***SYYSMASSUT 2007*** HEINÄKUU

:snotty: Nenä eí muutakun valuu. Yöllä heräsin kun kurkku tosi kipee. Aamusta asti en oo muuta tehny ku niistäny ja niistäny. Meillä nuorempi "murkku" kanssa nuhanen ja ihmettelenkin mistä tää tauti on yhtäkkii meille iskeny. Se ei ole edes käynyt uimassa....
Väsyttää mut ei kuitenkaan saa nukuttuu kun ei sit nukuta.... Olo on kaamee... toivottavasti helpottais parissa päiväs.
Toivotaan et kukaan muu ei saisi tällaista kesänuhaa!
Vointeja kaikille!
Jaana ja pikkanen masuasukki 32 tasan

:attn: Meinasi ihan jäädä, siis :flower: ONNEA ROUVIITUNEILLE :flower:
 
Neuvola oli tänään ja oli taas kaikki kunnossa. Paino oli noussut vähemmän kuin pelkäsin, 600g/vko. Yhteensä painoa on nyt tullut noin kahdeksan kiloa, mikä minusta on vielä ihan siedettävissä rajoissa. Hemoglobiini oli laskenut (viimeksi 129, nyt 112), joten jatkan rautakuuria. Juniori oli poikittain vatsassa, mutta ei kuulemma ole vielä syytä huoleen, sillä aikaa kääntymiseen on vielä.

Minä yletän vielä leikkaamaan varpaankynnet , mutta saa nähdä, mikä on tilanne parin viikon päästä. Vatsa ei vielä tunnu olevan muutenkaan tiellä. En osaa yhtään arvioida, onko vatsa iso, pieni vai keskikokoinen viikoihin nähden. Siskon reaktio eilen oli "järkky mikä jättimaha siulla on!" , mutta sen asiatuntemukseen ei tässä asiassa ole luottamista :D

Synnytys ei pelota. Itse asiassa odotan sitä mielenkiinnolla, suorastaan uteliaana. En osaa pelätä kipua, jotenkin ajattelen sen kuuluvan asiaan. Synnytys on uusi kokemus, jota jopa odotan. Ehkä positiivinen suhtautumiseni johtuu siitä, ettei kukaan ole pelotellut minua kamalilla synnytysjutuilla. Äitini asenne on, että synnytyksestä selviää, kun vain muistaa hengittää =) koetan pitää tuon moton mielessä sitten tositilanteessakin...

Synnytystaä enemmän minua mietityttää se, miten elämä jatkuu kun juniori on kotona. Minulla on ollut lääkitystä vaatinut masennus kaksi kertaa ja aiemmin sairastetut masennukset altistavat synnytyksen jälkeiselle masennukselle. Toisaalta, kun sitä jo tietää, miltä tuntuu kun pää ei kestä kasassa, niin osaa jo itsekin huomata hajoilun merkit ja näin ollen etsiä apua. Mies on lisäksi (tietysti!) luvannut katsoa perääni, jos en itse tajua olevani pimahtanut. Turha toisaalta asiaa nyt pohtia, voihan se olla, että en sairastu ja kaikki menee hyvin.

Mutta nyt pyykinpesuun, on kaikki vaatteet likaisina reissun jäljiltä.

tiksu ja uffe (30+4)
 
Nanna: Kyllä se taitaa olla aika myöhäistä saada päiväkotipaikkaa enää syksyksi, melkoinen tuuri täytyisi olla. Taitaa tässä kaupungissa (oletan siis että olet Tamperelainen) olla hoitopaikat aika täysiä. Kannattaa netistä surffata ja selvittää myös leikkitoiminta- ja kerhopaikat, joista voi olla apua. Meillä poika jatkaa pari päivää viikossa vanhassa tutussa hoitopaikassa ja halusin ehdottomasti pitää kiinni tutusta paikasta, kun ei muuten ole jatkossa mitään takeita että pääsee samaan tai edes lähimaastoon. Oliskohan se 4kk etukäteen kun hoitopaikkaa pitää hakea... netistä kannattaa katsoa, on aika hyvin ja kattavasti kaikki asiat siellä luettavissa ja hakemuksenkin voi tehdä sähköisesti jos haluaa. Toivomukset siis otetaan kyllä vastaan, mutta sen jälkeen kun tarjotaan paikkaa, voi vaan joko ottaa sen vastaan tai kieltäytyä. Soittele oman alueen vastaavalle johtajalle, niin saat ihan reaaliaikaista tietoa mahdollisuuksista.

Omaa napaa: työt jatkuu vielä vähän aikaa ja nyt alkaa tuntua siltä, ettei malttaisi taas kotiin jäädä ollenkaan... No, kokemuksesta tiedän että kaikkeen sopeutuu ja muutaman päivän jälkeen sitä taas on tyytyväinen tilanteeseen eikä jaksa enää työasioita murehtia. Nyt alkaa poika (siis se joka on jo maailmaan saatettu) hermostua eikä jaksa enää tuijottaa samaa dvd:tä. Täytyy siis keskittyä tähän äidin hommaan taas välillä...

Hyviä vointeja kaikille!
 
Olisiko kellään myydä/vuokrata mulle kaunista ja juhlavaa mekkoa??

Pitäisi olla kaasona viikkoa enne laskettua-aikaa ja mekko puuttuu... Täällä tuppukylällä ei ole kun yksi mekko ja se on aikas tyyris :/

Hermo menee, tässäkin suhteessa :kieh:

RäpäRällä ja Nestori 33+3
 
Nyt ajattelin käväistä taas koneella. Kyllä voi olla raskasta tämä loppuaika ja pikkuinen kun pitää jännityksessä koko ajan. Torstaina nyt sitten lääkärineuvola jossa katsotaan mahdollinen kääntöyritystarve sekä synnytystapa-arvioon meno. Synnäri on meinannut kutsua jo monta kertaa, olen saanut muistutuksia siitä mitä tuleman pitää säännöllisesti joten kyllä jännittää mikä on kohdunsuun tilanne torstaina... Samalla tarkastetaa, että onkos se lapsivettä mitä tuolta lorahtelee aina välillä.

Siinä oli mun pikakuulumiset.

Räpärällä: Mun kaveri meinaa tilata jomman kumman näistä, ei tosin ole kaasona, mutta vinkkaan nyt kuitenkin:

http://www.ellos.fi/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=8432&productId=169935&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

MUOKKAUS HOBBARIN LINKKIIN:
http://www.hobbyhall.fi/product_view.asp?productid=28117&uid=DA9R5P02H3AH8KC3B5SLPA76DW9V60A7

Voikaahan hyvin kaikki, en pahemmin koneella istuskele, mutta koetan aina välillä päästä lukaisemaan kuulumisianne! Kiitos muuten teille jotka olette kyselleet vointiani, lämmittää sydäntä huomata, etten ihan "näkymätön" ole täällä :)

-PippuriMamma & "MatiasMatilda" 34+4
 
Tosi kiva kuulla PippuriMammastakin! Ja hyvä,et edelleen on yhdessä koossa. Mitä pidempään, sen parempi. :D Ja mulle tuli nyt kauhee hinku tilata tommonen mekko Ellokselta..HobbyHallin linkki ko ei mulla ainakaan toiminu ihan toivotulla tavalla ehkä..

Tänne ei kuulu sen merkillisempiä. En oo kauheesti tässä kerinny täällä käymään kun on kaikenlaisia juttuja päällä.

Heippa taas hetkeksi. Torstaina on neuvola ja sillon tuun viimeistään taas kertomaan kuulumiset. =) Pärjäilkäähän kaikki!

Emmaliina ja Vusseli 34
 
Pistämpä tännekin
Olisiko kellään myydä/vuokrata mulle kaunista ja juhlavaa mekkoa??
Kurjaa kun se mun häämekko on niin häämekon näköinen. Se olisi joutanut, ja pitäisi kuulema mahtua mahan kuin mahan päälle... Mutta vilkaisepa www.belua.fi siellä on ihan kivan näköisiä ja minusta ihan kohtuuhintaisiakin (ainakin osa).

Positiivinen yllätys äippäpolin suhteen! Eilen aamulla neuvolassa sain lähetteen, eilen päivällä soittivat (neuvolatäti ajatteli että soittavat tällä tai ensi viikolla) ja aika löytyi heti tälle päivälle. Poika onneksi liikkuu hyvin joten sikäli ei huoleta, mutta kiva saada varmistus. Mieskin kun lähtee huomenna loppuviikoksi reissuun niin sillekin kiva saada tämä hoidettua alta pois niin ei tarvi reissussa murehtia. :)
 
Räpärällä: Mulla ois tommonen hame, mikä kyllä joutais pois, sitten kun en enää tarvitse... Tarvitsen sitä itse kyllä ihan elokuun lopussa, 25.8, et ehtiskö se sitten vielä sinulle? :whistle: http://www.belua.fi/components/com_virtuemart/shop_image/product/f6c39eef5b6f9fcebd83548f43a87d33.jpg

PippuriMammalle hirmuisesti jaksamista vielä tätäkin kautta!!! :hug: Toivottavasti saisit vielä kasassa pysytellä jonkin aikaa ja mieluiten mahdollisimman kivuttomasti!

Tänne ei kummempia kuulu... :) Seuraava neuvola on viikon päästä.

-Niiskuneiti ja Helmi 31+4-
 
huomenta!
pippurimamma onpa ihanaa kuulla että kaikki kunnossa vaikka vaikeaa onkin :hug:
ja emmaliinaa kanssa tässä joku päivä jo mietiskelin kun ei ole näkynyt, mutta sitten näin siut tuolla mitäs nytillä joten ajattelin että kaikki kunnossa =)

ja sitten omat äippäpoli kuulumiset eiliseltä:
rv siis 32+3
RR 113/68
pissa taas puhdas vaihteeks
lapsiveenmäärä N
painoarvio 1860g, kuulema juuri keskikäyrällä menee, huokasin helpotuksesta kun oon ajtellut tätä mun masun kokoa mutta ilmeisesti ei tällä kertaa tule ylimääräistä niinkuin esikoiselta..
pääsin ktg:llekin, oli ihanaa kuunnella n. 20 min jumpsutusta :heart: tasainen oli käyrä =)
seuraava aika vasta 27.8. koska kaikki tällä hetkellä niin hyvin, sanoi että soittelen jos vointi huononee niin pääsen sitten aikasemmin.. ihan kiva kun ei tarvii joka viikko jossain ravata..
miehellä olis pe viiminen työpäivä ennen lomaa ja mulla on aika niin piiiiiiiiiiitkä kun ei oikein ole mitään tekemistä.. ilmatkaan ei nyt suosi meitä pojan kanssa, ei päästä uimaankaan ja niin sateisen näköistä koko ajan että ei edes uskalla kovin kauas pihalta lähteä.. plääh..
no mut ei juuri nyt muuta kun en ees muista mitä piti muille kommentoida.. joten taustailemaan :wave:

umayya 32+4 :heart:
 
NEUVOLAKUULUMISIA

Ei mitattu sf:tä, mutta lääkärin mielestä ISO maha, kortissa lukee 30
hb 134
paastosokeri 4,4
RR 102/72 (alapaine koholla)
paino 400 gr/2 viikossa
Sydänäänet ok 150
Liikkeet +++
Kohdunsuuntilanne ennallaan, onneksi, koska suppareita on

2 viikon päästä seuraava aika ja sitten äippäpolille sokereiden takia painoarvioon
 
Oi miten olikin ihana!!

Oletko minkä kokoinen? Mulla on nimittäin niin iso tuo maha, että mekko saa olla aika isoa koka.. Ja hyvin tuo postissa ehtisi, paljonko pyytäisit??

PippuriMamma Kiva kuulla, että olet kunnossa!! Tai että olette molemmat kunnossa! Ja kiitos linkeistä, jotenkin vain vierastan tuota mustaa väriä, ihan yleensäkin, mutta vielä kaaso-mekkona... Mutta hienot oli!!

Piipaa Onko mekkosi ihan valkoinen ja oikein häämekko?? Mä olen kyllä kiinnostunut kaikesta tällähetkellä :D Saisitko laitettua kuvaa??

Mä palailen taas neuvolakuulumisilla tai aikaisemminkin jo, nyt haluan tuon vaateasian selville!!!

Palataan taas!! :wave:

RäpäRällä
 
Mukava kuulla sinustakin Pippurimamma!

Minä siirryn nyt joksikin aikaa takavasemmalle. Mies pääsikin töistä jo vähän aikaisemmin ja haki jo pakettiautonkin, joten muutto pyörähtää käyntiin minä hetkenä hyvänsä. Itse olen tänään saanut vessan siivottua ja nyt väsyttää niin kuin isommankin urakan jälkeen. Noh, pojat kantaa tavarat..

Palailen kunhan saadaan netti toimintaan uudessa kodissa.

Voikaa hyvin!
Joe ja pieni 31+5
 
Taas täällä..
Menin eilen sinne lääkäriin tosta jalasta ja se laitto mut verikokeitten jälkeen suoraan Tyksiin. Oli outo olo kun menee jalan takia ja sitten Tyksissä ne otti ekaksi Joosepin sydänkäyrän, tutki supistuksia, teki alatutkimuksen ja ultras Joosepin. Sitten vasta alettiin katsomaan tuota jalkaa.. Verikokeitten mukaan mulla on siinä tulppa, mutta ultrassa kaikki suonet oli kuitenkin auki..ei ymmärrä :headwall: se lääkäri epäili, että toi turvotus aiheuttaa sen kivun ja samalla sen verikokeen tuloksen..No, onpahan nyt sitten tutkittu =)

Ne otti mut eilen synnytysosastolle odottelemaan eri kokeiden tuloksia. Voi kun ne ihmiset (siis ne jotka oli siellä varmaankin tarkkailussa, ei synnyttämässä ) oli siellä masentuneen oloisia! Oikeesti..kukaan ei puhunut kellekään ja kaikki vaan tuijotti eteenpäin. Muutama äiti tuhersi itkuakin. Täytyy sanoa, että olen niiiin onnellinen, kun en ole sinne joutunut makoilemaan :ashamed: Miettisin siellä, että onkohan Pippurimamma samalla osastolla, mutta onneksi on vielä kotona :heart:

Joosepin ultrannut lääkäri oli kauheen vihaisen oloinen, muuten henkilökunnasta ei todellakaan mitään pahaa sanottavaa. En kehdannut siltä lääkäriltä kysyä sukupuolesta, kun se vaan äkkiä katsoi, että kaikki on ok. Jooseppi oli raivotarjonnassa ja painoakin oli 2,2kg!

Vointeja kaikille!!! :hug:

Paveliina ja Jooseppi 33+5
 
Moi kaikki syyskuulaiset!

Kirjoitan tänne nyt ensimmäistä kertaa. Kävin joku aika sitten liittymässä vasta tähän ryhmään. Oon siis 31-vuotias esikoisen odottaja Itä-Suomesta. Vauvamme la on 20.9.

Odotusaika on mennyt hyvin. Mitä nyt on alkanut jalat olemaan turvoksissa. Kävin viime viikolla sen takia välikäynnillä neuvolassakin ja siellä kaikki oli hyvin. Ei sokeria virtsassa ja verenpaine hyvä. Painoa on kaikenkaikkiaan tullut yli 12 kiloa, joten turvotus johtuu luultavasti siitä ku paino on lisääntynyt.

Kaveri liikkuu hirveesti masussa ja välillä tuntuu aika voimakkaita potkuja. Sf-mitta miulla ei ole mikää hirmu iso, viimeksi oli 25 cm. Terkkari ei sanonu siitä nyt mitään ku oli kasvanu viime kerrasta 2,5 cm ja kaveri on pää alaspäin, joten johtunee siitä.

Yöllä joutuu välillä käymään vessassa, mutta muuten ei ole mitään erityisiä vaivoja vielä ollut. Närästää välillä. Aika tuntuu käyvän vähiin. Kaikkea olisi vielä laitettava pikkuiselle ja hommattava kotia. Pitää alkaa pikkuhiljaa tekemään ettei kaikki jää viimisille viikoille. Nyt on fiilis et ei millään jaksais oottaa, et sais sen oman nyytin kainaloon. Tulis vaan se syyskuu äkkiä!

Onnellista odotusta muille syyskuulaisille ja koitetaan jaksaa tän kasvavan mahan kanssa! :D
 
Enpäs ole kuukausiin kirjoitellut kuulumisia!! Kaikki on mennyt oikein hyvin, olen ollut kotona jo noin kuukauden, sairaslomalla selän ja työn luonteen vuoksi enkä enää töihin palaakaan vaan jään odottelemaan äitiyslomailua. Onpahan ollut aikaa laittaa vauvan tavaroita ja vaatteita rauhassa. Vaunut, vaatekaappi, turvakaukalo, kehto ja joitain vaatteita on hommattu, mies teki kodinhoitohuoneeseen hoitopöydän missä oma vesipiste ja tällä hetkellä peseskelen tänään tulleita äitiyspakkauksen vaatteita =)

Olo on ollut oikein mainio ja olen välttynyt mielenvaihteluilta. Tuntuu että kaikki muut klassiset raskausoireet olenkin alusta asti haalinut; nyt on meneillään tämä rannekanavaoireyhtymä (eli järkky turvotus sormissa ja jaloissa, kättä ei saa nyrkkiin), ajoittaista närästystä ja hengenahdistusta, häpyliitokset natisee ja vessassa saa rampata jatkuvasti. Mutta en valita, kuuluu asiaan :saint: Vatsa mulla on TODELLA iso ja painoa on kaikenkaikkiian tullut n. 15 kg, SF on nyt jo 33 (kahdessa viikossa tuli 5 cm lisää!). Sain lekurin ensi viikolle, koska haluan painoarvioon ja tietää miten päin vauva masussa on -niitä salatietoja kun ei saa meillä muuta kuin itse anelemalla :kieh: . Vauva on tosi liikkuvainen ja kaikki arvot ovat olleet kokoajan hyvät (paitsi rautakuurilla olen minäkin ollut mikä korjasi hemppaluvut). Ainiin ja päivittäjälle tiedoksi että sairaala on TAYS. Jaksuja kaikille ja onnittelut rouviintuneille!

Junnu ja Peanut 33+4


 
Alkuperäinen kirjoittaja RäpäRällä:
Piipaa Onko mekkosi ihan valkoinen ja oikein häämekko?? Mä olen kyllä kiinnostunut kaikesta tällähetkellä :D Saisitko laitettua kuvaa??
On se ihan häämekko. Yritin Belualta tutkia kuvaa kun se on sieltä tilattu, mutta tuosta koltusta ei tietysti niitten sivuilla nyt kuvaa ole. Pitkä, vaalea (ei kirkkaan valkoinen eikä kyllä ihan luonnonvaaleakaan, siltä väliltä), rintamuksessa paljetteja ja vatsan päältä menee naru selän puolelle solmittavaksi. Koko M. Jos tuon olisin ehtinyt käydä värjäyttämässä niin menisi varmaan ihan juhlamekkonakin (meinasin että säästäisin myöhempää käyttöä varten, tuleville suurille vatsoille =) ) mutta nyt on tosiaan ihan hääkoltun näköinen. Tällä hetkellä meillä ei ole netissä kuvia mutta jos on tarvista niin voin siirtää jonkun kuvan omalle koneelle ja ladata nettiin.
 
Mä en jaksa! :snotty:

Anteeksi rakkaat kanssasisaret mutta mä oon hetkellisesti loppu. Kauhean levottomat jalat vaivaa, niitä on pakko liikutella, lisäksi kutittaa sisältä ja ulkoa ja muuta kivaa. Olin eilen neuvolassa, menin sinne jo valmiiksi hiukan huonovointisena. Kun sf-mitta oli otettu ja sydänäänet kuunneltu mulle iski järkyttävä pyörrytys- ja pahoinvointikohtaus. Koitin nousta pöydältä ja silmissä vaan sumeni, pyörrytti, oksetti... Lopulta oli pakko mennä takas makaamaan pöydälle kyljelleen. Kätilö sanoi että tuo on ihan normaalia, vaavi kuulemma vaan painaa isoja verisuonia. Onko muilla ollut vastaavaa? Ottaa vaan päähän että olenko mä nyt sitten tämmöinen invalidi loppuun asti?

Kaiken lisäksi sokerit oli pissassa kolmella (!!!) plussalla. Mä en vaan tajua, olin tosi hoikka kun tulin raskaaksi (168cm ja 58 kiloa), eikä painoa ole tähän mennessä tullut 8 kiloa enempää. Syön myös kohtuullisen hyvin, ja urheilen. Nyt on sitten edessä mahdollisesti sokerirasitus parin viikon päästä. Mua alkoi jo pelottaa että saan sen raskausdiabeteksen. :'(

Mulla on syyllinen olo valittamisesta, kun olen niin sairaan onnekas että olen oman lapsen saamassa ihan lähitulevaisuudessa. Ja silti minä valitan! :'( Hemmetti naurattaa kun muistelen mitä kuvittelin lapsen saamisen olevan ennen kuin tulin raskaaksi. Minä kun luulin että tullaan raskaaksi, vatsa kasvaa, ja *plopp* vauva tulee ulos. :kieh: Miksei se voi olla noin helppoa? Ja miksen minä voi vaan olla onnellinen vaikka on vaivoja! Anteeksi kauheasti tämä valitusvirsi...

Syyllinen Cassy ja vautsi 32+0 (silti oma oma ihana vauva! :heart: )
 
Hei Cassy ja muutkin!

En tiedä lohduttaako sua yhtään mutta ei tämä minunkaan raskaus ihan vaivatta ole mennyt.. Tammikuussa nyrjäytin nilkkani niin pahasti että jouduin kävelemään kepeillä vajaan vko:n, olen ollut flunssassa kolme-neljä kertaa, potenut kaksi poskiontelontulehdusta, yhden keuhkoputkentulehduksen, oksennustaudin (todella raju rv 18 jouduin sairaalaan supistuksien takia), jatkuvat supistukset ovat myös olleet kiusana ja pisteenä iin päälle viime vko:lla todella raju virtsatietulehdus.. Niin ja meinas jo unohtua selkäkivut joiden takia olen ollut sairaslomalla. Että sellainen raskausaika on tähän mennessä ollut. Tulevaa en edes uskalla ajatella..

Lisään tähän vielä että esikoisen odotus aikanaan meni todella helposti ja ilman mitään pahoinvointeja. Nyt sitten sain tietää miltä se pahoinvoiminenkin tuntuu.. tosin vain n.3vkon ajan, toisilla kun saattaa olla koko raskauajan!!

Mutta jospa vaikka ensi talvi menisi terveemmin kun saadaan nyytit kainaloon ja päästään nauttimaan vauva-arkea. :)

t.rmamja rv 32+5
 
Oikeesti! Elokuusta luvattu ennätyshelteinen ja tietysti meikä viimesillään! La kun on 1.9 ja vielä 2,5v kotona niin ei kyllä naurata! Tää nyt on tosi tyhmä aihe stressata, mut kun mieskin oli tän kuun lomalla ja siittä ei ole sitten töiden aikana mitään apua! Eikä oikein kestään muustakaan! |O Mua stressaa!!!!
Ei paineita muille :D Pieni purku...
 
Alkuperäinen kirjoittaja mam84:
Oikeesti! Elokuusta luvattu ennätyshelteinen ja tietysti meikä viimesillään! La kun on 1.9 ja vielä 2,5v kotona niin ei kyllä naurata! Tää nyt on tosi tyhmä aihe stressata, mut kun mieskin oli tän kuun lomalla ja siittä ei ole sitten töiden aikana mitään apua! Eikä oikein kestään muustakaan! |O Mua stressaa!!!!
Ei paineita muille :D Pieni purku...
Eikä mitään helteitä tule kun sanotaan, et ei saa tulla!!! Sama juttu, kotona 2-v (täyttää nyt 2.8) eikä siinä auta muu kun kantaa ja juosta perässä...

Onneks tähän asti on ollu sateista ja viileää..

Hikoillaan ja kiroillaan yhdessä, jooko?? :D
 
Joo mäkin kuulin noista elokuun helteistä, kauhulla odottelen :eek: :eek: Nyttenkin kun on vaikeeta kuumina päivinä kun ei voi olla paljoa ulkona, niin sitten ollaan koko elokuu sisällä :/ No mutta Kaikille Syysmasuille haleja ja jaksamisia, eiköhän se tästä vielä iloksi muutu ;)

Hantta ja heppu rv 33
 

Yhteistyössä