Syyskuun suloisuudet 2013 *Helmikuussa*

Huomenta! Samoja fiiliksiä täälläkin, tuntuu siltä et oon koko ajan kärttyinen kun kiukuttaa aina kun on nälkä, ja nälkä on raskauden takia tunnin välein. Ei auta vaikka syön kunnon ruokaa, ei mitään hampurilaisia vaan oikeen perunoita ja soosia :-D Kotiruoan himo! Ja aamu-väli-iltapalaksi menee weetabixiä, niitäki menis paketillinen päivässä kun kahden sijaan tekis mieli syödä 6 muroketta kerralla :-D Ihan oudot oireet, oon ennen ollu syömättä melkeen ja vesikin on tullu ylös. Esikosta oli se hyperemesis ja makasin viikkoja sairaalassa tipassa, paino putos 8kg lähtöpainosta.. Kaikki meni hyvin mut se oli erittäin rajua pahoinvointia se :(

miranja, mulla alkoi tokassa odotuksessa kaikki mieliteot heti hedelmöityksen jälkeen, tiesin siis sillon 3+ viikolla et oon raskaana, testikin näytti viikko ennen menkkojen oletettua alkamista vahvaa plussaa ja söin raejuustoa, banaanijugurttia ja paistettua jauhelihaa niinku hullu.. Miestähän tuo kuvotti mutta se oli ainut mikä meni alas. :) Eli jos pahoinvointi on alkanu jo sillon 3+ sulla niin uskon et ihan normaalia.. Vähä liikaa aina murehditaan kaikkia juttuja kun ei sille mitään voi jos jotain sattuu.. Ja se raskaus voi päättyä millon vaan, ei oo mitään maagisia rajoja mitä kannattaa odottaa.. Tää on toki mun mielipide kun on kokemusta siitäkin et raskaus ei mee loppuun niinku pitäs.

Kolmosen odotus oli toki itelläki just kakkosen takia pelkopolilla ravaamista mutta nyt tää nelosen odotus on ollu ihanaa sen jälkeen kun kävin siinä kontrolliultrassa ja sain nähdä pienen sydämen siellä. En oo kuitenkaa niin aktiivisesti miettiny vauvajuttuja nyt kun on tuo kuopus niin pieni et se vie paljon aikaa.. Ja toki 5 ja 6 vuotiaatki verottaa :) Ihanaa olla näin monen lapsen äiti! <3

Pakko vielä tähän stoorin päälle mainita et mä aion mennä nt-ultraan mutta en siihen verikokeeseen, viimeks unohdin ja ei mua niin kiinnostanukkaan, kun en tee ratkaisuja tulosten perusteella vaan jos lapsi on tullakseen niin on tervetullut..

Minkälaisia tuplarattaita teillä on jotka tarviitte, suositelkaa käteviä? Meillä on 1v3kk isosisko kun vauva syntyy ja mä haluan tuplarattaat kaupunkia varten mut millä pääsis myös lenkille.. Ostettiin kolmoselle emmaljungan duo edget ja niitä en aio myydä, kun oon niin tykänny.. Käytän niitä sit nukutusvaunuina kotona.

RockMama ja pikkuihme 7+5
 
mulla tuo NT ultra on tehty aina mahanpäältä :O ei koskaan sisäkautta . karkaan paikalta jos meinaavat sisäkautta sen tehä. pyh !

mulle on tehty sähkösilmukkahoito, sitä edeltäneet koepalat yms. oli siis osaksi 5 luokkasta muutosta. papa ois pitäny ottaa nyt toukokuussa mutta otetaan 4kk synnytyksetä sitte. eli n 7kk myöhässä sitte.. se hieman ressaa... ukon kans puhuttu että jos ois jotaki hälyttävää ultrassa.. ei ois meistä kummastakaan sairaan lapsen vanhemmiksi :ashamed: ultraan meno siis 19.2

mulla autta vissy tuohon pahaa noloon, ihan vettä joka on hiilihapotettua. ja täällä kans maistuu pottu ja perus kastikkeet siihen :D siis ihan perus kotiruokaa! nam nam :p
 
Noniin, nyt ollaan tasaannuttu eilisestä :) Päivitykset tehty tähän asti.

Täällä oli niin moni saanut hyviä uutisia ultrasta! Onnea!! :heart:

Mona Lisa Sikiön kehityshäiriöiden seulonta alkuraskaudessa Olen joskus aikaisemminkin linkittänyt tämän saman. Tsekkaas tuo julkaisu. Saa hyvin tietoa.

Kärttyisyyttä ja kiukkuisuutta täälläkin ilmassa! Just eilen sanoin miehelle, että sille tulee pitkät viikot, kun mun mielialat vaihtelee niin paljon...

tintta iita Mulle tehtiin nt-ultra sekä mahan päältä että sisäkautta. Tarkasti vielä sisäkautta istukan sijainnin, kun mahanpäältä näytti olevan kohdunsuulla. Ei se sitten ollutkaan.

Vinkkejä tuplarattaista haluan minäkin kuulla! Esikoinen on vauvan lasketun aikaan 1v6kk.

Tsemppiä pahoinvoinnista kärsiville! Mitenkähän Losalla menee?

ON Palaan siihen eiliseen ultraan. Voi jestas, kun jännitti!! Esikoisestakaan en ollut näin hermona! Kaikki tosiaan oli hyvin. Yksi vauva tulossa ja siellä se humpsutteli menemään :heart: Vauvan koko vastasi eilen 9+1 eli just samalla päivällä, mitä itse olen arvaillut menkoista olevan. Minähän en siis ollut merkannut edellisten menkkojen alkamispäivää, joten siksi arvailulla. Neuvolalääkäri ei kuitenkaan ollut merkannut LA päivää korttiin, mutta kai joku sen jossain vaiheessa vahvistaa.

Kirskis 9+2
 
Täällä jo toivuttu (melkein) eilisestä limasäikähdyksestä..:) Mulla tuntuu olevan pää ihan sekaisin välillä,itketää ihan pienestä ja näköjään oon ihan hysteerinen kaikesta..Tietty,kun ekaa odottaa,niin sitä on niin epätietoinen ja epävarmakin..Se lima, ÄLLÖVAROITUS TAAS, mitä eilen tuli vessareissulla oli tosiaan ihan tosi venyvää ja sellasta klönttiä,vaikee kuvailla..ihan kuin jotain kalvoa,hyi...Mutta luulis näillä viikoilla keskenmenon oireilevan kivuilla/verenvuodolla yms...Ei mittään tuollaista kyllä ole ollut. En jaksa odottaa siihen nt-ultraan,se vasta 27.2!!!

Leppoisaa viikonloppua kaikille!:)

Terkuin Moonan+Napura 9+6 (tai varhaisultran mukaan 10+3) Kumpaa nuista nyt uskois:)
 
ootusaikan valkovuoto voi olla joko erittäinki juoksevaa tai sitkasta :/ tiä kumpi parempi :D kumpiki koettu. esikoisen aikana oli pöksyt kirjaimellisesti märkänä kokoajan :D ja toisessa oli juuri että huh .. venyvää tavaraa . kumpiki kuulemma normalia?

mieolen kärtty ämmä muutenki nyt raskaus teke minusta aikapommin. tikittävän ja räjähtelevän. ukko tottunu onneksi ja osa ottaa aikaa minun kans. pelotta mitä tulevaisusu tuo, miten vauva, onko kunnossa yms kaikki. mietin jo synnytystä. plääh... pelkopolille tahon.. taas.
 
Heips.

täällä kans kauhee väsymys ja kiukkuilu. jatkuva nälkä mun syöminen tuskaa. nyt alko pahoinvointikin selkeesti pahenemaan. ensin sairastin railakkaan vatsataudin jota ei aikuisiällä oo ollu kertaakaan. vois sanoo et olo ei oo ainakaan hehkee. keskviikkona olis vihdoin uus ultra... jos sais edes nähdä et murulla on kaikki kunnossa niin jaksais taas oksentaa ja kiukutella.
 
Piti tulla taas kurkkimaan ja kirjottelemaan :) Tuntuu, että on tuhat ja sata rautaa koko ajan samaan aikaan tulessa ettei edes ehdi tänne tulla kirjottelemaan... :)

Tiistaina oli lääkärineuvola, jossa lääkäri tosiaan ultrasi. Siellä se pikkuinen köllötteli, onneksi vain yksi :) Ehdin jo kauhistella mitä jos onkin kaksi.. Mutta hyvä että sain mielenrauhan asian suhteen :) Ja toivon, ettei np- ultrassa tule yllätystä ja kahta vauvanalkua pamahda ruutuun :D No, epätodennäköistähän se olisi, kun yksi ultrassa nähtiin ja kohdun kokokin vastaa täysin viikkoja :) Np- ultrankin varailin, se olisi sitten 21.2. :)

Mulla on todellinen tyttöolo. :) En tiedä, mutta se vaan on tosi vahva :) Ei kyllä ajateltu sukupuolta raskausaikana kysyä vaan jännittää syntymään asti :)

Mulla on flunssa iskeny inhottavasti päälle nyt. Kouluhommat kasautuu ja en oo yhtään varma etenenkö tätä menoa opintosuunnitelmassani niinkuin pitäisi ennen kesän taukoa. Syksyllä tosin vielä läsnäolevana ajattelin olla, jotta opinnäytetyön saan tehtyä sinä aikana pois.. Mutta muita opintosuorituksia en todellakaan aio syksylle haalia. :D Kesä-heinäkuun olen kesätöissä, mutta elokuussa alkaakin heti sitten äippäloma :) Ihan hassua :)

Olo on ihan ok, flunssaa lukuunottamatta. Väsymystä riittää kyllä vaikka muille jakaa, mutta pahoinvointi tuntuisi helpottaneen. :) Onneksi!

Tässä nyt pohdiskelen millon tästä raskaudesta kerrottaisiin sukulaisille.. Jotenkin se on aina niin jännä tilanne, että sen jättäis mieluiten viime metreille :D

Niin, ja päädyttiin siihen, että Pärsky ei tätä vauvaa parhaiten ehkä kuvaakaan, joten nyt toistaiseksi tämä vauva kulkee nimellä PULLA. Toivottavasti ei ole nimensä veroinen syntymähetkellä... En mitään jättivauvaa toivo.. :D

Terkuin,

suan ja pulla 10+0 (neljännes raskaudesta takana!)
 
Mä näin viime yönä unta että mulle tuli keskenmeno. Alko vuotamaan ja sit menin lääkäriin jossa ultrattiin, ja todettiin että se on kuollu. Ei löytyny sykettä ja oli menny kasaan... Oli tosi todellinen uni! Kait se keskenmeno pelottaa kun yks semmonen on takana. Toivotaan että ei ollu enneuni..

Mulla on raskausoireet vähentyneet. Tissit on arat mut ei niin arat kuin aiemmin. Kaks viikkoo olis vielä ekaan neuvolaan...

Ja mun nimen vois poistaa sieltä laskettu aika epäselvä-kohdasta, koska se on siellä ihan oikeessa kohdassa eli 20.9. Kiitos :)

tiituli85 ja Nuutti 8+0
 
Voi luoja mikä helpotuksen huokaus pääsi melkein heti kun lääkäri sai työnnettyä ultrauslaitteen sisään!! Kaikki näytti niin eriltä kuin viime ultrassa parisen viikkoa sitten.
Pahoinvoinnit hellittänyt, niin tietenkin kuvittelin alkion kehityksen pysähtyneen, mutta kovasti oli pieni kasvanut ja sydämen sykkeenkin erotti selkeästi! Omien laskujen mukaan 7+3 mutta vastasi viikkoja 7+5 :)
En voi edes sanoin kuvailla sitä fiilistä mikä tuli, kun näin sen täysin erinäköisen ja kovasti kasvaneen lapsen alun <3
Huikeat 14,2mm oli pienellä pituutta :)

Piupiuu & pikkupiu 7+5
 
Viimeksi muokattu:
Ihania uutisia tullut <3 Täälläkin käyty aamulla ultrassa oireitten hiipumisen vuoksi. Toukalla oli kaikki hyvin, viikkoja näyttäisi olevan arviolta 11+, viikot selviää viimeistään 19. päivä kun on se nt/np. (Kumpi se nyt on lyhenne?)
 
Heippa
Täällä ilmottaudun uudeksi odottajaksi syyskuisiin :) Elikkäs olemme jo varhaisultrassa käyneetkin ja siellä pikkuisen sydän jo kovasti pamppaili. Ensimmäinen neuvolakäynti ensiviikon tiistaina (12.2) jännityksellä odottaen mitä mahtaa ensimmäinen neuvolakäynti pitää sisällään.. Raskausviikkoja nyt 7+1

Elikkäs lyhyesti: LA 26.9, Metkutin, 22v, esikoinen tulloillaan, PHKS
 
Viimeksi muokattu:
Monet on jo saaneet iloisia ultrauutisia, kiva juttu! Itse meinasin malttaa nt-ultraan asti.

Sikiöseulontoihin mennään, kuten aiemmin sanoinkin. Ei olla mitään keskusteltu, että mitä sitten tehdään jos sieltä tulee hälyttäviä uutisia, mutta kyllä mä haluan ainakin tietää kaiken mahdollisen.

FB:n puolella kyselin jo vinkkejä ja kokemuksia hihhulikeinoihin hallita (voiko kipua hallita??) synnytyksen yhteydessä. Ainakin, tens, synnytyslaulu ja hypnosynnytys on mainittu, vinkkejä otetaan vastaan tälläkin puolella! jotain kursseja katselinkin jo, kovasti tuntuvat tyyriiltä (jopa 260e!), kun tarkoitus ei kuitenkaan ole selvitä kokonaan ilman kivunlievitystä, enkä ole edes vielä varma, onko tuo oikeasti minun juttuni.

nimiäkin pitäisi ruveta kartoittamaan pikkuhiljaa...

Amalia + pözzi 6+5
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa, että meidän porukka kasvaa! Tervetuloa Metkutin! :flower:

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :heart:

Amalia Mä luulen, että se kivunhallinta riippuu aika paljon siitä, miten korkea on kipukynnys. Todellisuudessahan en tiedä mitään nuista keinoista. Esikoista lähdin synnyttämään avoimin mielin ja samalla tavalla ajattelin lähteä tätä toistakin synnyttämään. Tai ainakin niin vielä ajattelen! Mulla ei jäänyt traumoja synnytyksestä ja pystyin itse aika pitkälti vaikuttamaan asioihin, koska yksikään kätilö ei päättänyt puolestani esim. kivunlievityksestä. Minun "luonnollisia" tapoja kivunhallintaan olivat hyvä tukihenkilö, rentoutuminen ja positiivinen ajattelu, kuinka jokainen supistus tekee työtään jne.

Kirskis 9+2
 
Ciao!!
Kiva että muutkin kärsivät ketutuksesta ja mahdollisesta ulokkeesta otsassa!!:D voi mun mies parka.. Onneksi älyää pysyä poissa tieltä ja olla sanomatta pahasti takaisin!
Mulla ei ole oireita juuri ollenkaan! Mitä nyt ärsyttää, väsyttää ja iltaisin vatsa paisuu kuin olisin viidennellä kuulla paksuna :p
Meidän tyttö 8kk kyllä pitää mun raskausoireet kurissa kun en kerkeä niissä kärvistelemään.. Ihan puhkipoikki kun öisin nousen n. 10krt laittamaan likalle tuttia,syöttämään tai laskemaan naperoa pinnoista alas.. No, mies kun herää niin mä painun unelle!
Noista kivunlievityksistä: itse olin vuosi sitten asennoitunut siihen että otan kaikki mahdolliset lääkkeet mitä tarjolla on! Kaipa olin ajatellut että muuten halkean ja päädyn ruumispussissa kylmiöön :D
Kipukynnys itsellä kyllä korkea ja selvisin kotona ihan koko avautumisvaiheen.. Ramppasin kämppää eestaas! Supistukset tuli 5min välein ja soitin sairaalaan että joko saa tulla? "Ehhei, seiso vaikka päälläsi tai käy suihkussa, vielä ei ole tänne asiaa!"
Alkoi puhelun jälkeen ketuttaa niin paljon että olisin ollut valmis synnyttämään mielummin kotona.. Mies ei tosin halunnut toimia kätilönä ;)
Sairaalaan mennessä supistukset tuli minuutin välein ja 15min päästä tyttö oli sylissä!
Positiivisella ja rohkealla asenteella mennään!!
Halailkaa te pönttöä, mä menen antamaan likalle puuroa :)
Kivaa viikonloppua!!!
-Taizu ja Kössi 7+1-
 
Hyvää huomenta! :)

Täällä hyvä aamu menossa, tosin yöllä nukuttu rapiat 10 tuntia joka varmasti omalta osaltansa vaikuttaa olotilaan.
Mietiskelin tuossa eilen ja tänään heti herättyäni, että kertoisinko omille vanhemmilleni tänään tulevasta lapsenlapsesta vai odottaisinko vielä, tosin kylään menossa ja ruokaa olin ajatellut laittaa, itse en kauheasti ole pystynyt syömään viimeisen parin viikon aikana mitään, ja yleensä minä poistun pöydästä viimeisenä (heheh).

Notta, mutta onneksi vielä pari tuntia + ajomatka aikaa mietiskellä. Tosin olin ajatellut viedä "Mummu" ja "Paappa/Ukki"-ukki mukit kaikille ensi-isovanhemmille josta saa sitten itse päätellä :) Tämä lapsukainen tulee olemaan kummankin suvun ensimmäinen lapsenlapsi, ellei miehen sisko ole jättänyt kertomatta mitään :LOL: jota epäilen toki :)


Ps. Missä vaiheessa te aiotte kertoa / olette kertoneet? Ja miten :)

BeiBei&Ipana 8+6
 
Hei kaikille. Täällä ilmottautuu uusi syyskuun odottaja, laskettuaika onkin sitten syyskuun viimeinen päivä ;) Ikää itsellä ja miehellä 28v ja perheeseemme kuuluu 7v tyttö ja 4v poika.
Oireena tällähetkellä kova väsymys ja jatkuva pahoinvointi, muutaman kerran joutunu pönttöä halailemaan mutta olo on ihan järkyttävä kokoajan. Tytöstä oli odotusaikana samanlaiset olot..joten.. :)?
Leppoisaa lauantaita kaikille :)
 
äityliini 85 meillähän on samanikäset lapset, mulla 2 poikaa :D

mulla meni se esikoisen synnytys hirmu rytinällä, nuoremman pojan syntymä nätisti mutta olin asennoitunu että soli viiminen ja nyt on vaikea pääsetää irti ajatuksesta. kauhulla mietin mitä voi mennöä pieleen. miljoonat tikit, imukuppi hyi vistotus! onneksi on aikaa totutella ajatukseen koska sekstiota pelkään viellä enemmän. ensimmäisessä synnytyksesää tuli pari tikkiä toisessa ei mitään.
 
Heippa
Täällä ilmottaudun uudeksi odottajaksi syyskuisiin :) Elikkäs olemme jo varhaisultrassa käyneetkin ja siellä pikkuisen sydän jo kovasti pamppaili. Ensimmäinen neuvolakäynti ensiviikon tiistaina (12.2) jännityksellä odottaen mitä mahtaa ensimmäinen neuvolakäynti pitää sisällään.. Raskausviikkoja nyt 7+1

Elikkäs lyhyesti: LA 26.9, Metkutin, 22v, esikoinen tulloillaan, PHKS
Mulla myös PHKS synnärinä :wave:
 
  • Tykkää
Reactions: Metkutin
Moikka!
Mulla alkoi eilen illalla verenvuoto :( , ensin oli vähän vatsakipua alkuillasta ja sitten tuli vuotoa kun i
Lähettiin miehen kanssa sairaalaan ja itkun koko matkan :'(
Sairaalasta meinasivat läheettää mut kotiin ja sanoivat että verenvuoto voi olla normaalia.
Pyysin kuitenkin että ultraisivat, parin tunnin päästä tuli lääkäri ja ultrasi.
Vauvalla oli toistaiseksi kaikki kunnossa <3 vastasi koltaan noin viikon isompaa. Varsinaista syytä ei löytynyt vuodolle, kohdunsuulta tihkuttaa siis verta.. joko hyytyy tai jatkuu.
Eli keskenmeno tulee tai ei.. :'( nyt sitten kuulemma lepoa,ei yhdyntöjä eikä kylpyjä
Ultra pitää varata jo ensiviikolle kun varattu aika np-ultraan olisi 20.2, muttakun viikoja olikin jo enemmän.. palaan kertomaan myöhemmin miten tässä kävi.
 
miss_piggy
Mulla on ollu nyt pari päivää tosi huono olo, ruokahalu on menny melkein kokonaan ja etoo koko aika mutta mitään ei tuu ulos :p Väsymys on jotain aivan käsittämätöntä, arvatkaa onko kiva olla töissä/koulussa, eilenki oli semmonen 10 tunnin työpäivä, että semmosta...
Luin just jostain että tää rv 9 on se pahin siinä mielessä, että silloin pahoinvointi on korkeimmillaan.

Tänään siis 9+2 mun laskujen mukaan.
 
No niin, nyt on varhaisultrassa käyty ja ihana pieni papunen sieltä löytyi, oikeasta paikasta ja selvä sykekkin löytyi :heart: Olin oikessa myös viikoista eli nyt 7+2!

Olen niin helpottunut ja onnellinen ettei sanat riitä kuulkaa kertomaan :) En tiedä miksi mutta pelkäsin kamalasti että ultrassa ei löydy mitään tai jotakin muuta kamalaa... Nyt oon iloinen että uskalsin sinne kuitenkin mennä!

Väsymys on ihan suunnatonta samoin pahoinvointi. Ensimmäisessä raskaudessa voin pahoin koko 9kk, olin tiputuksessa monen monta kertaa ja laihduin yhteensä 7kg raskauden aikana. Nyt oksentelu ei kuitenkaan ole lähellekkään niin rajua nyt kuin sillloin joten jospa tämä tästä :)

Töissä oli pakko kertoa jo koska pahoinvointi on välillä tosi lamauttavaa. Teen työkseni vanhusten avustamista kotona (siivouksia, ulkoilutusta pyörätuolilla ym) ja olen henk.koht avustajana muutamissa sokeissa perheissä. saas nähdä kuinka pitkään jaksaa/pystyy töihin vielä...

LoruLiisa ja papunen 7+2
 
  • Tykkää
Reactions: vauvaton ja EevaN

Yhteistyössä