Syyskuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja tiiko
  • Ensimmäinen viesti
Helinä
Onnea Twiggy!!!

Mulla oli tänään neuvola ja siellä kaikki hyvin, jopa turvotuksin oli hiukan laskenut ja tiputtanut painoa. Neuvolantäti ultrasi kun ei ollut varma onko lapsi hypännyt heikukeikun. Ei meinannut mahan päältä tunnustellessaan löytää päätä. Edelleen poju oli raivotarjonnassa, mutta jo niin alhaalla, ettei otetta saanut. Jospa se vielä ulos tulisi piakkoin, minä haluaisin jo kovasti eroon mahasta :)
En jaksa taaskaan kirjoitella sen suurempia, pitää mennä pihalle, mutta lueskelen teitä kyllä.

Helinä ja poju rv 37+6

Halia
Tänään onkin jo 37+0 :)

Yhdeltä on aika lääkärille. Pääsee kurkkaamaan vauvaa ultrassa :) Ihana mies mulla kun jokaiselle neuvolakäynnillekkin tullut aina mukaan, etenkin tuo lääkäri ahdistaisi yksin vähän turhan paljon (siis ne sisätutkimukset).
Mittasin eilen mahanympäryksen navan kohdalta ja se on jo 112cm :eek: muutenkin tuntuu että mun masu olisi jotenkin tavanomaista isompi :p

36+0 otettu kuva:

Saa nähdä mitä maksa ja sappiarvojen verikokeen tulokset sanoo... Pitkään aikaan ei ollut kutinaa juuri ollut mutta tänään on sitten kämmenet kutisseet ja maha lähes sietämättömästi pari päivää. Toivottavasti johtuisi kuitenkin jostain muusta kun maksahepatoosista..

Jalat oli koko päivän eilen ihan turvoksissa ja tönkköinä. Ei saanut edes nilkkoja taitettua kun turvotusta oli niin paljon. Aiemmin ollut näin pahaa turvotusta vain pitkän automatkan seurauksena heinäkuun puolivälissä..

...
Siellä synnytystapa-arviossa sitten kävin. Painoarvio oli 3600kg!! Ilmeisesti aika paljon,sillä antoi uuden ajan 2viikon päähän. Ei kuulemma näytä isolta,enemmänki pullealta :)

Mainitsi jopa käynnityksen mahdollisuuden?! En oo kuullu et tollasen takia käynnistettäis,mut kylläpä se mulle sopisi,ei ainakaan mene yli!! Mut joo muuten kaikki oli oikein hyvin,mulla paino nousee sitä muntasasta 500gramman viikkovauhtia :)

Niin ja jotain pientä oli tuolla kohdunkaulalla tapahtunu,lyhentyny 1,5cm ja laitto sen ruksin sihen kiinteen ja pehmeen väliin....

Jenna 36+5

Jenni83 ei kirj
Jenna, vauvasi on kyllä mukavan kokoinen, meillä oli viikolla 36 painoarvio 2600g.
Että kyllä jos sama tahti vauvallasi on kasvun suhteen, eivät päästä sitä kasvamaan liian isoksi ihan synnytyksenkin takia.
Vaikka eräs ystäväni sai kesäkuussa esikois vauvan joka painoi mukavat 4,5kg ja synnytti alateitse ilman mitään ongelmia, vaikka ystäväni on pikkuiruinen itse.

Kävin neuvolassa tänään ja kaikki ok.
Että odottelua vain.
Aamulla heräsin klo6 mahan vihlaisuihin ja kipuihin, tunnin verran kesti ja sit loppui :/
Nyt vain sellasta pikku jomotusta alapäässä, ei muuta!
Liikkuminen tuntuu hankalalta ankka kävelyltä ja pissalla käyn jatkuvasti.
Vauva liikkuu edelleen ahkerasti, eilen illallakin parin tunnin möyrimis sessio!

Jaksamisia kaikille!

rv 38+4

Halia
Kotiuduttiin lääkäristä ja tämänhetkinen painoarvio oli 3200g (37+0). Veikkasi että tulisi ennen laskettua aikaa ja syntymäpaino-arvio 3800 - 4000g.

Kohdunsuun pituus oli nyt 1,5cm ja vauva ilmeisesti jo kiinnittynyt ja on pysynyt ihan oikein päin :)
Paino oli noussut 659g (viikossa) eli nyt on kertynyt 7kg yhteensä.

ulrika
Jenna kiitettävän kokoinen vauva sulla. Olen kanssa kuullut, että suuren koon takia käynnistetään.

mulle tehtiin toissapäivänä (35+3) painoarvio, joka oli 2.4kg. Kävin silloin synnärillä, koska vatsassa oli aivan hirveitä viiltäviä kipuja ja vauva ei liikkunut ollenkaan. Makasin käyrillä 1.5 h ja vähän se liikahteli. Samoin ultrassa oli aika vaisu. lääkäri ja kätilö arvioivat, että supistukset estää sitä liikkumasta. Mulla käy nyt sit loppuun asti kätilö kotona kerran viikossa ottamassa käyrät. Kohdunsuu oli auennut yhdelle sormelle ja eilen irtosi limatulppa! En ollut esikoisen kanssa sitä edes bongannut, mutta nyt ei kyllä jäänyt epäselväksi, että mikä klimppi sieltä lähti...! kaikkea ällöttävää sitä oma keho tuottaakin!
Eilen oli myös tosi kipeitä supistuksia jopa 5min välein. Onneksi jossain vaiheessa rauhoittui ja tänään on taas supistellut tavallisesti, tosin kivuliaimmiksi ne on muuttuneet. Toivotaan, että nyt kuitenkin muutama viikko vielä menee ennen synnytystä. Tänään vauvakin on taas liikkunut ihan kunnolla, mutta kyllä tuo yht'äkkkinen liikkumattomuus säikäytti.

Eikös Jenni tuo tuollainen "jämähtäminen" voi olla tyyntä ennen myrskyä? Jos keho kerää voimia synnytykseen?

Mulla on mahanympärys 95cm. Tuntuu itsestä isolta, että ymmärrän Halia, jos sun maha on mielestäsi iso :) Sf-mitta on 30 eli ihan ok.

voikaa kaikki hyvin!

syysmasu
Olimme painoarviossa viikolla 37 + 1 ja siellä arvioitiin vauvan painoksi sillä hetkellä jopa 4kg! Lääkäri ja minäkin ihmeteltiin suurta painoarviota, mutta vauva on kuulemma tosi pitkä, reilsiluun mittakin oli kuulemma suuri. Ei ehkä painoarvio ole luotettava, voi heittää 500g suuntaan tai toiseen, koska vauva on pitkä. Lääkärin kanssa sovimme, että käynnistetään synnytys aiemmin eli 6.9 maanantaina, jos vauva on tosi painava jo nyt. Toisaalta niinhän ovat kaksi aiempaa lasta olleet 4.3kg ja 4.5kg painavia, sen vuoksi on hyvä reilua viikkoa ennemmin synnytys jo käynnistää. Neuvolassa sanoivat pään kiinnittyneen tiukasti, joten jos lapsivesi menee kotona, voi omalla autolla sairaalaan ajaa.
Olen pakkaamassa jo valmiiksi sairaalakassin sisältöä, koska nyt vauva painaa tosi paljon alas ja venyttelee siellä, maha on valahtanut silmin nähden alemmaksi. Kovasti päivisin yritän laittaa vauvaa varten kaikkea valmiiksi, mutta vielä ovat valmistelut kesken. Mielle on tulossa kolmas tyttövauva, sekin selvisi ultrassa.
-syysmasu- ja meneillään viikko 38.

pirita
Moi,
Lukiessani teidän muiden juttuja mua kummastuttaa hirveästi se, että täällä meidän kaupungissamme ei tehdä juuri minkäänlaisia tutkimuksia esimerkiksi vauvan koosta. Kävin pari viikkoa sitten lääkärillä ja hän teki sisätutkimuksen, mutta ei ultraa. Mahan päältä koitti missä asennossa vauva on.
Jouduin oikein kysymään, että tässäkö se synnytystapa-arvio nyt oli. Vastasi, että kyllä.

Toinen ja viimeiseksi jäänyt ultra on tehty joskus monta kuukautta sitten. Nyt vaan mittaillaan mittanauhalla mahan päältä (34 cm). Lähden joka kerta sieltä neuvolasta hieman ymmälläni. Ei ole mitään tietoa painaako lapsi 2,5 kiloa vain 5 kiloa. Painoa kun tivasin, lääkäri vastasi, että saattaahan se vähän tavallista isompi olla.

Onko muilla tällaisia neuvoloita/lääkäreitä? Vai käytäntö tällaisen pienehkön suomalaisen kriisikunnan yksinoikeus?

Ei mene muutenkaan kovin vahvasti. Iski eilen kova kurkkukipu ja muutenkin on tukkoinen olo. Toivottavasti vauva ei synny ennen kuin paranen.

terkkuja,
pirita 38+0

Varpu
Voi Pirita, miten kökköä touhua. Itselläni ekassa raskaudessa tutkittiin, moneen kertaan ultratenkin, vauvan kokoa. Kyllähän tuollainen sapettaa, kun ei mitää kunnon tietoa saa!! Mmrrr...

Mulla esikoista odottaessa oli viimeisin tieto ennen syntymää, että painaa 4,5 kg. Sillä perusteella synnytyksessä oli myös lastenlääkäri mukana. Poika painoi kuitenkin "vain" 4040g. Ei sitä synnytystä mitenkään käynnistelty. odotettiin vaan, kun spontaanisti syntyy ja hyvinhän se sopi tulemaan ;).

Nyt on hienohelmoille eräpäivä annettu: 10.9. sektio varattu. Edellisenä iltana menen jo osastolle. Kyllä jännittää. Aikaa on vain vajaa kaksi viikkoa, mutta toisinaan tuntuu, että vielä pitkä aika ja toisinaan, että aika loppuu kesken. Jaiks!

Jaksuja, Varpu 36+6

Syysmiss.
Pirita, ei mullakaan ekassa raskaudessa tehty kun ne kaks ultraa (np ja rakenne). Ei tehty synnytystapa-arviota, ja vauvan koon arvioi ihan vaan neuvolan terkka käsikopelolla. Kätilö arvioi synnytyssalissa vauvan kooksi 4 kg, poika oli kuitenkin 4700 gr. Ei mahtunut syntymään ja jouduttiin kiireelliseen sektioon.
Siksi mulla siis tässä toisessa raskaudessa tarkempi seuranta. Lisäksi vielä raskausajan diabetes, jonka myötä myös seurataan. Jos mulla ei näitä olisi taustalla, niin en usko että olisi kunnan puolesta tehty yhtään enempää kuin ekassa raskaudessa. Ja kuitenkin pk-seutua. Kuntien välillä on kyllä isoja eroja.

Kylli81
Hirmuisesti onnea Twiggy ja perhe :)

Pirita, ihan sama tilanne mulla. Kaksi ultraa tehty silloin suht alkuvaiheessa, niskapoimu ja rakenne. Mistään synnytystapa-arviosta ei ole ollut puhettakaan, arvio lienee että alateitse se sitten vissiin syntyy (mikä on ihan jees tietysti). Nyt mennään viikolla 38+3 ja edes kokoarviota ei lääkäri tehnyt, sisätutkimuksen kyllä. Se oli vissiin viikolla 36, ja lääkäri vaan totesi silloin, että "nähdään sitten jälkitarkastuksessa". Tarkoitus olisi siis ilmeisesti, etten mä lääkäriä näekään ennen kuin ehkä synnärillä... Mä olin vähän ymmälläni... Lääkärin mukaan vauvan pää olisi laskeutunut silloin jo oikeaan asentoon, viimeksi viime viikolla neuvolassa taas kätilön mielestä vauva olisi vinossa eikä näin ollen oikeassa asennossa. Tällä viikolla neuvolassa taas katsotaan, pitäisikö sittenkin menä ultraan vielä ja katsoa tilannetta. Argh.

Mä toivon, että tämä tarkoittaa sitä, että kaikki on vaan ihan normaalisti eikä mitään syytä huoleen. Jotenkin sitä vaan toivoisi vähän toisenlaista asennetta esikoisen kohdalla ainakin. Tuskaa ei yhtään helpota se, että viimeksi lääkärillä käydessä se mun (puolen tunnin) vastaanottoaikani aikana kävi kolme kertaa viereisissä huoneissa konsultoimassa nuoremmille lääkäreille... Ei siinä, hyvä että kysyvät, eikä mulla hengenhätää ollut eikä ole. Silti, kun lääkäriin menee, sitä toivoisi että lääkäri ehtis keskittyä muhun. Sen ensimmäisen konsultaatiokierroksensa jälkeen se kysyi, kuinka mä jaksan töissä tällä hetkellä, tarvisinko mielestäni sairaslomaa. Se oli siis unohtanut jo, kuinka pitkällä raskaus on, eli ei keskittynyt muhun ollenkaan. Luota siinä sitten sen arvioihin.

Mulla myös pientä kurkkukipua ja nuhaa, öisin yskittää ja on alkanut hieman supistellakin joten nukkuminen on heikompaa. Lainasin kaverilta tukivyön, jos se vähän helpottaisi noihin selkävaivoihin. Tänään ensimmäistä päivää kokeilussa :)

Vauva mennä sätkyttää, kovasti liikkuu kyllä. On kyllä vähän sellainen fiilis, että vois tulla aiemmin kuin laskettuna päivänä. Kaikesta huolimatta fiilis on hyvä!

Aurinkoisia syyspäiviä toivottaa

Kylli

pirita
Heipä hei taas,
Aikani mietittyä näitä kummallisia neuvola- ja lääkärikäyntejä (joilla ei ole juuri mitään selvinnyt) päätin aamulla mennä yksityiselle lääkäriasemalle ultraan. Ja onneksi menin!
Toisin kuin kunnallisen puolen terkkari ja lääkäri - jopa silloin ns. synnytystapa-arviokäynnillä - väittivät, lapsi ei suinkaan ole raivotarjonnassa. Ultraäänessä näkyi selvästi, miten tukevasti istua nakottaa, eli perätilassa on. Ja samassa asennossa vauva on ollut jo monta viikkoa, sillä olen tuntenut pään kovana kohtana ylhäällä oikella. Mutta neuvolassa ovat koko ajan väittäneet päätä takapuoleksi ja sitten vielä todenneet, että pää tuntuu alhaalla, mutta ei ole vielä kiinniittynyt... Tsiisus mitä meininkiä!

No nyt sain heti lähetteen Naistenklinikalle, jossa tutkitaan vielä kunnolla ja mietitään, mitäs sitten tapahtuu. Eli nyt tehdään sitten oikeasti se synnytystapa-arvio.
Yksityislääkäri maksoi 67 euroa, mutta olipa totisesti hyvä käynti!

terkkuja,
pirita 38+2

Syyspaketti
Ensinnäkin onnittelut Twiggylle ihanasta tyttärestä! Piti nielaista, kun tuli onnen liikutuksia. :)

Toteanpa minäkin, ettei minullekaan ole annettu mitään kokoarviota vauvasta eikä synnytystapaakaan sen kummemmin arvioitu, vaikka la on ylihuomenna! Jotenkin aloin itsekin miettiä, onko vauva tosiaan pää alaspäin niin kuin on sanottu ja tuleekohan se edes syntymään alakautta, kun synnyttäneet sukulaiset sanovat vatsan olevan kokoa "kaksoset", vaikka odotan yhtä vauvaa. Viime yönä oli kovia supistuksia ja ajatus ahdisti, että jos pitää lähteä "ummikkona" synnyttämään ilman mitään arviota koosta ja synnytystavasta. En tiedä, ehtisinkö vielä yksityslääkärille arvioittamaan asiaa, kun tk:n lääkäriin ei pääse. Huomenna tapaan terveydenhoitajan, mutta hän ei osaa arvioida vauvan kokoa, koska olen sitä häneltä jo aiemmin kysynyt. Vauva voi syntyä kuitenkin koska tahansa. Supistuksia on jo päivittäin, mutta ne ovat epäsäännöllisiä eivätkä ole antaneet aihetta lähteä vielä sairaalaan. Tietämättömyys kyllä ahdistaa. Jos menee paljon yliajalle, kai sitten jotakin arvioita on tehtävä?!

vivi
Ja kiitos Halialle ihanasta masukuvasta!!

Paljon oli tullut juttua tänne vaikka viime kerrastani on vain hetki =) Mutta hyvä niin!! Näitä on kiva lueskella. Toivottavasti pysytään yhtä aktiivisina kun bebet on maailmassa. Sitten sitä ihmeteltävää taas riittää =)

Meillä ainakin kunnissa on eroja, tässä Tampereen lähikunnissa siis. Esikoistani odottaessa 5v sitten ei ollut tietoakaan mistään synnytystapa arvioinneista ja ultriakin kunta maksoi vain yhden. Kävimme toisessa sitten omaan piikkiin ja loppuraskaus mentiin "onnea matkaan" -meiningillä. Nyt sitten eri kunnassa ja 5v myöhemmin seuranta on eri luokkaa. Ns. peruspalveluun kuluu 4 eri ultraa = varhaisultra, np, rakenne ja synnytystapaultra. Tuo synnytystapaultra on sellainen mikä tehdään vkolla 36 ja silloin tarkastetaan tarjonta ja sen hetkinen painoarvio. Sen perustellaa sitten lähtetään tayssiin tarkempaan syyniin jos on tarvetta. Esim. omalla kohdallani kun kaveri oli sitkeesti edelleen pyllyllään niin sain lähetteen seuraavalle viikolle tayssiin kääntämistä varten. Sitä ennen mut olikin sitten ultrattu useampaan kertaan milloin mistäkin syystä. Ensin ei saatu varmuutta sikiön iästä ja yhdessä vaiheessa ultrasivat verenvuodon takia. Ja tayssin reissulla ultrasivat kaksi kertaa kun halusin varmistuksen siitä että kaveri pysyi oikeassa asennossa vielä käännöksen jälkeen.

Mutta että palveluissa todellakin on eroa ja myös neuvolan tädeissä!! Mulla tuntuu täti vaihtuvan joka kerta ja tämä viimeisin on ihan torvi. Ei oikein keskity hommaan ja on aina myöhässä. Mutta ihan sama, synnytys häämöttä nyt jo niin lähellä että ei jaksa välittää =) Ja tätsy sanoi viime viikolla että jos ei ole tämän viikon perjantaihin mennessä tapahtunut mitään niin sitten laittavat taas tayssiin yliaikakontrolliin. Hyvä pirita että menit yksityiselle, olisi ollut kyllä karu yllätys tuo perätila synnytyssalissa!!

Mutta sitten erääseen tarinaan joka on tosi =) Jenni83, lue tarkkaan... Nimittäin tuttuni odotti kolmatta lastaan ja meni sitten synnytyksen käynnistyttyä nyt elokuun alussa keskellä yötä tayssiin. Olivat heti synnytysvastaanotossa kysyneet että oletkos tamperelainen. Tuttuni vastasi että olen, ja siihen sitten kätilö totesi että okei, jos et olisi ollut niin olisimme lähettäneet sinut Hämeenlinnaan synnyttämään koska sairaala on ihan täynnä. Ja lapsi syntyi 25min päästä tästä keskustelusta!! Jumankekka, he eivät olisi ehtineet edes mottoritielle kun lapsi olisi syntynyt autoon! Saas nähdä miten omalla kohdalla käy koska olen kuitenkin ulkopaikkakuntalainen (asun ihan Tampereen rajan ulkopuolella) enkä todellakaan ajo lähteä ajelemaan synnytyksen hetkellä mihinkään. Miehelle jo julistin että otan makuupussin mukaan ja majotun siihen synnärin oven ulkopuolelle =) Viimeksi nimittäin jos olisin synnyttänyt jossain muualla niin mut olisi kiidätetty kohtutulehduksen ja lapsen happivajeen takia kuitenkin tayssiin.

Puuh... tekstiä tulisi taas vaikka kuinka =) Kärryasioista sen verran että mieheni haki viime lauantaina ostamani käytetyt kärryt ja olen niihin erittäin tyytyväinen! Päädyin lopulta Gessleinin kärryihin, sellaisiin missä saa pienet kääntyilevät etupyörät vaihdettua tarvittaessa isompiin. Kärryissä on myös pehmeä kantokassi. Ja myös väri miellytti silmää (harmaa-lime) =) Vanhat kärryt lähtivät kaverin mökille ja hyvä niin sillä miehen nostaessa niitä autoon ne painoivat ihan hulluna eivätkä meinanneet mahtua edes miehen autoon vaikka sillä on maasturi. Mun autoon niitä oli turha kuvitellakaan änkevänsä. Ei laivoja meille siis enää ikinä...

Muuten tänne ei kuulu kyllä odottelua ihmeempää. Välillä vihloo ja supistelee mutta ei muuta. Limaa tuli koko viikonlopun mutta nyt sekin rauhoittu. Vatsa menee useasti ihan kovaksi, ihan kun kaveri venyttelisi mahassa äärimmilleen. Maha on kun ratkeamassa oleva ilmapallo, kunnes jännitys taas laukeaa. Ite jännitän eniten sitä että ehtiikö mieheni synnytykseen mukaan. Hän kun tekee todella pitkiä päiviä koko viikon ja on useamman tunnin matkankin takana kodista. Olisi erittäin ikävää jos synnytys jäisi häneltä väliin =( Ja enkä kyllä pidä siitäkään ajatuksesta että joutuisin olemaan siellä yksin. Eli nyt vaan sormet ja varpaat ristiin että synnytys käynnistyy yöllä jolloin tuo parempi puoliskoni köllöttää siinä vieressäni.

Hauska ilmiö on myös se että soitan kenelle tahansa niin aina ekaksi langan päästä kuuluu että "nytkö?". Mä en kohta soita enää kenellekään... ja kaupoissa kun tuntemattomatkin ihmiset kyselee että "koskas on laskettu aika" ja vastaan että lauantaina niin ne taivastelee ja ilmeet menee ihan ihmeellisiksi. Joskus vielä vastaan että eikö tässä enää ihmistenilmoilla saisi olla kun aikakin käy vähiin...

Jaahas, taas kaveri pullistelee ja tuntuu kuin alapää pullottaisi polviin asti =) On siis aika lopettaa...

-vivi, 39+2

vivi
Piti vielä sitä että mitäs jos laittaisin osaston ilmoitustaululle kirjekuoren missä päällä on sun nimimerkki?? Jos olet samaan aikaan tai menet synnyttämään mun jälkeen niin nappaa se kuori matkaasi. Sieltä löydät sitten mun yhteystiedot. Ja jos synnytän ja kotiudun ennen sua niin tulen tänne kertomaan minkä osaston ilmotustaululta löydät sen kuoren. Ja voin vaikka lähteissä laittaa siihen lähtöpäiväni niin et enää osastolta sitä etsi =) Ja jos huonolla säkällä olisitkin eri osastolla niin lähtiessäsi voisit katsoa molempien osastojen ilmotustaulut (4a ja 2a vai mitä ne oli...) Tai jotain.... meni vähän selitykseksi tämä juttu, en tiedä saitko ajatuksestani kiinni.

Halia
Multa ei ole onneksi vieraat kyselleet mitään vaikka masu varsin selkeä onkin. Kaupassa joku täti tuijotti (ahdistavan) aurinkoisesti hymyillen pitkän aikaa, hyvä ettei seinään törmännyt, mutta muuten ihan hyvin jätetty "rauhaan" :)
Suvustakin ainoat jotka mahaan koskeneet ovat olleet oma äiti, miehen äiti ja miehen mummo ja hekin ihan pikaisesti vain mahaa sipaisseet. Odotin sitä että koko ajan olisi vierailuilla joku taputtelemassa mahaa, mutta aika rauhassa saanut olla :)

Huomasin tänään että jos vähänkin ahkerammin touhuaa jotain (tässä tapauksessa siivoaa) niin heti alkaa pieniä supistuksia tulemaan. Ilmeisesti tosi rauhallisesti joutuu loppuajan ottamaan. Ihan vielä ei vauvan tarvisi tulla, ainakin se 38 viikkoa saisi tulla täyteen ;) Ehtisi asunnonkin saada järjestykseen ennen syntymää, pinnasängyn koottua yms. Onneksi nuo pitäisi saada hoidettua muutaman päivän sisällä. Vähän viime tippaan "suunniteltu" aikataulu..

Eka vaippapaketti ostettiin pari päivää sitten valmiiksi :) Jotain pieniä hankintoja on vielä mutta kaikki muuten valmiina.

Oliko muita PHKS-ssä synnyttäjiä?

Halia 37+4

..tintitys..
Onnea kaikille isoille mahoille ja niille kenen massu on jo lurpahtanut :)
Olin mukana alussa mut meille ei sit sillo ollut onni matkassa.
Mutta ajattelin kertoa täällä että jos onni haluis tällä kertaa kestää mukana loppuun saakka eli LA ois 5.5 :)
Toivottavasti saatte onnellisia isiä aikaiseksi kukin ajallaan!

MINÄÖScv
Laskettu aika syyskuun viimeinen päivä! <3 Ajatella että vauva saattaa ihan hyvin syntyä jo vaikka parin viikon päästä, aivan uskomatonta. Tai sitten saattaa mennä vielä puoltoista kk. :/

Viime perhevalmennuksessa oli vieraana vastasyntynyt + sen vanhemmat. Pitkästä aikaa pääsin tuijottamaan sellaista söpöä pikkuista. (Lähipiirissä ei olekaan pieniä lapsia ollenkaan. Nyt niitä alkaa tulemaan, kun moni tuttavanikin on raskaana). Olin kokoajan leveää hymyä. Kyllä huomasi miehestäkin, että ei kadu tulevaa lasta. Olen aina tykännyt hirveän paljon pienistä lapsista. Ne on niin ihania ja söpöjä, kun niitä syöttää ja hoitaa ja kaikkea. Ne on niin veikeitä touhuillessaan, pitää vaan miettiä että mitä niiden päässä liikkuu. :D En malta enää odottaa että pääsen synnyttämään vaikka pelottaakin hieman.

vivi
Ihan mielettömästi onnea tintitykselle!!! Pidähän meidät ajantasalla josko tällä kertaa masukilla olisi tukevat jarrusukat ja hän pysyisi matkassa mukana.

Oottekos muut synnyttämässä kun tuli niin hiljasta?!? Täällä ei kotihommia ihmeellisempää. Olisi ihan lähtee kunnon lenkille tuonne syksyiseen ilmaan mutta tällä vauhdilla taitaa olla turha toivo. Josko sitä vaikka taloa ympäri kiertäisi... =)

ulrika
Onnea matkaan Tintitys!

Vivi täällä ei ainakaan vielä olla synnyttämässä :) Ja talon ympäri käveleminen on ihan oivaa aktiviteettia:) Mä jaksoin eilen käydä kävellen kaupassa (noin vartti suuntaansa), mutta kyllä sen jälkeen täytyikin ottaa päikkärit.

Millaiset fiilikset Varpu nyt kun neitien syntymään on enää reilu viikko?

HYvä Pirita, että menit yksityiselle, ettei tule perätilayllätystä sit H-hetkellä! Aika hassua, että noin suuria eroja on kuntien tarjoamissa palveluissa. Täällä raskaudenseurannasta on valtakunnalliset ohjeet. Ultria on aina 3, np, rakenne ja sit rv 32. Esikoista odottaessa ei tehty muuta painoarviota kuin viikolla 32. Mulle tehtiin se painoarvio viime viikolla (35) vauvan liikkumattomuuden takia. Ja kun sairaalassa seurataan niin aika herkästi ne ultraa, jos jotain epäilee. Eilen jouduin käymään taas kontrollissa, koska mun verikokeissa oli jotain häikkää ja ne taas ultrasi pikaisesti, kun kätilö epäili, että vauva olisi kääntynyt uudestaan perätilaan. EI ollut onneksi :) Mulla otti kaksi kätilöä eilen sf-mitan, joka oli 28 ja edellisellä kerralla se oli 30. Kummallista miten erilaisia tuloksia eri ihmiset saa. Musta tuntuu, että maha ei enää kasva, toivottavasti vauva kuitenkin kasvaa. No pianhan sen näkee. Sitä veikattiin noin 3kg kokoiseksi, mikä olisi aika lähellä esikoisenkin syntymäpainoa (3.3kg).

Mä sain gradun valmiiksi maanantaina ja nyt saan vähän hengähtää. Tosin pientä viilaamista on vielä ennen 17.9. olevaa lopputenttiä. Katotaan kumpi ehtii ensin, vauva vai valmistuminen. Synnytys jännittää, sillä nyt näyttäisi siltä, et miehen työkuvioiden takia se ei ole edes samassa maassa ja joudun yksin synnyttään. Anoppi kyllä on lähellä, mutta en tiedä, haluanko hänen olevan mukana, vaikka ihan läheisiä ollaankin. Eli periaatteessa vauvan pitäisi syntyä ensi viikolla, niin isä olisi matkassa mukana. Koitan nyt olla suuremmin miettimättä asiaa ja nauttia vielä erittäin kesäisestä ilmasta ja viedä tytön maauimalaan. Täällä syyskuu on aivan ihanaa aikaa, on lämmin, mutta ei enää liian kuuma ja ilmassa on pientä syksyn tuntua. Huomenna alkaa taas esikoisen koulu ja palataan taas arkirytmiin.

Onnea kaikille, jotka olette synnyttämässä ja hyviä vointeja vielä isomahaisille.

rv 36+3 kai

Jenni83 ei kirj
Täällä ollaan edelleen kotosalla!
Aamusta taas maha väänteli tunnin verran, muutaman kerran tosi napakastikkin, mutta loppui taas kuin seinään, huoh! Kyllä pistää poju jo nyt mamman hermoja koetukselle :D
Vieläkin sellasta pientä vihlontaa, mutta ei tavallista menkka kipua pahempaa.

Täältäkin tintitykselle onnittelut!

vivi, sopii ilmoitustaulu ehdotuksesi, pistä siihen vielä vaikka missä pedissä oot, oletko oven puoleisessa vai ikkunan :)
Se oliskin jos satuttais samaan huoneeseen!

Täytyy kyllä sanoa, että nyt alan oleen jo aika kypsä.
Ennen äitiysloman alkua olin pitkään saikulla, joten on sellanen olo, että nyt jotain toimintaa.
Vaikka koko kesän ahkerasti teinkin piha hommia jne, mutta nyt kun ei viitti/jaksa niin on sellanen toimeton olo. Maha on sen verran tiellä ja vauvan pää alhaalla niin tuntuu välillä ikävältä kyykistellä ja nousta esim autoon.

Putsasin esikoisen vaunut eilen ja laitoin telakan+istuimen jo autoon, ettei mies vaan unohda niitä :D
Vaippoja ostin lisää, nyt on pamperssia ja liberoa, saa nähdä kumpi malli sopii paremmin. Esikoiselle ei meinaan sopinut pampperssit yhtään, valskas ja sai ihottumaa kiristys tarran kohdalle.

Esikoisesta (yli 5v sit) Tampereella tarjottiin vain yksi ultra, sai valita kumman ottaa niskapoimun vai rakenne ultran. Mutta loppuraskaudessa tulleen r-myrkytyksen takia, "jouduin" TAYS:ssiin ultrattavaksi (vko36). Mutta muutoin se oli vain se yksi ultra. Ja neuvolan tädin käsin arvioitu koko.
Nyt asumme 30km päässä Treeltä toisella paikkakunnalla ja täällä on ulkoistettu ultra palvelut terveystaloon jossa saa 2 ultraa. Koko arvio ultraa ei, mutta kävin TAYS:sissa vkolla36 koska neuvolan täti laittoi lähetteen, kun vauva tuntui pieneltä, mutta muuten se olisi ollut nuo 2 ultraa jos kaikki ok neuvolan mukaan.

rv 39+2

Kylli81
Heips taas, kotona minäkin,

ja hirmuisesti onnea tintitys! Nyt pidetään sormet ja varpaat pystyssä, että kaikki menee hyvin :)

Mulle tuli eilen neuvolasta lähete äitipolille, sieltä pitäisi olla jonkun yhteydessä parin päivän sisään (laskettuun aikaan viikko ja päivä, joten kiirus voi tulla jos eivät pian soittele :D ). Ultraan mennään... Tämänkertaisen (sijainen taas, huoh...) kätilön mukaan vauva saattaisi olla perätilassa tai muuten "väärin" tarjonnassa, joten tarkistetaan tarjonta. Piritan esimerkistä huolestuneena esitin varmaan huolestuneempaa kuin olinkaan, jotta varmistin, että tosiaan tarkistetaan! Verenpaine oli myös vähän kohollaan, joten sitäkin tarkkaillaan nyt. Selkä on parempi, mutta keskityn huilaamaan jo tuon verenpaineenkin takia. Muuten olo on ihan jees, raskausmyrkytystä ei epäillä koska ei ole turvotuksia tai päänsärkyjä.

Alkaahan tämä turhauttaa vähitellen... Minäkin jäin ä-lomalle suoraan kesälomalta, joten johan tässä ollaan kotona tai mökillä hengailtu heinäkuun puolivälistä... Onpahan ollut aikaa laittaa kotia valmiiksi. Nyt ei sekään oikein enää onnistu, kun vatsa alkaa olla tiellä ja tosiaan verenpaineen takia pitäisi lepäillä.

Noista vaipoista pitikin kysellä. Tarkoitus olisi käyttää sekaisin kestoja ja kertiksiä tilanteen mukaan. Kestoista löytää tietoa melkein helpommin kuin kertiksistä nykyään :) Onko kokemusta muista merkeistä kuin Pampers ja Libero? Meillä on nyt kaapissa paketti Liberoa ja saatiin lisäksi Huggies-merkkinen vaippapaketti tutuilta. Mitähän niitä muita oli... Muumi-vaipat? Sitten S-ketjulla on ainakin joku oma eko-vaippamerkki ja tietty Lidlin vaipat, Pirkka-vaipat (onkohan niitä enää? lastenvahtiaikoina vaihtelin semmoisia) ym ym. Hinta-laatusuhteesta olisi kiva saada kokemuksia. Vaikka ei yksi paketti paljon maksakaan, olisi silti kurja ostaa vaippoja, jotka eivät toimi.

Mitähän muuta vauvalle olisi hyvä varata valmiiksi kotiin? Ostin heräteostona pari tuttia, peppupyyhkeitä, pesuöljyä(?) ja kosteusvoidetta. Tuttipulloja olisi varmaan hyvä olla muutama, ehkä äidinmaidonvastikettakin jos imetys ei onnistu? Pitäisikö hankkia rintapumppu? Vaatteita, harsoja, peittoja ja sellaista meillä kyllä piisaa vaikka kuinka, kiitos anteliaiden sukulaisten ja tuttujen. Loppujen lopuksi tosi vähän on tarvinnut itse ostaa, koska ollaan saatu paljon hyvää tavaraa lähipiiristä.

Koiralle puuroa keitellen,

Kylli rv 38+6

Halia
Lueskelin netistä Lidlin vaipoista kokemuksia ja aika kehuttuja tuntuvat olevan. Ja ilmeisesti joissain testeissä päihittäneet Pampersit ja Liberotkin. Ainoa ongelma mitä useampi sanoi oli sopivuus eli tietyn kokoisille vauvoille ei tunnu sopivilta. Ja joku sanoi niiden olevan jäykempiä kun muunmerkkiset vaipat, joku muu taas kommentoi päinvastaista.
Me ostettiin valmiiksi Liberon 3-6kg vaippapaketti jolla lähdetään liikkeelle. Sitten varmaan aletaan noita Lidlin vaippoja kokeilemaan kun tulee siellä usein asioitua ja tietysti kun ovat edullisempia. Jos toimii niin varmaan Lidlin vaipat pääsee "vakiokäyttöön" :)

Vaippojen testailuun pääsyä odotellaan vielä, masuasukki tuntui eilen kääntyneen poikittain... oli siis ihan raivotarjonnassa yli kuukauden ennen tätä. Ainakin tuntui (ja näytti) siltä että olisi poikittain eilen... nyt tuntuu että olisi pystyasennossa.. en kyllä tiedä onko perätilassa vai raivotarjonnassa. Jälkimmäistä tietysti toivon kun ei tiedä koska synnytys käynnistyy. Sektiota kammoan jos sen joutuisivat tekemään.

Ja tein jo alustavan varauksen seurakuntasalille kastejuhlaa varten marraskuun lopulle kun tuntui siltä että jos odottaisin lapsen syntymään niin ristiäiset voisivat mennä ensi vuoden puolelle. Aika suosittu tuo pitopaikka näemmä :) ja helpottaa se sitten myöhemminkin kun on paikka valmiina. Sitten jää ressattavaksi vaan tarjoilut yms syntymän jälkeen, helpottaa siinäkin mielessä.

37+6 menossa.

vivi
Tsippadui, limatulppa irtosi aamulla ja nyt on masu ihan sekasin. Saas nähdä koska tulee lähtö =)

Niistä tavaroista. Mä bongasin eilen Liberon kampanjan, kun ostaa 5 hoitotuotetta saa kuittia/kuitteja vastaan Liberolta Filaysonin Aappa-kylppyyhkeen, sellasen huppumallin. Noh, minähän hamstrasin heti sen viisi hoitotuotetta, joita siis vaipat ei ole! Ostin sinkkivoidetta, korvatikkuja, rintaliivien suojuksia, peppupyyhkeitä sekä käsi- ja naamapyyhkeitä. Kaikkea ei ehkä heti tarvitse mutta ompahan valmiina kuitenkin. Se mitä ite sain tai hankin valmiiksi (tai oli jo omasta takaa) on harsoja, imetysliivit, rintapumppu, vastiketta, pulloja ja niihin tutteja, liivin suojuksia, vaippoja... mitäs kaikkea vielä vaatteiden ja turvakaukalon lisäksi... hmmm.

No yksi mikä on vielä hankkimatta on tissivoide!! Viimeksi taisin käyttää sitä Lansinolia vai mikä sen nimi nyt onkaan. Saa apteekista ja on sellasessa lilan värisessä pahvilootassa (pienessä). Ihan must juttu! Nimittäin se imettäminen kyllä alussa sattuu hulluna ja nännit on tulessa. Tuo rasva on loistava apu siihen että nännit ei ala verestämään. Koska sitten jos sitä verta alkaa tulemaan niin siitä rinnasta ei saa syöttää ja sit tarvitaan taas sitä pumppua. Pumpun hankin käytettynä koska ei ole mitään tietoa kuinka paljon sitä tällä kertaaa tarvitsee. Pullot ja vastikkeet on ihan varmuuden vuoksi jos maitoa ei tulekaan tarpeeksi tai ollenkaan.

Pitäisiköhän pakata se sairaalakassi valmiiksi? Jotenkin on levoton olo eikä pysty keskittymään mihinkään... jospa olisi jo lähtö lähellä ?!?! Jänskää!!

-vivi, 39+5

Yhteistyössä