Syyskuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja tiiko
  • Ensimmäinen viesti
Syysmiss.
:-D hyvä viesti Piritalla! Minä koin synnytyksen viime metreille asti, kätilö sanoi "valmistaudu ponnistamaan" ja parin sekunnin päästä siitä lääkäri sanoi, nyt lähdetään leikkaussaliin. Mulla esikoisen synnytys eteni todella hitaasti, välillä tuntui että supistukset loppuvat kokonaan. Sain oksitosiinia niitä voimistämaan, ja sitten alkoi edetä kunnolla. Epiduraali ehdittiin laittaa kahteen kertaan, lisäksi imppailin ilokaasua. Toimi ihan ok minun kohdalla, ja kivut pysyivät siedettävinä.
Mä olin jo kuullu etukäteen sheivauksesta ja peräruiskeesta, siksipä olin sheivannut itse. Peräruiske oli yllättävän siedettävä toimenpide, pelkäsin sitä ensin, luulin sen olevan jotain ihan kamalaa, mutta ihan simppeli homma ja tosiaan paljon säädyllisempää kuin siihen sänkyyn teko ;-D
Mutta siis tosiaan, olin auennut 9cm ja kaikki eteni ihan ok, kunnes vauvan sydänäänissä alkoi olla poikkeamia, ja lääkäri päätyi kiireelliseen sektioon. Minun olisi täytynyt saada vauva punnerrettua ulos 10 minuutin sisään, ja lääkäri arveli ettei se onnistuisi. Ihan oikeassa oli, oli minulla jo voimat aika lopussa (olin valvonut viimeiset 22 tuntia). Epiduraaliputkesta puudutukset sisään ja sitten jo kiidettiin leikkaussaliin. Mies ehti juuri paikalle kun esikoinen vedettiin vatsastani ulos.
Toipuminen leikkauksesta oli kivuliasta ja vei kauan aikaa, liki 6 viikkoa leikkaushaava aristi. Lisäksi ensimmäisinä päivinä oli alapääkin hellänä, olin kuitenkin auennut jo sen 9cm. Sain ensimmäisinä päivinä vain kasvissoseita ja mehukeittoa, sitten pikkuhiljaa kiinteämpää. Kättärillä annettiin suoraan Levolacia kun tuli ensimmäisen vessakäynnin aika. Kyllä oli silti mielenkiintoista yrittää löytää tuntuma alapäästä toimitukseen, piti opetella uudestaan koko toimitus ;-D
No joo, sen kummemmin kauhistelematta, olihan tuo aika rankka kokemus ja kyllä asiaa pitkään kävin mielessäni. Sanotaanko, etten olisi yhtään aikaisemmin ollut valmis kokemaan synnytystä uudestaan kunnes nyt. Ja tällä kertaa tosiaan toivon pystyväni synnyttämään alakautta. Tiedän toki, että siinäkin on riski repeämisille yms, mutta tuo leikkauksesta toipuminen oli tuskallista.

Vielä tästä raskausdiabeetikon ruokavaliosta. Olen huomannut, että voin kokonaisuudessaan paremmin nyt kun noudatan ruokavaliota. Vatsa toimii kuin unelma, ei närästyksiä, ei väsymystä, ei nälkää eikä mielitekoja. Ensimmäisinä päivinä sokerin himo oli aivan valtava, mutta nyt kun olen satunnaisesti jotain makeaa syönyt, ei se ole aiheuttanut minussa sen suurempia onnen tunteita. Vauvan synnyttyä täytyy toki lisätä kaloreita ruokaan, mutta sokerit ja hiilarit pyrin pitämään kurissa. Tavoitteena pudottaa jouluksi se 5-7 kg ylimääräistä, joka esikoisesta jäi. Tästä raskaudesta ei kyllä ylimääräistä tule, vaaka näyttää nytkin liki 1kg vähemmän kuin viime neuvolan punnituksessa 3 vko sitten.

Kävin eilen vähän shoppaamassa vauvalle juttuja. Ostin sitterin, lelukaaren ja uuden vaipanvaihtoalustan. Marketista tarttui mukaan myös toinen paketti vaippoja ja rintakumit. Alkaa olla mulla hankinnat melkolailla tehty. Uutta turvakaukaloa vielä harkitsemme, mutta menettelee tuo vanhakin.

Mulla supistuksia tulee päivittäin useita, ja kipeitä. Mukavan nukkumisasennon löytäminen alkaa olla liki mahdotonta, aamuyöstä herään usein supistuksiin kun asento ei ole hyvä. Nousen sitten ja tulen olohuoneen sohvalle puoli-istuvaan asentoon torkkumaan. Tosin sekään ei välillä ole hyvä :(
Muuten olo on ollut oikein hyvä.

Halia
Onkin aikaa kun viimeksi tänne raapustelin :) Tänään on 33+6 ja parin viikon sisään on ilmestynyt ihan järjettömät raskausarvet vatsaan... navan ympärillä pyöreässä muodossa kamalat arvet, mutta pahimmat on navan alapuolella.
Navan kohdalta mahanympärys on 104cm paikkeilla ja aika hoikka olen muuten niin maha kyllä erottuu selvästi :D Ja "appikin" tokaisi että olenko varma ettei masussa ole useampaa vauvaa kuin yksi.
Paino on noussut huimat 4 kiloa koko raskausaikana (tähän mennessä) (180cm pituutta ja paino nyt noin 83kg).
Vauva on tosi kova potkimaan ja kovia sellaisia. Välillä säpsähtää kun sattuu jonkin verran. Huvittavinta on seurata vauvan "muljuamista" masussa kun mahan pinnassa "aaltoilee" vauvan liikkeet selvästi :D Vauva viihtyy vieläkin lähes koko ajan vasemmalla puolella ja välillä tuntuu että se yrittäisi ängetä ulos vatsan läpi eikä se tunnu hirveän mukavalta.

Hemoglobiini ei nouse (vaan on peräti pari pykälää laskenut) vaikka muutaman kuukauden napsinut 2 Obsidania joka aamu. 105 oli viime neuvolassa. On se nyt sentään parempi kun vajaa pari kuukautta sitten (98).
Kaikki on muuten hyvin ja muksu oli ainakin viime neuvolakäynnillä raivotarjonnassa.
Väsymys on ihan älytöntä... ei ole puhtia tehdä juuri mitään. Nilkkoihin tulee turvotusta tosi helposti etenkin autossa istuessa.

Turvakaukalo haetaan huomenna lastentarvikeliikkeestä ja vaunut ostetaan käytettynä kunhan sopivat löytyy. Pinnasänky on varastossa kokoamista vaille ja hoitotaso tehtiin itse miehen kanssa yhdessä. Äiti ompeli hoitotason alustan päällisen, pinnasuojukset ja yhden "pussilakanasetin" ostamastamme kankaasta :)
Vaatteita on ihan kivasti. Äidiltä saatiin kolme pussia vauvatavaraa joista suurin osa vaatteita.
Vaipat, tuttipullon tutit yms pitää vielä hommata. Sairaalakassikin jo pakattuna eli aika valmiita vauvan tuloon ollaan kohta jo :D Eihän sitä tiedä jos tää riiviö tahtoisi ulos etuajassa.

Synnytys jännittää, mutta suoranainen pelko hävisi lähes kokonaan kun lueskelin eilen netistä synnytyskertomuksia vaikka aluksi tuli itkukin kun alko synnytys pelottaa niin paljon (ai miten niin tunteet pinnassa?). Mitä enemmän niitä luki sitä enemmän pelko hävisi, eikä juurikaan enää pelota, jännittää vaan :)

Minkäänlaisia supistuksia ei kai ole ollut... Maha tuntuu muutenkin koko ajan tosi kireältä niin navastakin tunto lähes lähtenyt kokonaan.

-syysmasu -
Minullakin oli matalahko hemoglobiini (114) toista kuukautta. Vaihdoin lääkkeeksi Maltofer tipat ja maximiannoksella 80 tippaa / vrk (otan kl. 15 40 tippaa ja kl. 23 myös 40 tippaa. Lääke on kallis, noin 21 euroa /pullo, mutta 6 päivässä sain hemoglobiinini nousemaan 123 ja nyt olen hiukan reilun viikon sitä syönyt ja vatsakin sitä kestää hyvin. Huom. On hyvä ottaa lääke tuoremehun kanssa. Kaadan lasiin appelsiinituoremehua ja siitä lusikalla otan ja lusikkaan aina tiputtelen tuoremehun sekaan tippoja 5 kerrallaan, kunnes on oikea määrä tippoja otettu ja sen jälkeen otan puolisen lasia lisää mehua vielä.

-Syysmasu-

Jenni83 ei kirj
Toissa päivänä rapsahti postissa kutsu TAYS:siin vauvan painokontrolliin joka on nyt sitten keskiviikkona.
Neuvolassakin taas kävin, ja yritin kysellä paljon arvioi vauvan painoksi, onko se nyt niiiiin pieni jne, niin vastaukset oli aikas ympäri pyöreitä, kuten että vaikuttaa sirolta, mulle ihan hyvän kokoinen vauva jne...Että turhaanko tässä nyt sitten ollaan huolissaan??!!!
Jännä vaikka sf-mitta on pieni niin mun maha on kyllä valtava. Vaikka se ympärysmitta onkin varmaan alle 100cm niin oon niin lyhyt (160cm) että jotenkin se maha näyttää tosi isolta.
Mahan malli on suoraan eteenpäin.

Kaippa minäkin kertaan esikoisen syntymää...
Lapsivedet tuli ti-ke välisenä yönä n. klo2.00, lähettiin siitä sairaalaan, mutta supistuksia ei kuulunut.
Olin osastolla koko keskiviikon hirvee vaippa jaloissa, kun lapsivettä valahteli :D
Odoteltiin supistuksia, mutta niitä ei kuulunut. Kätilöt päättivät odotella vielä ke-to välinen yö ja sitten torstaina käynnistettäis.
No, torstaina sain ekan käynnistys napin puolen päivän aikaan, ei tehonnut, seuraavan taisin saada tuntia (tai jotain) myöhemmin ja siitähän se sitten lähti!
Synnytyssaliin tuli lähtö viiden maissa, ilokaasua (tuli vähän känninen olo) ja epiduraalipuudutus (ihana taivas!!!!) Lepäilin ja yritin olla mahdollisemman rento, että ei avautuminen lopu.
15min ponnistus ja 19.45 tyttö oli maailmassa!
Kaikki meni hyvin, ainut mikä vähän otti pannuun, oli tuo käynnistyksen alottaminen yli vuorokautta lapsivesien menon jälkeen, koska mulla oli raskausmyrkytys menoillaan, paineet koholla, maha tuntui oudolta, kun osa lapsivesistä mennyt, en tuntenut vauvan liikkeitä, kauhee huoli jne...Melkeimpä parin tunnin välein pyysin päästä käyrille kuunteleen vauvan sydänääniä!

rv 35+4

Twiggy
Nopeat kuulumiset synnytystapa-arviosta. Kaikki näyttäisi olevan ihan ok normaalia alatiesynnytystä ajatellen. Paikat oli jo pehmennneet, mutta ei vielä kauheesti muuta eli parista viikosta eteenpäin voi odottaa menevän vielä ihan kevyesti ja uimistakin sain luvan jatkaa viela tän ja seuraavan viikon.

Painoarvio minkä painoisena syntyy oli 3,2-3,4 kg eli ihan normaalin kokoinen vauva. Nyt sitten vai jatketaan odotusta.

Twiggy 36+5

Varpu
Eilen taas käyty äitipolilla ja tällä kertaa tyttäret istua nakottaa molemmat perätilassa. Kyllä tää vahvasti näyttää siltä, että suuniteltusektio olis tulossa. Mutta ehtiihän nuo vielä vaihtaa asentoo monta kertaa, eivät vaan ole raivotarjonnassa olleet kertaakaan.

Ihanaa, jos nää helteet olis nyt tässä. Tälläset viileähköt aamut olis ihania.

Twigyllä alkaa olla "selvät sävelet". Siis, että vauva ihan ok kokoinen ja alakautta synnytys onnistuu jne. Saat rauhallisin mielin olla tän loppu ajan.

Jaahans, meenpä kattoo mitä poitsun huoneessa tapahtuu. Siellä serkkunsa kanssa pitävät aika meteliä. Taidan ulkoistaa pojat kohta.

Varpu 34+2 ja hienohelmat

Inga
Palasin töihin viime viikolla ajatuksena oli vielä puolitoista viikkoa mutta ei se istuminen oikein onnistunut eli olen sairaslomalla ollut nyt viikon verran ja torstaina alkaa äitiyslomaa. pesän rakentamisvietti on todella voimakas ja ensimmäiset päivät olin täynnä energiaa ja kaikki piti saada valmiiksi. Imetysrintaliivien hankkiminen osoittautui todella hankalaksi kun ympärysmitta säilynyt pienenä ja kuppikoko on valtava. Siis Valtava. Tämä viikko on ollut jo huomattavasti tukalampi eikä energiaa oikein enää ole suuriin ponnistuksin.

Synnytystapa arvio oli jo viime viikolla lomien takia ja tilanne näyttää kaiken puolin hyvältä. Vauva on painunut tosi syvälle lantioon jo ja on hienossa raivotarjonnassa. Eli ei ole oikeastaan vaihtanut asentoa kesäkuun alun jälkeen vaikka kovasti liikkuu edelleen. Hyvin osui ilm lääkärin arvio siitä että supisteleva kohtu pitää sen paikallaan. Normaali alatiesynnytys odotettavissa. Kohdunkaula jo alle 2 cm ja pehmeä mutta edelleen kiinni. Painoarvio oli noin lähempänä 4 kg kuin 3,5 jos samaa tahtii jatkaa mutta ei kuitenkaan millään yläkäyrillä. Nyt noin 2,5 kg kokoinen viikko sitten. Veikkasi myös että ei mene yliaikaiseksi eli kannattaisi varautua siihen että voi tulla milloin vaan.

Onko teillä muilla ollut jotain uusia tuntemuksia/vaivoja näillä viikoilla? Minulla on tullut menkkamaisia kipuja melken päivittäin eli supistukset muuttuneet sellaisiksi. Väsymys on myös tehnyt paluun.
Rentouttavia päiviä kaikille! Inga

ulrika
Twiggy: ensimmäinen lapsi, luomu, 33 v., Varsinais-Suomi, la 1.9.
Syyspaketti: ensimmäinen lapsi, luomu, 30.v. la 1.9.
vivi: toinen (poika 05), 34v, pirkanmaa, la 4.9.
Jenni83: Toinen (tyttö 05) , 26v, pirkanmaa, la 6.9.
Tiiko: Ensimmäiset lapset, clomivauvat, 27v, satakunta, la 6.9
Helinä: Ensimmäinen lapsi, luomu, 23, Kuopio, la 10.9
pirita: kolmas lapsi (kaksoset 00), luomu, 36 v., pk-seutu, la 11.9.
Martsu84: Ensimmäinen lapsi,hoidot clomifen+metforem,26v,Oulun seutu,la 12.9.
Syysmasu: Kolmas lapsi (tytöt, -03, -05), Keski-Pohjanmaa, la 15.9
Inga: Ensimmäinen lapsi, luomu, 35v, pk-seutu, la 16.9.
Varpu: Toinen tuplana, clomit+pregnyl (poika-06), 32v., Keski-Suomi, la 19.9.
Jenna: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 22v , Turku, la 19.9
Nanna2010: Ensimmäinen lapsi, luomu, 25 v, Itä-Uusimaa, la 19.9.
Sari:ensimmäinen lapsi ,luomu,33v,helsinki, la21.9
Mai*82: Toinen (tyttö 09), luomu, 27v, itä-uusimaa, la 24.9.
Nea: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 28v, Etelä-Karjala, La 26.9.
Syysmiss: Toinen (poika 07), 30v, pk-seutu, la 26.9.
Annikki27: Ensimmäinen lapsi, luomu, 27v, ulkomaat, la 27.9.
Angsteri: Toinen (tyttö 08), luomu, 31v, la 28.9
Ulrika: Toinen (tyttö 05), 28v, la 3.10.(suomessa LA 26.9.)

Kävin kaivelemassa tuon listan näkyville, kun alkaa ensimmäisen LA:t jo lähenemään :) Lisäilkää, siitä puuttuu varmaan nimiä.
Täällä rauhallista, mutta kovin supistelevaa odotusta. Aika kivuliasta hetkittäin ja just menkkamaisia kipuja tuntuu usein selässä. Lääkäri taas 2vk päästä. Olen nyt aikaistetulla äitiyslomalla, oikeastaan se alkaisi vasta 22.8. Toivon, että saan päivärahani suurinpiirtein ajoissa, koska meidän firman kirjanpitäjä on koko elokuun lomalla enkä olen lainkaan, varma, hoitiko se kaikki mun palkkalaskelmat sun muut sairaskassalle ennen lähtöään. Muutenkin odottelen vielä menneiden sairaslomien korvauksia.

Supisteluja ja liitoskipuja lukuunottamatta aika hyvä olo. Sellainen energiapuuska iskenyt ja saan suurimman osan ajasta nukuttuakin ihan hyvin. Olen käynyt jonkin verran uimassa ja vielä on jaksanut, vaikka joutuukin taukoja pitämään supistusten takia. On sellainen tunne, ettei tämä ainakaan yliaikaiseksi mene, jos nyt pysyy kyydissä edes syyskuun loppuun. Vauva liikkuu ihan mielettömästi ja on muutamana yönä herättänyt mut. Närästys kadonnut lähes kokonaan vauvan käännyttyä pää alaspäin, jes! Ihanaa, kun voi syödä esimerkiksi tomaattia ilman hirveitä tuskia :)

Onko teille, joilla on supistuksia, määrätty mitään supistuksenestolääkettä? Täällä lääkevalmistajien paratiisissa annetaan roppia joka vaivaan, ja lääkäri määräsi lääkettä, jos tosi paljon supistelee. Otin yhden viime vkolla tiheisiin, koviin ja kipeisiin supistuksiin, ja oli kyllä viimeinen kerta! Sain siitä lääkkeestä ihan hirveetä sydämentykytystä ja tuntui, että taju lähtee! Kuulemma normaaleja sivuvaikutuksia...! No onhan se tietekin niin, ettei niitä supistuksia ainakaan tunne, jos makaa lattialla taju kankaalla.

Toivottavasti Varpu neidit kääntyy vielä. Milloin se leikkauspäätös tehdään, jos tytöt vain istua tapittavat? Twiggy ja Inga, kiva, että synnytystapa-arviossa oli asiat ok, ja voitte nyt rauhassa odotella tulevaa.

Aurinkoista viikkoa, voikaa paksusti!

rv 33+2

ulrika
Kuuletteko te sellaista hassua rapsahdusta/napsahdusta/rätinää mahasta? Olen pari viikkoa kuullut silloin tällöin ääniä ja ne ei siis varmasti tule vatsalaukusta/suolistosta, vaan nimenomaan kohdusta. jostain luin, et vauvan nivelet voi paukkua tai sitten kalvot rätistä. Musta ne kuulostaa välillä siltä, että vauva pieraisisi :)

vivi
jumankekka, mä kirjottelin teille tänne pitkät stoorit ja nyt kone hukkasi kaiken ennen kun ehdin painamaan nappia =( Koitetaampa kelata ajatukset uudelleen sanoiksi.

Jenni83, me ollaan sitten huomenna molemmat visiitillä TAYS:ssa. Meillä masu-asukki on tiukasti pyllyllään ja nyt sitten huomenna on synnytystapa-arvio. Yrittävät myös kääntää kaveria jos olosuhteet ovat suotuisat. Neuvolassa olivat sitä mieltä että herra ei enää käänny koska on ollut niin kauan paikoillaan ja viikkojakin alkaa oleen kasassa jo paljon. Saas nähdä mitä huomenna tapahtuu, vähän jänskättää. Onneksi mies lupasi tulla mukaan, ei tarvitse yksin miettiä asioita ja tehdä mahdollisia päätöksiä synnytyksen suhteen. Mielelläni en synnyttäisi vauvaa kyllä jalat tai peppu edellä vaikka ensimmäinen synnytys olikin alateitse. Mutta huomenna olen toivottavasti viisaampi.

Me eleltiin viime viikonloppuna jänskiä hetkiä. Olimme menossa iltamyöhään mökille kaverini synttäreiltä. Minä ajoin koska mieheni oli juonut muutaman oluen. Siinä sitten mukavasti kesken moottoritien huristelun mua alkoi supistaa hurjasti! Samanlaisia supistuksia olen kokenut viimeksi 5v sitten synnärillä ja oksitosiinin voimin =) Mies pisti vakionopeuden säätimen päälle (ite en kyennyt enää muuhun kun pitään ratista kiinni) ja sitten sain ajettua ekasta mahdollisesta rampista ulos. Löysin itseni cittarin pihasta makaamasta auton takapenkiltä =) Supistusten välissä sitten köröteltiin kotiin ihmettelemään että mitäs nyt tehdään. Supistukset loppuivat kun seinään ja päätimme lähetä sittenkin mökille yöksi, poika kun oli siellä hoidossa. Eikös ne supistukset alkaneet uudelleen matkalla! En muista koska olisi ajellut niin hiljaa mökkitietä. Sanoin miehellekin että saas nähdä ajetaanko me tätä tietä taas kohta takas päin. Eipä ajeltu sillä supistukset loppuivat taas kuin seinään eikä niitä ole sen jälkeen kuulunut. Hassuinta oli se että en muistanut kuinka tehokkaasti nuo supistukset tyhjentävät suoliston =)

Olettekos jo avautuneet kelan äippärahapäätöksistä?? Mä olin vihanen varmaan viikon kun se päätös tuli. Olivat sitten laskeneet päivärahan v2008 verotuksen mukaan vaikka mun tulot ovat nousseet 24% sen jälkeen. Kela vaan on niin ihana laitos että he olivat kertoneet nuo v2008 tulot jollain indeksillä jolloin he saivat nousuksi hivenen yli 19%. Ja koska raja on 20% niin sain paljon pienemmän summan päivärahaksi. Aijon valittaa päätöksestä mutta taitaa tuo kela olla sellainen laitos että paperi menee vaan hukkaan. Tuon vaikutus on kuitenkin n. 400e/kk joten yritän ainakin.

Mutta eipä tänne muuta, äitiyslomalla olen ollut nyt toista viikkoa. Ihanaa kun pääsi eroon työvelvollisuuksista ja nyt pystyy jo vähän keskittyyn kotiin ja tulevaan vauvaankin. Tänään sain ommeltua pinnikseen uudet lakanat mutta paljon on vielä hankintoja/hommia tekemättä. Vaunut pitäisi kunnostaa, turvakaukalo on hankkimatta, en edes muistanut että sairaalaan on hyvä pakata kassi mukaan ja ostaa ne imetysliivit etukäteen =) Pitäisi varmaan tehdä jokin lista. Ei meillä ole vaippoja tai tuttejakaan vielä valmiina.

Olotila on sama kun edellisessäkin raskaudessa loppuvaiheessa = raskas! Väsyttää, närästää, en saa nukuttua ja liikkuminen on hidasta. Vauvan pää painaa rintoihin ja jalat jykyttää mukavasti kohti virtsarakkoa ja alapäätä. Ei kiva! Kaipaan jo notkeutta ja omia vaatteita, sitä että jaksaa jotain ja pystyy arkipäivisiin asioihin. Kuten nostamaan tippuneet tavarat lattialta, siivoamaan muualtakin kun käden ulottuvilta jnejne. Aikansa kutakin ja kohtahan vauveli tulee ulos, tavalla tai toisella.

Oli ihana lukea teidän muiden kuulumisia, nyt kun aikaa taas on niin vierailen täällä ahkerammin! Kohtahan täällä alkaa tapahtumaan! Saas nähdä kuka on eka =)

syysmasu
Minä kuulin kerran melko kovan napsahduksen mahasta samalla kun vauva liikkui. Ihme ääni oli ja jäi mieleeni. Tulin siihen tulokseen, että vauva potkaisi ja esim polvet osuivat yhteen tms...(?) Mutta minusta ääni oli paukahdus, napsahdusta suurempi.

Syysmiss.
Nopeesti vaan tohon Kela-asiaan: tosiaan, mulla kannssa Kela päätti suuressa viisaudessaan käyttää vuoden 2008 työtuloja, vaikka olin silloin vielä alkuvuodesta kotona esikoisen kanssa ja kaksi kuukautta lyhennetyllä työajalla. Tuloni ovat sen jälkeen kasvaneet, mutta juuri jollain Kelan indeksilaskurilla saivat sen putoamaan vähän alle 20%, jäi jotain tyyliin 500 eur vajaaksi!!!!!!!! Tämän seurauksena olisin saanut kuukaudessa yli 200 euroa vähemmän käteen.
Onneksi sain työnantajalta heinäkuun lopussa takautuvasti vuoden alusta yhden korotuksen, ja sen jälkeen työtulot menivät niin reilusti tuon 20% yli, ettei Kela enää voi sanoa mitään. Tai siis odotan kyllä vielä heidän päätöstä, mutta kun kävin henk koht viemässä valituksen ja uuden laskelman Kelaan niin virkailija sanoi, ettei tässä pitäisi olla mitään ongelmaa.

Toi Kelan käyttämä 20% menetelmä on jotain ihan käsittämätöntä ja kohtuutonta! Eivät siis käytä mitään harkintaa ja järkeä, vaan raa'asti pudottavat takaisin edellisiin työtuloihin. Mielestäni Kelan pitäisi uudistaa koko laskentaperiaatteensa. Esim. voisivat ottaa huomioon uudet työtylot, jos niiden ansiosta päiväraha nousee yli 5 euroa (eli kuukaudessa 22*5eur=110 eur). Tuo on kuitenkin jo iso raha kotona lasten kanssa olevalle.

No joo, palaan muiden kuulumisten kanssa. Tänään täytyy lähteä käymään töissä briiffaamassa sijaisia.

vivi
Ihan pakko vielä kommentoida Syysmiss, mua niin sapettaa tuo kela. Nimittäin mulla jää tulot vajaaksi n. 170e/v joten on kyse todellakin ihan siinä rajalla keikkumisesta. Tilanne on myös se että olen keväällä ansainnut n. 400e kertapalkkion joka maksetaan vasta nyt syksyllä (elo-syyskuussa) ja olen pyytänyt tästä töistä todistuksen jotta saisin liittää sen valitukseeni. Kiirettä tulee sillä valitus pitäisi palauttaa viimeistään ensi perjantaina ja sitä hemmetin todistusta ei ole postilootaan kolahtanut =((

Ja tämä kelan indeksi. Ymmärrän kyllä sen että rahan arvo muuttuu vuosien kuluessa mutta mielestäni kelan sivut puhuvat vain sitä että jos tulot ovat nousseet 20% niin sitten saa päivärahan viimeisimpien tulojen mukaan. Samassa yhteydessä ei mainita että aikaisempia tuloja korotetaan jollain indeksillä joten en ymmärrä koko indeksin käyttöä tässä tilanteessa. Olen samaa mieltä että saisivat muuttaa koko laskentatapaa. Nykyään kun tulot heittelevät monella monestakin eri syystä, lomautukset, pätkätyöt, opiskelu, hoitovapaat jnejne. Ja jokainen on myös palkkansa varmasti ansainnut joten miksi se pitää olla niin että tässä tilanteessa palkankorotuksia ei huomioida. Ihan sama kun kela toteaisi että "mitäs olit p**lla palkalla töissä v2008". Ja jos nämä meidän vauvelit syntyisivät muutaman kuukauden myöhemmin niin tuo päätös tehtäisiin v2009 tulojen perusteella mitkä ainakin minun tapauksessa olivat paljon vertailukelpoisemmat nykyiseen tulotasoon. Tämähän johtaa tässä yhteiskunnassa siihen että moni joutuu ajattelemaan että koska lapsia edes kannattaa tehdä... ihan kun niitä voisi tilauksesta tilata jostakin! No joo, tunteenpurkauksia heti aamutuimaan =)

Mutta tosiaan, millasen uuden todistuksen Syysmiss toimitit kelalle? Mä en tule saamaan kokonaan uutta palkkalaskelmaa jossa tuo kertakorvaus olisi mukana koska se menee maksuun vasta tosiaan nyt tässä kuussa. Mutta ne rahat on tienattu alkuvuoden aikana, kesälomista johtuen ne vaan maksetaan nyt syksyllä.

Nyt kahvia, masukki piti mua puolet yöstä hereillä kun pyöri ja hyöri masussa.

Halia
Jenni83: Toinen (tyttö 05) , 26v, pirkanmaa, la 6.9.
Halia: Ensimmäinen lapsi, luomu, 21v, Päijät-Häme, La 17.9

Lisäsinpä itseni viimein listaan :)
Eilen oli neuvola ja täti laittoi lähetteen labraan maksa- ja sappiarvojen verikoetta varten maksahepatoosin varalta... toivottavasti ei kuitenkaan ole se kyseessä vaan jotain vaarattomampaa mikä tämän levinneen kutinan aiheuttaa.
Hemoglobiinikin oli noussut, nyt se oli jo 114. Ja U-Prot mennyt miinukselle (kahdella aiemmalla kerralla +/- ).

Paino oli vaan noussut aika reippaasti, mikä ei toisaalta haittaa kun nyt sitä on siltikin tullut vasta noin 5kg koko raskausaikana. Kohdunpohjan korkeus oli nyt 31. Ja eilen oli siis 34+4 menossa.

Laskettu aika lähenee kovaa vauhtia. Ihan hyvin voi syntyä vaikka jo reilu parin viikon päästä :x

Syysmiss.
vivi: sain työnantajalta ihan uuden palkkalaskelman alkuvuodelle, koska korotus tehtiin kuukausipalkkaan. Sen lisäksi tein oman selvityksen vielä liitteeksii selventämään, miksi korotus maksettiin vasta nyt (syy: organisaatio muutos vuoden vaihteessa ja sen seurauksena tulos- ja kehityskeskustelut käytiin vasta toukokuussa, jolloin korotukset saatiin takautuvasti maksuun vasta heinäkuussa). Soitin Kelaan ja he neuvoivat minua liittämään uuteen laskelmaan vapaamuotoisen selvityksen.

Sinäkin voisit liitteeksi kirjoittaa vastaavanlaisen selvityksen siitä, miksi palkkio maksetaan sinulle myöhässä. Ehkä korostaisin nimenomaan sitä, että palkkio tosiaan olisi kuulunut sinulle jo ennen kesää, mutta lomista johtuen saat sen vasta nyt jälkikäteen. Eli että tämä on täysin sinusta riippumattomista syistä näin.

pirita
Onpas täällä ollut vilkasta!
Mielenkiintoisia viestejä... esimerkiksi vivin autoilu oli suorastaan pelottavaa luettavaa. Ja Kela; ymmärrän mainiosti, että indeksikorotuksen uhreiksi joutuneita sapettaa. Ei sellaisesta ole minunkaan silmiini mitään osunut. Taistelkaa!

Tulin justiinsa neuvolalääkäriltä. Kohdunsuu pehmentynyt ja kohdunkaula lyhentynyt (2 cm), mutta lapsen pää ei ole kuitenkaan vielä kiinnittynyt. Lääkäri totesi, että voi hyvin mennä laskettuun aikaan asti, ennen kuin syntyy. Ei vaikuta kuulemma kiireiseltä.
Mä itse olin ennen lääkäriä sitä mieltä, että voisi kohtapuoliin syntyäkin. Mulla on nimittäin viikon ajan tuntunut takalistossa jo ihan erilainen paine kun aiemmin. Mutta katsotaan...
Kaikki oli muutenkin ihan hyvin. Kohtumitta 33 cm, joka on hitusen keskikäyrän yläpuolella. Paino ei ole noussut merkittävästi.

Mua ei haittaisi, jos vauva syntyisi hieman laskettua aikaa ennen :) Yöt ovat niin epämukavia: vuorotellen molempiin lonkkiin sattuu. Aamulla on noustava ylös aikaisin vain siksi, että mukavaa asentoa ei enää löydy.

Tsemppiä!
Pirita 35+4

Syyspaketti
Tännehän oli tullut monta viestiä sitten viime lukemiseni jälkeen. Supisteluja tuntuu täälläkin satunnaisesti, mutta ne ovat siedettäviä. Pari kertaa on ollut kivuliaitakin kokemuksia. Öisin on vaikea löytää hyvää asentoa. Tyynyillä voi tukea asentoa siedettäväksi, mutta aina kääntyessä tyynyt on aseteltava uudelleen, mikä häiritsee unta ja aiheuttaa useita heräilemisiä kesken unien. Vessakin pitää käydä monta kertaa yössä.

Kylläpä oli hurja tuo autoiluviesti. Olen pyrkinyt välttämään moottoritielle menoa ja ajellut pienempiä teitä, joiden varsilla on esim. bussipysäkkejä, joihin siirtyä, jos on tarve saada auto pysäytetyksi nopeasti. Meillä mies ei ole ottanut alkoholia koko raskausaikanani muistaakseni kertaakaan, joten jos en ole yksin liikenteessä, mieheni on ajanut automatkat. Ajan autolla yksin kuitenkin lähes päivittäin. Pitää vielä kierrellä vauvantarvikeliikkeissä, koska jotakin tavaroita on vielä hankkimatta, joten tänäänkin on suunnistettava auton rattiin.

Ihmettelen, kun en itse ole saanut mitään synnytystapa-arviota ja olen käynyt kolmesti lääkärillä. Viimeisin lääkäri tokaisi vain, että on isokokoinen lapsi. Viimeksi terveydenhoitaja sanoi, että lapsi on pää alaspäin, mutta ei ole kiinnittynyt vaan voi halutessaan kääntyillä. Ilmeisesti pidetään itsestään selvänä, että alateitse vauva syntyy, vaikka olisikin isokokoinen. Yksi lääkäreistä oli ulkomaalaistaustainen henkilö, jonka puheesta en saanut aivan selvää, joten on mahdollista, että hän on jotakin selittänyt, mutta en vaan ole ymmärtänyt.

Minusta Kelan päätöksiin tyytymättömien kannattaa silti valittaa, koska siinä ei menetä yhtään mitään. Eräällä tuttavallani valitus auttoi ja päiväraha nousi, kun laskenta suoritettiin uusiksi. Omalla kohdallani sain olla päätökseen tyytyväinen, koska kahdesta vaihtoehdosta minulle laskettiin sen paremman version mukaan. Sen eteen vein kuitenkin paljon papereita nähtäville Kelan toimistoon ja kävin puhumassa asiasta siellä enkä luottanut nettikaavakkeisiin, sillä arvelin, että kaikkea ei muuten huomioitaisi, jos en erikseen niistä mainitsisi.

Jenni83 ei kirj
Jenni83: Toinen (tyttö 05) , 27v, pirkanmaa, la 6.9.
Halia: Ensimmäinen lapsi, luomu, 21v, Päijät-Häme, La 17.9

Korjasin vain ikäni, kun tuossa toukokuussa rapsahti yksi vuosi tauluun lisää!

vivi, mihinkä aikaan olit TAYS:sissa keskiviikkona?
Meillä oli aika 9.00 lääkärille, olin sitä ennen sydänkäyrällä kätilön huoneessa.
Vähän rupes jo puntit tutiseen, kun kätilön huoneessa maatessa kuultiin kauhee karjasu eteisestä, kätilö sanoi, että taisi tulla jollekkin lähtö :)
Tilat näyttivät paljon paremmilta, kuin sillon 5v sitten siellä toisessa päässä sairaalaa.

Mutta, siis arvioitsivat vauvan noin 2.5kg, eli ihan hyvän kokoinen.
Kuulemma loppu ajan kasvaa noin 150-200g per viikko, että laskettuna olisi yli 3kg.
Musta tuntuu, että noiden hirmu helteiden jälkeen, nyt on vasta ruoka halu palannut.
Että voipi olla että kaverikin ottaa kunnon loppu spurtin :)
Mutta muutenkin näytti kaikki olevan ok.

Sain kelan päätöksen eilen, enkä ole siihen kovinkaan vielä perehtynyt, mutta mullakaan kela ei ollut huolinut 6kk tuloja :(
Että taidampa minäkin laskea paljosta jäi...
Mutta tietääkö kukaan, kun mulla työnantaja maksaa 3kk palkan ja kelan etuuden erotuksen, että minkä lapun lähetän palkkoihin, senkö missä oli päivä kohtainen kelan summa??!!

rv 36+3

vivi
Heippa jälleen!

Jenni83, mulla oli aika keskiviikkona klo 10 ja olin sen perinteisen 10min myöhässä kun isäntä haeskeli parkkipaikkaa =) Lääkärille pääsin siinä klo 10.30 joten oletettavasti me ei nähty =( Me käkittiin siinä käytävällä eikä siinä oikeastaan ollut muita, joku oli odotustilassa (missä oli telkkari) ja muutama mamma käveli käytävällä vastaan. Mutta aina kun näin jonkun niin mietin että "onkohan toi se Jenni" =) Ja myöhemmin kätilökin totesi jollekin puhelimeen että tänään on ollut hiljainen päivä niin heti mä mietin että jepjep, me ollaan saatettu sittenkin törmätä. Synnytykseen voitaisiin tehdä treffit =))

Mutta tosiaan, tayssissa oli sitten aikas vauhdikasta menoa. Kauhiasti lääkäri ei kysellyt, totesi vaan että on tuosta lantiosta jo joku tullut ulos. Sitten sekä opiskelijat että lääkäri tunnusteli mahaa päältä päin useampaan kertaan. Ultralla katsotiin kaverin sijainti, lapsiveden määrä, napanuoran pituus ja paino-arvio. Ja yht äkkiä lääkäri iskikin nyrkin tuohon rinnan alle ja sanoi että yritetäämpäs kääntää. Kämppä oli täynnä väkeä, lääkäri murjoo mahaa ja mulla oli ihan hirvittävän kova tuskanhiki!! Nyrkillä lääkäri ohjasi päätä vasemman kautta kohti alapäätä ja toisella kädellä otti vauvan pyllystä kiinni ja ohjasi sitä taas vastaavasti oikean kautta ylöspäin. Samalla yksi opiskelijoista ultrasi mahaa ja kätilö ja mun mies tuntuivat silittelevän mun jalkoja =) Sitten mun mies vaan alko hihkuun että "kulta, se taitaa kääntyä. KULTA, SE KÄÄNTYY!" =) Näin jälkikäteen huvittava ja ihana hetki hirvittävästä heikotusta ja huonosta olosta huolimatta.

Lopputulos tosiaan oli sitten se että vauva saatiin kääntymään pää alaspäin. Tämän jälkeen puoli tuntia seurattiin käyriä ja vauvan vointeja ja sitten vaan kotiin köllötteleen. Heikkoa oloa kesti melki koko päivän ja eilen oli sitten muuten vaan maha ja nahka kipeä. Ja vauvan liikkeet tuntuu oudoissa paikoissa, osa tekee tosi kipeääkin. Mutta hyvä näin. Mielummin lähden kokeilemaan alatie synnytystä pää edellä kun jalat edellä. Eikä enää tarvitse miettiä mitään suunniteltuja sektioita tms.

Mun valitukseni kelaan lähtee tänään, tai käyn se kyllä ihan ite viemässä tuohon paikalliseen toimistoon jotta voin olla varma että se menee perille. Saas nähdä meneekö läpi. Ja Jenni83, tuohon sun kyssäriin. Meillä ainakin homma menee niin että työnantaja maksaa mulle koko palkan 3kk ajalta ja he myös sitten perivät sen päivärahaosuuden kelalta takaisin jollain y-lomakkeella. Eli siis työnantaja huolehtii itse että saa rahansa kelalta ja kela maksaa sen heille suoraan. Tosin olen ymmärtänyt että jotkut työnantajat tekevät sen myös niin että maksavat vain erotuksen. Ota yhteyttä sun työnantajan palkkoihin / HR:ään ja kysele että miten homma lopulta menee ja että mitä lappuja mahdollisesti tarvitsevat. Oletettavasti tuo saamasi päätös riittää heille.

Jaahas, isäntä tuli kotiin ja toi tulostettuna mun liitteet tuohon valitukseen. Matka kelaan voi siis alkaa =)

Kuulumisiin!!

-vivi, 36+6

Jenni83 ei kirj
vivi, me taidettiin 9.30 jälkeen päästä lähteen kotiin sillon tayssista, että ei törmätty :(
Vaikka enhän tiiä edes minkä näköinen olet :)
Me jätettiin auto sinne mikä maksetaan jälkikäteen, riviparkki vai mikä sille nyt nimeksi on annettu, taisi olla halvinkin, 0,80e/h.
Mietinkin, että onko tayssissa vielä jossain "isä-parkki", mihin voi ilmaiseksi jättää autonsa, kun ollaan synnyttämässä?
Koitetaan yrittää olla synnyttämässä sitten samaan aikaan :D Lasketut ajat ainakin osuu niin samaan syssyyn, että mahdollisuus on!
Jos näät tälläsen lyhyen (160cm) ja pieni kokoisen ja jolla on piiitkät vaaleat hiukset (on kyllä usein sellasella sykeröllä) niin se olen minä! :)

Mä kävin töistä faxaan palkkoihin ne mun kelan päätös laput, eipä meijän esimies tienny mikä lappu lähetetään palkkoihin, kun sehän ei muutama kuukausi takaperin edes tiennyt, että firma maksaa etuuden ja palkan erotuksen 3 ekaa äippäkuukautta, että sellanen pomo mulla!
Ja kesän alussa oon soittanu palkkoihin ja sillon sanottiin, että lähetä se päätös paljonko saan kelalta, että eiköhän se ne ole sitten minkä nyt lähetinkin...
Kyllä sellasta söhellystä ton kelan juttujen kanssa...

Mulla on ollu hirvee ressi tän meijän talon takia, mutta onneksi nyt heinäkuun jälkeen on tapahtunut paljon edistystä.
Terassi miltei valmis, kodinhoito huoneen edessä oleva terassi miltei valmis, viralliseen vessaan kaikki tarvikkeet ostettu ja ensi viikolla miehen veli tulee laittaan ne paikoilleen...
Sanoinkin miehelle kerran, että viimestään sitten kun tuun synnäriltä kotiin, VESSA ON OLTAVA VALMIS!!! (pieni tyranni ämmä!!!) Nyt ollaan siis käyty suihkun/sauna tilojen vessassa, mutta kun sekin on ihan toisessa päässä missä makuuhuoneet, joten kivempi jos joutuu vauvan pyllyä peseen yöllä, että vessa ois siinä ihan vieressä ja muutenkin.

rv 36+4

Kylli81
Moikka! Olen 29-vuotias ensimmäisen lapsen odottelija Pohjanmaalta. Laskettu aika on 10.9., viikkoja tänään tasan 36! Tätä ketjua on ollut mukava käydä lueskelemassa silloin tällöin, mikään kovin aktiivinen nettikirjoittelija en itse ole. Mukava kuitenkin lukea samassa tilanteessa olevien kirjoituksia, ihan samaa Kela- ja rakennus/rempparumbaa siis muillakin... Kiitän vertaistuesta!

Noista viimeksi pinnalla olleista Kela-asioista on pakko sanoa, että on todella ihanaa kun omalla pomolla on itsellään kaksi alle kolmivuotiasta lasta. Pomo on osannut neuvoa ja tarkalleen tietää, mitä mistäkin saa ja mitä tukea pitää hakea mitenkin. Just laitoin palkanlaskijan täyttämän lomakkeen 6 kk:n tuloista menemään edellisen hakemuksen täydennykseksi. Vuoden 2008 tuloilla ei olisi paljon juhlittu, tein osa-aikatöitä pätkissä siellä täällä, nyt on vakkarityöpaikka ollut vuoden 2009 alusta asti. Pitkän ja kirjavan opiskelu-uran jälkeen mä toivoin, ettei mun tarvisi olla koko Kelaan enää missään yhteydessä koskaan, mutta nythän se vasta alkaakin....

Mulla on odotus mennyt "liiankin" hyvin. Ei pahoinvointia, ei turvotuksia, verenpainekin on kurissa ja hemoglobiini tosi hyvä (mulla on aina ollut), sokeriarvot hyvät, vauva pää alaspäin ja vahvat sydänäänet ym. Ihan viimeisen viikon aikana on ilmeisesti paino noussut sen verran (yht. n. 6 kg), että vanhat urheiluvammat nilkoissa alkavat pikkuisen vaivata. Edelleen käyn kuitenkin päivittäin esim. koiran kanssa lenkkeilemässä. Vauhti ei ehkä päätä huimaa mutta koira saa nuuskia ihan rauhassa maailman hajut ja mä kävelen rauhassa perässä. Mies tekee sitten vauhdikkaammat lenkit. Muutettiin jokin aika sitten uuteen kotiin, ja remontissa on ollut tekemistä. Vaikka en kauheasti oo mitään voinut nostella tms, niin ainakin olen siivonnut, kasaillut huonekaluja jne. Kaiken kaikkiaan siis elellyt ihan normaalisti, kroppaa ja etenkin masua kuunnellen tietysti.

Kun lähipiirissä on ollut kaksosraskautta, raskausdiabetestä ym. niin tuntuu etten ole ollut raskaana ollenkaan, kun ei ole mitään vaivoja... Mies tosin ihmettelee ja hätäilee, että eikö mua tutkita ja hoideta ollenkaan, kun en joudu käymään äitipolilla minkään takia. Mä olen yrittänyt selittää, että kun mikään ei vaikuttaisi olevan pielessä, ei mitään tutkimusta sen paremmin tarvita. Ärsyttää vain se, että näillä enemmän tutkituilla on ollut tässä vaiheessa jo useita ultrakäyntejä, painoarvioita ja muita tutkimustuloksia, mä en tiedä mistään mitään. Ultrassa käyty viimeksi rakenneultrassa joskus kauan sitten, lääkärissäkin viimeksi näköjään kesäkuun alussa. Huomenna pitäisi mennä neuvolalääkärille, katsotaan pitääkö tällä kertaa taas vaihtaa kieltä että tulee ymmärretyksi varmemmin... Viimeksi oli niin ruotsinkielinen lääkäri, että katsoin parhaaksi puhua toista kotimaista vaikka suomenkielinen olenkin. Mä kyllä ymmärrän lääkäriä, mutta jos se ei ymmärrä mua niin menee vaaralliseksi. Ei sais tietenkään tehdä näin vaan pitäis vaatia palvelu omalla kielellään, mutta en jaksa stressata aiheesta kun molemmilla kielillä tulen toimeen. Synnäriltä tosin odotan kyllä oman kielistä palvelua! Ensikertalaisena en halua alkaa synnytystilanteessa bamlata svenskaa.

Että sellaista tällä kertaa. Koitan jatkaa lueskelua, kirjoittaa ja kommentoida jos jotain ilmenee! Iloista odottelua kaikille muillekin tuleville syysvauvojen äideille :)

Toivottaa Kylli

Twiggy
Aika hurjan kuuloista Vivi tuo kääntäminen!! Voin vain kuvitella, että sattui, kun mulla sattui jo pelkkä vatsan päältä tunnustelu ja kopelointi ja ainakin kuvittelin itse, että seuraavanakin päivänä oli hieman hellänä vatsa.

Tervetuloa mukaan Kylli. Mulla on ollut aika lailla samanlainen raskaus eli ei isompia huolia eikä mitään oireita ensimmäisen 12 viikon väsymystä lukuun ottamatta. Vauva on normaaln kokoinen ja ollut pää alaspäin jo pari kuukautta odottelemassa lähtölaskentaa. Neuvolassa puhutaan lähinnä mahdollisista ongelmista, jotta niihin voitaisiin puuttua ajoissa, siksi tällainen "normaali" raskaus tuntuu jo epänormaalilta. Muutkin tuntuvat oikein odottavan jonkinlaisia oireita ja ovat hieman ihmeissään, kun mitään ei ole ilmaantunut. Mutta sehän tarkoittaa vain sitä, että meidän elimistöt sopeutuu hyvin raskauteen eikä protestoi millään lailla. Ollaan vain tyytyväisiä!

Mulla oli pari päivää sitten neuvolassa sf-mitta 31 eli vatsa ei ole suuren suuri, mutta kuulema normaalin rajoissa kuitenkin. Painetta olen alkanut tuntea alapäässä eritavalla kuin aiemmin eli jonkinlaista laskeutumista/kiinittymistä siellä varmaan tapahtuu.

Lisäksi on tunteet jotenkin aika pinnassa, tänään vollotin ihan valtoimenaan viimeeksi katsoessani vauvan sänkyä makkarissa kun siivoilin...voi mies parkaa ;)

Twiggy 37+2

Yhteistyössä