Syyskuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja tiiko
  • Ensimmäinen viesti
Twiggy
Gallupiin: Puoli kiloa on tullut alkupainosta lisää (kaksi viikkoa sitten), mutta mulla oli kyllä "vararavintoa" jo ennestään jonkin verran eli vauva on käyttänyt niitä :)
Koko ajan on kyllä kauhea nälkä. Seuraavalla neuvolakerralla on varmasti paino noussut.

Mä muuten otin apteekin farmaseutin suosituksesta Heinixin, kun oli niin paha olla. Farmaseutti väitti, että sekin sopii raskaana oleville. Toivottavasti näin on!

Zyrteciss, Cetirizin Ratiopharmissa, Heinixissä ja Histecissä on kaikissa sama vaikuttava aine eli setiritsiini eli ne kaikki lienevät sallittujen listoilla sen puolesta, vaan eri valmistajien tuotteita.

Sikäli en ole huolissani painon noususta, mutta jos se nousee samaa tahtia myös koko loppuajan, niin sit päästään jo aika lukemiin. Nyt ei leviämistä ole vatsan lisäksi tapahtunut kuin reisissä ;) Pahus kun on kesä ja jätski maistuu niin hyvältä...

Viimeksi muokattu:
Jenni83 ei kirj
Moikka!

Olen ollut tämän viikon kesälomalla ja kyllä on tehnyt hyvää!!!
Olo on ollut energinen ja oon jaksanut kykkiä pihalla aamusta iltaan pikku hommia tehden!
Ja ilmatkin suosinut :) Huomenna kruunaan tän energisyyden lähtemällä työkavereiden kanssa likkojen lenkille, saa nähdä minkä lenkin jaksan, mutta pisimpään matkaan tähdätään.

Verenpaineetkin pysynyt nyt kurissa, sain äidiltäni kotiin lainaksi mittarin. Kerran päivässä oon mittaillu ja normaaleja lukemia saanut.
En tiedä mikä yksittäinen nousu se viikko sitten maanantainen oli, mutta seurailen kuitenkin täällä kotoa käsin ja neuvolaan soittoa jos nousee.

Oon noita äitiysraha hakemuksia kattellu ja mulla maksaa työnantaja kai ekan 3kk, vienkö noi laput siis palkanlaskijalle vai?
Täällä tuppukylässäkin tuo kela taitaa näin kesäaikaan olla auki vain kahtena päivänä viikossa...
Täytyy nyt maanantaina, kun meen töihin kysyä eka pomolta ja sitten marssia vielä kelaan.
Me varmaan otetaan se äitiyspakkaus. En ihan lopullista päätöstä ole vielä tehnyt, käyn vielä kurkkaan kelan sivuilta sen pakkauksen, että onko siinä jotain tarpeellista mitä ei esikoiselle silloin tullu jne...

Tää maha-kaveri on niin kova vipeltään, että... Siis ihan erilainen vuokralainen, kun toi esikoinen.
Esikoista sai tökkiä ja töniä, että sai selvyyden onko sillä kaikki ok. Vaikka illalla istuutui sohvalle, sai siinä tunnin istua ennen, kun tönäs :) Ja esikoinen myllersi, puski pyllyä tai jotain...mutta tää rytyyttää aamusta iltaan :D Saa nähdä millanen on sitten pihalle päästyään, rauhallinen vai vilkas, koska esikoinen on syntymästään asti ollut sellanen vauhti-mimmi.
On se hassua huomata, kuinka erilaisia ne on jo nyt.

Oli jotain galluppia painosta...
Mulle on tullut 2kg ekasta neuvola käynnistä. Paino putos tossa välissä 3-4kg ja nekin on tullu takaisin :D Mutta siis lähtöpainoon on tullut 2kg.
Nyt kuumalla tuntuu, että olis kertynyt nestettäkin, kun kädet ja jalat illalla turvonneet.
Oon koittanut juoda paljon.

Ja uudet on tervetulleet!!!!

rv: 24+4

Nanna2010
Vastaus painogallupiin: Painoa on tullut lisää noin 7 kg ensimmäisen neuvolakäynnin (rv 8+2) jälkeen. Johtuisiko siitä, että mulla ei oo ollut minkäänlaista pahoinvointia, päinvastoin.. ruoka on kyllä maistunut :)

Sokerirasitukseen oon menossa kesäkuussa, toivottavasti kaikki arvot ovat kunnossa.

Äitiyspakkausta odotetaan innolla, täytin KELA-lomakkeen (äitiysraha, vanhempainraha, äitiyspakkaus) jo tiistaina. Omat paperit menevät työnantajan kautta Kelalle kun saan palkkaa äitiysrahakauden ensimmäisiltä 72 arkipäivältä (KVTES). Toivottavasti saadaan tämän vuoden pakkaus!

Esikoista odotan joten ei ole mihin verrata, mutta musta ainakin tuntuu että siellä on aika rauhallinen maha-asukki. Liikkeitä tunnen yleensä töissä kun istun tietokoneen äärellä ja illemmalla kun makailen sohvalla. Tämän viikon aikana liikkeet ovat alkaneet tuntua myös vatsan päältä ja tänään tunsin oikein kovan potkun :D joten toivottavasti mieskin pääsee kohta tunnustelemaan niitä.

Moikka! Nyt siirryn omalle terrassille nauttimaan auringosta, ensi viikolle on taas luvattu viileämpää ilmaa.

Helinä
Painoa olisi meidän kotivaan tänpäiväsen lukeman mukaan tullut 7.3kg rv8+0 jälkeen. Se nousi alkuun maltillisesti 285 g/vko, kunnes pomppasi ennnen rv 20 nousemaan 900g/vko! Saas nähä ens viikolla nuvolassa mikä on tarkka tuomio.

Meillä on huomenna eka synnytysvalmennus. Kaikki sanoo, että se on aika turhan, mutta mennään kumminkin. Saapa nähdä mitä mieltä siitä sitten itse on :)

Sokerirasituksen onnistun välttämään jos kaikki on kunnossa. Seurailen itse semmoisella kotilaitteella sokereita hetken.

Minäkin haluaisin jo äitiyspakkauksen, mutta joudun odottamaan vielä ens keskiviikkoon papereiden saantia ja sen jälkeen vielä toimitusta. Kauankohan sen saapuminen kestää?

Minun mielestäni meidän pojukin on rauhallinen eläjä. Liikkeitä tuntuu päivittäin ja välillä on vilkkaampiakin päiviä, mut ei mitään yöllä valvottavia tai kipeitä potkuja ole tullut. Meillä on myös hekten aikaa alkanut hyvin satunnaisesti tulemaan mahan päälle tuntuvia potkuja. Vielä ei ole niihin muut kerenneet kuin minä, mutta eiköhän niitä ala vielä lisää tulemaan. Minulla on se etuistukka, joka vaimentaa ptkut kyllä tehokkaasti.

Helinä ja Aku 24+3

Syyspaketti
Täällä sama juttu, että vauva potkii välillä todella kovastikin. Virtsarakko on varmaan loppuajasta aika lujilla, kun jo nyt on mentävä vessaan pienenkin hädän yllättäessä, kun vauva aloittaa jalkapallo-ottelunsa. Pääsin lopultakin rakenneultraan, jossa kaikki näytti olevan ihan ok.

Katselin Kelan papereita. Niissä oli kyllä täyttäminen (kesken vieläkin) ja kaikenlaista liitettä pitää olla mukana. Jotenkin kuvittelin opiskelujen jälkeen, ettei tarvitsisi pitkään aikaan alkaa täyttää Kelan lappuja ja taas sitä ollaan kohta Kelan asiakkaita. Pitää varmaan alkaa tilata se äitiyspakkaus, että pääsee hypistelemään sen sisältöä. :)

ulrika
Nostelen vaan meidän ketjua.
Aika rauhallista odotusta. Vauva on hiljainen ja liikkuu aika vähän. Olin viime viikolla lääkärissä, joka määräsi kontrolliutran viikolla 25 vauvan pienen koon takia.
Mun piti lähteä ensi viikoksi Jenkkeihin, mutta näiden ikuisten ja aika kovien supistusten takia en lähdekään. Vartti autossa on jo aika tuskaa, en viitsi testata miltä tuntuisi 8h lento. Heinäkuussa olen kuitenkin tulossa Suomeen, jolloin saa lentää. Olen siis ensi viikon lomalla ja saan tehdä gradua täyspäiväisesti. Saas nähdä kuinka pitkään jaksaa olla töissä. Virallisesti äitiysloma alkaa 22.8. Pidän kesäloman aiemmin, koska silloin elokuun lopussa en voisi enää lentää. Sitä ennen pitäisi palauttaa gradu ja suorittaa syyskuun alussa siihen liittyvät lopputentit eli kiirettä pitää tulevina kuukausina.

Oletteko ja alkaneet miettimään etunimiä? Mä en vielä hirveesti, mutta kyllä asiaa täytyy alkaa ajattelemaan. Täällä annetaan nimi heti synnärillä. Kaupungin työntekijä tulee synnytystä seuraavana arkipäivänä tekemään syntymätodistuksen, jossa on siis lopullinen nimi. Eli parempi, että asia on päätetty etukäteen, ettei siinä huuruissa tarvitse asiaa miettiä :)

Rv 22+4

Jenni83 ei kirj
Kyllä tuo viikon kesäloma teki poikaa :) Nyt oon ollu 3pvä töissä ihan eri energialla!
Tänään tosin oli sellanen hulina, että selkä alkoi vähän vihotteleen ja en tiedä onko vasemmassa ranteessa jännetupintulehdus tai vastaava...ranne ei liiku ja painavat tavarat meinaa pudota käsistä... Mulle on siihen tässä vuoden sisällä paisunut sellanen patti, siis ihan, kuin olis jänne tai joku (hitto, kun ei oo lääkäri!!!) turvonnut.
Mulla oli viime vuonna jalka turvonnut sekä muutaman kerran tää ranne kipu ja lääkäri pelotteli mua reumalla, mutta kuitenkaan ei oo ollu särkyä tai sellasta, niin tuskin se sitä.
Noooh, se diagnosoitiin sitten rasitusvammaksi.
Vaikka nyt mieli on ihan ok, niin kyllä lasken työpäiviä sinne juhannukseen, että kesäloma alkaa.
Ja kampa näyttää tällä hetkellä 21 työpäivää...

Eilen tosiaan oli neuvola ja samalla myös lääkäri.
Kaikki hyvin. Verenpaineet, hemoglobiini, mutta painoa oli tullut 750g/vko, elikkä nyt on tullut lähtöpainoon 3,5kg.
Vauva mäiskii aina, kun kuunnellaan sydänääniä :D
Ei taida tykätä, kun sitä häiritään.

Nimiä ollaan miehen kans mietitty, mutta ei lopulliseen päätökseen olla tultu...
Tai siis, meillä on aivan eri mielipide.
Esikoiselle oli tosi helppo keksiä tytön nimi, mutta pojan nimen valinta teettää vaikeuksia.
Esitietokaavake tehdään täällä verkossa, en ole sitä käynyt vielä tsekkaan, mutta siinähän kysytään hätäkastetta varten nimet.
Se pitää olla tehtynä viimestään viikolla 30, joten tässä on 4 viikkoa aikaa...
Mutta siis eihän sen tietty tarvi olla lopullinen nimi, mutta kuitenkin...mietitään...

rv 25+3

Helinä
Heipä!

Mulla on ensi ke neuvolalääkäri ja neuvola. Odotan jo mielenkiinnolla mitä siellä tällä kertaa. Tämä on minun toinen lääkäri, ensimmäinen oli sillo 12+3 viikoilla. Tekeekö se lääkäri muuten tällä kertaa mitä? Tunnusteleeko vauvaa? Sisätutkimuksen? Muuta?

Vakuutusta ei meille oteta. Asumme nykyään pienellä paikkakunnalla, jossa pääsee hyvin lääkäriin joten en usko sen hyödyttävän niin suuresti. Jos olisimme viielä asuneet kaupungin rajojen sisällä nii olisin saattanut ottaakkin, kun siellä terveyskeskuksen toiminta oli vähän niin ja näin.

Tietääkö kukaan tarkemmin noista rokotujutuista, joita meidän vauvoille tarjotaan?

Mä aion yrittää pyysä töissä sinne 6.8 asti jolloin pitäisi aloittaa äitiysloma. Ainakin vielä niin hyvä fiilis et uskon sen onnistuvan, mutta saa nähdä seisomatyössä.

Nimi ollaan jo päätetty, välillä kummittelee mielessä myös toiseksi 'paras' nimi vielä, mut eiköhän tää pidetä loppuun asti. Tytölle olisi annettu Reeta Emilia ja tykkäsin siitä niin kovasti, että vähän harmittaa kun ei sitä pääse käyttämään, mutta pitää vaikk antaa seuraavalle koiralle se sitten :)

Helinä ja Aku 25+0 (poks)

Twiggy
Helina: ma sain tanaan ajan ensimmaiseen neuvolalaakarikayntiin ja se ainakin on gynetutkimus. Siina katsotaan onko kohdunsuu pehmennyt eli onko riski ennnenaikaiseen synnytykseen ja kai jotain muutakin. Ma tosin olen nyt vko 26+2 ja se aika on juhannusviikolla vasta eli en tieda onko sulla sama tutkimus.

Tanaan neuvolassa oli paino noussut viime kerrasta (3 vkoa) kilon. Eli ei enaa niin vauhdikkaasti, yhteensa nyt 7 kiloa eka neuvolakaynnilta. Sokerirasitukseen olen menossa maanantaina, onko joku jo kaynyt ko. Testissa?

Meilla on hatakastenimi mietitty, mutta ei viela lopullista, voi se olla sekin, en tieda viela. Vaikea juttu tuo nimen miettiminen!!

Sikio liikkuu tosi vilkkaasti ja valilla jo ihan sattuukin, ei onneksi paljon.

Twiggy (ei oo scandinappaimistoa nyt kaytossa)

Syysmiss.
Väsynyt tervehdys kaikille.
Töissä on ollut kamala kiire, olen saanut reissata viimeisen kahden viikon aikana ympäri suomea. Vielä yksi reissu ensi viikolla ja sitten on projekti pulkassa. Huh, koville on ottanut.
Maha kasvanut kovaa vauhtia ja pitkät istumiset alkaa ottaa koville. Kovaa potkimista ja elämää vauva siellä viettää.
Esikoiselle otin vakuutuksen 3kk ikäisenä, samoin aion tehdä tämän toisen kanssa. Mielestäni vakuutus ennen vauvan syntymää oli niin kallis, etten nähnyt sitä hyödylliseksi. Esikoisen vakuutus on maksanut itsensä jo monin kerroin takaisin.
Mulla kesäloma alkaa juhannukselta, mutta joudun vielä loman jälkeen pariksi viikkoa töihin. Säästän osan lomista ensi kesään, saan siten venytettyä töihin paluuta kaksi kuukautta.
Neuvola ensi viikolla, sitten kelan papereita täyttämään.

Syysmiss 23+6 kylläpä viikot ovat hujahtaneet!

pirita
Moi,
Kävin sokerirasituksessa perjantaina. Muistelin kymmenen vuoden takaista koetta ja pelkäsin etukäteen miten mahdan tällä kertaa selvitä. Silloin vuonna 2000 se liemi oli nimittäin paksua ja todella imelää. Oli työn ja tuskan takana, että sain sen juotua. Nyt meininki oli ihan toinen: neste on rakenteeltaan kuin vettä ja makeuskin on miedontunut. Ihan iisiä siis. Tulokset saan maanantaina.

Mua kiinnostaisi kanssa se vakuutus - ja ehkä jo edeltäkäsin otettuna. Jos löydätte vakuutusyhtiöiltä mielestänne hyviä diilejä, laittakaahan vinkkiä jakoon!

Mä jään äitiyslomalle heinäkuun loppupuolella. Tämän vuoden loman säästän äitiysloman jälkeiseen aikaan, jotta sais vähän pidempään palkkaa kotonaolosta.

Kelalta tuli eilen lappu, että äitiyspakkaus saapuu postiin kahden viikon sisällä. Mahtavaa!

Jaksamista kaikille!
t. pirita

Twiggy
Sokerirasitus tehty ja ihan iisi tosiaa, kuten Piritakin jo totesi. Ei se glukoosilitku mikään makuelämys ollut, mutta kyllä sen saa juotua ilman oksennusrefleksiä. Sen jälkeen oli vartin ajan hieman etova olo, mutta muuten ei mitään ihmeitä. Odottaminen vain on aika tylsää. Tulokset saan jo huomenna.

Mua kiinnostaisi myös tämä vakuutusasia, eli jos jaksat Syysmiss josssain välissä kirjoittaa, mikä ero on sillä ottaako vakuutuksen ennen syntymää vai sen jälkeen (hinta siis ainakin ilmeisesti)? Kattaako ennen syntymää otettu vakuutus sitten jotenkin enemmän, vai millä sen kalleuden perustelee?

Mun mielestä nykyisin luodaan aika paljon pienten lasten ja vastasyntyneiden vanhemmille kulutustarpeita, mitä ilmankin varmaan pärjää. Ja nimenomaa pelottelun tai syyllistämisen kautta eli vedotaan turvallisuuteen ja ennaltaehkäisyyn ja myydään vakuutuksia ja tavaroita nurkat täyteen, mitä ilmankin varmaan pärjää?

Twiggy 26+5

Halia
Pitääpä muistaa postittaa tuo äitiysrahalappu että saa sen äitiyspakkauksen :)

Mulla on paino vieläkin n. 2,5kg alle sen mitä oli ekalla neuvolakerralla. Vaikka etenkin viikonloppuisin herkut (jäätelö & karkit) maistuvat vähän liiankin hyvin.
Paino oli 78,5kg alussa ja alhaisimmillaan se kävi 72,5kg-ssä kun alussa ei mikään meinannut maistua. Nyt paino on jotain 75,5 - 76 paikkeilla koko ajan.

Ja maha tuntuu ihan valtavalta jo nyt, vaikka ihan varmasti kasvaa vielä :D Vauva potkii tosi usein ja useimmat potkut näkyykin tosi selvästi.
Viime neuvolassa mun hemoglobiini oli 100 niin rautakuurilla sitten ollaan. Varsinaisesti sain sen kyllä aloitettua vasta eilen kun yrityksistä huolimatta en saanut aiemmin ostettua nestemäistä rautavalmistetta kurkusta alas. Nyt on sitten Obsidan ja hyvin menee ilman mitään sivuvaikutuksia joita aluksi pelkäsin :)

Vakuutusta on viimeistään kesäkuun alussa tarkoitus lähteä metsästelemään sekä mulle että syntymättömälle vauvalle.

Nyt on 24+3 menossa, lääkäri on 14.6 ja jokseenkin "kauhulla" odottelen mahd. gynetutkimusta... olisi kyllä tosi kiva tietää etukäteen onko mieslääkäri vai ei koska silloin mulla pysyy housut jalassa. Viimeksi onneksi oli nainen. Olen siis tosi ujo ja tuo naisenkin tekemä gynetutkimus oli tosi ahdistava, vaikka yritänkin ajatella että työtään ne vaan tekee.

Syyspaketti
Myös täällä annettiin aika sokerirasitustestiin. Katsotaan, millainen tuomio sieltä tulee. Sikiö voi hyvin ja potkii todella paljon, välillä kivuliaastikin.

Nimeä ei olla vielä mietitty, mutta hätäkastetta varten pitäisi äkkiä laittaa lomakkeeseen nimiehdotus tytölle ja pojalle. Kalenterista silmäilin, että poikien nimiä on vähemmän kuin tyttöjen. Tytölle olisi helpompi keksiä nimi kuin pojalle. Nimen keksiminen on todella vaikeaa. Mitään ehdottomia suosikkeja ei ole. Hyvät nimiehdotukset ovat jo lähipiirillä käytössä, joten keksiminen muuttuu todella haasteelliseksi. Tarkoitus olisi katsoa perinteisiä suvun nimiä vähän useamman polven takaa, jos sieltä löytyisi kivat vaihtoehdot.

Äitiyspaketti ei ole vielä tullut. Innolla odotan, että pääsen penkomaan sen sisältöä. Muita tarvikkeita olen jo ostellut jonkin verran. Isoimmat ostot on tekemättä, kuten vaunut.

Pohdimme vauvavakuutuksen ottamista ja päädyimme siihen, ettemme sitä ota, koska meidän kohdalla se olisi tarkoittanut aika tiukkoja vakuutusehtoja, joten vakuutuksen hyöty hintaan nähden tuskin olisi ollut järkevä.

Twiggy
Halia: Ne on nähnyt niin monta toosaa ne lääkärit uransa aikana, että kyllä ne suhtautuu vaan ihan puhtaan lääketieteellisesti koko asiaan, turha sitä on siksi itsekään sen enempää nolostella ;) Ja ovat varmasti nähneet ihan kaikenlaista myös. Synnytyksessähän sitä joutuu sitten olemaan jalat levällään ihan ajan kanssa, se kyllä muakin vähän hirvittää. Ja ilmeisesti sitä porukkaa on siellä salissa enemmänkin kuin yksi lääkäri...onneksi sitä ei varmaan siinä paljon ehdi huolehtia sellaisista!

ulrika
Halia olen Twiggyn kanssa samoilla linjoilla tuosta lääkäriasiasta. Eikä mieslääkärikään ole sen kummenpi kuin nainen. Koita "ulkoistaa" itsesi siitä tilanteesta, eihän se edes kestä kauan. Ensimmäisessä raskaudessa mua seurasi miesgyne eikä mulla ole mitään valittamista. Eikö Suomessa sitten nauvolassa tehdä gynetutkimusta joka kuukausi?

En ole ajatellut ottaa mitään vakuutusta vauvalle ennen syntymää enkä ole täällä edes kuullut moisesta vakuutuksesta. Mikä tarkoitus sillä vakuutuksella on ennen syntymää?

Olen tän viikon lomalla ja tuli tarpeeseen pieni tauko, muuten voisi olla saikku lähellä noiden supistusten takia. Taloudellisesti en halua jäädä sairaslomalle, koska täällä saikusta 3päivää on täysin palkatonta ja sen jälkeen saa n 50% palkasta, ja nekin sairaskassa maksaa joskus myöhemmin. Tyhmää tietenkin ajatella rahaa, mutta opiskelijana ei oikein ole muuta vaihtoehtoa, varsinkin kun meillä on miehen työn takia kaksi vuokraa maksettavana.

Twiggy tuo mainitsemasi tarpeiden luominen lapsille on kyllä jotain käsittämätöntä. Lapset on todella hyvä ja tuottoisa markkinarako! Täytyy vaan pitää pää kylmänä ja käyttää maalaisjärkeä lasten kanssa, pääsee paljon halvemmalla :) Esikoisen syntyessä me oltiin molemmat opiskelijoita ja silloin ei olisi edes ollut varaa mihinkään ylimääräiseen, ja oikein hyvin on lapsi kasvanut ilman kaikkea "tarpeellista" krääsää :)

Maha on vieläkin tosi pieni ja vauvakin rauhallista sorttia. Nyt se on kyllä alkanut monottaan kipeesti virtsarakkoon ja muutkin potkut on voimistunut ja tuntuu ulospäin. Muuten hyvä olo, mutta supistukset on aika ilkeitä ja närästää aina kun jotain syö.

ulrika rv 23+2

Nanna2010
Me otettiin vauvavakuutus Tapiolasta nyt jo ennen lapsen syntymää (jolloin vakuutuksen täytyy ottaa viimeistään 3 kk ennen laskettua aikaa). "Varausmaksu" on 80 euroa ja vakuutus on voimassa heti lapsen syntymästä.

Tavallinen vauvavakuutus voi ottaa vasta 2 kk lapsen syntymän jälkeen ja riippuen siitä mitä lapsi ehtii sairastaa näiden 2 kk aikana vakuutukseen voi tulla jotain rajoituksia.

Hintaero vakuutuksissa on siis 80 euroa ja meidän tapauksessa 66,40 € kun saadaan Omaetu-ohjelman mukaan -17 % alennusta kaikista vakuutuksista.

Martsu84
En olekkaan käynyt tänne piiitkään aikaan kirjoittamassa mitään, vaikka välillä olen kuulumisianne käynyt lukemassa.

Raskaus etenee suht tasaisesti, alaselkäkipuja on tietyissä asennoissa ja ponnistaessa edelleen ja nopeasti käveleminen ei enää tunnu hyvältä et kaupassakin yleensä menen kun pikajuna kun tykkään rivakasti kävellä hyllyltä toiselle ja eri kauppojen välillä, mut kappas se ei enää olekkaan niin helppoa. Alkaa tuntuun nivusissa ja ties missä, joten vaaperran kuin ankka ja hitaasti niin sit ei tunnu missään.

Maha ei edelleenkään tunnu valtavalta, mut on kuitenkin jo selkeä vauvamaha vaikka tuota omaa matskuakin on. Paino on noussut nyt eka neuvolakerralta semmoset vajaa 6 kg. Ens viikolla olis taas neuvola ja yksityinen ultra missä varmistetaan vielä näyttääkö tulokas edelleen tytöltä, kun viime kerralla ei saatu varmuutta vaikean asennon vuoksi.

Kamala pesänrakennusvietti on iskenyt ja pakko kaupassa hypistellä vaatteita ja hirveä hinku ostella jo nyt kaikki tutit ja talkit ja rasvat valmiiksi, vaikkakin olen vielä malttanut mieleni. Kirpparilta tosin olen ostellut jo vauvanvaatteita ja innolla odotan et pääsen niitä ihanuuksia pukemaan pikkuisen päälle :) Ja jos oma vointi pysyy näin hyvänä niin tulen käymään vielä monet reissut kirppareilla löytöjä tekemässä.

Vakuutuksesta, me otettiin kans Tapiolasta se ennen syntymää vakuutus. Onhan se kallis, mut työkaverin juttuja kuunnellessa olen todennut et voi kauhistus missä lirissä nekin olisi ilman vakuutusta, kun on tullut tosi kalliita korvajuttuja yms et jotku putkien laitot 850€ mut vakuutus korvaa. Et käsittääkseni jos lapsella on vaikka syntymästään sydänvika tai ensimmäisen 2 kk aikana korvatulehdus niin vakuutus ei sit koskaan tule korvaamaan mitään sydämeen tai korviin liittyviä leikkauksia tai tulehduksen hoitoja yms.. ja ennen syntymää otettu vakuutus korvaa sit kaiken. Meillä on koirillekkin niin kalliit vakuutukset, että oli itsestään selvyys et vauvalle otetaan myös. Mut tiedän myös niitä jotka eivät ota ollenkaan, et makuasiahan se on. Ja tottakai toivon et minäkin maksan turhasta tuota, ettei lapsi sairasta, mut koskaan ei voi tietää :)

Martsu ja tyttöepäily 25+5

Helinä
Tänään oli neuvola ja lääkäri. Kaikki niinkuin pitääkin, paitsi hemoglobiini oli 113 kun viimeksi 118 ja sitä ennen 112. Paino oli jatkanut nousuaan nyt 650g /vko et vielä saisi vähän hilliintyä. kohdunpohjan korkeus oli kasvanut 24cm kun kuun alussa oli 16cm :D

Sain kaikki kelan laput ja aloin jo niitä täyttelemään, tarvii viel kirjanpitäjän apua ennenkuin uskaltaa eteenpäin laittaa.

Onko ensisynnyttäjät muuten kyselly äitin tai sisaruksien synnytyksistä? Minä olen siskoa ja äitiä ahdistellut kysymyksillä ja uskosin jos niiden mukaiset merkit pitää paikkaansa minun synnytys käynnistyy lapsivesien menolla ja kestää about 12 tuntia ja kulkee normaalisti alakautta. No saa nähä mitä todellisuus pitää sitten sisällään, mutta minusta on kivaa kuunnella äitin ja siskon synnytysjuttuja.

Ulrika, Suomessa ei ole joka kuukausi gynetutkimusta. Olisiko niitä yhteensä parista neljään, kunnasta rippuen. Minulla oli tänään toinen.

Mekin olemme muuttaneet jokunen kuukausi sitten, enkä tiennyt kuka täällä on lääkärinä. Tänään vasta mieleeni juolahti, että voisi olla mieslääkärikin. Sinänsä se ei minua haittaisi, mutta halusin silti tietää etukäteen, joten kysyin terkkarilta lääkärin nimeä. Sattukin, että oli oikein mukava nuori naislääkäri. Ei se silti kyllä kivaa ole ja aina siinä on vaivaantunut olo, mutta kestettävä vaan on :)

Helinä ja Aku rv 25+5

Syysmasu täälläkin
Vakuutuksesta, me otettiin kans Tapiolasta se ennen syntymää vakuutus. Onhan se kallis, mut työkaverin juttuja kuunnellessa olen todennut et voi kauhistus missä lirissä nekin olisi ilman vakuutusta, kun on tullut tosi kalliita korvajuttuja yms et jotku putkien laitot 850€ mut vakuutus korvaa. Et käsittääkseni jos lapsella on vaikka syntymästään sydänvika tai ensimmäisen 2 kk aikana korvatulehdus niin vakuutus ei sit koskaan tule korvaamaan mitään sydämeen tai korviin liittyviä leikkauksia tai tulehduksen hoitoja yms.. ja ennen syntymää otettu vakuutus korvaa sit kaiken.
Osuin syysmasuketjuun kun itselläkin on sellainen, toista odotellaan. Minäkin suosittelen lapsivakuutuksen varaamista jo odotusaikana. Meillä vakuutus on korvannut mm. esikoisen syntymän jälkeisen teho- ja tarkkailuhoidon, sairaalamaksut piti maksaa vain omalta osalta.

Vaikkei suuria sairasteluja (tavallisia korvatulehduksia enempää) ole ollut, on lääkärissäkäynti ollut tarvittaessa helppoa kun läheiselle yksityiselle lääkäriasemalle saa ajan samantien. Ja kaikki apteekkitavarat kosteusvoiteista lähtien voi pyytää reseptille niin vakuutus korvaa... :) Tämä lääkäriaikojen saatavuus on tietysti paikkakuntakohtaista. Vantaalla asutaan, menen kipeän lapsen kanssa mieluummin jonottamatta Mehiläiseen kuin Peijaksen päivystyksen penkille.

Viimeksi muokattu:
Syyspaketti
Alkuperäinen kirjoittaja Syysmasu täälläkin;10557831:
Osuin syysmasuketjuun kun itselläkin on sellainen, toista odotellaan. Minäkin suosittelen lapsivakuutuksen varaamista jo odotusaikana. Meillä vakuutus on korvannut mm. esikoisen syntymän jälkeisen teho- ja tarkkailuhoidon, sairaalamaksut piti maksaa vain omalta osalta.

Vaikkei suuria sairasteluja (tavallisia korvatulehduksia enempää) ole ollut, on lääkärissäkäynti ollut tarvittaessa helppoa kun läheiselle yksityiselle lääkäriasemalle saa ajan samantien. Ja kaikki apteekkitavarat kosteusvoiteista lähtien voi pyytää reseptille niin vakuutus korvaa... :) Tämä lääkäriaikojen saatavuus on tietysti paikkakuntakohtaista. Vantaalla asutaan, menen kipeän lapsen kanssa mieluummin jonottamatta Mehiläiseen kuin Peijaksen päivystyksen penkille.
Mutta saako tuollaista kaikenkattavaa vauvavakuutusta, jos äidillä on perussairaus/sairauksia? Me kyseltiin joistakin yhtiöistä, niin ehdot olivat todella tiukkoja. Jos olette perusterveitä, niin totta kai vauva kannattaa vakuuttaa ja ehdoissa ei poissuljeta tiettyjä asioita, mutta meidän tapauksessa ehdot olisivat olleet aika tiukkoja.

Inga
Me laitettiin Pohjolaan vakuutushakemus menemään. On kyllä kallis eli kaikkien alennusten jälkeen noin 300 euroa vuodessa, mutta juuri tuota korvatulehdusta ym kierrettä ajatellen niin näin ensisynnyttäjänä tuntuu turvalliselta. Vakuutuksessa on 100 euron omavastuu mutta kuitteja voi kerätä koko vuoden ajan ja silloin menee vain yksi omavastuu. En muista mitä kysymyksiä siinä oli sairauksista tms kun ei ole mitään perussairautta.
Gynekäynti takana ja jäi vähän epäselväksi mikä on tilanne. Ultran mukaan kohdunsuu ja -kaula normaalit mutta tutkimuksessa mahd vähän pehmentynyt ja lyhentynyt. Kiinni kuitenkin. Tarkistuskäynti kuukauden päästä ja ohje ottaa rauhallisesti jos supistelee. Vauvan pää oli alaspäin ja melko alhalla mutta sanoi että se tilanne voi kyllä muuttua. Sanoi myös että sitä ei nyt kannata murehtia eli ilm ei ainakaan vielä huolestuttavaa. No, tottakai sitä nyt miettii että pysyykö kaikki kunnossa ja saako vielä viettää kesälomaa täydessä vauhdissa. Tosin ei se vauhti kyllä mikään kovin reipas ole ollut koko raskauden aikana...
Rautakuuria kehotettiin myös aloittamaan. Hb oli kuukausi sitten neuvolakäynnillä 115 eikä sieltä silloin vielä tullut mitään ohjeita mutta nyt tuli sitten gyneltä että kannattaisi aloittaa niin ehtii hyvin keräämään voimia ennen syyskuuta. Kävin yksityisellä eli omalla gynellä.
Inga 25+0

Twiggy
Me haettiin vauvavakuutusta, päätös ei ole vielä tullut. Lomakkeessa kysyttiin lähinnä diabetes, tupakointi, huumeiden käyttö tmv. "vakavammat" jutut. Itse mietin miten mun allergiat ja atooppinen iho vaikuttaa, mutta niitä ei lomakkeessa edes kysytty. Haimme vakuutuusta Pohjolasta.

Raskaudesta siinä kysyttiin, että onko ilmennyt ultrissa tai muissa tutkimuksissa jotain tavallisesta poikkeavaa ja että onko lapsivesitutkimus tehty ja mikä sen tulos oli. Aika simppeli kaikenkaikkiaan, odotin jotain laajempaa terveysselvitystä.

Tyyppi potkii ja tekee voltteja aika antaumuksella, mikä on tietysti kiva asia, koska tietää kaiken olevan ok. Sokerirasituksen tulokset olivat ok, paitsi hemoglobiili laskusuunnassa, nyt 118. Neuvolassa olivat sitä mieltä, että koska verimäärä ei tän viikon jälkeen enää kehossa lisäänny samaa tahtia ja sitä myöten hempankaan ei pitäisi enää laskea, niin lisärautaan ei ole välttämätöntä tarvetta. Päätin sitten itse syödä enemmän punaista lihaa ja pinaattia ja jättää tabletit apteekkiin. Katsotaan jos olo menee tosi väsyneeksi, niin sitten haen rautaa.

Twiggy 27+2

Jenni83 ei kirj
Moikka!

Saikulla ollaan, liitoskivut ja selkävaivat rupes oleen niin kiusallisia, että lääkärin mielestä nyt on saikun paikka, 2vkoa rapsahti, eli vielä viikko edessä.
Sekä tuo mun yöllinen ravailu vessassa alkaa väsyttään, kun nukun tosi katkonaisesti ja muutaman tunnin yössä ja työpäivinä kuudelta aamulla ylös.
Ollut kyllä ihanan rentouttava viikko, jaksanut esikoisen kanssa olla pihalla, käydä kävelyllä jne, kun on saanut aamulla nukkua pidempään.
Onneksi meijän 5v esikoinen on kova nukkuja itsekkin, eikä tule aamulla kuudelta herättään.
Ollaan nukuttu klo8-9.

Kävin kans tiistaina sokerirasitus testissä, esikoisesta en siihen joutunutkaan, kun olin silloin 21v ja normaalipainoinen. Nyt passittivat ikäni vuoksi, 27v.
Oli ihan simppeli. Litku meni ihan mukavasti alas ja tulokset oli normaalit.

Lähdetään tästä katsastaan Treen uutta Ikeaa...
Vointeja mammat!

rv: 26+4

Yhteistyössä