmän..?
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/14560-citymaasturi-kiusanteko-levisi-suomeen

Jokainen toki voi pitää niin montaa autoa kun haluaa. Suomen laki ei sitä kiellä.
Jokainen toki voi myös ajatella kuinka paljon autot saastuttavat. Oli ne sitten uusia tai vanhoja. Kasvihuoneilmiö yms on varmasti kaikille tuttua. Vaikka haluaisikin pitää auton tai pari, niin tosiasioita ei voi kiistää. Yksityisautoilu saastuttaa aina. Oli siihen omasta mielestään pätevä syy tai ei.
Ihmiset joilla on auto tai useampi, usein puolustautuvat sillä että on pakko omistaa auto, koska asuu maaseudulla tms. Mutta tosiasioita että autoilu saastuttaa ne selitykset ei poista.
Miksi siis syytellä muita TUOMITSEVIKSI, jos kyse on vain faktoista?
 

Yhteistyössä