Syyskuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja tiiko
  • Ensimmäinen viesti
Varpu
Heipä hei!

Kaikilla tuntuu menevän hyvin ilman "kauheampia" kremppoja. Mulla on kesäloma lusittu ja nyt sit ollaan sairauslomalla aina tuonne 16.8. saakka, jolloin äippäloma alkaa. Ovat kyllä neuvolassa mulle toimittaneet, että nyytit voipi olla jo tuolloin kainalossa. Olenkin itse orientoitunu siihen, että elokuussa syntyyvät.

Suurimmat hankinnat on jo tehty eli tuplavaunut ja 2 x turvakaukalo sekä hoitopöytä, niin ja pari pinnistä. Vaatteita on tullu ja olen kirppareiltakin hommannu. Kun siis poikahan oli tämä esikoinen ja nyt pari tytön tylleröö olis tulossa.

Viime viikolla taas kävin äitipolilla ja tuolloin painoarviot olivat A:lla 746 g ja B:llä 700 g eli ihan hyvän kokoisia jo ovat. Kaikki muutenkin oli mallillaan eli edelleen jatketaan vielä neljän viikon välein käyntiä, mutta sitten jo tiuhempaan pitää (saa) alkaa käydä. On se niin mukava niitä aina käydä tervehtimässä! :)

Lämmintä on taas vaihteeks, mutta niinhän se kesällä pitääkin. Mukavaa odotuksen jatkoa kaikille!

Varpu ja Onerva+Esteri 25+2

Twiggy
Varpu: kivat nimet sun tytsyillä ;)

Mä kävin hakemassa äitiyspakkauksen eilen postista. Yllättävän kivoilta näytti ne vaatteet, suuri osa tulee varmasti käyttöön. Se kevyesti topattu makuupussi tmv. vaikutti hieman "kovahkolta", ehkä se pehmettyy käytössä. Ajattelin jokatapauksessa hankkia Joutsenen untuvapussin vaunujen koppaan talveksi, siitä saa jatkossa tehtyä peiton isommallekin lapselle eli vaikka on hieman tyyris, niin varmasti pitkäkäyttöinen. Ja sitä ovat kaverit kehuneet eli olen hopotuksen uhri ;)

Vaunutkin tuli hommattua, kun sattui hyvä tarjous eteen merkistä, jonka olimme jo päättäneet. Seuraavaksi täytynee hommata joku lipasto, mihin voi ruveta varastoimaan tätä kertyvää tavaramäärää...kaikki ystäviltä tiedossa olevat saatavat ovat vielä tulematta, joten meidän ostokset taitaa rajoittua noihin yhdistelmärattaisiin.

Kesäloma lähenee ja siitä siirryn suoraan äitiysvapaalle, ihanaa!!

Twiggy 27+6

Syyspaketti
Sokerirasitustesti oli ok. Syömättömyys pyörrytti ja vielä seuraavanakin päivänä oli huono olo, kun ateriarytmi meni sekaisin. Tulokset olivat normaaleja, vaikka lääkäri oli saarnannut ylipainosta ja varoittanut, että sokerit ovat varmaan koholla. Nyt olen tsempannut oikean ruokavalion kanssa ja yrittänyt kivuista ja säryistä huolimatta liikkua. Ainoa urheilu on kävely, mitä enää jaksan ja pystyn. Yritin ajaa pyörällä ja olin kaatua. Tasapaino on kadonnut.

Kuinkahan monta viikkoa menee, että saan äitiyspakkauksen, kun Kelastakaan ei ole kuulunut mitään. Olisi niin kiva päästä tutkimaan paketin sisältöä.

Oletteko osallistuneet perhevalmennukseen? Kävimme siellä kuuntelemassa esitystä kivunlievityksestä ja imetyksestä, mutta niihin muihin juttuihin ei olla jaksettu osallistua.

Rattaita/vaunuja ei olla ostettu vieläkäkään, koska en vain osaa valita ja tiedä niistä tarpeeksi, millaiset pitäisi hankkia. Tuntuu siltä, että harmittaisi kovasti, jos tulisi vikaostos. Pitäisi olla sellaiset vaunut, jotka kulkevat soratiellä hyvin, mutta joilla voisi kaupungillakin käydä tai sitten pitäisi olla kahdet eri vaunut.

Onkohan hoitopöydän/tason ostaminen välttämätöntä? Meillä on pieni ja ahdas asunto ja mietin, voisiko ostaa vain pehmusteen pyykkikoneen päälle ja vaihtaa siinä vaippoja? Toisaalta siihen ei mahdu mitään tarvikehyllyä vaipoille ja vaatteille eikä niitä edes kannattaisi säilytellä kosteahkossa kylpyhuoneessa. Jotkut tutut ovat sanoneet vaihtaneensa vaipat makuuhuoneen sängyn päällä. Minusta tuntuu, että se on kipeälle selälleni liian matala paikka työskennellä, koska kärsin helposti selkäsäryistä ihan normaali oloissakin. Välillä on sellainen tunne, ettei oikein tiedä mistään mitään. Kai se sellaista on ensimmäisen kanssa.

Hyviä vointeja kaikille!

Inga
Äitiyspakkaus tuli meillekin viime viikolla ja minäkin olen tyytyväinen sisältöön. Lajittelin tosin vaatteet vielä koon mukaan ja rupesin kriittiseksi eli samankokoiset ei mielestäni ole parhaat mahdolliset yhdistelmänä. Tuo oli siis jo erittäin nipottava kommentti eli tyytyväinen olen ja oli tosi kivaa päästä tähän vaatemaailmaan sisään kun en vielä ole mitään muuta hankkinut. Untuva-pussukka olisi kyllä myös täällä hankintalistalla.
Veljeltäni saadaan vaunut,hoitopöytätaso pinnasänkyn päälle, turvakaukalo, sitteri ja kaikkea muutakin eli melko mukavasti tämä puoli hoidossa. Ajattelin kyllä myös laittaa se pehmuste pesukoneen päällä kun se on kuulemma niin kätevää.
Onneksi loma lähenee ja sen voimalla jaksaa nämä päivät. Puolimakuuasennossa menee työpäivät koska mahatyyppi painaa sen verran että istuminen koneen ääressä ei oikein tunnu hyvältä.
Muuten kaikki hyvin.

Twiggy
Syyspaketti (ja tietysti kaikki muutkin):

olen tehnyt pientä gallupia lähipiirissä tuosta hoitopöydästä ja useimmat ovat olleet sitä mieltä, että se ei ole tarpeellinen hankinta. Monilla ei ole tarvittavaa tilaa sille ja muutenkin se kuulema on aika lyhyen aikaa käytössä eli ihan alkuvaiheessa. Itse saan kaverilta ilmalla täytettävän vaipanvaihtoalustan, jota voi sitten pitää missä haluaa, esim. pyykkikoneen päällä. Lisäksi kun kävimme yhdessä perhevalmennuksessa koskien vauvan käsittelyä, niin siellä puhunut kätilö suositteli vaipanvaihtoa sylissä (kuulostaa sotkuiselta...!) ja mitä olen kavereita seurannut, niin kun touhuun tottuu, niin se sujuu missä vain, ei tarvitse erillistä kalustetta sitä varten.

Vaunut hankimme sillä perusteella, että ne ovat mahdollisimman monikäyttöiset (yksi runko, joka menee alussa makuukopan kanssa, jatkossa istumarattaina, lisäksi saa adaptereilla kiinni auton turvakaukalon esim. kauppareissuja varten), kevyet, pieneen tilaan kokoon menevät ja ketterästi kääntyvät. Lisäksi kyselin kavereilta suosituksia ja perusteluja ja päädyimme Easywalker Sky -merkkisiin yhdistelmärattaisiin, jotka menevät lapsella syntymästä noin 4–5-vuotiaaksi asti.

Liikunnasta sen verran vielä, että oletko kokeillut uintia ja/tai vesijuoksua? Vedessä liikkuminen on helppoa isonkin vatsan kanssa ja hellävaraista ei vaadi kummoista tasapainoa, varsinkin jos vesijuoksee kun siinä on se vyö apuna.

Inga: ei ole mielestäni nipotusta katsoa miten vaatteet sopivat yhteen, ei kai sitä nyt ihan mitä tahansa voi pikkuisellekaan yhdistellä ;) Aionkin myös itse lajitella vaatteet koon mukaan jo tänään ja katsoa millaisia settejä muodostuu, hyvä idea!

ulrika
Tosta hoitopöydästä kanssa kommentoisin sen verran, että alusta pesukoneen päällä ajaa varmasti saman asian. Meillä oli esikoisella alusta lipaston päällä ja siinä vaihdettiin vaipat pari kuukautta, sen jälkeen usein sängyllä, sohvalla tai sylissä. Nyt varmaan otan käyttöön saman systeemin. Pienessa tilassa voi myos olla kateva sellainen alusta, joka laitetaan pinnasangyn paalle. En ole oikein vielä edes miettinyt mitään sen kummempia hankintoja, paitsi rattaita olen alkanut katseleen. Meillä ei ole hissiä eli rattaat täytyy kantaa ylös ja kadut on kapeita eli en osta mitään isoja vaunuja. Esikoisella oli emmaljungan yhdistelmät ja ne ei ollut kauheen kätevät, kun leveyttä ja painoa on niin hirveesti, vaikka muuten hyvat olikin. Ostan varmaan MacLarenin techno xrl rattaat ja niihin kopan alkuun. Täällä kun ei ole talvella lunta, niin ei tarvi mitenkään isoja renkaita.

Mulla on ensi perjantaina kasvukontrolliultra ja nähdään, onko vauva ottanut kasvuvajeensa kiinni. Rakenneultrassa ei siis vastannut viikkoja, oli yli 2vk jäljessä. Jos kasvu on edelleen hidasta, mun täytyy jäädä varmaan toista jo aiemmin pois. Olen lomalla heinakuussa reilun viikon ja sit pitaisi viela periaatteessa jaksaa 22.8. asti.

Onko teistä joku käyttämässä kestovaippoja?

rv 24+4

pirita
Moi,
saikkua tuli tännekin. Alkuviikosta oli aika kovat, pitkäkestoiset supistuksen ja seurauksena oli sairausloma. Olin "puuhastellut" töissä ja kotona rajusti ja näinhän se kroppa sitten varoitteli...
Pari viikkoa olen nyt kotona. Mitään ei saisi kanniskella eikä nostaa.

Hoitopöydästä: en aio ostaa. Kaksosillamme oli, ja lähes käyttämättä jäi. Vaihdoin vaipat ja puin lapset sängyn päällä. Se oli tietysti myös kaksosuuden tuoma asia: sängyn päällä toisenkin vauvan sai lähelle, kun toista puki.

Luulen, että kestovaippailu osaltani jää. Yritän pelastaa maailman muilla tavoin. Puuhaa on vauvan kanssa niin paljon, että jostain on luovuttava, ja minä ajattelin luopua niistä kestovaipoista.
Mitenkäs ajattelitte ruokapuolen hoitaa? Teettekö itse vai ostatteko kaupasta?

Viestitelkää, mulla on tylsää!
:) pirita

Syysmiss.
moikat vaan kaikille.
En ole pahemmin ehtinyt palstalle, töissä ollut ihan järkky kiire. Onneksi nyt on pahin ohi. Ja onneksi juhannukselta alkaa kesäloma! Olen 4 viikkoa lomalla, sitten pari viikkoa töissä ja sitten äippälomalle elokuussa!! On kyllä ollu jo ihan hilkulla, etten oo sairaslomaa ottanu. Mun työ ei ole fyysisesti ollenkaan raskasta, mutta stressaavaa kyllä. Paljon vastuuta ja määräaikoja noudatettavana.
Mistäs te olittekaan täällä puhuneet..... *selaa ketjua taaksepäin*...

Hoitopöydästä: En hankkinut esikoisen kanssa, enkä hanki nytkään. Hyvin sujuu pesukoneen päällä hoitoalustan kanssa. Ekaks oli vielä sellanen kapea päältätäytettävä pesukone, mutta silti onnistui. Nyt leveä edestätäytettävä pesukone, ja hommat hoituu siinä lavuaarin vieressä hyvin. Meillä ainakin piti alussa melkein joka kerta pestä kakkapeppua.

Kestovaipoista: Ekan kanssa olisin halunnut kokeilla, mutta aika ei vaan yksinkertaisesti riittänyt. Nyt toisen kanssa en usko että lähden edes kokeilemaan. Varmaan tarpeeksi puuhaa muutenkin.

Rattaista: Esikoisen ajalta mulla Oran Jovi Air yhdistelmät ja toiset kevyemmät matkarattaat kääntyvillä pyörillä (en muista merkkiä). Olen harkinnut myyväni molemmat ja hankkivani tilalle kevyemmät yhdistelmän, joihin saisi turvaistuimen myös kiinnitettyä. Toisaalta, nuo Orat olivat todella hyvät talvikelillä. Ovat tarpeeksi jykevät ja isorenkaiset.... Ehkä aloitetaan niillä, talven jälkeen sitten pistän myyntiin ja hankin kevyemmät kevättä ja kesää vasten.

Nyt ruokaa laittamaan ja pullan paistoon!

Jenni83 ei kirj
Moikka kaikille!

Taidan joutua huomenna hakeen lisää saikkua...
Täällä kotona en oo pystynyt tekeen mitään, kun heti alkaa supisteleen.
Ei toivookaan, että pääsisin puutarha hommiin pihalle, kun siivouskin tuottaa jo tuskaa! :/
Saatikka jos nyt tarvis töihin mennä...
Esikoista odottaessa vedin itseni töissä ihan loppuun töissä ja nyt vannoin ottavani rennommin!

Vaikka ei ne hermot täällä kotonakaan ole paljoa levännyt, ihanalle 5vee esikois likalle tullut uhma! Ja mä jo luulin, ettei sille tule ollenkaan. Ollut tähän asti kiltti ja joka uskoo, mutta nyt...
Se ei usko mitään, kaikki on "ei kiinnosta" tai "ihan sama". Lähtee kotipihasta ilman lupaa jne, testailee rajojaan.
Hieman hävetti likan käytös, kun kaverini tuli kylään vajaan vuoden ikäisen tyttönsä kanssa!!!
Siinä sitten tekohymyssä selittää, et ei se aina oo tämmönen yms.
Kauhisteli vain, että koska se uhma omalleen tulee ja kuinka hermot kestää...niinPÄ!
Välillä tuntuis, että töissäkin olis kivempaa.

Olen samoilla linjoilla edellisten kanssa, että hoitopöytä on aika turha.
Mä vaihdoin esikoisen vaipat usein lattialla, koska pidin sitä paljon ilman vaippaa siinä, sai vähän pyllykin ilmaa.
Ei tarvinnut ainakaan pelätä, että tippuu yms. Se aika, kun vauva on "liikkumaton" on aikas lyhyt. Kääntyminen tapahtuu n. 4kk ikäisenä.

rv 27+6

Helinä
Täällä kaikki rullaa painollaan, töissä on hyvin jaksanut ja remonttiakin tehdä. Nukkuminen on ollut vähän huonompaa viime aikoina, asennon etsimisen ja vessakäyntien vuoksi. Vielä lisäksi ollut hiukan unetonkin olo, ettei tahdo illalla väsyttää. Viime yön kyllä nukuin kun tukki vaikkei sitä kestänytkään kun reilu 6 tuntia. Kaikki univaje ilmeisesti teki tehtävänsä ja sänkyyn kaaduttuani en herännyt kertaakaan ennenkuin ton reilun kuuden tunnin jälkeen kellon soittoon. Sillon oli kyl jo kiire vessaan, jonka jälkeen piti vielä torkkua puolistuntinen.

Me kun remontoimme taloamme paraikaa niin valitsin erilliseen vessaan semmoisen hyllykön yhdelle seinälle johon on erikseen kiinnitettävä hoitotaso. Eli siis vaipat voimme vaihtaa siinä ja tavarat säilyttä ja kun vauva-aika on ohi voimme irrottaa sen tason siitä ja se toimii edelleen hyllykkönä.

Ekat supistelut olen minäkin bongannut. Viime viikolla niitä tuli joinakin päivinä useita kertojankin. Nyt on joitakin päiviä kulunut ilman. Ne tuntui ikäviltä, mut ei kauhean kivuliailta. Eniten ehkä tuli kun pitii kiireellä liikkua tai muuten ponnistella.

Hyviä vointeja kaikille!

Helinä ja Aku rv 27+3

Syyspaketti
Moi,
saikkua tuli tännekin. Alkuviikosta oli aika kovat, pitkäkestoiset supistuksen ja seurauksena oli sairausloma. Olin "puuhastellut" töissä ja kotona rajusti ja näinhän se kroppa sitten varoitteli...
Pari viikkoa olen nyt kotona. Mitään ei saisi kanniskella eikä nostaa.

Hoitopöydästä: en aio ostaa. Kaksosillamme oli, ja lähes käyttämättä jäi. Vaihdoin vaipat ja puin lapset sängyn päällä. Se oli tietysti myös kaksosuuden tuoma asia: sängyn päällä toisenkin vauvan sai lähelle, kun toista puki.

Luulen, että kestovaippailu osaltani jää. Yritän pelastaa maailman muilla tavoin. Puuhaa on vauvan kanssa niin paljon, että jostain on luovuttava, ja minä ajattelin luopua niistä kestovaipoista.
Mitenkäs ajattelitte ruokapuolen hoitaa? Teettekö itse vai ostatteko kaupasta?

Viestitelkää, mulla on tylsää!
:) pirita
Piristetään Piritaa ja kaikkia muitakin! Kiitos piritalle ja muillekin hoitopöytäkokemuksen kertomisesta. Näin olen kuullut jo monelta muultakin, että käyttämättä jää tai käyttökertoja on vain alussa muutama. Taitaa meilläkin jäädä ostamatta. Laitan pehmusteen pyykkikoneen päälle ja vaihdan vaipat siinä ja hoitelen vauvaa sängyn päällä sen, mitä selkäni kestää. Nyt on ollut kovia selkäkipuja ja niitä on ollut toisinaan jo ennen raskauttakin, joten kaikki toimenpiteet, mitkä säästävät selkää, pitää käyttää hyväksi.

Kestovaippailusta innostuin alkuraskauden aikana ja tein jopa pari vaippaakin, vierailin kestovaippailijoiden nettisivuilla ja lopulta innostus lopahti jo heti alkuunsa ennen kuin vauva on edes syntynyt! Ajattelin käyttää maatuvia kertakäyttövaippoja, jotka ovat hiukan ekologisempia kuin muovivaipat. Ystäväni teki laskeskelmaa, etteivät kestovaipat tule juurikaan vaivaansa nähden edullisemmaksi, jos perheeseen tulee vain yksi lapsi ja enempää ei ole tarkoitus saada. Mummo jutteli kokemuksiaan, että oli se vaan raskasta aikaa, kun ei kertakäyttövaippoja oltu vielä keksitty. Tässä asiassa uskon mummoa kyllä täysin.

Ruokapuolesta en osaa sanoa vielä. Se riippuu siitä, miten itse jaksan ja pystyn. Teen mielelläni ruokaa itse, mutta jos väsymys on ylivoimaista, vauvalle on kelvattava kaupan purkkiruuat. On vaikea ennakoida yhtään mitään, miten tulee toimimaan, kun kyseessä on ensimmäinen lapsi. Meillä ollaan puhuttu, että edetään asioissa voinnin ja jaksamisen ehdoilla. Mitään supersuorittajia me emme ole. Perusasioista huolehditaan ja kaikkea ekstraa sitten touhutaan, jos voimavarat riittävät.

Lopuksi vielä toteamus, etten ole vieläkään saanut äitiyspakkausta. Pitääköhän alkaa kohta soitella Kelaan...

Viimeksi muokattu:
Syysmiss.
Moi vaan Haisuli! Teillä onkin jo suurperhe, millä ikävälillä lapset ovat?

Täällä alkaa kroppa pistämään pikkuhiljaa jarruja päälle. Parina päivänä on supistellut oikein urakalla. Alkaa rankka työputki vaatia veronsa. Onneksi enää ens viikon alku ja sitten alkaa kesäloma. Fyysisesti en ole ollut kovilla, mutta stressi näköjään aiheuttaa suppareita ihan yhtälailla. Tai no kyllähän ton 3v esikoisen kanssa saa välillä kovaa mennä... Kesäloman jälkeen en kyllä suostu ottamaan mitään ylimääräistä duunia, perus hommat vaan ja sitten äitiyslomalle. Auuuu, taas supistaa, ja ihan näin istuessa. Jos näitä jatkuu vielä seuraavina päivinä ni täytyy kyllä mennä lääkärille aikaisemmin. Mulla olis aika neuvolalääkärille ens torstaina.

Ruoka asiaan. Esikoisen kanssa yritin laittaa alkuun itse, mutta aika ei vaan riittänyt. Vauva söi myös pienempänä helpommin purkkiruokaa, koska se oli sileämpää. En mitenkään saanut aikaiseksi yhtä sileää sosetta. Sitten noin 8kk ikäisenä esikoinen alkoi huolimaan paremmin minun kokkauksia kun purkkiruokia. Siinä vaiheessa ne purkkiruoat menivät minunkin mielestä vähän äklöiksi.
Samalla linjalla varmaan jatkan nyt. Ja korvikkeita hankin myös jo valmiiksi jonkun verran ihan varmuuden vuoksi, esikoisen kanssa imetys ei onnistunut ollenkaan. Ja kunnollisen tuttipullon hankin varmuudeksi myös. Käsikäyttöinen rintapumppu löytyy jo.
Muita mielestäni hyödyllisiä hankintoja:

- harsoja, paljon. Esikoinen pulautteli jatkuvasti, ja oli helppo ottaa aina puhdas pinosta. Mulla harsoja tuolla kaapissa varmaan liki 20.
- Otsa/korva-kuumemittari. Silloin kun sitä ensimmäisen kerran tarvitsee, on luultavasti keskellä yötä.
- Suolaliuostippoja tukkoisen nenän avaukseen ja niistäjä. Nyt etenkin kun syksyvauva kyseessä.
- mulla oli vielä joku mielessä, jatkan listaa jos muistan.

Voi ei, moni teistä on jo saanut pakkauksen ja toiset odottaa tulevaksi. Minä en ole saanut vielä edes Kelan papereita täytettyä!! Tänään kävin henkilöstösihteerin kanssa laskemassa sen kauden, jolta saan palkkaa ja sain myös liitteen liitettäväksi hakemukseen. Huomenna yritän täyttää ja laittaa menemään. Vieläkin vaan kyllä pähkäilen sen äitiyspakkauksen kanssa... toisaalta haluaisin sen ottaa, on tosi paljon mun mieleiset värit, mutta taas käytännön syistä ehkä kannattaisi ottaa rahana. Mulla on kuitenkin tosi paljon esikoiselta vaatteita, jotka ovat vielä ihan käyttökelpoisia. Etenkin ensimmäisinä kuukausina vaatteet jäävät pieniksi niin nopeasti. Aaagh, täytyy varmaan heittää kolikkoa.

Nyt nukkumaan!
Syysmiss rv 25+

pirita
Kiitos syysmiss hyödyllisestä listasta. Täytyykin lähteä ostoksille.
Mäkin huomasin edellisellä vauvakerralla, että harsot ovat erittäin tärkeitä. Niitä käytettiin paitsi puklujen torjunnassa myös joka kerta, kun syötiin (etenkin siis kiinteää ruokaa). Pysyi keittiö ja lasten vaatteet vähän siistimpänä kuin pienen ruokalapun kanssa.
Mutta mistä niitä harsoja saa ostaa? Apteekista? Kangaskaupasta? Toivottavasti jostain "valmiina". En jaksaisi nyt ruveta mitään "päärmäilemään", kun en ole ompelijatyyppiä.

Työni liippaa ruoka-alaa, joten kaikenmoinen ruuanvalmistus sujuu. Pyrin siis tekemään ruuat itse. Tosin viime kerralla jouduin antamaan kahdessa asiassa periksi: lasten herkkua, maissisosetta en saanut niin sileäksi, että se olisi heille kelvannut. Maissien kuoret jäivät aina vähän koviksi ja lapsia äidin tekemä maissisose yökötti :) Myös vellien tekeminen oli haastavaa. Vaikka miten yritin, velli tuppasi saostumaan tuttipullon korkkiin ja sai sen tukkeutumaan. Kaupan tädit onnistuivat tässäkin paremmin.
Ja ovathan purkkiruuat joissakin tilanteissa aivan ylivoimaisia - nimittäin reissussa. Säilyvät ihan eri tavalla kuin kotona tehdyt.
Mutta kuten mainitsit, 8 kk:n ikäisten lasten ruuat - ja vähän nuoremepienkin sekoitukset - ovat jo melko karua tavaraa. Mietin edellisellä kerralla kun niitä tarvitsin, että miksi ihmeessä annan lapselleni jotakin sellaista, jota en itse pysty edes kunnolla haistamaan. Vedet tulivat pahimmillaan silmiin, jos erehtyi nuuhkaisemaan. Tosin hyväntuoksuisiakin oli.
Tilanteen mukaan siis tässä ruokahommassa on mentävä.

Saikku etenee muuten rauhallisesti, mutta sen syy, supistukset, jatkuvat. Onneksi eivät enää yhtä kovina. Saisihan tuo vauva vielä pysyä masussa pitkän tovin... Viikkoja kohta 28.

terkkuja,
pirita

Syysmiss.
Nopeesti vaan täältä töiden lomasta.
Ihan niitä perus harsoja myydään ainakin Anttilassa (samoja kun Kelan pakkauksessa). Muistaakseni olivat siellä jossain lakana/pyyhe osastolla, olisko ollu vauvojen lakanoiden yhteydessä. Olin yllättyny kun löysin.
Ja lastentarvikeliikkeistä varmaan löytyy kanssa.
Tai googleta: harsot, saa tilattua myös netistä

Ja vielä purkkiruoista. 8kk jälkeen vaikka aloin ruokaa laittamaan itse, hedelmä- ja marjasoseet ja muut "jälkiruoat" ostin edelleen purkeissa. Ne oli vaan niin paljo kätevämpiä.

Jenni83 ei kirj
Osaisko joku pikasesti vastata, laitoin ne kelan paperit n.3vkoa sitten ja laitoin siihen ruksin, että toimitan 6kk tulot myöhemmin. Tietääkö joku miltä ajalta se pitää olla? vaikka heti vai just ennen äippäloman alkua, koska yksi tuttu sanoi, että jos äippälomani alkaa 2.8 täytyy 6kk tulot toimittaa just ennen äippäloman alkua olevalta ajalta eli päättymispäivä olisi 1.8. ja alkaisi sitten helmikuusta ELI tulot täytyisi olla 2.2-1.8 väliseltä ajalta. Pitääkö tämä paikkaansa? Kerkeekö kela laskemaan mun äipäärahani jos mun täytyy toimittaa tiedot noin lyhyessä ajassa, kun eka äippärahan maksukin tulee kuitenkin jo syyskuussa???? Vai voinko toimittaa kelaan vaikka 1.1-30.6 olevalta ajalta olevat tulot? Ymmärsikö joku mitä haen??

ulrika
Tervetuloa Haisuli mukaan!
Olin aamulla kasvukontrolliultrassa ja vauva oli ottanut kunnon kasvupyrähdyksen ja pysyi jo käyrillä :)Rakenneultrassa oli siis aika reilu kasvuviive. Saatiin katsella taas koko vauva päästä jalkoihin ja mukaan tuli taas 4 sivua kuvia, niita voi sitten tuijotella. Liikkeet on voimistunut niin paljon, että niistä ajattelinkin vauvan kasvaneen. Ja poika on edelleenkin tulossa :)

Mulla supistelee kanssa tosi paljon. Ensi viikolla on tarkastus synnärillä ja taidan pyytää saikkua, sen verran ikävältä ne tuntuu ja niitä tulee ihan koko päivän aamusta alkaen. Mua on supistellut aika paljon viikolta 12 lähtien, mutta nyt painon lisääntyessä supparit muuttuu aina vain ikävämmän tuntuisiksi ja niitä tulee vaikka kuinka koittaisin levätä. Ei mullakaan ole liiaksi fyysistä rasitusta, mutta stressiä senkin edestä. Gradun pitäisi olla elokuussa valmis eli työntäyteinen kesä tiedossa.. Eka raskaus sujui tosi hyvin ja nyt tuntuu, et kroppa pistää koko ajan vastaan.

Täällä noita harsoja (tosi tarpeellisia!) ainakin saa isompien kauppojen vauvaosastolta tuttien yms seasta. Meillä oli kanssa esikoisen kanssa kovassa käytössä imetyksessä, vaipanvaihdossa ja myöhemmin syödessä. Itsellä imettäessä ekojen viikkojen aikana meni nännien iho tosi rikki ja käytin lansinoh nimistä rasvaa, joka helpotti tosi paljon. Se on tosi kallista, mutta hyvää ja olen mielestäni nähnyt sitä suomessakin apteekissa. Ja sen lisäksi pehmeät liivinsuojukset helpotti kipeitä rintoja. Mun ei tule mieleen mitään muuta elintärkeetä mitä olisi tarvittu, jos teillä muilla on ideoita, niin kertokaa ihmeessä!

Esikoiselle tein suurimman osan ruoista itse, purkkiruokia kyllä annettiin, kun ei pakastimessa ollut mitään, tai jos laiskotti ja sit reissussa. Tein pakastimeen paljon erilaisia vihannessoiseita jääkuutiopusseihin, joista niitä oli kätevä napata ja yhdistellä. Hedelmä -ja marjasoseita ostettiin jonkun verran kaupasta. Katotaan nyt oman jaksamisen mukaan, että mitä sitä vauvalle syötetään. Tulen oleen pääsääntöisesti yksin vauvan ja esikoisen kanssa eli aseta itselleni suuria suorituspaineita. niihin jääpalapusseihin pakastin myös pumpattua maitoa. Mulla oli kanssa sama ongelma vellin kanssa, se ei pysynyt kuosissa :) Mut syotettiin silti sitä, täällä ei oikein saa ihan tavallista velliä, kaikki on jotain suklaan, vaniljan, toffeen tai pullan makuisia eli tyttö sai tyytyä saostuvaan velliin :) Ja aika nopeesti siirryttiin antamaan puuroa lusikalla.

Esikoisella ei käytetty kestovaippoja. Nyt ajattelin kokeilla, kun saan siskoltani käytettynä, eipähän tule ylimääräisiä kuluja, jos ei sitten jaksakaan pyykätä.

Leppoisaa viikonloppua kaikille!

pirita
Jenni83: Mulle sanottiin, että ne 6 kk ovat juuri äitiyslomaa edeltävät täydet kuukaudet. Jään äitiyslomalle 26.7. eli mun äitiyspäiväraha lasketaan tuloista, jotka ovat kertyneet 1.1.-30.6.
Justiinsa oli palkkapäivä ja heti sen jälkeen laittoivat palkkakonttorista laput menemään.

Kiitos Syysmiss Anttila-vinkistä. Menen etsimään rättejä sieltä.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
pirita 28+0

Jenni83 ei kirj
Eli olisko mun tapauksessa sitten niin, että jos äitiysloma alkaa 2.8 tulot laskettaisiin ajalta 1.2-31.7 ajalta? Täydet 6kk? Pitäskö mun soittaa kelaan, meijän paikallisessa kelassa se rouva ei ainakaan tiennyt yhtään mitään!!!

Syysmiss.
Varpu
Heipä hei!

Mulle tuli juuri torstaina päätös KELA:sta. Siihen oli laskettu 6 kuukauden tulot ajalta 1.1.-30.6. Se on kuudelta viimeiseltä kuluneelta kuukaudelta, joista palkka on maksettu eikä kuudelta viimeiseltä kuukaudelta ennen äitiyslomaa. Mulla siis kesäkuun palkka tuli 15.6. ja 14.6. palkanlaskija laittoi tiedot KELA:lle. Siellä he tekivät päätöksen 17.6. ja äitiysloma mulla alkaa vasta 16.8. Ja eikös siinä KELA:n lapussa ole jokin takaraja, jolloin se pitää viimeistään palauttaa.
Mä tulin siihen tulokseen, että otan yhden pakkauksen ja kaksi rahana. Rahat tulee jo ensi viikolla tilille ja pakkaus viimeistään tän kuun lopussa.

Kiva päästä hypistelemään pakkauksen vaatteita, vaikka olenkin paljon saanut ja ostanut. joku kyseli kestovaippailuista. Itse en todellakaan ala kestoilemaan kahden kanssa. Jos olisi yksi tullut, niin sitten olisin voinut harkita tai ainakin aluksi kokeilla.

Olen täällä olllut saikulla jo pari viikkoa. Nyt todella on vaivojakin. Liitoskivut ja molemmin puoli issiaskivut vaivaavat yötä päivää. Huomenna olis normi neuvola ja keskiviikkon taas äippäpolin kuukausittainen kontrollikäynti. Saas nähdä kuinka tytöt on kasvanu. Mahassa käy jatkuvasti touhuaminen ja potkut näkyy ihan selvästi jo päällekin päin.

Meidän esikoinen 4 vee kysyi yksi päivä " kun ne vauvat tulee, niin onko ne sitten meillä koko päivän?" minä siihen, että joo-o, ihan koko päivän... :D

Aurinko alkaa meitä helliä, joten painun pihahommiin!

Varpu ja Onerva+Esteri rv 27+0

Jenni83 ei kirj
Revin kohta hiuksia päästäni...murrrr :/
Siis, soitin kelaan tänään ja sieltä sanoivat, että mun 6kk tulot täytyy olla ajalta 2.2-1.8 ja mun äippäloma alkaa 2.8, eli tulot juuri ennen äitiysloman alkua!!!
Olen tuntipalkkalainen ja esim mun kesäkuun palkka maksetaan 15.7, eli jälkikäteen, mun tunnit ja palkan määrä lasketaan aina kuukauden päätyttyä.
Mulla on heinäkuussa 2vkoa töitä, olen alkukuun kesälomalla. Menee vähän vaikeaksi, vaikka kyllähän mun tunnit pystytään takuu tuntien mukaan laskemaan ja palkat pystyy toimittaan kelaan laput ennen tuota loppupvä eli 1.8, mutta vähän hankalaksi menee.
Kysyin pystyykö mitenkään käsitteleen mun palkkoja vaikka ajalta tammi-kesäkuu, niin vastaus oli tiukka EI! Se pitää olla päivää ennen äitiyslomaa olevat tulot. Hassua kuinka erilailla teille joillekkin muille on sanottu...
Meen takas siivoon ja purkaan tätä ärtymystä!!!!

Muriseva Jenni 29+0

Jenni83 ei kirj
Ja tosiaan, olen hakemukseni lähettänyt jo kelaan jossa ruksasin kohdan "6kk tulot lähetetään myöhemmin" Eli ne ei tarvi olla 2kk ennen laskettua aikaa...Koska ne 6kk tulot pitäis olla päivää ennen äitiysloman alkua olevalta ajalta...
Mä en tiä enään mitä itekkään uskoa, mutta outoa, koska mun eka äippärahan maksu päivä on 5.9 eli päivää ennen laskettua aikaa ja jos mun pitää lähettää 6kk tiedot ajalta 2.2-1.8 niin aika tiukille menee äippärahan laskeminen kelassa...ei tajua, ei...

Inga
Jenni, mulla sama vaatimus tuli eli aika pitää olla tuo 1.2.-30.7. Perusteena oli että olin saanut palkankorotuksen huhtikuussa. En tiedä miten se liittyy asiaan mutta kuitenkin... Äitiysloma alkaa virallisesti 12.8. mutta ei tosiaan niin väliä minulla koska saan normipalkan vielä kolme kuukautta siitä.

ulrika
Kuulostaapa hankalalta nuo kelan systeemit. Toivottavasti Jenni saat selvyyden kuvioihin. Mä en ole vielä selvittänyt, täytyykö mun täytellä jotain papereita, uskoisin et työnantaja välittää tarvittavat tiedot sairaskassaan. Toivottavasti en erehdy :)

Mulla loppui nyt työt sit varmaan kokonaan. Olin eilen lääkärissä ja se määräsi runsaiden supistusten takia saikkua heinäkuun puoleeen väliin asti, jolloin olen lomalla ja sanoi jatkavansa sitä sitten äitiyslomaan asti. Vähän outo olo, tuntuu kuin olisin lähtenyt kuin varas, en ollut vielä ollenkaan henkisesti valmistautunut jäämään kokonaan pois töistä, ajattelin, et se olisi laittanut viikoksi saikulle. Olen lähdössä heinäkuussa suomeen ja sitä lääkäri kehotti harkitsemaan kahteen kertaan. Harmittaa tosi paljon, jos en pääse lähteen, kesäloma suomessa on sellainen henkireikä, etten haluaisi sitä jättää väliin. Katsellaan.

Nyt sitten lepäillään, esikoinen on koulussa ja rauha maassa. Varpu ihana kommentti sun esikoiselta vauvojen suhteen :) Onhan se suuri mullistus tulla isosiskoksi/veljeksi, ja monenlaisia mietteitä on meidänkin 5-v väläytellyt.

rv 26+2

Yhteistyössä