Syyskuun Söpöliinit 2012 *Helmikuussa*

ai,siis teillekkö tulee kutsulla aika nt-ultraan?! minulle kait se lääkäri sano sen viimeksi kun kävin ultrassa. Kysy vaan että mikä kellonaika passaa parhaiten. Mutta mulla varmaan aika eri tilanne tämän diabetekseni kanssa. Neuvola ja sit nuo lääkärikäynnit on ihan erillään toisista,esim. jos jotain tiettyjä kokeita ottaavat tai ultria niin neuvolakortissa lukee KYS hoitaa,niin neuvola ei puutu siihen. Toisaalta se on hyvin ärsyttävää ihteni kannalta kun KYS ei nää koneelta mitä neuvola on kirjotellu ja päin vastoin,joutuu ite selittämään ja kertomaan. Viime viikolla oli selkkaus niiden seulojen kans kun lääkäri kysy joko ne on otettu ja en osannu sannoo kun sitä verta ottivat vähä väliä niin sitten piti ite soittaa neuvolaan ja kysyä,että voivat antaa sen ajan sinne nt-ultraan.

nyt on ruennu nippailemaan ja kiristelemään alavatsaa,kasvukipuja toivottavasti. mietin jo hetken että jäisikö varulta saikulle,mutta olo on muuten ihan ok. Lauantaina menee maaginen 12 viikon raja rikki! mutta jotenkin se on yks ja sama kun eniten jännitän sitä rakenne ultraa!

äitikavereista ei ole tietoakaan. tietääkseni kukaan tutuista ei ole raskaana,yhellä kaverilla on 3kk ikänen tyttö ja yhellä tutulla 4kk tyttö,siinäpä ne "äippäkaverit". kavereita muutenkin aika vähä,tuttuja kyllä,mutta ei sellasia kelle edes kertoisin erikseen raskaudesta. Eli keskenään saadaan varmaan möllöttää,mutta eipä haittaa! =) Minun vanhemmat asuu n800 metrin päässä,joten varmaan tulee sinne aina vaunuiltua päiväkahveelle!

Tänään on ollu sellanen fiilis että vois jotain ostaakkin! ehkä jonkun bodyn tai potkarit...vaunuja oon jo vähä katellu,ei kyllä hajuakaan minkä merkkiset sitä laittaa!
onko teillä mitään vinkkejä,kellä on jo lapsi,että mitkä ois hyvät? Vinkit ja neuvot ois tarpeen!! :wave:

taidampa mennä päikkäreille,ihanan hiljasta!

kaktuspiikki ja tyyppi 11+3
 
Helmihelmiinalla ja Ranskikselle iso :hug: ja voimia suruun.

Mulla edelleen pahoinvointia, mutta onneksi on hallittavissa. Aika raskasta vaan nytkin olla yksin kotona lasten kanssa viettämässä hiihtolomaa, mutta parempi näin, kun ei tarvi töissä istua.

Viime viikolla oli eka neuvola ja ei siellä mitään uutta oikeestaan tullut. Sitä jäin kyllä ihmettelee, kun seuraava neuvola on vasta viikolla 22. Siihen on siis kolme kuukautta aikaa!:O Onhan tossa tietysti nt-ultra ja rakenneultra välissä ja yks lääkärikäynti vkolla 12. Ihmettelen vaan sitä, kun nyt pitää ne kaikki labranäytteet viedä, että ilmeisesti niistä saa tulokset vasta tuolloin viikolla 22. Tuntuu vähän turhanpäiväseltä nyt sitten niitä ottaa, kun ei niillä tuloksilla ole enää kolmen kuukauden päästä mitään virkaa. Mutta tehdään niinkuin täti sanoo.

Nyt alkais olla se aika kun vois kaivaa dopplerin esiin. Olis niin kiva jos sais jo ääniä kuuluviin ja antais masuasukki jotain merkkiä itsestään. Alkaa muuten kohta jo epäusko taas iskeä, että onko siellä masussa mitään ja seuraavaan ultraankin on vielä piiiitkä aika.

Iltapäivästä meen kuopuksen kanssa neuvolaan, mutta kunhan sais hänet nyt ensin päiväunille...

Billabee poksuu 9+0
 
Taas oli huonoja uutisia VOI EI!!! Helmihelmiinalle kovasti voimia ja jaksamista. :hug:

Kaktuspiikki: Täällä kans lauantaita ootetaan kun kuuta nousevaa sen 12 viikon poksumisen takia. Täällä kans äippä kavereista ei oo tietookaan, kun asutaan miehen kanssa hänen kotitilallaan ja naapurit koostuu lähinnä eläkeläisistä. 25km matkaa keskustaan,et saa ihan rauhassa täällä vaunuja lykkiä. Viime vuonna 10 lähi sukulaista ja kaveria oli raskaana yhtä aikaa ja nyt ei ketään. Vähän on sen takia apea mieli, kun olis kiva jonkun samassa tilanteessa olevan kans pitää yhteyttä ja touhuta kaikkee.
 
Kaarna, kiva kuulla matkustelukokemuksia! Voisin kuvitella, että ruokailut on ihania, mulla ainakin on normaaliin verrattuna ollut tosi hyvä ruokahalu. Lähinnä mietin, miten lennot menee, voiko niissä tulla jotain ongelmia ja sitten jos perillä tuliskin jotain komplikaatioita, mutta yhtä lailla siellä pitäisi päästä lääkäriin sitten. Kanaria siis mietinnässä. Jos suunnitelmat onnistuu, niin viikkoja olis silloin 19, mikä kai on ihan hyvä aika matkustaa (keskiraskaus)?

Äippäkavereista, vähän sama tilanne kuin Vanilla Whip:llä. Yksi ystävä on, jolla on tänä vuonna syntynyt lapsi, mutta muuten kaveripiiri sinkkua tai muuten vaan lapsetonta ja menevää porukkaa. Kiva ois muita äippyleitä ja erityisesti odottavia tavata kyllä, ne omat ajatuksen pyörii niin sen ympärillä kuitenkin nyt.

Onnittelut Metku, nyt varmaan jo uskaltaakin uskoa asiaan :)

kusma ikävä tietysti jättää tuollainen väliin, mutta itse varmaan toimisin samoin. Suomessa heti ihmetellään, jos ei juo, ja jo ihan alkuraskaudesta jotkut yrittivät onnitella, kun en juonut, mutta silloin asia oli vielä helppo kieltää, kun ei masua ollut yhtään jne.

Mullekaan ei näkynyt Pikkumyyn masukuva, niitä olis ihana nähdä! Tota alkuraskauden masukuvia -ketjua olenkin jo selaillut, niin kiva niitä on katsella.

Guitar 13+0 (hui jo noin paljon!!)
 
Kaktuspiikki:Asuin Vantaalla,kun esikoista odotin ja siellä tuli ultriin kutsu postissa.Siinä oli päivämäärät ja kellonajat.Ajat sai itse muuttaa jos ei itselle passannut.Silloin ultrat tehtiin siinä sairaalassa mihin menit synnyttämään.Pk seudun ulkopuolella nähtävästi mennään lähimpään sairaalaan ultriin,vaikka ei siellä synnyttäisikään.Sain neuvolasta tarvittavat paperit ja varasin ultran itse ja seuraavan ultra ajan varasin ultraajalta.
Billbee:Johan on myöhään sun seuraava neuvola.Mulla on ens viikolla toka neuvola.
 
Billabee mullakin on seuraava neuvola vasta viikolla 23 eli toukokuun alussa!! Ensimmäinen oli tammikuussa, niin tohon on tosi pitkä aika ja tuntuu tosi tyhmältä. Onhan välissä ultrat ja lääkäri, mutta silti. Down -seulan tulos tulee kotiin kirjeellä/puhelimella, mutta mietin, että saakohan ne muut verikokeiden tulokset (HIV ja muut sukupuolitaudit) sitten vasta tuolloin... Ei kyllä pitäisi olla mitään, noi on rutiinilla kuitenkin tarkistettu pari vuotta sitten.

Kaktuspiikki täällä Espoossa sai itse soittaa nt-ultra-ajan, ei tullut erikseen mitään kutsua.
 
Moi,

Öh,joo ei tainnu masukuva pelittää enkä laitakkaan sitä varmaan toimimaan ku paljastui neuvolas et oon lihonu ihan helvetisti!:mad:Eli varmaa läskiä vaa!!!Siis en edes kehtaa kertoo tänne et kuinka paljon tullut raskauskiloja jo, hävettää ja ällöttää!Ihmettelen vain miten tää on mahdollista...oon aika maassa koska oon aina ollut kova tarkkailemaan painoani ja syömisiäni, jotkut ovat vihjailleet anoreksiasta...mutta ei mulla sellaista kuitenkaan ole.
No asiasta järkyttyneenä päätin aloittaa taas vähähiilarisen ruokavalion ja jatkan harrastuksiani entiseen tahtiin!Torstaina meen kokeilemaan vesijumppaa, siitä tulee mahdollisesti uusi harrastukseni jos tykästyn siihen.
Aloitan tiesti rauhallisemmin ja kiristän sit tahtia sitämukaa kun kunto nousee.

Pakko ottaa ohjat nyt täysin itelle, koska haluan pysyä hyvinvoivana loppuunasti!
Ite kai sitä pystyy vaikuttamaan siihen miten voit loppuraskauden, kun maha on todella iso.
Oisko kenelläkään vinkkejä salilla treenaamiseen?mitä siellä ei saa tehdä?
Olisi mahtavaa saada lisää äiti kavereita!

Punkero+pötkö9+6 :ashamed:
 
Viimeksi muokattu:
Pahoittelut kaikille joita on suru kohdannut! :(

Itse kävin tänään labrassa otattamassa sen vesirokon vasta-ainetestin. Tulokset tulee 1-2 viikon päästä. Kysin lääkäri käski aloittaa lääkekuurin sitä vesirokkoa vastaan, varmuuden vuoksi.

Noista kavereista sen verran, että ei ole minulla täällä päin kavereita. Kaikki asuu jossain muualla Suomessa. Muutama kaveri on kyllä suht lähellä Kuopiossa, mutta he kaikki ovat kiireellisiä ja osa lapsettomia. Ei oikein ole heistä seuraa minulle. Olenkin miettinyt, että mistä sitä löytäisi samassa elämänvaiheessa olevan ystävän.

Yksi lapseton kaveri yritti minua saada kylään tuossa v-loppuna ja kerroin etten jaksa. Selitin miten väsynyt ja pahoinvoiva olen ollut. Tämä kaveri vastasi, että se on vaan täysin asenne kysymys, että jaksatko sinä vai et! Raskaus ei ole sairaus!!! Tämän kuultuani hyvä etten luuria korvaan lyönyt :D Kyllä ärsytti kun ihminen joka ei ole päivääkään ollut raskaana lähtee arvostelemaan minun asennetta ja vähättelemään oloani! :stick:

Oletteko värjänneet hiuksianne? Itse mietin, että leikkuutan väriosan kokonaan pois ja jätän oman värini koko raskauden ajaksi. Eipä tulisi niitä myrkkyjä sitten yhtään :) Silti tekis mieli värjätä, höh... Kampaaja on 1.3 niin saa sitten nähdä mitä päätän. Kulmat värjyytän ainakin nyt perjantaina :)

Mitä te syötte? Siis vältättekö mitään tai syöttekö erityisesti jotain tms? Itse syön luomuna kaiken minkä vaan luomuna löydän (luomua käytetty koko perhe jo pitemmän aikaa), vältän lisäaineita ym. Nyt oli sitten pakko jättää hiilarit pois, koska maha ei kestänyt niitä ollenkaan. Tai sen verran maha kestää, että hedelmiä voin syödä!

En myöskään käytä hajuvettä enkä muita ylimääräisiä juttuja nyt raskaana ollessani. Mekkaan harvoin ( n. 2kertaa/kk) ja särkylääkkeitä vältän viimeiseen asti. Aijemmissa raskauksissa en ole ollut näin tarkka, mutta nyt olen! :) Ja syy siihen on kakkosen äärettömän vaikea allergia ja refluksitauti 1,5 vuotiaaksi saakka. Ja se, että tieto on lisääntynyt huomattavasti edellisistä raskauksista.

Jos mies auttaisi minua illalla kuvan ottamisessa niin voisin yrittää lisätä sen tänne teidän nähtäväksi! :) Minusta se on aika valtava!

Milla
 
Pikkumyy: Laita ihmeessä se kuvasi, olis kiva nähdä muittenki kuvia jos omanikin laitan! Voi se maha kasvaa painosta huolimatta. Itsellä paino pudonnut nyt raskausaikana 6 kg, mutta maha on valtava! En ymmärrä mitä se sisältää, koska itse asukas on vielä niiiiin pieni!

Milla 9+5
 
kaktuspiikki Meillä yhistelmävaunuina on tuollaiset anmar merkkiset tuonti halppikset ja en suosittele mitään tollasta halpaa tuonti merkkiä. Matkarattaina meillä taas on BRIOn sellaset iso renkaiset kuomurattaat ja ovat olleet kyllä aivan huiput. Nyt meneekin nuo anmarit vaihtoon, kun pitää tuplat hommata. Toisaalta noissa tuplissa olen miettinyt sitä että jos ne on vierekkäin ne lapset niin missä ihmiset säilyttää niitä kun ne on niin valtavat ettei ainakaan meidän ovesta mahdu sisään ja muutenkin eteistila todella ahas tuplille niin missähän niitä säilyttäis. Toiseksi vaihtoehdoksi olen nyt ottanut että anmarit myydään ja esikoinen kulkee matkarattaissa ja pikkuselle kantoliina. Ja kun isompi kasvaa ja jaksaa jo itsekkin kävellä niin sitten pienempi matkarattaisiin. Ääh on nää vaikeita asioita :( Toisaalta kun asutaan nyt aika maalla, niin täällä välimatkat on pitkiä ja mulla ei oo ajokorttia, niin menee vielä pitkään ennen kun isompikaan jaksaa kävellä. Noh ehkäpä tähän jokin ratkaisu löytynee.
 
Pahoittelut surun kohdanneille :( :'( Ja jaksamista kaiken keskellä!


).( Mä saikkuilen, loppu veto täysin. Ja eilen aamuna tuli oksennuksen seassa verta, vähän säikäytti.. Tänään sit kävin lääkärissä ja viikon kirjotti saikkua, raskauspahoinvointi & väsymys. Maanantaiksi koitan tolpilleni päästä, alkais työssäoppiminen. Huoh..
Nyt ei oo energiaa niinkun yhtään.. Kai se sit vaan vetää lopulta voimat loppuun jossain vaiheessa, kun oksentaa reilun kuukauden joka päivä. Multa ainakin.

hawwe & minipapu 9+3
 
pikku myy no ei näytä läskiltä,kyllä siinä sellasta vauvamahamaista pyöreyttä on ;) varsinkin alavatsalla. minä jos omasta mahasta kuvan laitan niin SE on pelkkää läskiä,tuntuu että se "vauvamaha" nostaa tota läskiä vielä ylemmäs,ihan kun oisin pidemmälläkin!

Ei ajateltukaan ostaa mitään halpis merkkiä,ihan briot tai emaljungat. siskolla oli 4 vuotta sitten carenat ja niillä ei tehny mitään!
Äitihän tuo olisi halukas ostamaan ne vaunut,mutta se ei taida ihan tietää missä hintaluokissa ne pyörii...! Kun vaan löytäs vielä jostain viime vuoden mallia tai uskaltas sellaset jo ostaa niin sais halvemmalla.

Minäkin olen miettinyt tuota hiusten värjyytä tekis mieli värjätä kun oma väri on "ei minkään värinen",pelottaa kyllä onkohan siitä haittaa vauvalle ja minkä väriseksi se lopulta pärähtää sitten. kuulema raskaushormoonit voi siihenkin vaikuttaa... mutta jos ruskeaksi värjää,niin siinähän ei pitäisi olla niin paljon myrkkyä kuin blondaus aineissa. vai!?

minä syön ihan normaalisti. ainakin omasta mielestä! en tosin syö tuorejuustoja,fetaa yms. enkä vakuumipakattua kalaa/lihaa,en järvikaloja,en energiajuomia,enkä paljon sokeria ja rasvoja. salmiakkia olen vähä maistanu sillon kun öklötti paljon.
Pakko tämän diabeeteksen takia pitää mahdollisimman vähärasvaista ja -sokerista ruokavaliota ainakin näin raskausaikana,kun vauva tuppaa muutenkin kasvamaan isommaksi.
panadolia olen ottanu pääsärkyyn,neuvolatäti sanoi että 2 kerralla kun nappasee heti kun jomotus alkaa niin tehoaa paremmin. Nyt onnes sekin särky on vähentynyt. Kahvia juon sen max. 3 kuppia,eikä kyllä enempi alas meniskään.

ois kyllä kiva ihan kasvotustenkin päästä toisen odottajan kans juttelemaan,siskojen raskauksista on jo niin pitkä aika ettei oikein muista mitään :D ois mukava verrata oireita ja kasvavia mahoja sekä vauvojen mittoja ja myöhemmin ulkoilla yhessä jne. mutta ei.

jaksuja kaikille! kohta on kevät,jeee!! :cool:

kaktus 11+3
 
Juli05 joo pitää käydä ultrassa siellä, missä aikoo synnyttää. Sinänsä vähän hassu se jo siinä vaiheessa valita, käytännössä ihan raskauden alussa.

Pikku Myy <3 odotin jotain ihan muuta kuin mitä kuvasi oli. Oikein kaunis vauvamaha eikä näytä yhtään miltään läskiltä :) Turvotustahan voi alkuvaiheessa olla myös jonkin verran, mikä vaikuttaa painoon ja mahaan. Mulla on vähän sama, tosi hoikka olen ollut ja bmi ennen raskautta 18-19. Nyt painoa on tullut mustakin ihan hirmuisesti lisää ja nopeasti! Viikkoja siis 13+0 ja painoa tullut jo neljä-viitisen kiloa lisää :O Josta väkisinkin siis osa läskiä.

Vähän pelottaa, koska tätä tahtia nousu ei mitenkään voi jatkua... Mutta eikö noissa raskauden ajan painon nousussa huomioida myös lähtöpaino? Eli enempi nousua ei ole niin paha, jos lähtöpainoa ei ole ollut paljoa. Mulla ruokahalu on kasvanut ainakin aivan eri mittoihin kuin ennen, pystyn helposti syömään annoksia, joista ennen olisin jaksanut puolet. Mutta tosi hankalalta tuntuis alkaa syömistä rajoittamaan, ehkä senkin takia, kun ei ole koskaan tarvinut vaan paino pysynyt hyvänä vaan kehoa ja ruokahalua kuuntelemalla ja nyt kun ruokahalu onkin aivan valtava... Kauhea vuodatus nyt tuli. Miten muilla painon nousun kanssa??

Guitar 13+0
 
Pikku myy: Oikein kaunis maha sinulla, eikä näy sitä läskiäkään ;) Mies otti äsken kuvan minun mahasta ja yritän laittaa sen tänne, jos osaan :|

Guitar: Minulla paino on tippunut raskauden alusta 6kg ja edellisestä neuvolakäynnistä 2kg. Uskon painoa kuitenkin kertyvän sitten kun vauva alkaa kunnolla kasvaa. Edellisissä raskauksissakin minulla tässä vaiheessa paino ei vielä noussut. Yhteensä taisi paino nousta edellisissä 12-14 kg.

Milla 9+5
 
Täällä eka neuvola takana ja pino kaikenlaista luettavaa mukana palasin kotiin :) Varattiin myös uusi aika vähän päälle viikkon päähän että saan käydä sydänäänet kuuntelemassa. Vielä ne ei niitä halunnu kuunnella kun viikkoja ei tarpeeksi.. Samalla käyn verikokeet antamassa seulontoihin ja tällä viikolla vois varata ajan ultraan.
Vuotelustakin kysyin, mutta ei nähnyt siinä mitään hälyttävää, kun loppui samana päivänä eikä ollut kipuja :) LA pysyi samana ja viikot lasketaan nyt neuvolan mukaan,eli saan hypätä muutaman päivän eteenpäin kuin mitä ultraaja yksityisellä sanoi :)

Nyt ruuan laittoon, oksettaa vaan niin ettei tee mieli mennä edes kokkailemaan :ashamed:

SyyskuunOnni 8+4
 
Mekin ollaan pelistä pois, 11+6 alkoi valtavan kivulias keskenmeno. Lanssilla sairaalaan keskellä yötä ja suoraan osastolle kolmeksi päiväksi. Alkio vastasi viikkoa 8. Poikkeuksellisten kipujen syynä se, että raskaus oli kiinnittynyt kohdunkaulaan - kuulemma hyvin harvinaista (ehkä alle 1% mahdollisuus). Hoidoksi sain Trexan-nimistä solusalpaajaa, joka tukehduttaa istukan ja raskaus voi päättyä normaalisti. Kaavinta ei tule kyseeseen koska kohdunkaulassa suuri verenvuotoriski.

Aavistelin itse tätä, koska raskausoireet lakkasivat kuin seinään juuri pari viikkoa sitten. Suuri pettymyshän tämä on, mutta toiveissa ilman muuta uusi yritys. Onnea matkaan teille kaikille muille, iloitkaa lapsistanne sillä he ovat oikeasti lahjoja, joita ei saa sormia napsauttamalla :)
 
kiitos kaikille positiivisista kommenteista, kyllä mieli koheni kummasti!Ku luulin jo tosiaan et oon vain läskistynyt neuvolan perusteella.
Guitar: Minun bmi 17 kesällä ja juuri ennen raskautta bmi 19.ja voin sanoa että kiloja nyt tullut enemmän ku 5!:O tästä kimpaantuneena lähden kohta salille steppaamaan!Vähän huono ilma lenkkeillä.
Milla84 Ihana vauvamaha sulla, iso on!aaaw :heart:
 
moi

Metkulle ja Julille onnea ultrakuulumisista =)

PikkuMyy: Samanlainen "pömppö" löytyy täältäkin ;) Painoa tullut vajaa 2kg.
Täysin vauvamahalta näyttää :) Samoin kuin Millalla.
Ja uskon vahvasti, että tuo painonnousu tasaantuu jahka tämän alkuraskauden väsymykset, pahoinvoinnit ym. oireet helpottuu ja jaksaa paremmin.

Hiustenvärjäyksestä.. Ei ole montaa viikkoa kun värjäsin ja aion joitakin ekrtoja värjätä loppuaikanakin.. Samoin tein edellisten kohdalla. Tosin yritän vähän venyttää värjäys välilä.

painon noususta olen itsekkin aika huolissani ollut edellisissä raskauksissa.. Omasta mielestä painoa ei ole tullut mitenkään kamalasti (molemmista 13kg) jotka lähti hetkessä pois. Esikoisen aikaan lähti raskaus kilot ja vielä 7kg päälle ilman mitään ponnisteluja. Ja voin sanoa, että ruokavalio ei mulla ainakaan kovin vaikuttanut tuohon painon tulemiseen. Esikoista odottaessa söin valtavasti makeaa ym.. Kuopuksen aikaan söin paljon maltillisemmmin ja terveellisemmin.
Silti vaan hirvittää joka kerta mennä neuvolassa puntarille : /

Syön aikalailla kaikkea.. Graavikala ym. ei ole ikinä kuulunut herkkuihin ja sitä syön muutenkaan jokusen kerran vuodessa.
Fetaa meni jokunen viikko sitten ihan urakalla :whistle: Välillä iskee aivan mahdoton himo maksamakkaraan/-pihviin/-laatikkoon ja semmoisina hetkinä itselleni sen kunnian suon. Tämä kun ei ole lähellekkään viikottaista.
Karkkia syön silloin kun mieli tekee, joka ei ole usein tällä hetkellä, vaikka normaalisti olen tolkuton makean syöjä. Laskiaispullakin jäi puoliksi syömättä.

danjuska ja "manna" 11+6 (joka ei luultavasti ole enää manna kun kasvukipuja niin kovasti aiheuttaa ;D )
 

Yhteistyössä