Taapero sairaalaan unikouluun...kokemuksia kaipaan nyt kovasti!

Miuku
Alkuperäinen kirjoittaja **:
Alkuperäinen kirjoittaja Miuku:
Alkuperäinen kirjoittaja marjus:
ihme et tulee noi allergiakyselyitä koko ajan. ettekö tajuu et tässä kysyttiin et onko kellään KOKEMUSTA UNIKOULUSTA? Päivittelyä ja sepustusta vaan miten kauheeta mut sit ei kumminka oo omaa kokemusta ja tietoo et huhhuh. Olis kiva niinku lukea ihan todellisia juttuja eikä mitää tarinoita jos oikeesti on tällästä vaihtoehtoa ehdotettu.
Minä samaa ihmettelen kun luultavasti tällä lääkärillä on enemmän tietoa kuin palsta mammoilla..Taas tämä kuningas syyllistys otetaan käyttöön kun asia on outo ja uusi:D
Miksi sillä lääkärillä olisi enemmän tietoa? Mitä ylijumalia lääkärit muka on? Niillä on yleensä hyvinkin suppeat tiedot.
No ensinnäki se varmaan oli lastenlääkäri joka on"ehkä"nähny muutaman lapsen joilla on erinlaisia ongelmia. Sinun ei tarvitse uskoa lääkäreitä eikä edes lasta käyttää niillä mutta minä kyllä mieluusti uskon lääkäriä mieluumin kuin jotain anonyymia palsta mammaa:)
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja heikku:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
niin ja luulen hyvin pitkälti että meidän hysteeriset huudot johtuivat jotenkin hampaista, eli niitä tuli todella nopeaan tahtiin tuossa yhden vuoden molemmin puolin, koska kun hampaat olivat tulleet alkoivat yötkin rauhoittua, heräili edelleen, mutta ei huutanut hysteerisenä.
Noh..meillä ei ainakaan voi hampaista olla..8kpl ollut jo yli kaks kuukautta ja joka päivä tarkistan oisko ollu siitä vaan ei. huuto vaan jatkuu..Panadolia mekin on koklattu useemman kerran,mitattu onko kuumetta,korvat tarkistettu,perhepedissä meidän välissä saa jotenki ittensä vielä tuskasemmaksi,myllää ittensä jalkopäähän kunnes on vaarana et tipahtaa sängystä.Ja sit kun yrittää tätä estää,eli ottaa tytöstä kiinni niin suuttuu ilm.ja huutaa kovempaa kun ei saa mennä sinne minne haluaa.Valot olleet huoneessa päällä,eli sitä meilkin kokeiltu,tyttö raivoo ja potkii vaan jaloillaan ja ilmeisesti se valo herättää tytön viel enempi..ja huuto vaan jatkuu.Nytkin koitin päikkäreille niin tekee taas sitä samaa tuolla,eli huutaa kun sikaa tapettas ja jos meen viereen niin alkaa hakkaa päätään pinniksen reunaan ja VARSINKIN kun näkee et poistun huoneesta niin siitähän se ilo irtooki..mutta ku sylissäkään ei oo sit hyvä..ei yöllä,ei päivällä..ei oo koskaan ollu sylin perään.:( Niin ja omassa huoneessa ollu jo pitkän aikaan et ei oo vieras asia sekään..
meillä se huuto kesti reilu puolvuotta ja todellakin teki koko ajan hampaita... eli hampaita tuli sinä aikana yhteensä 16 kpl!! kulmahampaiden tulo kesti tooodeella pitkään, mutta enhän niin sanonutkaan että muillakin täytyy johtua kun meilläkin... enkä siitä edes ole ihan varma näin vaan arvelen, muuten kuulostaa kovin tutulta, nyt jo niin kaukaiselta, kun lapsi on jo reilu 2v..
 
jn: puhuit perhepedistä. Meillä lapsen sänky on kiinni meidän sängyssämme ja halutessaan hän voi siis meihih koskea. Kainaloon hän ei pääse mutta hän ei millään muotoa siis vaadikaan siihen pääsyä. Ja olemme kyllä ihan puhtaassa perhepedissäkin nukkuneet. Nyt kun mahani on valtava ja lapsi potkii, ei tuo kainalossa nukkuminevalitettavasti tule kyllä millään muotoa kyseeseen.

Mutta sitäkin ollaan siis kokeiltu, mutta ei siitä ollut apua. Lapsi herää vaikka hän nukkuisi kainalossa.
 
popo
en ehdi kahlata koko ketjua mutta oletko lukenut elizabeth pantleyn pehmeä matka höyhensaarille. itse en antaisi lastani outojen ihmisten hoiviin yöksi kun ei ole myöskään edes mummuloissa ollut.
 
jn
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
jn: puhuit perhepedistä. Meillä lapsen sänky on kiinni meidän sängyssämme ja halutessaan hän voi siis meihih koskea. Kainaloon hän ei pääse mutta hän ei millään muotoa siis vaadikaan siihen pääsyä. Ja olemme kyllä ihan puhtaassa perhepedissäkin nukkuneet. Nyt kun mahani on valtava ja lapsi potkii, ei tuo kainalossa nukkuminevalitettavasti tule kyllä millään muotoa kyseeseen.

Mutta sitäkin ollaan siis kokeiltu, mutta ei siitä ollut apua. Lapsi herää vaikka hän nukkuisi kainalossa.
Niin siis meilläkin heräili piiiitkään, mutta nyt pikkuhiljaa näkyy valoa tunnelin päässä. :)
 
En ehdi lukemaan nyt koko ketjua, mutta onhan mahdollinen refluksitauti suljettu myös pois? Meillä keskimmäisellä pojalla refluksi joka oireilee juuri noin että öisin herää ja itkeskelee kun mahahapot nousee suuhun.
 
Miuku
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Eikö lapsille voi muuten määrätä unilääkettä? Uteliaisuudesta kysyn.. Luulisi, että tuollaisessa tilanteessa sekin olisi vaihtoehto jo.
Muakin kiinnostais tämä.
En ole kyllä kuullu.. en usko koska lapsenhan pitää oppia nukkumaan itse, ei lääkkeiden voimalla. Tehtäis vaan karhunpalvelus itselle.
 
Miuku
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Eikö lapsille voi muuten määrätä unilääkettä? Uteliaisuudesta kysyn.. Luulisi, että tuollaisessa tilanteessa sekin olisi vaihtoehto jo.
Muakin kiinnostais tämä.
En ole kyllä kuullu.. en usko koska lapsenhan pitää oppia nukkumaan itse, ei lääkkeiden voimalla. Tehtäis vaan karhunpalvelus itselle.
 
järki käteen nyt
Ajatelkaapa kuinka paljon se lapsi oikeasti kärsii tuosta tilanteesta. Jos herää 10 jopa yli kertaa yössä niin sehän tarkotitaa että lapsi ei ehdi koskaan saavuttamaan syvän unen vaihetta. Levonpuutehan voi aiheuttaa jopa aivovaurioita joten luulisi että kehittyvän lapselle siitä voisi olla jos monenmoista haittaa todellakin. Minusta tuollaiset yöt on kyllä jatkuessaan moninkertaisesti pahempi asia kuin muutaman yön unikoulu. Lisäksi kun tässä ketjussa harva näyttää edes tietävän mitä se unikoulu tarkoittaa. Kyllähän sitä voi sanoa että oman perheen pitä opettaa nukkumaan kun se perhe ei selvästikään osaa sitä tehdä.

Voi sitä turvattomuuden tunnetta minkä se tuleva vauvakin saa kun joutuu kaiket yöt tämän sekasotkun keskelle =(
 
Alkuperäinen kirjoittaja järki käteen nyt:
Ajatelkaapa kuinka paljon se lapsi oikeasti kärsii tuosta tilanteesta. Jos herää 10 jopa yli kertaa yössä niin sehän tarkotitaa että lapsi ei ehdi koskaan saavuttamaan syvän unen vaihetta. Levonpuutehan voi aiheuttaa jopa aivovaurioita joten luulisi että kehittyvän lapselle siitä voisi olla jos monenmoista haittaa todellakin. Minusta tuollaiset yöt on kyllä jatkuessaan moninkertaisesti pahempi asia kuin muutaman yön unikoulu. Lisäksi kun tässä ketjussa harva näyttää edes tietävän mitä se unikoulu tarkoittaa. Kyllähän sitä voi sanoa että oman perheen pitä opettaa nukkumaan kun se perhe ei selvästikään osaa sitä tehdä.

Voi sitä turvattomuuden tunnetta minkä se tuleva vauvakin saa kun joutuu kaiket yöt tämän sekasotkun keskelle =(
Tätäkin puolta olen tosiaan pohtinut. Onko lapsen etu tosiaan herätä joka yö (poikkeuksena 2 yötä jotka on 3kk aikana nukkunut kokonaan läpi) lukuisia kertoja? Jos mä olen ajoittain ihan hiton väsynyt siihen heräilyyn, niin eikö se lapsikin ole?
 
Miuku
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja järki käteen nyt:
Ajatelkaapa kuinka paljon se lapsi oikeasti kärsii tuosta tilanteesta. Jos herää 10 jopa yli kertaa yössä niin sehän tarkotitaa että lapsi ei ehdi koskaan saavuttamaan syvän unen vaihetta. Levonpuutehan voi aiheuttaa jopa aivovaurioita joten luulisi että kehittyvän lapselle siitä voisi olla jos monenmoista haittaa todellakin. Minusta tuollaiset yöt on kyllä jatkuessaan moninkertaisesti pahempi asia kuin muutaman yön unikoulu. Lisäksi kun tässä ketjussa harva näyttää edes tietävän mitä se unikoulu tarkoittaa. Kyllähän sitä voi sanoa että oman perheen pitä opettaa nukkumaan kun se perhe ei selvästikään osaa sitä tehdä.

Voi sitä turvattomuuden tunnetta minkä se tuleva vauvakin saa kun joutuu kaiket yöt tämän sekasotkun keskelle =(
Tätäkin puolta olen tosiaan pohtinut. Onko lapsen etu tosiaan herätä joka yö (poikkeuksena 2 yötä jotka on 3kk aikana nukkunut kokonaan läpi) lukuisia kertoja? Jos mä olen ajoittain ihan hiton väsynyt siihen heräilyyn, niin eikö se lapsikin ole?
On, ainaki minä huomasin omasta että oli ja ihan kuin eri lapsi kun alkoi nukkumaan.
 
hei
Helppohan se on näin sanoa, mutta en veisi. En tohtisi, kuulostaa liian raa'alta.

Ja ei ole meidänkään pirpana (saman ikäinen) ollut meistä yötä erossa. Ei siinä mun mielestä mitään kummallsita ole.

Meillä on tuossa lähipiirissä kokemus yhdestä vähän vastaavasta. Herätti ekat 4-vuotta öisin, kunnes syyksi paljastui sittenkin ne korvat. Eli liimakorva oli hällä.

Mä koittaisin ihan kaiken muun ensin...
 
Chef, kahlasin koko ketjun läpi, sillä asia kiinnostaa minua todella.

Kahden poikamme kanssa olemme joutuneet unikouluttamaan moneen kertaan. Myös meillä kaikki allergiat ym. fyysiset syyt poissuljettiin aikoinaan.

Onko seudullanne mahdollista saada maksusitoumus kunnalta Ensi- ja Turvakotien järjestämään unikouluun, josta joku mainitsi? Ovat maksullisia, mutta joskus maksusitoumus myönnetään. Täällä lapissa sairaala ei tarjonnut unikoulua, joten lopulta saimme lähetteen terveyskeskuksesta, jolla olisimme päässeet Rovaniemen Ensi- ja Turvakotiin unikouluun. Unikoulu olisi kestänyt 5 vuorokautta, joista 3 lapsi olisi ollut yksin yöt ja minä tai isä olisimme olleet 2 viimeistä yötä. Korostivat puhelimessa, että eivät huudata lasta tuntitolkulla vaan kannattavat astetta lempeämpää tapaa. Kuitenkin sanoivat, että toki se lapsi siellä itkee jonkin verran. Aamulla sitten tarkat selostukset, miten yö meni.

Lopulta emme joutuneet lähtemään, matka olisi ollut niin pitkä, että päätimme vielä kerran yrittää kotioloissa tilanteen rauhoittamista.

Eka poikamme siis oli tämä ns. huonompi tapaus, heräili n. 45min välein läpi yön. Saimme tilanteen lopulta rauhoitettua kun siirsimme lapsen omaan huoneeseen (tai tässä tapauksessa matkasängyssä olohuoneeseen kun muita huoneita ei ollut) ja osittain yksin ja osittain siskoni avulla "huudatimme" monta monta yötä... Muistaakseni vajaa pari viikkoa siinä sitten meni ja yöt paranivat. Se oli yhtä helvettiä, mutta jälkeenpäin täytyy todeta, että kannatti. Mitkään lempeät vaihtoehdot eivät kannattaneet meidän tapauksessa, olisimme saaneet istua sängyn vieressä koko yön silittelemässä...

Tämän toisen pojan kanssa olemme tehneet saman, ikää on nyt 1v 2kk. Hän on ollut aavistuksen parempi nukkuja alusta asti, mutta myös hänet jouduimme siirtämään omaan huoneeseen kun yöt menivät mahdottomiksi. Nyt olemme "huudattaneet" n. viikon verran ja yöt ovat jo rauhoittuneet. Nukkuu "putkeen" n. 20-05.

Tiedän paljon erilaisista unikouluista, niistä sairaaloidenkin, joten voin mielelläni kertoa lisää, jos tahdot tietää... Ymmärrän huolesi täysin!! Voimia! :heart:
 
Ainiin, niistä unilääkkeistä, aikoinaan kuulema annettiin lapsillekin. Meidän lääkäri täällä kertoi, että olivat tarjonneet hänenkin lapselle mutta olivat ratkaisseet asian niin, että olikin syöttänyt ne lääkkeet vaimolle :LOL: Yöt olivat parantuneet kun vaimo ei enää herännyt joka äännähdykseen :D
 
tuota
Lapsen unen katkonaisuudesta: Pienellä lapsella unisykli on vain noin 50 minuuttia. Eli tuossa ajassa pääsee niin syvään uneen kuin lapsi yleensä voi päästä. Eli sen puolesta tietääkseni heräily ei ole kovin haitallista, kunhan pätkät eivät ole alle kolmen vartin. Muuten kyllä tuo huutaminen ja valvominen öisin luulisi olevan lapsellekin raskasta.

Toisin kuin aiemmin sanoin, saattaisin tuossa teidän tilanteessanne kuitenkin viedä lapsen sinne sairaalaan. Kyllä nuo jatkuvat toistuvat öiset huutamiset sen verran oudoilta kuulostavat.
 
En nyt lukenut koko ketjua läpi, vain vähän ekaa ja tätä viimeistä. Mutta mielipiteeni on ehdottomasti unikoulun puolella mikäli tosiaan allergiat sun muut on poissuljettu jo.

Meidän keskimmäinen kävi unikoulun ollessaan 10kk ikäinen (ja ei, ei siitä jäänyt hänelle mitään traumoja eikä vanhemmillekaan)
Täällä unikoulu pidettiin ensi- ja turvakodilla.
Toimi siten että 2 ensimmäistä yötä lapsi oli siellä ilman vanhempia, en edes nukuttanut häntä vaan olin tekemässä iltatoimet ja vein sänkyyn ja lähdin kotiin.

Lasta ei huudatettu, vaan hänen tarpeisiin kyllä vastattiin. Otettiin syliin jos oli tarpeen tai tassuteltiin.
Seuraavat 3 yötä olin mukana ja hoidin lapsen öisinkin.

Päivät lapsi oli kotona.
Samalla jätettiin tutti ja tuttipullo pois käytöstä.

Tästä oli meille suuri apu, joten sen vuoksi suosittelen.

Tuossa vaiheessa olin äärimmäisen väsynyt yövalvomisien vuoksi. Poika huusi täyttäkurkkua parituntia putkeen eikä vanhemmista kumpikaan saanut nukuttua kunnolla, ei vaikka oli korvatulpat käytössä.

Neuvolasta saatiin lähete unikouluun ja sieltä sitten tuli kutsu kun heillä oli tilaa (eli vain yksi unikoulutettava) lapsi ottaa vastaan.
 

Yhteistyössä