***SYYSMASSUT 2007*** HEINÄKUU

Alkuperäinen kirjoittaja Maarja:
Elokuiset masut on alkaneet jo poksahdella, ootteko huomanneet? Ensin kyttäsin maaliskuun masuja, sitten huhti-, touko-, kesä- ja heinäkuun... Kaikki ne on siellä vauvansa saaneet tai jo hakemassa ja nyt iskee omituinen tärinä päälle kun tajuaa, että pian se on meidänkin vuoro :flower: Aika juoksee todella nopeaan. Enpä muista, että se olisi koskaan kulunut näin huomaamatta. Sitten kun vauva syntyy, se onkin kohta jo puolvuotias napero ja mä päivittelen, että oma elämäni on jo ehtoopuolella :LOL:


Maarja ja vaava 33+5
Synnytys mielessäin...

PS. Kaverini ei ole enteistä huolimatta vielä poksahtanut (la 1.8.). JÄNNITTÄÄ mutten viitsi laittaa "joko joko??" -viestiä. Se olisi varmaan aika raivostuttavaa.
Itsekin olen käynyt heinä -ja elomasuja kurkkimassa. Ihmettelin jo että miten elokuiset alkavat poksahtelemaan, mutta onhan niillä niitä viikkoja ihan tarpeeksi. Mietin että itselläni on 6+ vko laskettuun aikaan, mutta lapsi olisi täysiaikainen siis jo 4 viikon päästä!!!

:eek: Apua!

Heinäkuisissa luin yhden äidin kertomusta synnytyksestään ja pelästyin millainen kätilö oli ollut... liian usein nykyään saa lukea kamalista kätilöistä, joilla on omat periaatteet äidin toiveiden edellä. Oli pakko laittaa viestiä sinne että missä oli synnyttämässä.

Itselleni suositeltiin tuota pelkopolilla käyntiä kun keroin neuvolassa olevani kauhuissani jos vaavi on taas iso. Pelkään synnytystä jo nyt, mutta kieltäydyin polilta. Katsotaan vähän myöhemmin.

Nyt olen miettinyt synnytystä jo ihan päivittäin ja lueskellut toisten kertomuksia... joskus se auttaa ja joskus ei.

Minulla kaveri poksahti juuri pari päivää sitten ja sain meidän pikkuneidille leikkikaveriksi pikkuruisen tytön. Oli syntyessään vain 3340g... luulen että neidit ovat sitten saman kokoisia kun tämä täältä poksahtaa :LOL:

Onnea Möörwalle! :flower:

balik ja pikkuinen 33+4
 
Moi,
Joku kyseli tuossa aiemmin levottomista jaloista. Itelläni on nyt tullut samaa ongelmaa, aina nukkumaan mennessä se alkaa. Neuvolassa kertoivat, että syytä ei tiedetä ja yleensä magnesium ei auta. Kylmä auttaa paremmin, eli joskus laitan tosi kylmällä vedellä kastellut sukat jalkaan tai sitten kiedon märän pyyhkeen tai urheilukylmäpakkauksen pyyhkeen kera jalkaterien ympärille. Auttaa ainakin jonkin aikaa, joskus ehtii oikein nukahtaa... En ole oikein muutakaan konstia keksinyt, jos jollain on parempia vinkkejä, kertokaa ihmeessä.

Piija rv30+4
 
koska miehen tulisi ilmoittaa työnantajalle, että on jäämässä vaavin syntyessä isyyslomalle viikoksi, pariksi?
Kelan sivuilla kun ei mainita mitään siitä, kaikkea muuta tietoa vaan on.
Kiitos jo etukäteen!
Vointeja kaikille.
Terv. Jaana ja pikkanen masuasukki 31+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti vm70:
koska miehen tulisi ilmoittaa työnantajalle, että on jäämässä vaavin syntyessä isyyslomalle viikoksi, pariksi?
Siinä hakemuksessa lukee, että kaks kuukautta ennen jäämistä.
Käytännössä lienee mahdotonta, kun ei tiedä millon syntyy. Meilläkin on niin, että mies sanoi työnantajalle, että laskettu aika on 6.9. ja hän jää sitten syntymästä isyyslomalle ja asia oli sillä selvä. Riippuu varmaan paljon työnantajasta...

Mä olen nyt jo hereillä, kun mies oli eilen työmatkalla ja tuli kotiin vasta klo 23.30 ja huomasi samalla hukanneensa lompakkonsa, kun oli tankannut tossa 50 km:n päässä.. nyt sit olen ettinyt kaikenlaisia puhelinnumeroita, mihin pitää soittaa ja kuollettaa kortteja. Olen muuten niin ylpeä ittestäni.. en huutanut tai edes ollut vihanen miehelle, kun se asian ilmoitti. Koitin vaan lohduttaa, et pahemminkin olis voinut käydä ja että vahinkoja nyt sattuu..Ihan kun jostain parisuhdeoppaasta :LOL:

Hyvää päivänjatkoa kaikille, menen tästä takasin pötköttään jos vaikka tulis vielä uni silmään :)

Paveliina ja Jooseppi 33+1
 
Paljon onnea Möörwalle naimisiinmenon johdosta! :flower: :flower:
Mun vuoro on tänään ja vähänkö harmittaa nämä sateiset ja koleat kelit... Mutta ei voi mitään, onhan maistraatin tiloissa seinät ja katto sentään =)

Mukavaa viikonloppua syysmasuille!

Maarja ja vaava 33+6
 
Paljon onnea rouville Möörwa ja Maarja :flower:
Isyysvapaasta Kelan lehdykässä sanotaan; Isyysvapaasta tulee ilmoittaa työnantajalle vähintään 2 kk ennen vapaan aloittamista. Mikäli isyysvapaa kestää enintään 12 arkipäivää, ilmoitus tulee tehdä vähintään kuukausi etukäteen.
Eli hyvin ehtii vielä, jos ei pidä koko vapaata kerralla.
Pitäis vielä saada tarkennus tohon, että jos pitää vapaata 2 vk, tarkoittaako se samaa kuin 11 päivää? Eihän sitä toista lauantaita kai lasketa, jos seuraavana maanantaina menee töihin?
Balik, missä synnytät? Mä tyhmä kun en tiedä mitä tarkoittaa toi lyhenne KOS. Kannattaa meinaan ottaa ajoissa yhteyttä polille, jos se synnytys mietityttää. Naikkarille ei enää edes saanut aikoja pelkopolille.
Jode ja Onni 33+3
 
Aku
Tänään oli neuvola,kaverilla kaikki hyvin :)

Pissa: puhdas
Paino: 400g/vko
Paineet: 118/70
Hemppa: 125
Sykkeet: +(150-160)
Liikkeet: ++
Sf: 26cm(eri mittaaja kun viimeksi joten ei kuulemma syytä huoleen)
Pötköttelee edelleen pää alaspäin ja tuskin kuulemma enää kääntyilee,pää aika alhaalla muttei kiinnittynyt vielä.
Paino oli viikoa kohden noussu ihan nätisti mutta kun kaikenkaikkiaan on tullu melkein 15 kg niin täti hiukan nihkeili.Mulla kun jostain syystä nous paino siellä ekoilla viikoilla kauheesti mut nyt ihan tasasesti ja ok.Ja toisaalta kun lähtöpaino oli aika alhanen niin...

Että sellasta.Uus aika tuli parin viikon päähän ja siitä pari viikkoa niin ois vika lekuri ja labrat(minulla kun on nuo Rh ja va negatiiviset niin joutuu kolmesti labraan...)

Ääh,ens viikolla olis perhevalmennus ja pitäis tehdä kotitehtävät ennen sitä(edellisestä aikaa 3kk,mutta kun ei oo saanu aikaseks...)Tehtäväksi annettiin sellanen että äitin ja isin pitää "piirtää" 3kk vauvan vuorokausirytmi(siis kummankin oma näkemyksensä...).

Eipä muuta tällä erää,taidan otta nokoset.Hauskat päivänjatkot!
 
Moikka,

sain alustavat vastaukset labra-kokeista; ei mitään hälyttävää löydetty. :) Eli ei raskausmyrkytystä ainakaan vielä ole todettavissa.

Muuten, mun sf-mitta taitaa olla syysmassujen suurin, tänään mittasivat huuurjat 35cm.. Mihinköhän mittoihin tässä vielä pääsee.. :LOL:

Mukavaa päivää,
Päivi ja tyttäret rv 30+5
 
Moikka,
Kyllä voi odottavan aika olla pitkä! vuodelepoon jouduin alkuviikosta. Lääkärissä todettiin että on lapsivettä liikaa ja kohdunsuu pehmeä ja avoinna sentin verran. Ja ei saisi ajaa autolla, ei nostaa mitään eikä muutenkaan kuin levätä.
Tuntuu kuin koko maailma olisi minua vastaan :(

Hirveä valitus viesti, mutta yksin kotona, isäntä töissä. Että pakko purkaa jollekkin.

 
Onnittelut Möörwalle ja Maarjalle naimisiin menon johdosta!

Kävin eilen lääkärillä kysymässä pitääkö vielä koittaa töihin mennä, loma kun loppui eilen. Olossa ei rauhassa ollessa mitään vikaa, mutta kävely ja seisominen pitkiä aikoja ei taho onnistua. Ja meidän osastolla kun ei paljon ylimääräisiä istua ennätä. Kirjotti sitte loppuajan sairaslomaa! Kyllä helpotti, koko loman stressasin siitä miten jaksan töissä vielä.
Samalla lääkäri ultras, kaikki vauvalla hyvin. Pää alaspäin oli ja jalat ja kädet vasemmalle. Kohdunsuu + kaula ok. Sf-mitta oli 30cm ja syke 140. Muuta ei sitten katottukaan, ensi viikolla on sitten neuvola-aika. Viikot oli eilen 31+4.

Eipä tässä muuta, jatkan pyykin silitystä. Nyt on 2 koneellista vauvan pyykkiäkin pesty!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Päivi75:
Moikka,

sain alustavat vastaukset labra-kokeista; ei mitään hälyttävää löydetty. :) Eli ei raskausmyrkytystä ainakaan vielä ole todettavissa.

Muuten, mun sf-mitta taitaa olla syysmassujen suurin, tänään mittasivat huuurjat 35cm.. Mihinköhän mittoihin tässä vielä pääsee.. :LOL:

Mukavaa päivää,
Päivi ja tyttäret rv 30+5
Hmm... Aika hauska juttu, et sulla on sf 35 ja mulla 32, mut sulle tuleekin kaksi lasta kerralla :eek: :eek:

Että etköhän sä ole ihan pikkuruinen vielä :D Toisin kun eräät :headwall:
 
Mitään ihan tuoreita kuulumisia mulla ei häneltä ole, mutta tiistaina sain häneltä y-viestiä...

"Kiitos kysymästä, vointi ihan kohtalainen. Nyt on kohta pari vuorokautta juilinut kunnolla kuin menkkojen aikaan konsanaan. Äitini on jo ihan varma, että kääryle tuolta tulla tupsahtaa. En kyllä ihmettelisi, mutta en ihmettelisi vaikka kärvistelisin yliaikaisena lopulta. Tänään on neuvola, eilen olin lähdössä TYKSiin näin vaihteeksi... Katsotaan nyt miten käy. Pakko se on näytillä ainakin käydä ellei tämä kipuilu häviä. Onneksi vaavi liikkuu vaikkakin on joko poikittain tai perätilassa Se kyllä puoltaisi sitä, että pysyy vielä tuolla :D"

ja tekstiviestin.

"Tänään oli neuvola ja mahaa runnottiin niin, että on tosi tuskainen olo. Ens viikolla olisi lääkärineuvola ja lähtö mahd. kääntöön sekä synnytystapa-arvioon. Jos nyt sinne asti päästään. Olo ei tosiaan nyt kehuttavaa sorttia"

Paljon paljon onnea Möörwa ja Maarja rouviintumisen johdosta!!!
:flower:

-Niiskuneiti ja Helmi rv 31 tasan-
 
Hei vaan kaikki isomassuiset syysmassut :) Joku tuossa mainitsi että pelkopoliajat jossakin päin suomea hankalassa tilanteessa... No kerronpa Tampereen tilanteen. Eli tänään piti minulla olla aika pelkopolille, olin jo sairaalassa ja aikaani oli 20min aikaa kun lääkäri soitti minulle ja sanoi että pelkopoli on KIINNI :kieh: Kuulemma lokakuuhun asti... Just, menin sitten ihan tavan äippäpolille, missä gynekologin kanssa oli huimat 5min aikaa "keskustella" tulevasta synnytyksestä...*humph* Merkkasi papereihin vain että ei epiduraalia eikä samaa kätilöä kuin edellisessä synnytyksessä.. No toivottavasti lukevat ne paperit kun menen synnyttämään.

Mulla myös antibiotti virtsatietulehdukseen :/ Samalla kun tutkivat kohdunsuun tilanteen huomasivat että kanavaa enää 1,5cm PEHMEÄNÄ jäljellä ja ulkosuu sormelle auki... Levätä pitäis.Eli kivut tuolla nivusissa tehnyt tehtävänsä. No toivottavasti ei ihan vielä synny, 34 viikon jälkeen synnytystä ei kuulemma edes yritetä estellä mitenkään, ja painoa masukilla jo 1,7kg.Tänään siis rv 31 tasan.

päivittäjälle tiedoksi
Että pojan saapi vaihtaa tytöksi, tai ehkä parempi laittaa kysymysmerkki :LOL: Tänään ultrassa lekurin mielestä selekee tyttö, tiedä häntä sitten, pianpa sen näkee :D

Onnitteleut vielä kaikille naimisiin menneille :hug:
 
:flower: Onnittelut Maarjalle ja Möörwalle rouviintumisen johdosta! :flower:

ON: Tänään neuvola, jossa Hb 117, RR 103/65, Sf 31. Painoa tullut 90g/vko yhteensä siis 8,4kg. Pissa puhdas. Vauva raivotarjonnassa, mutta pää ei ole vielä kiinnittynyt.
Vointi ollut vielä kohtalainen, vaikka vauva melko alhaalla jo. Tänään siivoilin ja lenkkeilin siihen vielä päälle hiljokseen. Eilinen päivä meni sairastaessa pääkipu ja huonoa oloa, joten tänään on ollut energiaa touhuta kaikenlaista.
Mies maalaili tänään hoitotasoa (valkoiseksi). Muutakin pientä laittoa on ajanratoksi mm. vauvan vaatteet on pesemättä jne. Mitään paniikkia ei kuitenkaan ole koska aikaa tässä vielä toivottavasti on. pari neuletyötäkin odottaa tekijäänsä.

Mutta ei muutakuin oikein hyvää viikonloppua kaikille. Sauna kutsuu...

Ainoska ja Kullannuppu
 
Äityli75
Mulla alko kovat supistukset ja ne tulivat parhaillaan 5 min välein. Ajattelin jo että nyt tuli lähtö. Sitten kävi oksettamaan tosi kovasti ja silmissä näkyi vain mustia pilkkuja. Sen takia sain lähetteen äitipolille.

Onneksi supistukset loppuivat sitten. Nyt pitäisi maata sängyn pohjassa kaksi viikkoa ja sitten olisi uusi ultra. Silloin nähdään että häviääkö lapsivesi itsekseen vai joudutaanko sitä poistamaan.

Päivittäjälle tiedoksi: Meille on tulossa tyttö , että jos haluaisit lisätä sen tuonne tietoihin.
 
Maarjalle ja Möörwalle sydämelliset onnittelut (*reps* pakko mainita, että melkein kirjoitin "sydämelliset LÄMMITTELYT" :LOL: ) Liityn teän rouvien seuraan heti huomenissa :D Vähän jännättää :heart:
Ommaa nappaa..
Nyt on vihdoin jotain kunnon raskausoiretta/-riesaa. Turvottaa ja itkuherkkyys on pukannu.. Lähinnä vain ilosta ja onnesta =) Maha alkaa olla aika mellevän kokoinen, kun kenkien sitominen on oma operaationsa :LOL:
Maanantaina neuvola, sitten auto starttaa kohti eteläistä Suomea ja Ahvenanmaata. Vointi on kuitenkin erittäin hyvä, ei valittamista.

Pakko jatkaa viimeisiä hääjärjestelyjä. Voikaa hyvin, arvoisat syysmassut :hug:

mobic & pikkukainen 33+2 :heart: :heart:

Päk in da business viikon päästä B)
 
Maarjalle ja Möörwalle onnittelut rouviintumisesta :flower:
ja mobicille myös huomiseksi jo valmiiksi :flower:
ja niiskuneidille kiitokset kun kerroit pippurimamman vointia, toivottavasti siellä vielä jaksellaan yhdessä kasassa.. kerro paljon terkkuja ja tsempityksiä =)
 
Onnea mobic :flower:

Uni ongelmia
Kärsin jo varmaan 4 viikkoa uni ongelmista. Saan unta helposti, mutta heräilen vähän väliä ja päivällä näytän ihan zombielta kun naama valkoisena ja silmänaluset tummina lyllerrän eteenpäin.
Aina herätessä ei ole edes syytä, kuten jano, wc tai vauvan liikkeet vaan ihan vain herään ja jään ihmettelemään ettei uni enää tule.

Olin eilen töissä ylimääräisen päivän kun tarvitsivat lisämiehitystä. Jännä miten muutaman viikon poissaolo saa jo kädet kankeiksi ja leikkaukset hidastuvat. Onneksi ei sitten ollutkaan niin kiirettä ja saatiin laitettua myös mun hiukset :D En olekaan pitkään aikaan ollut vaaleahko (laitettiin pääliosaan vaaleita raitoja), Silmät tuikkivat nyt ihanan tummina kun kulmat ja ripset saivat uutta väriä... vielä kun saisi nuo silmänaluset oikean väriseksi ...

Vanha koulukaveri kertoi eilen että on raskaana nyt rv9 :D taas sai huomata että onpa aika mennyt nopeasti, koska ei siitä niin kamalasti ole aikaa kun vielä me kaikki täällä kummastelimme uutta olotilaamme... nyt on jo loppuvaihe lähellä.

balik ja pikkuinen 33+6
 

Yhteistyössä