Syyskuun Söpöliinit 2012 *Maaliskuussa*

ei mulle tullu kirjettä eikä soitettu. äitipolilla lääkäri laitto ne luvut tohon neuvolakorttiin suoraan. eikä se täti neuvolassakaan mitään niistä sanonu,vaikka se kahto ne. eli ei kai niissä sitten mitään hälyyttävää ole.
vaihtelee kyllä suuresti käytäntö näissä!

doppleria taas kokeilin,en saanu kuulumaan kun sen oman pulssin vaan. taitaa ne neuvolan vehkeet olla kuiteskin tarkempia,vaikka sekään ei mikään uusi vekotin ollu.
 
Tänään käytiin ultrassa. Olen ihan jännittäjä-tyyppiä, mutta jostain syystä toi ultra ei jännittänyt kuin vasta eilen illalla (ja eihän siinä sit tullu kauheesti nukuttua). Ultrassa B-vauvalla todettiin olevan hieman turvotusta niskassa, sai kuitenkin normaalin-tuloksen. Osaako joku sanoa mitä turvotus niskassa sitten tarkottaa? Ei saatu mitään suhdelukuja, niinkuin näköjään kaikki muut..

B-vauva koisi ultran aikana ja oli aika kärttyisä, kun heräteltiin, että saataisiin kuvat otettua :) Taitaa tulla tempperamenttinen lapsi, kun ultraajakin totesi, että kylläpäs se nyt suuttui, yleensä tuollaista näkee vasta loppuraskaudesta. A-vauva olikin oikeassa asennossa ja siellä heilutteli käsiään rauhallisesti.

Katsoin kotona äitiys-korttia ja siihen oli laitettu merkintä "sydänäänet vähäiset". Osaako joku sanoa, mitä tää tarkottaa?

Onnea kaikille muille hyviä ultratuloksia saaneille!

Jaksamisia Kaktuspiikille sekä Arttuliinalle! Kauheita tilanteita, joita ei toivoisi kellekään.
 
Arttuliinalle :hug:


Neuvolassa käyty ja sydänäänet kuului :) Enkä edes epäillyt, ettei kuuluisi kun eilen illalla tunsin vuorenvarmoja liikkeitä :)

PikkuMyy -85
: Voisiko se tarkoittaa, että eivät kunnolla saaneet ääniä kullumaan tms? Itsellä ei ole varmaa tietoa.. kunhan pohdiskelin.. Koska neuvolassahan seurataan myös liikkeitä ja korttiin tulee + tai ++ tai - liikkeiden mukaisesti.

Itse kun olen sydänääniä kuunnellut, olen laskeskellut, että syke on n.160 tai päälle.. Tänään neuvolassa laski 156. Muistaakseni tytöltä sykkeet oli aina päälle 150 ja poitsusta siinä 140 tietämillä. Saas nähdä kumpi tulee :D

Varmasti jokainen osaa olla äiti niin tytölle kuin pojallekkin ;) Itsellä kyllä esikoisen aikaan heti sellainen tuntuma, että vauva on poika, vaikkei tiedettykään kumpi tulossa. Mutta kun poika syntyi, en ollut ollenkaan yllättynyt :D Ja niin ihanan rauhallinen kaveri oli ihan pienenä =) Nyt löytyy ääntä ja liikettä, mutta fiksu poika kaiken kaikkiaan :heart: Ja pojat on poikia ;) En itsekkään mikään muottiin istutettu tyttölapsi ole ollut. Myönnettäköön, että välillä ottaa päähän jatkua pärinä, lärinä ja kolarointia mitä leikeistä lähtee, mutta siihen sopeutuu ;)
Typy taas leikkii paljon nukeillaan, tykkää koota palapelejä tm vähän "hiljaisempia" leikkejä ja hänen leikkeihiinsä on ehkä helpompi samaistu.. mutta yhtäkaikki, molemmat ihan yhtä rakkaita :heart:

Itsestä poika olisi ihana, mutta huomaan miettiväni tytön nimiä :D Olisi ihana kaivaa vintiltä kaikkia esikoisen pieniä vaatteita =)
 
Pakko myöntää että mulla ei ole tyttö-eikä poikaoloa. Ei mitään käryä. mistä aavistukset ees tulee, joku kuudesaisti? En osaa edes sanoa, olisiko kivempi saada samaa vai eri sukupuolta olevat kaksoset.. Avokin ja tulevan anopin mielestä ei saa toivoa mitään sukupuolta, koska sillon lapsi ei ole toivottu jos tuleekin toista sukupuolta. Joten en sitten ole kauheesti miettinytkään sukupuolia enää. En ole tässä ihan samaa mieltä, mitä mieltä te muut palstailijat olette?

Nimiä olen toki miettinyt aina, odottelen rakenneultraa, jos vaikka sitten tietäis kumman sukupuolen miettiä nimiä lapsille. En jaksa neljää nimeä miettiä :D

Meillä on suvussa tosi vähän poikia.. Minulla on yksi sisko, jolla on yksi tyttö. Avokilla kaksi siskoa ja kolme siskopuolta (siskonlapsista 3 tyttöä ja 1 poika) joten poika on varmasti tervetullut sukuumme. Tytölle taas tykkäisin pukea kauniita vaatteita ja tehdä muita "tyttöjen juttuja". Samaa sukupuolta olevat kaksoset olisi varmasti enemmän seuraksi toisillee, kun taas jos saa eri sukupuolta, on perhe tavallaan koossa, eikä tulevien lasten sukupuolella ole sitten väliä. Kaikissa omat hyvät puolet :)
 
Pikku Myy -85, siellä np-ultrassa mitataan se niskatuvotus ihan milleinä. Nuo suhdeluvut, joita ihmiset on saaneet, saa vasta kun mitattu niskapoimu yhdistetään verikokeen tuloksiin. Itse olet saanut päättää, että menetkö tohon veriseulaan. Mutta siis niskapoimu on yleisimmin kait välillä 0,5-1,5 mm. Alle kahden millin turvotus on kait hyvin normaali. Jos niskapoimu on yli 3 mm, pääsee halutessaan suoraan jatkotutkimuksiin, eli yli 3 mm on jo harvinaista, mutta ei sekään vielä mikään suora tuomio trisomiasta ole. Minulle siis mitattiin 3,4 mm np-ultrassa, ja siksi nyt tiedän, että 3-3,4 mm niskapoimulla riski trisomiaan on 4,5 % ja tuon lisäksi sitten 2,5 % todennäköisyys sydämen rakennepoikkeamaan. Kuulitko mitään mittaustulosta ultrasi aikana, joka olisi ollut tuollaista millin parin luokkaa? Tai oliko mahdollisesti mikään mukaasi saamistasi kuvista sellainen, joissa juuri olisi ollut tuo niskapoimumitta "työn alla". Tuskin sinun tästä kuitenkaan nyt kannattaa murehtia. Ja jos kävit veriseulassa, niin sieltä saat sitten tulokset, joissa ne niskapoimutkin on mukana.

Kaktuspiikki, noissa veriseuloissa käytetään raja-arvona 35-v. äidin iän perusteella laskettua todennäköisyyttä downiin, mikä on 1:350. Tuota suuremman todennäköisyyden omaavat saavat mahdollisuuden jatkotutkimuksiin. Oma arvosi on kuitenkin vielä kaukana tuosta raja-arvosta, joten huolta ei varmastikaan tuosta kannata kantaa.

Ai niin, tuosta piti vielä mainita, että kaikki näyttäisivät tässä vaiheessa pojilta. Silloin oman np-ultrani iltana kävin ensimmäistä kertaa ikinä yksityisellä ultrassa. Kävin Bruno Cacciatorella, joka povasi jo tuolloin viikolla 11+5 tyttöä. Ja tyttöhän meille nyt on tulossa. Toisaalta tuo Bruno taitaa painia niin omassa kategoriassaan tässä hommassa, että ehkä tuo "tietämys" oli ihan hänestä johtuvaa :) Aika vakuuttavaa oli kyllä miehen touhu verrattuna aikaisempiin kolmeen ultrakokemukseeni.

rouva saga 14+3
 
Viimeksi muokattu:
Arttuliina: Osanottoni ja onnea seuraavaan yritykseen!

Milla: Toivottavasti kaikki siellä massussa on kuitenkin hyvin!

Kakaa: Asumme Etelä-Amerikassa (melko) kehittyneessä maassa.

Kyllä minuakin ihmetytti, että sukupuoli näkyi näin aikaisessa vaiheessa. Mutta kun näkyi jo sekä putki että pussit, niin voiko se enää tyttöjen värkiksi muuttua? Kun ihmettelin tätä asiaa miehelleni, niin hän totesi, että täkäläisillä miehillä on hyvin ja aikaisin kehittyneet värkit :D

Luin muuten jostain, että jos poika on tulossa, on navan päällä "poikaviiva". Onko se siis vaakatasossa olevan viiva? Minulla on ollut jo monta viikkoa sellainen vaakatasossa oleva viiva, joka johtuu siitä, että vatsa on kasvanut ja kun istuu kippurassa, "läskien" väliin ja sellainen "laskos" Heh. Onko muilla tuollaista?

Kiitos lohdutuksista liittyen pojan saantin :) En tosiaan varsinaisesti toivonut muuta kuin tervettä lasta, mutta uutisen kuultuani tajusin, että tyttöajatus on istunut päässäni nämä 37 vuotta, joten nyt on vaikeaa ymmärtää, että se ei olekaan tyttö. Olen kyllä jo alkanut tottua ajatukseen pojasta ja ostin Huuto.netistä ekat tossut pojalle, kun en voinut vastustaa ;)

Olen tosi iloinen äitini reaktiosta, sillä jos joku muistaa alkupään kirjoitteluja, niin odotin aika kurjaa suhtutumista. Äitini on aivan innoissaan ja on jo kertonut Suomessa monelle. Hän miettii asioita jo paljon pidemmälle kuin minä: ulkonäköä, nimeä, vaunuja yms. yms.

Minullakin on ollut alaselkäkipuja, muttei paljon.

Minulle gyne (täällä siis käydään gynellä eikä neuvolassa) määräsi ensi viikosta alkaen rautaa ja kalkkia, vaikka verikokeissa kaikki on mallikkaasti. Tähän asti olen syönyt foolihappoa.

Tänään vihloi ekan kerran oikein kunnolla kohtua. Toivottavasti se on vain kasvukipua!

Kiitos vinkistä lehtien suhteen. Meinaan tilata Vauvan tänne maailman toiselle laidalle, sillä täällä ei ole asiallisia ja informatiivisia vauvalehtiä.

Läheisyydentarpeesta: Mieheltä kaipaan vatsan silittelyä ja alkuviikkoina kaipasin kauheasti läheisyyttä, koska kaikki pelotti. Nyt olen taas normaali. Ainoa ikävä juttu, mikä tässä on käynyt, on se, että meidän koiramme ovat alkaneet ärsyttää minua. En jaksa niiden sähläystä, enkä ole jaksanut rapsutella niitä niin kuin ennen raskautta. Toivottavasti tämä muuttuu jossain vaiheessa.

Kivoja kevätpäiviä teille Suomeen!

ei vielä ja katkis 13+jotain
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Yeppee ja Kakaa
Ei vielä Tuosta poikaviivasta eli puhut varmaan linea negrasta se tulee pystysuoraan navasta ylös tai alas päin. Jotkut sanoo että jos se kiertää navan niin olisi poika tulossa itellä se oli navan yläpuolella todella haaleana ja poika tuli ei mitenkään kiertänyt napaa.
 
Ei vielä: Poika voi vielä isoillakin viikoilla vaihtua tytöksi, mutta tyttö harvemmin muuttuu pojaksi. Näin olen ymmärtänyt. Tuttavani joutui synnyttämään 14 viikkoisen sikiön ja siitä ei oltu voitu ulkoisesti päätellä sukupuolta. Joten ihmettelen kyllä miten ultralla voitaisiin tässä vaiheessa nähdä... Toki Amerikassa kaikki on suurempaa ;) Se tuli huomattua kyllä todeksi vuosi sitten Floridassa käydessäni :D Se poikaviiva tulee pystysuoraan, häpyluusta ylöspäin.

Itsepä en nyt pääsekään sinne lääkärille. En saanut lapsille hoitajaa, ylläri!!!!! Lepäilen nyt kotona ja toivon että vauva pysyy matkassa mukana, huoh! Ultra viikon päästä keskiviikkona. Kysissä kätilö ei voi kuulema samalla kohdunsuuta tarkastaa kun ultraa, ihan pöljää. Menen sitten vaikka yksityiselle gynelle jos tilanne vaatii, sinne pääsee illastakin kun mies on kotona. Myös päivystykseen sain käskyn mennä jos supistelee paljon. Terkkari sanoi, että jos joka päivä supistaa niin sitten ehottomasti lääkäriin. Mie siihen kerroin että mulla on supistellu jo monta viikkoa joka päivä, mutta nyt otin yhteyttä kun supistuksiin tuli kipua. Terkkari oli kyllä aika ihmeissään...

Milla 11+5
 
Töissä pomolle kerrottu ja otti asian todella hyvin. Muistutti vaan etten saa itse reuhtoa
isoja koneita ylös :whistle: ja nostella painavia... Oli kuulema miettiny,
mikä mun mieltä painaa, kun olen ollut outo jo jonkin aikaa...

Pojista on ollut puhetta. Meillä ei muita olekkaan kun poikia.
Mun pojalla on 5 serkkua, jotka kaikki poikia.
Ihme siis jos tyttö olisi tulossa. Ja meistä serkuksista vain kahdella on tyttö,
kaikki muut poikia. On siinä meinaan hulinat päällä, kun nuo kuusi serkusta sattuu samaan aikaan tänne :LOL:.
Mua oikeestaan hieman kauhistuttaa tilanne, jos tämä uusin tulokas olisikin tyttö.
Mahtais nuo mummot seota lopullisesti.

Pikkumiehelle kerrottiin, että hänestä tulee isoveli ja näytettiin ultrakuvat. Ei millään
meinannut uskoa asiaa. Piti oikein esitellä hänenkin ultrakuvat, jotta uskoi. Tuumaili hissukseen yhden illan ja seuraavana päivänä oli asian jollakin tapaa sisäistänyt. Oli meinaan mummolle sitten ylpeenä täräyttäny, et musta tulee isoveli. No selvisihän se sitten sinnekkin suuntaan...

Cirra 12+1
 
Ihan alkuun pahoitteluni Arttuliinalle :hug:

Mitähän tänne... Eipä oikein kummempia. Väsymystä on ja pahoinvointi ajoittuu edelleen iltapäivään ja etenkin iltaan. Kohdun olen tuntenut tuossa häpykummun yläpuolella jo jonkin aikaa, siis silloin, kun tunnen, että se kovettuu, niin silloin sen myös tuntee. Oon huomannut, että se on sieltä jo pikkuisen noussut ylös päin :) Välillä edelleen äkkinäisiä liikkeitä tehdessä repii aika kunnolla ja se tuntuu epämukavalta, mutta menee onneksi nopeasti ohi. Toissa iltana kerroin miehelle niin hyvän vitsin, kun oltiin jo sängyssä, että ihan pelkkä nauru (joo, nauroin mun omalle vitsille ihan hirveesti) sai aikaiseksi sen repivän tunteen. Sitten kun en meinannut saada lopetettua sitä naurua, mies kattoi ihmeissään, kun hirnuin ja samalla pidin alavatsasta ja vaikeroin :D Mahdoin olla näky...

Mistähän ootte puhuneet... Ainakin noista sukupuolista. Mulla on kaksi poikaa ja niin ihania poikia ovat kumpikin, sellaisia mammanpoikia :heart: Esikoisesta mietin, että josko olis ollut tyttö ja moni muukin tytöksi veikkasi, mutta juhannusyönä näin unta pienestä pojasta ja jälkeenpäin on tuntunut, että se tosiaan oli meidän vauva siinä unessa, oli ihan samannäköinenkin. Kuopuksesta tiesin ihan alusta lähtien, että on poika. Nyt mulla lukee etusivullakin toi poikaolo, muttei se ole yhtään niin vahva, mitä esim. kuopuksesta oli. Että en ole kyllä yhtään niin varma, että tämä kolmaskin olisi poika. Toisaalta oon miettinyt, että osaanko mä muita tehdäkään, kuin poikia :D Kolmas (mamman)poikakin on ihan yhtä tervetullut, kuin mitä tyttö olisi. Onhan noi pojat välillä vähän vilkkaita ja äänekkäitä, mut mun mielestä tytöilläkin on sellaisia piirteitä, mistä en niin välitä. Vaikkei omaa tyttöä olekaan, mut oon itse joskus ollut lapsi... Heh. Monet tytöt kitisevät ja vinkuvat enemmän, mitä pojat. Tytöt ovat jollain tapaa kierompia ja ehkä ilkeämpiä (?), kun taas pojat ovat suoria ja voivat esim. leikkiä isommissa porukoissakin, kun tyttöjen leikkeihin ei usein mahdu kovin montaa samaan aikaan. Huom! Älkää nyt kukaan loukkaantuko, puhun ihan vaan omasta kokemuksesta ja omasta lapsuudestani ja joitain näitä piirteitä olen huomannut tuttujen tyttölapsissa.

Olishan se tietenkin ihan kiva, että olisi sekä tyttöjä, että poikia ja eihän sitä koskaan tiedä, jos tämä jääkin meidän viimeiseksi. En kuitenkaan halua niin "äänekkäästi" tyttöä toivoa, ettei kaikki sitten ns. säälittele tai harmittele, jos meille tuleekin kolmas poika.

Nyt en kyllä muista muita puheenaiheita ja tosta yhdestäkin aiheesta sain taas noin paljon juttua, että lopetan kirjoittamisen tällä kertaa tähän :D

Peppi85 + salainen 12+2.
 
Viimeksi muokattu:
Pikku Myy -85 ja rouva saga: kaksosraskaudessa ei tehdä tätä ns. yhdistelmäseulaa, sillä monisikiöisessä raskaudessa verikoe ei ole luotettava. Joten et tule Pikku Myy saamaan vastaavaa riskilukua kuin me 'yksöisodottajat', koska semmoista ei voida sinun tapauksessasi laskea. Monisikiöinen raskaus on muutenkin aika erilainen kuin yksöisraskaus, joten kannattaa oikeasti keskustella lääkärin ja kokeneen neuvolahoitajan kanssa näistä asioista, ettet saa väärää informaatiota (täältä tai muualta) ja huolestu suotta. Onko paikkakunnallasi monikkotukiryhmää tmv?

Varasin nyt yksityiseltä nt-ultran, joka tehdään ennen tuota varsinaista neuvolan ultraa. Tämä ihan vain oman mielenrauhan takia. Jotenkin tuntuu varmemmalta kun saa kaksi mielipidettä..

ei vielä: täällä on myös kohdun/alavatsan vihlomista, etenkin kun nousee nopeasti ylös tai yskiessä. Se tuntuu ikävältä mutta toisaalta ainakin tietää, että kohtu kasvaa kuten pitääkin.

Peppi85: Mullakin pahoinvointi ajoittuu iltaan! Oikein piti netistä tarkistaa, että onhan se normaalia :) Aamulla on ok olo, syön aamiaisleivän ja juon lasin tuoremehua niin kaikki on oikein hyvin. Illalla tiettyyn aikaan hiipiikin sitten kuvotus ja ällötys ja siihen päälle armoton väsymys. Siihen ei auta kuin se että syön raikkaita juttuja vähän kerrallaan ja yritän mennä ajoissa nukkumaan. Hassua, että aamupahoinvointia ei ole ollenkaan.

Vanilla Whip (11+0) - ja kahdestoista raskausviikko lähti tänään käyntiin :)
 
Täällä vietetään tänään vapaapäivää, ihanaa :) Muuten onkin rankat viikot edessä kun mies on työmatkalla ja olemme tytön ja koiran kanssa kolmisin. Päiväkotipäivät venyvät pakostakin yhdeksäntuntisiksi. Onneksi pian ollaan taas äitiyslomalla ja saadaan tyttö ainakin osapäiväisesti takaisin kotiin. Emme alunperin halunneet laittaa lasta päiväkotiin vielä puolitoistavuotiaana, mutta tilanne ajoi tällaiseen ratkaisuun eikä se ole kyllä onneksi kovin huonoksi osoittautunut. Päiväkoti on alkanut ilman suurempia ongelmia ja varmaan jatkamme siellä muutamana päivänä viikossa myös jatkossa.

Pahoittelut täältäkin ikäviä uutisia saaneille, ainakin Arttuliina jäi teksteistä mieleen! :hug: Olen vielä huono kommentoimaan kaikkea erikseen, ei millään muista mistä kaikesta täällä keskusteltiin kun itse aloittaa kirjoittamisen.:ashamed:

Oma vointi on hyvä ja yllättävän virkeä. Heräsin ihan ilman herätyskelloa jo seitsemän tunnin unien jälkeen, kun yleensä tarvitsen vähintään kahdeksan ollakseni hyväntuulinen (!) On ollut myös jännää huomata, että entisenä kahvisieppona ei nyt tarvitse välttämättä edes kupillista joka päivä. Rinnat turvottavat ja masua ei saa enää litteäksi vedettyä, selkä ja rinnus kukkivat (ihanaa..). Syön multitabs-monivitamiineja ja sen mukana tulleita kalanmaksaöljytabletteja. Nuo kalanmaksaöljytabletit ovat saaneet yökkimään kerran jos toisenkin, haju on niin kamala, mutta silti olen niitä syönyt joka päivä. Onko muilla ollut vastaavaa kokemusta? Kamalaa myös, kun joka päivä mietin epäterveellisiä ruokia, kuten pitsaa ja hampurilaisia ja annan liian usein periksi mieliteoille. Olisi jo korkea aika aloittaa katsomaan, mitä suuhunsa laittaa että vauva saa tärkeitä ravintoaineita muutenkin kuin purkeista.

Miten musta tuntuu, että teillä on hirveästi neuvoloita ym. seurontoja koko ajan?? Tosin nämä riippuu paljolti siitäkin, onko ensi- vai uudelleensynnyttäjä. Meillä on seuraava neuvola vasta toukokuussa ja ultrakin huhtikuun lopulla... aika erilaista kuin ensimmäisessä raskaudessa mutta ihan ok toisaalta näin.

Jospa sitä huomenna keräisi rohkeuden töissä ja kertoisi uutisen. Varmaan ovat kanssa miettineet, että on naisella hyvä ruokahalu ja jatkuvasti juoksee vessassa sekä käyttäytyy muutenkin oudosti. Samoin vaatevalinnat ovat olleet vähissä, kun olen yrittänyt valita päälle jotain "peittävää". Saisi sitten alkaa reilusti pitämään mukavia mammavaatteita ja esittelemään kasvavaa kumpua kun tämäkin asia olisi pois päiväjärjestyksestä.

hyvää tiistaita kaikille! :)

syksyn taimi ja papunen 13+1
 
Tervetuloa uusille tulokkaille ja onnea kaikille hyvistä ultratuloksista! :wave:

Arttuliina: Olen tosi pahoillani. Voimia!

Milla84: Toivotaan, että kaikki menee hyvin!

Voimia myös Kaktuspiikille! Toivottavasti kaikki menee hyvin! Kurjaa, että läheisesi eivät ole osanneet suhtautua odotetulla tavalla asiaan. Joku muukin puhui siitä, että läheiset ei ylipäätään raskausuutisesta olekaan olleet niin innoissaan, kuin itse olisi luullut, niin meillä on käynyt samanlailla, mutta isosiskoni kertoivat samaa. Sitä ehkä itse odottaa jotain tiettyä reaktiota, ja jos se ei olekaan juuri se, niin helposti sitä pettyy.

PikkuMyy -85: Mullakin merkattiin neuvolakorttiin nt-ultrassa ”+” sydänääniin, mikä neuvolakortin mukaan merkitsee ”vähän”. Viime neuvolakäynnillä puolestaan merkittiin ”++”. Mutta nt-ultrassa ultraaja unohti kuunnella sydänäänet ja ultrakuvaa nähtyämme unohdettiin sitä pyytääkään. :O Aluksi hän sanoi, että voidaan katsoa ensin kuvaa ja sitten kuunnella sydänääniä tai toisinpäin. Sydänlyönnit ainoastaan näkyi kuvassa. En siis oikein itsekään tiedä mitä se vain yksi plussa tarkoittaa, mutta koska meille ei siitä mitään sanottu, tuskin mitään vakavaakaan.

Mä ostin Dopplerin ja ollaan nyt 3 kertaa sillä kuunneltu sydänääniä. Digitaalinen näyttö näyttää pulssin suoraan. Korkeimmillaan pulssi on ollut 169. Selkeästi sydänäänet kuuluu, mutta kyllä kuului vielä paremmin neuvolan aataminaikaisennäköisellä vehkeellä. :p

Nyt oon flunssassa. :( Oli jo viikonloppuna veto ihan pois ja arvelin, että olisin tulossa kipeeksi. Hyvin se elimistö veti voimat ihan pois ja nukutti vaan. Kunnon tauti iski kuitenkin vasta eilen ja lähdin etuajassa töistä. Kävin varmuudeksi lekurissa. Pari päivää vaan saikkua. Just olin vuodenvaihteessa pitkään tosi kipeenä ja nyt taas. Tuntuu, että tää raskaus todella laskee immuniteettiä, koska normisti oon kerran vuodessa kipee. Ootteko muut sairastellu normaalia enemmän?

Mä oon vaihtelevaa mieltä vatsan kasvusta. Välillä, kun se näyttää oikein vauvamasulta, oon iloinen siitä ja haluan sitä esitellä, mutta toisina hetkinä näytän vaan lihonneelta ja painoa mullekin on tullut jo 4-5kg, mikä tuntuu ihan kauheelta, kun just sain vaivalla viime kesänä laihdutettua 3kg ja nyt se tuli hujauksessa takaisin, vaikka pysyi niinkin kauan poissa. Välillä tuntuu, että maha on iso vain ummetuksen takia. :p Eli täälläkin on sitä vaivaa. Popsin siihen luumuja ja yritän juoda paljon vettä. Olisin ehkä ihan sinut ja pelkästään iloinen rintojen ja vatsan kasvusta, jos en kokisi, että oon lihonnutkin ihan turhaan tässä ohessa. On vaan tosi vaikea syödä yhtä ajatuksella kuin normaalisti. Suurin osa housuista puristaa jo liikaa vyötäröltä ja hiljalleen myös takapuolesta/reisistä… :/

Töissä en ole vielä kertonut ja oon saanu vaatteilla hyvin mahan peitettyäkin. Jännittää ihan kauheesti kertoa, kun oon koeajalla ja en oo mielestäni ollu yhtä ahkera kuin normaalisti pystyisin. Raskaus on haitannut paljon yöunia ja väsymys ottaa veronsa. En tiedä vielä milloin kerron. Siitäkin oon jokatoinen päivä toista mieltä ja jokatoinen toista.

Vitamiineista: Mä syön Multivitan raskausvitamiineja ja raskausomegoja. Lisäksi lääkärisisko just suositteli syömään myös maitohappobakteereita ja niistäkin kantsii kuulemma vaihdella välillä purkin merkkiä, kun niissä on pikkusen eri koostumukset. Ostin sit Gefiluksen tabuja. Juon myös välillä mm. asidofilus-piimää, joka maistuikin ihan sika maukkaalta!

Toivottavasti ette tuskastu pitkästä tekstistä. Tuli paljon asiaa, kun en ole moneen päivään ennättänyt kirjoitella, ainoastaan olen lukenut päivittäin teidän kuulumisia!

Minnianna ja Tirri 14+1
 
Viimeksi muokattu:
Arttuliinalle osanotto :':)hug:.

Sukupuolesta: Aiomme kysyä rakenneultrassa sitä. Olen varastoinut esikoisen pieniä mekkoja kaappeihin, jotka joutaa kirpparille, jos toista käyttäjää ei ole tiedossa. Tilalle sais sitten ostaa pojille sopivaa. Ihan käytännön syistä kysytään :). Tonne etusivulle on kirjattu, että mulla ois tyttöolo. Enää en oo ollenkaan varma siitä. Np-ultrassakin LA aikaistui, joten ovis onkin ollut juuri silloin, kun yhdyntäkin. Poika olisi tällä perusteella jopa todennäköisempi. Mulla ei taida olla sitä kuudetta aistia, kun mun veikkaukset sukupuolesta perustuu biologiaan :O:D.

ei vielä: Mielenkiintoista, että osaavat siellä Amerikassa sanoa jo nyt sukupuolen. Jos siellä on tarkka ultra, joka näyttää mahdolliset kivespussit ja siittimen, vaikka ne olisivat vasta kehittymässä. Minäkin olen kuullut, että viikolla 16+5 synnytetystä menehtyneestä sikiöstä ei ole osattu sanoa sukupuolta varmuudella.

Nyttynenä ja pätkis 15+ 6 (tai jotain, sekosin viikoissa)
 
Viimeksi muokattu:
Kohta tulee itku-potku-raivari kohtaus!!!!!

(.) PLÄÄÄÄHHHHH, siis oikeasti mikä mua vaivaaaaa!!!! Nyt niinku eilisestä asti ollu vaan sellaanen olo että onko tää totta ja en eres tunne itteäni raskaaksi.. En tierä mikä on ja minkälainen olo nyt loppupeleis eres on... aaaarrrrgggg ärsyttääääääää:mad: Oikeasti olin silloin ensimmäisen neuvola käynnin jälkeen paljo paremmilla fiiliksillä ja nyt sitte on ihan töööt olo..... Vaikka luulisi että nyt pitäisi jo hyppiä onnesta kun terveen paperit saatiin ja kaikki muutenkin hyvin niin ei....... yhyyyyyyy itkettäää ja ärsyttäääää:headwall:

Huoh kylläpäs ny tuli töräytettyä kunnon ahristus fiilikset..........
Eileen Kummiflikka tuli hoitoon (toukokuussa 6 wee) ja sen kans meni aika mukavasti leikkien, piirrellen ja pelaten etelä-pohojammaan tähteä :p Itse tuossa viikonloppuna jo mietiin että jospa antaisin kummiflikalle synttäri lahjaksi pupun pennun, en sitten mitään asiasta viitsinyt mainaasta kellekkän ku sisko itte sitten eileen tokaasi että neealle voisit yhden pupun antaa oli kuulemma asiaa miettinyt pitempään, ja eileenkin hyvin neea käsitteli pupuja ja onhan sisko sitten kans hoitamassa:) Toukokuuhun mennessä puput onki luovutus ikäisiä.....
Tuli nyt tälläinen omanapainen viesti jotenkin niin hailee olo..... mutta eiköhän tää tästä.....

Kakaa ja Toukka 12+6
 
Oi voi Kakaa :hug:. Sulla taitaa olla hormoonimyrsky päällä. Juttele neuvolassa siitäkin, jos jatkuu. Itsellänikin mieli maassa aina välillä :(. Hyvä, että yksi pupunen saa hyvän kodin.

Laitoin sulle yksärillä pyynnön fb-ryhmään
 
Mäkin olen Kakaa ollut täällä yhtä känkkäränkkää jo pari viikkoa. Onneksi mies on ollut aika ymmärtäväinen. Nyt mun käy sitä sääliksi, kun sen joutuu rakentamaan taloa, käymään töissä, tekeen ruokaa ja käymään kaupassa, kun mä olen kipee. Muutenkin voimat on ollut tän raskauden myötä normaalia vähäisemmät huonojen unien vuoksi. Ei oo helppoo sillekään tämä. Mulle on melkein tää toka raskauskolmannes ollu vaikeempaa kuin eka.
 
Onneksi torstaina on neuvola lääkäri niin ajattelin sielä heti asiasta keskustella. voisin sanoa että tämä alkoi vähän niinkuin jo sunnuntaina kaikki muuten oli hyvin mutta sitten rupesi niin lujaa ärsyttämään kipeät tissit ja vielä kipiämmät nännit potkaasin jumppapalloakin täysiä ärsyyntyneenä että melkein meni televisio kumoon:whistle:
On jotenkin niin tyhjä olo, ja eilinen ultra käyntikin jäi jotenkin vaisuksi omasta mielestäni, ehkä se että odotin niin innolla 4D ultraa kun kaverini oli semmoiseen päässyt ja saanut semmoiset kuvat niin olin kai siitä vähän maassa.... en tiedä jotenkin vain niin outoa kun eilen nähtiin Toukka niin sitä ei osannut ajatella että tuo on meidän vauva... Nyt tekisi mieli päästä johonki pehmustettuun huoneeseen piiloon nukkumaan niin että saisi olla vaan itsensä kanssa...

Ihime hormoonit!!!!

Kakaa ja Toukka 12+6
 
(.) nt-ultra takana. Kätilö oli aivan ihana, kertoi paljon ja oli oikein sydämellinen. Seula negatiivinen, niskaturvotusta 1mm. Ylläriksi LA muuttui aiemmaksi (17.9->) 14.9. Suu kävi ja kova melskaus päällä muutenkin. Oltiin muuten vähän onnellisia ja hangon keksinä täällä edelleen. :heart: Rakenneultra sitten 3.5...

Pipsapippuri rv 12+4
 
  • Tykkää
Reactions: Cira- ja Kakaa
Olettehan jo allekirjoittaneet adressin kotihoidontuen leikkaamisesta?

Kotihoidontukea ei saa lyhentää - Adressit.com

Kotihoidontukea ei saa lyhentää

Hallitus harkitsee Helsingin Sanomien (2.3.) tietojen mukaan kotihoidontuen keston lyhentämistä. Nyt kotihoidontukea voi saada siihen asti, kun lapsi täyttää kolme vuotta. Jatkossa tuki voi loppua lapsen täyttäessä kaksi vuotta. Muutos pakottaisi pienet lapset päivähoitoon ja kotiäidit ja -isät töihin kodin ulkopuolelle.

Kotihoidontuen lyhentäminen olisi vakava virhe. Useat lastenpsykologit ovat viime aikoina puhuneet mediassa siitä, että nykyinen päivähoito voi olla vahingollista lapsille (esim. Yle uutiset 21.2.2012, HS 15.12.2011). Asiantuntijoiden mukaan päiväkodit muun muassa toimivat liikaa aikuisten ehdoilla, ryhmät ovat liian suuria, työntekijöiden koulutustaso ei ole riittävä ja lasten päivät ovat liian pitkiä. Lapsissa kuitenkin on tulevaisuus. Heidän hyvinvointiaan ei saisi vaarantaa, eikä heidän etuuksistaan leikata senttiäkään eikä päivääkään.

Jos hallituksen suunnitelma kotihoidontuen lyhentämisestä toteutuu, päiväkotien ongelmat tulevat yhä vaikeammiksi, sillä hoitajien työtaakka lisääntyy ja päiväkotien ryhmäkoot suurenevat entisestään. Säästöjen sijasta hallitus saattaakin saada jo lähiaikoina maksettavakseen nykyistä suuremmat työntekijöiden sairauspoissaolojen korvaukset sekä lasten, nuorten ja perheiden pahoinvoinnista johtuvat terveydenhoito- ja sosiaalitoimen kulut.

Tukien leikkaamisen sijasta tulisikin tavoitella sitä, että mahdollisimman harva lapsi joutuu päiväkotiin, jos hänen vanhempansa eivät sitä halua. Äitien ja isien tulisi saada itse ratkaista perheen tuloista riippumatta, hoitavatko he lapsensa päivähoidossa vai itse kotona. Näiden seikkojen vuoksi kodinhoidontuen lyhentämisen sijasta sitä tulisi pikemminkin korottaa ja pidentää.

Lapset eivät kykene puolustamaan itseään poliitikkojen ikäviltä suunnitelmilta. Siksi meidän aikuisten tulee tehdä se.
 
Viimeksi muokattu:
Syksyn taimi: En nyt mitenkään haluu pelästyttää, eikä siis varmasti mitään haittaa oo, mut mulle siis sanottiin neuvolassa et pitäs syödä niitä multitabs raskaus ja imetys vitamiineja, koska noissa monivitamiineissa oli jotain mitä ei tartte/pitäs syödä (en nyt kuollaksenikaan muista mikä se oli). Lisäks mulle painotettiin edellisessä raskaudessa et pitää syödä kalaöljytabletteja, ei kalanmaksaöljytabuja. En tiiä onko sulle mahd. neuvolassa sanottu et juurikin noita pitäs ottaa mitä otat? Koska sit ei mitään! :) Niinkun monessa muussakin asiassa, ni voihan olla et tässäkin vaan jotain eri käytäntöjä =) Tuli vaan nyt mieleen, ku mulle noista melko painokkaasti sanottiin.

En nyt hei muista, et onko muuten ollu jo "galluppia" et kuinka moni meinaa rakenneultrassa ottaa selville kumpi tulossa? Me näillä näkymin joo, eka aateltiin et ei, mut nyt mies sit sittenkin haluis, ja alan kans kallistua siihen suuntaan =)

peppi: Munkin pakko vähän nyt takertuu pikku kohtaan :D Eli miehet sen "päättää" kumpi sieltä tulee, tytsy vai poika, meil naisil ei oo siihen mitään "sananvaltaa" :D Just miehellekin sanoin, et ei se varmaan oo mitenkään mahdollista tutkii, mut ois ihan hauska tietää, ku joillain vaan esim. poikia ja toisilla tyttöjä, et voiko olla et joillain miehilla vaan tyttösiittiöitä ja toisilla poikia? ei kai :p Mut kaikennäköstä.

Jaaha, nyt vaunuista kuulus kutsu. Ihanaa loppupäivää kaikille!!
 

Yhteistyössä