SYYSMASSUT '07 elokuussa

minttu -82:Mulla tekee mieli koko ajan patiolle. Ja miehelle valitan ku kaikki siideri mainokset seuraa ja vainoo mua.. Sitten rupesin miettiin että montako kertaa viime kesänä kävi patiolla ku ois voinu olla ihan millon vaan.. Noh.. kokonaiset kaksi kertaa tuli käytyä.. Että josko sitä pärjäis vielä tän loppu kesän.. Ens kesänä sitten voi taas käydä niin paljon ku haluaa, kenties jopa kolme kertaa :LOL:

Mäkin kuulin, että yhdet imetysliivit olis hyvä olla ennen vauvan syntymää ja siks kävinki ostaa anttilasta ihan semmoset "perussetit" missä on kupeissa vähän löysää jotta on sitte turpoomis vara!!! ;)

Minttu, täällä yks ilmottautuja joka tunnustaa kaipaavansa viihteelle :LOL: Mut autapa armias jos tämmösiä ajatuksia ääneen sanoo, heti kuulee kommenttia "nii-i, oisko kannattanu miettiä tuota ENNEN ko hankkiutuu raskaaksi" :eek: Enhän mie ny mikkään kauhia vipeltäjä oo, mut mikäs sen mukavempi ko ottaa kaveriporukalla jokunen bisse rankan työ- ja kouluviikon päätteeks ;) Mut kylläpä sitä viel kerkee, ei tässä mikään hengenhätä oo :D

Omasta olosta.. Painonnousu näyttäs rauhottuneen vaikka turvotukset vaivaa kovastikin :/ Maanantaina seuraava neuvola. Oma terkka tullu takas lomilta, ihanaa! Maha menny löysälle vaikka mulla aina (siis ennen raskauttaki) ollu kova maha.. enteileeköhän synnytystä :saint: Siis ko kuullu, et luonto pehmittää mahaa ennen synnytystä, tiä sitte. Ja päivittäin tullu yks tai kaks kipeää supparia. 15. päivä lääkärintarkastus, tietää sitte onko tuolla alhaalla jo jotain tapahtunu. Saa mun puolesta syntyä vaikka tän kuun lopulla, ois mulle ihana synttärilahja :heart:
Mitähän mitähän muuta.. Jotaki piti kommentoida, mut unohtu taas tässä viikonlopputäpinässä :LOL: Huomenna pääsee mökille miehen kans, ehkäpä jo viimistä kertaa "kaksin" (vaikka tää "kolmaspyörä" vaatii nyt jo kovasti huomiota; masua pitää silitellä ja pikkuiselle pitää jutella/laulaa ni pysyy tyytyväisenä :D ) Äiteensä tullu huomionkipeydessä B)

Viikonloppuja mammoille. Voikaahan paksusti. Sitä tiä vaikka tulis kovaki ikävä masua.. ;)

mobic & pikkukainen 35+2

Ihana lukea, miten täällä moni jo odottaa synnyttämään pääsyä ;) Itse yritän henkisesti varautua siihen, että voihan se venyä lokakuun puolellekin.. ei kyllä tarttis, jos vauva jatkaa kasvuaan siellä yläkäyrän tuntumassa. Vähän kyllä järkytyin, kun älysin, että tästä meidän porukasta monella on viikkoja kasassa jo niin, ettei haittaa vaikka vauvoja jo pian alkaisi syntyä. :eek:

Imetysliiveistä kuulin, että jos/kun ostaa ennen synnytystä, niin niitten pitäis olla kaarituettomat, koska ne joustaa paremmin, jos ei koko satukaan ihan kohdilleen. Itse käytän edelleen samoja liivejä kuin ennen raskautta, joten mielenkiintoista on lähteä imetysliiviostoksille..

Kävin äsken marjassa :D Tuossa meidän takapihalla on sellainen ikävän näköinen ryteikkö, missä kasvaa vadelmia! 0,5l:n rasian sain sieltä pakastimeen ja lisää tulee kunhan kypsyvät. Se ryteikkö on kyllä kaatouhan alaisena, mutta kasvaako ne vadelmat sitten enää, jos se muu pusikko tuhotaan.. :/

perlos: Mulla lukee esikoisen ajan äitiyskortissa rv 38+5 kohdalla kiinnittymässä ja 39+4 kohdalla kiinnittynyt, poika syntyi viikolla 40+2.

Imetysliiveistä: Mä olen ainakin Lindexistä ostanut kahdet hyvät imetysliivit ja nyt tilasin H&M:ltä yhdet, nekin oikein mukavantuntuiset.

Käytiin juuri esikoisen kanssa viiden kilsan kävelylenkillä! Kahdessa osassa tosin matka taitettiin, mutta kuitenkin :D Käytiin katsomassa rehuntekoa miehen työpaikalla, esikoinen kun on ihan hulluna traktoreihin ja muihin pöriseviin koneisiin :) Satuttiin sinne juuri sopivasti kahviaikaan, vaikka eipä lenkistä tainnut sitten paljon hyötyä olla, kun siellä tuli vähän munkkia ja jätskiä syötyä ;)

Moi taas! :wave:

No niin, elokuuta mennään. Joillain tosiaan alkaa olemaan synnytys jo lähellä ja eipä tässä kauaa mene kun saadaan ensimmäiset syysmasut poksumaan :)
Olisi tosi mukavaa jatkaa teidän kanssa sitten synnytyksen jälkeenkin. MInulla varmaan tulee tosi paljon kaikkea ihmetyksen aihetta ja kysyttävää, esikoista kun tässä odotellaan :)
Mukavaa lukea teidän kokemuksista ja huomaan, että samat kysymykset täälläkin pyörii päässä eli juuri tuo liiviasia yms.
Omaa napaa: ensi viikolla neuvola ja lääkärineuvola vasta viikolla 37.
Levottomat jalat vaivaa ja tajuton ummetus... No, niiden kanssa onneksi elää. Ummetuksesta ei ainakaan vielä ole pukamia pukannut :D
Pitää tulla viimeistään ensi viikolla kertomaan neuvolakuulumisia.
Nyt lähden vuokraamaan jotain mukavaa leffaa kun mies aikoo katsoa rallia ja muuta urheilua jota tuolta telkasta näyttää pukkaavaan :kieh:
Huh, viikonlopuksi luvattu helteitä ainakin tänne etelään... Saas nähdä miten taas hikoillaan :D
Voikaahan paksusti ja mukavaa viikonloppua!
Elwi ja papuli 32+1

Moi!

Kasvukontrolli ultra kuulumiset viime viikolta. Kaikki näyttäs olevan kohdillaan, normaali kasvu vaikka siro onkin.Tyttöä edelleen veikkaan vaikka varmuutta ei olekkaan :). 36 viikolla sitten synnytystapaultra.

Neuvola kuulumiset tältä päivältä

viikot 34 tasan
hemppa 120 joten korjaantu ilman rautaa
paineet 109/85
kohdunpohjan korkeus 31
vettä normaalisti
rt
paino noussut maltillisesti :saint:

Vaivojakaan ei ole enemmälti ilmennyt. Pientä närästystä ja mahan kiristystä sekä kävellessä pieniä vihlaisuja. Kovin liikkuvainen kaveri masussa. Kivasti on mennyt. Heinäkuu lomailtiin ja tyttö nyt jo sitten eilen taas aloitteli päiväkodissa olemista 3 pv viikossa.

Imetysliiveistä sain semmoisen vinkin viime raskauden aikana, että ne kyllä kannattaa jo ennen synnytystä hankkia. Kuppiin pitää mahtua kaksi sormea päällekkäin silloin kuulemma ovat hyvät synnytyksen jälkeenkin. Ilman kaaritukia aluksi. Minä suosin pehmeitä materiaaleja sillä rinnat aika hellät ja saattaa tulla haavautumiakin imetyksestä. Samoin kannattaa hankkia "nännirasvaa" kotiin saa apteekista.

Synnytykseen ei sinänsä pelkoja tunne mutta sektioon en halua.

Minulla on kaikkein isoin pelko synnytyksen jälkeen etten saa imetystä vieläkään onnistumaan. Näin kävi tytön kanssa kun saikulla ei oikeaa imetysotetta ja asentoja näytetty kunnolla, lykättiin vain rintakumit ja sanottiin että kokeile noilla ja käyt sitten äidinmaitoa tuolta jääkaapista lisämaidoksi. Sitten jännitin koko juttua ja syöminenkin oli minulla mitä oli ja jo kk päästä maidon tulo tyrehty kokonaan. Tyttö sai rintakumista kamalat vatsakivut ja koliikiksi ne niitä kutsuivat. Onneksi apu löytyi vyöhyketerapiasta. Että tämmöstä. Nyt kyllä otan asian heti esille, jo nyt neuvolassa ja katson että se minulle opetetaan ja sitten otan vielä yhteyttä myös imetystukeen. Eiköhän se sitten onnistu. Nyt tuleekin jo tässä vaiheessa maitoa, toisin kun ensimmäisien kanssa.

Samoin kannattaa kaappiin varata äidinmaitokorviketta ja tuttipullo, ihan vain varalta ettei tule paniikki jos maitoa ei jostain syystä tulekkaan! :attn:
Kärsin myös raskaudenjälkeisetä masennuksesta, mutta siitä joskus toiste. Siitä ei kylläkään jääny mitään traumoja

Jaa että tämmöinen stoori tällä kertaa. :saint:

t. roosakaisa ja pipaliini 34

Nyt koira lenkitetty, pölyt pyyhitty ja imuroitu. Selkää jomottaa sen verran, että loppu ilta taitaakin mennä sohvalla löhötessä :p

Mulla alkaa kanssa pikku hiljaa oleen sellanen olo, että sais jo putkahtaa pihalle toi meijän vauveli. Tällä viikolla on alkanut liikkuminen yms. tuntuun raskaammalle ja selkä + alapään luut alkaa särkeen tosi helposti. Onneks muilta vaivoilta on säästytty.

Kestovaipoista: Mäkin olen aikonut käyttää kestoja. Molemmat mummut onkin niitä jo innolla meille ommellut ja muutama ostovaippakin on tullut hankittua. Kestovaippainfon sivuilta itte ainakin löysin paljon hyödyllistä tietoa. http://www.kestovaippainfo.fi/ Eli kannattaa vierailla siellä jos kestot kiinnostaa. Esim. harsoissa kuulemma on tosi paljon eroa imukyvyssä (äippäpakkauksen harsot ei kuulemma oo hyviä vaippa käytössä)!

Synnytyspelko: Mua on alkanut kanssa huolestuttaan pikkusen toi synnytys :/ Vauvelin on arvioitu olevan noin 4 kilonen syntyessään ja mulla on selässä tatuointi, joka mahdollisesti estää epiduraalin käytön. Juttelin tatskasta kätilön kanssa ja se soitti anestesia lääkärille, joka sanoi, ettei puudutusta laiteta tatuoinnin läpi. Käski vaan heti kun tulee sairaalaan synnyttämään pyytämään anestesia lääkäri paikalle kattomaan onnistuuko puudutus jos vaikka joutuu leikkaukseen niin tietää sit etukäteen varautua mahdolliseen nukutukseen.

Kertokaapa te joilla on kokemusta, miten kauan noin pikkuset 50-56 cm vaatteet on mahtunut vauvoille, jotka on isomman kokosia syntyessään (vaikka eihän isokokosena syntynyt vauva välttämättä jatka kasvuaan muita nopeemmin). Itte oon hankkinut 56 cm vaatteita pikkusen, mutta lisää pitäs mahdollisesti hommata... Oon muuten aivan ihastunut Lindexin pöllökuvioisiin vaatteisiin :heart: Vaateostoksilla ollessa vaan harmittaa kun tosi monet vastasyntyneenvaatteet on vaaleanpunaisia tai vaaleansinisiä. Itte kun en tiedä vaavin sukupuolta, enkä muutenkaan tykkää hirveästi ko väreistä.

Hyviä vointeja kaikille!

-
Vilma ja papu 35+2

joops hammaslääkäristä selvisin 40 min istumisen jälkeen (kauheeta ko sitä pitää pelätä hammaslääkäriä). vauva ilmeisesti kuuli poran äänen hyvin ko alotti heti kunnollisen melskeen mahassa :LOL: niin että hammaslääkäripelko tulee äitinmaidossa sitte

imetysliiveistä: aattelin anttilasta tilata ainaki yhdet, kun näyttivat olevan erittäin kohtuu hintaset, joihinki muihin verrattuna. Eihän mulla oo varaa laittaa 30 euroa yhtiin liiveihin :eek: onko kukaan todennu käytännössä nuo anttilan imetysliivit hyviksi??

mulla oli viimeksi neuvola 18.7 sillon oli menossa 30+5 ja sain seuraavan ajan vasta 13.8 ja sitte olis viikkoja jo 34+3, minusta tuntu jo kauheen pitkältä valiltä, kaikenmoista vaivaa on ollu jo. luulin että nyt olis jo vähä tiheemmin päässy neuvolaan.

pukamista oli raatinkia, minulla oli jo ennen raskautta ja sillon joutuvat puhkaseen se veitsellä kun oli niin kipiä, ja jostain syystä tuonne ei voi laittaa puudutetta niin se sattu aivan järkyttävästi, onneksi parin päivän päästä helpotti. just tuo shceribroct neo on ollu mulla tehokas.

nyt on tullu sitte se vaihe että haluas oman äitin kans jutella kaikesta synnytyksestä vauvan hoitoon, ei mulla oo mitään tietoa miten äitin synnytyksen on menny että osain vähä oottaa jotain itekki. Minulla kun äiti kuoli -05 enkä sillon saanu juteltua näitä juttuja.

mutta jospa se tästä, uhkailin miestä että kun big brother alakaa niin maksan se jutun että saa sitte seurata ympäri vuorokauden sitä kun kerran kotona tullaan vauvan kans viettään paljon alusta aikaa, eikä sitä pääse lähteen vielä heti huiteleen kylille =)

Nökö rv 33 tasan

nökö-81
Tervetuloa takaisin hammaslääkäripainajaisesta ;)

Mulla on tänään vähän känkkäränkkä fiilis. Ostin kaupasta läjän Tuplaa (jos joku harhaoppinen ei ymmärtänyt, niin se on siis maailman parasta suklaapötköä!) Eiköhän kohta helpota. Sokerihumala korjaa kaiken :ashamed:

On alkanut närästää. Sekään nyt ei ole mikään yllätys meikäläisen kahvinjuomisella. Tosiaan tätä ennen en tiennytkään, mitä närästys voi pahimmillaan olla. Niin kamala kärvennys kurkunpäässä että tekee mieli itkeä. Samarin on auttanut tähän mennessä ihan ok.

Vatsa yllättäen toimii taas, vähän liiankin hyvin :ashamed: enteileeköhän se jotain? Käsillä on jo semmoset viikot, että kolme ässää voisi käyttöön ottaakin. Ajattelin että josko odottaisin vielä. Pitää sairaalakassi pakata ensin ja jollain tapaa sekin tuntuu melko aikaiselta... En taida vissiin oikein sisäistää, että viimesiä viikkoja viedään jo.

Kävin tänään katsomassa äitiys-/imetysliivejä ja tuskastuin siellä rekkien välissä oikein todella. Mussa on siinä mielessä vähän kukkaislapsen vikaa, ettei liivejä oo elämän aikana paljoa tullut käytettyä. Nyt kun olis tavallaan pakko, se tuntuu aivan ylitsepääsemättömältä kynnykseltä. Ensin pitäis selvittää koko mutta minkä kokoisia sitä uskaltaa ostaa, kun ei vielä tiedä, räjähtääkö boobsit taivaallisiin mittoihin, ei ollenkaan vai jotain siltä väliltä. Joskus epäilyttää, kykenenkö imettämäänkään, kun ei ole vielä mitään maidoneritystä ollut, ei pahemmin sitä outoa valkoista mönjääkään.

Maarja ja vaava 35+6

Heips piitkästä aikaa! myöhästyneitä onnitteluja rouviintuneille - ja ikääntyneille myös!! :flower:

Maarja, kuulostipa tutulta tunnot :/ ensinnäkin, vaikka närästykseltä olenkin (kopkop) välttynyt, tänään alkoivat minulla alaselkäkivut ja vihlonnat oikein todella, hyvinpä olinkin niitä onnistunut pakoilemaan...tosin tuli heitettyä aikas pitkä vaunulenkki esikon kanssa ympäri kaupunkia. yöthän ovat yhtä hikoilua, tuuletin huritsee ja tyynyä vaihdetaan keskellä yötä, huoh.. esikoinenkin mainitsi aamulla, kun viereen kömpi, että KUUMA! no, eipä ihme :LOL: sama vaiva vatsan kanssa mutta mulla vauva painaa myös anteliaasti pissarakkoa - joka ei sitten tyhnenekään niin vaan kerralla. ikävää pytyltä noustessa! ja minä kun olen panostanut lantionpohjalihaksiin, plääh!

vatsa-asukas viihtyy täällä edelleen tosi ylhäällä ja neuvolassa on asiasta juteltukin nyt loppuvaiheessa koskapa esikoinen ei laskeutunut edes synnytykseen lähdettäessä (en siis tiedä miten vapauttavalta painontunteen väheneminen keuhkojen tieltä tuntuu..) ja synnytyksessäkin vain hieman. päättyi sitten hätäsektioon että synnytystapa-arvio on minulla edessä. voi kuulemma olla jotain fysiologista/hormonaalista kiinnikkeiden löystymättömyyden takana..

Imetysliiveistä: edellisiäkin oli ihan hyvässä hapessa vielä mutta parit uudet on tullut hankittua. Lindexilta löysin todella hyvät ja ihan nätitkin ja toiset ostin Lastentarvikkeesta, vieläpä ALELLA jeee :LOL: ostin reilukokoiset ettei sitten kiristä koska minulla rinnat todellakin räjähtivät käsille maidonnoususta :eek: kauhua vain liivien sovitus, hiki virtaa jo ajatuksesta..

mutta se niistä vaivoista, myönnän silti nauttivani joka hetkestä nyt äippälomalla ja koitan ottaa rauhallisesti "esivalmistelut", ottakaahan tekin, sisaret! :heart:

Zennia & pikkuötökkä 35+6

Aku
Heippa mammat!Tänään oli neuvola.Hyvillä mielin vaapuin sinne ja ajattelin meneväni sen jälkeen Ikeassa käymään...Vaan eipäs käynytkään niin.

Kaikki muuten kunnossa mutta neuvolan täti totes että vaavin syke ei kuulosta nyt normaalilta.Kovasti tosin jumppasi pieni just sillon.Noh,sieltä tuli sitten lähete synnytys polille(oma sydämmeni jätti lyönnin jos toisenkin väliin tuossa kohtaa...)

Noh,mä menin polille ja olin tunnin verran käyrässä ja sitten lääkäri ultras.Lopputulos oli se että sielä täälä havaittavissa muutama lisälyönti.Lääkäri sano että niitä tulee ja menee että hän ei katso että tarvii olla huolissaan.Kaveri kuitenkin liikkuu ja kasvaa ja voi muutenkin hyvin.Painoarvio oli 2100g elikkäs heti keskikäyrän alapuolella.Laitto se lääkäri sit kuitenkin vielä ens perjantaille kontrollikäynnin jollekkin sydänlääkärille...ihan varmuuden vuoksi.

Että näin.Nyt pitäs sit vaan lopettaa tää panikointi ja liikkeiden kyttäys.Mutta nyt iltapalaa,kauhia nälkä.

T.Aku ja pieni

Pätkiikö muilla nää sivut? Vai onko meidän koneessa taas jotain vikaa. En ole päässyt aiemmin tänään näille sivuille ollenkaan :kieh: Meinasi jo pahat vieroitusoireet tulla :LOL:

Umayya:Pukamat tuli lisälahjana esikoisen synnytyksessä ja vielä ne on mukana pysyneet. Ei vaivaa juuri ollenkaan, mutta ei niitä poiskaan saa millään.

imetysliiveistä:Kannattaa hankkia aluksi jotkut halvemmat, joita voi käyttää heti synnärillä jo. Sen jälkeen tissit paisuu yleensä niin kamalasti, että ne jo valmiiksi ostetut liivit jää auttamatta pieniksi. Itse ostin esikoisen aikana aluksi hennesiltä halvat liivit, jotka oli mukana synnärillä. Sitten kun imettäminen oli lähtenyt hyvin käyntiin, niin kävin ostaan kunnon liivit äitiysliikkeestä. Ne oli kyllä kalliit, mutta todella hyvät, käytin niitä lähes kokoajan (pesujen välissä muita).
Bepanthensalvaon hyvää aroille nänneille, eikä sitä tarvii pestä pois, vaikka imettää. Mulla ainakin auttoi, ei tullut kertaakaan rikkeymiä yms. imetyksen aikana.

Maarja:Ei sitä imetystä kannata turhaan etukäteen panikoida. Nykyään imetystä tuetaan niin hyvin ja apua on saatavilla, jos vaan haluaa. Ei mullakaan esikoisen raskauaikana tullut mitää maitoa, mutta imetin poikaa silti 10kk. Kannattaa rauhassa harjoitella imetystä, eikä luovuttaa, jos vastoinkäymisiä tulee. Jos imetys ei onnistu, niin onneksi on keksitty tuttipullot ja korvikkeet.

nökö-81:Täällä kans odotellaan innolla, että Bigbrother alkaa.mies ei ymmärrä yhtää, miten jaksan sellaista "teini"ohjelmaa niin fanaattisesti katsella. Jokainen jakso täytyy nähdä, eikä mitään taustahälyä saa olla sillä hetkellä. :LOL:

perlos:Vauvan kiinnittymisestä mulle sanoi terkkari viime käynnillä, että uudelleen synnyttäjillä vauva voi kiinnittyä vasta synnytyksen käynnistyttyä, mutta ensi synnyttäjistä en sitten tiedä, miten tuon kiinnittymisen kanssa on.

minttu-82:Viihteelle/terassille täälläkin tekee mieli. Just tuossa muutama päivä sitten sanoin miehelle, että olis ihanaa lähtä aamusta viihteelle ja tulla vasta seuraavana aamuna takaisin. En kyllä ymmärrä, mistä moinen villitys, kun en ole ennenkään harrastanut päivän mittaisia viihdeputkia. Kai sitä haluais irtautua kaikista velvoitteista ja "elää" 1 päivä vain itselle.

Aku: :hug: , toivotaan, että vauvalla on kaikki hyvin. Koitahan olla ressaamatta.

Hyvät yöt kaikille :hug:

T:Nanna ja Alvar 32+4

Miten vauvan koon voi määritellä nlassa lääkärikäynnillä jos nlassa ei ole ultraa.. Vai laittavatko synnärille ultrattavaksi.... Ja käsin tunnustelemalla nlatädit arvailee vatsapeitteiden läpi vauvan asentoa jne.. Taidan olla ihan turhaan huolissani... No, katsovat ainakin sitten Kättärillä kun tulee synnytyksen aika.

Meidän kaikkien iloksi lupas Petri ensi viikoksi oikein kunnon helteitä :eek:
Mua oikein hirvittää kun on saanut olla nyt muutaman viikon rauhassa ylenpalttiselta turvotukslta.

Ens viikolla olis vika neuvola lääkäri missä arvioidaan vaavin koko. Hirvittää kun käyrä menee ylä rimalla koko ajan vaikka olen itse voinut alku raskaudesta huonosti ja taas on oksennus lentänyt tuon Närästyksen takia (Vaavi ottanut kuitenkin omansa). Ei paljon renniet yms auta kuin hetken.
Käytiin viikolla 22 4D ultrassa ja siellä veikkas vaavin syntymä painoksi reilua neljää kiloa :LOL: en tiedä itkeäkkö vaiko nauraa.

:heart: Vaavi liikkuu vieä reippaasti mutta kun olen käynyt noiden elomasujen ketjua kurkkimassa ja siellä puhetta liikkeiden seurannasta niin kuinka paljon tuon vaavin tulisi sitten myöhemmässä vaiheessa liikkua päivässä. Kyllähän tuon saa neuvolasta tietää mutta ajattelin kysyä kun täällä niin paljon kokeneita.

Onko muilla jo sairaala kassi pakattu? Pitäisi varmaan pakata mutta kun tuntuu niin aikaiselta... Isukki sitä tuossa jo kaipaili pakattavan kun on kaikki muukin lähes valmiina pienelle ihmiselle kotona.
Tuntuu kyllä todella oudolta tämä elämän muutoksen odottaminen näin viime metreillä. Alkaa miettimään ihan hassuja asioita... osaanko pukea oikein, syöttää oikeaan aikaan yms :)

Vaivoista sen verran, että supistuksia täällä ei ole ollut juurikaan. Mutta kyllä sitten vihlookin ja kunnolla tuolta alapäästä öisin ja noustessa.
Sormet on sellaiset pökkelöt aina aamuisin ja hyvä jos lasi pysyy käsissä.
Niin ja NÄRÄSTÄÄ!

Mikäs tässä ollessa

:LOL: pian ei ehdi vaivoja miettimään... kun on muuta puuhaa.

Ai niin... oliko niitä jouduttamis konsteja tiedossa.... vois ottaa käyttöön parin viikon päästä!

Hyvää viikonloppua kaikille

Miiuli & Pötkötti 34+6 :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Annmari-76:
Miten vauvan koon voi määritellä nlassa lääkärikäynnillä jos nlassa ei ole ultraa.. Vai laittavatko synnärille ultrattavaksi.... Ja käsin tunnustelemalla nlatädit arvailee vatsapeitteiden läpi vauvan asentoa jne.. Taidan olla ihan turhaan huolissani... No, katsovat ainakin sitten Kättärillä kun tulee synnytyksen aika.
Ihan mahan päältä tunnustelemalla normaalisti.

Jos tuntuu islta/pieneltä niin sitten voi saada lähetteen Kättärille, jossa nekään ei pakosti katso ultralla
:/

Itsellä iso vauva masussa, mutta nla lääkäri sitä mieltä etä katsotaan se koko sitten vikalla viikolla uudestaan ja sitten vasta lähete. LA on vielä 4 vko ja 2 pv ja luulen että sen aikaa makaan kotona kun on jo niin vaivalloista tämä liikkuminen.

balik ja "pikkuinen" 35+5

Taas on vierähtänyt aikaa taustalla. Töitä jäljellä vielä 1 päivä, mitenkähän sitä sitten jaksaa esikoisen kanssa kotona... Töissä pääsee toisaalta monessa suhteessa paljon helpommalla. No, kai siihen taas tottuu. Pikaisesti luin ketjun läpi ja tässä jotain kommentteja:

Joku kyseli niistä imetys/urheiluliiveistä, joiden merkkiä en enää muista... mulla on sellaiset. Ei mitenkään kovin tukevat mun mielestä, lähinnä hyvät yökäyttöön. Jos nyt ostaisin päiväkäyttöön sellaiset, niin ottaisin ennemmin ne "luukulliset". Tosi mukavat ovat kyllä päällä, mutten kyllä itse ehkä lenkille niiden kanssa lähtisi... tai riippuu tietysti vähän rintavarustuksestakin, mutta imetysaikana tuppaa olemaan kuitenkin vähän paremmin varusteltu.

No, tämä raskausajan dementia iskee jälleen, eli en muista kuollaksenikaan mitä muuta piti kommentoida... Siispä omaa napaa (joka muuten on aika kauhea, kun on ulospäin pullahtanut). Yläkäyrän yläpuolella täällä huidellaan ja alkaa kyllä olla aika tuskaiset oltavat. Ei mitään ihmeempiä vaivoja, mutta kyllähän tämä koko rajoittaa melkoisesti. Rautakuuri oli tehonnut ja väsymyskin on vähentynyt. Tähän rautaan liittyykin hauska kysymys muille rautaa popsineille: onko teillä vaikuttanut rautakuuri sen alapäästä ulos tulevan jutun (enkä tarkoita vauvaa...) väriin? Täällä väritys on muuttunut ihan mustaksi. Muuten ei onneksi rauta laittanut vatsaa oireilemaan suuremmin suuntaan eikä toiseen. No, näihin oleellisiin asioihin lopettelen täältä ja toivottelen kaikille hyviä vointeja helteistä huolimatta!!!

Mitä mieltä olette miesten (ah niin ihanasta) varpajaisperinteestä? Ymmärrän kyllä, että vauvan tuloa on kiva juhlia, mutta... Mies lähti kaverinsa varpajaisiin juuri vähän aikaa sitten klo 15.30 ja luultavasti (mikäli vanhat merkit paikkansa pitää) paluuaika ei sijoitu seuraavan 12 tunnin sisälle. Mulle on ihan sama miten kukakin omaa perheenlisäystään juhlii, mutta aina jaksan vaan ihmetellä sitä, miten mies HALUAA olla pois uuden lapsensa (tässä tapauksessa vielä esikoisen) luota melkein koko synnytystä seuraavan päivän ja seuraavaa päivääkin vielä pitkälle krapulaa parannellessa. Luulis, että siinä tilanteessa on muutakin ajateltavaa kun kavereiden kanssa kortinpeluu ja kapakassa juokseminen. Tämä ei suinkaan ollut hermojen menetyksen syy (oma mies ei pitänyt varpajaisia ollenkaan, koska ei malttanut olla pois vauvan luota eikä varsinkaan halunnut hoitaa häntä krapulassa... taisipa viedä parin kuukauden päästä synnytyksestä kaverit syömään jonnekin "varpajaisten" merkeissä)... Hermot siis meni siitä, kun TAAS herra on pois koko viikonlopun (yleensä kyllä töissä tai kalassa tms.) ja puhe oli alunperin, että ILLALLA on varpajaiset... No, nyt piti ensin mennä töihin ja sitten lähtö olikin jo päivällä. Mulle kerrottiin alunperin, että menevät pelaamaan korttia ja hämmästelin siinä sitten ääneen, kun kortti-iltaan vedettiinkin parhaita kuteita niskaan... No, se tietää siis sitä, että keskustaanhan se suunta on ja huonossa kunnossahan sieltä tullaan ja herralla on vielä taipumus voida huonosti, eikä aina niin hallitustikaan. Riitahan siitä sitten taas saatiin aikaiseksi ja nyt sitten poru kurkussa täällä yksin uhmapojan ja jättimahan kanssa yritän räpiköidä. Ei herra edes viitsinyt kysyä, että kuinka taas jaksan ja pystyn poikaa yksin hoitamaan. Tulipahan melkoinen tilitys, mutta eipä tuo 2,5-vuotiaskaan varmaan halua äidin tilitystä tai vollotusta kuunnella. Kyse ei suinkaan ole siitä, että hän kävisi baarissa usein, mutta silloin harvoin kun menee, on seuraukset aina samanlaiset ja paluuaika yleensä aamusta. Koskahan sitä itse pääsee??? Saati haluaa taas vauvan syntymän jälkeen... viimeksi ainakin oli aika usein "kiire kotiin", vaikken mikään superäiti koskaan ole ollutkaan tai huonoa omatuntoa poissaolosta kokenut. Kiukuspäissäni sanoin, että kahdelta menee ovi takalukkoon ja sen jälkeen ei tarvitse tähän osoitteeseen tulla... herrahan siitä riemastui, että hänelle ei mitään aikatauluja laiteta ja hän tulee kotiinsa just silloin kun haluaa. Mielestäni ei olisi mitenkään kohtuutonta, jos joskus tultaisiin inhimillisessä kunnossa ja ajoissa, mutta nähtäväksi jää. Lähteissään huusin vielä perään, ettei tarvitse sitten tulla ollenkaan ennen kun on pää selvinnyt. Saapi nähdä kuinka käy. Aika reilusti ottaa pattiin!!! :(

Mitä mieltä olette miesten (ah niin ihanasta) varpajaisperinteestä?
Superheppuli Mä en ymmärrä tota varpajaisperinnettä ollenkaan :eek: Olin viimekesänä baarissa töissä ja yks ukko tuli siihen tiskille juomaa tilaamaan ...ja samalla siinä sönkötti että hänelle on syntynyt poika.. ihan änkkyräkännissä siinä ja vielä muakin yritti samassa iskeä :eek: :kieh:

Onneks meillä ei mies juo eikä muutenkaan kuulu miehen kulttuuriin mitkään varpajaiset =)

Tähän rautaan liittyykin hauska kysymys muille rautaa popsineille: onko teillä vaikuttanut rautakuuri sen alapäästä ulos tulevan jutun (enkä tarkoita vauvaa...) väriin? Täällä väritys on muuttunut ihan mustaksi. Muuten ei onneksi rauta laittanut vatsaa oireilemaan suuremmin suuntaan eikä toiseen.
Mulla on sama juttu...eli mustaksi muuttunut ja kaikenlisäksi kivikovaa ja kuivaa |O normaalisti wc.ssä menee semmonen 5min nyt ehkä tunti |O :/

[/b]Synnytyspelosta : Mulla on alkanut pelottamaan ,vaikka esikoisen synnytys meni tosi hienosti...pelkään enemmän kyllä sitä että joutuisin sektioon :eek: ja sitten on inhottavaa kun mies ei lähe mukaan :/

Baby2003 + masuprinsessa 35+3

Superheppuli.. Mä en myöskään voi käsittää tuota älytöntä varpajaisten viettoa varsinkin kun pitää pämpätä viinaa ihan kaksin käsin ja olla aamun pikkutunneille asti menossa. Varsinkin jos on kersa syntynyt ihan lähivuorokausien sisällä, kyllä se äiti siellä varmaan kaipaa miestänsä ja toivoisi että olisi mieskin antamassa läheisyyttä ja hoivaa uudelle vauvalle.. Miksi ei riittäisi vain parit napsut/kaljat ja sitten takaisin himaan tms. Mutta nää on näitä äijien iänikuisia älyttömyyksiä, kohtuutta ei tunneta jne..
Voimia sulle!! Toivotaan että miehesi tulee jo ajoissa kotiin!! :heart:

Superheppuli:Ne on niitä miesten aivottomia tempauksia nuo varpajaiset. Ymmärtäisin kavereiden kesken illanvieton kotosalla saunoen ja ehkä muutama olut. Muttam iehet on miehiä, eikä niitä ilmeisesti koskaan voi täysin ymmärtää. Onneksi täällä saa haukkua miehet lyttyyn ja todeta, että me naiset ollaan niiiiiin paljon fiksumpia. Toivottavasi miehes tulee kotiin ajoissa ja hyvässä hapessa. Koitetaan kestää noita miehiä, eipä meillä taida juurikaan vaihtoehtoja olla. :hug:
Siitä ulos tulevasta...täällä myös raudan seurauksena muuttunut mustaksi, nyt kun sain luvan lopettaa raudan, niin väri on jälleen palautunut normaaliksi. :LOL:

baby2003:Mää myös pelkään sektiota, en niinkään normi synnytystä. Sen takia täällä kädet ristissä toivon, että vauva syntyis ennen laskettua aikaa. Kovin iso pötkäle kun ei mahdu mun värkistä tulemaan ulos. :LOL:

Omaa napaa:Me oltiin miehen ja esikoisen kans koko päivä Särkänniemessä ja sen kyllä huomaa. Jalat on ihan muusina ja väsymys kamala. Vihaan niitä hirveitä mäkiä siellä alueella. Happi ja kunto loppui jo puolessa välissä mäkeä. Meinasin sanoa mihelle, että ei millään viitsis auttaa mua takapuolesta eteenpäin. :LOL: Onneksi hillitsin itseni, ois muutama pitkä katse saattanut tulla.

Kerrankin voin kehua tuota mun miestä...se nimittäin lakkas mun varpaankynnet eilen illalla ihanan punaisiksi. Eihän sitä tarvinnut anella kuin pari viikkoa, mutta miesten logiikallahan pari viikkoa on suhteellisen lyhyt aika. No mutta varpaat on nyt sitten punaiset ja miehelle kiitos siitä, tämä mamma on hyvin onnellinen.

T:Nanna ja Alvar 32+5

Tänään on sitten ollut lämmin ainakin ihan kunnolla(meidän mittari näytti 29 astetta varjossa!). Mukavaahan se on ettei koko ajan sada, mutta sellainen +20 olisi sopiva meille "mahakkaille" :D On muuten sitten lupailtu kovia helteitä tosiaan nyt elo-syyskuuksi, että voi kääk vaan |O

imetysliiveistä
Esikoisesta ostin liivit vasta kotiuduttuani sairaalasta, oli tissit niin paisuksissa kyllä ensimmäiset 2vkoa synnytyksestä että silloin ei olisi mitkään päälle mahtuneet :LOL: Tosin mulla muutenkin d-kuppia, mutta siitä turpos vielä ainakin tuplaksi. imetysliivejä ostin paritkin mutta jäivät meillä kyllä aika lailla käyttämättä, käytin ihan tavallisia rintaliivejä koko imetysajan ja "pullautin" tissin esille aina kun vauva söi(ja hyvin toimi).Myöskään yhtään imetyspaitaa en esikoista imettäessä ostanut koska näin sen turhaksi.En kuitenkaan imettänyt missään julkisilla paikoilla(kuten keskellä ravintolaa, bussissa, ostoskeskuksessa tms.) joten paidan nostaminen imetyksen ajaksi ylös vauvanhoitohuoneissa ja muissa "piilopaikoissa" ihmisten silmiltä ei haitannut.

[/b]julkisilla paikoilla imettämisestä
Mitenkä te suhtauduttu julkisella paikalla imettämiseen? Itseäni ei haittaa ihmiset jotka saattavat imettää vaikka keskellä ostoskeskusta, mutta jotenkin itseäni hävettäisi levitellä maitopussit keskellä väkijoukkoa esiin ja ottaa vauva syömään... :ashamed: Kuitenkin joka paikassa kun on myös se "suojasampi" paikka poissa joukolta silmiä, niin en ymmärrä miksi iinä kaikkien edessä pitäisi ruveta vauvaa syöttämään.

viikonloppu napaa
Kivaa kun mies tuli kotiin viikonlopuksi ja on muutenkin tekemistä ettei tarvitse pitkästyä vaan kotona ja laskea viikkoja vauvan syntymään :whistle: Tänään ensin siskoni perhe(+2lasta) tulivat meille syömään, jonka jälkeen lähdimme veljeni luokse(+2lasta) saunomaan :) Meillä kun ei tuota omaa saunaa niin kyllä tuntui mukavalta, ja löylyäkin tuli otettua oikein kunnolla. Oli siinä vilinää ja vilskettä kun 5 alle 3 vuotiasta painii jaloissa :LOL: Sitten minä saan ensi kuussa yhden lisään serkusjoukkoon, ja siskoni tammikuussa...Että kavereita riittää omasta suvusta joka ihan kiva :D

Jakselemisia lähdempä nauttimaan teeveen antimista:)

Minnajajoel ja "Noah" 33+1

Mulla profiilissa uusi masukuva, jossa viikkoja 33+1! :wave:

Superheppuli: :hug: Miehet :kieh: En kanssa varpajaisperinnettä ymmärrä laisinkaan :eek:

Minnajajoel: Musta julkisella paikalla imettäminen on ihan ok, jos se vaan suht näkymättömästi tapahtuu, eikä koko tissivarustusta esitellä :D

Nyt saunomaan! :wave:

Miten kipiää taas tekeekään.... Viime yönä sama ja neljän aikaan oli taas kuin kuolleen miehen sydänkäyrä... Siihen asti suht säännöllisinä supasi ja päivällä vain muutama ja nyt taas.... Ja kipiää tekee!! Limatulppaa on irronnunna tänään urakalla, kunnon köntsiä tullut. En vielä silti jaksa uskoa, että hommiin päästäisiin, mutta on tämä olotila HÄMY...

Palailemisiin aamulla tai päivällä ellei mitään ilmene...

Yhteistyössä