***SYYSMASSUT 2007*** HEINÄKUU

Taustalta voisin taas kirjoitella vähän kuulumisia. Neuvolassa kaikki on ollut hyvin, vauva edelleen kiltisti raivotarjonnassa. Mua supistelee lievästi, aika harvakseltaan tosin, mutta paineen tunnetta jalkovälissä on sitten välillä senkin edestä. Sf-mitta oli 30 cm viimeksi kun kävin neuvolassa, taisi olla reilu viikko sitten. Liikkuminen onnistuu ihan ok vielä, alaselässä tuntuu kyllä jos kävelee esim. kaupungilla monta tuntia. Pientä päänsärkyä ja pahoinvointia on alkanut taas esiintymään, mutta kaiken kaikkiaan voisi kyllä sanoa, että voin melko hyvin.

Meillä on nimi valmiina tytölle, joka tietysti menee vaihtoon jos tyttö ei yhtään siltä näytä. Sitten joudutaan kyllä oikein miettimään, koska meillä on melko erilainen maku miehen kanssa nimien suhteen. Ristiäiset pidetään kotona ja kummeiksi tulevat mun veli ja hänen avokkinsa. Tai siis toivottavasti tulee :D , me ei olla heitä virallisesti vielä pyydetty.

PippuriMamma, toivottavasti kääntö onnistuu!

-meja ja tyttö 33+3
 
Tervehdys kaikille,

Koko raskausaika on mennyt yhdessä hujauksessa, mutta sainpas vihdoin ja viimein kuitenkin kirjoitettua tänne. Teillä näyttää olevan mukavan tiivis yhteisö täällä syysmassuissa. Toivottavasti mukaan vielä mahtuu ja jutut jatkuvat lapsien synnyttyäkin. =)

Olen 27-vuotias helsinkiläinen esikon odottaja. Laskettu aika on 5.9. ja Haikaranpesään olisi tarkoitus mennä synnyttämään. Raskaus sujui viime viikkoon asti todella hyvin (mustikat ja mansikat on tullut itse poimittua), mutta viime tiistaina minulla todettiin raskausdiabetes. Virtsanäytteet ovat olleet aina puhtaita, en ole ylipainoinen, eikä suvussa ole kakkostyypin diabetestä, joten sokerirasituksen tulos oli aika yllätys! Masun koon takia (mennyt koko raskauden yläkäyrän yläpuolella) neuvolan täti päätti pistää minut testeihin, vaikka lääkäri pitikin turhana! No onneksi ultran mukaan lapsi ei ole kerinnyt kasvamaan ihan hirveästi ja rv 38 tehdään vielä uusi ultra koon tarkistamiseksi. Pikkuisen tuo synnytys hirvittää kun olen itse aika pieni, pituutta vähän alle 160 cm. No nyt sitten vain odotellaan ja syödään super terveellisesti, vaikka lapsen kokoon ei ilmeisesti enää tässä vaiheessa paljon pystykään vaikuttamaan :/

Kummeista: Mekin ollaan jo miehen kanssa päätetty ketä pyydetään kummeiksi. Tosin ajateltiin odottaa lapsen syntymää ennen kuin kysytään heiltä mitään. Mies haluaa oman veljensä kummiksi ja minä hyvän ystäväni. Harmi vain, että molemmat kummiehdokkaat asuvat yli 100 km päässä.

Miten te muut olette ajatellut järjestää ristiäiset, pyydättekö ristiäisiin vain lähisuvun ja kummit vai myös kavereita yms.? En ole itse vielä paljon kerinnyt pohtimaan koko juhlaa, mutta äiti haluaisi kovasti pitää ristiäiset hänen luonaan Tampereella, itse siis asun Helsingissä. Ajatus kuulostaa sinänsä hyvältä, sillä silloin en joutuisi järjestämään ja tekemään kaikkea yksinäni. Toisaalta suurin osa kavereista asuu Helsingissä ja jos haluan heidät mukaan ristiäisiin pitäisi juhlat pitää täällä. No onhan tässä vielä aikaa miettiä...en oikein edes tiedä pitäisikö kavereita kutsua ristiäisiin vai juhlia vain pienellä porukalla..?

Jokos teillä muilla alkaa olemaan kaikki vauvatavarat hankittuina? Meillä on suurin piirtein kaikki kunnossa. Pinniksen patja ja muuta pientä tavaraa pitäisi vielä hommata. Onko muuten kenelläkään ideoita, mistä tuota patjaa kannattaisi lähteä etsimään, löytyyky esim. tavallisista prismoista tms?

Tsemppiä vielä PippuriMammalle kääntöyritykseen, toivottavasti onnistui!

-
Joe ja Papu 34+6
 
Pippurimammalle :hug:
Tervetuloa Vilma! :flower:

Omaa napaa.. Neuvolassa olin kolmannella lääkärikäynnillä.
verenpaine: 115/72
pissa: puhdas
paino: -900 g eli kokonaispaino on nyt +3kg
raivotarjonta
:heart: : ++
liikkeet: ++
turvotus: +
kohdunkaula alkanut pehmenemään, mutta edelleen kiinni ja 3 cm pitkä

Pyysin päästä vielä myöhemmin ultraan, kun olen ajatellut yrittää synnyttää ilman lääkkeitä ja olis kiva tietää, jos sieltä onkin tulossa oikein iso vauveli, niin voisi suunnitelmat muuttua. Lääkäri vaan totesi, ettei tarvetta ole, koska vauva viime viikolla (vko 33+4) painnanut 2200g, joten on normaalikokoinen. Mä oisin silti halunnut sinne! Tarvii ens viikolla puhua neuvolassa.. Nyt mulla on sitten neuvolakäynnit viikon välein. Ja tänään alkaa perhevalmennus.

Pinniksen patja me ostettiin Ikeasta. Mutta niitä saa ainakin huonekaluliikkeistä, jotka myyvät pinniksiäkin.

Nyt on viiminen työpäivä ja huomenna alkaa äippäloma!!! =) =)

Paveliina ja Jooseppi 34+5
 
Kiitos kaikille jotka kerroitte kokemuksenne! Ei se niin kamalaa ollutkaan. Tosiaankin kun sen pari mukii huitas sitä "kokis"-litkuu nopeesti alas miettimättä niin menihän se.
Nyt vaan on käsitaipeet erittäin hellinä kun sattu se neulan pistäminen. En kyllä et koskaan aikaisemmin olis tuolla tavalla sattunut.
Huomenna saan sit tuloksen kun soitan puolenpäivän jälkeen neuvolaan. Sit tietää jatkon. Mua vaan pikkasen pelottaakoko tulos kun naapuri puhu siitä tarkasta ruokavaliosta ja mitä se voi aiheuttaa vauvalle jos ei sitä noudata et vaavi voi joutua sit tehohoitoon jne. :'(
Ehkä tätä ei auttaisi vielä murehtia mutta silti.

Samalla mulla oli neuvolakäynti ja siellä sijainen. Painoa ei ollut tullut yhtään lisää, pissa puhdas, hb 129, paineet ok.
Viimeviiikolla ultrassa vaavi oli raivotarjonnas ja nyt sit ilmeisesti ei olekkaan enää. Neuvolatätin mielestä olisi hieman viistossa, mut siitä mä en nyt ota täl hetkel mitään paineita. On sillä vielä aikaa kääntyä oikeaan asentoon.

Kummeista Olen ajatellut et olisiko hassua että vanhin neitini joka pääsi juuri ripille, olisi tämän toinen kummi? Isosisko ja kummi, kuulostaako oudolta???
Olen ajatellut tätä siksi että kävimme silloin tämän meidän vauvauutisen kanssa vanhemman neitini kanssa läpi monet keskustelut ja itkut. Tämä oli silloin sille erittäin suuri järkytys et omille vanhemmille voi käydä tällainen "vahinko" kun kerta jälkiehkäsyt sun muut on keksitty. Vasta Vappuna neitini "suli" ja tää tulokas on sille tosi tärkeä.

Kirjoittelen sit huomenna, minkä kohtalon sain sokerirasituksesta.

Pippurimammalle :hug: ja onnea kääntöyritykseen!
Vilma 80, tervetuloa omastanikin puolesta joukkoon ;)

Vointeja kaikille!!!
jaana ja pikkanen masuasukki 33+1
 
Jokohan sitä iskisi meikäläiseenkin tuo "pesän rakennus-vietti"??
Tässä meinaan hiki päässä pesin ja silitin mein makkarin verhot, mankeloin toiset (ei tepsiny pellavaan silitysrauta) ja sain ne vielä ripustettuakin!!

Joskohan sitä alkaisi laittamaan pinnasänkyä valmiiksi nyt kun tuo pienempi isosisko nukkuu hienosti isojen tyttöjen sängyssä :D
Pitää pestä sitten muutamat vaatteetkin varmaan valmiiksi...

Ei sitä näköjään enää näin kolmannelle jaksa :whistle: ;)

Ristiäisistä: Me luultavasti ollaan kirkon tiloissa, tulee niin paljon väkeä kun ajattelin kutsua muidenkin lasten kummit mukaan.. Katsellaan sitten!

Nimistä: Edelleen otetaan vaihtoehtoja tälle pojalle vastaan :attn: Isosiskot ovat Emma ja Seela, että joskeksitte kivan ja sointuvan nimen, niin antaa tulla!!! Oon ihan hätää kärsimässä kun en keksi.. Tai sitten Mies ei hyväksy mun loistavia ideoita!!

PippuriMammalle IIIIISSOOOOO :hug: :heart:

Neuvolakuulumisia ensiviikolla!!
:wave: RäpäRällä ja Nestori 34+ (kait :ashamed: )
 
vietin viime torstain sitten synnärillä kun olo oli ollut jo useamman päivän todella huono ja alamaha kipu aika kova + torstaina aamupäivällä lähti siten limatulppakin (onko muilla lähtenyt vielä???). Supistuksia tuli muutamia aika kivuliaita ja sain käsivarteen bricanyliä suppareita rauhoittamaan ja kyllähän se auttoikin-tilalle tuli järkyttävä vapina, 1,5h kädet täris aivan tautisesti mut supparit onneks rauhoittu. Sisätutkimuksessa lekuri totes et kohdun kaula on pehmeä ja koko matkalta auki, jäljellä kuitenkin noin 2cm mut väylä siis vapaa. Pääsin kotiin olemaan vielä tekemättä mitään. 3.8 jälkeen eivät sitten enää "kiellä" vauvaa tulemasta. Joten toden näköisesti tässä ei enää montaa päivää yhdessä kasassa olla. Oksettava olo j vatsantoiminta lisääntynyt huomattavasti ja muutoinkin koko ajan on huono olo. Toivottavasti poju ei päätä vaan nyt viikonloppuna kuitenkaan tulla ku oon kuopuksen kanssa kahdestaan kotona koko v-lopun kun muu perhe on kesälomareissulla jonne mulla ei nyt sattuneesta syystä ollut asiaa mukaan.

Sellasta siis tänne päin.

äippä ja poju 33+3
 
Tervetuloa vilma 80!

äippä81 :hug: sinulla se ei todella varmaan kauaa vie kun saat vaavin syliin :heart:

PippuriMamma toivottavasti kääntö onnistui :)

Olin tänään neuvola lääkärillä... |O
Lääkäri totesi saman kuin hoitaja viime viikolla että kyllä siellä jo ollaan 3kg ja todella alhaalla. Sanoi että tuntee lapsen pään hyvin.
Paikat ovat kuitenkin kiinni ja kiinteät ja kaulaakin on jäljellä kaikki 3cm |O

Eli ei tällä jättiläisellä ole mitään aikeita tulla varmaan vielä edes laskettuun aikaan mennessä kun paikat on niin hyvin sulki. Kauhulla jo ajattelen miten pääsen kävelee kun on niin alhaalla ja painoa tulee vielä ainakin 1,5 kg lisää. Ehkä tämä mamma on vuodelevossa loppu viikot.

Lääkäri oli sitä mieltä että jos lapsen paino on kasvanut paljon viimeisellä viikolla niin sitten katsotaan lähetettä Kättärille... eli se käynnistyskin menis sitten yli lasketun.. voi hiivatin...! Ei jaksais yhtään yli :(


vali vali vali.... balik ja pikkuinen 35+2
 
tarvis varmaan jotain kirjoitella taas, oon lentänyt pari päivää ympäriinsä ja juuri hätäsesti kerennyt lukemaan välissä kuulumisia.. joten yritän muistaa kaikkia.. :whistle:
PippuriMammalle hurjasti tsemppiä kääntöyritykseen :hug: toivottavast ionnistuu
äippä81 toivottavasti pysyt kasassa vielä, ja muista nyt levätä minkä pystyt :hug:
ööh.. tiksu taisi kanssa olla jossain vaiheessa sairaalassa..kai, apua kun ei muista :ashamed: toivottavasti kaikki hyvin..
sokerirasituksista kaikille toivottavassti tulossa hyviä uutisia tuloksista :hug:
ja uudet syysmassut tervetuloa mukaan :flower:
pinniksen patjoja voi myös kysellä ihan lastentarvikeliikkeistä..me ostettiin samasta liikkeestä mistä pinniskin..
nimistä meillä on yhteiset säverlet miehen kanssa, toki nämä saattaa muuttua kun vauvan näkee että minkä näköinen pikkuihminen sieltä oikein ilmestyy..
ristiäiset meillä tulee olemaan samanlaiset kuin esikoisellakin, eli kirkossa kastetaan, kun asutaan 200m päässä kirkosta, sen jälkeen kahvt meillä..
kummeja meille tulee tälle tulokkaalle myös 3kpl niinkuin esikoisellekin, miehen nuorin veli ja mun eno vaimoineen, ollaan niin läheiset ystävät että siksi näinkin "hassu" valinta kuin minun enoni.. ja mun eno on saman ikäinen kuin mun mies.. eli ei mikään "vanhempi" pariskunta edes kyseessä :D
jaahas..mitähän muuta..
niin joo.. mun pesänrakennusviettini on saanut meidät siihen tilanteeseen että meillä on kämppä kuin pommin jälijiltä, kaikkia huoneita pitää järjestää ja laittaa, uusia huonekaluja on hankittu vino pino.. ja tänään vihdoin sain sitten meiän makkariin laitettua vaavin vaatteet lipastoon ja pinniksen pedattua, pakkauksen sängyn mukaan lukien, tulee meille siis ensisängyksi pinnasänänkyyn..
miehen tyttären huone on nyt järjestetty uuteen uskoon ja ikeasta hankitut sisustustarvikkeet poikien huoneessa on nyt paikallaan..
ja mulla meinaa loppua työt kesken, en keksi enää mitään laitettavaa..no onneks mulla on olkkariin vielä tavaroiden laittoa jäljellä..
mutta joo, nyt lähen teitä kiusaamasta.. :wave:
umayya 33+4 :heart:
 
"Kääntö onnistui, ei ollut niin kamalaa kuin pelkäsin. 1,5h sen jälkeen käyrällä ja vasta-ainepiikki pebaan. Hieman supistelee, mutta ei toistaiseksi kovin kipeästi. Pieni säikähdys oli, kun vauva oli hetken liian hiljaa, tuli käsky olla syömättä ja juomatta, mutta sitten skarppasi."

Mulla tänään neuvola klo 16, niitä kuulumisia sitten illalla tai huomenna! :wave:

-Niiskuneiti ja Helmi 32+4-

Lisäystä vielä...

äippä81: :hug: Toivottavasti vielä ainakin hetken pysyisit yhdessä kasassa!

vilma 80: Tervetuloa mukaan! Me meinataan joitakin ystäviä ristiäisiin kutsua, kun kerta juhlitaan samalla meidän häitä, muuten ei kyllä kutsuttaisi. Meillä on kaikki esikoiselle ostetut tavarat vielä tallessa, joten tälle tulevalle ei ole tarvinnut/saanut mitään ostella ;) Seisomalauta ainoastaan pitäisi nyt esikoista varten hommata, sillä toivottavasti selvitään.
 
Mitähän PippuriMammalle kuuluu, joko ois vauvanhaku reissu hänellä menossa??

Sokerirasituksesta ym. Mulla oli silloin koholla ja kotiseurantaa joudun jatkamaan rv 35 asti, ruokavalionmuutos mulle riittänyt pelkästään, onneksi! Tosin olen aika huonosti sitäkin noudattanut :ashamed: . Vauvan koko tähän mennessä ollut ultrien mukaan ihan keskiluokkaa, eli näillä näkymin ei ole mikään iso vauveli tulossa. No, mut sillähän on kyllä tässä vielä aikaa kasvaa.. Mut ei se ruokavalion muutos niin iso juttu ole, kunhan vain tarkkailee sokerien käyttöä ja hedelmät mulla ainakin on pahin verensokerin nostattaja, eli niitä itse saan syödä max. 1/päivä.

Neuvolakuulumisia:
Hb: 107
Pissa: puhdas
Paino: kokonaisuudessaan +6,3kg
turvotus: +
Liikkeet: ++
Syke + (150)
Tarjonta: rt
sf: 32

Vauva on selkä tossa edessä ja hassusti usein vauvan pylly tuntuu ihan selvästi käteen =) . Vauva kuulemma on laskeutunut, mutta ei ole pää vielä kiinnittynty, onneksi! Todella paljon vauva jo painaa tonne jalkoväliin ja liikkuminen on mulla sen mukaista :whistle: . Supisteluja tulee, mut niille ei voida mitään tehdä. Jos alkaa tuleen säännöllisiä suppareita, niin sit vaan heti äippäpolille.

Seuraavaksi onkin sit 15.8 synnytystapasuunnittelu Tayssissa ja neuvolassa seuraava aika vasta rv 37+0.. jos vielä ollaan uhdessä koossa ;)

Nanna, oisko sulla jotain ehdotusta tapaamisesta? Meille ainakin esikoisen 2v. kanssa sopisi hyvin puistotreffit, mikäli vain ilmat olisivat hyvät. Ehdotappa jotain ajankohtaa =) .

MamMam ja Pikkanen rv 34+0
 
:hug: pippurimammalle hyvä että kääntö onnistui!

Mulla on ollu muutaman päivän aivan hirveen huono olo. Yöt nukun todella huonosti ja päivät on yhtä kituuttelua, että pysyn pystyssä kotona siihen asti ku mies tulee töistä. Päätä särkee, oksettaa, henkee ahistaa ,mahassa kiertää ja heikottaa. Eilen meinasin pyörtyä kampaajalle. En sitten tiiä johtuuko se kun hemppa on laskennu 154:stä 111. Aloitin viime perjantaina elämäni ensimmäisen rautakuurin, vai voisko se johtua tosta lääkkeestä? Onko jollain muulla kokemusta tällasesta olosta. Voiko tuo paljon laskennu hemppa tehä tän kaiken. Aattelin kyllä ens viikolla sanoo tästä lääkärille, sillä nyt tuntuu että näillä voimilla ei kyllä synnyttään jaksais lähtee. Meinaan vaan että jos tuo lääke sen tekee...Nooh täytyy nyt seurailla tilannetta. Huomenna onneks lähetään esikoisen kaa mummulaan "täyshoitoon" loppuviikoks, niinpä pääsee kunnolla levähtään.

Pikkusen muuten piristi eilinen kampaajalla käynti. SUOSITTELEN! Tänään vielä väri päähän, jos vointi sallii. Jotenkin on ahistannut tää "kasvanut" ulkomuoto, niin kiva saaja jotain piristytstä itteen! =)

minttu-82 ja TaimiMainio 34+6
 
tup
Moi kaikille.
Kävin tänään neuvolassa ja ulkoisen tutkimuksen jälkeen kuunneltiin dopplerilla sykettä. Se oli aivan järkyttävän korkea, 160-200/min kun yleensä on ollut 140-150. Terkkari kuunteli tosi pitkään (joku 15-20 min) ja pidettiin välillä taukoa. Sitten soitti konsultaatiota ja sairaalasta käskivät mittaamaan 30 min päästä. Syke olikin jo rauhoittunut 150:een. Ärsyyntyikö vaavi siitä painelusta niin paljon? Doppleri oli musta ihan hirveän kovalla, mutta terkkari väitti että se on pienimmällä. Onko kenelläkään muulla käynyt näin?
Mikä ylipäänsä nostaisi sykettä niin paljon liikkumisen ja hermostumisen lisäksi? Mitään raskausmyrkytykseen viittaavaa ei ole. Jos vaavilla olisi hapenpuutetta, nousisiko syke silloin? Mitä tarkoitetaan, kun sydänäänet heikkenevät? Eikö niitä meinaa kuulua vai laskeeko syke? Silloinhan on myös hapenpuutetta. Onko kellään kokemusta? Kauheat fiilikset tuli siinä odotellessa kun terkkari puhui puhelimessa takykardiasta ja se kuulostaa niin pahalta. Terkkarin ohjeissa luki, että jo joku 180/ min pysyvästi ylhäällä olisi takykardiaa ja aihe lähettää äippäpolille jatkotutkimuksiin. Mitään jatkotutkimusta ei nyt kuitenkaan ole ja seuraava neuvola vasta 2 vko päästä.
äiti vm70:lle Musta 15-v isosisko voisi hyvin olla kummi, kun eihän ne suuren ikäeron vuoksi ole "ihan tavallisia" sisaruksia. Tiedän yhden tapauksen, jossa lapsen mummo on kummi joten ilmeisesti näihin ei ole mitään sääntöjä(?).
Nythän taitaa olla jo kaikilla 31 viikkoa ainakin täynnä. Pitkälle on päästy, ilman tosi ennenaikaisia synnytyksiä. Kysyin yhdeltä synnytyslääkäriltä, että estetäänkö supistuksia ennen viikkoa 34 (kun muistaakseni olin täältä niin lukenut). Se sanoi, että ei estetä, koska ei ole mitään syytää sillä vauva on aivan valmis. Olin ihan ihmeissäni, nämä käytännöt näköjään vaihtelevat jo sairaanhoitopiirin sisälläkin.

tup ja vaavi rv 31+6
 
Ainahan tänne mukaan mahtuu, joten tervetuloa joukkoon vilma80! :flower:

Ja hienoa, että PippuriMamman pienokaisen kääntöyritys on onnistunut!

Ja äippä81: Yritähän vielä pieni hetki pysyä yhdessä kasassa! Mutta onneksi aletaan jo suunnilleen kaikki olla ns. turvallisilla viikoilla, että pienokaisilla ei pitäisi olla suurta hätää vaikka jo syntyisivätkin!

Huomenna jo elokuu ja ensimmäisillä enää kuukausi laskettuun aikaan!! :eek: Kohta alaa tähänkin pinoon tulla vauvauutisia. :) :heart:

Mutta nyt tää mamma menee ruuanlaittoon, kun alkaa nälkä hiipiä vatsaan. :LOL:

Kaikille paljon hyviä vointeja ja jaksamista! :hug:

-Bluedrama ja röllykän asukki 33+5 :heart:
 
Mulla on parina päivänä tullut kylmän hiki ja pikkasen pyörryttävä olo. Esim. kun kaupassa käytiin ni joutu kärryyn nojailee muutamaan otteeseen.
Sit myös alavatsa ollut välillä tosi kipeä. Sängyllä kun kääntää kylkeä, kävellessä ja välillä ihan levossakin. Mielestäni eioo suppareita (eioo niitä vielä kertaakaan ollut), en sitten tiiä onko vaavi jo niin alhaalla vai mitä? Kävellessä myös painaa rakkoa aika tuskasesti, tuntuu et pissa tulee just. Mut jos pysähtyy tai istahtaa hetkeks ni menee usein ohi.

Mies vähän hermostu ku kerroin et pesin tänään olkkarin ikkunat ja laitoin uudet verhot. Kuulemma yhessä sitten tehään loput. Välillä vaan aika käy pitkäksi ja kun kerran inspis iski niin oli pakko :ashamed:

Kummeja aateltiin kaksi. Toinen on miehen siskon tyttö 18v. ja toista aattelin et ois mun isoveli. Se vaan et ei olla mun veljeltä viel kysytty ku ei haluta sen vaimoa, mut voiko pariskunnasta pyytää vain toisen?????
Se on vähän outo tapaus. Antovat meille pinniksen, vaunut ja hoitopöydän ilmaseks, mut sit syöttötuolista ja petarista pyytää rahaa. Viimeks toi kaks isoa kassillista kaikkea (mm.lakanoita, harsoja, peiton, petarin ja pari vaatetta)ja nyt pyytää osaa takas ku haluu myydä niitä et pääsee shoppailee. Vähän alkaa nyppii sen touhut...

Ristiäiset haluttais pitää kotona, mut en tiiä riittääkö tilat ku miehen puolelta jo lähisuku on aikas iso. No sen kerkee vielä miettiä :)

Me aateltiin pinnikseen ostaa Etolasta vaahtomuovipatja (leikkaavat just halutun kokoseks), siihen kuitenkin laitetaan viel sit petari päälle. Aateltiin myös et saa ekat viikot nukkuu äitiyspakkauksessa.

Käydään tänään ostaa käytettynä retkisänky (30?). Viedään se ensin talveks isovanhemmille ja keväällä siirretään mökille. Edellisen lapsi oli nukkunu siin reilu kaks vuotiaaks, joten on ihan reilun kokonen.

Meenpä tästä tekee salaattia =)

Vointeja kaikille,
äityli75 ja eemeli 32+2
 
Hyvä kuulla, että kääntö PippuriMammalla sujui ja onnistui! Rupesin päivän mittaan jo ihan jännäämään, että miten mahtoi käydä :/

äippä81
Taidat olla ensimmäinen syysmassu, jolta limatulppa irronnut... en muista ketään muuta! Olosi kuulostaa tosi tukalalta, että et meistä ainakaan viimeisenä oo vauvaa synnäriltä hakemassa :hug: jaksuja (myös muille tuskaisesta olosta kärsiville)!

vilma 80
Teretulemast!
Kysymykseesi ristiäisistä... Me ihan vaan lähisuku kutsutaan kun kotona kastetaan ja kahvitetaan, eikä tänne mahdu kovin paljon ihmisiä.

minttu-82
Mullakin oli alkuraskaudessa hemo vielä päälle 150, ja viime käynnillä se oli jo 113 (laskenut tasaisesti). Olo ei kuitenkaan ole ollut sen kummempi, ehkä vaan on väsyttänyt herkemmin. Ja edelleenkään en jaksa popsia rautavalmisteita, sillä siitä tulee ummetusta. Yritän pärjätä toistaiseksi ruokavaliolla, ruisleipää, verilettuja ja puolukkahilloa... Ei tule yhtään mieleen, miksi rautakuuri aiheuttaisi noin huonoa oloa kuin sulla on. Ehkä sun verenpaine on jostain syystä laskenut? Kannattaa neuvolasta kysellä, jos pahenee
:hug:



Sitten...

Bluedrama ja muu väki!
Niin se elokuu tulla jolkottaa ja meidän h-hetket lähestyy, grrr ;)
Ajattelin, että pistän uutta pinoa pystyyn jo tänään iltasella, että olisi sitten elokuulle vaihtuessa valmiina =) pitäkäähän silmät auki siis!


Maarja ja vaava 35+3
Huomenna viimeinen neuvolalääkäri.
 
Neuvola kuulumisia:
Pissa:eek:k
Hb:116
Paino:500g kahdessa viikossa eli nyt +2,5kg
Paineet: 140/70
Tarjonta: rt ja kiinnittynyt
Liikkeet:++
Turvotukset:-
Sf:30

Jonkin verran ollut supistuksia, mutta kuuluu kait asiaan. Lääkärin mukaan pitää ottaa nyt levon kannalta, kun tuskin pääsen laskettuunaikaan asti ollenkaan. Vähän rupeaa jo jännittämään.

Tsemppiä kaikille.

Taru & nuppu 32+0
 
vilma 80:mukaan mahtuu, tervetuloa. Ristiäisiäei olla vielä mietitty, mutta melko varmasti pidetään ne mummolassa Oulussa, kuten esikon ristiäisetkin. Siellä on kaikki sukulaiset ja ystävät. Ristiäisiin tulee vain lähisuku ja tietysti kummit.
Vauvan tavaraton esikoiselta tallessa, joten ei tarvii suuria hankintoja tehdä. Pieniä hankintoja olen tehnyt aina kun jotain muistuu mieleen, lähinnä vaippoja, liivinsuojia yms.
pinnikseen patjanvoi ostaa ainakin lastentarvikeliikkeistä ja varmaan Jyskikin myy niitä.

äiti vm70:Isosisko kummiksi...kuulostaa kivalta, varsinkin tuon sun tarinan jälkeen. Isosiskolle se varmaan olis iso asia ja huomio teiltä.

äippä81: :hug: ja jaksamisia. Mulla alkoi kauheesti jännittään sun puolesta. Toivotaan, että vielä hetken pysyt kasassa.

Pippurimamma:Onnittelut kääntöyrityksen onnistumisesta. Kiva kuulla, että teillä molemmilla kaikki hyvin. :hug:

MamMam: Laittelen sulle yv:tä tuossa illemmalla, kun saan tuon termiitin nukkumaan.

Nanna ja Alvar 32+1
 

Yhteistyössä