Syyskuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja tiiko
  • Ensimmäinen viesti
Syysmiss.
Huhhuijaa, kyllä alkaa olla ahdas olo lopun lähestyessä. Vauva on jo laskeutunut, luulisin myös että kiinnittynyt. Jalkojen välissä tuntuu jatkuvasti pieni paineen tunne. Vauvan potkut tuntuvat aina tässä vasemmassa kyljessä, tosin ovat vähentyneet siitä kaikkein aktiivisimmasta ajasta. Alkaa vissiin olla ahdasta. Viimeksi neuvolassa kaikki kuitenkin hyvin, vauvan sydänäänet vahvat ja tasaiset.
Eri-vahvuisia supistuksia tulee päivittäin, ajoittain ovat jo todella kipeitä! Yksi suppari kestää kerrallaan aina noin 30-45 sekunttia. Tiheimmillään on tullut 10 minuutin välein yht. 5 supistusta, yleensä tulee pari kolme peräkkäin ja sitten loppuvat. Neuvolasta sain ohjeen olla yhteydessä suoraan Naistenklinikan synnärille, jos supistukset säännöllistyvät. Ei kuulemma enää näillä viikoilla ole tarvettaa estää synnytystä, eli saa tulla jos lähtee tulemaan. Jaiks! Pienoinen paniikki iski, piti äkkiä tarkistaa onko kaikki varmasti hankittuna sairaalakassiin.
Viikon kuluttua on seuraava kontrollikäynti Naikkarilla, jolloin tehdään siis synnytystapa-arvio ja katsotaan vauvan kokoa.

Olen noudattanut saamaani raskausdiatetes-ruokavaliota melko orjallisesti nyt reilun kuukauden. Tänä viikonloppuna annoin itselleni luvan vähän herkutella, söin ensimmäisen jätskin sitten dieetin aloituksen! Tänään meille tulee vieraita kylään, ja aion kyllä syödä samoja ruokia kuin hekin. Huomisesta palaan taas ruotuun.
Mulla on paino pysynyt samana nyt koko dieetin ajan, viime neuvolassa oli itseasiassa laskenut 500gr, mutta tuon verran mulla vaihtelee paino päivän aikana helposti. Tavoitteena pitää paino samassa lukemassa loppuun asti, raskausdiabeetikoille suositellaan 6-8 kg painonnousua, mulla tullut nyt 6 kg. Sf-mitta oli neuvolassa 30cm.

Kelasta en ole saanut vielä uutta päätöstä, viikko sitten vein valitukseni heille. Lupasivat kyllä, että uusi päätös tulee nopeasti.

Huh, aika hurjaa tuo vivin käännytys! Mulla oli kanssa yks kaveri käännytettävänä, mutta heti ultratessa huomasivat, että vauva olikin kääntynyt itse. Huokaisi kyllä helpotuksesta.

No joo, tänään pitäisi yrittää vähän pihatöitä... Saa nähä paljonko jaksaa.

Syysmiss 34+

Inga
Yksi asia mikä tuntuu olevan monen hankintalistalla kun näitä nettijuttuja seuraa, on imetystyyny. Oletteko hankkineet sellaista? Mitä sanoo kokeneemmat? Kannattaako ostaa vai onko turha? Jos kannattaa, onko joku suosikki?

Muuten ei sen kummallisempaa. Tänään on sairaalan tutustumiskäynti. Saa nähdä mitä siellä kerrotaan. Eilen oli neuvola ja kaikki edelleen ok. Sf-mitta oli 33 eli samoilla käyrillä jatketaan. Toisesta rinnasta on ruvennut tihkumaan maitoa...tällaisia mullistavia juttuja äitiyslomalaisen elämästä :)

Inga 35+5

Syysmiss.
Sain imetystyynyn tulevilta isovanhemmilta lahjaksi, ja ihan näppärä se oli. Käytin sitä varmaan ensimmäisen kuukauden ajan, sitten poika oli jo niin iso että tyyny oli vaan tiellä. Paras varmaan sellainen tyyny, josta saa poistettua/lisättyä sitä täytettä. Mun tyyny on täytetty sellasilla pienen pienillä styrox-palloilla, joita saa vetoketjun kautta otettua pois tai lisättyä. Itse otin aika reilusti pois, koska poika oli niin iso jo syntyessään. Tyyny on delfiinin näköinen (siis ihan sellasen pehmolelun näköinen), joka on nyt ollut esikoisen huoneessa koristeena/painikaverina.

ulrika
Mulla ei ollut esikoisen kanssa imetystyynyä, mutta nyt olen pohtinut kannataisiko sellainen ostaa.. Rahaa palanut loppujen lopuksi aika paljon. Tänään hain rattaat kaupasta, tuossa ne nyt nököttää eteisessä ja odottaa matkustajaansa :)
Hyvä, et syysmiss sun diabetes on pysynyt kurissa ruokavaliolla. Kuulostipa rankalta tuo vivin kääntäminen. Ja syysmissin autoilu taannoin! Mulla on kanssa tullut pari kertaa sellaisia ihan "oikeita" supistuksia, ja toissa yönä säikähdin, että nyt on menoa. Onneksi ne sit lakkasi. Mulla on ollut pahoinvointia viime aikoina ja liitoskipuja, muuten ei supistusten lisäksi ole suurempaa vaivaa. Maha ritisee ja paukkuu edelleen säännöllisesti ja vauva potkii lujaa.

Mä väännän hiki hatussa graduani, palautan sen ensi viikolla, koska olen jo aikataulusta myöhässä. Alkaa tämä koneella istuminen sattuun selkään ja tökkiin muutenkin. Esikoinen naputteli yksi päivä leikkitietokonettaan ja sanoi, et mä teen mun gradua :) Oliskohan äidin siis aika valmistua? Ajatukset alkaa oleen synnytyksessä ja vauvassa. Jossain vaiheessa oli paniikkia, nyt aika seesteinen ja rauhallinen olo. Edes tuo kirottu gradu ei aiheuta stressiä, kun ajatuksen pyörii vauvassa.

Kela on kyllä ihan universaali kirosana! Täkäläinen vastaava ei ole vieläkään viitsinyt ilmoittaa mun päivärahan suuruutta eli nyt ihan vaan arvuuttelen, et minkä verran rahaa tulee ensi viikosta lähtien.. soitin töihin eikä kukaan tiennyt mitään (kirjanpitäjä lomalla) eikä sairaskassastakaan osattu sanoa juuta eikä jaata.

Torstaina on taas lääkäri, seuraava käynti oiskin sitten syyskuun loppupuolella, katsotaan päästäänkö sinne asti.

Vointeja!

rv 34+2

Syyspaketti
La:an enää vähän toista viikkoa ja myös minulle sanottiin neuvolassa, että jos nyt alkaa syntyä, niin ei tarvitse pidätellä. Tuntuu, että isokokoinen vauvelimme jo yrittää puskea jaloillaan vauhtia ja tunkea itseään ulos. Vauvalla on varmasti ahdasta massussa ja siitä syystä potkut käyvät minulle todella kipeästi. Vatsalla näkyy "jalan muotoisia" pullistumia, kun vauva innostuu kovin potkuttelemaan. Varmaan meillä on jo molemmilla aika tukala olo.

Karmeita supisteluja täällä on jo ollut useana päivänä peräkkäin. Yöllä luulin, että nyt pitää lähteä sairaalaan, mutta sitten kipu loppui ja olin nukahtanut takaisin. Aamulla herätessäni paikat olivat niin hellänä, että käveleminen kävi todella kipeää. Oikeasti minulla ei ole käsitystä, miten paljon kipua pitäisi sietää ja milloin lähteä sairaalaan. Neuvolassa sanottiin, että kun supistukset tulevat säännöllisesti, voi sairaalaan lähteä. Minullahan ei ole edes rannekelloa ja supistusten tullessa ei tule ensimmäisenä mieleen, että alanpa tässä kelloa tuijottaa.

Kirjoittelitte tuosta imetystyynystä. Itselläni ei ole käsitystä, miten sitä käytetään. Minulla on himmeä muistikuva, miten äitini imetti nuorempaa sisarustani sängyssä kyljellään ilman mitään tyynyjä. Luultavasti en osaa imettää ja teen alkuun kaiken väärin, mutta eiköhän sitä asiaa sairaalassa neuvota ja aion ainakin yrittää, ja jos ei homma onnistu, haen korviketta kaupasta. Ensin kuitenkin pitäisi saada se imetettävä vatsanahan toiselle puolelle.

Hyviä vointeja kaikille ja koitetaan jaksaa vielä viimeiset päivät/viikot.

Syysmiss.
Mullahan tyssäs imetys esikoisen kanssa aika äkkiä. Kuukauden jaksoin taistella, sitten luovutin. Olin niin väsynyt jatkuvan valvomisen kanssa, että miehen oli pakko ruokkia vauvaa välillä pullosta. Tämän seurauksena maitoa ei tullut tarpeeksi, ja loppujen lopuksi vauva kieltäytyi tissistä.
Käytin silti imetystyynyä pullonkin kanssa. Sen kanssa saa hyvän asennon istualleen imettäessä, kyljellään jos sängyllä imettää niin sitä ei tietenkään tarvita. Imetystyynyt on sellaisia kaarevan mallisia, että sen saa niinkuin puolirenkaaksi tähän eteensä. Sitten vauvan saa hyvin tuettua siihen tyynyn ja rinnan väliin, ja omat käsivarret voi levätä tyynyä vasten. Ei kipeydy selkä. Mutta makuasia, kaikki eivät koe tarvitsevansa.

Mulla supistukset kanssa välillä sitä luokkaa, että niiden jälkeen liikkuminen tekee todella kipeää. Soittelin jo tuossa päivystykseenkin yksi aamu, kun yöllä oli tullut niin tiukkoja supistuksia. Niin kauan voin olla rauhassa kotona, kunnes supistukset tulee säännöllisiksi. Tai tietty jos jotain vuotoja tulee tai kipuja tms. niin sitten täytyy mennä käymään. Neuvoi ottamaan paracetamolia, jos supistukset ovat kovin kipeitä yöllä.

Shoppasin vähän vaatteita itselleni syksyä varten. Kokoa pienempää, kuin mitä ennen raskautta käytin. Sen verran on paino tässä jo pudonnut, jee! Ja vuoden vaihteen jälkeen on tavoitteena päästä vielä yhtä pienempään kokoon.

Twiggy
Alle kaksi viikkoa aikaa la:aan! Jännää tämä odottaminen, kun lähtöhän voi tulla mikä päivä (tai todennäköisemmin yö) tahansa.

Supistuksia on, mutta ei erityisen kivuliaita. Muita vihlontoja ja jomotusta alavatsassa kyllä sitäkin enemmän iltaisin ja öisin, joten vähän on sellainen filis, että ei tämä ainakaan paljon yli mene (kuuluisat viimeiset sanat?)...ja vatsa on jo selkeästi laskeutunut.

Jotenkin olisin kyllä jo ihan valmis lähtemään laitokselle!

Imetystyynystä olen kuullut, että ei sopisi kauhean hyvin isorintasille. Omaa kokemusta ei tietenkään ole, mutta jotenkin voisi kuvitella, että tavallinen tyyny voisi jotenkin taiteltuna ajaa saman asian?

Tsemppiä kaikille, odottavan aika alkaa olla pitkä, niin varmasti muillakin.

Varpu
Pikana täällä, kohta taas meno äitipolille. Aion vaatia saada tietoon jo sektiopäivän!!!

Tuohon imetystyynyyn haluaisin kommentoida. Itselläni se on ja osottautui tosi hyväksi esikoisen kanssa. Pääsin kokeilee ko. tyynyä laitoksella ja äitini hommasi sellaisen minulle kotiiin. Toimii myös kätsysti "turvatyynynä", kun vauva opettelee istumista.

Mutta nyt meen! Aurinkoista viikonloppua kaikille!

Varpu 35+5

Inga
Kiitos kaikille imetystyyny vinkeistä! Taidan odottaa synnytystä ja katsoa sitten mikä on tilanne.

Päivät ei kyllä vielä tunnu pitkiltä mutta välillä on pieniä sopeutumisongelmia siihen että ei välttämättä jaksa tehdä mitään. Omien rajojen tunnustaminen vähän hakusessa. Jotkut päivät ovat energiaa täynnä ja toiset sellaisia että tekee mieli vaan nukkua. Uteliaisuus on kyllä kova eli millainen tyyppi sielltä mahasta mahtaa tulla. Meillä ei tosiaan vielä tiedetä tuleeko poika vai tyttö. Mutta ei auta muu kuin olla kärsivällinen...

Inga 36+1

Jenni83 ei kirj
Kirjottelen pikasesti kuulumisia ja nostelen samalla ketjua...

Tänne ei mitään ihmeempiä. Supistelee öisin muutamia kertoja kivuliaastikkin, päivisin menkka kipua ja muutama kivuliaampi, mutta ei silti tunne, että olisi ihan vielä kuitenkaan tuloillaan.
Maha on kuitenkin valahtanut alas tässä viikon aikana, mutta kuitenkaan viime viikon keskiviikkona lääkäri käynnillä kohdunkaula lyhentynyt vain sentin ja paikat pehmentynyt.

Jotenkin rupee oleen pikkasen haikeekin fiilis jättää tää maha... :(
Vauvan liikkeet jne...
Kun tämä voipi olla sitten viimeinen kerta maha pystyssä (ainakin näillä näkymin)
Mutta sitten toisaalta, odotan kovasti vauvan näkemistä ja hoitamista.
Ja kiva saada oma vartalo takaisin. Ristiriitaista.

Tsemppiä viimeisiin viikkoihin!!!

rv 38+0

Kylli81
Inga vei ihan sanat suustani, on jotenkin tosi vaikea kohdata se oma jaksamattomuus ja voimattomuus. Pitää vain mennä päivä kerrallaan eikä tehdä itselleen liian tiukkaa päiväohjelmaa. Ei voi kuvitella tekevänsä kauheasti, joskus sitten ihan yllättää itsensä kun saakin aikaiseksi jotain.

Ahdasta alkaa olla täälläkin, kuten monella muullakin tuntuu olevan... Potkuja ja mönkimistä tuntuu etenkin oikeassa kyljessä ja jossain tuolla lantiossa, ilmeisesti käsien liikkeitä. Monella muulla on supistuksia jo ollut, minulla ei vielä mitään. No, jotain vihlontaa ja pientä "harjoittelua", muttei muuta, ei kivuliaita ainakaan. Vatsa on ehkä hieman laskeutunut alemmas, mutta mitään varsinaista painon tunnetta lantiossa ei vielä ole. Vessassa toki pitää rampata useammin kuin yleensä ;) Lääkärikäynnillä kohdunkaula ei ollut vielä lähtenyt lyhentymään, liitoskipuja sen sijaan ilmeisimmin on, tai niillä lääkäri ainakin selitti näitä järkyttäviä selkäkipuja.

Viimeksi kirjoitin, kuinka kaikki on mennyt hyvin. Just juu, olisi pitänyt koputtaa puuta. Viikkoon en ole kävellyt kunnolla. Selkälihakset ja etenkin oikean puolen pakaralihakset ovat jatkuvasti kipeät, eikä mikään oikein auta. Ei niitä onneksi särje, saan nukuttua ihan hyvin ja istuessa tai maatessa ei tunnu kipua, mutta kävely on yhtä helvettiä. Venyttely on aika mahdotonta jo mahankin takia, Panadolia olen yrittänyt ottaa, mutta siitä ei tuntunut olevan apua, joten en sitten ole ottanut sitäkään enää. Huomisella neuvolakäynnillä harkitsen jo pyytää kävelykeppiä tai jotain, oikea jalka ei iltaisin enää kanna kunnolla. Ylös noustessa saa tosissaan varoa, ettei mene jalka alta. Kipu on nimenomaan lihaksissa (minulla on liki 20 vuoden kokemus erilaisista selkäkivuista, ja erotan kyllä rangan, nivelten tai lihasten kivun) ja pahenee aina rasituksessa. Eipä ole paljon lenkkeilty, ihan jo kauppareissu (autolla) alkaa olla aikamoinen urheilusuoritus.

Jospa tämä tästä kuitenkin. Toivottavasti ei mene kovin paljon yli...

Parempaa vointia muille ja tsemppiä viimeisiin viikkoihin! Syysmiss on tehnyt hienoa työtä, jos on pystynyt raskaana ollessaan vielä laihduttamaankin ja pitämään diabeteksen kurissa :) Wau!

T:Kylli 37+3

Syysmiss.
Kuulumiset kokoarviosta ja synnytystapa-arviosta. Vauva kasvaa hienosti keskikäyrällä, kokoarvio ultralla 2700gr. Synnytystapa-arvion mukaan pitäisi olla ihan mahdollista synnyttää alateitse, kunhan nyt pidän kiinni ruokavaliosta, enkä ruoki vauvaa turhalla sokerilla. Ja siinä aion pysyä.

Mutta mutta, supistukset ovat tehneet tehtävänsä! Kohdunkaula lyhentynyt lähes olemattomiin, jäljellä enää noin 1cm, pehmeä ja melkein sai lääkäri sormensa sisälle. Merkkasi kuitenkin, että on vielä kiinni.
Sanoi, että vauva voi syntyä milloin vaan. Voi toki mennä vielä viikkojakin, mutta kehoitti kuitenkin pakkaamaan laukun valmiiksi. JAIKS! Mun puolesta kyllä voi syntyä vaikka samantien, olen niin kyllästynyt tähän jatkuvaan supisteluun. Paikat jatkuvasti kipeinä ja liikkuminen täyttä tuskaa.

Mulla ei kyllä tule ikävä tätä mahaa, en mitenkään erityisesti viihdy kropassani ollessani raskaana. Tunnen itseni isoksi ja kömpelöksi. Mieluummin oma kroppa, kiitos!

Tsemppiä kaikille loppuviikoille!

vivi
Tervehdys mammat!

Arvatkaas mitä, ihmeiden aika ei ole ohi! Nimittäin Kelasta oikein soitettiin minulle ja kerrottiin että valitukseni meni läpi. KYLLÄ!! Näinkin voi näköjään tapahtua =) Mies oli sitä mieltä että perusteluni on niin ohkaset että toivoa ei ole mutta joskus näinkin. Tosin täti selitti puhelmessa että ensin päättivät hylätä valitukseni mutta olivat tiedustelleet asiaa vielä jostain keskuskonttorista ja sieltä olivat ohjeistaneet että valitukseni pitää hyväksyä. Tuosta hylkäyksestä sainkin jo päätöksen, tänään oletettavasti postissa tulee sitten se hyväksyntä. Siitä sitten selviää minkä arvoinen tekemäni valitus oli, noin taloudellisesti siis =)

Imetystyynystä ja imetyksestä muutama sana tästäkin osoitteesta. Mä en jotenkin miettinyt esikoisen aikoihin koko asiaa. Kaveri antoi imetystyynyt lainaksi jo ennen synnytystä ja olisihan sitä saanut sairaalassakin kokeilla. Noh... sitä maitoahan ei sitten alkanut tulemaan kunnolla ja

(yök, telkkarissa mammat röhnöttää synntysaltaassa, vetää ilokaasua ja örisevät. Taidan vaihtaa kanavaa että pystyy kirjottamaan...)

takaisin asiaan... maitoa ei siis tullut kunnolla ja viimeinen pisara oli se kun oma äitini soitteli meille useamman kerran päivässä että joko maito on noussut. Mä stressasin sitä asiaa niin että eihän sitä sitten tullut ikinä kunnolla. Imetystyynyä en osannut käyttää enkä lopulta osannut imettää poikaa kuin makuultaan. Jotenkin varmaan mietin ja koin huonoa omaatuntoa koko asiasta ihan liikaa ja sitten kaikki meni "pieleen". Kaiken kruunasi se että poika oksensi suurimman osan maidosta aina ulos ja hänet piti syöttää pullosta uudelleen jotta jotain jäi edes sisään. Tämä kaikki selittyi ajan kanssa maitoproteiini ja kananmuna allergiana mutta kyllä ympäristö minut ensin tuomitsi huonoksi imettäjäksi. Kahvilassakin syöttäessäni lasta pullosta tuli tuntematon nainen paasaamaan että tuollaisia te nykyajan äidit olette, syötätte lasta pullosta ettekä enää viitsi imettää. Sain onneksi sanottua naiselle sanottavani =) Mutta että kinkkinen asia tuo koko imettäminen. Pulloissa on omat hyvät puolensa mutta niin on siinä tississäkin. Esikoisen aikaan monesti toivoin että sitä valmista tavaraa olisi ollut tississä valmiina paikassa kun paikassa kun jouduin keittelemään pulloja ja sekottelemaan korvikkeita puruista ja keitetystä vedestä.

Nyt olenkin sitten varautunut kaikkeen =) Jos maitoa tulee niin sitten sitä tulee, pullot odottaa laatikossa ja muutama korvikepurkki jääkaapissa jos sitten käykin toisin. Ja jos en osaa imettää kuin makuultani niin sitten olkoot niin. Ja äidille en vastaa puhelimeen jos muuta asiaa ei ole kuin maidontulo =)

Arvatkaas mitä mä tässä keksin vielä viimesillä viikoilla. Päätin ostaa uudet (käytetyt) vaunut vauvalle. Parempi myöhään kun ei milloinkaan... vai miten se meni. Isäntä kaiveli nuo vanhat kiesit varastosta ja niiden putkiosat ja renkaat on niin huonossa kunnossa että ne ei enää kyllä kestä uutta tulokasta. Nyt olenkin sitten yrittänyt viimeisen reilun viikon löytää mieleisiä ja suht hyväkuntoisia vaunuja netistä. Ja toiveena oli vielä löytää ne tästä jostain läheltä jotta pääsisin katsomaan niitä ennen ostopäätöstä.

Laitetaampa gallup siis pystyyn: Millaiset vaunut / minkä merkkiset teillä muilla on? Kokemuksia! (siis heiltä kenellä kärryt on olleet jo käytössä=)

Mä olen nyt lopulta päätynyt kolmipyöräisiin kärryihin. Tänään tai huomenna menen katsastamaan yhdet ja mahdollisesti loppuviikosta toiset. Mulla valikoimaa hivenen vähentää käytettyjen tarjonta mutta uskon löytäväni ihan ok. kärryt. Kunhan tuo vauveli ei nyt tällä viikolla vielä syntyisi jotta saan tämän projektin loppuun =)

Ja lopuksi vielä Jenni83:lle viesti. Ei me nähty silloin tayssissa, olit oletettavasti ehtinyt juuri lähtemään kun me tultiin. Pitäisikö sopia joku merkki synnärille =)?? Laitetaan joku hassu magneetti osaston jääkaapin oveen ja jos toinen näkee sen niin kirjottaa magneetin alle lapun mistä huoneesta löytyy. Olishan se jännitystä elämään =)

Jaahas, tarinaa riittäisi vaikka kuinka. Nyt on teidän vuoro välillä.

-vivi, 38+3

pirita
Moi!
Hieno homma vivi, että sait valituksen läpi! Valittaminen kannattaa (aina).

Mulla ei ole kovin paljon kertomista. Päivät seuraavat toisiaan melko samanlaisina. Lapsilla on koulu alkanut ja heitä yritän iltapäivisin hemmotella tuoreella pullalla ja muulla hyvällä... jos vaikka muutaman viikon päästä ei enää ehdi.

Pieniä rästityöhommiakin vielä on, mutta ne ovat ihan tervetulleita. Mua välillä ahistaa nimittäin tämä kotona peukaloiden pyörittäminen. Olen yleensä aika touhukas luonne.

Löysin eräästä toisesta viestiketjusta mielestäni hauskan idean - ja kopioin sen sitten heti. Tein nimittäin isälle oman isyyspakkauksen! Äitiyspakkaushan huomioi pääasiassa lapsen ja vähän äitiä...
Laitoin pakkaukseen synnytykseen tarvittavia asioita, kuten energiajuomatölkkejä, sisuaskin, miehen suosikkisuklaata eli fazerin sinistä ja pari sarjakuvalehteä (jos rupeaa oikein kestämään). Varpajaisia varten ostin pakkaukseen kuohuviinipullon, sikareita ja uuden paidan. Mies tykkäsi :)

Vaunuista: sain Brion vaunut käytettyinä kaveriltani. En ole tietystikään kokeillut, mutta hyvin jämäköiltä vaikuttavat. Se on tärkeää, sillä asuinalueemme kadut ovat osittain mukulakiviset. Ja talvella lunta on kerennyt kertyä, ennen kuin ovat saaneet sen aurattua. Eli isot pyörät ovat hyvät.

Jaksamista kaikille!
Pirita 37+3

ulrika
Onnittelut vivi onnistuneesta valituksesta :) Mun päivärahat on vieläkin pimennossa, meidän firman (ulkoinen) palkanlaskija on koko elokuun lomalla, koko firma on siis kiinni, enkä vieläkään ole saanut rahaa tai edes mitään päätöstä, koska palkkalaskelmaa ei ole tehty. Valitin eilen töihin taas uudestaan asiasta, koska näillä näkymin en saa pennin hyrrää ennen syyskuun puoltaväliä. En siis ole ollut töissä koko elokuussa, eikä sairaskassa ole saanut edes sairasloman ajalta palkkalaskelmaa... Asialle ei oikein voi mitään muuta kuin hätistellä niitä, Ranskassa kun mikään ei toimi elokuussa, koko maa suurinpiirtein pysähtyy. Soitin työsuojeluviranomaiselle, tai mikä onkaan, eikä tällaisissa tapauksissa voi kuulemma mitään tehdä. Nice..

Valivali sikseen. Rattaista.. mä ostin MacLaren techno xrl kiesit ja niihin alkuun pehmeän kantokopan. Meidän kotikaupungissa on kapeat jalkakäytävät ja rattaita täytyy kotiportaissa nostella, joten halusin keveät vehkeet ja sellaiset, jotka menee pitkään. Ja kun ei täällä ole lunta, niin ei tarvi olla kauheen jykeviä pyöriä. Esikoisella olleet emmaljungat on mun vanhempien luona, eli niillä pärjätään jos mennään Suomeen talvella. Noilla Maclareneilla olen kaverin vauvaa työntänyt sekä toin ne kävellen kaupasta kotiin, ja liikkuu kyllä ihan ajatuksenvoimalla, tosi kevyet työntää.

Muuten ei mitään uutta. Viime viikolla oli lääkäri, kohdukaula pehmeä ja lyhentynyt mutta kiinni. Sanoi, että jos nyt alkaa syntyyn, niin saa syntyä. Kehoitti kanssa pakkaamaan sairaalakassin valmiiksi. Sanottu ja tehty, toivottavasti sitä ei nyt tarvii sit katsella lokakuun alkuun asti :) Sf mittaa en muista, olikohan 30. Paino ei ole noussut kuukauteen, yhteensä nyt 9kg ja hb 123. Supistukset kovia ja tiheitä, välillä kivuliaitakin. Täällä on taas helle, viikonloppuna oli 35 ja oltiin päivät maauimalassa. Kuumana jatkuu vielä jonkun aikaa. Täällä voi syyskuukin olla vielä tosi kuuma. Kesä mennyt nopeesti. Esikoisella alkaa ensi viikolla taas koulu ja mies tulee viiden viikon reissulta kotiin. Oli aikakin!

Tuosta imetyksestä hieman. Hassua, miten erilaiset asenteet eri maissa on. Täällä pulloruokinta on aika normijuttu, monet ei imetä ollenkaan tai sit muutaman viikon/kuukauden. Mun pari tuttua on synnäriltä asti ruokkinut pullosta, yrittämättä imettää ja ottanut lääkkeitä, jotka estää maidontulon. Imetin esikoista 11kk ja sain hirveesti kommentia siitä, että imetän niin "isoa" lasta (6kk..). Parin kk iästä asti tutut ja tuntemattomat kauhisteli ja kyseli, et joko mä pian aion siirtyä pullosta ruokkiin. Silloin imetys sujui hyvin, toivottavasti nytkin. Mutta en aio stressata sillä, jos ei onnistu niin ei onnistu, tärkeintä on jaksaa pitää vauvasta ja itsestään huoli, eikä se millä vermeellä sitä vauvaa ruokkii.

Kävin ostaan viime viikolla imetysliivit ja pari paitaa mahatonta elämää varten. Tällä hetkellä ei tunnu siltä, että mahaa tulisi ikävä, aikansa kutakin. Oma kroppa paras kroppa :) Kaipaan muun muassa sitä, et saan laittaa kengät jalkaan kurottelematta tän kummun yli ja nukkua mahallani.

Pulinat seisi ja gradun kimppuun.. olen viikon ajan herännyt joka aamu 5-6 kirjoittamaan, kun esikoinen vielä nukkuu ja loppu alkaa häämöttään. En ole siis tässä mammalomalla peukkuja pyörittään, toivottavasti ehdin vähän hengähtää ja levätä ennen vauvan syntymää.

Hyvät tiistait ja tsemppiä, jos joillakin jo synnytys oireilee!

rv 35+2

Kylli81
Hieno homma, Vivi! Kelassakin siis joku tajuaa jotain :)

Kärryistä: meillä on nyt Gesslein-merkkiset vaunut, vaikuttavat kevyiltä mutta kuitenkin tukevilta. Niissä on pehmeä kantokoppa ja neljä pyörää. Pyörät ovat isot ja tukevan oloiset. Etupyörät voi vaihtaa, joko semmoiset pienemmät kääntyvät tai sitten isommat tavalliset pyörät. Uskoisin, ettei täällä Pohjanmaan sohjossa millään pienillä pyörillä pärjääkään... Kaverit kovasti kehuivat niitä. Heillä alkaa poika olla jo niin iso, että kävelee "itte" mieluiten, tai sitten mennään kevyiden matkarattaiden kanssa. Mäkin harkitsin kolmipyöräisiä, mutta luovuin ajatuksesta. Muutama tuttu oli sitä mieltä, että ne ovat hirveän epäkäytännölliset esim. rampeissa ja hiekkateillä. Tarkoitus olisi kuitenkin lenkkeillä mahdollisuuksien mukaan muuallakin kuin ihan pelkästään asfalttitiellä myös vaunujen kanssa.

Renkaista kyselisin kokemuksia: kummat ovat paremmat, ilmakumirenkaat vai sellaiset umpinaiset? Molemmista olen kuullut hyvää ja huonoa, näissä on nyt ilmakumit. Ajattelin, jos niitä pitää alkaa vaihtaa, että vaihdetaanko toisiin ilmakumeihin vai umpinaisiin. Molempia noihin näyttäisi saavan varaosina.

Piritan idea isyyspakkauksesta oli aika loistava :D Pitääkin laittaa mietintään... Mies on työmatkoilla muutaman päivän, tässähän ehtisi koota jonkin kivan paketin isälle sillä aikaa.

Neuvolassa todettiin, että vauva voi mukavasti, paitsi että pötköttelee vinossa. Jalat ja peppu ovat tuolla oikealla kyljellä, ihan kylkiluiden alla. Pää on vasemmalla lantiossa, selkeästi kuitenkin pää alaviistoon eli käännellä ei tarvitse. Kätilö meinasi, että sillä on liikaa tilaa... Mä olen pitkä ja leveälantioinen, joten kyllä sillä tosiaan tilaa on, mutta liikkeistä päätellen ei kuitenkaan enää mitenkään liikaa ainakaan mun mielestäni :) Sanoi, että jos vauvan pää ei lähde laskeutumaan oikein ensi viikkoon mennessä, pitää mennä ultraan äitipolille ja katsotaan mitä tilanteelle voidaan tehdä. Olen yrittänyt googlailla tuosta vinosta tarjonnasta juttuja, paljon ei löydy ja nekin vähät hirvittää :( Toivotaan parasta kuitenkin. Sisätutkimusta ei tehty, joten kohdunkaulasta on mahdoton sanoa yhtään mitään vielä. Supisteluja ei ole ollut vieläkään, joten tuskin se sieltä ihan heti on tulossa.

Mutta nyt kirppiskierrokselle! Kyllä mä sen verran aina jaksan kävellä, tuleepahan katseltua tarkemmin pöydät läpi kun tämä vauhti ei päätä huimaa :)

Jaksamista edelleen!

-Kylli 37+5

Twiggy
Onkin elokuulainen!

Pieni ihana tyttö syntyi perjantaina 20.8. puoli kahdeksalta illalla viikolla 38+2.
Strategiset mitat olivat 2890 g ja 48 cm. Kaikki meni hyvin ja kotiin
pääsimme jo maanantai-illaksi.

Tyttö nukkuu ja syö kahden tunnin välein eli aikamoinen uusi päiväjärjestys tuli meidän perheeseen kertaheitolla. Kirjoittelen synnytystarinat myöhemmin, koska nyt täytyy äänestä päätellen taas avata maitobaari ;) TÄMÄ ON IHANAA!!!!

T. Maailman onnellisin mamma Twiggy

...
Onkin elokuulainen!

Pieni ihana tyttö syntyi perjantaina 20.8. puoli kahdeksalta illalla viikolla 38+2.
Strategiset mitat olivat 2890 g ja 48 cm. Kaikki meni hyvin ja kotiin
pääsimme jo maanantai-illaksi.

Tyttö nukkuu ja syö kahden tunnin välein eli aikamoinen uusi päiväjärjestys tuli meidän perheeseen kertaheitolla. Kirjoittelen synnytystarinat myöhemmin, koska nyt täytyy äänestä päätellen taas avata maitobaari ;) TÄMÄ ON IHANAA!!!!

T. Maailman onnellisin mamma Twiggy

Voi onnea Twiggy valtavasti <3 :) Juuri mietiskelin et kyllä nyt luulis jo pian ekojen tulevan :) Ihanaa,tarkoittanee oikeasti sitä et pian on itekki synnyttämäs.

Tosin onhan mulla vielä kuukausi laskettuun aikaan,mut taaksepäin katsottuna ni aika käy vähiin :) Huomenna synnytystapa-arvio tyksissä,ni luultavasti pääsee ultralla näkee pikkasen vielä ennen ku livenä kattellaa toisiamme :) Hui ihanaa ja jännää.... Hyviä vointeja kaikille ja ilmottelen huomenna miten meni arviot.

Jenna 36+3

Viimeksi muokattu:
Jenni83 ei kirj
Ja nopeasti jälleen tulin käväseen!

Ensinnäkin ONNEA kovasti Twiggylle pienestä tytöstä :)

vivi, kyllä vois jonkun "merkin" keksiä!!!
Onkos siellä osastolla jotain ilmoitustaulua tai jotain???
Ja hienoa, kun sun kelan valitus meni läpitse!

Me ostettiin 5,5v sitten esikoiselle Gesslein merkkiset vaunut jotka tämä kakkonen nyt sitten perii.
Ollaan oltu tyytyväisiä. Pehmeä kantokoppa, kevyet ja 4 pyörää.
Käytin tosi pitkään myös rattaina, joten ainut mikä nyt ei rimmaa, on kantokopan ja vaunujen väri. Eli aurinko tehnyt tehtävän vaunun kuosiin ja hieman vaaleampi kantokoppaa, mutta so what?!!
Kantokopan käyttöaika kuitenkin lyhyt ja jälleen taas ensi keväänä kärrytellään ilman.
Hyvä vaunut ollut!

Omassa olossa ei valitettavaa.
Tuntuu, kuin olisi jämähtänyt paikoilleen.
Supistuksia toooosi vähän ja kivuliaatkin loppui kuin seinään.
Esikoinen syntyi 38+3 eli tässä tapauksessa jo huomenna, että juu tuskimpa on lähtö lähellä tän toisen kanssa...
Tosin en vielä ressaakkaan, kun laskettu aika on ultran mukaan tuo 6.9, mutta menkoista 12.9.
Eiköhän se sieltä päätä jossain vaiheessa tulla :)

rv 38+2

Syysmiss.
Vaunu-galluppiin: Esikoiselle 3 v sitten hankitut Oran Jovi Air yhdistelmät. Edelleen todella hyvässä kunnossa, vaikka paljon olivat käytössä sekä kopan että ratasosan kanssa. Eihän nää mitkään maailman kauneimmat ja ketterimmät ole, sellaiset Suomen oloihin tehdyt tarpeeksi jykevät ja tukevat. Talvikeleillä etenkin puskevat hyvin hangesta läpi. Harkitsin kyllä, että olisin vaihtanut joihinkin uusiis sirompiin rattaisiin, esim. emmaljungalla on yhdet yhdistelmät, joissa kääntyvät etupyörät. Kolmipyöräistä en alkuvaiheeseen haluaisi, ne vaikuttivat kopan kanssa kovin kiikkeriltä, joggerina kyllä hyvät. Mutta tosiaan kun talvi tulossa, niin päätin talven yli mennä näillä ja katsoa josko sitten vaihtaisin kun siirrytään ratasvaiheeseen.
Rattaissa ilmakumirenkaat. Kerran olen niihin pumpannut lisää ilmaa. Kevyemmissä matkarattaissa umpirenkaat. Ehkä hieman kallistun noiden ilmakumirenkaiden puoleen, niillä meno vähän pehmeämpää, umpirenkaat pomputtavat töyssyissä enemmän.

Minullakin meni Kelan valitus läpi, hyvä me! Ei Kelalla ollut kyllä mitään muutakaan vaihtoehtoa, kun työnantaja toimitti uuden lomakkeen 6kk tuloista (minähän sain heinäkuussa takautuvasti yhden palkanlisän tammikuusta alkaen). Nyt olen tyytyväinen päivärahaan, on se ihan eri luokkaa kuin silloin esikoisen kanssa!

Inga
Onnea Twiggy! Mahtavaa lukea noin iloinen viesti :) Uskomattomat kyllä nämä hormonit kun tuli melkein itku...

Minulle on tullut joku syysflunssa. Lievä sellainen eli kurkkukipua ja yleissurkea olo mutta tuntuu kyllä ihan turhalta tähän kohtaan. Kai se on jo huomenna parempi kun on jo ollut muutaman päivän. Iltaisin ja öisin on kovasti jomotusta ja supistelua mutta päivisin taas ei mitään ja jaksan aika hyvin vielä kävellä ulkonakin. Ehkä siihen vaikuttaa se että maha on ollut niin alhalla oikeastaan koko ajan eli olen tottunut siihen ja kehittänyt oman hitaan ankkamaisen kävelytyylin.

Vaunuista sen verran että minulla käytetyt Panther Junior Comfort Plus:at. Pehmeä koppa, kolmipyöriäset ja ilmapyörät muistaakseni. Olen lastenhoitohommissa käyttänyt niitä aikaisemmin ja tuntuvat tosi hyvältä. Suuri plussa on myös että menevät erittäin pieneen tilaan. Ajateltiin kyllä keväällä ostaa myös matkarattaat ja niitäkin käyty jo vähän katsomassa.

Hyviä vointeja tähänkin päivään!
Inga

Yhteistyössä