Syyskuun Sydänkäpyset *S Y Y S K U U*

väsyny, puhki, poikki, kyllästyny.... ei vaan jaksa enää odotella. mitään merkkejä kun ei ole vaikka kuinka käy koirien kans lenkillä mäkisiä reittejä.. plääääääääääh. paikkoja särkee supistuksienki edestä... tää ollaan varmaan vielä yhdessä kasassa jouluaattonaki...
kiitos nam :)
rv 40+3
 
Onnea Kurpitsainen! :)

Mirannakos kyseli siitä rusehtavasta vuodosta? Ei tarvitse soittaa mihinkään sen vuoksi, normaalia kun kohdunsuu aukeaa. Kirkas verinen vuoto on sitten asia erikseen.

Täällä ei merkkiäkään mistään avautumisista, paitsi suullisista |O Mulla on pinna nyt tosi tiukalla ja tulipa otettua lastenkin kanssa yhteen :ashamed: Kuopus on alkanut uhmaamaan ihan urakalla, voi kun menisi pian ohi.

Yöllä tosin tuli muutamia napakampia (harkka)supistuksia, mutta siihen ne taas jäivät.

M :heart: 40+3
 
Onnea vauvan saaneille!

Kävin tänään äitiyspolilla kontrollissa. Keskiviikkona käynnistetään synnytys jos ei mitään tapahu ennen sitä. Isokokoinen vauva on tulossa, 2 lääkäriä ultras ja kumpikin sai sen ultran mukaan painoarvioksi 5kg mutta se voi kuulemma heittää +/- 1kg. Että huh huh :D Voipi hymy hyytyä kun "pienokaista" ulos pusertaa :)

Eipä tässä muu auta kun odotella, tsemppiä kaikille loppukoitokseen! :)

eijukeiju ja pieni 41+4
 
Onnea Kurpitsainen! :flower:

Täällä on alkanut viikko samoissa merkeissä lähes jokaisella odottajalla, kyllä voikin olla pitkästyttävää tämä pelkkä odottaminen! Huh! |O Oon kans tullu siihen tulokseen, ettei mitkään ässät ja muut konstit auta yhtikäs mitään. Odotellaan siis vain. Mutta kun olis kaikille helpompaa, jos vauva tulis luonnollisesti ulkomaailmaan ja vieläpä kohtuullisen kokoisena, kuin käynnistettynä ja ehkä leikattuna jättiläisenä. Anteeksi, taas tätä samaa jankkaan :ashamed: Flunssan oireita täälläkin vähän ilmassa, onneksi kumminki lievää. Tuohon tuuleen ja vihmovaan vesisateeseen ei olla pojan kans edes lähdetty koko päivänä. Jos vaikka meikkais päivänsä iloksi, kun poju vielä hetken nukkuu päikkäreitä.

Pirteää päivää olosuhteista huolimatta! :heart:

Mayah ja Pupu 39+4 :heart:
 
nyt on kaikki "juoksevat" asiat tehty pois kuleksimasta, ripustin jopa ekat jouluvalotkin partsille :LOL: (koulukaveri sano et sil oli ollu joku projekti odottamas ja heti ku oli sen saanu valmiiks, ni oli tullu seuraavan yön lähtö laitokselle...) eli ei voi ainakaan siitä olla enää kiinni :D mitäköhän sitä keksis seuraavaks... :confused: miekii ku oon todennu et mitkään konstit ei auta, ni pitää vaa tehä sit näitä kotihommia tässä ja toivoo et jotain tapahtuis :whistle:
 
Vähän kaikilla epätoivo pukkaa ja ymmärrän kyllä,ei se herkkua oo ootella ku yliajallemenee....
Mulla itellä viikko ja päivä vielä laskettuun aikaan joten kiire ei ole,eikä ässätkään liikauta tilannetta minnekkää suuntaan.. mut ei hätää.

Kyselyjä on tullu nyt joiltai kavereilta,mutta sehän on vaan välittämistä.minua se ei haittaa.=)

Ihana ilma,mahtava ulkoilukeli. Tänään ulkoillaan sitten urakalla... sinne vaan kaikki niin piristyy=)

Jaksakaa mammat
 
  • Tykkää
Reactions: verus ja Kiippu
Noita vyöhykepisteitä lähdin etsimään, ja sain supparin aikaan jo sillä, kun nostin jalan tuohon syliin ja yritin kumartua hieromaan sitä :D Ei ole kokemusta noiden hieronnasta kun alkuraskauden pahoinvoinnin ajalta, mutta jos ne supparit näin alkaa, niin kyllä sekin käy ;) :LOL:

Noista ultralla saaduista painoarvioista: kuinka tarkkoja ne ovat? :confused:

Mustikka :LOL: ihana linkki :)

(.) Kävin eilen synnärillä käyrillä, kun iltapäivästä alkaen supisti kipeästi ja riittävän tiuhasti :) Käyrillä katsoivat, että kunnon voimakkaita suppareita tulee kuten pitääkin, 5 min välein, ja tosiaan paikat edelleen kypsyneet aikaisemmasta. Kätilö totesi, että ihan synnytyksen alulta tuo käyrillä näyttää. Päästivät kuitenkin kotiin yötä vasten, kun pyysin (meiltä menee sairaalaan 5 min). Nukuin sitten 5h, kellotin ja valvoin kipeitä supistuksia, ja sitten ne pirulaiset hävisivät :kieh: nyt sitten odottelen, josko ne tulisivat uudestaan… Kätilö varoitteli, että herkästi lähteä takaisin sairaalalle, mutta minä mihinkään tästä lähde, kun ei edes supista :kieh: Noh, odotellaan… torstaina viimeistään sitten lähetettä käynnistysarvioon. Tänään on kuitenkin vuodellut sellaista rusehtavaa limaa ja supistellut satunnaisesti kipeästikin...

Turhautunut :)hug: muille samassa tilassa oleville!) Branwen ja Sissi 38+4
 
Oon sit nukkunut tänään aamupäivällä joku 45min tirsat ja kahden aikaan taas tunnin tirsat. Ihme väsymystä. Muksukin tuntuu olevan toista päivää rauhallisempi, nukkuu vissiin. Välillä vaan punkee ja tuntuu kuin hakisi parempaa asentoa. Taitaa sadepäivä vaikuttaa molempiin...

:hug: kaikille väsyneille äideille :)

Mustikalle kiitos linkistä :)
 
Onnea uusista ihanuuksista!!! :heart:

Täällä sitä yks odottelija möllöttää myös.. Pahoinvoinnin ja päänsäryn vuoro on ollut sitten tänään. Mä rakastan sadesäätä ja syksyä ja mielelläni ulkoilisin teidän muidenkin puolesta jos pystyisin! ..mut täällä mä oon pötköttänyt koomassa koko päivän ja yrittänyt hymyillä pikkuneidille, joka on urhoollisesti rakennellut palapelejä ja välillä ehdotellut kaikenlaista: "tanssitaan, äiti, haluukko?" "mennään autolla, kauppaan, äiti, haluukko?" "lääkettä suuhun, äiti, haluukko?" mekko päälle, äiti, haluukko?" "tsokoo, äiti, haluukko?" On ihan kurja ja huonon äidin olo :ashamed: Onneks mies tuli juuri kotiin, koko päivän edestä riehumista luvassa :)

Ei minkäänlaisia merkkejä kropassa.
Kiippu & kj (38+6)
 
Uskomatonta, miten joku voi olla tietämättään raskaana! Viittaan siis tuohon Zophien linkkiin. Aikaisemminkin näitä juttuja lukenut ja en voi kuin ihmetellä :confused:

Kurpitsainen onnea!

Täällä neuvolassa käyty, paineet entistä tasoa ja pissa ok. Se vaan nyt turvottaa :headwall: Tietysti hyvä ettei ole myrkytystä. Tänään olen sitten vettä juonut reilusti ja saanut ravata vessassa, ehkä se tästä..

Käytiin miehen kanssa ostamassa viimein kova koppa meidän rattaisiin. Meillä siis Emmaljungan city crossit, esikoisella oli pehmeä kantokassi siinä. Mutta en tykännyt siitä kassista ollenkaan. Nyt siis viimein sain miehen ylipuhuttua tuon kopan hankintaan, hänen mielestään se on turha, mutta mun mielestä ei :p
 
ihan blaah päivä täälläkin, oon nukkunu lähinnä. blaah blaah blaah.

yöllä oltiin ajelulla metsäteillä ja se sai aikaan ensin noin 4 kipeää supistusta ja sen jälkeen potkuja ja liikkeitä jotka sattu niin kovin, että sain huutaa suoraa huutoa kivusta... onkohan ihan normaalia? täytyy huomenna kysyä, kun aamulla on ya-kontrolli... nyt on ollu mahassa rauhallista, ihan kiva eilisen kivun jälkeen mutta kyllähän sitä heti taas huolestuu...

Isot onnittelut vauvan saaneille! :heart:

voikaa hyvin :)
tömpsis ja super 41+4
 
Heippa,

meille syntyi ihana tyttö 16.9. klo 6.11. Painoa on 3356 g ja pituutta 51,5 senttiä.

Laitan tässä nopskaan samantien synnytyskertomusta, meni aika lailla ihan toisin kun saatoin kuvitella...

Olin keskiviikkona äitiyspolilla raskausmyrkytyskontrollissa ja koska paineet olivat koholla edellisiltana ja käynnillä sekä valkuainen plussalla, päätti lääkäri, että aletaan käynnistelemään. Viikkoja jo kuiteskin kasassa 40 + 2.

Keskiviikkona sain kaksi cytotecia ja ne aiheuttivat menkkamaisia, säännöllisiä jomotuksia, muttei varsinaisia supistuksia. Kohdunsuu pysyi kiinni ja ihan takana. Sain petidiinipiikin ja nukuin yön oli. Torstain aikana laitettiin kolme cytotekiä. Kohdunsuu pysyi edelleen takana ja sain illan mittaan säännöllisiä jomotuksia ja ajattelin, ettei edelleenkään tapahdu sinä päivänä mitään. Käynnistyksen varoitettiin voivan kestävän päiviä. Torstaina aloin nukkumaan kipeähköjen jomotusten kanssa, kunnes klo 23 vatsasta kuului naps ja kun menin vessaan, alkoi lorahdella lapsivettä. Saman tien alkoivat kipeämmät supistukset, n. 5-7 minuutin välein. Kätilö tutki kohdunsuun, joka oli edelleen takana ja epäili ettei suu ollut juuri auennut. Käynnistyksen yhteydessä nuo kopeloinnit tuntuivat todella kipeiltä! No, jäin huoneeseeni odottelemaan mitä tapahtuu, en vielä herätellyt miestä, kun edellispäivänä kätilökin sanoi, että yleensä ensisynnyttäjä aukeaa kahdessa tunnissa sentin. Kivut kuitenkin voimistuivat ja tihenivät, kätilä laittoi käyrälle ja sain petidiinipiikin ja kaurapussin selkään, joiden avulla rentouduin torkkumaan nojatuolissa, Heräsin 1.30, olin pahoinvoiva ja supistukset voimistuivat todella kipeiksi muutaman minuutin välein. Kutsuin kätilön, joka totesi, että puudutteita varten pitäisi olla 3-4 senttiä auki ja ei tutkinut. Jäin yksin huoneeseen, kunnes aloin jo ulisemaan ääneen ja en pystynyt juuri liikkumaan huoneessaa. Painoin soittokelloa, ei ketään tullut, myöhemmin uudestaan ja sitten kätilön tullessa hän lähti selvittämään synnytyssalin tilannetta. Hän oli tuolla reissulla mielestäni tosi pitkään ja kun hän tuli hakemaan minua 3.50 olin jo sekaisin kivusta ja minut kuitenkin kävelytettiin pari käytävää saliin, jossa synnytyspuolen kätilö pyysi menemään sängylle tutkittavaksi. En pystynyt nousemaan sille vaan jäin polviltani nojailemaan reunalle ja tunsin tarvetta ponnistaa. Kun pääsin sängylle, totesi kätilö minun olevan melkein auki, sentti reunaa jäljellä. Hän tarjosi ilokaasua, joten en pystynyt kivuilta edes opetalla hengittämään. Soitin vasta sitten miehelle "ala tulla" ja poääsin ponnistamaan 4.20. Mies tuli 4.30 jolloin oli koipi ylhäällä ponnistamassa kyljellään. Ponnistin 1 h 50 min, vauvan sydänäänet laskivat ponnistaessani, mutta homma ei edennyt, kun pää palasi aina sisään... Toinen kätilö tuli mukaan auttamaan ja vihdoin puoli-istuvassa asennossa sain tytön maailmaan. Oli aika rankkaa, mutta nyt se on OHI!
Avautumisnopeus yllätti kaikki, mutta ehkä mulle rankinta oli se, että jäin kipuineni vuodeosastolle yksin kärsimään. Vauvan happisaturaatio oli pitkän ponnistuksen takia alhainen heti synnyttyään, mutta nousi sitten tunnin sisällä normaaliksi. Ja nyt tuossa tuhisee terve ihana tyttö!

Kseena ja tytteli 3 pv
 
onnea Kseena! :heart: Mikäköhän se syy on, ettei anneta helpotusta kipuun osastolla? kauheen moni on silleen kirjottanu... alkaa ihan pelottamaan... ja kun ne aina "mainostaa" että täytyy lähteä sairaalaan kun ei enää kotona pärjää jne ja sitten siellä ei kuitenkaan auteta, miksei???
Toivottavasti kuitenkin toivut pian ja pääset nauttimaan ihanasta vauva-ajasta! :hug:
 
Onnea Kseenalle :)

Samaa mietin kuin tömpsis, että aika nihkeitä ovat kivunlievityksessä osastolla. Onneksi olen jo sen 3cm auki, niin josko sitten herkemmin antaisivat puudutteita...
Huomista kyllä jännitän, onko sama lääkäri. Aion heti kysyä kätilöltä onko tämä paikalla ja pyytää hänelle pääsyä jos on. Ihan syystä, että tietää tilanteen ja on kaksi kertaa jo hoitanut eli juttu olisi hänellekin tuttu...
On kyllä niiiiin väsynyt olo edelleen, pikkupahoinvointia ja pääkipua. Alamaha/nivusten seutu sikakipeänä :/ Mutta ei mitään oikeita tuntemuksia edelleenkään ja mukulakin tunkeilee ajoittain ylhäällä edelleen... Huomenna se la olisi, ei tainnut tulla täsmävauvaa meille...

nessu86, en kyllä kans tajua, miten voi olla niin huomaamaton raskaus, ettei yhtään huomaa. Istukka mullakin edessä, enkä voi käsittää ettei muka ole yhtään liikkeitä tuntenut...
 
Onnittelut taas uusille vauvautuneille!

Mulla oli tänään jotain ihmeellisiä verenkiertohäiriöitä. Ensin oli toisessa silmässä jotain näköhäiriöitä n. viiden minsan välein. No, se meni ohi. Siitä kymmenen minsan päästä puheen tuottamisesta tuli tosi hankalaa. Koitin esikoiselle selittää jotain ja vaikka mielessä oli kirkkaana että mitä sanoja pitäisi suusta päästää niin eipä se vaan onnistunutkaan! Vähän aikaa koitin jotain mokeltaa ja totesin että nyt varmaan pitäisi soittaa miehelle että tulis kotiin. Telepatia toimi ja samalla sekunnilla hän soitti minulle päin. Ensin vähän naureskeli puhelimessa kun varmaan luuli että pelleilen kun hitaasti koitin muodostaa järkeviä sanoja. Sitten multa pääsi jo itku ja mies oli viidessä minuutissa kotona. No tilanne meni ohi ja soitin neuvolaan josta ohjattiin soittamaan äitiyspolille. Sieltä pyydettiin lähettämään neuvolasta lähete että lääkäri voi katsoa tilanteen ja tarpeen vaatiessa pyytää käymään. Eipä sieltä kukaan soitellut että ei kai syytä huoleen...? Neuvolassa terkka meinasi että vauva painoi jotain suuria verisuonia ja siitä sitten aiheutui verenkiertohäiriö. Toivotaan ettei uusiudu, oli jotensakin pelottavaa kun ei saanut sanoja suustaan :eek:

mopotyttö ja hemmo 39+5
 
Kseena: Onnea ihanuudesta!!! Avautumisnopeus yllätti kaikki, mutta ehkä mulle rankinta oli se, että jäin kipuinenivuodeosastolle yksin kärsimään. ...mä en tajuu, miten toi avautumisnopeus (cytotecin vuoksi) yllättää niin usein... Mulle ja monelle tutulle käynyt ihan samalla tavalla, et tilannetta ei tarkisteta ja äiti jätetään yksin osastolle kärsimään, sit yht`äkkiä onki kiire ja hätä kaikilla osapuolilla... Mua niin jäi just toi ottamaan päähän omassa ekassa synnytyksessä! Mutta onneks Kseenalla kaikki hyvin ja, että mieskin ehti mukaan loppuvaiheille :)

Mopotyttö: Mulle neukussa sanottiin, et jos tulee näköhäiriöitä, niin heti yhteydenottoa.. Luulis, siis että ne siellä reagoi tilanteen vaatimalla nopeudella, kun kerta ammattilaisia ovat :whistle: Toivottavasti jäi kuiteskin vikaks kerraks, kuulostaa pelottavalta!

Pitäis varmaan yrittää tän inhottavan päänsärkypäivän päätteeks saada vähän unta.. Kaikille muillekin unen tai vauvantäyteistä yötä!!

Kiippu & kj (38+6)
 
Kättärillä ainakaan eivät tavisosastolla anna muuta kuin Panadolia tms tai piikkiä lihakseen kun heillä ei muuta ole eikä tarvittavaa välineistöä tarkkailuun jytymmän lääkkeen annon jälkeen. Siksi muunlainen kivunlievitys on saatavilla vain synnytysosastolla. Näin mulle kerrottiin kun siellä olin. Ja tosiaan se 3cm pitää olla auki ennen puudutteen saamista.
 
mopotyttö: mulla tuli noin puolessa välissä raskautta yllättävä näköhäiriökohtaus, vaikka kärsinkin migreenistä niin tuo oli ihan erilainen. huolestuneena soitin äippäpolille ja sieltä käskivät soittaa ihan päivystykseen, koska ei suoranaisesti kait liittynyt raskauteen. lääkäri kovin kyseli puhelimessa puheen tuottamisen ongelmista, toispuoleisesta heikotuksesta sekä suvussa olevista tukostaipumuksista. kun mulla ei muuta ollut kuin tuo näköhäiriö niin se tulkittiin sitten migreeniksi, eikä ole onneksi toistunut. en halua huolestuttaa, mutta käsittääkseni aina kun on puheessa ongelmia pitäisi tarkistaa tilanne jossain? toivottavasti ei toistu ainakaan :hug:

sen siitä saa että eilen kirosin niitä kipeitä liikkeitä, tänään ei sitten ole liikuttu, ja minä oon ihan huolissani :( äh. tai no tulee välillä pienen pieniä potkuja, mutta ei niitä voi oikein liikkeiksi edes tulkita kun vertaa eiliseen... :p
 
Onnea taas kaikille uusille sinappitykkien onnellisille omistajille! *niin kateellinen*

Huomenna äitiyspolin kolmas painoarvio. Eka arvio n.viikolla 35 oli 3kg, viime viikolla (38.vko) 3.4-3.8. Tuosta viime viikkosesta ei oikeen tiiä mitä aattelis, voi huomenna olla vaikka yli neljä kiloo tai sit sen saman 3.8.
Jännittää kun pään koko oli yläkäyrillä eikä se nyt kuitenkaan mikään pieni muutenkaan oo. Ei se lääkäri silti puhunu mitään käynnistämisestä sillo. Toivon kuitenkin ehkä vähän että käynnistäisivät tällä viikolla.
Mulla ei gyne eikä muut alapään kanssa tekemisis olleet terveydenhoitohenkilöt oo ikinä ollu miehiä ja nyt viime viikolla oli tosi nuori jannu. En oikeen tykänny ekku ajatuksesta, mutta miten hellä se poju oli! Sisätutkimus ei sattunut yhtään vaikka yleensä hinaan itteäni pöydällä karkuun. Aattelin ettei se tollasella hipsuttelulla voi saaha mitään tuntumaa kohdunsuusta, mutta totes ilman aiempaa papereista tarkistamista saman kuin edellenen viimeksi. Sitte se ultras ja hoiti senkin tosi hellästi. Mieskin sano jotta oli pistänyt senkin silmään jottei sen tarvinnu yhtään runnoa sillai kun esim. se edelliskertanen. Kun tuntuu että jotku yrittää sillä ultrauslaitteella mahasta läpi.

Jos vauva vaikuttaa viikolla 39+2 n. nelikiloselta ja isopäiseltä, jos vanhemmat on ollu syntyessään isokokoosia ja odottajalla on ollu sokerit koholla olisko mitään mahiksia saada käynnistystä? Mitä luulette? Toisaalta kun on lukenu kuinka monia teistä joilla on ollu enemmänkin aihetta ei oo käynnistelty kovin mielellään niin epäilyttää.. Tietysti sairaaloillakin on eri käytäntöjä.

Mulla on pitkin raskautta sillon tällön ja esim. tänään koko päivän pistäny mahaan yhteen samaan kohtaan. Se on vasemman tissin liivin kaarituen kohdalta kämmenen verran alempana. Tosi inhottava tunne. onko kellään ollu moista? Ei välttis liity raskauteen ollenkaan mut en oo moista ennen raskautta tuntenu.

Voimia kaikille loppuodotukseen ja vauvautuneille jaksamisia yöherätyksiin!

Eliiisa ja beibi 39+1
 

Yhteistyössä