Syyskuun tulokkaat 2010 **** Maaliskuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä,kiitos!)

ENNIE ja muut jotka miettivät possupiikkiä...elkääs vain ottako ainakaan odotusaikana. siskoni odotti vauvaa ja otti possupiikinkin,kun kuului riskiryhmään..KM tuli :( vielä epäselvää piikkikö vai jokin muu aiheutti KM:n. minä taisin lääkärien mukaan sairastaa possunuhan,enkä aio ottaa missään vaihees moista rokotetta.
 
Tervetuloa uusille! :flower:

Possupiikin sain heti ensimmäisten joukossa työni puolesta.Silloin raskaana olevat työtoverit otti sen,eikä mitään km:a tapahtunut.Itse en ehkä ottaisi nyt.

Tänään oli eka lääkärineuvola.Paino laskenut 1,5kg viime neuvolasta,muuten arvot ok.Vihdosta viimein löysi sydänäänetkin,kun meinasin jo tosissani huolestua.Np-ultra on perjantaina.Mulla on vielä listassa laskettu aika 20.9,vaikka ekan ultran jälkeen se muuttui 26.9 ja sitten taas ois muuttunut tokan ultran jälkeen 21.9.Eli kai ne viikot vähän vaihtelee,mitenkä lasketaan.Mä luultavasti saan nyt virallisen lasketun ajan sitten Np-ultrassa,joten ilmottelen sitten sen listalle.Pahaolo senkuin jatkuu ja sairaslomalla ollaan vielä 21.3 asti,sitten jo yli viisi viikkoa saikkua,ei kiva... :/ Sais jo helpottaa.En joka päivä oksenna,mutta kuvotus on kokopäiväistä ja Primperanit käytössä,joista jonkinmoinen apu on.
Mukavaa viikkoa kaikille! :wave:
 
Kävin maanantaina lääkärineuvolassa. Paino oli pysyny vielä ihan samana ja muutenki kaikki ok. Harmitti, ku ei kuunneltu sydänääniä. Ois ollu kiva jos ne ois viimeinki kuullu :)
Tuli myös kirje, että veriseulan(+np-ultran) tulos on normaali.

Eipä oo mullekkaan mitään possupiikistä neuvolassa mainittu. No, aika luulen sen kyllä jo syksyllä sairastaneenikin, että enpä sitä varmaan ottaiskaan..

Heppuli3, ja muuta pahoinvoivat, toivotaan et olo helpottaa ja päästään kunnolla nauttimaan odotuksesta :) Itselläki vielä ajoittain kovastikkin heikottaa, mutta pahin näyttäs olevan takanapäin.

rv 13+3 neuvolan ja 12+6 ultran mukaan :D
 
Heippa! :wave:
Mä otin possupiikin ekalla neuvola kerralla kun tarjosivat, ei ainakaan vielä ole kesken mennyt ja perjantaina sit on nt-ultra jossa nähään et onks kaikki masussa ok. Mulla on kolme kaveria jotka on tässä helmi-maaliskuussa synnyttäneet terveet vauvat vaikka kaikki heistä on ottanut piikin raskauden alussa. Sitten on vielä 4 jotka synnyttävät tänä vuonna ja niistä ainakin 3 on ottanut piikin alkuraskaudessa. KENELLEKKÄÄN EI OLE TULLUT KESKENMENOA, joten mä en ainakaan usko että tuo piikki niitä aiheuttas!!

Meillä on siis lähipiirissä tosi monta jotka on jo saanu tai saavat vauvan 2010 vuonna, taitaa olla melkoinen vauvavuosi! :LOL:

Niin ja perjantai jänskättää, ihanaa, mutta niin pelottavaa mennä kurkkimaan Rosinarusinaa! Toivottavasti kaikki on piiperolla hyvin!

minä ja Rosinarusina 11+5
 
Possupiikistä Minä otan piikin tässä kevään aikana. Neuvolassa sitä suositeltiin todella ottamaan. Meillä tytöt ovat saaneet. Piikistä ei mitään oireita tullut. Eipä tuo itse tauti nyt niin vakava ole , mutta mahdolliset jälkitaudit kyllä. Piikistä ei tiettävästi ole todistetusti mitään haittoja löytynyt. Muutenkin minua ihmetyttää liiallinen rokotevastaituus. Tämän takia monet vakavat taudit ovat taas nostamassa päätään.

-Poni 13+1


 
Ennie, ihana kuulla, että teillä menee parisuhteessa taas hyvin! Minä niin elin mukana, vaikkei se ehkä niin sinne saakka välittynyt. Ja ymmärrän muuten tuon, mitä sanoit siitä pahoinvoinnin ja pahan mielen yhteydestä. Itsekin olen "vatsalla tunteilija".

Possupiikistä, olen sen ajatellut ottaa, mut asia aina unohtuu mielestä, enkä saa sit aikaiseksi. En varsinaisesti jaksa uskoa, että saisin possunuhan, mut toisaalta uskon, että rokote on vaarattomampi kuin virus. Tässä just puhuttiin kaverin kanssa, että kun hänen tuttavansa 1,5-vuotias lapsi oli kuollut noro-virukseen viime viikolla ( :'( ) niin se perhe lähti kyllä todella kiireellä hakemaan possupiikit kahdelle muulle lapselleen. Se tauti ei välttämättä tule, mut tullessaan voi olla todella paha...

Painosta vielä, en tiedä ihan varmaksi, toimiiko meidän puntari vieläkään kunnolla, mut tän aamun perusteella mulle ois tullut vajaa kilo lisää. Vähemmän ku itse arvelin... Ja siis lähtö-bmi 20, eli oikein hyvä. En osaa yhtään odottaa, että paljonkohan raskauden aikana tulis, kun ensimmäistä odotan. Ja ihan sama siksi toisekseen, jos vain vauvalla on kaikki hyvin.

Onko täällä ketään muita, joilla on ennenaikaisia supistuksia? Millaisissa tilanteissa teillä tulee niitä? Mulla tuli ennen vain rasituksessa, esim. jotain nostaessa. Nyt muutamana päivänä tullut ihan vain istuessakin tai kävellessä. Onneksi tässä on mennyt jo kohta viikko ilman niitä verisiä vuotoja... Jaksan taas uskoa, että kaikki on hyvin.

Shuri ja Onni-Ilona 14+3
 
Hei Kaikki!!

En ole piiiitkään aikaan käynyt täällä :) Monella on ollut ultra tässä viime ja tämän viikon aikana :) ja meilläkin on TÄNÄÄÄÄÄN!!!! :heart:

Mä oon niin innoissani!! Onneks se on heti tässä aamulla :)
Sit pääsee kertoo KAIKILLE :D Koska masussahan ON kaikki hyvin! En suostu ees aattelee muuta.. tai KOVASTI yritän!

Joo tosiaan, meillä muutot ja rempat kesken, mutta kahden viikon sisään ollaan uudessa asunnossa :heart: =)

Mä oon ollu pari viime viikkoa ihan hullun hyvällä tuulella koko ajan! Aurinko on paistanu, ja väsymys on kaikonnut. :D Migreeniä tosiaan kahden viikon välein, ja tänään pitäs olla taas päivä ku se tulee, mutta ei ainakaan vielä ole iskeny :D Illalla otin jo panadolia varmuuden vuoksi.. siis mun migreeni on ollu tosi säännöllinen, aina kahden viikon välein torstaina, kun viikot vaihtuu ;) Niin sen takia ennakoin ja "odottelen" tuleeko se.

Mutta joo, nyt meen syömään aamupalaa ja jatkan kahvin hörppimistä :)

Mukavaa päivää kaikille!! Tuun sit kertomaan myöhemmin miten ultrat meni! Laittakaa nyt kuitenkin peukut ja varpaat pystyyn :)
 
Kiitos Shuri :) . Olo on kyllä niin paljon parempi kun suhde voi hyvin. Kyllä tammi-helmikuu olikin yhtä tuskaa, sitä aikaa en kyllä uudelleen halua elää. Mutta jos olisin silloin luovuttanut kun mies ilmoitti haluavansa erota, niin eipä meidän liittoa enää olisi. Minä kuitenkin uskoin ja tiesin sekä toivoin, että liitto on vielä pelastettavissa ja niinhän se oli.

Viimeksi eilen mieheni kertoi rakastavansa minua :heart: Nyt voi siis täysin keskittyä tähän odotusaikaan. =)

Minulla on nyt tämän viikon aikana tullut sellaisia outoja tuntemuksia alavatsaan, en oikein osaa kuvailla niitä, ne kestää vain hetken, ehkä sellainen outo hetkellinen paineen tunne kohdun seudulla. Jotain siellä taitaa tapahtua....

ennie ja myrmy 13+2
 
Tänään on eka lääkärineuvola ja mulla on huolettanut jo monta päivää vauvan vointi.Tää huoli on niin inhottavaa mutta minkäs teet.Jotenki oon yrittäny tuntee kauheesti liikkeitä joka ilta ja aamu ja kun niitä ei tunnu niin tulee olo että ei tuolla mahassa mitään oo :'( Eli tosi hyvä kun pääsee lääkärille jossa luultavasti ultrataan(täällä ultrataan joka lääkärineuvolassa,ainaki aijemmissa raskauksissani)ja sitten näkee ite miten masussa on asiat.

POSSUPIIKISTÄ: mielestäni se on jokaisen oma asia ottaako sitä vai ei,mutta itse en uskalla sitä ottaa.Päätin sen jo ennenkuin olin raskaana ja koska en olisi uskaltanut ottaa sitä silloinkaan niin en uskaltaisi ottaa sitä varsinkaan nyt kun ihminen kehittyy sisälläni.Jotenki pelottaa että jos se rokote aiheuttas kehitykseen jotain ja kieltämättä pelottaa ne monet monet jutut keskenmenoista joita oon kuullu tulleen pian rokotuksen jälkeen.Minäkin olen silti kuullut myös terveistä vauvoista joita on syntynyt rokotetuille äideille,mutta silti päätökseni on tämä ja siinä pysyn.Jos ottasin ton rokotteen niin pelkäisin koko loppuraskauden että vauvalle tai minulle tulee siitä jotain tai saan keskenmenon.Muuten olen rokottanut lapseni normaalin rokotusohjelman mukaan etten siis ole mikään rokotusvastainen,mutta tälläiset "yhtäkkiä" tulleet rokotteet jätän ottamatta.

RASKAUS on sujunut muuten ihan hyvin mutta heikko olo jatkuu ja pahoinvointi myös varsinkin jos en syö pienin väliajoin jotain.sen takia huolettaa painonnousu kun joutuu syömään niin paljon mutta puntarilla en ole edes viitsinyt käydä..tänäänhän sen sitten näkee paljonko paino on noussut =) Liikkeitä odotan kovasti että raskaus muuttuisi todemmaksi ja nyt eniten toivon että pikkuiseni on kunnossa :heart:

nyt ruokaa laittamaan ja jännittämään lääkärineuvolaa...kyllä oon sitä oottanutkin =)

Rakkaudesta äiti ja Aarre 15+2 :heart:
 
Kiitos =)
mekin kävimme ultrassa, kaikki oli hyviin, odotan innolla toista ultraa (30.04), sitten varmaan nähdään kuka siellä on mahdollisesti :), toivottavasti poika :D.
Mitä tarkoittaa nimien jälkein, laskettu aika, entä sitten jotkut kirjaimet esim. koks?
 
Minulla raskaus jatkuu samaan tapaan, eli pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta yhä. Painoa ei ole tullut lisää, päinvastoin.

Voisin ottaa sen rokotuksen viikon päästä, jos uskallan. Yhtä paljon pelkään sitä, jos en ota kuin jos ottaisin. Visitor, millä viikolla siskosi oli, kun sai keskenmenon?

roosamaria ja nuppunen 13+2
 
Possupiikistä Mä olen ottanut possupiikin syksyllä jo ennenkuin olin edes raskaana. Mä myönnän olevani hiukan hysteerinen raskauden aikaisten virusten suhteen, koska mulla on ihan perusflunssan vammauttama lapsi. Tällä en siis halua mitään hysteriaa lietsoa koska tämä on äärimmäisen harvinaista ja epätodennäköistä! Joten mun pelolla on siis syynä ihan omakohtainen "paska" mäihä niin sanotusti. Toki lapsukaiseni on mulle äärettömän rakas ja ihana kaikkineen vammoineen päivineen mutta toki sitä omalle pienelle hiukkasen helpompaa elämää toivoisi :heart:
Terkuin cinnamo ja pikkuinen rv 15+5
 
Eilen oli toinen neuvolakäynti (14+0). Esikoisen kohdalla tässä vaiheessa olisi ollut myös lääkäri, mutta Vantaa näköjään säästää näissäkin joten on vain se yksi neuvola sitten loppuraskaudesta.

Oli kyllä niin liikuttava hetki kuulla ekaa kertaa ne sydämensykkeet <3, 158 oli syke kaverilla siellä :). Olisin halunnut kovasti että hemoklobiini olisi mitattu mutta kuulemma vasta ensi kerralla. Verenpaine oli ihan normaali, se sama tosi alhainen mikä aina ennenkin. Sain ihan kehoituksen mussutella paljon suolaista :D. Eli sipseillä herkuttelua tiedossa tälläkin viikolla :p. Mitään sen kummempaa ei tällä nlakäynnillä ollut. Pääsen nyt jo odotusaikana juttelemaan synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, siis esikoisen kohdalla sellainen oli, eikä sitä mitenkään hoidettu, tosin otin asian puheeksi mutten osannut silloin tarpeeksi vaatia. Olen huomannut että hyvä olisi käydä se kahden vuoden takainen masennus läpi, pohtia syitä jne..
Oikein hyvää odotusta kaikille :).
 
Possupiikkiä en ota, lenssun sairastin viime syksynä ja ei ollut kummoinenkaan!
Jälkitautia en pelkää, kuvittelisin olevani immuuni jo sairastaneena.
Muitakaan influenssa rokotuksia en ole koskaan ottanu, ei edes lapsena laitettu.

Meillä neuvolalääkäri ens viikolla! :)

Täällä on kovin hiljasta ;(

Lara ja nallekarkki rv11+2
 
Heips taas!
Joo, mä olen samaa mieltä että ottakoon kuka haluaa sen possupiikin. Jokainen tekee oman valintansa ja päättää omasta kehostaan. Inhottaa vaan tuommoinen pelon lietsominen että piikki muka aiheuttaa keskenmenoa. :( Jos piikki olisi tutkitusti vaarallinen ja aiheuttaisi niitä, niin tuskin sitä suositeltaisiin nimenomaan raskaana oleville. Keskenmenoja tapahtuu valitettavasti muutenkin (kuten olette huomanneet, joukostamme on tosi moni poistunut!), Niihin ei voi yleensä edes lääkäri tietää syitä, miksi?! Esim. alkiossa on voinut olla jotain vikaa ja se on sitten tullut pois. Sattumalta vaan joku on ottanut piikin vähän ennen sitä ja koska on surullinen ja haluaa löytää syitä miksi niin on käynyt niin on helppo syyttää keskenmenosta sitä piikkiä. :(

Mutta joo iloisempiin asioihin: Huomenna ultra, pääsee näkemään kuka sielä masussa oikein asustaa! =)

minä ja Rosinarusina, POKS! 12+0
 
En ota rokotusta, meillä sairastettiin se marraskuussa. Mutta en allekirjoita että se olis ihan normiflunssa. Meillä kaikki lapset sairasti sitä reilun viikon ja olivat tosi kipeitä ja kaksi joutuivat sairaalaan, vaikkei ollut edes vauvasta kyse. Että mun mielestä ihan turhaan sitä vähätellään, mutta ei toki pelkoakaan pidä lietsoa sen suhteen.

Miia ja Kerttu-Inkeri rv 14, jonka liikkeet jo aikaajoin tuntuu :heart:
 
Possu rokotteesta vielä, suosittelen kaikille vaikka jokaisella toki on oma päätösvalta. Mitään keskenmenoa aiheuttavaa siitä ei ole huomattu, vaikka paljon raskaana olevia on viime syksyn aikana rokotettu. Juuri siis sen vuoksi että raskaana olevat ovat suurimmassa riskissä sairastua vakavasti. USA:ssa jossa eniten tutkimusnäyttöä tähän saakka, kun ensi linjassa sinne levisi, on suurin osa teholle joutuneista juuri raskaana olevia ja riski vakavaan tautiin säilyy 1-4kk synnytyksen jälkeen. Myös vauvaa saa suojaa äidin rokotteesta 6kk asti. Pikku hiljaa alkaa olla myös suomalaista näyttöä. Millään riskillä näitä rokotteita ei suomalaisille äideille suositeltaisi. Nyt onneksi ennustetaan että seuraava aalto tulisi vasta ensi syksynä. Tämä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen uusin tiedote. Aaltoa ei tod näk tulisi jos saadaan 2/3väestöstä rokotettua, nyt 1/2 vasta saaneet piikin. Minä joudun näitä asioita työssäni vatvomaan.

No omaa napaa, olen ehkä semmoisessa pumpulissä tuon np- uä:n jälkeen. En hirveästi seuraa oireita. Mutta maha kyllä on kasvanut ja ruoka maittaa. Erehdyin veljeni suosituksesta ostamaan semmoisen Ben&Jerry jäätelön ja sehän meni yhden vuorokauden aikana. Nyt päätin ettei semmoisia enää ennen synnytystä osteta. Täytyy tosiaan tarkkailla painoa, kun hieman ylipainoa aluksi oli.

Nyt olen tämän päivää sairauslomalla kun nuhan lennokkain vaihe sattui yöllä, en 1.30 jälkeen nukkunut ennen kuin kuudelta puoli tuntia ja oli päänsärkyä. Nukuin sitten 12.30 asti kun olin töihin ilmoittanut. Kyllä silti on huono omatunto. Todennäköisesti en - raskaana olisin töihin mennyt. Suojeluvaistoa tullut pikkuista kohden.
Sanzibar ja secret 13+2
 

Yhteistyössä