Syyskuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja tiiko
  • Ensimmäinen viesti
Syysmiss.
Haa, viimein sain eilen täytettyä Kelan paperit verkossa. Ja työnantajalta pitäisi tänään lähteä selvitys 6kk palkasta sekä sen maksusta äitiysvapaan ensimmäisiltä 3 kk.
Tänään vika työpäivä ennen kesälomaa, kiirettä pukkaa...

Syysmiss.
Toivottavasti kaikilla oli kiva juhannus. Itselläni jussi meni ihan ok. Toi mökkeily ei vaan oo kyllä mut juttu, etenkin tänä vuonna kun oli miljoona itikkaa seurana. Ens vuodeks aion kyllä kehittää jotain muuta juhannukseks. Tuntuu vaan, että kaikki sukulaiset ja tutut olettaa että juhannuksena täytyy mennä mökille, ja kutsuja alkaa sadella heti vapun jälkeen.

Torstaina oli nla-lääkäri, ekaa kertaa tässä raskaudessa. Kävin silloin alkuraskaudessa ultrassa yksityisellä, jolloin lääkäri teki samalla sisätutkimuksen. Siksi eka neuvolan kautta vasta nyt. Kaikki oli ok, paitsi verenpaineet.... ne oli taas ihan omissa lukemissa. Sain ohjeen mitata kotona päivittäin ja jos ei ala viikon sisään laskemaan niin sitten soitto neuvolaan. Ja oli vähän sitä mieltä, että kesäloman jälkeen en enää töihin palaa. Mulla olis loman jälkeen vielä 3 viikkoa töitä elokuun alussa. Saa nähdä.
Ja maanantaina pitäs varata aika sokerirasitukseen, pläh.

Painoa oli tullut 520 gr viikossa viimeisillä kolmella viikolla, mutta maha onkin kasvanut hurjaa vauhtia. Turvotustakin on jonkun verran käsissä ja jaloissa. Täytyy nyt kesälomalla yrittää vähän tarkkailla syömistä ettei paino ihan karkaa käsistä. Töissä se on helpompaa, kun ei ole jääkaappia vieressä.

Päädyin loppujenlopuksi ottamaan sen äitiyspakkauksen. Mietin asiaa pitkään ja mielipiteeni vaihtui suunnilleen joka toinen päivä. Lopullisen ratkaisun tein ihan fiilispohjalta, uusi pakkaus on mielestäni niin kiva sisällöltään, että halusin sen. Tuskin maltan odottaa, että sen saan! Ekassa raskaudessa pakkaus tuli muistaakseni ihan pari viikkoa lomakkeen täyttämisen jälkeen.

Nyt ulkoilemaan esikoisen kanssa!

Syysmiss 27+

Jenni83 ei kirj
Täällä juhannus meni ihan rauhallisesti, miehen kummisedän mökillä ja kotona.
Mekään ei olla mitään mökki ihmisiä ja joka vuotinen ongelma on, että mitä tehdään juhannuksena. Ens vuonna voisi lähtee vaikka reissuun johonkin...

Mulla oli neuvola torstaina ja nyt on sitten alkanut paino nousemaan, niin kuin arvasinkin... :/
Koko raskaus aikana mulle on tullut nyt 6,6kg MUTTA tässä 2kk aikana niistäkin n.5kg, että painon nousu on ollut 750-800g per viikko. Jos tätä tahtia jatkuu niin huh,huh!
Esikoisesta tässä vaiheessa oli tosin tullut jo 10kg, että sinänsä, mutta kuitenkin.
Kuumina päivinä on kyllä niin turvonnutkin, että sekin tietenkin vaikuttaa asiaan.
Jouduin ottaan sormuksetkin nimettömästä, kun rupes tuntuun tukalalta.

Vauva on neuvolantädin mukaan pää alaspäin, potkut kyllä tuntuukin tuossa navan yläpuolella ja välillä kyljessä ja pientä rapinaa sitten tuolla alhaalla nivusten kohdalla.
Toivottavasti ei päätä vielä siirtyä toisin päin.
Kovasti on edelleen liikkuvaista sorttia, maha muljahtelee ja työntyy välillä koholle. Hassun näköistä!

Sain äippäpakkauksen viikko, pari sitten. Tykkään tosi paljon!
Paljon parempi pakkaus minkä sain esikoisesta vuonna 2005.
Kestovaippailua en aio kokeilla, annan tai myyn ne pari kappaletta mitkä siellä pakkauksessa oli.

rv 29+6

Syysmiss.
Mulla on tullu painoa raskauden alusta 5 kg, ekoilla viikoilla tuli 2 kiloa ihan vaan kun oli pakko syödä ettei olisi niin paha olo. Sitten seuraavassa kuussa painoa ei tullut yhtään, ja loput 3 kg on tullut nyt viimeisen 2kk aikana. Ekassa raskaudessa mulla oli kanssa tässä vaiheessa jo liki 10 kg painoa. Nyt yritän, että painoa tulisi enää max 5 kg lisää.
Toivottavasti pystyn liikkumaan kohtuullisesti loppuun asti. Ekassa raskaudessa olin viimeisen kuukauden lähes vuodelevossa kipeiden supistusten, verenpaineen nousun ja raskausmyrkytysepäilyjen takia. Olen nyt käynyn joka päivä parin kilometrin rauhallisen kävelylenkin ja siihen lisäksi kaikki hyötyliikunta, jota saan runsaasti esikoisen kanssa touhutessa. Jalat on illalla ihan turvonneet ja kipeät, liitoskivut vihloo ja muutaman supistuksenkin saan joka ilta.
Huomenna saapuu pari tuttua auttamaan suursiivouksen kanssa. Pitäsi pestä ikkunat (vielä talven jäljiltä), pestä sauna ja putsata pölyt huonekalujen takaa. Toisena päivänä lupasivat tulla vielä auttamaan vaatekaappien läpikäymisessä. Täytyisi jostain taikoa tilaa uudelle tulokkaalle. En vaan käsistä mistä!!

Twiggy
Hei kaikki,

laittelen jotain pitkästä aikaa, niin saadaan meidänkin ketjua vähän ylemmäs ;)

Juhannus meni itikoita lätkiessä, juuri ennen juhannusta oli eka neuvolalääkäri ja kaikki oli ihan ok, ei siis mitään ennenaikaisen synnytyksen merkkejä ilmassa ja sain lääkäriltä lentotodistuksen, vaikka ne ei kuulema normaalisti anna niitä. Pitäisi siis hakea yksityiseltä, säästyipä siinäkin viisikymppinen!

Alkuviikosta olisi siis tarkoitus lähteä kesälomareissulle Keski-Eurooppaan lentäen, ei ole onneksi kuin parin tunnin lento. Muutenkin ajattelin tän heinäkuun viettää matkustellen ja kyläillen kaikkien eri kaupungissa asuvien kavereiden ja sukulaisten luona, jos sitten myöhemmin ei vaikka enää jaksa. Syksyllä tulee varmaan oltua kotona ihan tarpeeksi ;)

Vauvan tavaroita ja varusteita on ilmaantunut kavereilta ja sukulaisilta eteinen täyteen. Äitini ei ilmeisesti enää pysty lähtemään kaupungille ilman, että sieltä tulee mukaan vähintään yksi potkupuku ja ensisängyn vuodevaatesetti...Miehen vanhemmilta saadaan rottinkinen ensisänky, jossa on korkeat jalat ja pyörät, tosi kätevää.

Paino on noussut tammikuusta 9 kg ja neuvolassa arvioivat että nousee vielä 4-5 kg eli ihan ok lukemissa. Olin ennen raskautta normaalipainon alarajalla eli ton verran voi kuulema tulla ihan hyvin lisää, jos ei ennestään ole ylimääräistä. Tuntuu hillitömältä lukemalta, mutta on kyllä kerääntynyt lähinnä vatsaan.

Mukavaa alkavaa heinäkuuta ja helteitä!

Twiggy rv 32 tasan.

vivi
Moikka pitkästä aikaa!

Täällä on hivenen kurjat fiilikset ja ne on pitänyt mut poissa myös täältä =(

Kaikki alkoi toukokuussa kun töissä alkoi hurjat ajat (yt:t ja irtisanomiset). Ei esimiehelle mitään herkkua, porukkaa piti irtisanoa ja kaikkea muutakin mitä ei tänne viitti kirjotella. Mutta päivät venyivät helposti 12h ja puhelin pärisi taukoamatta. Tämä johti työuupumukseen ja jäin sitten kotiin saikulle lepäilemään ja keskittymään mahaani. Oli hassua huomata että en ollut oikeastaan keskittynyt raskauteeni ollenkaan vaan työ ja arjen pyörittäminen kotona oli kyllä vienyt kaiken aikani ja energiani... ja yöuneni =(

Sairasloman jälkeen palasin töihin ja fiilis oli parempi. Nyt sitten juhannuksena mulla alkoi verinen vuoto ja sitä kesti 3päivää. Kävin eilen neuvolassa ja kerroin tuosta vuodosta. Hän varasi ajan lääkärille täksi päiväksi. Aamu vessassa oli aikas shokki kokemus, se verinen vuoto alkoi uudelleen =( Nyt sitten vaan odottelen kotona että kello on tarpeeksi ja pääsen lääkärille. Onneksi vauvelin liikkeet tuntuu niin tiedän että elossa ollaan, hiljaisuus tässä tilanteessa olisi kyllä kaikista kamalinta.

Ensi viikolla olisi viikko kesälomaa ja sen jälkeen vielä 3vkoa töitä. Olemme lähdössä Tukholmaan pariksi päiväksi, toivottavasti lääkäri ei peru reissua. Toki vauvelin vointi on tärkeintä ja toivon että hän ei syntyisi ihan vielä mutta esikoinen on odottanut reissua kun kuuta nousevaa joten saas nähdä miten käy. Ja toivottavasti en joudu sairaalaan lepäilemään!! Mielummin sitä koti nurkissa on kun TAYS:ssa!

Painoa on tullut nyt n. 7-8kg, suurin osa siitä viimeisen 1,5kk aikana. Vauveli on tukevasti kintut alaspäin ja voin kertoa että ei mikän herkku tilanne sekään. Potkut tuntuvat tuolla peräosastossa ja alapäässä. Iltasin käveleminen on hankalaa jos on ollut liikkeellä koko päivän. Kädet ristiin että hän tajuaisi seuraavan 5vkon aikan kääntyä vielä pää alaspäin niin ei tarvitsisi kokeilla kääntämistä.

Jaahas, vielä 3,5h tätä odottelua. Toivotaan että pääsen palaamaan koneelle ja kertomaan mitä lekuri oli mieltä vuodosta.

Tsemppiä kaikille loppuraskauteen!!

-vivi, 30+5

ulrika
Moi

Toivottavasti Vivi kaikki on hyvin lekurissa!

Kävin vihdoin sokerirasituksessa ja yhtä ällöttävää se mönjä oli kuin 5v sitten, en millään meinannut saada sitä alas. Tuli tosi huono olo siinä odottaessa, ja 34 astetta ulkona ei kyllä helpota oloa.
Tekee ihan hyvää tämä saikulla olo, nyt on niin kuuma, että mua supistelee jatkuvalla syötöllä, usein vartin välein. Täällä on jo viikon mittari heilunut 30 asteen tuntumissa ja sama jatkuu. Meillä sisälläkin on 27-29 eli nukkuminen on vähän tuskaista. Ollaan käyty esikoisen kanssa paljon uima-altaalla, eipähän turpoa jalat kun on vedessä. Muuten mun koivet onkin ihan turvonneet.

Onko teistä kellään Rh-negatiivinen veriryhmä? Mulla on ja miehellä on Rh + kuten myös esikoisella. Joudun ottamaan tällä viikolla anti-D-immunoglobuliinirokotteen, ettei kehittyisi vasta-aineita vauvan veriryhmää kohtaan.

Vauva liikkuu paljon ja polkee kanssa välillä tosi ikävästi alaspäin. Se tuntuu reagoivan ääniin ja mun mielentiloihin. Maha on vieläkin pieni, mutta parempi niin, eipähän paina liikaa. Saatan vieläkin herätä yöllä ja huomata, että olen nukkunut mahallani.

Mulla on kotivaa'an mukaan noussut paino vajaan 7kg. Nyt on taas alkanut makea, varsinkin jätski, maistuun eli lisäkiloja on tiedossa :) Mutta ihan ok, kun ei alussa ollut ylimääräisiä kiloja. Lähinnä häiritsee turvotus, kun ei meinaa kengät mennä jalkaan. Meillä ei vielä mistään muusta kun mun mahasta huomaa, et on vauva tulossa. Ajattelin alkaa laittaan kamoja kuntoon, vasta sit kun saan nämä opintoni pois päiväjärjestyksestä.

Aurinkoista heinäkuuta ja hyviä lomia!

Syysmiss.
Voi Vivi, olipas kurjia kuulumisia. Toivottavasti lääkärissä kaikki kuitenkin kunnossa ja verinen vuoto loppuu pian.
Tiedän myös tuon yt:n aiheuttaman paineen töissä. Meillä ihan sama tilanne tänä keväänä, ja on todella joutunut painamaan duunia osoittaakseen tarpeellisuutensa. Onneksi osastolta johon itse kuulun ei irtisanomispaineita kovasti ole, mutta tuntuu silti tosi kurjalta toisten puolesta. Monelta meni kesäloma ihan pilalle.
Jos ei mulla olis juhannukselta kesäloma alkanut, niin olisin joutunut ottamaan saikkua. Oli verenpaineet jo sellaisissa lukemissa. Nyt muuten kun olen viikon ollut lomalla on paineet laskeneet jo ihan normaali rajojen sisälle. Jee!

Maanantain sokerirasitusta odotellessa.... yäk.

...
Oho. Onpas viime kerrasta aikaa,kun oon mitään tänne kirjottanu. Käyny lueskelemassa vaan teidän muiden kirjoituksia ja tuntuu et on menny niin tasaseen tahtiin tää raskaus et ei oikeen tiiä mitä sitä sit edes kirjottais :) On mukavaa et tääl on aktiivisia kirjottajia.

Tosta painosta on ollu puhetta ni mulla painoa on tullu noin 7kg. Ihan normaali määrä ilmeisesti,vaikka painoindeksi oliki alkuun 25. Oon huoletta syöny mitä vaan. Jollekkin viikolle 20 katoin et mitä syön,mut sit mua ei enää kiinnostanu :) Ja en mä nyt sit ihan hullusti liikaa voi syödä ku ei tuota painoakaan kerta kerry liikaa,(ainakaan vielä).

Sokerirasituksessa käyty,siellä kaikki o.k.

Harmillisia tollaset vuodot :( Toivottaasti lääkärissä kaikki mennt hvin.

Mites teillä muilla,onko vaikeuksia nimen kanssa? En millään meinaa löytää mieleistä nimeä. Tai sit jos löydän ni toinen ei tykkää siitä ja toisinpäin :) No eiköhän se sieltä vielä tule,onneks on vielä aikaa.

Jenna 28+4

vivi
Puuuh... lääkäristä selviydytty =) Verenvuotoa ei osattu selittää mutta masussa kaikki oli hyvin. Kohdun kaulaa on hyvin jäljellä (5cm) ja paikat kuulemma napakasti kiinni. Asukki majailee peppu alaspäin. Kohdun suu oli kuulemma myös jotenkin "kärsinyt", ilmeisesti hiivasta joka siis todettiin nyt samalla. Hiivan ei kuitenkaan pitäisi aiheuttaa verenvuotoa mutta mä nyt sitten seurailen tilannetta ja hoidan tuon hiivan pois.

Mutta kyllä tuo pelästytti. Ja havahduin myös siihen että mitään ei ole vauvelille vielä valmiina. Menin sitten nyt iltasella käymään Ideaparkissa ja tarttuihan sieltä mukaan muutama pieni vaatekin =) Sitten olen hetken jo haaveillut sellaisesta Mamas&Papas korikehdosta mutta se on turkasen kallis. Englannista moisen saisi tilattua paljon halvemmalla mutta postikulut on yli 50e. Ja meillä on esikoiselta tallessa ihan hyvä pinnasänky =) Aina sitä vaan haluaa jotain uutta...

Ai niin, moni on jo saanut äitiysapakkauksen. Mä sain hakemuksen vietyä vasta tänään Kelaan. Meni viime tipalle mutta tulipahan sekin nyt sitten aamun paniikissa tehtyä. Nimi meillä on jo valmiina. Esikoisen kohdalla oli sama juttu. Mä ehdotin jotain joka oli jotenkin vaan pyörinyt mielessä ja mies suostui heti. Nyt kävi samoin. Ja sen jälkeen ei jotenkin kumpikaan ole edes miettinyt mitään muuta vaihtoehtoa... eikä toisaalta halua enää miettiäkään ettei mennä ihan sekasin valinnan vaikeudesta. Toinen nimi onkin sitten hankalampi ja kummit!! Onneksi tässä on vielä aikaa miettiä moisia monta kertaa.

Jaahas, jospa sitä vaikka sitten hivenen siivoisi ennen kun majottaudun taas sohvalle.

Syysmiss.
No hyvä että Vivillä ei mitään vakavaa ollut, ilmeisestikään. Onhan noita eri syistä johtuvia raskauden aikaisia verenvuotoja, jotka toki säikäyttävät, mutta ilmeisesti ovat vaarattomia. Joillain saattaa olla vale menkat kerran kuussa koko raskauden ajan, sitten olen kuullut myös hematoomista, eli mustelmista, jotka vuotavat sitten verenä pois. Ja kerta vauva liikkuu ja kaikki vaikuttaa olevan kunnossa niin pakko vaan yrittää olla murehtimatta. Onneksi sulla noita raskausviikkojakin alkaa olla jo hyvin.

Minunkin pitäisi tässä kesäloman aikana tehdä inventaario esikoisen vauva-aikaisiin tavaroihin ja vaatteisiin. Pinnasänky on osina varastossa, se varmaan kootaan vasta lähempänä laskettua aikaa. Rattaat täytyisi katsastaa ja vaunukopan sisukset pestä (varmaankin pesin kyllä esikoisen jätettyä kopan, mutta siitä on kuitenkin yli 2 vuotta aikaa). Sitterin hankinta on oikeastaan ainoa isompi hankinta, esikoisen aikainen sitteri hajosi.

Sain tänään Kelan päätökset (luin verkosta), hakemuksethan jätin viime viikon keskiviikkona, eli tosi nopeasti tuli päätös. Äitiyspakkaus tulee 2 viikon sisään (JEE).
Vähän olin pettynyt, etteivät 6kk tulojen mukaan laskettu vuosiansio riittänyt (Kelan mukaan) jotta niitä otettaisiin huomioon päivärahaa laskettaessa. Aion kyllä laskea uudestaan, ja valittaa päätöksestä tarpeen mukaan.

Mulla on tytölle nimi jo valmiina, tyttöähän meille rakenneultrassa povattiin. Nimi on ollut mulla mielessä jo monta vuotta, tiesin että jos tytön joskus saan niin sen nimen annan. Jos lapsi yllättäen onkin poika, niin sitten joutuukin miettimään.

Syyspaketti
Kiva lukea kuulumisianne. Jos jotakin epäselvää vaivaa on, ei kannata epäröidä kysyä neuvolasta asiaa. Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan olemassa.

Sain lopultakin äitiyspakkauksen kotiin ja olen sitä iloissani tutkiskellut ja osan vaatteista on pessyt ja lajitellut. Kelan päätökset tulivat hitaasti, mutta olin tyytyväinen myös päivärahapäätökseen. Itselleni oli kyllä huomioitu 6 kk:n tulot, joten jos olette saaneet mielestänne väärin perustein päätöksen, kannattaa käyttää se valituslomake, joka tulee päätöksen mukana. Pätkätyöläiselle voi laskea työtuloja sieltä, missä niitä on, jos on välissä työttömiäkin aikoja. Muistaakseni siinä oli sellainen ehto, että tulojen on pitänyt nousta jonkun tietyn prosenttiosuuden verran edellisvuoden verotuksesta, jotta uudet pätkätulot huomioidaan. Tarkemmin en tiedä, koska nuo Kelan kuviot osaavat olla todella monimutkaisia. Siinä ei häviä mitään, jos valittaa ja katsoo, onko mahdollista saada parempi päätös. Itselleni päätös laskettiin sen "paremman" vaihtoehdon mukaan.

Täällä on paisuttu niin paljon, että jotkut luulevat minun odottavan kaksosia. Olo on jo tukala, mutta täytyy iloita siitä, että muuten olen voinut hyvin. Pahinta on yölliset lihaskrampit ja jatkuva heräily, mutta raskaus itsessään on edennyt normaalisti. Nimeäkin on vauvalle mietitty, mutta lopullista päätöstä ei olla vielä tehty.

Hyviä vointeja kaikille!

Varpu
Hyvä, että vivillä kaikki hyvin. Nuo on varmasti kamalia asioita, kun kohdalle sattuu.

Syyspaketilla luullaan olevan kaksoset ja täällä ne kyllä on ja se näkyy!!! Maha on valtava ja lääkäri kirjoitti suosiolla saikkua äippälomaan saakka jo ihan vaan nähdessään minut. Siis tällä mahalla ei juurikaan liikuta ripeästi eikä pitkiä matkoja. Pyörällä ajon olen joutunut lopettamaan ja kohta ei riitä jalat polkimille enää autoa ajaessa.

Tytöt masussa jaksaa hyvin. Liekö helteet vai tilan puute, mutta ovat viime päivinä hieman rauhallisempia olleet.

Mulle kanssa viime viikolla tuli äitiyspakkaus. Ihan kivoja vaatteita. Olen jo pessyt muutaman koneellisen pieniä vaatteita valmiiksi, jotta ei jää viime tippaan.

Syyspaketilla on lihaskramppeja öisin. Mulla kanssa. Jalat aamulla ihan turtana.

Mutta voidaanhan paksusti ja ensi kuussahan varmaan ekat pääsee synnyttämään!!

Varpu 29+1 sekä Onerva ja Esteri

Helinä
Mäkin kuulen jatkuvasti päivittelyjä mahan koosta, mutta kyllähän sitä tässä vaiheessa jo pitääki olla. Serkkuni ja muutama muu heitti minulle myös, että oletko ihan varma että niitä on vaan yksi, mutta taisi olla enemmän vitsiksi tarkoitettu :)

Minä saan kelan paperit etenemään vasta huomenissa kun kirjanpitäjä laskee viimesimmät tulot ja katsoo haetaanko niiden mukaan vai mennäänkö sen vuoden 2008 mukaan. Menee todella viime tipalle, mutta ei kai ne sitä hylkää kun jonkun päivän ennen kolmea kuukautta pitäisi kuitenkin olla perillä. Odotan jo sormet syyhyten sen saamista. Ajattelin sen saamisen jälkeen pestä ja lajitella vaatteet ja petivaatteet kaappiin jo valmiiksi. Samalla näkee mitä pitää vielä ostaa, mutta meillä on kyllä niin paljon vaatteita, että tuskin tarvitsee montakaan vaatekappaletta ostaa. Jonkun yöpuvun ja kotiintulovaatteet varmaan. Minkähänlaisen varustuksen sitä kotiintullessa tarvitsee syyskuussa?

Viime viikolla oli neuvola ja siellä ei mitäänä ihmeellistä. Paino nousee hurjaa vauhtia ja hemppa oli vähän alhainen, mutta muuten kaikki oikein hyvin.

Helinä ja Aku rv 30+3

Syysmiss.
Eka hyvät uutiset: sain juuri äitiyspakkauksen, on kyllä aivan ihana. Tykkään tosi paljon.

Sitten vähän tylsemmät: sokerirasituksessa kaikki arvot yli suositusten ja sain lähetteen ensiviikolle poliklinikalle. Eli raskausajan diabetes. Eli tiukka ruokavalio ja sokerien seuranta loppuraskauden ajan. Eli ei jäätelöä tänä kesänä :(
Ärsyttää tällä hetkellä todella pahasti.

Twiggy
Voi harmi Syysmiss! Kurjaa, että sulle sattui tuollainen vaiva. Onneksi tässä ollaan jo paremmalla puolella vahvasti eli ei loppujen lopuksi tarvitse kauaa kärvistellä.

Me oltiin kesälomareissussa ja Keski-Euroopan 30-asteen helteessä kävely sai kyllä jalat aika turvoksiin. Nyt täytynee ottaa levon kannalta muutama päivä, sen verran väsytti matkailu, vaikka kaikki menikin hyvin. Lentokentän taxfreessä ihmettelivät, että vieläkö mun annetaan lentää...vatsa on siis kasvanut täälläkin.

Meillä on pari vahvaa nimeä short-listalla, mutta lopullista päätöstä ei olla tehty. Mulla on ollut jo vuosia nimi tytölle, mutta se on tällä hetkellä sen verran trendikäs ja suosittu, että mun piti luopua siitä ja keksiä uusia...jotenkin en halua, että luokalla on 10 samannimistä tyttöä, vaikka ei sen tarvitse mikään superharvinainenkaan olla.

Twiggy 32+3

pirita
Moi!
Mulla alkaa hermot menemään tämän kuumuuden vuoksi. Kaksi viikkoa olisi vielä töitä, mutta saa nähdä miten jaksaa, kun nukkuminen tässä lämpötilassa alkaa olla mahdotonta. Öisin supistelee aika kovasti ja suontakin vetää joka yö.

Kävin neuvolassa, hemoglobiini oli lyhyessä ajassa laskenut yli kahdellakymmenellä pykälällä, nyt 114. Rautakuurille määrättiin.

Miten teillä muilla yöt&päivät sujuvat?
Oletteko käyneet uimassa järvessä tai meressä? Sitähän ei ainakaan mun terkkari suosittele (tulehdusvaara), mutta kyllä tekisi mieli...

Voimia,
Pirita 31+0

Syysmiss.
Pahimmasta ärsytyksestä ylipäässeenä päätin ottaa sitten kaiken irti tästä sokerittomasta loppuraskaudesta. Eli keskityn sitten todella syömään terveellisesti vähillä hiilareilla ja rasvalla, jospa painoa ei sitten tulisi enää kuin pari kiloa, on tuota vararavintoa kropassa kuitenkin vielä edellisestä raskaudesta. Onneksi on kesä, grillikausi ja tuoreet vihannekset&marjat. Niillä saa maistuvaa ruokaa aikaan!
Uimisesta, tänään kävin juuri järvessä, ja niin siellä rannalla kävi moni muukin raskaana oleva. Käsittääkseni niin kauan kun paikat on tuolla alapäässä kiinni niin voi uimassa käydä. Eli ihan viimeisillä viikolla ei ehkä enää kannata.
Uiminen on ihan parasta liikuntaa tässä vaiheessa, olo on niin ihan kevyt uidessa. Ja viilentää tietty näillä helteillä. Meillä on tässä 5 min ajomatkan päässä ihana uimaranta järven rannassa. Ollaan esikoisen kanssa käyty siellä nyt helteiden alettua vähintään joka toinen päivä.
Nukkuminen alkaa olla täälläkin ongelmallista. Helteiden alettua ollaan koko perhe myöhästetty nukkumaan meno klo 23-24, silloin on kämppä jo vähän jäähtynyt. Öisin heräilen silti 2-3 tunnin välein joko vessaan tai suonenvetoon. Vatsa välillä myös kipeytyy ja muut paikat puutuu jos makaan pitkään samassa asennossa. Vauva on usein myös hereillä klo 3-4 aikaan yöllä.
Turvotus on näiden helteiden myötä lisääntynyt, jalat on tosi kipeät iltaisin. Helpottaa kyllä aika nopeasti kun käy kylmässä suihkussa ja nostaa sitten jalat ylös.
Yleensä ottaen tahtia on joutunut hidastamaan eikä tuolla auringossa jaksa kauaakaan olla. Kesälomasta vielä kaksi viikkoa jäljellä, sitten pitäisi töihin palata. Saa nyt nähdä ensi viikon pkl käynnin jälkeen mitä sanovat.

Syysmiss 29 tai 30 (nyt en oo varma)

ulrika
Kurja juttu tuo diabetes syysmiss, mutta onneksi osaat suhtautua siihen fiksusti :) Eipä hirveesti ole vaihtoehtoja.
Onneksi Vivillä ei sitten ollut mitään pahempaa.

Mun päivät ja yöt sujuu hikoillessa ja supistuksia sietäessä. Täällä on ihan sairaan kuuma (35 joka päivä), yölläkin lämpötila pysyy reilusti yli 20 ja asunnossa sisällä lähes 30. Onneksi tullaan suomeen ensi viikolla! Mä yleensä tykkään kuumasta kesästä, mutta nyt supistukset ja turvotus tuntuu ikäviltä. Kävin eilen gynellä varmistamassa, ettei supistukset ole vaikuttaneet kohdunkaulaan. No olihan ne pehmentäneet paikkoja aika reilusti, mutta kohdunsuu on kuitenkin kiinni ja sain vastahakoisen luvan lähteä reissuun. Mieluummin lennän muutaman tunnin, kuin kärsin tästä tappohelteestä, joka aiheuttaa hirveesti supistuksia ja saa koivet turpoamaan. Ja suomessa saa sitten vanhempien hoivassa levätä oikein kunnolla :)

Sain gyneltä noottia painosta, sitä on tullut 7.5kg, mikä ei mun mielestä ole paha, kun alkujaan ei liikakiloja ole. Taisi lekurilla olla kovin laihat standardit :)

Mä olen kanssa ajatellut, että uida voi kunhan paikat on kiinni. Mua ei ainakaan kielletty uimasta, vaikka pehmentymään onkin jo paikat alkanut. Esikoista odottaessa kävin vikan kerran uimahallissa rv 38 eikä tullut mieleen, etten olisi voinut mennä kun ei kukaan ollut sanonut, ettei kannata. uin nytkin kun ehdin, se on ainoa tapa liikkua ilman, et hirveesti supistelee.

Tänään tarttui kaupungilla muutama pieni vaate mukaan, vaikka olinkin vannonut, etten osta vaatteita. Nyt saa riittää, koska ennestäänkin niitä on ja saan siskolta ja muilta sukulaisilta riittämiin.

Mulla on alkanut silloin tällöin tihkuun rinnoista jotain maidon tapaista, oletteko huomanneet samaa? aika hassu tunne.

Olen saikulla ensi viikon lomaan asti ja sit pitäisi vielä 2vk olla töitä. Lääkäri polilla oli kyllä sitä mieltä, että en enää menisi töihin, mutta töistä vähän painostetaan, kun silloin on ihmisiä lomalla. Seuraava polikäynti heti suomesta paluun jälkeen, katsotaan sitten miltä näyttää.
Mun maha on vielä jotenkin ihan tolkuttoman pieni, tuntuu, ettei se ole moneen viikkoon kasvanut. Toivottavasti vauva kuitenkin kasvaa, eikä taas tipu käyriltä. Seuraava ultra on elokuun alussa, silloin nähdään. Liikkeet onneksi tuntuu, vaikka välillä onkin pitkiä hiljaisia kausia.

öitä.

rv 28+5

Jenni83 ei kirj
Täällä hikoillaan aamusta iltaan, huh,huh!!!
Meijän talon pihaan paistaa KOKO päivän aurinko.
Puut, eikä pensaat ole vielä kasvaneet täyteen mittaan joten varjosta paikkaa meijän pihasta ei hevillä löydä...Ja sisällä on KUUMA!
En ole koskaan ollut mikään helle ihminen, joten näin monta kuumaa päivää peräkkäin pistää kyllä meikäläisen kropan koville.
Yöt oon nukkunut huonosti vaikka sängyn päädyssä puhaltaa puhallin läpi yön, mutta kun vessassakin tulee käytyä 2-3krt per yö.
MUTTA toisaalta ehkä parempi näin päin, että minä hikoon täällä paahtavassa helteessä nyt, kun että vauva olis nyt syntynyt...

Keskiviikkona kävin neuvolassa ja pissaan oli tullut valkuaista.
Paineet oli hyvät, joten en kauheemmin pelästynyt. Kuitenkin neuvolassa seurataan ja ens viikolla uudestaan neuvolaan.
Paino oli tippunut 2vkon takaisesta käynnistä 200g, kai nyt kun hikoilee, kun sika :D
Mutta maltilliset n.6,5kg tullut kiloja.
Hemoglobiini 120, ollut tosi hyvä koko raskauden, vaikkakin tippunut hieman edellisestä (133 silloin) Hieman on alkanut väsyttään kuitenkin enemmän, mutta voipi johtua tästä ilmasta ja loppuraskaudesta.

Onko kellekkään muulle tullut sellasta APUA-tunnetta?
Havahduin yks päivä, että apua enään 2kk aikaa laskettuun.
Ja tuntuu etten mitään ole tehnyt kotiin mikä näyttäis siltä, että tänne olisi tulossa uusi pieni ihminen.
Vaikka paljonhan on esikoisen jäljiltä jemmassa, ettei ihan nollasta tarvi aloittaa, mutta kuitenkin.
Pesin ja silitin sitten tällä viikolla kaikki vauvan vaatteet ja viikkasin kaappiin.
Aattelin tehdä sen nyt, kun vielä jaksaa, koska jos raskausmyrkytys nyt sitten uusiutuisi ei koskaan tiedä kuinka rankkana se alkaa niin voi ollakkin, että vauva syntyisi 2-3vkoa ennen laskettua. Esikoinen syntyi 2vkoa ennen, joten jos tän kaverin kanssa menisi samanlailla, ei siihen olisi enään kun 6 VIIKKOA!!!
Nooh, oon kyllä asennoitunut, että nyt mennään yli, koska raskaus ollut kaikenkaikkiaan ihan erilainen ja olen voinut koko raskauden paljon paremmin.

Vointeja!

rv 31+6

Twiggy
Kyllä, pieni paniikki on ollut ilmassa, kun tajusin, että aikaa on enää reilut kuusi viikkoa!!! aika paljon tavaraa on jo kertynyt kavereilta, mutta mitään en ole pessyt/järjestellyt tai ylipäätään inventoinut onko kasassa kaikki tarpeellinen. Asunnossa ei tosiaan näytä siltä, et tänne ois joku tulossa. Tänä viikonloppuna oli tarkoitus laittaa kaikki pääpiirteittäin valmiiksi, mutta en ole kuumuudelta jaksanut kuin käydä uimassa ja ottaa päiväunia...ensi viikolla taas reissussa, joten siirtyy taas viikolla mun järjestelyt.

Olen muuten huomannut, että uiminen ehkäisee ehkä tehokkaimmin jalkojen turpoamista! uintipäivinä ei ole ollut nilkat ja jalkapöydät turpenana, vaikka muuten on ollut (nyt helteellä siis, ei muuten).

Syysmiss.
Hah, piti oikein käydä laskurilla laskemassa, millä viikolla olen, eli tänään 29+3.
Pieni paniikki meinas tuossa viime viikolla iskeä, kun tajusin etten ole oikeastaan ollenkaan miettinyt sitä konkreettista tilannetta kun lapsia onkin kaksi! Vielä on myös käymättä läpi suurin osa esikoisen vauvavaatteista ja tarvikkeista. Rattaat pitäisi kaivaa tuolta varaston uumenista ja putsata kuntoon. Samoin pinnasänky joku kerta kasata. Ja kaikkea pientä hankittavaakin on. Vaippatarjouksia olen jo alkanut pikkuhiljaa vahtimaan lehdistä. Niitä kun voi ostaa jo varastoon, vaikka isompaakin kokoa jos halvalla saa. Onneksi esikoinen on jo täysin kuiva, hermo menisi jos kaksia vaippoja täytyisi pyörittää.
Vähän myös pelottaa ja jännittää oma jaksaminen. Esikoisen kanssa ensimmäiset 3 kk meni ihan sumussa. Poika nukkui 30 min jaksoissa ja oli todella vaativa. No nyt monesta kokemuksesta viisastuneena, uskon että tämän toisen kanssa on helpompaa. Haaveissa olisi sellainen nyytti, joka laitokselta alkaen nukkuu yöt vain parilla heräämisellä.
Esikoinen jatkaa päivähoidossa kolmena päivänä viikossa jouluun asti, sitten otan kotiin kokonaan. Suunnittelin näin ihan sen takia, että saan minäkin nukuttua päiväunia vauvan kanssa jos yöt ovat alussa kovin rikkonaisia.
Puuh, kääntyisi nyt tuo aurinko sen verran että takapihalle tulisi varjoisaa. Pääsisi vähän sinne jäähylle. Vielä tunnin saa odottaa.

Syysmiss.
Kaikki vissiin kesälomilla kun niin hiljaista on. Kirjoittelen kuitenkin omia kuulumisia.

Eli mulla silloin sokerirasituksessa kaikki arvot koholla. Eilen oli käynti poliklinikalla, ja sieltä sain mukaan ruokavalio-ohjeet ja verensokerimittarin. Olin jo itseasiassa aikalailla ohjeen mukaista ruokavaliota viikon noudattanut kun sain tiedon kohonneista sokereista.
Yllättävän helposti pääsin kaikesta turhasta sokerista eroon. Pari päivää särki päähän ja kroppa himoitsi sokeria ja kaikkea hiilaripitoista. Nyt ei oikeastaan edes tee mieli mitään makeaa. Jälkiruokana syön maustamatonta jugurttia, mansikoita ja päälle ripaus makeutusainetta.
Pari päivää olen nyt mittaillut verensokeria, ja näyttää lukemat tasaantuneen ihan näin ruokavaliolla. Toivottavasti insuliinia ei siis tarvita.
Paino on myös tasaantunut, on nyt samoissa lukemissa kuin neuvolassa mitattiin 3 viikkoa sitten. Hoitajan suosituksesta noudatan loppuraskauden 1600 kalorin dieettiä, niin ei pitäisi painoa tullakaan enää lisää.
Näin lomaillessa tämä kalorien ja hiilareiden laskeminen sujuu kyllä ihan ongelmitta. Ja rahaakin säästyy kun ei tule lähdettyä ulos syömään :)

pirita
Moi syysmiss ja kaikki muutkin! Lomalla ollaan - mutta nimenomaan sairauslomalla :-(
Tämä keli ei sovi mulle yhtään. Normikesänä (siis ei-raskaana) ottaisin rannalla mieluusti aurinkoa, mutta kyllä tän mahan kanssa on raskasta näin kuumalla.
Jouduin sairauslomalle, kun supistuksia tuli ja ne olivat eräskin ilta työpäivän jälkeen niin rajuja, että säikähdin jo että nytkö vauva syntyy. Levolla onneksi rauhoittuvat.
Mutta lääkäri totesi kohdunkaulan jo pehmentyneen ja lyhentyneen, eli todella rauhallisesti on nyt otettava.

Syysmiss, vaikka sokerien nousu sinänsä kuulostaa ikävältä, syömisen tarkkailu on varmasti vaan hyvästä. Musta ainakin tuntuu, että nämä kelit saavat myös ruokavalion ihan pyllylleen. Tulee vaan syötyä kaikennäköistä turhaa sokeria ja suolaa koko ajan. Mitään kunnollista ei millään jaksaisi alkaa laittamaan...
Mulla ei ole paino kovasti noussut, vain 5 kiloa alusta, mutta huolestuttavaa siinä on se, että 2 kiloa noista viidesta on tullut viimeisen viikon sisällä! Neste kerääntyy kroppaan: huomasin viimeisenä työpäivänä, että mulla oli työsandaalien kuvio jalkapöydässä, vaikka kengät ovat tavallisesti väljät.
Uimisen (siis luonnonvesissä) lääkäri kielsi nyt multa kokonaan. Mutta keksin mennä ammeeseemme. Viileää vettä amme täyteen ja sinne puoleksi tunniksi makaamaan. Olipa raikas olo sen jälkeen!

Nyt on pieniä hankintojakin tehty. Ostin rintapumpun alesta, pari ensi tuttia, harsoja (tiesittekö muuteen, että niitäkin on jo kaikennäköisissä hienoissa kuoseissa? mä en, ja mulla on kyllä tylsiä ja edullisia vitivalkoisia), pari tuttipulloa varulta jne. Pitäisi vielä löytää jostakin suht pientä kokoa oleva kevytpuku tai fleecepuku alkusyksyä varten. Ja sänky on myös ostoslistalla.
Saimme ison kasan vaatteita tuttavalta. Perusvaatteita ei siis tarvitse juurikaan hankkia.

Eli hiljalleen valmistaudumme pienokaisen tuloon... Kunhan nyt malttaisi pysyä siellä mahassa ainakin kuukauden!

t. Pirita 32+0

Jenni83 ei kirj
Heipparallaa!!!

Käväsin tuossa taas torstaina neuvolassa ja nyt pissa oli ok, mutta alapaine hippasen korkea eli 90. Kotona oon äidin mittarilla mittaillut lukemia: 136/92, 156/81, 145/88 jne. Pikkasen koholla, mutta jos ei näe "tähtiä" tai ole kovaa ylämaha kipua ei niin "hätää" jos ei ole valkuaista.
Pissassa tosin saattoi olla ns yksi plussa valkuaista, mutta olin kitannut kuumana päivänä vettä koko aamun ja pissakin oli ihan veden väristä :D Mutta neuvolan täti sanoi, että jos paljon valkuaista se ei haittaa vaikka kuinka olis juonu yms, että se sitten näkyy, mutta nyt saattoi olla saman verran, kun viimeksi.
Vielä ihan seuraillaan neuvolassa.
Esikoisesta myrkytys lähti kunnolla käyntiin vkolla 36 ja enteili pikkasen vkolla34, että jos nyt alkaa sama rumba, alkoi hippasen aikasemmin... No katotaan nyt. Luulin kyllä, että raskausmyrkytyksen mahdollisuus uusiutua toisessa raskaudessa on aika minimaalinen, mutta lääkärin mielestä niin ei ole.
Turvotusta on, viikossa painoa oli tullut 1,4kg :/ OHO!!!
Eli yhteensä nyt tullut hippasen vajaa 8kg.

Mä otin itteeni niskasta kiinni ja aloin siivoomaan meidän ns "romuhuonetta", siellä on työkaluja, lautaa yms rakennus tarviketta sekä esikoisen vanhoja leluja ja vaatteita.
Joskus tulevaisuudessa tästä huoneesta pitäis tulla esikoisen huone, mutta ennen vauvaa se ei kyllä kerkeä, kun talokin vielä hiukan kesken ja rakennustarvikkeille kotona ei oikein muuta paikkaa ole.
Joten vauva tulee nukkuun meidän huoneessa jonkin aikaa...
Jos vaikka vuoden loppuun mennessä sais esikoisen siirrettyä "romuhuoneeseen" ja vauvan sitten esikoisen vanhaan huoneeseen...toivottavasti.
...Mutta siis sain pikkasen raivattua tuota huonetta esikoisen vanhoista tavaroista ja varasin kirppispöydän ja tänään me raijataan ne sinne myyntiin ja toivon, että mitään ei niistä tavaroista tarvi tuoda takaisin!!! Pistin ihan hullun halpaan hintaan ja säästin ihan murto-osan esikoisen vauvan vaatteista ja lajittelin muisto vaatteiksi ja osan pystyn hyödyntään tälle uudelle tulokkaalle (esikoinen tyttö ja tämä toinen tulokas siis poika) ja vain parhaat ja hyväkuntoisimmat kirppikselle ja loput laitoin UFF:lle.
Ja kummasti tuli tilaa huoneeseen...

Sitten vielä muuten, neuvolassa sijainen joka epäili vauvan olevan perätilassa, vaikkakin viikko sitten synnytyslääkärin mielestä raivotarjonnassa...Vauva ollut mun mielestä samassa asennossa vaikka kuinka ja kauan, enkä kyllä ole huomannut, että olis tässä parin viikon sijaan tehnyt näkyvää paikan vaihtoa, että en sitten tiiä...
Mun mielestä on ihan pää alaspäin, koska täällä ylhäällä kylkien tuntumassa tuntuu sen verran kovia potkuja, että ne on pakko olla jalat. Alhaalla nivusen tykönä tuntuu pikku hipelöintiä.
Viikoilla 34-36 laitetaan lähete tayssiin jos epäillään perätilaa.

rv 32+6

Yhteistyössä