Syyskuun Söpöliinit 2012 *Tammikuussa* (uusi pino)

Sehän tässä huvittaa kun en osannut edes kuvitella olevani raskaana. Niin syvälle on syöpynyt kallooni lääkärin sanat vuosia sitten, että hyvin epätodennäköisesti tulet raskaaksi enää koskaan.
En ovistikutellut ja kiertoni tosiaan on säännöllisen epäsäännöllinen. Viimesistä menkoista (alkoi 28.11) laskettuna testasin kiertopäivänä 50 tuon vahvan plussan ja vielä seuraavana päivänä uudelleen. Edellinen kierto oli 44vrk, sitä edellinen 40, sitä edellinen 50, eli kai tuo 44 on sellanen keskiverto kierto.
Neuvola laski menkkojen ja oireiden mukaan viikot...tosin myös ovis teetättää mulla jos millasia oireita. Neuvolan mukaan viikon olis nyt jo pitkällä.
Lääkäri mittaili sitä raskauspussia ja totesi sen olevan sen kokoinen, että kyseessä olisi rv 5+4 silloin perjantaina.

Mietin ja pähkäilin itsekin kun se lekuri sanoi, että alkion pitäisi näkyä, että ei hitossa vielä pitäisi näkyä. Muistan joskus käyneeni ultrassa rv 6+ ja silloinkaan ei näkynyt, mutta näkyi viikkoa myöhemmin. Ota näistä lääkäreistä selvää. Minusta kun se ei muutenkaan ollut ihan kartalla, kun konsultoi useammassa asiassa ylilääkäriä. Virolainen oli puheesta päätellen tämä tohtoritäti, joka ultrasi minut.

Googlailin ja tämän taulukon mukaan tuumailin...

HCG on hyvä trofoblastisoluja sisältävien kasvainten merkkiaine. Erityisen hyödyllinen se on istukkasyövän ja rypäleraskauden yhteydessä. Rypäleraskaudessa aktiivisuus on suurempi kuin raskaudenkesto edellyttäisi. Aktiivisuudet ovat yleensä hyvässä suhteessa trofoblastisolujen määrään, joten hoitoa voidaan seurata hCG-määritysten avulla. Ei-seminoomatyyppisissä kivessyövissä hCG-aktiivisuus on suurentunut n. 50% tapauksista. Kasvainten onnistuneen hoidon jälkeen hCG häviää verenkierrosta ja mikäli pitoisuus alkaa uudelleen lisääntyä, se on merkki relapsista.
hCG-eritys on suurentunut normaalissa raskaudessa. Aktiivisuus kaksinkertaistuu n. 1,5 päivän välein ensimmäisen 6-8 viikon ajan. Seerumissa suureneminen on todettavissa noin viikon kuluttua hedelmöityksestä. Jos hCG-aktiivisuus on yli 6000 IU/l, eikä ultraäänitutkimuksessa nähdä normaalia sikiöpussia, on kyseessä todennäköisesti kohdunulkoinen raskaus.
Reagenssivalmistajan ilmoittavia pitoisuusarvoja:
Viikko Viitealue IU/l
3-4 6-750
4-5 141-7100
5-6 1400-31800
6-7 3300-163600
7-12 40000-210600
12-16 34400-58200
hCG häviää suhteellisen hitaasti (T1/2 22-23 tuntia), joten istukan täydellisen poistamisen jälkeen (esim. abortti) voidaan pieniä pitoisuuksia tavata n. 1 kuukauden ajan (tärkeää huomioida nykyisillä herkillä menetelmillä).

Jos tohtoritäti oli sitä mieltä, että rv oli 5+4 ja mun HCG-arvo oli 7700, en näkisi vielä mitään hätää tässä asiassa. Liputan tuota pahoinvointiakin, joka juuri viimeviikolla muuttui oksentamiseksi...eli kun hormonitaso humisten nousee, kroppa menee enemmän ja enemmän sekaisin ja laatta lentää:)
Oksentaminen on oikeestaan aika ihanaa...eikö vain:)

Helmihelmiina ja Toivotoukka raskausviikoilla "vielä näkymätön"
 
Kerkesinpä vihdoin poiketa tänne! Viime viikot ovat menneet aika totaalisen väsymyksen ja ruoanhimon parissa, paljon muuta ei ole viitsinyt tehdäkään. Nyt alkaa elämä palailla hiljalleen jonkinlaisiin uomiin, vaikka mikään ei taidakaan enää olla ihan niin kuin ennen :)

Me käytiin neuvolassa varhaisultrassa torstaina ja sisäkautta tehdyssä ultrassa löytyi heti pikkuinen pyörylä, jonka sydän läpätti kiihkeästi :heart: Nuori neuvolalääkäri ei vaikuttanut hirveän kokeneelta, toisteli vain ettei ole tätä kovin usein tehnyt eikä siis osaa tarkasti määritellä ikää. Normaalisti eivät vissiin ultraa meidän neuvolassa, mutta tulin suoraan keskenmenosta raskaaksi ja neuvolassa halusivat varmistaa, miten pitkällä raskaus oikein on. No, epävarman lääkärin mielestä mittaa on 9,36mm, mikä vastaa 7-viikkoista.

Minä tuota sitten laskeskelemaan kalenterin kanssa. Vaikka ensimmäinen raskaus onkin kyseessä, rohkenen olla eri mieltä lääkärin kanssa. Keskenmenossa vuoto kesti viikon päivät ja heti sen jälkeen pöllytettiin lakanoita. Tästä viisi päivää myöhemmin (9.12.) mulla tuli pari tippaa vanhan veren näköistä vuotoa, mitä kummastelin kovasti, koska mulla ei ole koskaan mitään välivuotoja ollut. Pistin sen ehkä keskenmenon piikkiin, mutta kun kuukautta myöhemmin plussasin, rupesin miettimään että se saattoikin olla kiinnittymisvuotoa. Eli tällä logiikalla raskaus olisikin jo noin viikolla 10 ja h-hetki elo-syyskuun taitteessa, mikä mun mielestä täsmää myös siihen, että raskausoireet (zombiemainen väsymys ja jatkuva sudennälkä) ovat jo lievittymään päin. Mutta mistäpä minä ensikertalainen tietäisin :LOL: Onko muilla ollut kokemuksia ultratuloksista, iänmäärittelystä ja mielipide-eroista lääkärin/kätilön kanssa?
 
Ihana, rauhallinen sunnuntai :) Mies lähti juuri hakemaan mulle vaniljajätskiä ja kinuskikastiketta - alkoi niin tekemään mieli!

Tervetuloa kaikille uusille! Jänskiä aikoja ainakin Helmihelmiinalla ja Sintulla, tsemppiä! Jollekkin oli tullut huonoja uutisia ultrassa, voimia sinne!

Oon nyt aika kujalla kun oon lukenut 3 päivän viestit yhteen pötköön :D

Oma napa alkaa pikku hiljaa ymmärtää että raskaanakin pitäis olla :D Eli joitain oireita havaittavissa. Iltaisin hiipii tuossa 19-21 välillä kuvotusta, vielä hyvin lievänä, mutta onpahan etes jotain ;) Mulla aikasemmissakin raskauksissa ollut iltapainotteista pahoinvointia, selkeesti liittyy väsymykseen mulla. Aamuisin on aivan normaali olo, juon aamukahvit normaalisti jne. Iltaisin turpoo maha ja kyllä heikottaa jos syöntivälit venyy paria tuntia pitemmiksi. Salmiakkia pidän aina mukana, se helpottaa heikotusta (mulla alhainen RR).

Tietääkö kukaan: Onko tuo Vau.fi:n la.laskuri ajantasalla? Eli huomioiko karkausvuoden?

Jaahas, jos sitä iltapäiväkahvien keittoon ja odottelemaan miestä ja jätskiä :D

Adora 5+4 (kai)
 
Jos menisin nyt iltaunille niin huominen lääkäri ja ultra tulis nopeemmin,eikö??!! :LOL: Tunnustelin niin kierukan langat kyllä tuntuu....toivottavasti vaan raskaus on oikeella paikalla!! Olis niin ihanaa kyllä saada vielä tämä kun tämmönen tapaus sattui vaikka nelosen piti olla viimeinen... Hassua kun sitä raskautta niin vaalin enkä ollut malttamaton ollenkaan vaan ihan rauhassa ja keskittyneesti olin viimestä kertaa raskaana ja vielä 7v edellisestä niin nyt sitte ei meinaa iskostua millään aivoon että saatankin olla taas...Huh Huh!! Miten sitä taas osaakaan virittäytyä vaikka synnytyksestä onkin vasta 9kk...:rolleyes: Ihan tyhmänä taas siellä neuvolassa sitte viidennen mahan kanssa ku ei ois koskaan käyny :LOL:

NeliApina ja 5+2 toivottavasti....
 
Moi! Ite jäänyt ihan koukkuun noihin r-testien tekemiseen. Oon tehny vähintään joka toinen päivä. Ja ens viikolla teen vielä uuden viikkotestin jotta nään onko viikot lähtenyt nousemaan :) pohdin tässä että jos tuo alku olis tuolla kuollu niin jatkuuko raskausoireet silti? :eek:
 
puputyttö tässä olisi kuva meidän kuopuksesta ultrassa rv 9+1:
:) Eli yheksän viikkosesta erottaa jo aika selkeästi asennon ja pään, jalat ym. Ajattelin että voit vähän verrata kokoa jos olet epävarma. Tuntus kyllä tosi oudolta että lekuri erehtyis monta viikkoa vaikka aloitteija olisikin, mutta kaikki on mahdollista kun ihmisiähän tässä vain ollaan.

Mitähän mulla oli vielä....nyt on niiiin kauhia nälkä että pakko mennä syömään :wave:

ilon lapsi ja minimii 8+1 :heart:
 
Kiitos onnitteluista :) En tosiaan aavistanut että kaksi olisi tulossa. Ultraan mennessä olin varma että on kohdunulkoinen tms kun niin kovin nippaili mahaa. Johtuu vaan siitä että kohtu kasvaa niin nopeasti. Koko raskaus tuli hieman 'yllätyksenä' koska vasta muutama kuukausi sitten lopetin ehkäisypillerien syönnin,ja monen monta vuotta niitä oli napsittu. Ajattelin että ehkä vuoden päästä natsaa :LOL:
 
Mä tein kaksi testiä.
Eka oli apteekin oma, ja siitä tuli selkeä plussa...ei nyt mikään supertumma viiva, mutta kuitenkin niin vahva että peli oli selvä.
Seuraavana päivänä oli pakko tehdä vielä digitesti, ihan vaans en takia että sain itselleni taottua asian kalloon. Se teksti kuitenkin on sellainen ettei siinä paljon tulkinnan varaa ole :D

Mä olen koko ajan ajatellut että tämä raskaus menee niin miten sen pitää mennäkin. Ehkä jotain ensimmäisen raskauden pelottomuutta, kun ei vielä tiedä mitä kaikkea voi pelätä...
Jossain vaiheessa oli pieni pelko siitä että entä jos meneekin kesken, mutta yllättävän tyyni olen ollut. Tuntuu että ihan täysillä tuuletan kuitenkin vasta sitten ekan ultran jälkeen. Ja jotenkin nyt mieltä rauhoittaa se, että ollaan päästy jo kuitenkin näinkin pitkälle...haluan ajatella että jos se olisi ollut ulos tullakseen niin olisi se jo tullut (vaikka eihän se tietty näin mene, mutta omaa mieltä rauhoittaa :) )

Piikikäs ja korak 9+2
 
adora: ei tuo vau.fi toimi kunnolla, vähän aika sitten ovat näköjään sitä uudistaneet ja ei laske enää oikein viikkoja, jos muuttaa kierron pituutta. Mulle esim. antaa 28pvän kierrolla oikein viikoiksi nyt 8+1 ja 27pvän 8+2, mutta sitten antaa 26pvän kierrolla edelleen 8+2, 25pvän 8+3 ja 24 pvän edelleen 8+3... eli jotain häikkää tuossa on.

Äsken jouduin ottamaan panadolia, kun särki mahaa niin kovasti, hävis kyllä kipu samantein kun särkylääkkeen pistin naamaan, joten eihän se nyt noin nopeesti kerennyt vaikuttaa, mitä lie lyhyt aikaista särkyä sitten oli.

Tsemppiä kaikille epävarmoille raskaudestaan! Toivottavasti kaikilla pian varmistuisi asiat parhain päin.

Teeu 8+1
 
pipsapippuri ja NeliApina Tsemppiä huomiseen neuvolaan ja ultraan!:)
Sintu74 myös tsemppiä huomiseen! :heart: Toivon kovasti että kaikki on parhain päin!
adora Mmmm.. jäätelöä ja kinuskikastiketta, nam! ihan parasta. Kiva kun kerranki saa syödä juuri sitä mikä maistuu ja menee alas.
tattu teillä onkin ollut yllätystä kerrakseen.. varmasti pää vielä pyörällä kaikista uutisista. Onnea! :)

Huoh tätä väsymystä!! Ottaa ihan päähän jo kun mitään muuta ei jaksa tehdä kun syödä ja nukkua. Ja silloinkin tuntuu kun olisi tehnyt rankan työpäivän. :kieh: Nostan kyllä hattua kaikille teille joilla jo ennestään lapsia, uskomatonta miten jaksatte.

Kaikille jaksamista oireiden kanssa!

marmuli ja rääpäle 7+1
 
Minä tein vain yhden testin ja ilman testiäkin olin jo varma siitä, että olen raskaana, vaikka tämä eka kerta onkin. Tiesin jo "raskautuessani" tulevani raskaaksi sinä päivänä. Eihän tätä kukaan tietty usko, enkä itsekään uskoisi, jollei se olisi itselleni käynyt....ihan magiaa! Emme ole koskaan yrittäneet lasta, mutta joulukuussa sitten päätettiin kokeilla ekan kerran ja näin tässä kävi...

Uuuh, minullakaan ei ole lainkaan aamupahoinvointia, vaan voin hyvin yleensä noin viiteen saakka iltapäivällä. Sen jälkeen alkaa etominen (muttei okseta). Koko ilta TÄYTYY syödä jotakin jatkuvasti. Suolaista siis, makeaa ei teen paljon mieli, vaikka olen ollut koko ikäni oikea sokerihiiri! Ja syödä täytyy PALJON, jotta etominen menisi ohi. Joka ilta vatsa on kova suuri pallo, eivätkä housut mene kiinni. Parina päivänä, kuten tänään, etominen on alkanut jo puolen päivän tienoilla. Painan normaalisti 47 kiloa, mutta tämä raskaus, jos tällaisenaan jatkuu, tulee nostamaan painoni ainakin 77 kiloon! Pitäisi kai käydä ostamassa vaaka...

En muuten ole koskaan tajunnut tuota "tarrasukkien" toivottelua, mutta NYT tajuan sen mitä kirkkaimmin ja toivon myös omalle katkaravulleni hyvät tarrasukat :D

ei vielä 7+6
 
  • Tykkää
Reactions: viuhutin
Helmihelmiina tsemppiä sulle kanssa epätietoisuuden kanssa..Täällä itse olen kohta 2vkoa ollut epätietoisuudessa.Ehkä pisimmät 2vkoa mitä on ollut mun elämässä, niin paska juttu tää odottelu..mulla oli aluksi pientä vuotoa, sitten ei näyttänyt ultrassa hyvältä raskauspussi/ruskuaispussi.ite en nyt tiedä todellakaan että kummasta kyse:) mutta kuiteskin, ei näyttänyt hyvältä,siellä jtn.varjostumaa mikä voi olla verta tms.. joten sain lähetteen labroihin ja niissä käyty viime keskiviikkonan,nyt vaan odottelen sitä vastausta,että mikä on mun Hcg-arvo..Tää niin epätietosta,ettei uskalla nauttia, varautunut jo pahimpaan..

Jospa tällä viikolla selviis jotain suuntaan tai toiseen..

Kaikille haleja & jaksamisia jotka saaneet huonoja juttuja nyt tässä alkuraskauden aikana.

jakaikille tasapuolisesti mukavaa alkavaa viikkoa ja onnellista odotusta..
:kiss:
 
täältä ilmottautuu vielä yksi. laskettu aika menee syyskuun loppuun 29.9 tämä on meille kuudes ja synnytän hyvinkäällä.
itse olen 30v. viim.torstaina tein testin jota jo epäilinkin olevan plussa. paha olo hiipii pikkuhiljaa voimakkaampana. (jokaisessa ollut kauhea pahoinvointi ensimmäiset 2.5-3kuukautta.
 
Zuh
Hei kanssasisaret!

Melkoinen omanapavaroitus!! Täällä istuskellaan gynekologisella odottamassa pääsyä ultraan. Pieni vuotoilu lisääntyi seisomapäivien myötä ja nyt katsellaan onko massussa mitään vai ei. Järki yrittää voittaa tunteet mutta kohtahan tilanne selviää ja siitä jatketaan tuloksen mukaisesti. Mutta olen kyllä edelleenkin sitä mieltä että jos pienessä alussa on jotain vikaa niin luonnon kuuluukin toimia näin kaikkien parhaaksi. Vitsi mikä teräshermo muka oon :)

Olisin tosin voinut viettää 2 viikon työputken ainoan osittaisen vapaapäivän muissakin merkeissä! Toivottavasti palailen hyvien uutisten kanssa!

Zuh & ?
 
Minulle kävi nyt niin, että tuo lauantaina lisääntynyt alavatsakipu tiesi huonoa.
Eilen illalla alkoi tiputteluvuoto, eikä kyllä ole lisääntynyt, mutta luulenpa...

Joka tapauksessa minun ei siis tarvinut mennä yksityiselle mittauttamaan hCG-arvoa.
Nyt kun ilmeni "komplikaatioita" eli tuo tiputtelu alkoi, niin pääsinkin julkiselle puolelle veritestiin. Soitin siis oman kaupunkimme sairaalan naistentautien polille, johon minulla oli myös varhaisultra-aika varattuna 22.2. Sain lähetteen labraan ja käväisin veritestissä. Iltapäivällä klo 13 jälkeen soitan tuloksesta.

Sain myös uuden ultra-ajankin, joka on jo ensiviikon keskiviikkona 8.2... tuolloin siis olisi menossa rv 6+4.

Sintu & massuset 5+2
 
Huh huh.. pahoinvointi on alkanut pahentua ja jouduinkin jäämään saikulle.
Minäkin varasin sitten varhaisultraan ajan, se olisi 6.2, jännittää ihan kamalasti että onko kaikki hyvin. Tsemppiä kaikille odotukseen!

Chizu 5+4
 
Tsemppiä Zuh ja Sintu74, toivotaan parasta!!

Chizu, varasin itsekin juuri samaiselle päivälle (6.2) ajan varhaisultraan.. Ja kyllä jo jännittääkin, tsiisus..!! Mitenhän sitä nyt tämän viikon pää kestää? Huoh..

Odottelen malttamattomana (hyviä) uutisia tämän päivän ultrassa kävijöiltä, toivottavasti tosiaan kaikki ok! :heart:

hawwe & minipapu 6+1
 
ei vielä: asutteko jossakin muslimimaassa / vanhoillisessa katolisessa maassa kun raskaudenkeskeytys on kielletty? Aika hurjaltahan tuo kuulostaa, ettei edes sikiön pahassa kehityshäiriössä saisi turvautua keskeytykseen.

Itse jouduin miettimään myös näitä asioita, koska olimme viittä vaille muuttamassa erääseen maahan Afrikassa mieheni työn perässä. Ko. maa on tosin yksi Afrikan sivistyneimmistä valtioista, mutta silti se mietitytti. Onko miehesi suomalainen vai paikallinen? Se varmaan auttaa jos mies on kotoisin ko. kulttuurista, mutta ymmärrän kyllä pointtisi tuossa yksityisellä synnyttämisessä! Itsekin toimisin noin jos olisin samassa tilanteessa. Eräs ystäväni synnytti USA:ssa yksityisellä ja kertoi myöhemmin, että siellä kohdellaan odottavaa/synnyttävää naista kuin kuningatarta. Kaikki toimii, ei puhettakaan ettei "ehtisi" saada esim. asianmukaisia puudutuksia. Tietysti tämän kaiken saa rahalla, mutta USAssa esim. vakuutukset toimivat hieman eri systeemillä.

No, mielenkiintoista joka tapauksessa - tervetuloa syyskuisten odottajien joukkoon :)

Meillä on varhaisultra tasan viikon päästä.. jännittävää! Toisaalta pelottaa, toisaalta en malta odottaa että "näen" lapseni. Jos kaikki on kuten pitääkin niin kyllähän tuo varhaisultra konkretisoi odotuksen, siellä todella on joku odottamassa ja kasvamassa, oikeasti tulossa tähän maailmaan.. mieletöntä!

Tervetuloa kaikille uusille, ihanaa odotusta.

Vanilla Whip (5+6)
 
Adora+Teeu: Niin tosiaan muuttui tuo vau.fi-laskuri. En ole itse tajunnutkaan ettei se toimi aina oikein, kun olen laskenut vain hedelmöitysajankohdan mukaan. Sillä tavalla ainakin toimii ok...:)

Minulla tuntuu auttavan pahoinvointiin vain kovat, imeskeltävät salmiakit. Rainbow HotMix on paras pussi...:D Verenpaineet oli neuvolassa suht alhaalla, joten huoletta voi noita napsia pahimpaan oloon...Tosin painonnousu saattaa olla takuuvarmaa, kun herkkuja mättää.

Halauksia ja voimia epätietoisuuteen niille, joilla on vuotoja ollut!! Ne on todella raastavia. Itselläni ne oli huono merkki, mutta kuuluin vähemmistöön. Teillä suurimmalla osalla ne on aivan harmittomia onneksi!! Pidän kaikille peukkuja!

LS+pikkuinen 8+2

ps. Olettehan huomanneet, että tuli jo lokakuisten pino! Niin se aika menee! :)
 
Epätietoisuus täällä jatkuu.. Perjantaina pääsin neuvolalääkärille ultrattavaksi ja siellä näkyi sikiö sekä sydämen syke. Mutta jotta ei oltaisi päästy liian helpolla, niin sikiön mitat vastasivat 7+5 kun viikkoja olisi pitänyt olla 8+2 sillon. Neljä päivää heittoa on vähän liikaa näin aikaisessa vaiheessa.. No nyt taas odotellaan ja mennää yksityiselle ens tiistaina tarkastelemaan tilannetta. Pahoinvointi eikä väsymys ole palanneet, mutta on alkanut huimaamaan. Se voisi kertoa alhaisesta verenpaineesta, mitä minulla on ollut kyllä myös aikaisemmissakin raskauskissa. En kai voi kun toivoa parasta, vieläkin.

Tekstiä oli tullut niin hirveästi, että silmäilin ne vain pikaisesti lävitse. Yritän taas alkaa vähän aktiivisemmaksi, nyt kun annettiin edes jonkun verran toivoa. Tsemppejä muillekin epätietoisille! Ja hyvää alkanutta viikkoa kaikille :)
 
Onpas täällä nyt monella huolia. Eipä sitä itelläkään kovin hyvin mene.. :(
Nyt olis menkkojen aika joten eiköhän sitä pientä "töhnävuotoa" sitten alkanut tänään tulemaan. Hyvin vähäistähän se on mutta kun ei niitä raskausoireitakaan oikein ole ni ei tässä kyllä voi kovin hyvillä mielin olla. Varsinkin kun muissa raskauksissa on ollut todella pahaolo ja oon oksentanu viikoille 16. Ainoot raskaudet missä ei oo ollu huonoa oloa on ollu juurikin keskenmenneet joten..
Ja joo, pienet vuodot alkuraskaudessa on ihan normaalia mutta silti huoli nostaa päätään. :ashamed:

MOONCHASER mullahan pe ultrassa olis menkkojen mukaan ollu viikkoja 7+2 mutta sikiön mitat vastas viikkoja 6+4. Lääkäri oli sitä mieltä että on ihan ok kun siitä kysyin, hedelmöitys kuulemma vaan tapahtunut myöhemmin. Ite sitä kyllä mietin et onkohan vaan ok.. jotenkin sellanen mielikuva että se ei välttämättä tietäis hyvää ja se fiilis ku on jo takaraivossa muutenkin ni toi tietohan vaan lisäs tuskaa. Onko sulla jotain tietoa tosta asiasta?? Tai jollain muulla?

En nyt muista kenellä oli mitäkin joten kaikille tasapuolisesti hyvää viikkoa!
 

Yhteistyössä