Syyskuun tulokkaat 2010 **** Maaliskuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä,kiitos!)

primrose, älä oo huolissas, kyllä ne liikkeet varmasti vielä tuntuvat! Monilla on nyt kauhean aikaisin tuntuneet, itse en osaisi kyllä vielä yhtään tietää, mikä on liikettä ja mikä suolen pulputusta :D Tosin ekaani odotan, joten en tiedäkään, miltä liikkeet tuntuu. Yksi ystävä kysyi kyllä, että oonko yrittänyt maata sängyllä ja havannoida tuntuuko mitään mutta vastasin sille vaan, että njääh, kyllä niitä liikkeitä sitten kerkiää tuntea ihan riittävästi myöhemmin :D Odotan sitä kyllä, että mäkin tuntisin ne vauvan liikkeet mutta en nyt turhaan toivo vielä mitään, lohduttelen itseäni vaan, että en mä sellaisen hädin tuskin viisisenttisen kirpun liikkeitä voisi edes tuntea vielä.

Siitä mulla oli kyllä tunne, että Nöpö majailis enemmän tuolla vasemmalla puolella ja sieltä se ultraajakin sen löysi. En osaa sanoa, mistä tunne tuli, oli vaan sellainen olo.

Pahoinvoinnista kyseli primrose myös, edelleen aamupahoinvointia täällä ja oksennan toki myös, jos tulee liian nälkä muulloinkin päivän aikaan. Ruokailuvälejä ei todellakaan saa päästää liian pitkäksi. Aamut on tasapainottelua, en oksenna joka aamu mutta mun on kyllä syötävä aamu ihan putkeen ja tietyllä rytmillä, jos tahdon välttää oksentamisen. Nytkin viikonloppuna kun oltiin appivanhemmilla ni mä vetelin ruokaakin jo aamu kymmeneltä, kun anoppi tekee aina tosi aikasin päiväruuan. Olipa hyvä vedellä, kun pääsi noin vaan valmiiseen pöytään :D Aikaisemmassa elämässä ei puhettakaan, että oisin mitään saanut alas tohon aikaan, nyt on vaan pakko. Mulla on sellanen fiilis, että tällästä tasapainottelua tää varmaan tulee olemaan koko raskauden ajan, ainakin suhtaudun niin, ettei tästä eroon pääse.

Sitä mä naureskelinkin appivanhemmille, että tässä alkaa mun persoonallisuus muuttua. Aiemmin oon ollut tosi illanvirkku ja aamuntorkku, nyt oon illantorkku ja saatan herätä "aikaisin" eli yhdeksältä pirteänä. Kai ny, kun menen nukkumaan ennen kymmentä :D Lisäks on toi aamusyöminen, oon kuulunut siihen ryhmään, etten saa aamuisin mitään alas ja toki siis aamut on olleet mulle lähempänä kahtatoista vapaapäivinä. Nyt oon jo ennen kahtatoista syönyt ekan aterian yleensä ja runsain mitoin aamupalaa. Päiväunia en oo koskaan tykännyt ottaa, nyt nukun ainakin yhdet. Lisäks mä oon ollut aika tasainen ja lempeä ihminen ja nyt oon ärtyisä, hyvin kärsimätön ja erittäin kipakka olento, joka itkee runsaasti ja ärähtelee vielä enemmän. Appi siihen kommentoikin, että tuleeko olo, ettet tunne aina itseäsi enää ja oli pakko nyökätä, että enenevissä määrin näin kyllä. Voi mies rassukkaa, todettiin siinä sit yhdessä, hymy huulilla kyllä. Mites muilla? Uusia piirteitä tullut persoonaan tms.?

Pirteätä viikkoa kaikille!

Sannimarja ja Nöpö 12+0! :)

Liikeistä En minäkäään liikeitä tunne, vaikka kolmosta odotan. Esikoisesta tunsin vasta rv 20 maissa, kakkosesta rv 15-16. Nyt istukka on etuseinässä, joten sekin vaimentaa.

Täällä alkoi yh-viikko. Mies lähti työkomennukselle 300 km:n päähän. Pitäisi keksiä jotain mukavaa tekemistä, jotta menisi viikko nopsaan.

Vointi on ihan ok. Liitoskivut ovat lähes jatkuvia, mutta ei koko ajan hurjan kivuliaita. Onneksi istuessa ja maatessa eivät tunnu :) . Masu kasvaa siihen malliin, että saisi nostaa jo mammahousut esille. Uusiakin olisi kiva ostaa, kun vanhat niin kulahtaneita.

sukupuolesta Meille np-ultrassa kätilö sanoi, että sukupuoli on jo selvä muttei sitä voi erottaa. Meillä tytöistä on näkynyt vasta yli 20 rv:lla. Onneksi neuvolassa ultrataan joka käynnillä, koska rakenneultrassa on molemmillä kerroilla jäännyt se arvoitukseksi. Kovasti tahtoisin jo tietää, koska vaatteita olisi mukava jo ostaa. Tytölle toki jo paljon jo valmiina, mutta uusia haluan silti :) .
-Poni 12+5

Heippa kaikille, ja hyvää alkanutta viikkoa!

Paljon on ollut puhetta liikkeistä, minä en kyllä ole tuntenut yhtään mitään, enkä ole huolissani, eikös ne kuitenkin ala tuntua selvästi vasta lähempänä puoltaväliä..

Minä olin vielä perjantaisen np-ultran jälkeen ihan hyvillä mielin, mutta sitten lauantai-iltana iski se huoli, että entä jos pienellä ei olekaan kaikki hyvin. Jotenkin se jäi kaivelemaan se "korostuma", ja nyt tuntuu piinaavalta odotella kolme viikkoa, että pääsee uuteen ultraan. Mies jaksaa olla optimistinen, ja lohduttelee koko ajan. Tosin sanoivathan kätilöt ja lääkärikin, että ei kannata huolestua, ja etenkin kun kaikki näytti täysin normaalilta kun vatsanpäältä katsottiin.. Olisi ihanaa vain nauttia raskaudesta, ja ihailla masun kasvua. Toivottavasti tuo kolme viikkoa kuluu nopsaan, ja uutiset ovat sitten hyviä!

Muuten olen voinut tosi hyvin. Väsymyskin on jo hieman helpottanut. Pieniä liitoskipuja on minullakin, mutta ei vielä kovin pahoja. Kaikenkaikkiaan tosi mukavaa on ollut tämä raskausaika!

Mukavaa viikonjatkoa kaikille!

Katrin ja Mini 13+3

Pitkästä aikaa täällä lukemassa ja jopa kirjoittamassa =)
Harmillisen paljon ikäviä uutisia, mutta suurin osa taitaa olla jo np-ultrassa käynyt ja palannut sieltä hyvien uutisten kera.

Multa hävis joitain viikkoja sitten lähes kaikki oireet. Joten tuskallisen odotuksen jälkeen viime viikolla oli lääkärineuvola ja sydänäänet löytyi heti ja kaikki oli muutenkin kunnossa. Mitä nyt hb tipahtanut jo 107, mutta mulla on muutenkin aina alhainen hb. Muutaman kerran on nopeasti ylösnoustessa tuntenut vihlaisukipuja --> liitoskipuja, mutta ei mitenkään jatkuvasti tai häiritsevästi. Ja yhtenä iltana kun oikein itseäni kuulostelin olin tuntevinani kohdussa kuplintaa tai sitten vain kuvittelin, ei kai niitä liikkeitä oikeasti vielä voi tuntea. Esikoiselta tunsin ekat liikkeet vasta lähempänä viikkoa 20.

Vielä n. 5 viikkoa ja pääsee jo rakenneultraan. Me halutaan tietää sukupuoli, musta on kiva shoppailla valmiiksi vaatteita ja valmistautua muutenkin pienen tytön tai pojan tuloon. Sukupuolella ei tietenkään sinällään ole merkitystä muuta kuin tuon minun "turhamaisuuteni" ja uteliaisuuteni vuoksi.
4D ultraan mennään varmaankin myös. Esikoiselta ei käyty, mutta nyt ajateltiin investoida ultraan, kun ei ole muuten niin paljon vauvatarvikkeita hankittavana.

Lauren ja pikkuinen 15+0

LIIKKEISTÄ oli jutua ja mullahan toisesta lapsesta tuntu pieniä liikkeitä rv14 sit kolmannesta liikkeet alko tuntua rv17tienoilla ja myös toisesta ne alko kunnolla tuntua silloin.Esikoisesta paljon myöhemmin.Nyt oon kovasti odotellut liikkeitä ja eilen olin tuntevani jotain mutta vaikea tosiaan arvioida onko ne jotain suolen möyrinöitä vai liikkeitä.Varsinkin kun nyt tuntuu olevan useammin ilmaakin mahassa ja se siellä kiertelee.

RUUASTA saakohan salaatinkastiketta(pirkan valkosipuli)syödä kun eikö se ollut niin että raakaa kananmunaa ei sais raskausaikana syödä? Haluttas just tota hirveesti.sitten sulatejuustot oli ilmeisesti kans kiellettyjen listalla?Meillä näyttää olevan kipparin savustettua meetvursti sulatejuustoa viipaleina niin saakohan sitäkään syyä..mietin et ku ne on viipaleina eikä sellasta tahmaa ku sulatejuusto yleensä niin onko tuo valmistuprosessi ollu jotenki erillainen.voi ku nuita sais syyä.. :)

Tulin poksumaan ekan kerran, tänään 12+0 =)
Mulla on pahin huono-olo helpottanut jo muutama viikko sitten, mutta vieläkin ajoittain huonoa oloa.
Toivottavasti saan huomenna tilaamani dobblerin postista! En aiemmin ole moista hankkinut, mutta nyt tilasin jotta ei tarvitse odotella neuvolakäyntejä vaan saapi kotona "rauhoittaa" omaa mieltä.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille.

Uusi syyskuulainen ilmoittautuu! Olen menossa huomenna np-ultraan ja siksi lueskelin täällä muiden kokemuksia ja teki mieli itsekin kirjoittaa. Omien laskujen mukaan tänään viikkoja koossa 12+0. Varhaisultarassa kävin 6+3 ja silloin näkyi syke ja pieni alku oikeassa paikassa. Vatsa on alkanut kasvamaan viimeisen viikon aikana hieman, väsymys, nälkä ja selkeät liitoskivut on oireita. Pahoinvoinnista ei ole onneksi juuri tarvinnut kärsiä, paitsi tuon nälän ja väsymyksen yllättäessä lähinnä iltaisin.

Huomista jännitetään miehen kanssa kovasti, on tulossa onneksi mukaan, että voidaan heti molemmat nähdä mikä on tilanne. Ollaan yritetty lasta pari vuotta ja ehdittiin käydä jo tutkimuksissakin viime syksynä, kunnes tämä lähti onneksi ihan luomuna. Nyt toivotaan parasta, että pysyy kyydissä loppuun asti. LA on varhaisultran mukaan 21.9. ja kuukautisista laskemalla 17.9., huomenna toivottavasti nähdään kumpi lähempänä oikeaa.

Nonna + Tsirppi 12+0.

rakkaudesta äiti: minä olen ainakin syönyt salaatinkastikkeita ihan normaalisti, samoin esim. sulatejuustoa (Kipparia myös). Eihän niitä nyt kuitenkaan litra - ja kilokaupalla syödä, joten en ole kyllä noista stressanut yhtään.... :eek: Ja suomalaisia merkkejä, olen kyllä melko luottavainen.

Hyvää päivänjatkoa kaikille!

MaybeSomeday ja Onni 14+4

Aurinkoista huomenta!

Mukavaa että nyt on tullut paljon hyviä kuulumisia ultrista, paljon onnea vaan kaikille. :heart:

Kovasti kaikki taitaa odotella jo liikkeiden tuntemista, samoin täälläkin odotellaan. Miulla on yleensä siinä 14+ viikoilla alkanut tuntua ihan hentoja liikkeitä, että pari viikkoa vielä saa odotella ainakin.

Väsymys ja pahaolo on onneksi nyt alkaneet helpottamaan, jaksaa jo touhutakkin kaikenlaista. Lisäksi tuosta auringosta kyllä saa virtaa ihan mukavasti. :D

Ruoka-aineista Kaikkia pastöroituja tuotteitahan saa syödä, ja miusta se ei ollut sulatejuusto jota pitäisi välttää vaan pastöroimattomia tuorejuustoja. Itse kyllä syön tasaisesti kaikkea, ehkä kauheasti ole koskaan vältellyt raskausaikanakaan mitään ruoka-aineita. Mielestäni ainakin kotimaiset ruoat on niin hyvin testattuja että huoletta voi niitä syödä.

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10190

Tuolta löytyy aika kattava lista noista mitä pitäisi välttää.

(.) Miulle on nyt sitten ilmestynyt ihan järkyttävät suonikohjut jalkoihin. :( Kiva juttu kun on tuollaiset jo tässä vaiheessa niin tuskinpa enää synnytyksen jälkeen laskevat, niinkuin on tähän saakka käynyt. Ei tarvi tämän mamman enää kauheesti missään lyhyissä mekoissa kävellä kesäisin...

AngelEyes ja vaava 12+4

tervetuloa uudet ja vähemmän aktiiviset kyllä se virtapiikki täs raskauden toisella kolmanneksella yleensä tulee..hmmm.yleensä
ihania ultrakuulumisia satelee..onnittelut =)

kiitti AngelEyes..oli sitten järkkylista =)...jeps mulla kävi suonikohjujen kanssa että ne tuli tokan kanssa ja yllättäen ei ne pois mene, normaali oloissa niistä ei mitään haittaa eikä ne oo kipeitä mut auta armias raskausaikana..kääk niinku nyt jo kauheet säryt ja heti aamusta vetäsen instrumentariumista hankitut sairaan kalliit tukisukat jalkaan..se kyllä auttaa..suosittelen.

saa nähä miten tässä tullaan menenmään..tossa sunnuntaina yhtäkkiä tuli ihan järkky alaselänkipu..oli tallilla normaalisti käytiin ratsastamassa ja kaikki oli hyvin ajoin kotiin , ja otin miehen kyytiin ja käytiin hakemassa isot tytöt kotio kaupungilta niin en meinannu päästä autosta pois..mikä kumma nyt on..ja nyt ku vähän istuu niin selkään sattuu niin että tähtiä näkee..onkohan joku hermo vähän jumissa..

nyt siivoomaan...

nirzu ja napakymppi 14+6

Alkuperäinen kirjoittaja nirzu:
kiitti AngelEyes..oli sitten järkkylista =)...jeps mulla kävi suonikohjujen kanssa että ne tuli tokan kanssa ja yllättäen ei ne pois mene, normaali oloissa niistä ei mitään haittaa eikä ne oo kipeitä mut auta armias raskausaikana..kääk niinku nyt jo kauheet säryt ja heti aamusta vetäsen instrumentariumista hankitut sairaan kalliit tukisukat jalkaan..se kyllä auttaa..suosittelen.
Täytyy ehkä investoida itsekkin noihin kunnon sukkiin, nyt oon käyttänyt kaupasta ostettuja sukkahousuja. Mitähän hintaluokkaa nuo mahtaa olla? Joskus muistelen kuulleeni että jotain 80 euron hujakoilla, onko ees sinnepäinkään?

Kyllä nuo kaupan housut vähän auttaa, mutta tosiaan kun on vielä seisomatyö niin ehkä sellaset ihan kunnon sukat on jo välttämättömät. Miulla on nuo yleensä hävinneet kun raskausaika on ohi, tosin suonet jää kyllä pintaan rumasti, mutta eivät ole sellaset pattiset. Nyt on ihan kauhiat. :snotty:

Kyllä minäkin oon syöny sulatejuustoa ja pastöroidusta maidosta tehtyä tuorejuustoa. Kunhan ei nyt ihan jonku pikku-meijerin linjastolta ole ollu lähtösin :)

(.) masua juilii, se kasvaa vaan! Sain kaverilta lisää äitiys-vaatetta kesäksi ja tukivyön myös! Uskonkin, että se tukivyö tulee tarpeeseen kun pitää kuitenkin tuota esikoista nostella.

Tervetuloa Nonna :flower:

Nyt taas syömään ;)

Meripihka ja kirppunen 13+5

En ole taas saanut aikaiseksi tulla tänne kirjoittelemaan, kun on vähän ollut masentunut olo. Näyttää siltä, että ei tule olemaan niitä kaikkein helpoimpia raskauksia.

Mulla siis alkoi supistukset tuntumaan joskus rv8. Silloin en niihin vielä kiinnittänyt kovin huomiota. En tajunnut mitä ne oli, kun ajattelin, että ovat vain jotain asiaankuuluvaa. Mut n. rv 10 ne alko oleen jokapäiväisiä, tulevat aina tietyissä rasitustilanteissa. Neuvolan mukaan supistuksia on kaikilla naisilla jo ihan alusta saakka, mut jotkut vaan tuntee ne toisia paremmin. Niin kauan ku eivät ole kivuliaita, niin ei niistä tarvis huolehtia ollenkaan... Mut mulla ne on nyt alkaneet olla kivuliaitakin välillä...

Sitten alkoi edellisen neuvolan jälkeen masentamaan vielä enemmän, ku ei saatu sydänääniä kunnolla kuulumaan. Tai terveydenhoitajan mukaan ne kuuluivat ihan hetkisen, mutta sikiö kuulemma liikkui niin paljon ja väisti aina sen anturin alta, että ei niitä nyt vain saatu kuulumaan enempää. Itseä jäi kuitenkin kaivelemaan, kun en minä, eikä miehenikään kuullut niitä missään vaiheessa. Ja sen mukaan, mitä terveydenhoitaja sai kuulemaan, niin syke oli vain 140, eli aika alhainen.

Nyt olen sitten alkanut vältellä tilanteita, joissa tulee supistuksia, kun pelkään että kaikki ei ole kunnossa. Neuvolasta ei saa oikein tukea eikä tietoa. Kun sitten annoin sinne palautetta, niin sanoivat vaan, että ei ole rahaa parempaan hoitoon. Kiitos Oulu.

Tuntui sentään kivalta lukea teidän muiden juttujanne täältä. Yksi uusikin oli ilmoittautunut mukaan. Tervetuloa, Nonna79!

Shuri ja Onni-Ilona 14+2

Heippa leidit!

Onko täällä muita painon kyttääjiä? Onko teillä noussut paino ja kuinka paljon? Näin alussahan sen ei pitäisi kait paljon nousta, mutta kyllä minulla on jo 2-3 kiloa (vaihtelee päivän mukaan) noussut.

Itselläni nousi paino esikoisesta reilusti yli 20 kiloa enkä haluaisi kokea samaa. Olen ikuinen laihduttaja näin muutenkin ja BMI ennen raskautta 26.
Olen yrittänyt hieman kuntoilla, suhteeni ruokaan on vaan niin kieroutunut, että jos ei ole muuta tekemistä, niin syön. Vapaa-aika onkin mun pahin vihollinen. :ashamed:

Shuri: Miulla oli esikoisesta aina sykkeet 140 tietämillä, vaikka olikin tosi vilkas vauva (ja tyttö), eli ihan normaalia on. Jokuhan näistä sykkeistä yrittää sukupuoltakin ennustella, mutta miä en siihen usko :D

Mousse: Miulle on tullut painoa myös tuo 2-3kg, ja sama lähtö-BMI (tai no, 25). Esikoisesta tuli raskausaikana 16kg, ja veikkaisin, että nyt mennään samaa tahtia. Tosin imetysaikana miun paino tippui alle sen, mitä oli ennen esikoista, joten nyt lähtöpainokin oli hieman vähemmän kuin edellisessä raskaudessa (edellisessä raskaudessa lähtö-BMI oli 26). Vaikka miä yrittäisin kuinka vahtia syömisiä, niin miusta tuntuu, että paino sen kun nousee.. No, miä toivon, että paino tippuu sitten imetysaikana, kuten edellisellä kerrallakin :D

(.) Miä vietän kotipäivää yksin. Mies on Saksassa työmatkalla ja miä vein neidin mammalle ja papalle hoitoon, kun miulla on tänään kampaaja. On tosi outoa olla yksin kotona, mutta toisaalta ihan mukavaakin. Otin urakaksi laittaa neidin vauvakuvat albumiin, kun ne ovat lojuneet tuolla piirongin laatikossa jo melkoisen tovin :ashamed:

Jonspe ja Lilliputti 13+0

Moikka kaikille ja tervetuloa uusille =)

painosta joku kyseli niin mulla tullut noin 500g!! No lähtöpaino oli vähä enemmän kuin pojasta mutta poikaa ennen olinkin tosi hyvässä kunnossa jne... Paino ei huoleta mua yhtään oikeastaan kun tiedän että pois lähtee jos niin haluaa!!!

sykkeistä on kanssa ollut puhetta ja niinhän joku niistä voi sukupuolta arvuutella mutta tiedä sitte =) vaikka mun äidillä ollut niin että tytöistä matalat ja pojista korkeat mutta eihän se nyt kaikilla niin oo... =) näin alussa kuulemma korkeammat ja tasoittuu sitten jonkin verran tai näin olen jostain kuullut kanssa!!!

on täällä olen saikulla kun tullut julmettu huimaaminen kehiin...ja työ on niin liikkuvaa että ei oikein tuu mittään siitä touhusta!!! Olen nyt ja jos ei tasoitu niin kuulemma llääkärille soittoo sitten!!! Hb ja verenpaineet ok... mutta kuuluu kuulemma "tautiin" että jollain tulee...onko teillä muilla ollut huimausta?

Niin ihana ilma muuten tulla ulkona =)

tyyty ja kirppu 14+0 POKS :heart:

Kiitos toivotuksista! Nyt uskallan viimein liittyä tällaisiin keskusteluihin, alkuraskaus on kuitenkin ollut sen verran epävarmaa aikaa, etten ole halunnut siitä liikaa huudella - ja esikoista siis odotellaan, mikäli jäi aiemmin jotenkin epäselväksi.

Tänään oli ultra ja mukavasti meni :)! Siellä tyyppi heitti kuperkeikkaa ja piteli päätään... Viikot oli jo 12+3, joten LA säilyi siinä 17.9. Sydän ja syke näkyivät selvästi, samoin aivolohkot - ihan hassua, miten paljon siitä jo saikin selvää, vaikka niin pieni on vielä. Niskaturvotusta oli vain se normaali 0,8, joten siitäkään ei huolta. En edes mennyt niihin veriseulontoihin, kun ei meillä varsinaisesti ole suurta down-riskiä iän tai ikäeron puolesta, eikä tulokset olisi vaikuttaneet muutenkaan, koska halutaan kuitenkin saada tämä lapsi. Siispä päätin olla menemättä ja stressaamatta koko asialla.

Meillä mies oli mukana ultrassa ja oli loppuviimeksi todella onnellinen, että tuli ja pääsi näkemään pikkuisen. Sanoikin, että nyt se vasta konkretisoitui hänelle, että oikesti on tulossa isäksi. Sain jonkin verran houkutella etukäteen, kun ei tuo alakautta ultrauksen katsominen oikein tuntunut hänelle hyvältä ajatukselta, mutta halusin hänet mukaan nimenomaan siksi, että en olisi millään kestänyt kuulla mitään huonoja uutisia yksin - ja toisaalta oli ihana jakaa ensimmäiset kunnon kuvat lapsesta yhdessä. Ja hyvin mies sen onneksi kesti :)!

Noista syömisistä on ollut täällä puhetta ja se on hieman tuottanut minullekin päänvaivaa, että mitä saa syödä ja mitä ei. Erityisesti huomaan ongelman ulkona syödessä tai työpaikalla lounaallakin joskus. Tänään törmäsin parmankinkkuun kahvilan sämpylän välissä ja pähkäilin, että meneekö se nyt samaan kastiin tuon kylmäsavulohien kanssa? En kyllä muista toisaalta, että kuivatun lihan syömistä olisi missään kielletty? Syömättä se kuitenkin jäi, kuten myös mozzarellajuusto, josta ei voinut tietää oliko se suomalaista (todennäköisesti ei)... Niin ja ne pellavansiemenet leivässä on kanssa ainainen päänsärky (vaikka eihän niitä nyt yhdessä leivässä voi niin paljon olla, näin olen järkeillyt).. Tässä vaiheessa, kun maha ei vielä erityisesti näy, tuntuu kuitenkin vaikealta alkaa ravintolassa/kahvilassa kyselemään extratarkasti kaikkia mahdollisia juttuja - etenkin kun mulla on lisäksi tomaattiallergia, joka jo sinällään rajoittaa...

No mutta, muuten ruoka kyllä maistuu turhankin hyvin. Mulla oli myös BMI 25 raskauden alussa ja pelottaa miten paljon painoa tulee lisää raskauden aikana. En ole käynyt vaa'assa ensimmäisen neuvolan jälkeen, mutta epäilen, että ylöspäin on jo menty. Toisaalta en halua tästäkään stressata, koska laihduttaakaan ei raskausaikana pidä! Tärkeintä olisi yrittää vain syödä mahdollisimman terveellisesti.

Joka tapauksessa uskomaton fiilis on ollut tänään, kun vihdoin näki tyypin kunnolla ja on pakko alkaa uskoa, että joku sieltä on oikeasti tulossa. Nyt taisi tulla aika pitkä vuodatus, pahoittelut!

Nonna + Tsirppi 12+3

Nonna kiva kuulla että kaikki oli hyvin ja mukava että mieskin mukaan tuli =) Älä painosta ressaa kyllä se sit lähtee... itse olen niin huono noissa mitä saa syödä ja mitä ei saa....syön mitä normaalistikkin(olen niin nirso :LOL: )

Ja kyllä tänne voi vuodattaa... kiva jos enemmän tulisi puhetta nyt kun kaikki rupeaa kohta olemaan "kuivilla" vesillä =)

tyyty ja kirppu

Mulle sanoi neuvolan täti pellavansiemenistä, että leivässä voi syödä, siinä määrät niin pieniä. Samoin ravintoloissa yleensä käyttävät pastöroituja tuotteita, olen huomannut. Ja kypsennettynähän saa syödä noita pastöroimattomiakin.

Mä en tiedä yhtään onko tullut painoa lisää, veikkaan että ei. Vaikka vatsa alkaa olla hyvännäköinen ja huonosti piiloteltavissa. Tuntuu että syö niin hiiren annoksia, vaikkakin useita kertoja päivässä.

Mä tunnen kans jo jotain liikehdintää sekä supistuksia tulee kans jo. Esikoisesta tunsin ekat liikkeet joskus 17 viikolla ja supistuksia tuli kyllä kans jo ennen 20 viikkoa.

Naksu ja kakkonen 13+

Jonspe ja Angel Eyes, kiitos paljon rohkaisusta! :flower: Ajattelin, että jos Onni-Ilona kerta hyppelee siellä niin paljon ympäriinsä, niin se 140 on tosi alhainen syke, mut ilmeisesti se sit vois vielä kuitenki olla ok. Voi, jos kaikki oiskin hyvin... Sit ois vaan hyvä, että harjoittelee paljon liikkumista jo kohdussa :heart:

Painosta
, meillä meni puntari rikki. Yks aamu se vaan näytti mulle 116,5 kg, kun tietääkseni edellisenä iltana olin vielä ollut siellä 52 kg tietämillä :LOL: Veikkaan kyllä, että on vähän noussut oikeastikin nyt. Pääsin jo hetkeksi eroon siitä himoitsemastani suklaasta, mutta nyt oon taas retkahtanut :ashamed: Onneksi olen sellainen ihminen, että vaikka painoa tulee helposti, niin se myös lähtee melko helposti (ei kylläkään onnistu syömistä rajoittamalla, olen niin perso kaikille herkuille, mut jos vähänki liikun, niin mulle tulee lihasmassaa tosi helposti; ja enempi lihaksia -> suurempi energiankulutus).

Yhteistyössä