Twiggy: ensimmäinen lapsi, luomu, 33 v., Varsinais-Suomi, la 1.9. Tyttö syntyi 20.8.
Syyspaketti: ensimmäinen lapsi, luomu, 30.v. la 1.9. Poika syntyi 15.9.
vivi: toinen (poika 05), 34v, pirkanmaa, la 4.9.
Jenni83: Toinen (tyttö 05) , 27v, pirkanmaa, la 6.9. Poika syntyi 21.9.
Tiiko: Ensimmäiset lapset, clomivauvat, 27v, satakunta, la 6.9
Helinä: Ensimmäinen lapsi, luomu, 23, Kuopio, la 10.9
pirita: kolmas lapsi (kaksoset 00), luomu, 36 v., pk-seutu, la 11.9. Tyttö syntyi 7.9.
Martsu84: Ensimmäinen lapsi,hoidot clomifen+metforem,26v,Oulun seutu,la 12.9.
Syysmasu: Kolmas lapsi (tytöt, -03, -05), Keski-Pohjanmaa, la 15.9
Inga: Ensimmäinen lapsi, luomu, 35v, pk-seutu, la 16.9. Poika syntyi 22.9.
Halia: Ensimmäinen lapsi, luomu, 21v, Päijät-Häme, La 17.9
Varpu: Toinen tuplana, clomit+pregnyl (poika-06), 32v., Keski-Suomi, la 19.9. Tytöt syntyi 9.9.
Jenna: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 22v , Turku, la 19.9
Nanna2010: Ensimmäinen lapsi, luomu, 25 v, Itä-Uusimaa, la 19.9.
Sari:ensimmäinen lapsi ,luomu,33v,helsinki, la21.9
Mai*82: Toinen (tyttö 09), luomu, 27v, itä-uusimaa, la 24.9.
Nea: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 28v, Etelä-Karjala, La 26.9.
Syysmiss: Toinen (poika 07), 30v, pk-seutu, la 26.9. Tyttö syntyi 23.9.
Annikki27: Ensimmäinen lapsi, luomu, 27v, ulkomaat, la 27.9.
Angsteri: Toinen (tyttö 08), luomu, 31v, la 28.9
Ulrika: Toinen (tyttö 05), 28v, la 3.10.(suomessa LA 26.9.) Poika syntyi 25.9.
Heips
Onnea kaikille, ei taida enää kenelläkään olla vauva mahan puolella!
Poika on nyt 6pv, päästiin tiistaina kotiin ja kaikki sujuu oikein hyvin. Vauva nukkuu lähes koko ajan, noin 3h pätkiä. Yöllä on johonkin 2.00 asti vähän levoton, mutta nukkuu kuitenkin ihan ok. Itse olen jaksanut tosi hyvin ja tämä uuden vauvan kanssa eläminen on kyllä ihanaa! Isosiskokin suhtautuu tois ihanasti ja hoitaa veljeään.
Synnytys meni aika nopeasti ja helposti, vaikeinta oli se, että mies ei ollut mukana. Supistukset alkoi hiljalleen pe illalla, kun olin kaverin synttäreillä. Lähdin ajoissa kotiin, kun alkoi nippaileen. Ne muuttui nopeesti tosi kipeiksi, mutta jaksoin olla kotona ja hengitellä rauhassa. Neljän aikaan herätin anopin ja menin suihkuun, jonka jälkeen vettä alkoi tihkuun ja samalla supistuksia tuli alle 2min välein. Oltiin sairaalassa kuudelta ja kohdunsuu oli jo 5cm auki ja supistukset tuntui jääneen päälle. Siinä vaiheessa en enää pystynyt edes puhumaan tuskiltani, oksensin sappinesteet ja mentiin kiireellä synnytyssaliin. Sain epiduuralin viime hetkessä, sillä 7.30 kohdunsuu oli jo kokonaan auki. Sen verran tajusin, että oli sama nukutuslääkäri, joka laittoi epiduraalin esikoisen syntyessäkin
Epiduraali kuitenkin vei tehoa supistuksista ja vähän toiminta hidastui. Vauva laskeutui hiljalleen itsekseen ja ponnistusvaihe kesti vain muutaman minuutin. Mä kuvittelin, että täytyy vielä ponnistella kauankin, kun vauva jo rääkäisikin ekaa kertaa. Istukkakin tuli ulos melkein itsestään. En tarvinnut tikkejä ollenkaan, tuli vain pieni nirhauma. Vauva annettiin mulle ihoa vasten heti syntymän jälkeen ja sain pitää sitä 2h ennen kuin se edes punnittiin ja pestiin. Siitä hetkestä jäi ihana muisto, vauva alkoi imemään ja me otettiin molemmat pienet torkut iho ihoa vasten.
Sairaalassa olin jo ihan kunnossa, ei tunnu siltä, että olisin synnyttänyt alle viikko sitten. Jälkisupistukset oli aika kivuliata, olin unohtanut koko homman. Muuten ei ole suurempia vaivoja. Sairaalassa rankinta oli naapurin vauva, joka huusi koko ajan enkä saanut nukuttua. En tiedä, paljonko kiloja jäi sairaalaan, koska meidän kotivaaka taitaa olla sekaisin, se näyttää prikulleen saman verran kuin synnytystä edeltävänä päivänä. Toivottavasti en nyt paina niin paljon!
Kotona on sujunut hyvin, päivisin poikaa ei juuri näe eikä kuule, se vain nukkuu ja herää välillä tankkaamaan. Kätilö kävi eilen kotona ja vauva on taas syntymäpainossaan. Ensi viikolla on ensimmäinen käynti lastenlääkärillä.
Mulla on mielialat heitellyt tosi paljon sen takia, että surettaa, kun mies ei ole vielä nähnyt vauvaa. Se tulee huomenna kotiin ja kulunut viikko on tuntunut pitkältä, vaikka vauvan kanssa olo onkin ihanaa. Imetys sujuu hyvin ja maitoa riittää niin, että moni Mansikki jäisi toiseksi. Rinnat on ihan tajuttoman kokoiset (siis mun vinkkelistä) ja kun maito nousi tuntui siltä, että nahka oikeesti repee jostain. Katsellaan, millaiset lärpäkkeet sitä jää jäljelle..
Annikki maidon nousuun auttaa ainakin se, että vauva imee mahdollisimman usein. Ja voit kokeilla myös esimerkiksi fenkoliteetä.
Te, joilla on jo lapsi, tuntuiko, että tämä synnytys oli samanlainen kuin edellinen? Mulla oli siinä mielessä samanlainen, että ponnistusvaihe oli nopea ja vaikeinta oli supistukset. Mutta tämä toinen meni kyllä nopeammin. Kätilö sanoi, että olin hallinut hyvin hengityksellä supistukset. Esikoisen syntyessä en pystynyt hallitsemaan kipua samalla tavalla.
Odottelen, että esikoinen tulee koulusta ja sitten lähdetään ekaa kertaa vauvan kanssa puistoon kävelylle. Täällä on vielä yli 20 astetta lämmintä. Minkä ikäisenä olette vieneet vauvaa ekaa kertaa ulos? Mä olen käynyt ulkona yksin, mutta nyt olisi kiva viedä jo vauva vaunukävelylle.
Jaksamisia kaikille!
ulrika ja poika 6pv