Syyskuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja tiiko
  • Ensimmäinen viesti
...
Joo ultrassa käyty ja kaikki oli niinku pitääkin :) Alkuun ei avannu jalkojaan mut lopuks haarovälin avas :) Ulokehan siel selkeesti näkys,niin selkeesti et aloin miettii et olikohan se napanuora. No synnytyksysessä selviää sitte, mulle se ja sama kumpi tulee.... Nyt niin väsy et kirjottelen paremmin myöhemmin.

Jenna 20+0

Mai82
olen ollut vaan tosi saamaton mitä tulee tänne kirjoitteluun.. Teidän reippaampien kuulumisia olen kyllä lueskellut ihan säännöllisesti. On ollut mukava lukea ultra-kuulumisianne, ja hienoa että olette saaneet hyviä uutisia!
Meillä on kunnallinen r-ultra keskiviikkona! Käytiin tosin pari viikkoa sitten jo kurkkaamassa yksitysellä että kuka siellä oikein on :)
Kaikki oli kuulemma hyvin ja poika olis tällä kertaa luvassa :) Meille ei kummallekkaan sukupuolella ollut väliä, mutta mies kyllä sanoi että kuultuaan sukupuolen huomasi juuri sitä vähän toivoneensakin. Ja kieltämättä onhan se hauskaa kun on sitten yks molempia :)) Ja esikoinen saa pitää asemansa perheen ainoana prinsessana!

Ennen tota ultraa mua pelotti ihan tuskasen paljon että onko siellä kaikki okei! Vielä siinä ultraustilanteessakin sydän hakkas tuhatta ja sataa, ja seurailin hermostuneena lääkärin ilmeitä.. Mutta onneksi tuli hyviä uutisia meillekkin! Annoin itselleni jo luvan huokasta ja alkaa vaan nauttia. Esikoisen kanssa en osannut huolehtia ja pelätä lähimainkaan näin paljoa. Kai sitä on vaan tajunnut kuinka onnekkaita me ollaankaan kun on saatu jo yksi terve ja suloinen lapsi. Ja voikohan tällainen onni jatkuakaan.. Toivotaan! :) Mutta nyt loppu turha huolehtiminen stressaaminen!

Me ei myöskään olla ottamassa äitiyspakkausta, vaikka kyllähän se kovin houkuttelevalta näyttää verrattuna vm 2008 joka viimeksi saatiin! Edellinen jäi vaatteiden osalta melko vähälle käytölle, ja kaikki oleellinen ja meille tarpeellinen on vielä tallessa.

Olen vähän kateellinen teille muutamille jotka olette ostaneet omakotitalon! Meilläkin se olis niiiin haaveissa, mutta tilanteen ollessa mikä on eli minä ruhtinaallisella kotihoidontuella ja mies ainoana töissä, niin tää haave saa nyt vielä odotella aikaansa. Rivitalossa asutaan tällähetkellä ja tuossa on kiva piha ja paljon pieniäkin lapsia, joten ei tässä nyt pahemmin valittamista ole. Tilaa vois olla enemmänkin. Ja se oma piha..!!!

Nyt täytyy lähteä tästä kotitöiden pariin. Vielä saattaa ehtiä ennenku esikoinen herää.

Mai 19+3 (ehkä)

Halia
Meille aika varma poitsu tulossa :) Virhe-arvion mahdollisuus toki on, mutta vaikutti aika selvältä ja kätilö suht varmalta.
Rakenne-ultrassa kaikki mallikkaasti ja vastasi viikkoja. Potkaisi sitä ultratuuttia kerran ja sai kätilönkin nauramaan. Aikamoinen vilperi oli muutenkin :)

vivi
Anteeksi kun vierähti hivenen pidempään näidenkin ultrakuulumisien kirjoittelussa. Tuntuu että tässä saa hypätä muiden pillin mukaan sitä tahtia että ei ehdi edes nettiin... puuuh...

Mutta niitä kuulumisia! Ultraus oli tosiaan viime viikolla ja jälleen tuolla Terveystalolla. Se oli viimeinen reissu sinne ellei sitten maksa käyntejä itse. Terveyskeskuksessa ultrataan sitten vielä loppupuolella ja katsotaan painoarvio.

Oli se niiin ihana nähdä pikkunen taas! Ultraaja oli eri henkilö kun ensimmäisellä kerralla ja se oli pienoinen pettymys. Mutta yhtä hyvää palvelua saatiin tälläkin kertaa. Todella tarkkaan siinä tutkittiin kyllä kaikki ja me siellä silmät pyöreinä vaan ihmeteltiin kuinka tarkkaan sitä tosiaan voidaan tutkia tuosta masun läpi. Siellä mitattiin/tutkittiin aivot, sydän, laskimot/valtimot, aortta, pallea, virtsarakko, jalkojen luut, kantapäät... siis todella tarkkaan! Kaikki oli ok, tosin kätilö löysi jotakin nestevarjoja tai jotain mutta sanoi että yksittäisenä löytönä se ei merkitse mitään. Aluksi olin huolissani mutta eipä sitä tässä muuta voi kun odottaa ja toivoa että kaikki menee hyvin. Saatiin taas mukaan sekä tavallisia että 4D kuvia. Ja poika olisi meillekin tulossa =) Sitten meillä onkin kaksi poikaa.

Mies oli erittäin onnellinen uutisesta, hän kun toivoi kovasti toista poikaa. Ja heti alkoi anteeksi pyytelevä selitys siitä miksi hän toivoi poikaa =) Mulle kun asia oli ihan ok. Ainut syy miksi olisin halunnut tytön niin olisin halunnut kokemuksen molemmista sukupuolista. Tämä kun jää meidän viimeiseksi lapseksi niin se tietää sitä että tyttöä ei tähän perheeseen tule. Mutta onneksi läpipiiristä löytyy myös tyttöjä. Teen sitten heidän kanssaan niitä tyttöjen juttuja =)

Ultra olikin sitten se mukavin kokemus viimeisen viikon ajalta. Mä olen jostain syystä kokoajan pahalla päällä tai muuten vaan tosi kireä. Työt ei maistu enkä saa oikein kotonakaan mitään aikaiseksi. Ja pahoitan mieleni todella herkästi ja sitten tuleekin itku. En koe olevani kovinkaan mukavaa seuraa tällä hetkellä =) Vaattet ei istu ja nahkaa kiristää. Mä jo tänään työkaverilta kyselin että voiko vi**kseen saada saikkua =)=) Tarvii kattoo mihin suuntaan tämä tästä nyt kehittyy ja sitten avautua neuvolassa ensi viikolla jos silloin vielä ahdistaa. Onko teillä muilla vastaavia tuntemuksia?

Ja voi tätä nahkan kiristystä!! Maha kasvaa kovaa vauhtia ja varsinkin iltaakohden niin että nahka ei pysy perässä. Ja kyljistä kiristää... ei mukavaa. Ja ultrassa muuten sanottiin että kohtu on kasvanut niin että istukka on nyt takaseinässä. Potkut ja liikkeet tuntuu nyt paljon selvemmin, on tuo kaveri masussa kasvanut ja muutenkin vilkastunut selvästi. Muutaman mojovan (kipeän, ihan kun sähköä saisi mahan sisäpuolelta) potkunkin olen jo saanut, muuten liikkeet tuntuu mukavilta.

Jaahas, taidan mennä pojan kanssa legoja rakentaan. Näyttäisi hänen projekti olevan jumissa =) Mukavaa viikkoa kaikille mammoille ja masuille!!!

Inga
Ultrakuulumisia täältäkin eli kiteytettynä kaikki erinomaisen hyvin! Sukupuolta ei haluttu selvittää eli jatketaan jännityksessä olemista synnytykseen asti. Potkut voimistunut jo siihen malliin että vappuaattona tuntui potku mahan päältä jo niin vahvana että isäkin sai kokea tämän ihmeen :) Hyvää viikkoa kaikille! 20+5

Twiggy
Vivi: vähän samanlaisissa fiiliksissä on mennyt alkava viikko eli jostain kumman syystä ottaa päähän vähän kaikki eikä kuitenkaan mikään erityisesti...onneksi voi syyttää kaikesta hormoneja!

Vatsanahkaa kutittaa ihan hervottomasti, olen yrittänyt rasvailla ahkerasti apteekin perusvoiteilla ja kookosöljyllä ja mitä nyt on käteen sattunut, jos se vähän ehkäisisi mahdollisten raskausarpien syntyä.

Tyyppi potkii paljon, mulla on jo pari viikkoa näkynyt potkut myös ulospäin, jos sattuu monottamaan suoraan "ylös" vatsanahkaan. Tulee sellainen kumpare hetkeksi vatsaan, aika hulvattoman näköistä ;) Potkut ei kyllä satu yhtään, vaikka aikamoinen temmellys käykin, varsinkin iltaisin. Ja joogastessa, tyyppi joogaa mukana!

Kiva, että kaikilla on ollut hyviä ultrakuulumisia.

Twiggy 22+6

Syyspaketti
Mukavia ultrauutisia teillä monilla. Itse en ole päässyt vielä rakenneultraan, joten meillä ei tiedetä, kumpaa odotellaan. Toisaalta on ihan sama, tuleeko tyttö vai poika. Lapsi on ensimmäinen ja tervetullut. Vaatteita olen ostellut ihan valkoisia ja neutraalin värisiä. Ne käyvät sitten kummalle tahansa. Mitään isoja hankintoja en ole ostanut. Vaunuja pitäisi hiljalleen alkaa tarkastella, millaisia niitä on myynnissä. En oikein tiedä niistä mitään, millaiset kannattaisi ostaa ja paljonko käyttää niihin rahaa. Toinen pakkohankinta on tietysti autoon turvakaukalo/istuin. Niistäkään en tiedä juuri mitään. On tässä vielä aikaa miettiä näitäkin asioita.

Varpu
Heippa kaikille!

Täälläkin tänään rakenneuä onnellisesti takana. Kaikki todella hienosti pikkuisilla. A painoi 330 g ja B painoi 335 g. Neuvolakorttiin tuli merkintä kahdella plussalla, kun ovat niin kovin liikkuvaisia. Ja tätä poikavoittoista joukkoa minä nyt sitten tasoittelen kahdella tyttärellä :).

Nyt jää jutustelu vähemmälle, kun poika tuolla kaipaillee. Jaksamisia kaikille!

Varpu 20+3

Helinä
Onneksi olkoon kaikille hyvistä rakenneultra kuulumisista, niitä on aina mukava lukea :)

Mulla oli tänään neuvola, jossa kaikki hyvin. Hemppa oli edelleen alhainen 115 vaikka olen syönyt rautatabletteja jo viime käynnistä jolloin oli 112, no eiköhän se siitä nouse. Paino oli lähtenyt hurjaan kiitoon 900g vko!!!!! Varmaan johtuu minun viimeaikaisesta makeanhimosta jota en ole pystynyt vastustamaan, joten nyt pitää olla tarkkana kuin porkkana ja vastustaa todella kaikkea lihottavaa. Terkkari puheli nimittäin, että on nyt noussut paino puolet siitä mikä olisi hyvä nousta. Itseä jäi kyllä kalvamaan tuo kun aiemmin tullut vaan 285g vko ni nyt noin paljon. Kohdunpohjan mitta oli 16 ja syke ja liikkeet hyvät :)

Helinä ja Aku 21+5

Syysmiss-
Rakenneultrassa käytiin aamulla. Kaikki siellä oikein hyvin, koko vastasi viikkoja. Ja....... suurella todennäköisyydellä meille olisi tulossa tyttö <3 <3<3
Meillä siis ennestään poika, ja olin jotenkin ihan asennoitunut siihen että poika on tämä toinenkin. Tietty vielä pieni mahdollisuus on, että poika tulee eikä siinä mitään, mutta myönnän kyllä olevani innoissani tytöstä!
Voi, tuleekohan tästä työnteosta tänään enää yhtään mitään?!?!?!? Olen vaan pelkkää hymyä. Jotenkin niin konkretisoitui tämä odotus.
Helinä: mulla ekassa raskaudessa paino nousi miten sattui. Jossain kuussa oli tullut 0kg ja seuraavassa oli sitten tuo samainen 900gr viikossa. Älä huolehdi liikaa painosta, yritä vastustaa mielitekoja. Anna itsellesi vaikka yksi päivä viikossa jolloin saat syödä mitä haluat. Se on parempi, kun että joka päivä herkuttelee. Kerralla ei nimittäin jaksa syödä niin paljoa herkkuja. Mutta tiedän, vaikeaa se välillä on. Onneksi tässä toisessa raskaudessa minulla ei ole ollut mielitekoja.

Syysmiss 19+6 ja niin onnellinen!!

Halia
Eilen tunsi mieskin ensimmäisen potkun :) Tänään on 21+1 eli ilmeisesti aika aikaisin?
Kova on potkimaan ja eilen illalla äityi potkimaan todella kovaa kun selälläni sohvalla makasin ja tunnustelin. Ei satu (vielä), mutta tuntuu tosi hassulta muljahtelulta silloin kun potkut ovat kovia :)

ulrika
Hyvää äitienpäivän iltaa kaikille!

Vaavin potkut tuntui tänään äitienpäivän kunniaksi ulkopuoleltakin :) Olikin ollut hiljaista jo pari päivää ja olin ehtinyt jo stressaamaan ihan hirveesti, jotenkin pelottaa, että joku menee pieleen tämän raskauden kanssa. Viikon päästä onneksi vihdoin rakenneultra. Näin unta, että olisi tyttö tulossa, katsotaan ensi viikolla. Ihan sama, kunhan vain vauvalla on kaikki hyvin.

Jenni meidän 5-v on aivan samanlainen prinsessa :) Kauheeta vaatteiden vaihtoa ja hienostelua elo sen kanssa.. Mitä pinkimpää ja kiiltävämpää, sen parempi.. Toivottavasti menee nopeasti ohi tämä vaihe.
Mulla on kanssa ollut pinna kireällä viime aikoina. Olen kyllä oikeasti stressaantunut, kun pitäisi saada gradu valmiiksi ennen vauvan syntymää enkä millään meinaa töiden ja esikoisen kanssa ehdi tekemään tarpeeksi hommia. Mies oli onneksi muutaman viikon täällä, sain hieman hengähtää. Loppuraskaus menee näillä näkymin aika yksin, täytyy vaan kiristää hammasta. Toivon, ettei mun stressaaminen vaikuta liikaa vauvaan.

Kävin perjantaina uimassa pitkästä aikaa enkä meinannut mahtua uikkareihin :) Mutta uiminen kyllä teki hyvää, on jotenkin raskas olo, vaikkei maha vielä ole oikein kasvanut eikä painoakaan ole järin paljon tullut.

Närästääkö jotain muuta? Mulla on ihan tuskaista, samaa oli ensimmäisessä raskaudessa. Ihan sama mitä syön, aina iltapäivällä tuntuu siltä kuin joku valelisi etikkaa kurkusta alas. Lääkäri määräsi Gavisconia, mutta ei sekään aina auta. Usein juon kylmää maitoa, se helpottaa. Sen lisäksi mulla kanssa nahka kutiaa, etenkin rinnoissa, muuten ei ole onneksi vaivoja.

Miten Suomessa on, kontrolloidaanko siellä toksoplasmoosia? Mulla ei ole sitä vastaan vasta-aineita ja joudun käymään joka kuukausi verikokeissa. Sen lisäksi mua pistellään myös vihurirokon varalta, koska sitäkään vastaan en ole immuuni.

rv 20

SYYSMASU
Hei!
Otatteko äitiysavustuksen rahana 140eur vai pakettina? Katsoin tänään kelan sivuilta paketin sisältöä. Kivalta näyttää sekä 09 että 2010 paketit. Taidan toivoa 2010 mallin mutta voipi olla, että tulee se 09 koska lähetän hakemuksen jo tällä viikolla...
Toivottavasti on ollut mukava äitienpäivä kaikilla :)

Jenni83 ei kirj
Neuvolan täti pisti mut saikulle tänään.
Ollut tässä parin viikon aikana usein päänsärkyä ja tänään sitten töissä "näin tähtiä" ja oli huimausta. Soitin neuvolaan ja käski tulla mittauttaan verenpainetta.
Verenpaineet oli vähän koholla 148/90, pissa onneksi puhdas.
Perjantaina meen taas. Esikoisesta oli se raskausmyrkytys ja samaa en halua uudestaan kokea...
Mutta silloin paineet alkoi nouseen vasta vkolla34, että nyt ollaan vasta vkolla23 :(
No nyt sitten lepoa ilman työstressiä ja katotaan perjantaina uusiksi.
Voi olla, että tää väsymyskin tekee koska joudun öisin herään vessaan 2-3krt ja viimesellä kerralla pyörin sängyssä tunnin kaks ennen, kun uni tulee. Joten yöt TOSI katkonaisia!
Onneksi ens viikko lomaa niin saa ottaa rennosti.

Mä kärsin kans närästyksestä.
Esikoisestakin kärsin ja nyt sama homma.
Mua vaivaa myös välillä liitoskivut, jalka ei nouse ja vaikee välillä kävellä, kun sattuu.
Ihania vaivoja :D

Vauva on liikkuvainen, mun kanssa valvoskelee öisin :)
Ja nyrkkeili niin vimmatusti, kun neuvolassa sydänääniä kuunneltiin.
Maha meni toissa päivänä ihan hassun muotoseksi, ihan kun olis pyllyä nostanut, kun oikea puoli nousi ylös :) hassun näköistä!

Mutta tää rouva menee nyt peiton alle.
Vointeja!

rv: 23+0

Syysmiss-
Melko varmasti otan äitiyspakkauksen. Esikoisen pakkauksen vaatteista moni vaate tuli käytettyä ihan nyppyiseksi ja osa tahraisia (puolukkamehua, pojalla oli sammasta). Ja vuoden 2006 pakkaus oli tosi poikavärinen, paljon sinisen sävyjä. Uusi pakkaus on tosi ihanan värinen.

Mulla oli kanssa ihan kamalaa närästystä ekassa raskaudessa. Tällä kertaa ei ole onneksi vielä ainakaan ollut (koputtaa puuta). Ekassa raskaudessa alun pahoinvointi jatkui närästyksenä noin rv15 alkaen ihan loppuun asti. Yksi ajatus jonka muistankin sektion jälkeen oli, että hei, ei enää närästä!!! Todella ärsyttävä vaiva.
Verenpaineet pysyneet mulla nyt kurissa, luokkaa 135/89, eli siinä rajoilla mennään. Olen yrittänyt vähentää suolaa ruoasta, salmiakkia ja lakua en ole syöny ollenkaan, ja olen pyrkinyt päivittäin liikkumaan vähintään sen puoli tuntia.
Vaa'alla kävin eilen, ja painoa on tullut ehkä vajaan kilon verran lisää.

Eilen mies tunsi ekaa kertaa vauvan liikkeet. Sattui vauva justiinsa potkasemaan oikein kunnolla eteenpäin ja miehen käsi oli kohdalla. Yleensä potkut on vielä niin vaimeita ettei niitä tuosta päältä tunne.

Istukka mulla oli ihan alhaalla takana, katsoi ultrassa vielä alakautta varmuudeksi ettei ole kohdunsuun päällä. Rv 36-37 sitten synnytystapa-arviointiin.

Syysmiss 20+2

Helinä
Heipä!

Juu nyt olen vastustanut mielitekoja (sunnuntaita lukuunottamatta) melkein viikon ja silti paino nousee samaa tahtia, joten alkaa tuntu, että teenpä mitä tahansa niin se menee miten haluaa. No ihan sama, teen parhaani syödäkseni terveellisesti ja kohtuullisesti ( tahtoo olla koko ajan nälkä :) ja se kertyy mitenkä kertyy. Jospa se jossain vaiheessa tasaantuisi. Minulla on seisomatyö niin rupee kyllä ylimääräsiet kilot tuntumaan pikkuhiljaa jalkapohjissa illalla, tai sitten siihen vaan nyt kinnittää huomiota.

Närästystä on mulla kans. Aiemmin ei ole ollut oikeastaan ikinä, mutta tänäänkin koko päivän. EI hirveän pahana luulisin. Kurkussa tuntuu semmosella 10 sentin matkalla polttavalle. Mitäs närästyslääkeitä saa syödä mihin ei tarvitsisi reseptiä?

Kävimme miehen äidin ja mummojen kanssa eilen äitienpäivälounaalla ja tarjoilija antoi lounaan loputtua kaikille äideille ruusut ja minäkin sain :)

Lisäksi mieheni oli ostanut minulle äitienpäivälahjaksi Bola-korun. Oli muistanut kun joskus kattelin niitä netistä, mut en ole saanut aikaiseksi tilata. Löysi sitten kultaliikkestä semmoisen niin sain semmoisen, oli kyllä ihana ylläri :)

Helinä ja Aku 22+3

pirita
Heipä hei!
Tutun oloisia vaivoja - närästys vaivaa täälläkin. Tosin onneksi hyvin satunnaisesti. Kävin lääkärissä ja sain reseptin, mutta olen joutunut ottamaan lääkkeen vain kerran sen jälkeen. Mulla kipu ei tunnu kurkussa tms. vaan heti rintojen alla polttelee. Sama homma vaivasi edellisessäkin raskaudessa: silloin söin närästyslääkkeitä kuuriluontoisesti kolmen kuukauden ajan!

Vatsa ei ole kovin paljon vielä kasvanut, vaikka sikiö on kasvanut täysin normaalisti. Omituista. Mutta ehkä vertaan tätä liiaksi ensimmäiseen raskauteeni, jolloin sain kaksoset. Silloinhan vatsa oli tietysti valtava.
Ja nyt oli lähtöpainoakin enemmän, joten siksikään kasvua ei niin helposti huomaa - näyttää todennäköisesti siltä, että rouvalle on ruoka maistunut tavallista paremmin :)

Nukkuminen on mullakin vaikeaa. Nukun yleensä mahallani, joten nyt tuntuu, että koko ajan on jompi kumpi kylki ihan puuduksissa.

Maanantaina saa jo viedä töihin ja kelalle lapun äitiyspäivärahasta! Kuinkahan kauan siihen äitiyspakkauksen saamiseen menee? Sitä päivää odotan kovasti!
Hyviä vointeja kaikille!
t. pirita

LKJH
Kirjoitin raskauteni ja ketjun alussa vain 1 viestin, ja sitten käytännössä en saanut enempää aikaiseksi tai jotain:) nyt ollaan jo mukavasti paksuna, ja tulisin uudella yrittämällä ryhmään mukaan, mikäli huolitte!

Laskettu aikani tarkentui sitten 1.9. Olen saanut mukavankokoisen mahan jo! Enää 6 viikkoa töitä, sitten kesäloma, ja sitten äitiysvapaa. Odotan tätä kesää kovasti, jotenkin nautin ajatuksesta että saan olla kotona pari kk hyvällä tuurilla ennen vauvaa ja helliä koko ajan miestäni:)

Np-ultrassa kaikki hyvin, ei turvotusta ja riskiluku 1:13 000 mikä ilmeisesti on varsin hyvä. Rakenneultrassa 22.4. kuitenkin paljastui, että vauvan oikea munuaisallas on 5mm eli hivenen isompi kuin vasen. Lääkäri ei kylläkään nähnyt mitään syytä jatkotutkimuksiin, oli kirjoittanut vain että "kontrolloidaan halutessa". No tottakai minä halusin, ja olenkin nyt kuun lopussa menossa uudelleen näytille. Kaikki äitiyspolilla sekä neuvolassa ovat vakuuttaneet, ettei vauva ole mitenkään viallinen, eikä hänellä ole hätää, kuulemma ihan tavallista etenkin pojilla, ja pojanhan me ultran mukaan saammekin. Kyseessä voi olla ohimeneväkin ilmiö. Mutta kokemattomana haluan kuitenkin seurantaa ja sitä nyt sain, vaikka neuvolantäti ei meinannut suostua varaamaan aikaa!

Olo on muuten hyvä, mutta vasenta nivusta pakottaa kovasti kävellessä ja noustessa. Kivuttomia suppareita on ollut jo jonkin aikaa. Liikkeet olen tuntenut selvinä rv 18 saakka, ja pari viikkoa ne ovat näkyneet päällepäinkin, tönäisyinä ja vatsan liikahteluna. Istukka kuulemma on edessä, mikä vaikeuttaa liikkeiden tuntemista, mutta ei minulla siitä ole kokemusta, aika vahvasti tunnen kyllä kaikki.

Sokerirasitukseen olen menossa kuun lopussa. Neuvolassa on ollut vähän epämukava asioida, kun täti ei ole meinannut muistaa aina tehdä kaikkia asiaankuuluvia hommia, mm. varata np-ultraa (varasin itse viime tipassa kun mitään ei polilta ollut kuulunut, olivat siellä ihmeissään tädin touhusta), valmennuksistakaan ei saa tietoa kuin pyytämällä ("ai niin, enkö ole muistanu näitäkään antaa") jne. Onneksi tiedän mitä odottaa ja pyytää, niin en jää ilman mitään tärkeää. Ihan muuten mukava mutta jotenkin seko.. Aloituspainostakin on kaksi eri versiota, hänen muistiinpanoissaan ja neuvolakortissa. Neuvolakortin paino on todenmukainen, hänellä on 3kg liian alhainen paino koneellaan, muttei suostu sitä muuttamaan! Joten kun olin saanut "oikeasti" painoa lisää 2kg, näyttää hänen laskurinsa 5. Moitteethan siitä sai, kun muutenkin on lähtöpainoa liikaa. Parisataa grammaa on tullut nyt viikossa kuulemma, ei yhtään saisi enää tulla loppuraskaudessa. Mutta vauvahan on vasta puolikiloinen, tuleehan sitä väkisin, vaikka söisin vain jääkuutioita..

Rakas aviomieheni on innoissaan vauvasta! Ollut kylläkin koko ajan. Saimme jo lipastollisen vauvanvaatteita lainaan ja lisää on tulossa! Tuskin tarvitsee ostella kovin kummoisia itse. Vaunut on ostettava, ja niissäkin säästämme ostamalla käytetyt. Pinnasängyn saamme ja hoitopöydän, jotka isäni on tehnyt veljeni perheelle ja meille yhteiseksi.

Käteni ovat suurimman osan päivästä turvonneet ja tunnottomat, hartiapinne on kehittynyt nyt kudosten turvotessa niin pahaksi, etteivät tavarat pysy käsissä. Käyn kyllä fysioterapiassa, muttei se ole vielä tehonnut. Pahempaa on kuulemma luvassa loppuraskaudessa, sanoi hierojani. Niska-hartiaseutuni on työn takia muutenkin vahingoittunut ja nyt vielä nesteen kertyminen kudoksiin tekee olosta melko tukalan. En oikein aina kykene tekemään työtäni kunnolla, ja mietinkin, että kehtaisinko pyytää sairaslomaa jotta saisin levätä - lepopäivinä käteni ovat paremmat, kun niillä ei tehdä raskasta työtä. Mutta neuvolassa minulle sanotaan vaan, että kaikki kivut ala- sekä yläpäässä ovat normaaleja eikä kukaan väläytäkään sairasloman mahdollisuutta. Mieheni on sitä mieltä vahvasti, ettei minun tulisi enää mennä töihin, mutta säälin niin kollegaani, joka jäisi onnettoman sijaiseni kanssa yksin, etten ole vielä raaskinut.. Tuttava tekee kevyttä konttorityötä ja on toista kuukautta saikulla, kun tunsi muutaman supistuksen - minulla niitä kivuliaitakin oli jo alussa, ja hysteeriseksi oloni tunsin kun neuvolassa niistä mainitsin..

Mutta enköhän jotenkin selviä nämä 6 vkoa.. ainakin koetan. Olen iloinen vauvamahastani ja onnellinen mieheni kanssa, ne auttavat jaksamaan! Jaksan tuskin odottaa, että saamme poikamme maailmaan, isänsä on niin täpinöissään ettei meinaa housuissaan pysyä!

Pitkä oli sepustus, ja jos huolitte vielä mukaan, koetan kirjoitella ahkerammin!

LKJH 24+2

Syyspaketti
Meitähän sitten on useampi, joilla la on 1.9. :)

Minäkin kamppailen herkkuja vastaan, mutta syön silti niitä, koska en vain pysty vastustamaan. Jäätelöä voisin syödä loputtomiin. Onkohan kalsiumin puutetta? Paino on noussut nopeasti useita kiloja sitten alkuraskauden. Neuvolassa vain lohduttelivat, että laihdutat sitten synnytyksen jälkeen ja imettäminenkin laihduttaa, jos vain pystyy imettämään.

Helteet ovat alkaneet ja olo on välillä todella tukala. Olen joutunut jättämään kaikki allergialääkkeet pois, joten siitepölyaika on todella ikävää. Ehkäpä pitäisi konsultoida jotakin erikoislääkäriä, olisiko olemassa raskausystävällisiä allergialääkkeitä, sillä nuo entiset lääkkeet sisältävät kaikki kiellon käyttää niitä raskauden ja imetyksen aikana. Olenkin pysytellyt ihanista säistä huolimatta sisätiloissa, joissa on koneellinen ilmanvaihto ja suodattimet, jotta ei tarvitse turhaan hengitellä siitepölyjä eikä hirveästi hikoillakaan.

Tuosta äitiysavustuksesta kyselitte, niin meillä otetaan äitiyspakkaus, koska lapsi on ensimmäinen ja lähes kaikki tarvikkeet ja osa vaatteista joudutaan ostamaan ja hankkimaan itse. Äitini on ostanut runsaasti vaatteita ja pinnasängyn. Loput tavarat hankitaan itse ja kaikki todennäköisesti uutena, jos ei sopivia käytettyjä ole lähipiirissä myynnissä. Äitiyspakkaushakemusta en ole Kelaan vielä toimittanut, mutta luin jostakin uutislehdestä, että tässä kuussa alettaisiin toimittaa jo vuoden 2010 äitiyspakkauksia. Toki vanhoja jaetaan niin kauan kuin niitä riittää. Itselleni on ihan sama, kumman paketin saan, mutta onhan uusi aina uusi. Hyviä vointeja kaikille. Jännityksellä odotan pääsyä rakenneultraan ja sen kuulumisia. Täällä voidaan ihan hyvin, mitä nyt päivittäin närästää.

Twiggy
Hei Syyspaketti: mä sain neuvolalääkäriltä reseptin Cetiritzin allergialääkkeelle ja Lomudal-silmätipoille + Flixonase-nenäsuihkeelle ja olen käyttänyt niitä päivittäin jo muutaman viikon ajan. Perinteinen Zyrtec on myös luvallisten antihistamiinien listalla, eli kyllä sä voit huoletta lääkitä allergiaoireita.

Lähes kaikki lääkkeet sisältävät kiellon käytöstä raskausaikana, koska niitä ei ole tutkittu raskaana olevilla. Tutkiminen on kallista ja hankalaa, helpompi on lätkäistä kieltolauseke käyttöohjeisiin. Zyrtecistä ja Cetiritziinistä olen kuullut monilta muiltakin, että on sanottu lääkärillä olevan ok myös raskausaikana, varsinkin ensimmäisen kolmanneksen jälkeen ja sehän me ollaan kaikki jo kai ohitettu.

LKJH: tervetuloa mukaan, mullakin la 1.9.!

Uteliaisuudesta kysyn vielä galluptyyppisesti, että paljonko teillä on se paino sitten noussut, kun moni sitä täällä tuskailee? Mulla oli viime neuvolakäynnillä ktoukokuun alussa noussut paino tammikuun alusta 5,5 kg. Eivät kommentoineet juuta tai jaata, joten oletan sen olevan normilukemissa kumpaankin suuntaan. Isoltahan se kuulosti, vaa'an lukema siis, vaikka kuinka yrittää järkeillä että tottakai se paino nousee ja nousee varmaan kiihtyvällä tahdilla koko ajan.

Makeata tekee mieli, varsinkin jäätelöä, vaikka aikaisemmin en ole oikein ollut makean perään.

ulrika
Tänään oli rakenneultra. Kaikki hyvin ja poika olisi meillekin tulossa. Kovin on poikavoittoinen tämä porukka. Täytyy tässä totutella ajatukseen pojasta, olin jotenkin asennoitunut toiseen tyttöön. Lääkärin mukaan vauva on pieni, kaikkien kasvukäyröjen alareunalla. Ja pieni on vielä mun mahanikin, vastaanotossa polilla kuvittelevat, että olin menossa np-ultraan :) Istukka on takana, sekin vaikuttaa. Potkut tuntuu tosi voimakkaina ja usein jo uloskin, niihin ei kyllä kyllästy (aikaan vielä.)

Twiggyn gallupiin suurinpiirteinen vastaus, en ole oikein tarkasti seurannut painonnousua. Viime käynnillä (n2vk sitten) oli tammikuun alusta tullut 3kg. Nyt on varmaan tullut jo enemmän, maha on kasvanut viime viikkoina. Mulle tuli esikoisen kanssa 10kg ja ne jäi kaikki synnytyssaliin eli en kauheesti jaksa murehtia painonnousua nytkään. Mä laihduin imetyksen myötä ihan hirveetä vauhtia, tytön ollessa 3kk paino oli pudonnut 4-5kg raskautta edeltävästä painosta ja laihduin siitäkin vielä aikamoiseksi ruipeloksi siinä vaiheessa kun lopetin imetyksen (11kk). Raskauden loppuvaiheess ei oiken tullut painoa, koska maha painoi niin, että tuntui kuin vatsalaukku olisi ollut kylkiluissa eikä siis ruoka maittanut. Nyt olen kyllä syönyt enemmän, kun oli varsinkin alkuun koko ajan nälkä.Makeeta ei tosin tee hirveesti mieli, enemmän ihan oikeeta ruokaa. Koitan jaksaa liikkua mahdollisimman paljon, tosin en ehdi "oikeeta" liikuntaa harrastaan kauheesti, mutta arkiliikkuminen riittää aika pitkälle. En käytä autoa tai julkisia juuri ollekaan, vaan liikun kävellen tai fillarilla suurimman osan ajasta. Kaupassakin olen vielä jaksanut käydä kävellen, siihen taitaa kyllä pian tulla loppu, kun supistelee niin paljon.

Nyt iltakävelylle nauttiin auringosta ja sit syömään :)

Aurinkoista ja lämmintä viikkoa kaikille.

Syyspaketti
Twiggy: Ei se viisi kiloa paljoa ole, ja varsinkin jos on lähtötilanne ollut normaali. Niin vähästä en itse kyllä ottaisi ollenkaan stressiä. Painoa on tullut itselleni raskauden aikana reilusti yli 10 kg lisää, ja se on liikaa, kun jo ennestäänkin oli pikkuisen ylipainoa. Normaalit vaatteet ovat vaihtuneet hiljalleen telttoihin. Kauhulla odotan raskauden jälkeistä laihdutusoperaatiota. On se oma vauva kuitenkin sen vaivan arvoista!

Inga
Hei taas kaikki!
Kiloja tullut viime käyntiin mennessä 4 eli ei huolestuttavaa. Alussa ei kyllä tullut yhtään ja nyt oli 6 viikossa tullut nuo 4 kiloa eli siinä mielessä suunta ei kovin hyvä mutta en nyt ajatellut välittää kun ei ollut ylipainoa lähtötilanteessa ja koen syöväni melko terveellisesti. Ruuan määrä on lisääntynyt mutta laatu edelleen ok. Liikunta erittäin minimissä täytyy tunnustaa. Alussa en jaksanut/pystynyt ja nyt se on lähinnä kävelyä. Aikomus oli kyllä jotain ihan muuta kuten esim jumpassa käyntiä...
Tänään sain pienen jee-minusta-tulee-äiti kohtauksen ja laitoin äitiyspakkauksen tilaukseen. Uusi pakkaus ilmeisesti nyt jaossa eli sitä odotellessa!
Työniloa :)

Syysmiss.
Galluppiin. Painoa tullut raskauden alusta 4kg. Ihan alussa tuli 2kg kun oli niin huono-olo ja oli "pakko" syödä koko ajan. Sitten paino pysyi pitkään samana, ja nyt viimeisen 4vkon aikana on tullut tuo toiset 2 kg. Mulla jäi edellisestä raskaudesta kiloja noin 6, enkä saanut niitä laihdutettuja. Normaalipainon rajoissa olen silti (tosin siellä ylärajalla). Yritän, että paino ei nousisi yhteensä 10 kg enempää tällä kertaa. Mutta jos nousee, ni sitten nousee. Ei se niin vakavaa.

Eipä ihmeempiä, töissä kova kiire seuraavat pari viikkoa.

pirita
Gallupiin: Puoli kiloa on tullut alkupainosta lisää (kaksi viikkoa sitten), mutta mulla oli kyllä "vararavintoa" jo ennestään jonkin verran eli vauva on käyttänyt niitä :)
Koko ajan on kyllä kauhea nälkä. Seuraavalla neuvolakerralla on varmasti paino noussut.

Mä muuten otin apteekin farmaseutin suosituksesta Heinixin, kun oli niin paha olla. Farmaseutti väitti, että sekin sopii raskaana oleville. Toivottavasti näin on!

Yhteistyössä