Syyskuun suloisuudet 2013 *Helmikuussa*

Hei kaikki! ilmottaudun myös mukaan. Eli LA 3.9/27v/3.lapsi/OAS
Viikkoja nyt 10+6, sydänäänet löyty neuvolassa jo 9+2 viikolla ja oon löytäny kotidopplerillakin ne muutaman kerran <3 Keskenmenokin takana niin ei uskalla tässä vielä kaikille kertoa..Läheisille ystäville olen tiedon tästä onnesta jakanut. Ensi viikolla ensimmäinen ultra..Jännittää, toivottavasti kaikki hyvin.. Suht vähällä pahoinvoinnilla olen selvinnyt tässä raskaudessa, väsymys tosin on ihan tolkuton, ehkä hieman helpottaa pikku hiljaa.

Onnellista odotusta kaikki :)
 
Huomenna ensimmäinen neuvola jo :) on kyllä mukava mennä jos kuulis vaikka pikkupapusen sydänääniä taas.. :D

Tänään töissä siivosin ja alkoi pistää mahaan tosissaan, säikähin (joo hermo heikko minä ;) ) ja päätin että koitan ottaa rauhallisemmin töissä nyt alkuun. Lisäksi mulla on edelleen kauhea olo koko ajan ja väsymys jota ei voi sanoin kuvailla.. huoh..

LoruLiisa ja Papunen 7+4
 
Hei <3 Mun käy niin sääliks kakkia teitä jotka oksennatte koko ajan.. Mulla on ollu ihan erilainen alku täs raskaudes kun vaan muistan syödä. Oon oksentanu 4-5 krt mut se on johtunu aina siitä etten oo syöny. Tänään oksensin kun esikko oli laittanu weetabixin ja maidon sekaan laskiaispullia varten vatkattua kermavaahtoa (6v haluaa kokeilla kaikkea) ja mä luulin et se on laittanu jotain vanhentunutta maitoa :-D Oksennus lensi samantien pelkästä ajatuksesta :) Mutta muuten noista kolmesta likasta oon kyllä oksentanu niin paljon et ansaitsen yhden raskauden ilman pahoinvointia :-D

On tämäki vähän ärsyttävää et on pakko syödä tunnin välein, muuten alan yökkimään minäkin. No pysyy edes jollain kurissa, ennen ei oo auttanu mikään.

Salmiakkia tekee mieli, sitä en syö ikinä ja mies on aina saanu mustat mun pussista mut nyt ne kelpaa. Samoin muut suolaset. Sokeri ällöttää. Hajut on vaikeita myös, outo haju saa yökkäämään. Naapurin pihasaunasta leijui savunhaju, ai että kun oli ihana haistella sitä :-D

Ensimmäinen neuvola on perjantaina, otin lyhyen ajan kun ei siellä hirveesti uutta tietoa oo, mutta ootteko muualla kuulleet et niskaturvotusta ei kuulemma enää täällä mitata ilman sitä verikoetta? Mä aattelin et oisin menny vaan ultraan mut en verikokeeseen.. Mut vissiin sinne labraan on pakko mennä jos haluu et se mitataan. Näin mulle kätilö sanoi.. Myös sokerirasitus on taas edessä, mulla ei oo ylipainoa tms mutta yli 25v kuulemma joutuu siihen aina..

RockMama ja pikkuihme 8+1
 
Toinen aamu halattu pönttöä, töissä meinasin pyörtyä ja vähän aika-ajoin heikottanut. Pitäis toi ruokailurytmi saada hyväksi niin pysyis varmaan hallinnassa. Mutta ilokseni tänään huomasin että pienenpieni kumpu alimman mahamakkaran tilalle ilmestyny!! :))

Nyt syön "valelaskiaispullan" eli hirmusenison suklaakuorrute munkin ja katon salkkarit.

Vointeja! :)

Ipana 9+1
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
täälläkin pahoinvointia.. oksentanu en oo, koska en yleensäkään oksenna helposti ja usein jopa "pidätän" sitä.. joka aamu mietin, että meenkö töihin vai en.. en vaan osaa olla poiskaan.. tai tuntuu, että oon turhan takia pois.. jatkuvasti tuntuu, että mahalaukku kääntyy ympäri, mutta en silti oksenna.. oikein mitään en saa syötyä. kaiken lisäks mulle käy aina niin, että jos mun on kauheen huono olo, en pysty enää syömään mitään ja se syöminen alkaa vaan ahdistaan.. no ehkä tää tästä vielä joku päivä.. :)
anteeks munkin puolesta tää avautuminen, mutta oli pakko!:D

äiskä ja ötökkä 9+1
 
Oho, melkein unohdin koko tän keskustelun, Hyi minua :D

Viikot mennä porskuttaa, hitaasti mutta varmasti. 12 vko:a tulee täyteen JO kahden yön kuluttua :p ja keskiviikkona päästäänkin np ultraan.

Jollain muullakin oli ollut lastenkutsut, sama homma vedettiin täällä eilen läpi. Ensin kämppä täyttyi 5-6 vuotiaista prinsessoista, jotka jammaili olkkarin lattialla Robinia kuunnellen pari tuntia. Tämän jälkeen ruokapöydän täytti useaan kertaan mummot, ukit, kummit ja muut tärkeät ihmiset. Ei tarvinnut illalla unta etsiä :)

Hei tuosta Fb ryhmästä, jos siihen liityn niin näkyykö se mitenkään miun sivulla? kun on suljettu ryhmä... vai tarkottaako tää suljettu vaan sitä että sinne pitää se hyväksyntä saada?

Pahaolo hävinnyt täältä lähes kokonaan, harvoin saattaa tulla hetkellinen ällötys kohtaus, mutta muuta ajattelemalla menee ohi pian, JESH!

Mutta palaan asiaan viimeistään keskiviikkona toivottavasti hyvien ultra kuulumisten kanssa :)

pikkunen viikoilla 11+5
 
Tervetuloa uudet odottajat! :flower:

Voimia kaikille pahoinvoinnista ja oksennuksesta kärsiville! Se on kauheaa, kokemuksesta tiedän. Kannattaa ainakin yrittää napostella koko ajan jotain, että pahoinvointi pysyisi taka-alalla. Mulla on auttanu viinirypäleet ja mehukeitot, monella muulla esim. hapankorput. Töistä vaan saikkua, jos ette ole työkykyisiä!

Ajan nt-ultraan sain tänään, mutta pitää heti huomenna yrittää muuttaa se, koska ainoa mahdollinen lapsenhoitaja ei pääse sillon paikalle. Eikä tuota pikkutermiittiä viitsi ottaa sinne mukaan.

Taizu Mä en ikinä suostuis siihen, että mies ei hoida öisin, kun kerta on nykyisin yhtä kykeneväinen kuin minäkin (siis en imetä enää). En yksinkertaisesti jaksaisi arkea, jos mies ei tosiaan olisi yöhoitajana yhtä tai kahta kertaa viikossa. Mut toivottavasti teidän yöt rauhottuu uuden rytmin myötä!

Pikkunen85 Mä en tiedä tuosta fb-ryhmästä millainen on. Jos se on salainen, niin kukaan sinun kavereista ei tiedä sinun liittyneesi sinne, eikä sitä tietääkseni voi löytää haulla eikä jäseniä näe muut kuin ryhmäläiset. Suljettu ryhmä tietääkseni löytyy haulla ja sen jäsenet näkee ei-jäsen, mutta itse teksteihin pääsee vain jäsenet käsiksi. Mäkin haluan selvennyksen onko fb-ryhmä suljettu vai salainen?

Kirskis ja Namu 9+5
 
Pari parempaa yötä takana!
kirskis: joo, välillä aika hullulta tuntuu että joudun ite hoitamaan vauvaa yöt+päivät.. Alussa auttoi öissä, sekin loppui kun nappula täytti 2kkta! Jollaintavalla oon jo kerennyt tottumaan siihen että päivässä mulla on omaa aikaa sen 20min kun oon suihkussa :D viikonloppuisin laitan miehen matkoihinsa lapsen kanssa että saan nukkua tai tehdä jotain muuta!
Nyt oon kovasti painottanut että tarvitsen syksyllä paljon enemmän apua miehen puolelta..toivottavasti sitä silloin saankin:p mies on kyllä kova tarjoamaan apua, vaan ei omaansa.. Tyrkyttää äitinsä ja siskojensa apua, mutta mä haluaisin sitä ihan vaan lapsen isältä!
 
miss_piggy
En oo tänne kans kirjotellu pariin päivään ku ollu huono olo, ei oo laatta lentäny mutta lähellä on ollu...töissä oon koittanu juoda ja syödä pikkusen jotain aina välillä, mutta ruokahalu oli kyllä pari päivää tyystin kadoksissa.
Apteekista ostin sea band-rannekkeet ja ehkä näistä vähän jotain apua on, ei niistä ainakaan haittaakaan ole :)
Eli mun kohdalla ainaki piti tosiaan paikkansa se että tää rv 9 ois se pahin :D Nyt ollaan jo voiton puolella. rv 9+5
 
Ensimmäinen neuvola takana ja löytyihän sieltä sydänäänetkin eli jotain tuolla on hengissä :)
Laski lasketun ajan päivää aiemmaksi kuin tuo kaksplussan laskuri eli LA 18.9
Oksentaminen loppui eilen illalla eli taisi olla mahatautia, nyt enää tuttu kuvotus seurana ja heikko olo syömättömyydestä. Viikkoja 8+6
 
Moi pitkästä aikaa :)
Mulla ei oo oikeen ollu mitään kirjotettavaa.. En oo vieläkään päässy edes ekaan neuvolaan, ku muutto sekottaa vähän pakkaa. Jospa siellä ois kaikki kunnossa. Pientä etomista välillä aamuisin. Eipä muuta vaivaa. Maha turpoaa paaljo nopeemmin kun ekalta. Oonko oikeesti vaan syöny liikaa, vai miten se noin näyttää isolta? Oon muutenki aika hoikka, niin näkyy selvä alamahapullotus. Eipä sitä voi sitte kauaa enää peitellä. :D Nälkä kyllä ois kokoajan, mutta ei voi paljoa syödä kerrallaan. Ainiin ja väsyttää tosipaljon. Onneks esikoinen on hyvä nukkumaan, niin vapaapäivinä nukutaankin sinne puolillepäivin ;) Oikeen laiska fiilis, mutta olkoon!

Seinis ja beib 8+4
 
aamulla säikäytys, verta paperiin vessa reissulla ja inhoja kramppeja. lekuriin pääsin nopsaa. ultrasivat ja kaikki kunnossa .sydän löi ja käet heilu kovasti :) pissa näytteestä löyty veta, muuten ok. verikokeet selviää huomenna. pissakokeet pittää viiä uuet huomenna. onneksi säikähyksellä selvittiin.
 
aamulla säikäytys, verta paperiin vessa reissulla ja inhoja kramppeja. lekuriin pääsin nopsaa. ultrasivat ja kaikki kunnossa .sydän löi ja käet heilu kovasti :) pissa näytteestä löyty veta, muuten ok. verikokeet selviää huomenna. pissakokeet pittää viiä uuet huomenna. onneksi säikähyksellä selvittiin.
Ymmärrän sinua täysin, mulla ollu jo kolme kertaa voimakasta vuotoa. Verta tullut kun raanasta. Vuoto alkaa aina ihan yht äkkiä ja loppuu myös yhtä nopeesti. Aina kuitenkin juostu päivystykseen ultraukseen ja aina kaikki ollut hyvin. Viimeisimmällä kerralla selvisi että jokin verisuoni oli puhjennut ja se aina välillä vuotelee.. Mitään haittaa siitä ei siis ole, mutta säikäyttää pahanpäiväisesti.

Nyt tänään käyty ensimmäisen kerran neuvolassa. Neuvolan täti antoi vinon pinon lippusia ja lappusia luettavaksi, puhui terveellisistä elämäntavoista ym.. Kun neuvolan täti alkoi puhua siitä että tosiaan sinun laskettu aika on siellä syyskuun lopun tietämillä ja sitten teillä on vauva.. Olin ihan että ei oo totta, onko?? :D siis nyt vasta alkaa tajuamaan sen että tosiaan vauva on meille tulossa. Ehkä mä vaan oon hidas hämäläinen jolle kaikki tulee vähän jälki junassa.

Pahoinvointia tosiaan täällä myös aina aika ajoin. Jos ei tajua 2 tunnin välein syödä jotakin niin kohta jo on niin paha olla ettei voi olla mitenkään päin. Aina kun pahoinvointi iskee niin yritän keskittyä johonkin muuhun, vaikka vaikeaa se onkin. Pistän esim lempi musiikkia päälle ja jammailen samaan tahtiin tms. Minun kohdallani aina silloin tällöin auttaa :)
 
Ei näy fb-ryhmä tosiaan missään eli salainen on :) Jos on sellaisia ketkä fb:tä käyttää niin siellä tulee herkemmin kommentoitua asioista. Toki yhtälailla täällä tulee käytyä mut jotenkin "hankalampi" muistaa kelle piti mitäkin kommentoida. Mut viime raskausaika oli pelkästään täällä puolen ja vasta vuvojen synnyttyä siirryttiin fb:n puolelle että kyllä sitä juttua näinkin riittää :)


Täällä olot ehkä jo siedettävempiä eikä oo enää oksentaan tarvin, nyt vaan etominen pitää olla kurissa syömällä tasaisesti :)


Huomenna olis np-ultra heti 7.15 aamulla :) Jännittää....


Astre ja pikkuinen 11+0 :heart:
 
Minkä niminen toi fb ryhmä on?
Mulla on tänään ollu hyvä päivä,ei kauheasti väsymystä eikä pahaa oloa:) nyt siis sovin lähteväni kaverin kans elokuviin ku aikaisemmin ole jaksanu. Jo viim yhdeksältä ollu nukkumassa, saa nähä miten käy. Hih:) mulla ei vatsaa vielä huomaa ku on tuota ylipainoakin, harmi vaan. Missä vaiheessa tulee lie esiin sit, onko kokemusta?
Milloin olette kertoneet lapsille raskaudesta? Mietin et uskaltaako eka ultran jälkeen, mieli tekis kyllä.



Rv 11+0
 
Viimeksi muokattu:
Fb-ryhmään haluavat vois laittaa mulle yksityisenä viestinä oman nimensä ja vaikka paikkakuntansa sekä kertoa mimmosen näkönen ihminen sieltä profiilikuvasta pilkistää, niin osaan sit oikeelle tyypille sen kaveripyynnön pistää :) Ja on tosiaan suljettu, salanen ja kaikkee niin ei kukaan näe koko ryhmää.. Eli ei varmaan edes haulla löydy :)

Täällä ollaan niin väsyneitä! Vois vaan nukkua 24/7! Toinen on sitten, että aamulla pelottaa noista ylös sängystä, kun ei tiedä minkälainen olotila sitä koko päivän sitten on :D Sitä sitten vaan oottaa, että ois jo ilta ja pääsis nukkumaan väsymyksen ja huono olon pois.. Superia :D

Onko kaikilla jo tiedossa koska se np-ultra [/B on?! Mulla ei. Vähän mietityttää, että onko ne unohtanu mut vai onko tosiaan vasta ens neuvolassa tarkotus katella aikaa.. Jospa siellä niitä aikoja vielä ois oikeelle viikolle sitten.

Huh, mutta on tämä raskaus kaikkine inhottavuuksineen kuitenkin tosi ihanaa! :heart: Tunnen itteni jotenkin, niin tärkeeks ja erityiseks, kun mahassa kasvaa pieni elämä :)

Miranja ja hattivatti 8+2 (mä nyt päätin, että tuo se on.. tai tuo on se vähintään viikko, niin niillä mennään. Toivottavasti varmuus tulee sit siellä np-ultrassa :D )

muoks. Tiia kerkesikin ohjeistaa :) Kiitosta!
 
Viimeksi muokattu:
Päivät rientää....jotenkin ollut hankalaa töissä olla ja yrittää vaivihkaa juoda kahvin sijasta mehua tai jotain muuta :D outoa, mutta tässä raskaudessa multa on jäänyt kahvin juonti...ennen oon aina pystynyt juomaan,mut nyt EI tee mieli :x yök ällöttää koko kahvi!! Ei täs vielä jaksa töis kertoa kellekkään....saavat ihmetellä ja epäillä rauhassa :D

ultraan mullekki jo aika tuli....se on harvinaisen myöhään, kun mulla on rv 14+0. Yleensähän se tehää 13+6 viimestään, mut eipä tuo mua haittaa, kun ei sitä niskaturvotusta mitata. En halunnut mennä siihen verikokeeseen enkä halua sitä turvotusta ottaa. Sain sit ihan normi alkuraskauden ultra-ajan missä katotaa LA ja mittoja muuten. :heart:

ällötystä ja väsymystä on edelleen ilmassa ihan siinä määrin, että tulevaisuus näyttää synkältä :'( tosin mikä ihana olotila tänään ollut, elämä hymyilee ja ällötystä hieman vähemmän ollut. Väsyttää kyllä edelleen, mut ei niin paljon mitä viimeset 2 viikkoa ollu. Onneki helpottanut hieman, että jaksas pakolliset yövuorot tehä.
palelu on myös edelleen täälä! Oh sentään tää on ärsyttävää, kun ei jaksa lasten kans olla ulkona tai mitään, kun ite jäätyy sinne :ashamed:

Toivottavasti nää ällötykset/palelut/väsyt jne. kaikkoaa pikapuolin, kun viikkoja tulee. Samaten teille kaikille huonosti voiville toivon pikaista helpotusta! Toivotaan, että viikot vierii ja oireet jää taakse ;)

Delila 9+1:heart:
 
Heippa!

Vieläköhän tänne mukaan mahtuu...
La ois 14.9 ja 4. lapsonen tulossa. Itsellä ikää kohta 28v ja synnytyssairaala SKS

Tätä viestiketjua seuraillut jo pitkään mutta en ole aikaseksi saanut mukaan hypätä. Kattelin, että muita ei tältä suunnalta taida ole, tosi harmi..

Miulla siis muut lapset ovat 12v. tyttö ja pojat 2v ja 7v. Tulokkaasta pikkasen salaa toivon tyttöä mutta vastaan otetaan kumpi vaan tulee. Olis vaan niin ihana vielä kerran saaha hypistellä kaikkia prinsessa juttuja, esikoisen vauva ajasta kuiteskin niin kauan aikaa=)

Miulla on ensimmäinen neuvola käynti takana missä ei nyt juurikaan mitään uutta tietoa tullut. Np-ultraan aika pitäisi varata, Täällä suunnalla sellainen käytäntö, että np-ultraan varataan itse aika mutta sinne ei voi kuitenkaan mennä ennen kuin syd.äänet on kuultu neuvolan ultrassa! Jos ei kuulu neuvolassa pitää käydä gynenpolin kautta ennen kun äitiyspolille ottavat! En oikein ymmärrä tätä logiikkaa mutta eipä auta pyristellä. Sen takia asia vähän ärsyttää, että jos neuvolassa ei saada ääniä kuulumaan nyt seuraavalla käynnillä niin sitten varmaan tuonne gynpolille mentävä ja tulee "turhia" polimaksuja...itsellä tuota kerrosta mahan päällä niin vaikeuttaa äänien kuulemista ;)

Sen verran oloista, että paino tippunut noin 7kg, varaa onkin, jatkuvan pahoinvoinnin takia. Mitään ei ovi oikein syödä mutta tää on tuttua aiemmilta kerroilta. Olen opiskelemassa tällä hetkellä ja topin jouduin keskeyttämään kun pahoinvoin ja väsymys alkoi. Ensi viikolla pitäs taas koulunpenkkiin istahtaa, vähän jännittää että miten jaksaa kun väsymys niin mahdoton!
Toivottavasti kuitenkin pian helpottaa....

Elsamiini ja vaava 9+4
 
Tervehdys!

(Sisältää valitusta)

Pitkästä aikaa... Mulle tarttui sitten kuopukselta oksennustauti tämän valmiiksi jo pahan olon kukkuraksi ja lopputuloksen voitte varmasti kuvitella! Toissa yönä alkoi jatkuva oksentelu, joka jatkui eilisen ja usko meinasi jo loppua. Nyt on jo helpottunut mutta edelleen ON KOKO AJAN PAHA OLO ja OKSETTAA! :x Ainoastaan nukkuessa ei okseta, muuten tää onkin sellasta yrjön pidättelyä aamusta iltaan. Iltaisin varsinkin pakko mennä aikaisin nukkumaan kun paha olo voimistuu väsyneenä.. Samaten myöskin ruokahalu on kadoksissa, melkein kaikki vaan ällöttää ja kaikki hajut tuntuu voimakkailta ja kuvottaa. Kyllä tää on vaikeeta ja vielä ilmeisesti monta viikkoa edessä. Välillä täytyy ihan itkut tirauttaa miehelle :'(

On tää rankkaa, voimia toivon myös kaikille teille muille tästä vaivasta kärsiville! :hug:

Me ollaan kerrottu lapsille jo heti plussatestin aikaan. Senkin takia, että ne vähän ymmärtävät tätä mun olotilaakin, kun makaan lähes koko ajan ja oksennan jne. Eivät sitten huolestu turhaan, että mikä äitillä on :p Odottavat kyllä kovasti vauvan tuloa :heart:

Mulla olis eka neuvola vasta viikon päästä keskiviikkona. Sitten toivottavasti kuunnellaan sydänääniä ja saisin mäkin sen np-ultra-ajan =)

Mä en ymmärrä mikä mulla on... En ole oikein osannut/pystynyt iloitsemaan tästä raskaudesta, vaikka sykekin näkyi varhaisultrassa jo 6+1. Ihan alussa mulla oli se viikon verinen vuoto ja nyt tää kamala olo, ei vaan pysty olemaan mitenkään innoissaan :| Kai tää on vaan niin järkyttävää olla raskaana taas "pitkän ajan" jälkeen, kuopus kun täytti lokakuussa 5v.


Leonis ja nykerö 8+0
 

Yhteistyössä