***SYYSMASSUKAT 2008 heinäkuun helteissä***

R iikka: Kerroppa vielä et onko se vakavaa jos on sitä Hot spottia? Mitä se tarkoittaa? Se kyllä vois olla sitä :/ ,se menee aika nopeesti ohitte, se kiputuntemus.

Ja Karvakeskustelu mulla jäi käymättä läpi :D : Mulle on ilmestyny masuun runsaasti vaaleaa karvaa ja masua halkoo tuommonen tummempi "oja", oisko se se linea negra, menee ylös asti. Jaloissa karvankasvu on pysähtynyt täysin, viikossakaan ei tule etes kunnon sänkeä...ei kyl haittaa yhtään =)

Karvoja mullekin on ilmestyny mahaan.. onneks vaaleita :) Useasti jos tulee paljon syötyä kiristää mahan ihoa aivan kuin joku yrittäisi repiä sitä rikki.. varsinkin vatsalaukun ja kylkien kohdalta :/ ei mikään mukava tunne ollenkaan :(

Linea negra mulla menee jos se nyt linea negra on, navasta ylöspäin mutta aika haalea.. mutta tuntuu aivan kuin se tummuisi koko ajan enemmän.. navan alapuolella ei kumminkaan mene mitään..

Tänään lajittelin vähän vaavan vaatteita ja hain varastosta vaunut sisälle, jotta perjantaina ois kaikki tarkotus pestä.

maha ja pontus 29+2

snodgrass
mOi!

zucchero kiva että istukka oli siirtynyt! Joo se Primo olis ollut kans hyvä, mutta meidän autossa ei oo sitä isofix-kiinnitystä.

koiramamma en pysty takuuvarmaksi sanomaan onko joka puolella niitä kastemekkoja lainattavissa, mutta kannattaa kyllä kysyä. Sit siitä yhteyden ottamisesta, se riippuu vähän siitäkin et haluatteko järjestää kotona vai hyödyntää seurakunnan tiloja. Mutta noin yleisesti vois sanoo et kyllä viimeistään muutamaa viikkoo ennen kannattaa olla yhteydessä. Jos on joku tuttu pappi mielessä, niin voi olla suoraan siihen yhteydessä, mut jos ei, niin yleensä sit oman seurakunnan seurakuntasihteerin kautta näitä varaillaan. Suositushan on et kaste olis viim. kaksi kuukautta syntymästä, mutta ei se oo niin tarkkaa kuin se virallinen maistraatista tuleva paperi antaa ymmärtää. Lapsen syntymän jälkeen siis maistraatista tulee paperi, jossa on lapsen henkilötunnus. Siihen vanhemmat täyttää nimen ja lapsen äidinkielen, ja pappi (jos lapsi siis kastetaan) täyttää sit tiedot kummeista, kasteen ajankohdasta yms. Ja pappi kastettuaan toimittaa sen paperin eteenpäin, joten vanhempien ei tarvi siitä sit enää huolehtia. Ja mainittakoon vielä, et kummeiksi tarvitaan minimissään kaksi kirkkoon kuuluvaa konfirmoitua kristittyä.

Yritin miettiä tulisko niistä kastejuhlista mieleen jotain erityistä, mutta ei kyllä helposti nyt mieleen nouse mitään. Kaikilla on omanlaisensa juhlat, joillain arkisemmat, joillain juhlavammat. Joillakin on ilo omistaa musisoivia sukulaisia tai ystäviä, joiden esitykset on sitten tuoneet omaa ilmettään. Mutta ilmankin syntyy kaunis kastejuhla.

( . ) Olo alkaa nyt hiukan helpottaa, ehkä se auttoi kun sain jätskiä ;) alas , muuten ei ole paljon tehnyt mieli syödä. Kätilöissä oli tänään aika surullinen juttu, mutta onneksi oma vauveli liikuskeli samaan aikaan tarmokkaasti, niin ei tullut huonoja mielleyhtymiä...

Voikaahan paksusti, ja jaksuja kaiken kipeyden ja kankeuden kanssa kärsiville!
snodgrass ja neponen 31+6

:kieh: TEkniikan piru ei oo mun ystävä.... En saa tonne profiilin ku yhden kuvan... No siellä nyt olis pävitetty vattakuva!! Osaako joku neuvoa kuis mää saan kaksi kuvaa tuonne profiiliin?

Hille En tiedä oikeen miksi sellasia tulee mutta se on sellanen paikallinen kipukohta, vissiin ku iho venyy ja paukkuu. Siihen ei oikeen mitkään rasvat auta. Sitä voi vähän helpottaa ku sitä painaa "vastaan" Ja sellanen yleensä kestää hetken... mulla kans. Mut sen tarkempaa tietoa mulla ei ole... Jos täällä olis joku viisaampi joka osais kertoa??!! Ja tosiaan linea negra se taitaa olla sulla vattassa.

Luumusosetta tässä vedän napaa kohti ( sisäisesti ). On tehny tuo epäterveellinen ruokavalio tehtävänsä ja on vatta aika tukossa. Sitte ku vihdoin ja viimein jotain tulee niin tuntuu samalta ku synnyttäis :( Josko tämä luumuherkku auttais edes vähän. Pojalla raukalla on kans aika jumissa ollu viimeaikoina...

Ja voi rähmä... Eikös siitä kätilöstä tule huomenna uusinta?? Oliko se 22.20?? Täytyy laittaa muistutu itelle!! Varmaan saa kyyneleet virtaamaan taas!! Mua rassaa ihan suunnattomasti, kun tonne mein neuvolaan on soittoaika 8-9 :kieh: Mulla ainaski tulee mieleen keskellä päivöö et sinne pitää soittaa. Ja mää kyllä nukun ainaki 9 asti. Tosi kurjaa tuollanen... :(

No jos nyt olis sopivasti taas tukkinu palstaa tämä mamma!!

R iikka 30.rv

R iikka kun menet tuonne muokkaa tietojasi kohtaan niin siinä on se kerro itsestäsi lokerikko niin pitäpä kuvat sinne... itse olen laittanut aijaa.comin kautta niin että kopion sen pienikuva osoitteen ja sen alle olen kirjoittanut kuva tekstin. Voit katsoa mun profiilista miten olen kuvat sinne laittanut.... Muutoin en osaa sua auttaa!

Kaikille kestovaipoistaan luopuville lämpimät kiitokset! :heart:
Voi, mä niin toivon, etten olis kattonut Kätilöt -sarjaa tänään. Nyyh. Ihan kamalaa, ja kyllä se pisti miettimään. Mutta sitten siinä oli se mikä Silje olikaan, joka sai elävän vauvan maailmaan, vaikka vedet oli menny vkolla 15.
Muuten www.nrk.no/jordmodrene voi katsoa ohjelmaa netti-tv:stä. Katsoinkin jo vikan jakson, jossa syntyi ihanat kolmoset. Toki ohjelma on norjaksi, eli ymmärsin sanoja sieltä täältä, mutta pääasiat sain ymmärrettyä.
Mulla alkaa olla jo aika kyllästynyt olo tähän raskauteen. Selkään särkee pirusti koko ajan ja inhoan kyljellä nukkumista. Ja haluisin jo vauvaa hoitamaan...
Kastemekoista: meisdän suvussa on sellainen aivan ihana, yli 40 vuotta vanha, jossa meidät kaikki on kastettu. Helmaan on kirjailtu äidin ja mun nimet (muidenkin siis toki) ja nyt tulee vielä 3. sukupolvi.
Vauvan tarvikkeista: yritämme kaiken mahdollisen saada second handina. Vaatteissa olen tosin jo aikoja sitten menettänyt otteen, niitä on liikaa ja kalliita suurin osa. Eilen muuten ostettiin ihan 62cm välikausihaalari, Lenne Active, olikohan virolainen merkki. Mutta se olikin -30% Kampissa. B)

Hahaa, oltiin miehen kanssa sitten tämän päivän Iltalehdessä. Siinä Suuri seksikysely -jutussa. Kuvat ja kaikki. Kyllä hävettää, en osannu eilen, ku Aleksilla pysäyttivät oikein mitään sanoa... Aihe koski siis sitä, että 70 % tai jotain naisista teeskentelee sängyssä. Eli mitäs siihen sitten fiksua kommentoisi. Ja mä näytin vaan turvonneelta, en raskaana olevalta. Ihanaa itsekritiikkiä.

Cora ja pikkuruinen 28+4

R iikka itselläni ei toi luumu auta mahan toimintaan. Jos tuntuu, ettei teilläkään, niin suosittelen kaikille lämpimästi apteekista magnesiamaitoa! Se auttaa kyllä. Jouduin esikoisestakin kun synnytyksen jälkeen maha ei millään lähtenyt toimiin (luumut, microlaxit ym. ei auttanut) turvautuun tohon. Itselle ei olisi tullut mieleen moinen, mutta kummitäti on kätilö, niin kehoitti sitä hakemaan ja sitä voi ottaa näin raskaanakin ollessa. Itselläni on ollut koko raskauden ajan ummetusta (peräpukamat tykkää :kieh: ) niin olen tuota ottanut silloin tällöin.

Kätilöt oli tänään kyllä aika murheellinen.. tuli itsellekin sellainen olo, että kamalaa, jos Aimo-Orvokki syntyykin kuolleena.. Ei pitäisi raskaana katsella tuollaisia ohjelmia.. siihen on jäänyt ihan koukkuun..

Kysymys kirkkoon kuulumattomille jos ja kun järjestätte vauvalle sitten nimenantajais juhlat ni missä järjestätte ne ja ketä kutsutte?

Nyt kun toinen on tulossa ni luulen että meillä tila loppuu kämpästä joten ei voi kotona järjestää enää niinku esikoisesta...eli joudutaan luultavasti joku tila vuokraamaan.Ja se on kallista se.

Vieraita varmaan 20-30 kun halutaan kutsua myös läheisimmät kaverit...

Huomenta.
Lehdet on luettu ja nyt odotellaan, herääkö kukaan muu perheestä.
Kumpi sitten on parempi, antaa Hb:n laskea rutkastikin ja nukkua edes 5h yöunia putkeen, vai syödä lisärautaa ja nukkua kaks max 2-2,5 tunnin pätkää yössä. Kun perhe on lomalla, ei päikkäreitä voi vetää. :(

Nyt, kun ei tarvitse enää jännittää synnytyksen käynnistymistä ja pitkää tehohoitojaksoa (näillä viikoilla syntyvillä vain 1-1,5kk sairaalajakso olis oletettavaa) niin on alkanut pelätä liikkeiden loppumista. Kun istukka on kuitenkin tuossa edessä niin se vaimentaa liikkeitä ylöspäin. Aikaisemmissa raskauksissa se on ollut aina takaseinässä ja liikkeet on tuntuneet paljon paremmin. Onko kellään muulla ollut synnytyksen jälkeen 'aaveliikkeitä'?
Mulla ei ekasta ollut, muutama kivulias jälkisupistus vain mutta tokasta oli yli puoli vuotta 'aaveliikkeitä'. Mutta varmaan se, kun maito ajettiin alas lääkkeillä vaikutti siihen.
Eli siis, että olitteko / oletteko muut varautuneet jälkisupistuksiin? Itselle esikon kanssa ne tuli ihan yllättäen, en tiennyt mitä ne oli eikä niitä ollut tullut ajatelleeksikaan. Nyt pitää muistaa kysyä kunnon kipulääkkeen resepti sitten sairaalasta tai jostain.

Meillä ei esikon kanssa vietetty nimijuhlaa tai nimiäisiä, oli vain kilojuhlat teholla. Nyt pitäis tietty miettiä kai jotain, mutta ketä kutsutaan. 'Kummeja' pitäis kai kysellä kun esikollakin on pari 'kummia' mutta tällä hetkellä ei oikein uskalla suunnitella mitään tulevaa.
Mies haluaisi antaa nimeksi sellaisen nimen, jota vielä kellään ei ole väestörekisterissä. En usko, että se menee läpi ja sitäpaitsi esikon nukke on jo sen niminen. Ehkä siksi se miehestä tuntuu niin tutulta. Oma suosikkini on vähän samantapainen kuin esikon, mutta sitä on jo rekisterissä 2 poikaa (miestä ) ja 5 tyttöä (naista) eli se menis läpi. Pojalle olis helppo antaa nimi, listassamme on vielä pari pojan nimeä. Mutta tyttö... Esikko haluais pikkusiskon nimeksi Minni. Esikolle oli nimi valmiina jo hyvissä ajoin. Oltiin kyllä vähän järkyttyneitä, kun hänelle tarjottiin hätäkastetta parin päivän ikäisenä - sairaalassa ei oltu viitsitty edes tarkistaa kuuluvatko vanhemmat kirkkoon vai ei! Ja samaa tarjottiin myös toiselle perheelle, jotka eivät valtionkirkkoon kuuluneet! Onneksi nimenrekisteröintipaperit tulivat sitten nopeasti ja saatiin esikolle nimi ja kela-kortti ennen äitiyspakkausta.
Mutta siis, varmaan me jotkut nimiäiset tai vastaavat järjestetään, onko ne sitten termillä vauvajuhlat tai jotain. Pienimuotoisesti, juodaan kahvit ja varmaan pari sukulaista ja sitten nämä 'kummit' kutsutaan. Että sitten esikko ja pikkusisko saavat kumpikin omat juhlat ja niistä vauvakirjaan valokuvat.

Hexa ja pikkusisko, 31+5

Hexa mulla oli viimeks kivuliaampia ne jälkisupistukset mitä ne synnytys-supistukset!Onneks ei sentään kestänyt kun kolmisen päivää.Ja niistähän sanotaan että pahenee kerta kerralla...kauhulla oottelen, onneks sain viimeks mun isältä vahvoja särkylääkkeitä, sairaalassa tarjosivat vaan 400mg buranaa ja se oli kyllä ihan hyödytöntä niihin kipuihin.
aaveliikkeitä ei ollut, ainakaan en huomannut.
Jouskari me kyllä kuulutaan kirkkoon, ja niinkuin aiemmin jo kirjoitinkin ristiäiset pidetään suureksi osaksi mun äidin "mieliksi",mutta meillä on molemmilla isot suvut ja sukulaisia kaukaakin, + sit haluttiin kans kutsua kavereita niin esikoisen ristiäisissäkin vieraita oli yli 30kpl vaikka ei kutsuttu kun läheiset.Juhlat pidettiin semmosessa tosi vanhassa omakotitalossa joka on sukutilasta muutettu ravintolaks.Siellä toimii pitopalvelu ja ravintola.Oli kyllä suht. kallista, yli 20e/henkilö...siihen kuului siis runsaat ruokatarjoilut + kahvit ja kakku. Meillä osallistuikin isovanhemmat juhlien kustannuksiin, se oli heidän lahjansa.
Samassa paikassa varmaan pidetään tälle tulokkaallekin.
Meillä oli kastemekko lainassa miehen veljen eksältä jonka äiti on tehnyt sen.Saadaan varmaan se taas lainaan, mulle ei ole silleen merkitystä että haluaisin mekkoa säilyttää tms. kun omalle mekolleni (jossa siskonikin on kastettu) oli käynyt niin kurjasti että vintillä koiperhoset oli päässeet pussiin herkuttelemaan mekolla :(
Meillä on oikeestaan kaikki kamat ja vaatteet käytettynä tai alesta ostettu.Pojalle ostettiin tarvikkeet ja vaatteet kaikki kirppareilta, vaan ihan muutamat vaatteet on uutena ostettu ja tietenkin sit ne mitä on lahjaks saatu.Pojalle myös saatiin lahjana yhdistelmät, jotka ei kyllä ollut meillä kun vuoden kun en niistä tykännyt.Onneks saatiin myytyä ja löydettiin alesta paremmat :)
Tulokkaalle oon ostanut muutaman vaatteen kirppikseltä ja alesta mutta eipä niitä hirveesti tarviiskaan ostaa...mut tosiaan täyshintasena en suostu lapsille ostamaan, ainakaan tällee pienenä kun käytettyinäkin ja aleista saa hyviä.
hille mulla sama homma, aina hetken käveltyä tuntuu jo että taas olis pissahätä, ja jos sit johonkin menee pissalle niin surkee pieni liru tulee!Rasittavaa.
Zucchero onnea hyvistä uutisista!
mulla oottaa tuolla nauhalla toi kätilöt, saa nähä täytyykö sitä ruveta pillittään vai ei..
Pitäis tänään mennä kaveria ja sen kahta tyttöä moikkaamaan nyt on vaan taas semmonen olo että jaksaako/eikö jaksa...pakko se on mennä kun on sovittu ja kuitenkin on sit mukavaa kun sinne pääsee.Ne tytöt on vaan semmosia rämäpäitä että niiden perässä saa oikeesti juosta, ja mulla se juokseminen on lähinnä vaappumista ja perään "aiaiaiai"-ääntä :D
En oo semmoseen tottunu kun toi meidän jäpikkä on suht rauhallinen...
mut nyt aamupuuhiin!

d. ja pipana 32+2

Huomenta täältäkin...

Mä näin vaan lopun eilen siitä kätilöt-ohjelmasta, kun ukko tossa pläräili noita kanavia eestaas. Toisaalta olin tyytyväinen, etten sitten alkua nähnytkään, kun huomasin mistä puhuttiin. Itkuksi se ois mennyt kuitenkin, kun mulla on jotenkin pyörinyt nuokin pelot mielessä.

Kastemekosta Mulla on mun oma kastemekko jäljellä ja siinä on kastettu myös kummatkin aikaisemmat lapset,joten eiköhän Vilperttikin sitten :heart: Nauhat vaan viimeks vaihdettiin vaaleansinisiin. Valkoiset siinä alkujaan oli, mutta alkoivat olemaan jo aikansa eläneitä, niin vaihdettiin uus. Katsotaan nyt sitten mikä mahtaa väri olla tällä kertaa...

Jälkisupistuksista Kahtena aiempana kertana oon säästynyt niiltä oikeastaan kokonaan. Jotain pientä on voinut olla, mutta ei niin, että vois sanoa kärsineensä. Saas nähdä kuinka tällä kertaa sitte käy.

Ristiäisten viettopaikka Täällä kans sitä mietitty, että joskos kotona, mutta sitte kuitenkin mietitty, että mahtuukohan tänne sittenkään kaikki jotka halutaan kutsua.

Meillä mies oli eilen ihan helisemässä mun kanssa, kun mielialat vähän ailahteli :whistle: :kieh: Ennen kuin se läks jätskiautolla käymään, niin kaikki oli hyvin ja olin rauhallinen ja iloisella tuulella ja kun tuli takaisin ja jätskiä siinä syötiin ja telkkua katottiin, niin pojalle jätskii syöttäessä oma jätski lensi lattialle ja pikkasen hermo meni. :xmas: En mä kellekkään oikeestaan vihanen ollut, vaan itekseni vaan pärisin siinä :whistle: Mies sitte kyseli monta kertaa, että mikä nyt on, että onko kaikki ihan hyvin. Mua vaan alkoi sit naurattaa, että kui niin, että ihan oma itsenihän minä, että kaikki on ihan ok. :D Kerroin sille sitte, että sillä aikaa kun se oli jäde autolla, niin me syötiin pojan kanssa puuroa ja poika aivasti just ku sillä oli puurot suussa ja mäkin olin sitte naamaa myöden siinä mössössä, niin sen jälkeen jäätelönkin putoaminen lattialle on jo liikaa. :LOL: Mahtaakohan tuo seuraavalla kerralla miettiä ainakin kaks kertaa ennen kuin saattaa eukkonsa siunattuun tilaan, kun ei tunnista omakseen raskausaikana. :LOL:
Mä ukkoa sitte rauhoittelin, että kohtahan tää on ohi ja alkaa sitte se synnytyksen jälkeinen herkkyyskausi. :saint:

Katjuska ja Vilpertti riks raks poks 31+0 :heart:

Hellou!

Kätilöt jätin tarkoituksella välistä, kun viime jaksossa kerrottiin, että seuraavassa jaksossa syntyy vauvoja kuolleena. Ei kiitos sellaista nyt minulle!

Meille tulee kastemekko miehen suvusta. Siinä on kastettu ainakin minun mies, hänen veljensä ja veljen lapset. Ja muistaakseni miehen mummon tekemä mekko kyseessä. Että onhan meilläkin jotain perinteiden ja suvun kunnioitusta pelissä... Ristiäiset siis tiedossa. Hauskaa sinänsä on se, että ristiäiset haluaa ehdottomasti mies, joka ei kuulu kirkkoon! Minä olin jo suunnittelemassa nimiäisiä, kun mies kauhuissaan, jotta totta kai ristiäiset. Hassu mies. Ei kuulu kirkkoon, ei tunnusta uskovansa, mutta haluaa vaalia tiettyjä perinteitä, kuten sitä, että vauvalla on oltava ristiäiset. Ristiäisistä puheen ollen: olisiko jotain erilaisempia ehdotuksia virreksi/lauluksi ristiäisiin? Jotain muuta kuin Maan korvessa, Jumalan kämmenellä tai Ystävä sä lapsien.

Hilbert: Kiitokset magnesiamaito -suosituksesta. Viime viikolla alkoi vatsa vetää tukkoon ja toistaiseksi olen saanut sen joten kuten toimimaan runsaalla veden juomisella ( etenkin heti herättyä ) ja hedelmillä, mutta veikkaan, että kohta on otettava muut konstit käyttöön. Minulla ei myöskään luumut tahi lakut ole koskaan toimineet kunnolla. Tänä aamuna sain tehokkuutta toimintaan, kun nykäsin pitkästä aikaa kahvia tyhjään vatsaan...

Minulla on myös navan seutuvilla tuollainen herkkä kohta, josta oli puhetta ( Hille? ). Olen omalla kohdalla ajatellut sen olevan normaalia. Ensinnäkin minulla on olemassaan herkkä napa: en voi sietää, että siihen kosketaan, ja toisekseen navassa on laparoskopian jälkeinen arpi, joten olen olettanut sen venyvän.

Hyvä, että tuli puheeksi nuo jälkisupistukset! Tietää henkisesti varautua sellaiseenkin. Kukaan ei ole moisista koskaan maininnut! Vaikka ympärillä on kavereilla lapsia jo vaikka ja kuinka. Ovatkohan nuo kaikki säästyneet jälkisuppareilta, vai onko ne olleet niin itsestään selviä asioita, ettei niistä puhuta?

Vaunuista: saatiin minun veljeltä vanhan vaunut, jotka vanhempani ovat aikanaan heidän lapsilleen ostaneet. Kelpuutan ne oikein mielelläni, vaikka ovat kaikkea muuta kuin nykyaikaiset. Mutta, mutta. Niitä on säilytetty ulkovarastossa ja ovat ottaneet kosteutta itseensä ja vaunun kopan sisäosassa ja rataskuomun sisäosassa näyttäisi olevan homepilkkuja. Tuoksuvatkin sellaiselle kostean ummehtuneelle... Ajattelin kokeilla pestä niitä kuulemillani konsteilla elikkäns etikalla tai piimällä ( ? ) , mutta mitä olette mieltä, jos pilkut eivät poistu, uskaltaako vaunuja käyttää? Onko vauvalle haittaa kankaassa olevasta homeesta? Itse en kyllä haluaisi käyttää niitä sitten, tuntuu ikävältä ajatukselta. Mutta olenko aiheesta vain vainoharhainen?

Mielialaheilahteluistakin olette jutelleet. Meillä mies juur eilen sanoi, jotta mitenkähän tämän minun raskauden aikaisen mielialan saisi purkkiin!?! Hän voisi kaivaa purkin sitten esille ja ripsauttaa sieltä vähän minun päälle, jahka pms-oireet taasen menkkojen myötä palaavat... Eli olen lauhkea kuin lehmän henkäys koko ajan. Karvas totuus paljastuu taasen muutamien kuukausien kuluttua. Ellei sitten jo synnytyksen jälkeen, jos saan silloin jonkin hormoonimyrskyn aiheuttaman hepulijakson.

kastemekosta sen verran että itelläni on varattuna vaavalle mummoni tekemä kastemekko missä minutkin on kastettu =) minusta on ihanaa kun saan käyttää kastemekkoa missä itsenikin on kastettu :) Samoin pikkuiselle on varattuna pehmolelu joka on mieheni kanssa saman ikäinen (mieheni sai sen synnyttyään eli pehmolelu possulla on ikää 26vuotta)

maha ja pontus rv 29+3

Heipparallaa vaan vaihteeksi minunkin puolestani!
Ihan nolottaa, kun en ehdi lukea juttuja mitenkään intensiivisesti tässä kaiken lomahössötyksen yhteydessä....
Huomenna taas lähdetään pariksi viikoksi reissuun ja juuri tiistaina tultiin sukuloimasta pohjoisesta.
Pakkaamista ja purkamista siis kuuluu ja pyykinpesua, joka sekin on hankaloitettu, sillä oma pesukone on rikki ja varaosaa odotellaan...
Josko se tulisi tänään...

Hurjasti olette saaneet juttua aikaiseksi, niihin en nyt puutu, sillä en ehtinyt mitään kunnolla lukea.
Noloa...
:ashamed:

Sen kuitenkin muistan, että Cora85 oli kestoista kysellyt.
Itse olin myös aikeissa ne myydä pois, joten jos kiinnostaa, niin täältä saap ostaa.
Olisi ne kaikki äippäpakkauksen sisävaipat ja kuori sekä yksi samantyylinen kuori + sisävaippa sekä muutama sellainen ihan ohut imuliina.

Tänään olin neuvolassa taas pitkästä aikaa ja kaikki oli kunnossa.
Pienokainen on vinossa perätilassa, pää kuitenkin jo alas suunnattuna!
Sain myös kuulla ilouutisen, että pääsen vielä yhteen ultraan, kun sairastan tuota PCO:ta!
Raskausviikolla 36 siis näen vielä pikkuruisemme ultrassa.

Mutta nyt poistun taas keskuudestanne kahden viikon ajaksi ja palailen sitten taas nolostuneena, kun olette jutelleet pitkät tovit kaikesta kivasta!
Hauskaa helteistä heinäkuuta kaikille!

Mamitus2 ja Nappula 31+4

Kissoista vielä, että meillä on tarkoitus sulkea makkari kissalta vauva-ajaksi kokonaan. Vaunuihin ulos hommataan varmaan verkko - oma kissa noudattaa kyllä reippaasti Suomen lakia ja pysyy joko sisällä tai valjaissa ulkona, mutta täällä maalla naapurin kissat elelee kuin pellossa joten siltä varalta.

Me ei kuuluta ev.lut kirkkoon. Vauvan nimi ilmoitetaan varmaan samoin tein kun se vahvistuu eli mitään nimenantojuhlaa ei pidetä. Omassa seurakunnassa on ollut tapana järjestää siunaustilaisuus vauvalle. Me on kuitenkin suunniteltu kyseistä hetkeä ihan kotona lähisukulaisten läsnäollessa pidettäväksi. Riippuen omista henkisistä ja ruumiillisista voimista teen sinne jotain suolaista ja makeaa tarjottavaa, en mitään ruokapitoja sentään. Väkeä tullee siis jotain 15-20 hengen väliltä riippuen miten laajasti miehen lähiomaiset ja heidän uusioperheet pääsee lähtemään liikkeelle... Syksy on ihanaa aikaa järjestää tuommoinen vauvahetki - kynttilöitä ja hämärää :)

Varustelusta sen verran että me on saatu mun isoveljeltä sitteri, imetystyyny ja turvakaukalo. Vaunut tullaan ostamaan uusina. Mietittiin, että ostetaanko käytetyt vai uudet, ja todettiin, että panostetaan uusiin ja jos tulee useampia lapsia niin on sitten käyttää - ja ne voi sitten myydä eteenpäin jos tuntuu sille. Pinnasänky ja hoitopöytä haettiin Ikealta. Voi ne on ihanasti jo tuolla makkarissa paikoillaan :)

Nyt mä lähden saunaan. Kyllä, iltapäiväsaunaan :D

/Pienpapu

Alkuperäinen kirjoittaja Lizard:
Hellou!

Hyvä, että tuli puheeksi nuo jälkisupistukset! Tietää henkisesti varautua sellaiseenkin. Kukaan ei ole moisista koskaan maininnut! Vaikka ympärillä on kavereilla lapsia jo vaikka ja kuinka. Ovatkohan nuo kaikki säästyneet jälkisuppareilta, vai onko ne olleet niin itsestään selviä asioita, ettei niistä puhuta?
Joo ei niistä mullekkaan kukaan mitään puhunut, eikä esikon syntymän jälkeen semmosia ollut yhen yhtä, mutta auta armias kun tuo toinen synty.. musta tuntu että ne oli pahempia ku itse synnytyksessä(saattaa tosin olla että sattu niin paljon vaan siks että ties ettei niistä seuraa mitään hyvää niinku synnytyksessä ) ja kätilö tuumas siinä sitten että ootas vaan kun ens kerran tuut sitte ne vasta sattuuki.. :kieh: että sitä odotellessa... vannoin vielä että minua ei täällä enää nähdä... vannomatta paras siis... :D

Morjestas kaikki massukat!

Ihan omaa napaa ajatelin tulla uikuttamaan. Kökkö olo jatkuu, eilen illalla hieman lenkkeiltiin mutta koiran treenit oli pakko jättää välistä kun olo oli kerrassaan karmaiseva. Kelan ja palkanlaskennan kanssa oon tapellut koko päivän ja nyt olen ihan henkisesti rikki Ne lippulaput ois pitänyt toimittaa viimestään tänään sinne Kelaan ja paskat ne sieltä mitään olleet laittaneet. Nyt ne pimittää niitä mun puolenvuoden tuloja niin ettei mm. joulujen lisät näy vaan saan huonomman äitiysrahan kuin jos olisivat ajoissa hoitaneet asian. Elokuun alussa aikovat vasta laittaa menemään, onpa aika hienoa kun olen ollut toukokuusta saakka sairaslomalla No ei nähtäväsi voi mitään mutta kyllä kiristää päästä!!!

Koiruus ja pentunen rv 31+1

snodgrass
jälkisuppareista: ei mullakaan ollut esikoisesta, mutta kaverit jotka on saanut toisen on kyllä valittanut just niin kun nawikin et tokalla kerralla ne oli tosi ikäviä. Joten kauhulla odotan...

Onko tällä muita, joilla vauva pää ylöspäin, eli siis kai perätilassa...?!
Tänään alkoi 30. rv ja vauva edelleen pylly alhaalla. Ei saisi vielä stressata, mutta pelkään sektiota niiiiin paljon... :/
T.COra ja vauveli

Neuvolassa taasen käyty ja tällä kertaa oli muka "lääkäri käynti"...tuntui kyllä ettei oikein tiennyt asioista...Kopeloi värkkiä ja totesi että on se vissiin samanlainen kuin viimeksi ( oli eri lääkäri silloin rv 12:sta ), minäpä laitan samat kuin se on ollu silloin...! Että haloo, jos on lääkäri niin eikö silloin pitäs tietää eikä arvailla??? Tottapa se tiesi mitä kokeili, ku sano et ei oo vissiin pehmentynyt kohdunkaula...
Jehuu paino ei ollu tällä kertaa noussu ku vajaan kilon eli yhteesä nyt on tullu n.10.5kg. ( Bmi oli ennen raskautta 21, eli normaalipainoinen, oli silloin myös mistä ottaa kiinni =) ).
Hemog. oli 116 ( viime kerralla 112 ), ei määränny lisärautaa, syön multitabs raskaus vitamiinia, siihen on lisätty rauta.
Verenpaine oli kans ihan normaali mulle 130/90....mittaustilanne aina vähän jännittää.
Kaverin syke oli 140, liikkui paljon mittauksen aikana.
SF oli 28...meinasi et riippuu mittaajasta jos tulos sama tai vähemmän...ei se lääkäri kyl uskaltanu samalla lailla myllätä mahaa kuin "oma" terkkari :) .

Cora85: Mulla kaveri oli oman ja terkkarin tuntemuksen mukaan ( ja myös viime viikon ultrassa ) monta viikkoa pää alaspäin, mutta sitten päätti kääntyä la ja su välisenä yönä toisinpäin...oli kyllä sellanen tunne että kaveri tulee nahan läpi ku oli semmosta "ähellystä" mutta sillä oli vaan pakko kääntyä :D. Ois nyt vaan pysyny niinkuin oli. Nyt se on poikittain tai istumassa.
En minä ainakaan vielä osaa pelätä että se ei enää käänny oikein päin...mahtuu hyvin liikkumaan vielä. ( Itsekkin tosin pelkään sektiota :( ).

Täälläkin yks sektion" pelkääjä"...niinkuin aijemmin kerroin että tämä vauva ainakin on edelleen poikittain-hieman viistosti mutta en tiedä kumpi pää on tuolla alempana...kovasti asia mietityttää mutta ei auta panikoida,täytyy vaan luottaa siihen että kääntyy kun sen aika on.

ja tosiaan mulla tänään vkoja 32+6!

Inhottavaa vaan kun vauva painaa ilkeesti tota alavatsaa kun on kuin kaksi tiiliskiveä olis vierekkäin tuolla alhaalla ja ylävatsa on ihan "ontto"-liikkeet tuntuu ihan alhaalla sekä molemmilla sivuilla...

Minunkin vaaveli on edelleen poikittain ja en todellakaan haluaisi sektiota, joten toivottavasti kääntyy ennen. Onhan hänellä vielä aikaa muuttaa asentoaan, mutta kuinkahan kauan vielä mahtuu pyörimään... Luulis, että rupeaa olemaan jo ahdasta.

Kissoista oli ollut puhetta... Meillä on myös tarkoitus pitää kissoja tarkemmin silmällä etteivät mene nukkumaan vauvan kanssa samaan sänkyyn :eek: Meillä eivät kissat ole koskaan saaneet nukkua makuuhuoneessa, joten tuskinpa suurta murhetta tulee. Enemmän olen murheissani siitä, että lapsi raukka joutuu sylkemään kissankarvoja suustaan oikein urakalla. Jospa minusta muotoutuisi synnytyksen jälkeen superäiti ja imuroisin päivät pitkät :LOL: (hah, eipä taida tällaista ihmettä tapahtua) Täällä on todella paljon kulkukissoja, joten vaunut täytyy myös suojata jotenkin ylimääräisiltä vierailta ulkona.

Vauvan tavarat ovat jo hyvässä mallissa ja kestovaippojakin olen hankkinut ison pinon, toivottavasti kestoilu lähtee hyvin alkuun.

Oletteko muuten kirjoittaneet raskauspäiväkirjaa? Itse olen yrittänyt jotain pientä kirjoittaa joka viikko. Tänään luin alkuraskauden tuntemuksia ja tuli sellainen olo, että olen ollut raskaana ikuisuuden!!!! :kieh: Vaikka synnytys ym jännittää, niin rupeaa pikkuhiljaa tuntumaan siltä, että tämä voisi jo pikkuhiljaa loppua.

Katti ja tyyppi 30+0 (JIIHAA!!!)

Dior kyseli matkustelusta. Me ollaan jo varattu matka joulukuulle koko perheelle. Neuvolassakin keskusteltiin jo tuosta matkasta ja th sanoi, että vauveli on ihan hyvän ikäinen jo matkustaan, ja äidilläkin on helpottanut synnytyksen jälkeinen rasitus. Esikoinen olikin vuoden ikäinen, kun oltiin hänen kanssaan ensimmäisellä ulkomaan reissulla ja nyt siis ajateltiin heti lähteä kokeilemaan matkustelua.
Aimo-Orvokki on ollut jo hetken pää alaspäin, mutta 4D ultrassa kun vielä oli perätilassa, niin lääkäri silloin vain sanoi, että on ihan normaalia, että vielä viikolle 34 asti on perätilassa, eli ei huolta vielä teille, joilla on masukki noin päin.
Olen kuullut myös monelta ystävältä, että toisesta nuo jälkisupparit on kamalia. Ensimmäisestä itselläni ei ollut mitään, joten kauhulla kanssa odotan noita.

Mä sain neuvolasta pienen kirjasen, jossa oli äideille ja iseille "omat sivut". Siellä äidin puolella on melkein joka raskausviikon kohdalle mahollista kirjottaa omia ajatuksia yms. Jonkin verran oon sinne ajatuksiani kirjaillut. Ja aattelin sen kirjasen säilyttää, jos vaikka Pikkupavis sitä joskus haluis lueskella.
Ja kuten Katti-76 totesi, tuntuu, että olisin ollut jo ikuisuuden raskaana ;)

Me rv. 32+3

Yhteistyössä