Syyskuun Söpöliinit 2012 *Tammikuussa* (uusi pino)

Olipas tarinaa...kaiken luin läpi...mutta mitään en enää muista:)

Sitten perjantaiset ultrakuulumiset, jotka veti mielen matalaksi, vaikka olen yrittänytkin olla tyyni.
Perjantaina siis menin ultraan varmistamaan onko yksiössä ketään. Neuvolahan laski LA:n menkoista, vaikka ne ovat epäsäännölliset ja sen mukaan elettiin, eli viikkoja piti olla sen mukaan jo 8+. Eipä kuitenkaan ole...yksiöstä ei löytynyt alkiota, raskauspussi kylläkin. Raskauspussin koko vastasi rv 5+4 ja lääkäri oli sitä mieltä, että alkion pitäisi jo näkyä. Ultrasi ja ultrasi, ei löytänyt ketään. Tuulimunako, kysyin? En saanut selvää vastausta. Määräsi verikokeisiin HCG-arvon määritystä varten. Sanoi soittavansa minulle myöhemmin samana päivänä, mutta ei kyllä toivoakaan yhtään antanut. Samat litaniat luetteli mitkä olen niin monesti ennenkin kuullut. Klexane lääkitystä ei siis aloitettu...sopimus oli, että kahden viikon päästä uusinta ultra ja jos sitten jotain eloa näkyy aloitetaan lääkitys sitten.
Kävin verikokeissa ja olin niin varma, että tämä oli tässä jälleen kerran. Lääkäri soitti myöhemin iltapäivällä (lääkäri oli muuten virolainen, joka ei hyvin ymmärtänyt suomea, puhui kyllä sitä itse), että HCG-arvo on oikein hyvä 7700 ja se voisi kertoa siitä, että niin alussa on kaikki, ettei hän saanut näkyviin alkiota. Lisäksi hän oli konsultoinut ylilääkäriä, joka oli antanut määräyksen, että Klexane lääkitys pitää aloittaa heti. Lääkäri soittaa maanantaina ja minun on mentävä uudelleen polille, opettelemaan tuo lääkkeen piikitys. En sitten tiedä ultraavatko uudelleen heti, vai vasta kahden viikon päästä. Tulee muuten helvetin pitkät kaksi viikkoa!
Keskiviikkona iski jumalaton räkätauti ja siitä saakka olen oksentanut lähes kaiken mitä olen syönyt. Tuoremehu on melkein ainoa mikä ei tule pihalle. Saattaa olla maanantaina saikun paikka...jos nyt sinnittelisin töissä tän viikonlopun...huoh...tekemällä vaan pakolliset hommat.
En tiedä mitä tässä taas ajatella, pää on ihan pehmee. Olin niin valmistaunut kaiken olevan ohi, mutta tuo hcg-arvo ehkä vähän toi toivoa. Viimeksi km raskaudessahan se ei noussut normaalisti, oli korkeimmillaan rv 6 vain 113 ja laski siitä sitten asteittain. Pyysin lääkäriltä uusinta HCG:tä, että näkisi nouseeko arvo, koska se puolitoista kertaistuu vuorokaudessa. Lääkäri ei tähän suostunut:(
Googlasin tuon HCG-taulukon ja arvoni on enemmän, minkä se antaa viitearvoksi raskausviikoille 5.
Ei auta kun elää tunti kerrallaan ja odottaa maanantaita ja sitten uutta ultraa.
Positiivista on vahvat oireet (tosin oireita oli myös km raskauksissa aikaisemmin) ja se, että mihinkään ei koske, eikä kolota. Ei ole vuotoa tai muuta sellaista hälyttävää, ainakaan vielä. Toivossa on hyvä elää...sano lapamato!

Anteeksi omanapaisuus, mutta piti saada purkautua.

Helmihelmiina ja Toivotoukka rv 5+jotain?
 
Helmihelmiina Toivotaan hyviä uutisia kuitenkin :hug:
ilon lapsi Meillä poika kontannut pari kk ja kävelee tukea vasten.Tänään ostin kävelykärryn mutta se oli vähän pelottava :D Kiva kun on jollakin saman ikäinen täällä.
Ranskis joo eihän mikään oo 100% mut olis nyt 5 vuoden ehkäisyn suonu kestävän kauemmin ku 2kk :D Onneks oli ilmainen.... Miehellä ei kuulemma kuulunut raskaus 5 vuoden toimintasuunnitelmaan :whistle: No eipä mullakaan mutta katotaan sit maanantaina että mikä on tilanne...On tää kyllä jotenkin uskomatonta. Aika lerppu varmaan kohdunsuu ton jättiläispojan jälkeen (4,7kg ja 56cm,syntyi 40+2) :LOL:

NeliApina ja 5+1
 
helmihelmiina Puhuiko lääkäri mitään minkäkokoinen raskauspussi on läpimitaltaan? Meillä gynen luennoitsija sanoi että mikäli raskauspussi on läpimitaltaan yli 15mm eikä sen sisällä havaita mitään on todennäköisesti kyseessä tuulimuna, mutta ei sekään ihan satavarma ole koska nuo mitat on aika vaikea ottaa millilleen. Tsemppiä hurrjan paljon sinne ja hyvältä kyllä kuulostaa sun oireet ym =):heart:

NeliApina melkosen vonkaleen olet kyllä pyöräyttänyt :LOL::heart: aauuts, rupes hirvittämään tuleva :saint: Meillä oli semmonen oppikirja tapaus, rv 40+0, 50cm ja 3510g.. :D nyt on kyllä oltu ruoka-aikaan kotona, sen kertoo ihunat maggarat :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: NeliApina
Ilon lapsi: Ihan piti tuosta pöydältä napata viivotin ja katsoa millainen on tuo 15mm. Ei tosiaan puhunut muuta kun, että raskauspussin koko vastaa viikkoja 5+4.
Itsekin tarkastelin siitä ruudulta sitä kuvaa ja pussia. Jos nyt vertaan muistikuvaani tuohon viivottimesta tarkistamaani 15mm, niin minusta se pussi oli pienempi. En kuitenkaan voi olla varma.
Tuulimunaraskaudessa ei mielestäni HCG-hormoni nouse normaalisti, vaan jää hyvin matalaksi. Voin olla väärässäkin, mutta muistelen historiasta, että lääkäri olisi näin sanonut. Varmuudella yksi tuulimuna minulla on ollut, toisesta ei ihan varmuutta ole...3 km joka tapauksessa.
Yritän olla murehtimatta ja olla niin raskaana kuin vain voi olla, kunnes tosin todistetaan:) Tullaan sitten kovaa kolinalla alas pilvilinnoista, jos joku menee pieleen.

Helmihelmiina
 
Ehkä minäkin uskallan jo liittyä joukkoon..

Yhdeksän kuukauden yrittämisen jälkeen, kun toivo melkein jo loppui, plussasin vihdoinkin viikko sitten. Viikkoja tänään täyteen 6, jos laskee viime menkoista.

Oireilu ollut ainakin tähän asti aika mietoa, rintoja aristaa ja vähän turvoksissa, vatsaa turvottaa aina ruokailun jälkeen, hajuaisti välillä vähän liiankin hyvä ja ihmeellisin, en edes tiedä johtuuko raskaudesta, mutta mitä tahansa syön tai juon, vaikka vain vesilasillinen niin kauhea röyhtäileminen alkaa :/ Paha olo onneksi vaan silloin kun on liian pitkä aika siitä kuin viimeksi söin (välillä liian pitkä aika on pari tuntia..)

Omalla äidillä ollut monta keskenmenoa ja pari kohdunulkoista raskautta joten itseäkin vielä vähän pelottaa miten tässä käy.
Raskaaksi tuleminenkaan ei ollut ihan niin "helppoa" kun joskus nuorena kuvitteli. Itseä rupesi jo stressaamaan että enkömä ikinä, sitten avopuoliso kosi, stressi laukesi ja tulin raskaaksi :) Kihlasormuksessa kaiverrettu 17.12 joka oli myös viime menkkojen eka päivä, 18.1 tein plussatestin niin kyllä se luonto sitten hoitaa kunhan vaan malttaa :)

Ikää minulla 29, rv 6+0, ensimmäinen neuvola varattu 10.2, esikoinen minulle, avokilla 4v poika
 
Kyllä minä varmasti raskaana olen, sen verran paljon on oireita:

- rinnat todella arat
- alaselässä paineen tunnetta
- vilustaa
- lämpöä kainalosta mitattuna tänä aamuna 37,4
- tukkoinen/ flunssainen olo
- väsymys; normaalisti saatan valvoa illalla pitkäänkin, mutta nyt väsymys iskee jo klo 21 aikaan
- hengästyn helposti esim. rappuja noustessa
- paha olo tulee jos vatsa pääsee liian tyhjäksi ja samanlaista oloa on myös aamulla, mutta ainakin toistaiseksi olen säästynyt oksentamiselta
- hampaiden pesu aiheuttaa "yökkäys"-reaktion
- pissattaa useammin ku normaalisti
- vatsaa turvottaa

Ainoa asia joka minua todellakin huolestuttaa, on tuo hCG:n hidas nouseminen.
Lisää huolta on aiheuttanut tänään lisääntyneet alavatsakivut... ihan kuin ennen kuukautisia.
Mutta jos nämä kivut ovat sitä, mitä pelkään, niin huomennapa se selviää.
Kroppani on ollut aina niin tarkka, että kun kuukautiskivut ovat ilmaantuneet, niin seuraavana päivänä on alkanut tiputtelu ja sitä seuraavana vuoto... joten jännitystä riittää.
Ja vaikka vuoto alkaisikin, voi silti toinen alkioista olla kiinnittynyt ja toinen tulla vuotona pois.

Ajattelin joka tapauksessa painella maanantaina yksityiselle mittauttamaan tuon HCG-arvon, ihan oman mielenrauhani vuoksi... makso mitä makso. =)
 
ilon lapsi Mulla kans kakkonen syntyi 40+0 ja muut sitte 40+2,40+1 ja 40+2 tää viimeisin eli odotettavissa taas aika täsmällinen synnytys jos sinne päästään...Näin isoja ei oo ollu kukaan ja olen miettinyt kauhulla että mitä jos olis mennyt oikeesti yli...Kukaan ei tätä näin isoksi arvannut edes sairaalassa pari tuntia ennen syntymää mutta ponnistus kesti alle minuutin ja tuli lähes itestään. Nyt kyllä ajattelen kokoajan kaikkee kauhujuttuja et kuin ne löytää kuitenkin maanantai aamuna kohdunulkoisen tai jonkun...:| Toivottavasti ei...
 
Heiiii, miullakin on se angel sounds doppleri ja aloittelija kun olen, niin kertokaas mistä kohdin sillä pitäisi edes etsiä ääniä..? Puolisen tuntia painelin sillä masua ylhäältä, alhaalta ja navan ympäriltä mut en löytän kyllä yhtään mitään.. Käytettäkö jotain geeliä siinä, lukikohan siinä ohjeessa että vettä tai geeliä, tilasin ulkomailta niin ei oikein taivu niihin teknisiin vieraskielisiin sanoihin :D No anyways, taidanpa itsekin sitten yritellä vielä pariin kertaan etsiä .. jotain .. :)

viuhutin & ulpuelmeri 7+3
 
Hei kaikki!
Olen 37-vuotias ja odotan ekaa lasta. Tänään rv 7+5. LA kai 8.9. Olen kertonut yhdelle Suomen kaverille puhelimessa ja kahdelle kaverille täällä maailman toisella laidalla. Omalle emmekä miehen perheelle tahdo kertoa kuin vasta neljän viikon päästä, kun toivottavasti toisessa ultrassa todetaan, että katkarapu on hengissä. Kavereilleni kerroin, sillä oli pakko saada puhua jonkun kanssa pelkojen takia. Täällä neuvolaan mennään vasta lapsen syntymän jälkeen, joten ei ole paikkaa, missä puhua peloistaan. Gyne hoitaa vaan ultrat sun muut ja ohjeistus odotusaikaan ainakin ekalla käynnillä oli mitätöntä. Gyne lähetti psykologille, jossa nyt viikoittain aluksi käyn juttelemassa. Pelkoja tällä hetkellä aiheuttaa mahdollinen keskenmeno, abortin laittomuus (vaikka sikiö todettaisiinkin sairaaksi) sekä itse synnytys.

Oireita tällä hetkellä: lievä ällötys joinakin päivinä, rintojen arkuus, kauhea väsymys joinakin päivinä, alakulo, suurempi nälkä, suurempi jano, pissahätä useammin kuin normaalisti, vatsan turvotus joinakin päivinä

Vilu ei ole, sillä vietämme kuumaa kesää juuri nyt :)

Tsemppiä kaikille ja toivotaan, että pieniet pysyvät kiinni siellä oikeassa paikassaan ja jatkavat normaalia kehitystään!
 
Tervetuloa Ei vielä! Viikkosi tai laskettu aikasi on varmaan vähän eri. Minullakin on la 8.9 ja viikkoja siis tänään 8+1. Jos ei ottaisi karkausvuotta huomioon niin viikkoja voisi olla myös 7+6. Mutta eipä tuo niin tarkkaa ole...Sattui vaan silmään kun meillä on sama la...:)
 
Hei ei vielä, ja tervetuloa mukaan. Toivotaan että pieni pysyy matkassa mukana.

Asutteko ihan vakituisesti siellä kaukomailla? Aiotko synnyttää siellä vai tuletko Suomeen synnyttämään?

Ihan mielenkiinnosta kyselen. :)
Mulla on yksi ystävä tällä hetkellä ulkomailla raskaana ja synnyttää siellä, mutta aiemmin muutama ystävä tullut ulkomailta ihan sitä varten noin puoleksi vuodeksi Suomeen takaisin, että on täällä saanut synnyttää. Tietenkin siihen päätökseen vaikuttaa varmasti sen maan synnytyskulttuuri ja kokeeko synnyttämisen ko. maassa turvalliseksi.
 
ei vielä: Laskettu aikasi olisi viikkojen mukaan 11.9...:) Ja jos ei oteta huomioon karkausvuotta niin se olisi 10.9. Onko muuten kukaan neuvolassa kysynyt laskevatko tuon karkauspäivän? Itse lasken tuolla vau-laskurilla ja se näyttäisi ottavan sen huomioon. Se sama la ainakin meidän neuvolassa merkittiin korttiin. Mutta niinkuin sanoin, ei näillä yksittäisillä päivillä ole kovin väliä...:D Pääasiassa että kuukausi tiedetään...:D
 
Piikikäs: Olen asunut jo monta vuotta täällä ja tahdon ehdottomasti myös synnyttää täällä. Pelkäisin ehkä enemmän Suomessa. Täällä rahalla saa hyvää palvelua yksityisklinikoilla, eikä voi käydä niin, että lääkäri ei ehdi tuikkaisemaan epiduraalia tms. riittävän ajoissa, koska on toisessa leikkauksessa. Vaikka tiedän, että Suomessa on todella turvallista ja paljon erilaisia synnytysmahdollisuuksia, niin silti olen kuullut niin paljon siitä, ettei palvelu ole hyvää "ruuhka-aikoihin" ja anestesialääkärit eivät ehdi paikalle jne. Täällä myös saa keisarileikkauksen vain pyytämällä, jos sellaiseen ratkaisuun tulen. En kyllä nyt YHTÄÄN tiedä, mitä tahdon! Olen aika sekaisin kaiken kanssa :/
 
moi! täällä ilmottautuis yksi syyskuun mamma mukaan joukkoon. =) elikkäs marmuli, 23, ensimmäinen, LA 17.9 kiitos äippä_88 jos laitat listoille! Yllätysraskaus ollut tämäkin.. Ei meinaa vielä itsekään uskoa todeksi!
oireista aina ennen ihmettelin että miten voi paleltaa kun on raskaana ja ajattelin ihmisten liioittelevan mutta nyt taisi osua tää omaan nilkkaan. :ashamed: ja ällö olo on lähes koko ajan. Siitäkin aiemmin kummastelin että miten nyt napostelu voi auttaa ällöön oloon mutta niin se vaan on. Pitäis olla koko ajan napostelemassa ni olo ois loistava. :D
pipsapippuri oli vienyt täysin ajatukseni tossa aiemmin, uskooko tuo mies ollenkaan näihin oireisiin vai kuvitteleeko vaan että keksin niitä ajan kuluksi.. Joo, eihän meillä parempaa tekemistä olekkaan kun esittää huonovointista. :D
Teeu itsellä ollut ja vaaleanpunasta vuotoa koko ajan enemmin tai vähemmin.. ihana lukea että olit saanut sydänäänet kuuluviin. :heart: Helpottaa omaakin stressiä.

marmuli ja rääpäle 7+1
 
Pahoittelut huonoja uutisia saaneille :hug: ja tervetuloa kaikki uudet.

Mulla illal on alkanu oleen pahempia mitä aamut.Iltasin on toosi huono olo ja väsyttää kaameesti.
Huomenna eka neuvola.Neukkutäti sano et se kestää jopa tunnin :O
 
).( Etoo, yök. Aamusta iltaan, söi mitä tahansa. YÖK. Oksu ei lennä kyl mut velloo vaan paha olo. Näin jo untakin oksentamisesta:/

Pieni galluppi: onko moni tehnyt useamman kuin yhden raskaustestin? Itse en tehnyt kuin yhden, niin selkeä viiva oli etten nähnyt tarpeelliseksi näiden olojen tultua tehdä uudestaan..
 
viuhutin Mä tein kaks testiä ihan sillä kun eka oli tositosi haalee (olin vähän hätänen :D ). Tosin kyl se toinenkin viel haaleahko oli, mutt päätin sit etten enempää testaile kun viiva kuitenkin ilmesty ja menkkoja, jotka yleensä tosi täsmälliset, ei kuulunut. Ja mulla kans oireet tuli niin pian ettei tarvinu enempää ihmetellä :)

crimson80 ja nikki 7+0
 
Helmihelmiina, teitkö sä ovistestejä eli tiedätkö mikä dpo toi ultra oli? Rv 5+4 ei pitäisikään näkyä nimittäin pussin lisäksi mitään. Jos esim minä laskisin menkkojen mukaan, olisi nyt rv8+3, mutta ovistestien takia tiedän että ovuloin poikkeuksellisen myöhään tässä kierrossa ja sen mukaan nyt mennään rv6+6. Ts. älä huolehdi, voi olla että hedelmöitys tapahtuikin myöhemmin kuin mitä ajattelit :)

Sintu74, muistelenko oikein (täällä viestejä niin pirusti) että teit cb testillä? Sen arvothan ovat hcg:n mukaan;
Raskaana 1-2 hcg 25-200
Raskaana 2-3 hcg 200-2000
Raskaana 3+ hcg 2000+
hcg:n pitäisi tuplaantua 48-72 tunnin välein muistaakseni, eli ensimmäisestä plussasta lähtien max 9 päivää niin pitäisi olla jo seuraavalla tasolla (jos nousee erittäin hitaasti). Mulla viime kierron kemiallinen raskaus, jossa dpo 15 raskaana 1-2, dpo 18 edelleen raskaana 1-2 ja vuoto alkoi. Käytännössä dpo 18 olisi pitänyt olla jo raskaana 2-3 koska niillä viikoilla mentiin.

marmuli Miehelle kaiketi konkretisoituu tämä asia, etten huvikseni purjoile miten sattuu tai siirry petiin viimeistään klo 22 joka ilta vaan koska on hauskaa keksiä raskausoireita :vampire: Taas heräsin sunnuntai-aamuun tässä kroonisessa krapulassa, huono ja väsynyt olo. Toisaalta unet oli nyt taas luokkaa sattui ja tapahtui eli kiirettä piti koko yön...

viuhutin Mä halusin poissulkeakseni kemiallisen tehdä testejä joilla seuraan hcg nousua. Tein niitä yhteensä neljä, kunnes sain muistaakseni dpo 20 illalla R3+. Sen jälkeen en ole testannut..

).(Huomena neuvola ja ar-ultra. Jännittää niin maan perkeleesti! Sen jälkeen jos kaikki ok niin lisään itseni tonne listalle... Apua apua apua...

ainiin

Pipsapippuri 6+6
 
Helmihelmiina Tsemppiä paljon!! Toivotaan parasta!

sintu74 Kävitkö mittauttamassa hCG:n? Toivottavasti kaikki ok!

Ja tervetuloa kaikille uusille! :flower:

viuhutin: noista raskaustesteistä, mä varmaan vedän pohjat.. Tein niitä aika monta! :D :ashamed: Testasin jo 4-5 päivää ennen kun kk ois pitänyt alkaa ja sitten piti tietysti testata, että vahvistuuko viivat.. Ja kun siitä pääsin niin piti digitesteillä testata, että nouseeko viikot :D Ihme etten oo enää tehnyt, but never say never, vielähän tässä kerkee :saint: (välillä vähän mieli tekis kun on se niin ihanaa nähdä viivojen ilmestyminen,hih)

hawwe & minipapu 6+0 (minipoks)

Ja Pipsapippuri, hurjasti tsemppiä neuvolaan & ultraan!! Mä ajattelin ens viikolla varata sitä seuraavalle viikolle ar-ultran ja mua jännittää jo nyt ihan kamalasti.. Varmaan pyörryn sinne kun pelottaa niin paljon onko kaikki ok..
 
Viimeksi muokattu:
Viuhutin: Dopplerilla pitää aikaisessa vaiheessa kuunnella karvoitusrajan kohdalta. Kohtu on vielä tosi alhaalla. Itse käytän oikeaa ultrausgeeliä tällä hetkellä, mutta olen aiemmassa raskaudessa käyttänyt ihan tavallista yhdyntään tarkoitettua liukastetta (olikohan Protex...). Raskaustestejä oon tehny 2 kpl.
 
Sintu74, muistelenko oikein (täällä viestejä niin pirusti) että teit cb testillä? Sen arvothan ovat hcg:n mukaan;
Raskaana 1-2 hcg 25-200
Raskaana 2-3 hcg 200-2000
Raskaana 3+ hcg 2000+
hcg:n pitäisi tuplaantua 48-72 tunnin välein muistaakseni, eli ensimmäisestä plussasta lähtien max 9 päivää niin pitäisi olla jo seuraavalla tasolla (jos nousee erittäin hitaasti). Mulla viime kierron kemiallinen raskaus, jossa dpo 15 raskaana 1-2, dpo 18 edelleen raskaana 1-2 ja vuoto alkoi. Käytännössä dpo 18 olisi pitänyt olla jo raskaana 2-3 koska niillä viikoilla mentiin.
Mullahan oli torstaina menossa jo dpo19, jolloin sain CB:lla tuon 1-2 eli minullakin olisi siis pitänyt näyttää jo sen 2-3... näin minä sanoin lääkärillekin, mutta epäili vain myöhäistä kiinnittymistä...
Mutta jos nuita Pregcheckin testejä katselee, niin niiden mukaan olen saanut ensimmäisen plussan dpo16.
Tänään menossa dpo22; eilen ja tänään tuntunut menkkoja enteilevää kipuilua. Mitään vuotoa ei kuitenkaan ole, vielä... mutta jos sieltä menkat on tulossa, niin viimeistään tänään pitäis alkaa tiputtelu ja huomenna kunnon vuoto.

Sintu ja masukit 5+1
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä