Taapero sairaalaan unikouluun...kokemuksia kaipaan nyt kovasti!

Käytiin tänään TYKS:issä ja lääkäri ehdotti unikoulua.

Olen itse kaikenmaailman lastenhuudastusta ehdottoman vastaan ja ajatuskin siitä että lapsi on yön (ja näitä öitä ollaan siis ymmärtääkseni useampi sairaalassa) poissa kotoota ja vielä vieraassa paikassa, tuntuu äärimmäisen ahdistavalta.

Sekä sairaanhoitaja, että lääkäri katsoivat minua haavi auki, kun kysyttäessä kerroin, ettei lapsi ole ollut koskaan yötä muualla, kuin kotona. Omasta mielestäni 12kk ikäisen lapsen ei ole tarvinnut öitä muualla olla, kuin omassa kodissaan mikäli vanhemmilla ei ole ollut mitään lomareissua tms. jonka vuoksi olisi tarvetta hoidolle ollut. Sairaalan henkilökunta näytti olevan asiasta toista mieltä ilmeidensä ja ihmettelyjensä perusteella :/

Lapsi on kyllä ollut viikoittain (poikkeuksena viimeinen runsas kuukausi) mummolassa noin 3-4 tuntia hoidossa eli ei me vanhemmat häneen sentään kiinni olla kasvettu.

Onko jollakulla unikoulusta kokemusta? Mitä se käytännössä tarkoittaa? Lapsi siis viedään sairaalaan illalla ja haetaan aamulla? Saako äiti nukuttaa hänet eli siis olla läsnä kunnes hän nukahtaa? Montako yötä unikoulu kestää?

Ja mikä ehkä eniten pohdituttaa, miten se unikoulu sitten yöllä toteutueteen jos (ja kun) lapsi herää huutamaan? Kauanko hänen annetaan huutaa jne?

Olen itse valmis vaikka seisomaan koko yön päälläni viikon ajan jottei lasta pidä unikouluun viedä, mutta läääkärin mukaan tilanne nyt mitä suuremmalla todennäköisyydellä vaatii nimenomaan sen että lapsi viedään sinne sairaalaan.
Eli että kotona lapsen unikoulun pitäminen ei onnistu koska vaikka tekisimme mitä muutoksia jne. niin se ei siltikään poikkea riittävästi siitä normista eikä siis tehoa.

Tuli sellainen olo, että lapselle pitää antaa nyt todellinen shokkihoito ja järkyttää häntä mahdollisimman paljon, mikä kuulostaa suorastaan julmalta ja sairaalta.

Saimme viikon vielä armonaikaa ja ohjeet viimeiseen muutosyritykseen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lapsi siirretään nukkumaan omaan huoneeseen (nukkuu nyt omassa sängyssä, mutta samassa huoneessa) eikä hänen yöllisiin itkuihinsa vastata kuin vasta silloin kun tilanne todellakin sitä vaatii.

Tällä hetkellä jaksamme ihan hyvin, eli emme ole mieheni kanssa vanhempina mitenkään uupunaita yöheräilyjen vuoksi tms. Joten ajatus unikoulusta tuntuu siltäkin osin älyttömältä. Toisaalta meille on runsaan 5 viikon kuluttua tulossa perheenlisäystä jonka johdosta teen varmaankin sitten jo kuolemaa kun on yöllä kaksi herättäjää :/

Mä en tiedä mitä mä tekisin :ashamed: :|

Unikoulu kuulostaa ihan hirveälle. Mutta onko se sitten niin hirveää kuin luulen/pelkään?

*muoks...tuonne ketjuun olen tämän jo kirjoittanut mutta kun kaikki eivät sitä lue, niin lisään tähän:

Fyysiset sairaudet, allergiat, korvatulehdukset yms. on suljettu pois. Panadol ei auta, eli ei itke kipua. Lasta on käytetty 4 kertaa lääkärissä 3kk ajan, kolmella eri lääkärillä.

Ruokavaliosta on eliminoitu mahdolliset allergiaa aiheuttavat ainesosat ja verikokeet otettu, mutta mikään ei viittaa allergiaan.

Lapsi nukahtaa ilman ongelmia omaan sänkyynsä, eli nukahtaminen ei ole ongelma. Jos lapsi nukkuu koko yön vieressä, herää silti.
 
hui
en antais sairaalaan unikouluun pientä, vuoden ikäinen?!? Siitä se saa elinikäiset traumat! Älä kuuntele lääkäreitä, nekin vain ihmisiä ja erehtyväisiä. Luota ittees! Pärjääkö lapses siel oikeesti?
 
nanna
Unikoulusta en tiedä, mutta meillä nyt 1v5kk tyttö eikä hänkään ole ollut vielä koskaan yökylässä pois kotoa! ja on kotihoidossa, tosin itse olen pph mutta kuitenkin.... kiva.

Tsemppiä!!
 
Siis

onhan lapsi tutkittu kaiken varalta, ettei mikään fyysinen syy herätä häntä?

Meillekin lääkäri ehdotti unikoulua, mutta en suostunut. Nyt olen vasta alkanut epäillä jotain suolisto-oireista allergiaa eli herää vatsavaivoihin. Hän nimittäin osasi nukkua aiemmin vauvana ja on silloin tällöin osannut isompanakin. Veikkaan jotain epäsopivaa ruoka-ainetta tms. Parhaalle allegialääkärille vaan on monen kuukauden jonot, odotellaan aikaa...
 
Ei EI EI!
En veisi. Ihme lääkäri. Ensinnäkään unikoulu ei suositella alle 1,5 vuotialla, JOS olenkaan ja silloin hyvin pehmeää sellaista. sairaalan unikoulu ei ole pehmeä. Mietippä mitä kauhua lapsesi tulee kokemaan sairaalassa, yksin, vieraiden keskellä.. Äärimmäistä hylkäämisen tunnetta. Ja jos vielä jaksatte ihan hyvin noita öitä, niin en voi millään ymmärtää edes harkitsemista noin karua menetelmää!
 
Lisätietoja ?
Niin ja meillä siis herää lapset 4v kerran yössä (tulee silloin makkariin) ja 1,5v herää 3-4 kertaa yössä niin että pitää hyssyttää takas unille, eikä olla ajateltu että olisi mitenkään ongelma. Itkeekö lapsi yöllä vai haluaisiko leikkiä vai mitä?
 
th
olin hoitajana lastenosastolla yhden unikoululaisen kanssa tuossa n. vuosi sitten. Äidin piti lähteä iltasella, vähän ennen iltatoimia. Lapsi toki hieman itki, mutta rauhoittui nopeasti. Ainakin tässä tapauksessa lähtö tuntui olevan äidille todella paljon hankalampaa kuin lapselle. Sitten syötiin iltapa, ja tehtiin muut iltatoimet. Sitten sänkyyn nukkumaan. Lapsi alkoi itkeä, joten yhteensä varmaan pari tuntia silittelin selkää ja lauleskelin ja istuin siellä huoneessa niin kauan kunnen nukahti. Yksin ei toki jätetty huutamaan, onhan vieran paikka jo pelottavakin. Kolme yötä kyseinen lapsi siellä oli, ja joka ilta huusi vähemmän. Viimeisenä iltana korkeintaan jonkun 5min. Sen jälkeen kölli tyytyväisenä sängyssä ja odotti unen tuloa. Pointtina oli, että kun sänkyyn laitetaan, niin sitten sieltä ei enää lähdetä, vaikka kuinka itkisi ja kiukkuaisi. Samaa sovella kotona oman pojan kanssa ja on toiminut hyvin.

Kannattaa myös kysyä teidän sairaalasta, että mikät heidän tapansa hoitaa asia. Mutta itse voisin kyllä lapseni unikouluun laittaa omien kokemusteni perusteella :) Ja hirveästihän on sitten vanhemmista kiinni, että jatkavatko he tätä sitten kun päästään kotiin, että lapsi tottuu siihen, että sama meininki kotonakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lisätietoja?:
Millaisia teidän yöt nyt sitten on kun unikoulua harkitsette?
Lapsi herää yöllä pahimmillaan 15 kertaa, keskivertoyönä heräämisiä on ehkä 4-5.

Normaali yö menee siten, että lapsi nukahtaa ihan kivasti ja noin 0,5-1h kuluttua herää. Hän huutaa 0,5-1,5h täyttä huutoa eikä lasta saa tyyntymään millään. Tästä noin tunnin kuluttua herää uudelleen ja huutaa 15-30 min. Loppuyöstä heräilee usein vielä moneen otteeseen, mutta tuolloin nukuttaminen kestää 1-5 min.


 
Lastenhoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja th:
Lapsi toki hieman itki, mutta rauhoittui nopeasti. Ainakin tässä tapauksessa lähtö tuntui olevan äidille todella paljon hankalampaa kuin lapselle.
Totta kai lapset rauhoittuu nopeasti vieraassa tilanteessa. Kun on kerran hylätty vanhemman toimesta niin on luonnollista että lapsi tahtoo varmistaa käyttäytymällä hyvin ettei häntä taas hylätä eikä uskalla näyttää todellisia tunteitaan vieraille. Puolustuskeino pienellä on paeta stressiä ja vierasta tilannetta unimaailmaan, siksi nukkuu yön hyvin. Päivähoidon puolella ainakin näin..
 
tuota
Minäkin selvittäisin onko joku fyysinen syy heräilyihin. Tuttavien joukossa on ollut muutama jatkuvasti heräilevä lapsi, joita osaa on yritetty unikouluttaa. Pahimmat tapaukset ovatkin sitten osoittautuneet allergisiksi. Yksi kävi sairaalan unikoulunkin, mutta ei se täydellisiä öitä taannut, kun allergiat huudattavat. Omaani en edes yrittänyt unikouluttaa, kun hänellä on allergioita ja uskoin heräilyiden johtuvan pääasiassa niistä. Näin näyttäisi olevankin.

Yksi olennainen kysymys mielestäni on, miksi lapsi pitäisi nyt unikouluttaa? Jos te ette kärsi tilanteesta, niin ketä varten lapsen olisi pakko nukkua? Oma saman ikäinen allergiseni herää useita kertoja yössä, ja se on mielestäni minun ja lapsen välinen asia. Ei se ketään lääkäriä pitäisi ahdistaa, niin kauan kun minua ei haittaa.

Teillä tietty syntyvä vauva voi hankaloittaa tilannetta, mutta minä varmaan toimisin kuten nytkin ja miettisin tilannetta sitten, kun tai jos ei enää jaksa. Saatteko helposti jotain hoitoapua esim. isovanhemmilta, niin että pystytte lepäämään, kun vauvakin tulee?
 
kiinnostunut
Niin siis ilmeisesti täällä ei ole ketään jonka lapsi olisi käynyt unikoulussa? Olisin itsekin kiinnostunut aiheesta, koska en ole nukkunut kohta yhdeksään kuukauteen ja alkaa voimat olemaan aika lopussa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Siis:
onhan lapsi tutkittu kaiken varalta, ettei mikään fyysinen syy herätä häntä?

Meillekin lääkäri ehdotti unikoulua, mutta en suostunut. Nyt olen vasta alkanut epäillä jotain suolisto-oireista allergiaa eli herää vatsavaivoihin. Hän nimittäin osasi nukkua aiemmin vauvana ja on silloin tällöin osannut isompanakin. Veikkaan jotain epäsopivaa ruoka-ainetta tms. Parhaalle allegialääkärille vaan on monen kuukauden jonot, odotellaan aikaa...
On tutkittu ja allergiat on nyt poissuljettu sekä verikokein, että eliminoinnen.

Lapsi on päivisin täysin normaali, ikätaoisesti kehittynyt, iloinen ja reipas lapsi. Lapsi oirehtii siis vain yöllä. Allergialääkärin (lasten allergologilla olemme käyneet) mukaan tämäkin puoltaa sitä, ettei lapsella allergioita ole.

 
Helmi S
Tiedän yhden, joka oli sairaalassa unikoulussa. Myöhemmin löytyi liimakorva, josta se yövalvominen oli aika paljon kai johtunut.

Kamalalta kuulostaa minustakin tuo ajatus. Mulla on itsellä just vuoden täyttänyt ja viime viikonloppuna nukkui elämänsä ensimmäisen kokonaisen yön. N. viikko imetyksen lopettamisen jälkeen.

Sairaalat on pelottavia paikkoja. Voisko kompromissina esim. isovenhempi pitää kotonaan unikoulua? Jos siis tuntuu, että ei onnistu kotona mitenkään.
 
huihaihei
laitetaan lapsi nukkumaan hereillä ollessa, hämärässä valossa sitten miten teillä on tapana nukuttaa, suukottelu/satu/laulu.. yms paijailu. Sitten hyvänyöntoivotus ja vanhempi pois..

Lapsi ei ala nukkumaan, huutelee mammaa sängystä, käyt katsomassa 1. kerran sanot että on aika nukkua, paijaat, lähdet pois..
2. huutelee vielä, annat odottaa vähän pidempään minuutteja muutamia, menet sisään, sanot päättäväisesti mutta lempeästi nyt nukutaan on yö ja peittelet lapsen ja menet pois.
3. taas kuuluu huutelua. annat taas odottaa pidempään (tässä vaiheessa lapsi voi jo itkeäkin mutta se on vähän niinkuin osana koulutusta että heti ei saa sua siihen tueksi ja joutuu hyväksymään että yksin on osattava nukkua).. nyt et sit enään puhu mene vain rauhallisesti viereen, peittelet ja menet pois.
4. taas hieman pidempään annat odottaa, kolmoskohdan jälkeen ei saisi tehdä minkäänlaista katsekontaktia lapseen koska se aktivoi lasta pysymään hereillä ( hei sä huomioit mua ei huvita nukkua- meiningillä ). menet vain ja peittelet lapsen.
5. - xxx. toista 4 kohta..

Tää on semmoinen missä tuota itkua tulee mutta mä en käsitä miksi se ois paha asia. Kyllä lapsi oppii sen että se äiti tulee sieltä kun huutelee aiknsa mutta se viivytys tekniikka saa lapsen kuin lapsenkin väsymään, vanhemmat on tässä ne jotka sen pitkäjännitteisyyden punnitsee. TÄÄ VAATII HYVIÄ HERMOJA ja päättäväisyyttä ja useita iltoja.

Tsemppiä :) kyllä se teille oikea tapa löytyy sairaalaan menemättä.
 
tuota
Mä kyllä yrittäisin selvittää eka fyysiset syyt kuten allergian. Meillä yöt on just ap:n kuvaamia silloin, kun testissä on paha ruoka-aine. Voihan toi olla jotain muutakin, mutta sopisi hyvin myös suolisto-oireiseen allergiaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja Lisätietoja?:
Millaisia teidän yöt nyt sitten on kun unikoulua harkitsette?
Lapsi herää yöllä pahimmillaan 15 kertaa, keskivertoyönä heräämisiä on ehkä 4-5.

Normaali yö menee siten, että lapsi nukahtaa ihan kivasti ja noin 0,5-1h kuluttua herää. Hän huutaa 0,5-1,5h täyttä huutoa eikä lasta saa tyyntymään millään. Tästä noin tunnin kuluttua herää uudelleen ja huutaa 15-30 min. Loppuyöstä heräilee usein vielä moneen otteeseen, mutta tuolloin nukuttaminen kestää 1-5 min.
Kihomadot voivat aiheuttaa heräilyä pitkin yötä,olisko niitä? Samoin allergia.

 
m
Älä laita unikouluun sairaalaan vaan ota unikoulu käyttöön kotona. Nuo ohjeet th:lta olivat hyvät. Eli lapsi sänkyyn illalla ja silittelet ja laulelet hänelle niin kauan ,että hän nukahtaa.Älä ota pois sängystä. Ja sama yöllä. Miettikää vielä voisko isä valvoa nää unikoulu yöt. Lapsi on yleensä enemmän äitinsä perään, joten isaä voisi saada nopeammin tuon unikoulun ohitse.
Tsemppiä.
 
Helmi S
Mua mietityttis kyllä vielä ne fyysiset syyt. Käyttäisit vielä jollain toisella lääkärillä. Jos tunnin huutaa yöllä eikä mikään auta, niin ei sillä voi mun järjen mukaan kauheen hyvin asiat olla.
 
tuota
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
On tutkittu ja allergiat on nyt poissuljettu sekä verikokein, että eliminoinnen.

Lapsi on päivisin täysin normaali, ikätaoisesti kehittynyt, iloinen ja reipas lapsi. Lapsi oirehtii siis vain yöllä. Allergialääkärin (lasten allergologilla olemme käyneet) mukaan tämäkin puoltaa sitä, ettei lapsella allergioita ole.
En sano, että teillä on välttämättä kyse allergioista, mutta tuo päivisin normaali, ikätasoisesti kehittynyt, iloinen ja reipas ei kerro yhtään mitään. Tiedän monta pahasti allergista lasta, jotka ovat juuri tuollaisia.

Eliminoinnit ovat ainoat (melkein) varmat keinot selvittää allergia. Mitä teillä on eliminointu lapsen ruokavaliosta?

Ja ovatko yöt aina tuollaisia? Meillä samaa aiheutti mm. hampaiden tulo. Särkylääke auttoi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei EI EI!:
En veisi. Ihme lääkäri. Ensinnäkään unikoulu ei suositella alle 1,5 vuotialla, JOS olenkaan ja silloin hyvin pehmeää sellaista. sairaalan unikoulu ei ole pehmeä. Mietippä mitä kauhua lapsesi tulee kokemaan sairaalassa, yksin, vieraiden keskellä.. Äärimmäistä hylkäämisen tunnetta. Ja jos vielä jaksatte ihan hyvin noita öitä, niin en voi millään ymmärtää edes harkitsemista noin karua menetelmää!
Unikoulua kyllä vietetään jo reippaastikin alta 1v lapsien kanssa. Lapseni serkku oli unikoulussa alta vuoden ikäisenä.

Niin, kerro sinä minulle että mitä kauheaa se lapsi siellä tulee kokemaan? Ei tässä auta kuahukuvien maalailu, vaan haluan tietää miten unikoulu ihan oikeasti toteutetaan.

Jos lapsi joutuisi sairaalaan jostakin muusta syystä, enkä voisi olla hänen kanssaan siellä 24/7, niin kokisiko hän silloinkin äärimmäisiä hylkäämistunteita ja vammautuisi henkisesti loppuelämäkseen?

Ei tässä nyt auta kauhistelut, vaan haluan sitä tositietoa.

Johan kerroin, että 5 viikon päästä meille syntyy vauva joka luonnollisestikin herättää yöllä useamman kerran koska tarvitsee ruokaa. Siihen vauvan heräilyyn kun lisää vielä tuon taaperon heräilyt, niin mä veikkaan, että mut löytää siinä kohtaa lataamosta.

Eli kyllä tässä ihan pätevien syiden vuoksi mielestäni tuota unikoulua harkitaan.

Jos jollakulla on antaa keinot miten saada lapsi nukkumaan kotikonstein, niin otan ne mieluusti vastaan. Kuten jo kerroin, olen valmis seisomaan vaikka päälläni jos siitä on apua. Kukaan ei vain ole tähän päivään mennessä osannut auttaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja th:
olin hoitajana lastenosastolla yhden unikoululaisen kanssa tuossa n. vuosi sitten. Äidin piti lähteä iltasella, vähän ennen iltatoimia. Lapsi toki hieman itki, mutta rauhoittui nopeasti. Ainakin tässä tapauksessa lähtö tuntui olevan äidille todella paljon hankalampaa kuin lapselle. Sitten syötiin iltapa, ja tehtiin muut iltatoimet. Sitten sänkyyn nukkumaan. Lapsi alkoi itkeä, joten yhteensä varmaan pari tuntia silittelin selkää ja lauleskelin ja istuin siellä huoneessa niin kauan kunnen nukahti. Yksin ei toki jätetty huutamaan, onhan vieran paikka jo pelottavakin. Kolme yötä kyseinen lapsi siellä oli, ja joka ilta huusi vähemmän. Viimeisenä iltana korkeintaan jonkun 5min. Sen jälkeen kölli tyytyväisenä sängyssä ja odotti unen tuloa. Pointtina oli, että kun sänkyyn laitetaan, niin sitten sieltä ei enää lähdetä, vaikka kuinka itkisi ja kiukkuaisi. Samaa sovella kotona oman pojan kanssa ja on toiminut hyvin.

Kannattaa myös kysyä teidän sairaalasta, että mikät heidän tapansa hoitaa asia. Mutta itse voisin kyllä lapseni unikouluun laittaa omien kokemusteni perusteella :) Ja hirveästihän on sitten vanhemmista kiinni, että jatkavatko he tätä sitten kun päästään kotiin, että lapsi tottuu siihen, että sama meininki kotonakin.
Kiitos kokemuksesi jakamisesta.

Aion kyllä olla osastolle puhelimitse yhteydessä ennen kuin mitään päätöksiä suuntaan tai toiseen teen jotta saan tietää miten tuolla asiat hoidetaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmi S:
Tiedän yhden, joka oli sairaalassa unikoulussa. Myöhemmin löytyi liimakorva, josta se yövalvominen oli aika paljon kai johtunut.

Kamalalta kuulostaa minustakin tuo ajatus. Mulla on itsellä just vuoden täyttänyt ja viime viikonloppuna nukkui elämänsä ensimmäisen kokonaisen yön. N. viikko imetyksen lopettamisen jälkeen.

Sairaalat on pelottavia paikkoja. Voisko kompromissina esim. isovenhempi pitää kotonaan unikoulua? Jos siis tuntuu, että ei onnistu kotona mitenkään.
Korvat on tutkittu nyt 4 kertaa 3kk sisällä ja opvat täysin terveet. Lapselle on tehty myös ylkeislääkärintarkastus joka kerta ja kunnossa on. Lisäksi otettu verikokieta yms. ja kaikki on ok.

Mummolle jo soitettiin ja mummo saattaisi kyetä meitä auttamaan. Eli ihan ehdottomasti käytetään ensisijaisesti häntä ja vasta sitten viimeisenä vaihtoehtona tuota sairaalaa.
 

Yhteistyössä