Syyskuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja tiiko
  • Ensimmäinen viesti
Twiggy
Hei kaikki,

eilen oli taas neuvola ja kaikki ok. Sain ajan synnytystapa-arviointiin elokuun eka viikolle ja neuvolan täti ultrasi vauvan, kun en osannut sanoa missä asennossa se mun mielestä on. Viime aikoina liikkuminen on ollut sellaista muljuamista puolelta toiselle, että en oikein pysy perässä ;) Ja kantapäät tuntuu niin kaukana oikeassa kyljessä, että epäilin mahtaako neiti olla ihan poikittain, mutta pää alaspäin se siellä oli kuitenkin, vähän kuin L-kirjain, toivottavasti pysyykin.

Tähän kuumuuteenkin alkaa tottua, vaikka yöllä nukkumisen kanssa on vähän niin ja näin, onneksi voi ottaa päiväunia, kun on lomalla!

Ja sitten pieni ehdotus:

Ajattelin, että josko sellaiset syyskuulaiset, joilla on jo yksi tai useampi lapsi ennestään, voisi laittaa vähän vinkkiä siitä, mitä oikeasti kannattaa hankkia tulokkaalle? Itse olen ainakin vielä aika pihalla kaikkien patjansuojusten, harsojen ja vaipparasvojen kanssa. Vaatetta ja peittoa ja lakanaa tulee ovista ja ikkunoista kavereita ja sukulaisilta, mutta onko jotain muuta sellaista, mitä olisi hyvä olla/olette huomanneet erityisen käteväksi?

Kaikkeahan on kaupan, mutta yritän minimalistina selvitä mahdollisimman vähällä tavaralla ja krääsällä, joten mielelläni välttyisin viime hetken paniikissa tehdyiltä vikaostoksilta.

Kiitos jo etukäteen!

Twiggy rv 34 tasan

Syysmiss.
Oikeasti tarpeellisia.... riippuu tietty tosi paljon vauvasta, mutta itse koin nämä hankinnat tarpeellisimpina:
Äidille:
- rintakumit, heti laitokselle mukaan
- Lansinoh-voide, saa apteekista, samoin laitokselle mukaan, auttaa kipeisiin rinnanpäihin
- liivisuojat, kestot, mutta myös kertakäyttöisiä varalle
- mukavat ja tukevat imetysliivit, näihin kannattaa satsata

Vauvalle:
- harsot
- vanupuikot ja -laput. Puikoilla putsasin napaa, lappuja tarvittiin kun silmät aluksi rähmi
- kylvetykseen riitti aluksi pesuvati, vähän isompana ihan perus amme
- hoitoalusta, helppo pitää puhtaana ja siirtää paikasta toiseen
- kantoliina, esikoinen rauhoittui siihen parhaiten
- pari kunnon tuttipulloa, esikoinen sai kamalat ilmavaivat peruspulloista. Tätä toista varten olen jo valmiiksi ostanut yhden koliikki-pullon varmuudeksi. Ja pari purkkia korviketta. Tiettty jos imetys onnistuu, ei pulloa välttämättä tarvita.
- tutti, jo laitokselle, ihan vaan varmuudeksi. Jotkut vauvat eivät huoli, meille se oli tarpeen.
- sitteri, esikoinen viihtyi aluksi vain kantoliinassa, mutta vähän myöhemmin myös sitterissä
- yhdistelmärattaat, kovalla kopalla. Esikoinen nukkui ensimmäiset viikot rattaan kopassa, joka oli nostettu pinnasänkyyn. Siitä sai sopivasti tehtyä pesän.
- korva/otsa kuumemittari, hyvä olla varuiksi, yleensä vauvat sairastuvat keskellä yötä
- kosteuspyyhkeitä pepunputsaukseen
- hyvä hoitolaukku ja hoitoalusta (laukkuun taiteltava) matkalle mukaan. Kun joutuu vaihtamaan vaippaa yleisissä vessoissa, on mukavaa levittää oma hoitoalusta alle. Kertakäyttöiset hoitoalustat on aika onnettomia. Useissa hoitolaukuissa on mukana alusta.

Nuo nyt tuli ekana mieleen. Aika vähällä loppujen lopuksi selviää, paljon on kaikkea turhaa myynnissä.

Syysmiss.
Twiggy: käy jo nyt kokeilemassa erilaisia liivejä. Osta kokoa, johon mahtuu kämmen tissin lisäksi kupin sisään, ilman että tissi menee ihan lyttyyn. Osta yhdet liivit nyt, ja sitten kun tiedät mihin mittaan tissit kasvavat niin on helppo ja nopea käydä ostamassa joko toiset samaa kokoa tai isommat. Ei tarvii enää alkaa siinä vaiheessa sovittamaan ja etsimään mieleistä mallia. Jopa mies tai tuttava voi käydä ostamassa toiset liivit kun annat mallin nimen ja koon mukaan.
Näin minä tein esikoista odottaessa. Kirjoitin lapulle valmiiksi ylös liivien nimen ja sen ostamani koon, ja äitini kävi ostamassa antamieni tietojen mukaan toiset liivit. Kaksilla liiveillä kyllä pärjää, kun pesee käsin. Tietty jos on useammat niin ei tarvii heti olla pesemässä. Ja mulla riitti tuo koko, johon ennen synnytystä mahtui kämmen kuppiin. Kävin ostamassa liivit 3 viikkoa ennen synnytystä.

ulrika
Samat tarpeelliset jutut tulee oikeestaan mulla mieleen kuin Syysmissin listassa. Mun mielestä omaan hyvään oloon synnytyksen jälkeen kannattaa panostaa. Ostin kanssa liivit muutama viikko ennen synnytystä tuolla samalla kämmentaktiikalla ja sopivat oli. Synnärille kannattaa ottaa omia mukavia siteitä, koska ainakin mun ed synnytyksen jälkeen sairaalasta saadut siteet oli aikamoisia pamperseja. Ja ehkä kertakäyttöisiä alushousuja, siltä varalta et on paljon jälkivuotoa niin ei mene omat pilalle. Miten Suomessa on, laitetaanko vauvalle heti omat vaatteet? Täällä ne puetaan omiin vaatteisiin heti synnytyssalissa ja itsekin saa olla ihan omissa vaatteissa. Onneksi, vähemmän sairaalamainen olo.

Tulin eilen Suomesta, mukava, mutta liian lyhyt reissu. Ilmatkin oli mitä parhaat, eikä ollut kuuma. Esikoinen jäi mummolaan vielä pariksi viikoksi ja mä saan levätä.
Menin tänään melkein 5vk tauon jälkeen töihin, koska ne on painostanut, että jos voisin vielä tän viikon olla. Mun sijainen aloittaa sit ensi viikolla. Olin tänään lääkärissä ja koska kohdunsuu ei jatkuvista supistuksista huolimatta ole auennut, (pehmentynyt kylläkin) sain luvan olla vielä nämä muutamat päivät töissä. Sitten voin levätä kunnolla. Vauva on mun kannalta tosi epämukavassa asennossa, istuu kohdussa ja sen pää hiertää mun kylkiluita, tuntuu ikävältä. Ensi viikolla on taas ultra, nähdään kuinka vaavi on kasvanut.

Toin Suomesta kasan vauvanvaatteita ja ehkä pikkuhiljaa uskallan alkaa laittaan kamoja kuntoon. Vielä ei ole mitään paikoillaan eikä rattaista tietoakaan.

Nyt purkamaan laukkuja ja laittaan ruokaa. Aurinkoista helleviikkoa kaikille!

rv 31

Ulrika
Tuli mieleen, että pienet puuvillaiset tumput/sukat on hyvät olla jo laitoksella. Meillä ainakin esikoisella oli syntyessä tosi terävät kynnet ja se raapi naamaansa tosi paljon. Me taidettiin käyttää ihan vaan pieniä sukkia, jotka pysyi hyvin käsissä.

Syysmiss.
Lääh puuh, nyt en kyllä enää jaksa tätä hellettä!!
Kävin tällä viikolla 3 päivää töissä, mutta tänä aamuna supisteli niin paljon, että pakko oli lääkäriin lähteä. Verenpaineet olivat taas koholla, kohdunsuu vielä kiinni, mutta paikat pehmenneet. Laittoi sairaslomalle äitiysloman alkuun asti. Huomenna käyn vielä antamassa pissanäytteen, katsovat ettei ole proteiinia.
Maanantaina kävin painoarviossa (johtuen tästä raskausdiabeteksesta). Keskikäyrällä mennään, painoarvio oli tuolloin 1670 gr. Olen tiukasti noudattanut saamaani ruokavaliota nyt 3 vkoa ja tulokset näkyvät selvästi. Verensokerit pysyneet rajojen sisällä, ja painoni on pysynyt samassa lukemassa, vaikka vatsa onkin kasvanut. Mulla on nyt raskauden alusta tullut 6 kg, ja diabeteshoitajan mukaan painoa ei tarvitsisi tulla yhtään lisää. Seuraava painokontrolli 3 viikon päästä, silloin samalla myös synnytystapa-arviointi.
Ja varmistui myös vielä, että tyttö on tulossa! <3

Täällä Suomessa saa varmaan olla omissakin vaatteissa, mutta sairaalasta saa kyllä vaatteet sekä vauvalle että äidille. Itse käytin sairaalan vaatteita, vaikka ne olikin ihan kamalia. Eipähän tullut pyykkiä heti kotiin viemisiksi. Tokana päivänä vaihdoin tosin omiin alushousuihin, ne sairaalan alkkarit oli ihan kamalia!!! Samoin mulla oli mukana omia siteitä, kun pahin vuoto oli ohi niin käytin omia. Vauvalle puin omat vaatteet vasta kotiinlähtö päivänä.

Ensi viikolla täytynee lähteä lastentarvikke liikkeissä pyörähtämään, muutama hankinta täytyy tehdä vaikka esikoiselta onkin suurin osa tallessa. Kotia olisi myös kiva laittaa, mutta näillä helteillä ei vaan jaksa!

Syysmiss 31+5

Twiggy
Syysmiss, kiva kuulla että ruokavaliosta on ollut apua! Jotenkin tuo 6 kg ei kuulosta paljolta, kun itselle on tullut +11, mutta ehkä se on eri asteikko, jos on raskausdiabetes? Toivottavasti proteiinit on ok.

Mulla alkoi viikko sitten hillitön päänsärky, joka on loppunut vasta nyt ja viikonloppuna lisäksi jalat turpos enemmän kuin normaalisti näillä ilmoilla. Kävin synnärillä testeissä, mutta verenpaineet ja proteiinit oli ihan ok. Sitkeästä päänsärystä sanoivat vain, että jos panadol auttaa edes hetkellisesti, niin ei tarvii huolestua et se johtuis raskausmyrkytyksestä. Ei paljon lohduttanut, kun piti viikko syödä putkeen niitä, että pystyi edes jotenkin toimimaan. Nyt se on onneksi hellittänyt, vaikka syy jäi mysteeriksi.

Mullakin ois kauhea into laittaa kotia ja ostella vielä jotain pieniä juttuja valmiiksi, mutta ei vaan jaksa kauheasti touhuta kun on niin kuuma ja tulee nukuttua aika huonosti. Koitetaan jaksaa, loppusuoralla tässä ollaan anyway!

Twiggy 35+1

Jenni83 ei kirj
KUUMA!!!
Hiki virtaa aamusta iltaan, huh, huh!

Kävin tänään neuvolassa, oon nyt käynyt kuukauden joka viikko verenpaineiden ja valkuaisen takia. Ihmeellistä jojoilua, kun joka toinen viikko ollut proteiinia ja joka toinen viikko pikkasen verenpaineet korkealla. Ja tänään molemmat ok... MUTTA vauva on tuntunut lääkärin ja kahden neuvolan tädin mielestä tässä 3vkon aikana pieneltä ja nyt sitten kohtu (tai siis sf-mitta) on lähtenyt alakäyrille, joten vauva voi olla jo laskeutunut pikkasen alemmas tai sitten se ei saa tarpeeksi napanuoran kautta ravintoa tai jotain... Neuvolasta pistivät lähetteen sairaalaan ja sinne tulee kutsu 2vkon sisään. Ei kuitenkaan kiireellinen tapaus, kun vauvan sydänäänet hyvät ja vauva liikkuu ja potkii ahkerasti, eli näyttäisi voivan kuitenkin hyvin.
Mutta vähän saa olla varpaillaan ja seurailla vauvan liikeitä ahkerasti ja edelleen joka viikko neuvolassa käynti, tarvittaessa tiheemmin.
Kyllä tässä on vähän tunteet pinnassa, kun yössä saa nukuttua pieniä pätkiä, käyn 2-3krt pissalla ja valvoo 2h yössä...

Ollaan jo koottu vauvan sänky ja kaikki vaatteet on pesty.
Ostin jo paketillisen vaippojakin ja korvikemaitoa, koska viimeksi jouduttiin tuleen sairaalasta kotiin kaupan kautta.

Näin sellasta unta, että vauva syntyy 20.8, saa nähdä, tulis kyllä sitten melkein 3vkoa etuajassa, että tuskimpa nyt ihan niin aikasin syntyy...

Jakselkaa!!!

Inga
Pitkästä aikaa takaisin koneelle 4 mökkiviikon jälkeen! Kännykällä kirjoittaminen osoittautui liian hankalaksi monen kokeilun jälkeen.
Täällä valmistelut rupeavat olemaan jo aika mallillaan eli melkein kaikki on hoidettu ja on viimeistelyä vailla. Imetysliivit tosiaan vielä puuttuu mutta taidan vielä vähän odottaa niiden kanssa. Sain vauhtia tähän hankkimiseen kun koin kauhun hetket pari viikkoa sitten. Luulin että mahdollisesti saattaa tihkua lapsivettä kun nestettä lorahti terassin lattialle. Koska oli ollut paljon suppareita sinä päivänä ja olin muutenkin tehnyt vaikka mitä "järjetöntä" kuten pessyt mattoja niin sairaala pyysi käymään tarkistuksessa. Kaikki oli hyvin ja sain ensikosketuksen synnytysosastoon mikä sekin oli positiivinen. Neste osoittautui ilm hyvin reiluksi valkovuodoksi ja sitä saattaa tulla uudestaankin näinä viikkoina samalla tavalla. Vauvasta saatiin mittaus taas eli silloin oli noin 2000 g. Keskikäyrillä vielä mennään tai ihan vähän yläpuolella.
Edellinen neuvolatarkastus oli vajaa 2 viikkoa sitten ja siinä todettiin että olen elämäni kunnossa. Hb noussut taas lisää eli yli 130 ilman rautaa ja verenpaineet enemmänkin matalan puolella. Vähän jännittää nuo käynnit kun ikää kuitenkin on sen verran että erilaiset ongelmat todennäköisempiä kuin nuoremmilla. No, raskaus on näköjään mun elimistön juttu :)
Helteistä selvinnyt hyvin eli en koe että olisin ollut enemmän rasittunut niistä kuin muut. Uimista rajoitin vähän alkulomasta kun en tiennyt onko paikat kiinni jne mutta muuten kyllä saunonut ym ihan normaalisti.
Vauva on yhtä touhukas vielä kuin mitä on ollut koko ajan eli edelleen tulee reippaita potkuja möyrimisen lisäksi. Hauskan näköistä seurata mahan aaltoilua kun se näkyy niin selvästi. Minlla maha on valtava pallo matalalla ja suoraan edessä eli edelleen ei välttämättä huomaa raskautta takaapäin katsottuna. Vauva on myös pysytellyt raivotarjonnassa missä se todettiin olevan kesäkuun alussa eli todennäköisesti jatkaakin niin. Kohtuni supistelee sen verran herkästi että arvioivat sen pitävän vauvan paikoillaan jos yrittää kääntyä. Hikka on myös ollut viime aikojen ilmiö.
Ensi viikolla pitäisi vielä mennä töihin vähäksi aikaa mutta katsotaan nyt miten se sujuu. Öisin nukun kyllä melko huonosti lantiokivuista johtuen ja tämä on nyt kompensoitu nukkumalla päiväunia eli en tiedä miten sitten jaksaa töissä. Katsotaan sitten vointien mukaan.
Voikaa hyvin kaikki!
Inga 33 + 1

Varpu
Ihanaa, vähän vilposampaa ja sadettakin saatu!

Kaikilla taitaa mennä kuitenkin hyvi, vaikka osa porukasta joutuukin käymään ylimääräisissä kontrolleissa. Onneks ollaan kaikki voiton puolella näissä raskauksissamme. Itse olen taas menossa äitipolille maanantaina. Perunskontrollointia kaksosista. Kaikki on kohdallani mennyt todella hienosti. Tytöt painaa n. 2 kg /kpl ja ovat todella liikkuvaisia. Viikko sitten äitipolilla huomattiin, että A on kääntynyt perätilaan ja B pötköttää tavoilleen uskollisena poikittain. A kyllä vielä ehtii kääntymään, mutta jos ei käänny, niin se on automaattisesti sektio edessä.

Itse olen uinut paljon ihan järvivedessä. Meillä on oma mökki n. 20 km päässä, joten siellä tulee vietettyä aikaa paljon. Olen ajatellu, että kun paikat on kiinni ja limatulppa paikallaan, niin mikäs tässä polskiessa. Varsinkin, kun olen säästynyt ylimääräisiltä supistuksilta. Eikä nuo neuvolassakaan ole asiaa kieltäny.

Alkaa vauvoille olla kaikki valmiina. Ajattelin jo kohta puoleen laitella kassin valmiiksi, siis sen, jonne laitan tyttöjen kotiinlähtö vaatteet. Jos itse olen sairaalassa yhtä kauan kuin vauvat, niin miehen ei tarvii arpoo, että mitä se tuo. Voihan se olla, kun kaksosista kyse, että joutuuvat olemaan normaalia kauemmin, jos mitenkä aikaisin syntyy tms. Esikoinenkin oli 9 vrk vauvateholla syntymänsä jälkeen. Itse olin tuon ajan myös sairaalassa ja 3 viimeistä vuorokautta perhehuoneessa miehen kanssa. Mites muut, joilla lapsia jo on, niin onko synnytykset menny hyvin? Mulla synnytys oli hieno kokemus, mutta sitten sokerit laski pojalla ja kun sokerit saatiin kondikseen, niin hän alkoi selittämättömästä syystä oksentamaan. Sen seurauksena laski natrium ja kalium, joten niitä tankattiin sitten, niin ja valohoidossakin kerkis yhden vuorokauden olla. Eli sellaista pientä hienosäätöö.

Kaikille kaikkea hyvää ja voidaanhan hetki vielä paksusti!

Varpu 32+6 ja hienohelmat

PS. Onko teidän masuja käyny ulkopuoliset silittelemässä ja kommentoimassa? Mitä mieltä olette siitä? Mulla on monikin taputellu ja tulee olo kuin olis yleistä riistaa ja kaikki sais arvostella. En tykkää.

Syysmasu
Hei,
Minulla meneillään rv 33+4 ja vointi todella hyvä. Olen jaksanut lenkkeillä kävellen 3-5km lenkkejä, jaksaisin pidempiäkin matkoja, mutten enää uskalla, jos alkaa supistelemaan...Olen viimeksi kävellyt 7km viime viikolla ja illalla vatsassa tuntui paineen tuntua melko paljon. Hb on matala 114 luokkaa ollut pari kuukautta ja olen syönyt floravitalia 20ml reilun 1,5 kk ja ei ollut vielä hb tällä viikolla noussut, sama 114. Menin apteekkiin ja vaihdoin Maltofer tippoihin ja olen nyt ottanut sitä maximiannoksella muutaman päivän. Oletteko huomanneet, että eri valmisteissa on ihan eri määrä rautaa. Mm. tämä floravital (lähes sama kuin floradix), sisältää rautaa ainoastaan 9mg päiväannoksessa, kun taas Maltoferissa on 200mg maximiannosta kohti! Obsidania koitin muutamia päiviä, mikä on kuulemma tehokas, mutta teki vatsan kovaksi, eikä silläkään minun hb noussut. Ensi viikolla neuvola ja jos hb olisi kohentunut, toivon kovasti.

Minulla painoa ei ole tullut kuin vajaa 3kg. Tämä myös ihme minusta, mutta vauva kasvaa normaalisti. Menee keskikäyrän yläpuolella, oikeastaan yläkäyrän alapuolella sf mitta. Tämä raskaus poikkeaa kahdesta aiemmasta nyt ainakin loppuraskaudessa. Minua ei ollenkaan närästä eikä pahemmin ole edes suonen vetoakaan. Kun taas aiemmissa kahdessa niitä on ollut paljon.

Uskon vauvan laskeutuneen alemmaksi. Kuulemma on pää alaspäin masussa ja potkii ahkeraan kylkiin ja liikkuu.

Odotan ultraa, mikä on 36 viikolla ja samoin lääkäritutkimus pitäisi olla samalla viikolla. Ajan saan pian neuvolasta niihin.

Äitiysloma alkaa parin viikon kuluttua.
Huom. vielä ei olla laitettu vauvaa varten mitään!! Olen varmaan ainut näillä viikoilla, joka ei ole ehtinyt tehdä mitään valmisteluja. Mutta ensi viikolla ostamme vaunut ja alan katseleen varastosta vaatelaatikoita ja pesen ja silitän äitiyspaketin vaatteet samalla myös. Sitteri ja turvakaukalo meille tulossa ystäviltämme. Ehkä hiukan erilainen tilanne, kun kahdessa raskaudessa olen jo paria kuukautta aiemmin laittanut kaikki kuntoon. Nyt olen halunnut viettää hiukan rauhallisemmin tätä kesää, lomaillen ja perheen kanssa matkustellen ja asuntoa remontoiden.

On ollut upea kesä. Hienoja ilmoja kyllä ollut. Viileämmmät kesäilmat ovat nyt tervetulleita,kun ei hellettäkään ihan "mahakkaana" ylenmäärin jaksa...
Millaisia vatsanympärysmittoja teillä on navan kohdalta mitaten? Minulla nyt 99cm, kasvanut viikossa 4cm. Sf mitta (kohdun pohjan korkeus) oli 30,5cm.

Ja ei vielä tiedetä onko tämä tyttö vai poika... :)

Hyviä vointeja kaikille odottajille.

pirita
Moi kaikille!
Mukavaa tosiaan, että ei ole enää ihan niin kuuma kuin vielä viikko sitten!
Raskaus etenee ja tavarat alkavat olla kasassa vauvan tuloa varten.

Yksi huoli on kuitenkin tullut: aamuisin kun olen syönyt, oloni on yhtäkkiä todella voimaton. On mentävä takaisin pötköttämään, hiljalleen olo siitä sitten kohenee. On tullut mieleen, että voisiko kyseessä olla sokereiden heittely?? Mulla on hemoglobiinikin alhaalla, mutta tämä voimattomuus liittyy nyt mielestäni syömiseen.
Kävin silloin viikkoja sitten sokerirasituksessa ja kaikki arvot olivat todella hyviä, mutta tilanne on saattanut muuttua...
Syysmiss - oliko sulla jotain oireita siitä raskausajan diabeteksesta? Millaisia oireet voivat ylipäätään olla?
Mulla on onneksi tiistaina neuvola, täytyy kysellä sieltä ennen kuin rupeaa panikoitumaan.

Voimia kaikille,
Pirita 34+1

twiggy
Varpu: kommentteja olen saanut vatsasta, mutta lääppimään ei ole monikaan tullut. Hyvä niin. Käytän aika tyköistuvia kesätoppeja ja vatsa on hyvin esillä, kaupungilla huomaa että se on kyllä sellainen katsemagneetti ;) Mun mielestä pitäisi kysyä lupa, jos haluaa tunnustella toisen raskausvatsaa. Eihän sitä muutenkaan kukaan mene toista lääppimään ihan tuosta vaan! Täytyy myöntää, että olen kyllä aika ihastunut omaan vatsaani ja paijailen sitä koko ajan...

Mäkin olen kans uinut paljon, maauimalassa tosin enimmäkseen, mutta myös järvessä. Neuvolassa sanottiin, että synnystapa-arvion jälkeen ei enää suositella uimista ja se lääkäri on mulla ens viikon lopulla, kolme viikkoa ennen laskettua aikaa. Eli aika myöhäiseen asti täällä Turussa ainakin saa uintiluvan!

Eilen käytiin hamstraamassa vaippoja, peppupyyhkeitä, koliikkituttipullo, pari pakettia korviketta varnuuden vuoksi, liivinsuojia ym. jo valmiiksi. Nyt pitäisi olla kaikkea tarpeellista ihan alkuun valmiina kotona, jos vaikka tulee varaslähtö niin ei tarvitse sitten marketin kautta ajaa synnäriltä kotiin ;)

Aikamoinen viidakko tuo lastentarvikehylly näin ensikertalaiselle. Onneksi olin napannut Syysmissin listalta vähän osviittaa mukaan!

Twiggy 35+4

Syysmiss.
Mullakin kävi töissä pari rouvaa silittelemässä mahaa. Jos eivät olisi olleet niin tuttuja, niin olisin ehkä pahastunut. Tuntuu tosiaan siltä, että nyt raskaana ollessa kroppa on yht äkkiä "kaikkien omaisuutta". Sitä saa vapaasti kommentoida ja koskea. Välillä tuntuu vähän kiusalliselta.

Pirita: jälkeenpäin kun raskausdiabetes oli diagnosoitu, muistin muutamia tilanteita kun syömisen jälkeen oli tullut todella väsynyt ja tokkurainen olo. Eli varmaan silloin oli sokerit olleet huipussa. Juuri tuo aamupala on raskausdiabeetikon ruokavaliossa tärkein seurattava ateria. Eli, ensinnäkin iltapala täytyy syödä mahdollisimman myöhään, itse syön noin klo 20 aikaan voileivän ja vähän maustamatonta jugurttia ja lisäksi juuri ennen nukkumaan menoa, klo 22-23 aikaan vielä yhden näkkärin. Iltapalan ja aamupalan väli ei saa olla 8 tuntia pidempi, muuten verensokerit laskee yöllä liian alhaalle ja maksa alkaa tuottaa lisää sokeria verenkiertoon. Tämän jälkeen kun syö aamupalan, verensokerit ponkaisee huippuunsa.
Jos aamupalan jälkeen verensokerit tuppaa nousemaan korkeiksi suositellaan aamupalan jakamista kahteen osaan. Eli syö ensin vähän heti noustua ja noin 1,5 tunnin päästä lisää. Aamupalan hiilihydraattipitoisuus saa olla korkeintaan 30g. Itselläni aamu verensokeri pysyy ihan kurissa, kun syön heti herättyä lautasellisen kaurapuuroa (hiilareita 20g).
Ota ihmeessä puheeksi neuvolassa.

Mulla on vatsanympärys navan kohdalta mitattuna 113cm !! Sf-mitta oli 2 viikkoa sitten 31 cm. Mun masu kasvaa tälleen suoraan eteenpäin. Takaapäin ei arvaa, että olen raskaana :D

Hemoglobiini ollut hyvä koko raskauden, 130-135, aluksi taisi olla jopa 145.

Olen nyt innostunut laittamaan esikoisen huonetta. Poika on nyt 3,5 v ja viihtyy jo enemmän siellä omissa leikeissään, siksi ajattelin että on kiva vähän laittaa. Hankin juuri uudet pyörälliset lelulaatikot ja isomman kirjahyllyn. Pieni pöytä ja tuoli olisi vielä kiva, huone on vaan sen verran pieni, etten hirveästi halua kalusteita sinne tunkea. Ei jää muuten tilaa leikkimiseen.
Vauvan pinnasänky laitetaan meidän makuuhuoneeseen, siinä saa varmaan ensimmäisen vuoden nukkua. Meillä on kolmas makuuhuone tällä hetkellä vierashuoneena. Sitä en ole vielä alkanut vauvalle laittamaan, koska meillä on kuitenkin suunnitelmana muuttaa omakotitaloon 2 vuoden sisään. Eikä alle vuoden ikäinen vielä omaa huonettaan tarvitse. Mutta jos nukkuu paremmin eri huoneessa, niin vierashuoneeseen tuo pinnasänky kyllä mahtuu.

Supistuksia tulee päivittäin, aika kivuliaitakin... Taitaa olla tämän kesän retkeilyt minun osalta tehty. Mulla seuraava neuvola reilun viikon päästä, mutta täytyy tietty ottaa yhteyttä aikaisemmin jos nää supistukset kovin lisääntyy.

syysmasu
Ruokakaupasta startatessani kotiin ensimmäisessä liikennevaloristeyksessä töräytin edessä olevaan autoon. Tilanne oli niin nopea, että en vain kerinnyt jarruttaa kun edessä oleva laittoi jarrut päälle yhtäkkiä, kun vastaan tuli liikennettä ja meidän autojono oli tosiaan kääntymässä vasemmalle, jouduimme toki heitä väistää. Minä kun takaa ajoin ja autoni osui edessä olevaan, myönsin välittömästi autosta noustessamme tienreunaan että syy oli kyllä minun.

Vauhti oli onneksi melko hiljainen ja kukaan ei loukannut mitenkään. Harmillinen tilanne ja näyttäisi siltä, että autoihin ei tullut kovin suuri juttuja. Pientä maalausta ja peräkoukun oikaisua yms. Meidän vakuutuksesta kylläkin menee kulut ja myös omavastauusta riippuen kuinka kallis korjaus on. Kaikenlaista pitääkin sattua. Onneksi vauva on liikkunut hyvin ja kukaan ei loukannut itseään. Soitin varmuudeksi päivystyksen ensiapuun ja laittoivat tiedot koneelle ylös, että olen raskaana ja jos tulee jotakin menen käymään. Huomenna menen varmuudeksi neuvolaan jos siellä on aikaa kuunnella sydänäänet.

Eka raskaudessani josta on aikaa, 7½ v sitten, olin bussin ja pyörän välisessä kolarissa matkustajana ja lensin kolaritilanteessa bussin lattialle kyljelleni n. 60 km/h vauhdissa viikolla 28 ja siitä selviten sitten tapahtui sellainen eka raskauden ihan loppuvaiheessa, että nyrjäytin jalkani kävellessä epämukavaa mukulakivikatua ja kaaduin katukivelykseen ihan keskellä kirkasta päivää ja siitä selvittiin pienin mustelmin. Nyt sattui tämä sitten kolmannessa raskaudessani... Raskaus on minulle hiukan tapaturma-altista aikaa, ilmeisesti näin... Toivottavasti osaan nyt olla varovaisemmin. Olkaahan kaikki varovaisia tienpäällä!

Syyspaketti
Lueskelin viestejänne pitkän tauon jälkeen. En ole jaksanut kirjoitella. Olen ollut väsynyt ja nukkunut päivittäin yhdet tai kahdet päiväunetkin. Sokerit ovat neuvolan mukaan ok, mutta hb on laskenut hiukan liian alas.

Vauvalle on hankittuna nyt melkein kaikki tavarat, joista suurin osa piti ostaa uutena, koska sukulaisilla ja tutuilla ei ole myydä eikä lahjoittaa. Osa säästää niitä seuraaville lapsille ja osa on vienyt myyntiin tavarat kirpputoreille jo aikaisemmin. Suvussa ei ole tällä hetkellä muutenkaan montaa pikkulasta. Kirpputoreja olen kiertänyt voimieni mukaan ja ostanut sieltä jotakin, mutta ei niistäkään kaikkea löydy varsinkaan näillä seuduin.

Kuten muutamissa aiemmissa viesteissäkin pohdiskeltiin olen miettinyt samaa, mitä pitää ottaa itselle mukaan sairaalaan ja mitä vauvan laukkuun pakataan. Mies saa tuoda vauvan laukun sitten myöhemmin, mutta omaakaan laukkua en ole pakannut, vaikka lähtö voi tulla koska tahansa.

Nyt on jo elokuu ja supisteluja tuntuu silloin tällöin. Olen kummallisen rauhallinen, vaikka kuvittelin etukäteen olevani "paniikki-Pirkko". Varmaan se paniikki valtaa viimeistään silloin, kun kivut käyvät helvetillisiksi. Minulle on ennustettu isokokoista vauvaa, joten luvassa ei liene kovin yksinkertainen ensisynnytys. Näen unia kivunlievitysmenetelmistä, jotka eivät toimi. Todella ärsyttäviä unia sellaiset. Toivoisin vaan, että vauva jo olisi sylissä ja kaikki hyvin.

Äitiysloma on jo alkanut. Kaikenlaista puuhaa on vielä, jotta vauvan tavarat ovat valmiina ja järjestyksessä, vaatteet pestyinä yms. Varmaan pitäisi ne sairaalalaukut pakata valmiiksi seuraavaksi. Ensin kuitenkin täytyy lähteä aamupäiväunille taas, jotta jaksan lähteä käymään ruokakaupassa. Hyviä vointeja kaikille!

syysmahanen
Hei syyskuun odottajat! :)

Olen käynyt aina välillä lukemassa teidän juttuja ja itsellänikin on laskettuaika syyskuussa, 12.9.
Meillä on poika vm. 09, eli ikäeroksi lapsosille tulee 1v8kk. Ja poikaa odotellaan nytkin.. <3

Joku täällä kyseli, että mitä kannattaisi hankkia vauvalle tai itselle. Mun on pakko mainostaa teille apteekissa myytäviä lansinoh-liivinsuojia! Ne maksaa kyllä aika paljon enemmän kuin kaupasta ostettavat, mutta niiden imukyky on jotain ihan uskomatonta! Itselläni oli ns. suihkutissit ja kun imetin toisesta, niin toinen suihkusi siinä samalla...joten ainun suojat oli yhtä tyhjän kanssa, aina oli paidat märkänä...mutta sitten löysin nämä lansinohit ja ne on kyllä todella hyviä ja isoja suojia!!! Ja itselläni myös maidonkerääjä oli tosi hyvä juttu, juurikin tästä suihkuamisesta johtuen. Imetyksen aikana toisesta tissistä saattoi parhaimmillaan tulla 30ml maitoa ja sen sai sitten hyvin juotettua vauvalle vielä "jälkkäriksi" tai sitten säilöin jääkaappiin.

Mun mielestä myös tärkeä hankinta olisi talvea ajatellen lämpöpussi. Meidän esikoinen oli tammikuun vauva ja hänellä ei ollut ainuttakaan haalaria tai muutakaan toppapukua käytössä. Lämpöpussiin ei tarvi kuin normaalit sisävaatteet, myssyn ja tumput ja pussi kiinni ja siellä on todella on lämmin!!! Myös kaukaloon sopiva lämpöpussi oli ihan ehdoton! Jos lähdin kaupoille, niin vauva sisävaatteissa pussiin ja kaupassa vain avasin pussin ja vauvalla oli lämmin ja hyvä siinä olla, eikä tarvinnut alkaa riisuun nukkuvaa vauvaa haalareista ym. Se pussi kiinnitettään kaukaloon niin, että ne hihnat tulevat sinne pussin sisälle.
Vaunuihin suosittelen sitä isokarhupussia ja kaukaloon pikkukarhupussia.
Netistä kyllä löytyy kun laittaa googleen hakusanaksi: lämpöpussi.
niin..ja jos millään on mahdollista, niin hankkikaa kaukaloihin sopivat matkarattaat! Ei vois paljon kätevämpää enää olla kylillä kulkeminen...

Mutta talveen on nyt vielä hetki aikaa, mutta kokemuksesta voin silti suositella lämpimästi!

Ihanaa loppuodotusta teille!!
Itselläni ainoana toivomuksena on, että synnytys sujuisi nopeammin kuin ensimmäinen ja että myös tämä vauva syntyisi hieman etuajassa. Esikoinen syntyi 38+5. Synnytysprosessi kesti 34h...huoh...

tsemppiä kaikille!

t: syysmahanen 34+1

syysmasu
Hei!
Kävin neuvolassa ja vauvan sydänäänet olivat kunnossa. Hb on nyt noussut, viimeksi 6pv sitten oli 114 ja olin ottanut 1,5kk ajan floravitalia, jossa todella vähän rautaa (mainostetaan tehokkaaksi). Kun vaihdoin 6 pv sitten Maltofer tipppoihin, nyt hb oli tänään 123. Jatkan Maltoferilla.
Minä olen lueskellut myös viestejänne siitä, mitä vauvaa varten on hyvä laittaa valmiiksi. Tarpeellisia asioita olette kirjoitelleet ja minäkin alan näitä pikkuhiljaa laittelemaan valmiiksi. Harsoja kannattaa varata paljon, koska jos vauva pulauttelee, harsoja kuluu todella paljon. Synnärillä niitä on hyvin, mutta kotiin laatikkoon kannattaa muutama paketti laittaa valmiiksi. Vaippoja en suosittele etukäteen yhtä pakettia enempää, koska kaikki vaipat eivät vain sovi kaikille vauvoille tai ei ime riittävävästi tms. Ne ovat hiukan yksilöllisiä.

Käsiin tumput muutamat kannattaa vauvalle varata, koska usein kuolaa ja imeskelee märäksi ja on kiva laittaa puhtaat. Sinkkivoide on myös hyvä olla olemassa jos iho menee pepusta rikki.

Synnärille kamera ja katsokaa patterien toimivuus sekä filmi tai kortin tilavuus, että kuvia voi alkaa heti napsimaan:) Videokamerassa myös nämä kannattaa tarkistaa, että ei akku lopu jne...

Synnärille on hyvä mielestäni varata omat sandaalit, koska muistan, että sairaalan kengät ovat hiukan huonot ja omissa kengissä on mukava olla.

Oikeastaan samoja juttua tulee mieleeni kuin olette kirjoitelleetkin. Pian ensimmäiset syyskuulaiset alkavat synnyttämään, odotellaan innolla uutisia:)

- syysmasu- rv 34

Twiggy
Lämpöpussista: tilasin itse AT Lastenturva nimisestä kaupasta Joutsenen untuvapussin talvea ajatellen vaunujen koppaan. Se tuntui niin ihanalta, että jos olisi isompi, olisin varmaan mennyt sinne itse pötköttämään :) siinä on sellainen hyvä puoli, että kun vauva kasvaa ulos pussista, sen voi avata lapsen untuvapeitoksi sänkyyn jatkokäyttöä varten.

Syysmasu: onni onnettomuudessa, että ei käynyt mitenkään! Mä olen kanssa kompuroinut aika paljon ja venäyttänyt nilkkani pariinkin otteeseen raskausaikana, mutta onneksi en ole kaatunut vatsalleni vaan saanut aina kädet eteen tai polven tmv. Mutta se säikäyttää kyllä pahasti!

Kiva, että syyskuulaiset ovat selvästi aktivoituneet lomilta koneiden ääreen.

Twiggy 35+5

Helinä
Ei ole tullut kirjoiteltua aikoihin, jotenkin ollut niin kiire ja kaikkea puuhaa paljon, olen kyllä käynyt aina välillä lukemassa juttuja.

Eikä tänne mitään sen kumemmin uuttakaan maha kasvaa ja kaikki sujuu mallillaan. Ainoat vaivat ovat öiset kovat lonkkakivut, suonenvedot, turvotus ja hemoglobiinin lasku. En ole pitänyt yhtään kesälomaa ja nyt äitiyslomaan on kolme päivää enää :)

Vauvalle ei juurikaan ole mitään laitettuna vielä valmiiksi, tavaraa on kyllä jo hommattu. Lähinnä puuttuu enää pinnasänky, syöttötuoli, sitteri ja sit kaikki vaipat ja muut sellaset.

Vauva on aika alas musta jo valahtanut ja raivotarjonnassa. Lisäksi supistuksia tuntuu päivittäin, vaikka onkin kivuttomia semmosia kiristelyjä vaan niin tuntuu jotenkin siltä, ettei vaavi aio ainakaan paljon yliajalle minua kiduttaa. Saattaisi ehke jopa intoutua tulemaan hiukan etuajassakin. Kovin paljon etuajassakaan en kylllä usko tulevan. Jotenkin on vaan semmonen fiilis et tulee 38+3 ja 40+3 väliin tai niiinemain. Voitte sitten kun kärvistelen kaks viikkoo yliajalla muistuttaa kuinka väärässä olin ;). Tuleeko teille mitään 'fiiliksiä' synnytyksestä tai lapseen liittyvästä ikinä? Mulla nämä tuntemukset on vaan semmosia ikäänkuin mulle itsestäänselviä ajatuksia, jotka vain putkahtaa mun päähäni. Aiemmin olen myös tuntenut alusta alkaen, että tulokas on poika ja että olisi rauhallinen vauva. Mut saas nähä miten käy.

Helinä ja poju 34+3

Jenni83 ei kirj
Mulla on sellaista menkka kipua joka päivä ja maha menee kovaksi, varsinkin öisin.
Vauva on varmaan jo laskeutunut, joka selittäisi sf-mitan menneen alakäyrille, oli viikko sitten (rv34) 27. Vyötärö-mitta on alle 100cm, yritin mittailla raksa mitalla, joten lukema heittää.
Vaikka neuvolassa ovat nyt päivitelleet vauvan pientä kokoa, toivon kyllä tosissani, että kaikki olis hyvin. Ei esikoinenkaan syntyessään (38+3) painanut kuin tasan 3kg, mutta tunne on kyllä, että tämä kaveri on vieläkin pienempi.
Vatsassa kyllä myllää tosi paljon, että potkuista päätellen ei ihan hentonen kaveri kuitenkaan.
Huoli kyllä kasvaa, huomenna jälleen neuvola, että katsotaan odotellaanko sairaalan kutsua kasvu kontrolliin vai lähettääkö täti mut sinne suoraan siltä istumalta.

Väsymystä täälläkin, vaikka hemoglobiini ollutkin koko raskauden parempi kuin ikinä, mutta taidampa pyytää neuvolassa huomenna mittauttaan sen.
Melkeimpä joka toinen päivä oon vedelly päikkärit sillä aikaa, kun mies käyny esikoisen kanssa jossain.
Eipä oikein energiaa enään löydy, vähän sellanen nuupahtanut olo. Vielä pari viikkoa sitten olin paljon energisempi ja jaksoin piha töitäkin tehdä, mutta nyt on tullu kyllä seinä vastaan.

Vauvan tarvikkeet rupee kaikki oleen jo mallillaan, niin ei tarvi niistä sitten enään ressata.
Pakkasin jo sairaala kamppeetkin valmiiksi.
Viimeksi lähtö tuli 2viikkoa ennen laskettua, enkä tod ollut osannut varautua joten meni vähän säheltämiseksi, kun kova jännitys päällä lapsivesien valahdettua...

rv 35+1

Ulrika
Moi

Täällähän on ollut vilkasta :) Syyskuun alkulaisilla rupee oleen jo viime hetket käsissä.

Jenni mulla on kanssa ollut pieni sf-mitta koko ajan ( ja rakenneultrassa oli kasvu hidastunut) ja tänään oli kasvukontrolliultra ja vauva oli kasvanut ihan hyvin. Alakäyrän ja keskikäyrän välissä menee, mutta kasvaa kuitenkin, mikä on pääasia. Painoarvio oli 1600g. Katoin esikoisen samaan aikaan tehtyä ultraa ja kyllä se oli ollut isompi, mutta ei lääkärin mukaan ole nyt mitään syytä huoleen. Toivottavasti sunkin vauvalla kaikki hyvin. Mun maha on navan kohdalta mitattuna 92cm eli ei mikään mieletön kuula. Vauva on tosi takana, sekin osaltaan vaikuttaa mahan kokoon. Vauva oli kääntynyt raivotarjontaan, vielä viime viikolla tarkastuksessa istua tapitti. Tunsin vloppuna aika epätavallista myllerystä, ehkä se silloin kääntyi. Onko Suomessa ultra sen synnytystapa-arvion yhteydessä? Täällä oli tämä vkon 32 ultra viimeinen, ellei lääkäri rutiinikäynnillä ultraa. Ja täällä ei myöskään tihene käynnit loppua kohti, eli mulla on vielä yksi tarkastus elokuussa ja vika syyskuussa viikolla 38 kai. Mistään oikeasta synnytystapa-arviosta ei ole ollut puhetta.

Olen alkanut laittaan tavaroita kuntoon, turvaistuin on ostettu sekä rattaat, rintapumppu, ja muuta pientä tilauksessa. Pesin ekan koneellisen pyykkiä ja laskin, että 50-56cm bodeja on vaatimattomat 27kpl..toivottavasti kukaan ei tuo sellaisia enää lahjaksi! Kyllä Twiggy ainakin tälle toiskertalaiselle myös tuo lastentarvikemaailma on aikamoinen viidakko :) En tiedä, miten Suomessa on, mutta täällä Ranskassa ainakin lapsen saaminen on mieletöntä välineurheilua ja lastentarvikeliikkeissa on tarjolla vaikka minkä sorttista vempaimta, joiden käyttötarkoitus jää asiaan perehtymättömälle hämäräksi. Kaikkeen sitä voisi rahansa pistää.

Mulla on kanssa menkkamaisia kipuja ajoittain ja supistuksia tavalliseen tahtiin. Näin unta joku aika sitten, et vauva syntyisi 17.9. Toivottavasti ei, koska silloin mulla on graduni lopputentti! Esikoinen syntyi vk 39, synnytyksestä ei jääny mitään traumoja, vaikka avautumisvaihe kesti kauan. Palauduin tosi nopeasti, toivottavasti nytkin kävisi yhtä hyvä tuuri. Mua on alkanut jännittään synnytys, koska pahimmassa tapauksessa mies ei ole mukana. Se on nyt reissussa ainakin syyskuun alkuun ja saattaa joutua lähteen taas syyskuun puolessa välissä. No onhan sitä muutkin yksin synnyttänyt, mutta musta ajatus tuntuu inhottavalta. Toisekseen esikoisen syntyessä oli sellainen olo, että olin jotenkin muiden armoilla, mulle esim tehtiin episiotomia eikä siitä sanottu kuin vasta jälkikäteen. Täytyy puhua näistä sairaalassa. Mua harmittaa vaan se, että kun raskautta seuraa lääkäri, niin se tuntuu keskittyvän ainoastaan alapäähän eikä tarkastuskäynneillä puhuta koskaan yleisestä (henkisestä) hyvinvoinnista. En saanut sairaalasta aikaa kätilölle aikaisin alkaineiden supistusten takia.

mulle on tullut kommentteja lähinnä mahan pienestä koosta, mutta moni ei ole onneksi tullut lääppimään. Yksi työkaveri ihan varoittamatta läväytti kätensä mahalle ja sanoi, et liikkuuko se..

Hyviä vointeja kaikille!

rv 32+2

...
On joo vilkastunut keskustelut taas :) Mulle alkaa iskee ahdistus,mulla on kovasti viel kaikki kesken. Toki on vaunut,turvakaukalo,hoitipöytä (se siksi että saa säilytetrtyä vauvanvaatteet siinä) ja on vaatteitakin.... Mut viel puuttuu vaikka mitä. Onhan mulla aikaa mut ihan normaalia tää mulle on et stressaan kamalasti,enkä saa kuitenkaa mitään aikaseks :D

Vointi on ihan hyvä. Vauhti on hidastunu,turvottaa,pissattaa, ja kädet puutuu öisin ja sormet särkee kovasti. Onko muilla tällästä? Johtuuko jostain hermopaineesta?

Mulla tehdään synnytystapa-arvio Tyksissä,eli luultavasti ultraavat samalla.... Se olis kiva,koska mulla joku ihme pelko et se on kauheen kokonen ja sit sitä ei huomata ja si tulee synnytykses jotai ongelmii :) No pelkonsa kullakin. Kai se niin vaan on et vähiin käy ennen ku loppuu :D

Hyviä vonteja kaikille... Mä lähen ikeaan...

Jenna 33+2

Pirita
Heipä hei taas!
Neuvolassa käynti helpotti pelkoa raskausajan diabeteksesta. Sen pitäisi kuulemma näkyä myös virtsassa, eikä siinä ollut mitään merkkejä ongelmista. Olin kuitenkin jo vähän fiksannut ruokavaliota paremmaksi: hiilareita ja rasvoja vähemmän, kuituja enemmän. Pieniä annoksia pitkin päivää ja etenkin aamulla ruokaa varovaisesti. (Kiitos syysmiss vinkeistä!) Terkkari sanoi, että eipä tuosta mitään haittaakaan ole - noinhan meidän kaikkien olisi hyvä syödä. Ja sitä paitsi: näillä viikoilla kuulemma ainoa hoito raskausajan diabetekseen on juuri ruokavalio.
Täytyy nyt yrittää syödä terveellisesti, jospa tottumus siihen veisi sitten syksyllä näitä kertyneitä kilojakin nopeammin pois. Mulla ei nimittäin lähtenyt viime imetyksen aikana yhtään kiloa pois, päin vastoin, lihoin lähes 10 kiloa sen jälkeen kun lapset olivat syntyneet :-(

Tuolla aikaisemmin kyseltiin miten synnytys meni meillä, jotka olemme sen jo aikaisemmin kokeneet. Mulla kaikki sujui oikein hyvin ja nopeasti, vaikka synnytin kaksoset alateitse. Synnytys jouduttiin tosin käynnistämään viikoilla 38+4, sillä verenpaine oli selvässä nousussa. Pyysin myös käynnistystä, sillä kumpainenkin lapsi arvoitiin jo yli 3,5-kiloiseksi. (Rupesi pelottamaan.) Todellisuudessa he molemmat painoivat noin 3 kiloa.
Kaksossynnytys on melko jännittävää hommaa. Molemmat asuivat omissa yksiöissään ja saivat ravintonsa oman istukkansa kautta. A-lapsi oli alavatsassa pää alaspäin, mutta B-lapsi poikittain aika ylhäällä.
Vajaat 12 tuntia siitä, kun ensimmäinen käynnistyslääke annettiin ja kalvot puhkaistiin, syntyi A. Siitä lähes puolentoista tunnin päästä syntyi B.
Mielenkiintoiseksi asian teki se, että A:n ja B:n syntymän välillä supistukset loppuivat kokonaan, sillä elimistö oli niin väsynyt. B-lasta jouduttiin myös käsin runnomaan ylävatsasta alaspäin, kun ei meinannut itse lähteä tulemaan.
Kun supistukset sitten alkoivat uudestaan, ne olivat yhtä kovat kuin aivan touhun alussa, mutta mitään kipulääkettä ei saanut enää antaa. Hiukkasen sattui! Olin myös ihan hirveän väsynyt, nukahtelin jo supistusten välissäkin.
Mutta kaikki siis meni lopulta okein hyvin. Lapset olivat terveitä ja itsekin paranin nopeasti.

Olihan siinä synnyttämisessä kaikkea erikoistakin. Sellaista, josta ei etukäteen hirveästi puhuta :)
Esimerkiksi mulle tuli ihan yllätyksenä se, että mennessäni synnyttämään kätilö ajoi kaikki karvat alapäästä strategisesti merkkittävistä kohdista (nyt ajan kyllä itse). Myös peräruiske annettiin, jotta suoli saatiin tyhjentymään ennen koitosta (muutenhan se tyhjenee siihen sänkyyn mikä ei taas ole kovinkaan mieltä ylentävää).
Yllärinä tuli myös se, kuinka paljon alapäähän sattuu tuon toimituksen jälkeen. Onneksi synnytysosastolla on uimarenkaita, joiden päällä voi istua esimerkiksi ruoka-aikaan. Takapuoli ei nimittäin kestä istumista. Mulla meni ainakin viikko, ennen kuin pýstyin istumaan normaalisti.
Ja selvisihän sekin, miksi synnytysosaston ruokakaappi oli täynnä kuivattuja luumuja kun kävimme tutustumassa ko. paikkaan. Niitä luumuja tarvitaan sitten, kun tulee ulostamistarve. Juuri synnyttäneen takapuolella ei nimittäin ponnisteta vähän aikaan yhtään mitään; parempi kun on maha niin löysällä, että homma toimii itsekseen...

Meni vähän hc:n puolelle, yrittäkää kestää :)

Pirita 34+4

Yhteistyössä